Beste forummers:
Onze afdeling "Flevodraaiers" van de landelijke vereniging Radius is geabonneerd op het zuster tijdschrift "De Vlaamse Houtdraaier".
In hun eindejaars nummer 88/2013 wordt bericht over hun deelname aan de 10e Limburgse kunstbeurs. Prominent is daar werk van mij gepresenteerd als eigen werk met als onderschrift:"Een kei van een werk van Henri Donné".
Zie foto.

Een ontwerp voor de tentoonstelling in Seeg (Dld) bij Frankfurt in 2011: Een golf met daarop/daarin een vaas, een schaaltje en een bol, geplaatst op een brok graniet.
Achtergrond: de Egyptische piramidebouwers hadden slechts de beschikking over een passer en een liniaal. Met die passer tekenden zij twee elkaar overlappende bollen - zetten de passerpunt op de buitenzijden en maakten rond die twee cirkels een wijdere boog waardoor een soort ellipsvorm met scherpe punten ontstond: het visblaasmotief.
Deze drie elementen heb ik gebruikt als vaas, halve vaas (schaal) en bol.
Ik plaatste het geheel op steen om aan te geven, dat de achterliggende kennis van de gulden snede/driehoek Pythagoras nog steeds over de wereld rolt.
Doorbladerend kwam ik terecht bij een verhandeling over het draaien van een excentrisch sierlicht. Rechtstreeks overgenomen uit ActieRadius en het DrerchslerMagazine.

Gemaakt en beschreven door ons forumlid Didier Sirjacobs. Zoals ook het elders geplaatste en door hem nagemaakte sierlicht op helling.
Al eerder gebruikte de voorzitter van de Vlaamse houtdraaiers een werkstuk, dat ik maakte voor iemand die bij ons bekend staat als baas: kunststof, zou je hier ook iets van kunnen draaien?

Hierbij ging het als voorbeeld van het gebruik van de regelmatige vijfhoek.
Ik weet, wie publiceert is vaak inspiratiebron voor anderen. Niets mis mee. Des te beter voor de ontwikkeling van het houtdraaien. Misschien moet ik me wel vereerd voelen, immers er zijn geleerde universitair geschoolde lieden, die met gejat onderzoek proberen te scoren.
Niettemin stoort het mij, dat houtdraaiers niet de moeite nemen om hun bron van inspiratie te vermelden.
In Vlaams-België is dit kennelijk een gebruik, zelfs bij objecten voor een kunsttentoonstelling.
Het lijkt me goed, dat Didier deze discussie eens opstart bij de voortreffelijke houtdraaiers van onze zuiderburen.
Met vriendelijke groet,
Jan Pranger.
www.arstorno.nl
Onze afdeling "Flevodraaiers" van de landelijke vereniging Radius is geabonneerd op het zuster tijdschrift "De Vlaamse Houtdraaier".
In hun eindejaars nummer 88/2013 wordt bericht over hun deelname aan de 10e Limburgse kunstbeurs. Prominent is daar werk van mij gepresenteerd als eigen werk met als onderschrift:"Een kei van een werk van Henri Donné".
Zie foto.

Een ontwerp voor de tentoonstelling in Seeg (Dld) bij Frankfurt in 2011: Een golf met daarop/daarin een vaas, een schaaltje en een bol, geplaatst op een brok graniet.
Achtergrond: de Egyptische piramidebouwers hadden slechts de beschikking over een passer en een liniaal. Met die passer tekenden zij twee elkaar overlappende bollen - zetten de passerpunt op de buitenzijden en maakten rond die twee cirkels een wijdere boog waardoor een soort ellipsvorm met scherpe punten ontstond: het visblaasmotief.
Deze drie elementen heb ik gebruikt als vaas, halve vaas (schaal) en bol.
Ik plaatste het geheel op steen om aan te geven, dat de achterliggende kennis van de gulden snede/driehoek Pythagoras nog steeds over de wereld rolt.
Doorbladerend kwam ik terecht bij een verhandeling over het draaien van een excentrisch sierlicht. Rechtstreeks overgenomen uit ActieRadius en het DrerchslerMagazine.

Gemaakt en beschreven door ons forumlid Didier Sirjacobs. Zoals ook het elders geplaatste en door hem nagemaakte sierlicht op helling.
Al eerder gebruikte de voorzitter van de Vlaamse houtdraaiers een werkstuk, dat ik maakte voor iemand die bij ons bekend staat als baas: kunststof, zou je hier ook iets van kunnen draaien?

Hierbij ging het als voorbeeld van het gebruik van de regelmatige vijfhoek.
Ik weet, wie publiceert is vaak inspiratiebron voor anderen. Niets mis mee. Des te beter voor de ontwikkeling van het houtdraaien. Misschien moet ik me wel vereerd voelen, immers er zijn geleerde universitair geschoolde lieden, die met gejat onderzoek proberen te scoren.
Niettemin stoort het mij, dat houtdraaiers niet de moeite nemen om hun bron van inspiratie te vermelden.
In Vlaams-België is dit kennelijk een gebruik, zelfs bij objecten voor een kunsttentoonstelling.
Het lijkt me goed, dat Didier deze discussie eens opstart bij de voortreffelijke houtdraaiers van onze zuiderburen.
Met vriendelijke groet,
Jan Pranger.
www.arstorno.nl
Laatst bewerkt: