PDA

Bekijk Volledige Versie : DIY passief huis

Stephan
30-01-14, 00:02
Zoals twee jaar geleden aangekondigd in mijn voorstelling op dit forum, ben ik ondertussen de trotse bewoner van onze DIY houtskeletwoning. Ikzelf en diverse familieleden hebben vorig jaar in juli en augustus twee volle maanden hard gewerkt aan de ruwbouw van deze woning en op 1 september 2012 was hij ook klaar. Na een enorme tegenslag met het buitenschrijnwerkerij (1 jaar verloren) zijn wij er deze zomer in geslaagd om de woning te bewonen. Met een selectie vanuit de 6000 beschikbare foto's zal ik op dit topic een chronologische volgorde trachten weer te geven van de diverse schrijnwerkhandelingen. Vandaag wens ik starten met het maken van de profielen, die ik ter vervanging van de TJI-liggers zelf heb geassembleerd.

13120

Levering van het Oregon hout

13121

Alles door de vandiktebank en de toppie voor de lijmkam

13122

de profielen gelijmd met D4 houtlijm en in de zelfontworpen persbank (10 stuks) gestoken

13127

en een verplichte sterkteproef op 48 uur om de doorbuiging te bepalen.

13128

en het isoleren van de kern van de profielen.

Aan de profielen is een half jaar gewerkt, 16 km geschaafd, 4 km gefreesd en 30 kg D4 lijm gebruikt.

edjebel
30-01-14, 02:52
Dat is een mooie en nuttige job, ook de tijd, en materiaal zijn echte bergen zo te zien. ik ben nieuwsgierig en kijk uit naar je verhaal.

Ik overweeg ook deze stap te zetten medio oktober de machines zijn al aanwezig.

TH0M
30-01-14, 11:33
Super interessant! Ben wel erg benieuwd naar de rest van de bouwwijze, het ontwerp en het resultaat!

O Peatey
30-01-14, 11:39
Wow, chapeau, R.E.S.P.E.C.T.

bertd
30-01-14, 12:30
Stephan,

Waarom heb je de profielen zelf gemaakt, scheelt het zoveel met de klassieke FJI's?
Zie ik het correct dat het stenen buitenmuren zijn?

Ben benieuwd naar de rest. Woon sinds een jaar of 4 ook in een DIY passiefhuis :-)

mathieu
30-01-14, 19:34
Waarom zit er isolatie in de liggers?

Stephan
30-01-14, 19:55
Ik was niet echt overtuigd van de kwaliteit van de FJI's. Deze profielen die ik zelf geconstrueerd heb zijn getest door de stabiliteitsingenieur en 50% sterker bevonden dat de FJI's in de handel. Ik heb ze (uitgezonderd werkuren) voor 2/3 van de prijs kunnen maken :)

Enkel de laatste foto is getrokken op de werf, maar dan was er enkel een tent aanwezig. Momenteel staat er nog geen steen rondom, een klus voor komende zomer...

Stephan
30-01-14, 20:42
De liggers komen in de staande wanden en maken deel uit van de isolatieschil. Door het vierkante ontwerp was het makkelijker om de ontstane kamers op te vullen met (30cm) isolatie daar de klassieke uitsparingen van de FJI's ontbreken. De keerzijde was dat we de ontstane holte diende op te vullen maar dat viel ontzettend goed mee :)

13154:)

Het manueel verplaatsen van de gelamineerde liggers (zwaarste 200kg).

13155

De bevestigingsbalken (muurplaat) waar de kaders opkomen.

13156

De montage van de eerste kader (met de zelfbouwliggers).

13157

En de plaatsing, waarna uitgestijfd met OSB 15mm.

Dit was echter het tweede muurtje dat geplaatst is, de eerste was 12 meter lang, waarvan ik zaterdag de foto's zal plaatsen.

BenchWorks
30-01-14, 20:57
Ben erg benieuwd naar het vervolg, deze lente ga ik ook mijn huisje bouwen (klein huis in de tuin om daar te leven terwijl ik het echt huis afbreek en heropbouw)
Maar begin te twijfelen of ik dat niet beter van stro maak ipv houtskelet.

