Metaaldraaibank om hout te draaien?

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Beste Houtbewerkers en met name houtdraaiers,

Ik kan misschien een oude maar functionerende oerstevige metaaldraaibank krijgen en vraag me af of zo'n ding ook geschikt te maken is om hout te draaien en waar ik dan op moet letten. Heeft één van jullie daar ervaring mee? Ik hoor het graag.

Groeten,

hans
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het is overkill, en je wilt bij voorkeur de kruistafel vervangen door een leunspaan, en de metaalvierklauw door iets wat meer geschikt is voor hout, en je moet goed opletten dat de accesoireaansluitingen (morsetapers en zo) geschikt zijn voor houtdraaibankdingetjes, maar afgezien daarvan is een metaaldraaibank best voor hout te gebruiken. Lomp, loeizwaar, veel ruimte vretend, maar verder.... In essentie is een draaibank niks meer dan een machine die een voorwerp fixeert en over een centrale as ronddraait ;-)
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Dag Jan,

Ik woon in het mooie en bevende Appingedam en dank voor de tip. Ik zal Jurriaan eens mailen.

Groeten,
Hans
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Het kan wel, maar je er zijn een aantal aandachtspunten:

1) metaaldraaibanken zijn gemaakt voor precisiewerk in ijzer. Overal houtstof helpt daar niet bij. Corrosief houtstof (eiken, bijvoorbeeld) is nog erger
2) metaaldraaibanken hebben vaak niet de centerhoogte die je op een houtdraaibank zou willen hebben
3) een leunspaan van een houtdraaibank is heel anders dan een kruissupport
4) een metaalvierklauw is veel onveiliger met hout (hout vervormt, dus met kleine klauwen zet je het nooit goed vast)
5) de schroefdraad op de as zal zelden aansluiten bij wat op houtdraaibanken gebruikelijk is, maar dat kun je natuurlijk ook zelf maken,
je hebt immers een metaaldraaibank.

Maar het heeft natuurlijk ook voordelen, zoals de massa. Overigens bouwde ik een draaibank op basis van een forceerbank, wat net niet helemaal
een metaaldraaibank is, meer een metaalforceerbank. Zo'n forceerbank heeft o.a. geen kruissupport en een veel grotere centerhoogte.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Ha Jurriaan,

Heel erg bedankt voor deze informatie, en voor Jan hier is een - niet al te beste - foto. Het is inderdaad een flinke bult gietijzer, maar ik zal eerst eens kijken of en wat het moet kosten inclusief vervoer...

Groeten,

HansDraaibank.jpg
 

tuoh

Oud hout
Bij veel van die grote metaaldraaibanken zit er standaard een fikse mechanische vertraging ingebouwd op de hoofdas, dwz. dat de hoogste snelheid op de bank nog veel te laag is om vlot hout te draaien.

Mvg,

André
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Hans aan zo'n bult gietijzer zou ik niet beginnen. Eigenlijk moet alles vervangen worden voor een werkbaar resultaat. Misschien zit er een knots van een kopdraaibank in. Het wordt een hels karwei met hoge kosten (kop-as-motor-beitelsteun etc.) en een resultaat die het houtdraaien er niet vrolijker op maakt; geheel spontaan hoe deze machine op me overkomt.
Gewoon verder zoeken lijkt mij.
vr.gr. Jan Pranger.
 

HoutHans

Actieve deelnemer
1 mei 2012
450
20
Inderdaad, Appingedam, ik zie het maar als een bijdrage aan de bodemstabiliteit alhier om die klomp ijzer deze kant op te halen, kan íe mooi naast mijn Dankaert vlak- vandiktebank staan om trillingen te dempen ;-).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.