Welke isolatie plaats je in de kaders?

Geert
31-01-14, 10:38
Benchworks,

Ik heb zelf workshops strobalenbouw gevolgd en heb er heel wat info in m'n bibliotheek over.
Als landbouwer zijn de strobalen al geen probleem denk ik.

Ken je deze al: http://www.baubiologie.at/wp/
Ze hebben net dit boek uit :http://www.baubiologie.at/wp/strohballenbau/buchtipps/neues-bauen-mit-stroh-in-europa/

http://www.compaillons.eu/

Houtskelet sluit strobalenbouw niet uit. Tenzij je voor de load bearing techniek kiest waarbij het stro het dak draagt. Zeker voor een klein huisje is dit een oplossing.

Thuis heb ik het boek small strawbale, door Bill Steen, is Amerikaans maar de load bearing techniek wordt er veel toegepast.
Wat ook een optie is , is om het dak los te koppelen van het huis. Een soort zwevend dak : www.argusactueel.be/binnenlands-nieuws/strobouw-is-vaak-zelfbouw

Ik ga hier stoppen want anders neem ik dit interessante topic over.

Jimbo
31-01-14, 10:39
Kon je die isolatie in de profielen niet hebben geplaatst voor je ze dichtschroefde? Glaswol inschuiven langs ruw hout zal toch echt niet meegevallen zijn?

Heb je trouwens de virtuele koudebrug van die OSB-platen berekend/laten berekenen? Ik zeg “virtueel” omdat hout an sich isoleert, dus het is geen traditionele koudebrug, maar het isoleert wel nog altijd slechter dan “echte” isolatie. Ik vraag het maar omdat je bij een traditionele FJI ligger enkel een centrale lijfplaat hebt. Jij hebt echter twee platen per profiel. En dus theoretisch een twee maal zo grote koudebrug.

Oh, en die centrale betonnen monsterkolom heb je toch nog mooi ingepakt want die priemt nu wel erg prominent door je isolatieschil :)?

klein huis in de tuin om daar te leven terwijl ik het echt huis afbreek en heropbouw
Op zo’n momenten ben ik jaloers op mensen die in Wallonië wonen ;). Dat moet je in – de meeste gemeentes in - Vlaanderen niet proberen. En ik vermoed in Nederland ook al niet.

Jimbo
(eveneens jaloers gedurende het wildseizoen)

ArtHarg
31-01-14, 10:46
Mwagh. Ik ken ook een stel in Dordrecht dat gedurende hun verbouwing een portacabin half in de achtertuin en half in het huis heeft geplaatst. Ze zijn nu na 10 jaar bijna zo ver dat de woon- en badkamer af zijn :-) Dus 't kan wel.

Jimbo
31-01-14, 10:52
’t Kon wel, maar mòcht het ;)?

Jimbo
(beperkt zijn verzetsdaden tot het creatief invullen vd belastingsbrief)

Geert
31-01-14, 10:55
In Vlaanderen graaf ik een heel groot hol in de grond waar ik m'n nestje maak. Met als ingang een Toi Toi toilet :).

edjebel
31-01-14, 11:57
Hier een goed informatieve handleiding voor de bouw van een passief huis.
169 bladzijden vol met uitleg en in het Nederlands.

http://www.bouwdetails.be/pdf/Trad_HSB_JClaes_KClaes.pdf

BenchWorks
31-01-14, 13:33
Op zo’n momenten ben ik jaloers op mensen die in Wallonië wonen ;). Dat moet je in – de meeste gemeentes in - Vlaanderen niet proberen. En ik vermoed in Nederland ook al niet.

Jimbo
(eveneens jaloers gedurende het wildseizoen)

In Wallonië zijn ze raar maar waar strenger ivm tuinhuizen, max 15m2 zonder vergunning tov 40m2 in Vlaanderen. Als ik houtskelet gebruik dan is 15m2 te doen om een paar jaren in te leven, met stro is het niet mogelijk om binnen de max hoogte en breedte te blijven. Je mag in je tuin wonen dacht ik tijdens het verbouwen/bouwen als dat niet langer duurt dan x aantal jaren. Ik moet eerlijk gezegd nog bij de gemeente gaan vragen wat mag en wat niet mag, er loopt dwars door het terrein ook nog een nato pijplijn met kerosine. Mijn opa had eens een stapel betonblokken boven de pijplijn geplaatst, een dag later kwam de nato kijken wat er aan de hand was... Ze hadden het vanuit de lucht gezien.

@geert dankjewel voor de links, ik dacht inderdaad voor dit geval aan load bearing. Nu dat we bijna geen koeien meer hebben gaan we misschien stro balen maken speciaal voor huizen. De gewone balen voor dieren zijn niet hard genoeg geperst.

massis
31-01-14, 13:55
Als ik de lokale dienst ruimtelijke ordening mag geloven is het ook niet zomaar 40m² in Vlaanderen hoor. Het is max 10% van de ACHTERtuin (zij- en voortuin tellen dus niet mee), inclusief andere verharde stukken zoals een betegeld terras en dat met een maximum van 40m².

Stephan
01-02-14, 12:43
Voor de berekening vertrouw ik volledig op mijn architectenbureau, die zeer vertrouwd zijn met het passief huisconcept. De dubbel OSB-plaat (1cm) is in de berekening opgenomen. Aan de binnenzijde is een geïsoleerde leidingspouw die de mogelijke koudebruggen elimineert. De gebruikte isolatie in de muren is 30cm + 6 cm glaswol met een isolatiewaarde van lambda-waarde 0.032. De isolatie is in de kokers geschoven met behulp van een stuk kunststof-onderdak, dat zeer sterk en glad is. Hier hebben we twee hoeken mee gemaakt waar we de isolatie mee inpakte en inbrachten. Daarna trokken we de flappen er terug uit (foto). Ik had dit in eerste instantie geprobeerd om dit tijdens de montage te doen maar de glaswolvezels maakte het lijmen onmogelijk. Mijn eerste profiel was ontworpen met EPS (piepschuim) dat perfect op maat de zagen is en mooi te lijmen, maar dan haalde we de isolatiewaarde van 0.0032 niet.
volgens de uitvoeringsplannen hoeven we de betonnen zuil niet te isoleren.

13211

het eerste ontwerp profiel in EPS

13212

snijden/zagen van de isolatie

13213

uittrekken van de kunsstofflappen.

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een "volledige biologisch verantwoorde woning" en hebben vlas/hennepisolatie sterk overwogen. De kostprijs valt echter een pak duurder uit. We troosten ons met het feit dat de glaswol uit 75% recyclageglas bestaat ;)

Athanor
01-02-14, 13:24
Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een "volledige biologisch verantwoorde woning" en hebben vlas/hennepisolatie sterk overwogen. De kostprijs valt echter een pak duurder uit. We troosten ons met het feit dat de glaswol uit 75% recyclageglas bestaat

Dat komt me bekend voor, toen wij indertijd (15 jaar geleden) een energiezuinige woning bouwden hebben we om dezelfde reden voor glaswol gekozen.

Mooi project zijn jullie mee bezig, boeiend om te volgen!

Fons

Stephan
01-02-14, 13:53
De oorspronkelijke planning was dat de woning van de buren de eerste 10 jaar niet zou gebouwd worden, waardoor wij alle ruimte zouden hebben rondom voor het bouwen van onze woning. Verandering in de plannen zorgde ervoor dat de woning er op een paar weken effectief stond :mad: Hierdoor moesten wij onze planning aanpassen en de aanpalen muur van 12 meter lang uit één stuk assembleren.

13214

De betonnen zuil maakte het onmogelijk om hem neer te leggen.

13215

Het presenteren van de kader, zodat we hem kunnen uitstijven met OSB

13216

Terug naar achter brengen voor het plaatsen van de Celit.

13217

en met 14 familieleden een derde keer op wandel met de wand.

13218

De moeilijkste hoek :confused:

13222

De draagstructuur (gelamineerde balk)plaatsen

13223

isoleren van de wanden

13219

De eerste ringbalk

13221

De volgende balken

13220

En het uiteindelijke resultaat van de ringbalken.

Na 2 zeer lange dagen met 14 familieleden :o waren alle wanden op de eerste bouwlaag (gelijkvloers) geplaatst. Ik moet toegeven dat ikzelf zeer weinig bijgedragen heb aan het constructieve gedeelte. De planning en organisatie om de verschillende helpers (jongste 15 jaar en oudste 81 jaar) aan het werk te zetten en te ondersteunen was een zwaar onderschatte opdracht :rolleyes:

TH0M
02-02-14, 20:44
Mooie reportage! En wat goed dat je zo veel helpende handen hebt!

SamR
02-02-14, 23:02
Het is inderdaad een leuk en zeer informatief draadje. We kunnen hier nog veel uit leren.

Stephan
03-02-14, 23:21
De derde werkdag viel op de Vlaamse feestdag en is er niet gewerkt (restaurant naast de deur). De volgende dagen liepen de helpende handen terug naar 9 familieleden. Vanaf de derde week liepen we op onze vaste kern van 5 personen die de bouw tot einde werken (31 augustus) gevolgd hebben. Geen van alle aanwezige, inclusief mezelf, heeft noemenswaardige ervaring in de bouwsector of houtbewerking.

Na het plaatsen van de draagstructuur is het de beurt aan draagbeugels

13336

waar de liggers in komen.

13337

13338

13347

om daarna af te timmeren met OSB18

13339

en een behandeling tegen de veelvuldige regenval.

13341

en het plaatsen van de buitenbeplating.

brt
04-02-14, 00:05
Knap werk, tof van het te delen. Wat smeer je daarop tegen de regen?

gompy58
04-02-14, 00:52
En heb je nog wat gedaan van de week ? Ja, gezellig met de familie en een muur aan de wandel geweest. Best gezellig hoor :D

bartg
04-02-14, 09:47
WOW,

wat een geduld, een half jaar bezig aan dezelfde leggers maken,

chapeau, petje af in 't Nederlands

Koentje
05-02-14, 19:19
Heb je die draagbalken zelf gemaakt?
Ik moet zelf nog een overspanning van 6,5m overbruggen en was al kwijlend naar je zelfgemaakte FJI's aan het kijken of naar de samengestelde balken die je hier hebt gebruikt voor de verdiepingsvloer. Als je detailfoto's of tekeningen hiervan zou hebben zou ik wel goed verdergeholpen zijn.

Koen

Stephan
06-02-14, 00:00
De open joist heb ik spijtig genoeg niet zelf gemaakt. De overbrugging is vrij groot en als dragend gedeelte wilde ik toch enkele (fabrieks)garanties. Als ik ze nu bestudeer vraag ik mij echter af waarom ik ze ook niet zelf gemaakt heb ;) Op de vloer heb ik voor bescherming tegen de regen Xiladecor gevelbetimmeringen gezet. Dit was niet echt de bedoeling maar het heeft de derde week van Juli 2012 zeer veel en hard geregend.

13389

ook op de tweede verdieping moest de wand van 12 meter uit één stuk geplaatst worden :rolleyes:

13390

terwijl de ene ploeg de grote wand afwerkt worden andere kaders geassembleerd en geplaatst

13391

Klaarmaken om de wand te plaatsen met een pak minder familie. gelukkig hadden we de mogelijkheid om de wand neer te leggen voor montage :o

13392

En de verankering

13393

Belangrijkste advies, leg steeds de trapgaten dicht!

13394

binnenmuren maken en plaatsen (start van 6 weken hittegolf :cool:)

13395

Voor het plaatsen van isolatie vind je de minste helpende handen :confused:

13396

en luchtdichtheidsfolie plaatsen.

13398

ook op de verste hoek :)

13399

en nog een sfeerfoto van de werkplaats.

top 5 van onmisbare powertools;
- TS75 + voldoende geleiders
- krachtige accumachine Metabo 18LTX
- Fein multimaster "superhandig"
- Kapex KS 120
- Nagelpistool (Senco)

Warringa
06-02-14, 06:42
Mooi reportage. Knap werk en gelukkig veel hulp.

Koentje
06-02-14, 10:00
Stephan,

Ik denk er echt sterk aan om toch zelf een type box joist te maken voor het dak van mijn carport (overspanning 6,5m). Denk er 2 te fabriceren om dan dezelfde test uit te voeren als jij om dan te kijken wat de doorbuiging zou zijn. Ik heb voorlopig nog een 100m² gerecupereerde OSB van 18mm liggen. Ik moet nog enkel het hout kopen. Welke afmetingen heb jij gebruikt voor je box joists en welke afmetingen heeft het hout van de open Joists? Vanwaar ben je ergens, ik ben wel geïnteresseerd om eens te komen kijken.

Koen

Stephan
06-02-14, 21:09
Dag Koen,

De box joist die ik zelf gemaakt heb 30cm breed en 7cm dik, waarvan twee OSB plaatjes van 1cm. Het langste element dat ik gemaakt heb was 3,75m. Voor het persen tijdens het lijmen had ik een "perstafel" gemaakt die deze lengte aankan. Voor de twee balkjes heb ik Oregon genomen dat ik aan elkaar heb gelijmd en op 5x5 gezet.

De open joist zijn eveneens 30cm met een breedte van 6cm. in de twee regels zitten groeven gefreesd waar het vakwerk in verlijmd is.

13407

De kwaliteit is naar mijn mening een beetje ondermaats en de ecologische afdruk zal ook niet meevallen, wetende dat deze van Canada komen :(

sebc
07-02-14, 10:05
Erg mooi en veel werk allemaal.

Ik snap wel niet waarom er geen volle balken of houten I-profielen konden gebruikt worden.
ik vermoed dat er wel een goede reden zal zijn, want goedkoper of ecologische zal dit toch niet zijn?

Dit bvb:http://www.eurabo.be/nl/producten/detail/Steico_joist_en_Steico_wall/448

PeerSchoen
07-02-14, 10:46
Erg mooi werk!!

Maar is voor die vakwerk profielen niet veel hout weggehaald? Of lijkt dat maar zo op die laatste foto hierboven (ik zie erg veel groeven langs elkaar, waar dan wel weer de schuine delen in worden gelijmd, maar die groeven zijn veel langer dan nodig lijkt mij)

tuoh
07-02-14, 20:31
Er word praktisch geen hout weggehaald, het zijn vingerlassen waar één en ander mee word samengebouwd. Verbaasd me wel dat deze worden geïmporteerd uit Canada. Er zitten verschillende fabrikanten in Wallonië die identieke spanten vervaardigen uit inlands Vuren.

Stephan
07-02-14, 20:47
De box-profielen die ikzelf gemaakt heb zijn 1/3 goedkoper en 50% sterker (getest en berekend door de stabiliteitsingenieur). Ik heb beslist om deze profielen te maken juist omwille van de povere kwaliteit van de FJI-liggers die in de handel verkrijgbaar zijn en enkele vraagtekens bij de ziel van dergelijke liggers, die veelal uit een stuk hardboard bestaat. Ook de rechthoekige vorm maakt het isoleren met minerale wol in de kamers gemakkelijker en beter aansluitbaar.

De "open joist" op de foto hierboven zijn aangekocht, omwille van de fabrieksgarantie waarmee ik mij veiliger voel voor de dragende delen, die toch een grote overspanning overbruggen. De opbouw van de stijlen in driehoeken geeft een enorme sterkte en de openingen bied mogelijkheden voor de ventilatieleidingen, wat mij overtuigd heeft. Aangekocht in Vlaanderen maar blijkbaar geïmporteerd uit Canada is de ecologische voetafdruk een ramp. Daarbovenop kan je aan de afwerking zien dat het een massaproduct is en de kwaliteitscontrole onbestaande. Als ik het zou mogen overdoen zal ik deze profielen ook zelf van de combiné laten rollen.

Stephan
11-02-14, 23:37
Na de muren van de tweede verdieping is het nu de beurt aan de vloer van de zolderverdieping, waar twee slaapkamers in ondergebracht worden

13567

Eerst wat puzzelen met de ringbalken,

13568

Door de bevestigingen op voorhand was deze balk net iets te zwaar...

13569

Het leggen van de open joist ligger volgens aloude formule

13571

En het beplaten van de vloerdelen.

13572

het aftekenen en uitwerken van de dakwanden

13573

en plaatsing van de dakwand aan de buurzijde

13574

het maken van de andere wand op basis van dezelfde tekening

13575

13576

en de plaatsing.

Stephan
12-02-14, 20:30
De laatste fase van de ruwbouwwerken. De nokbalk zijn twee aan elkaar bevestigde gelamineerde balken van 6cm x 60 cm op 8 meter lengte.

13598

Het naar boven brengen van de twee nokbalken.

13603

De geplaatste nokbalk met de gebruikelijke traditie wanneer het hoogste punt bereikt is

13601

De Celitplaten langs de buitenzijde

13604

de eerste FJI-ligger voor de dakspanten, mat aan de buitenzijde de basis voor de dakgoot.

13605

de tweede ligger, buiten het ontwerpplan om toch een verbinding gemaakt met de vorige omdat ze op 8 meter nogal door gaan hangen.

13606

en de laatste aan de Noordzijde. Mijn domino heeft zijn werk al gehad ;)

13607

aan de achterzijde komen twee ramen voor de slaapkamers

13608

en het opspannen van de metalen banden

13609

Stephan
12-02-14, 21:02
13610

de werkplaatsinrichting :o

13612

de verdere nokafwerking

13617

de celitplaten worden langs binnen aangegeven

13618

en langs buiten bevestigd

13619

de isolatie van het dak

13620

en de binnenbeplating

13621

en de versteviging van de dakgootondersteuning

13622

nog wat buitenwerk

13623

en wat binnenwerk

Athanor
12-02-14, 22:25
Kun je wat vertellen over de celitplaten? Worden de naden daartussen ook gedicht? En de stalen banden die je hebt aangebracht over de nok, zijn die voor verankering van de gehele kapconstructie? Waar worden die dan op de zijgevel verankerd?

Mooie reportage hoor!

Fons

Stephan
15-02-14, 11:21
De naden van de Celitplaten worden niet gedicht, en hebben een goede tand-groef verbinding.
Het bindmiddel in deze platen is bitumen, en ze zouden voor een half jaar bestand zijn tegen de weersinvloeden. Ondertussen doen ze hier al anderhalf jaar onafgeschermd hun dienst. Enkel op het hellend dak was het plaatsen van de dakpannen zeer dringend omdat de vogels dit materiaal gebruiken als nestisolatie. Vanop de panlatten (die reeds lang klaarliggen) pikte ze letterlijk mijn plaatmateriaal uit het onderdak. Op de verticale delen zie ik, buiten de schade van de katten die dit spul ook als krabpaal gebruiken, geen noemenswaardige slijtage...

Hieronder nog enkele foto's van de dakwerken.

13699

13700

13701

13702

De 4 stalen banden zijn er speciaal omdat het dak geen gelijkbenige driehoek is. Aan de achterzijde van de woning is het dak recht afgesneden voor de ramen van de slaapkamers. Hierdoor kan er niet afgeschoord worden op de onderliggende bouwconstructie, maar is er een balans gezocht over de nokbalk, die daardoor een zeer zware uitvoering kent. De verankering zit langs de beide zijde in iedere horizontale FJI-ligger en in de onderste draagbalk vastgenageld.

13703

Ondanks het geschikt nagelpistool om door de verankering te nagelen, zijn er toch een 10tal nagels weggeschoten tot ongeveer 15 meter ver!

13704

De stalen banden werden op spanning getrokken met een takel, waar we de auto als "mobiele verankeringspunt" gebruikte.

houtenklaas
15-02-14, 11:33
Een erg boeiend verslag. Zo'n passief huis vergt wel een ontzettend actief team!

Stephan
15-02-14, 12:52
Buiten het buitenschrijnwerk (PVC ramen en deuren) hebben we alle werkzaamheden zelf gedaan. Hiervoor moet ik een 25tal familieleden erkennen die op een of andere manier hun bijdrage gebracht hebben aan dit project. Een dikke 30.000 nagels zijn hier ingeschoten, een kleine 15.000 vijzen vastgezet, ongeveer 50 kg D4 lijm en een massa hout of afgeleide producten opeengestapeld tot de woning waar we nu wonen. Buiten de geïmproviseerde hijssteiger werden alle materialen met behulp van spiermassa tot zijn rechtmatige plaats getild. Een uitzonderlijk woord van dank is toch weggelegd voor Ellen, Robert, Dirk en Paul, wiens toewijding en inbreng van onschatbare waarde is geweest.

Buiten de honderden splinters (een goede pincet is essentieel op de werf) zijn er ook twee betreurenswaardige ongevallen gebeurd waaronder één bij mezelf (scherpe beitel in de handpalm) en één bij Veerle (gevallen OSB plaat op haar arm). Met uitzondering van een mooi en blijvend aandenken bij mezelf, zijn deze ongevallen zonder blijvende gevolgen en hebben ze een minimum aan tijdverlies veroorzaakt (aannemerstaal :mad:). Veiligheid is en blijft het belangrijkste aandachtspunt op de werf!

13705

In de binnenafwerkingsfase zijn de 4 eiken trappen nog noemenswaardig om in dit topic te vernoemen.

13706

Samen ontworpen met mijn schoonvader, eveneens een vaste waarde op de werf :D

13707

13708

13709

13710

volgende projecten die nog op stapel staan zijn;
- het plaatsen van de ventilatie D
- gipswanden verder afwerken
- façadesteen metsen rondom de houtskelet
- ingemaakte kasten en dressing
- isoleren en vloeren gelijksvloer
- kurklaminaat op de verdiepingen
- afwerken badkamer met kurk
- maken en plaatsen van zonneboiler en zonnepanelen
- enz....

Ik heb, gezien het doel van dit fantastisch forum, getracht mij te beperken tot alle aspecten waar "hout" aan de basis ligt van de weergegeven werkzaamheden.
Tenzij er interesse is over het plaatsen van de technieken (elektriciteit of waterleiding) of de funderings- en betonwerken sluit ik dit topic af. Komende vragen zal ik uiteraard nog steeds beantwoorden ;)
Bedankt voor de interesse en de geplaatste reacties :o

groetjes,

Stephan

SamPonette
15-02-14, 17:01
zeer leuk project, maar ik vind het jammer en vreemd dat je dan kiest voor pvc schrijnwerk ipv hout?

bjorn
15-02-14, 17:21
Leuke en interessante topic, knap werk gemaakt met elkaar. Erg leuk om nieuwe dingen te zien, die liggers en zelf gemaakte staanders heb ik nog nooit eerder gezien.

Maken en plaatsen van zonneboiler en zonnepanelen staat er, nu ben ik erg benieuwd hoe jullie zonnepanelen/boiler maken, of wordt dat niet zo bedoeld?

Geert
15-02-14, 19:25
Een zonneboiler kan je zelf maken, daar worden zelfs cursussen voor georganiseerd.

SamR
15-02-14, 23:02
Heb je de leidingen van elektriciteit en sanitair weggewerkt in een extra leiding spouw? Of hoe heb je dit gedaan? Mvg Sam

Stephan
16-02-14, 22:10
De keuze van het buitenschrijnwerkerij zijn wederom niet bepaald door onze ideologische drijfveer, maar veeleer een financieel keuze. De schrijnwerkerij is het zwaarste budget voor onze passieve woning, en hout valt spijtig genoeg een pak duurder uit dan PVC. Een passieve woning is per definitie ook niet bio, als word deze veronderstelling heel snel getrokken.

Voor de zonneboiler en panelen heb ik een "leegloopvat" voor ogen, waar ik een inox buis zoek met doormeter 70cm, die ik aan de onderkant zal dichtlassen. De warmtewisselaars zal ik langs de bovenzijde inbrengen. Dit staat nog in een prille ontwerpfase, al heb ik de koperen collectorplaten al wel aangeschaft :D de speciale glasplaten blijken moeilijk te verkrijgen en voor de sturing heb ik ook nog enkele technische hindernissen te overbruggen. Het is eveneens de bedoeling ook hier een volledig DIY project van te maken. Het is een geluk dat alle mogelijke info zeer makkelijk te vinden is via het internet :o

Alle buitenmuren zijn voorzien van een geïsoleerde leidingspouw van 6 cm, net achter de luchtdichtingsfolie. Enkel de elektriciteit loopt via deze leidingspouw of in de binnenmuren/plafond. Voor de waterleiding hebben wij in het ontwerp gezorgd dat de badkamer, keuken en toiletten aanpalend van de technische ruimte ingedeeld zijn. Deze leidingen zijn daar in opbouw gemonteerd en steeds toegankelijk. Er is geen enkele leidingen (water/elektriciteit) onder de chape voorzien.

An3s
18-03-14, 10:40
Beste Stephan,

Ik overweeg zelf ook om komende zomer aan de bouw van onze houtskelet te beginnen, maar zoek nog iemand die mij extra advies kan/wil geven.

Ben jij bereid om eens af te spreken om een aantal zaken te overlopen. Ik ben niet van plan om alle liggers zelf te maken, maar wil toch wel alles zelf monteren/bouwen.
Hiervoor ben ik echter nog op zoek naar iemand die aan de hand van onze plannen de technische tekeningen wil/kan maken (misschien ken jij wel iemand) en verder zou ik ook nog graag weten welk materiaal zoal zeker op de 'must - have - list' moet staan.

Alvast bedankt voor uw reactie !

Andries Decock
9700 Oudenaarde (België)

Stephan
25-03-14, 11:04
Dag Andries,

Uiteraard ben je welkom om de voor- en nadelen van dergelijke zelfbouwproject te overlopen.
Als ik vandaag alles overschouw dan ben ik ervan overtuigd dat ik dezelfde formule opnieuw zou toepassen. De praktische ervaring leert natuurlijk dat naar techniek en middelen grote verbeteringen mogelijk zijn, en de twee ongevalletjes zou ik ook niet meer overdoen. Maar al bij al ben ik zeer tevreden met het uiteindelijk resultaat en geeft het een bevredigend gevoel iedere keer dat ik thuis kom ;)

Ik heb je een mailtje gestuurd om verder af te spreken.

Tot ziens op de werf :)

Stephan

Rafta
12-09-15, 00:34
Hoi Geert, ik ben volop op zoek naar alle infoo omtrend strobouw en hsbstrobouw. Kan jij me eventueel verder op weg helpen met wat info?

JokkeWood
15-09-15, 12:18
fantastisch! Hier ben ik helemaal voor! Zelf de dingen vervaardigen,ipv vaak ondermaatse dure prefab te kopen!
Super gedaan!

gasman
28-09-15, 11:34
De keuze van het buitenschrijnwerkerij zijn wederom niet bepaald door onze ideologische drijfveer, maar veeleer een financieel keuze. De schrijnwerkerij is het zwaarste budget voor onze passieve woning, en hout valt spijtig genoeg een pak duurder uit dan PVC.
Heb je ook in Nederland gekeken voor houten kozijnen ?
Op een ander forum staat een bouwverslag van een andere Vlaming, deze heeft zijn houten schrijnwerk juist uit NL gehaald omdat dat veel voordeliger was.....
http://forum.fok.nl/topic/2220063/5/30

vdpt
15-01-19, 16:20
Amai Stephan, ik ben onder de indruk van je prestatie! Heb je een dossiertje van wat het je in totaal gekost heeft? Eventueel de naam van de architect die de plannen heeft getekend?

Alvast bedankt
Tom (vandt@zavo.be)

jsprvndrn
21-03-19, 14:51
Geweldig project, heel leerzaam om mee te kunnen kijken