PDA

Bekijk Volledige Versie : Low budget grondschaafje (horletoet)



Roeland
05-01-14, 20:47
http://www.youtube.com/watch?v=Q1XXwba2IAk


Roeland

Wim Kluck
05-01-14, 21:36
Goed gevonden en uitgevoerd.

ArtHarg
05-01-14, 22:21
Gaaf dingetje!

Athanor
05-01-14, 22:24
Goed uitgevonden Roeland! Mooi in beeld gebracht.

Fons

henkverhaar
06-01-14, 08:26
Volgens mij heet dat in het Engels een router plane, toch?

Roeland
06-01-14, 08:45
Volgens mij heet dat in het Engels een router plane, toch?

Je hebt helemaal gelijk Henk stom van me zal de titel van het filmpje veranderen.

Roeland

Reinoud
06-01-14, 09:06
Geniaal! Dit moet ik toch ook maar eens proberen maken. Hoe heb je de inbussleutel zo gevormd en gehard?

Botte Bijl
06-01-14, 22:22
Jep, ook Sellers has picked it up..
12254

(wie o wie is deze Belgische lezer...?)

Roeland
06-01-14, 22:45
Hallo Reinoud,

Ik heb de tip van de inbus (het korte eind) rood gloeiend gestookt en plat gesmeed, steeds even rood gloeiend stoken en smeden tot ik de gewenste breedte had. Daarna gevijld en geslepen, aangezien de inbus van chroom vanadium is hoef ik deze naderhand niet te harden.

Roeland

Reinoud
07-01-14, 09:12
@ Botte Bijl: Wie o wie zou dat toch zijn :o ? Ik pleit schuldig :)

@Roeland: Best handig dat je het niet hoeft te harden, geen gedoe met ontlaten en zo.

Ik ben alvast op zoek gegaan naar een dergelijk stukje staal, dat zal ik waarschijnlijk op m'n werk wel vinden in de schrootbak. Inbussleutels heb ik méér dan genoeg.
Dankjewel om dit te delen Roeland, het werkt bijzonder inspirerend.

Reinoud

Reinoud
08-01-14, 09:34
Gisteren ben ik op het werk op zoek gegaan naar een geschikt stukje staal. Helaas worden T-profielen bij ons niet gebruikt, enkel rechthoekige buizen en hoekijzers. :(

ornament
08-01-14, 11:42
Hallo Reinoud,

Ik heb de tip van de inbus (het korte eind) rood gloeiend gestookt en plat gesmeed, steeds even rood gloeiend stoken en smeden tot ik de gewenste breedte had. Daarna gevijld en geslepen, aangezien de inbuss van chroom vanadium is hoef ik deze naderhand niet te harden.
-
Roeland

Hallo Roeland,

Ik denk niet dat dit juist is. Want als je in staal kan vijlen is het staal zacht. Om beitels te te maken moet het staal aan het lemmet een hardheid hebben rond 60° op de Rockwell diamant schaal en dat is te hard voor je vijlen. Ook Chroom Vanadium staal wordt gehard en ontlaten. Ik weet niet of een inbussleutel een geschikte samenstelling heeft om er fijn snijgereedschap mee te maken met de juiste hardheid. Het zou wel kunnen, ik weet het niet.

Hieronder een link naar de productie van beitels bij Pfeil; Je ziet er het harden in olie.
http://www.youtube.com/watch?v=_HtwfP6k2R8&list=PL6cSzYXSXXVqeLo783sQRNDqgnAdgK6nk&index=5

Er zijn nog andere filmpjes te vinden over het maken van beitels en waarin het hardingsproces getoond wordt.
http://www.youtube.com/watch?v=64389P8_r78 John Neeman


Groeten
Ornament,
http://www.beeldhouwen.net

moerman
08-01-14, 11:48
Leuk schaafje! Lijkt mij ook wel wat om zelf te maken, ik zal eens gaan scharrelen bij het oud ijzer.

Kan iemand goede info geven over het harden van inbussleutels?

henkverhaar
08-01-14, 13:28
De meeste air-hardening staalsoorten zijn snelstalen, staal met wolfram en vanadium of molybdeen en vanadium als belangrijkste legeringselementen (naast uiteraard koolstof). Er zijn ook CrV stalen die luchtgehard kunnen worden, maar dat geldt lang niet voor alle CrV stalen. En dan nog geldt dat luchtharden niet simpel een kwestie van roodgloeiend stoken, 'smeden' en ongecontroleerd af laten koelen is, zie bijvoorbeeld hier voor een 'recept' voor het luchtharden van een A2-achtig staal: http://www.crucibleservice.com/eselector/prodbyapp/tooldie/airkoolt.html. Gezien het feit dat het staal te vijlen was kun je ervan uitgaan dat het geen luchthardend staal was, dan wel dat het iig na de beschreven behandeling niet gehard was maar (gedeeltelijk) ontlaten.

Gezien de geringe grootte van het bitje (gemodificeerde inbussleutel) zou ik de gok wagen dat het oliegehard kan worden, en het een hittebehandeling met een oliebad geven.

Roeland
08-01-14, 18:18
Hallo Ornament dank je voor je reactie! De verschillende processen van het harden van metaal zijn mij bekend en pas ze ook regelmatig toe. Voor dit grondschaafje vond ik het niet nodig om het staal te harden immers in de Stanley grondschaven(no 71 en no 271) zitten standaard ook geen geharde snijmessen die vijl ik ook altijd en daarna op de waterstenen. Niet al het snij gereedschap hoeft gehard te worden om te kunnen snijden, als er genoeg koolstof, vanadium etc inzit. Denk maar aan een simpele hout bijl of haalmes die kun je ook slijpen met een zoetvijl en daarna met waterstenen voor het fijne.

Roeland

Roeland
08-01-14, 18:27
Hallo Henk,
Het heet stoken van de tip van de inbus sleutel was alleen maar bedoeld om het smeedwerk te verlichten en niet om het staal te harden.
Ik denk inderdaad dat ik het staal terplekke deels ontlaten heb, dat vind ik niet zo'n probleem in dit concept.
Ik zou het staal weer heet kunnen stoken tot het z'n magnetisme verliest en dan afkoelen in olie.
Ik heb flink wat werk voor het schaafje en we zullen zien hoe de standtijd van de beitel zich houdt.

Roeland

WR1944
08-01-14, 19:01
Gisteren ben ik op het werk op zoek gegaan naar een geschikt stukje staal. Helaas worden T-profielen bij ons niet gebruikt, enkel rechthoekige buizen en hoekijzers. :(

Als je geen T-profielen tot je beschikking hebt maar wel hoekprofielen dan neem je twee stukken hoekprofiel met de ruggen tegen elkaar. Rondom lassen en je hebt alsnog een T-profiel.

Reinoud
19-02-14, 11:33
Even dit topic wat nieuw leven inblazen.
Afgelopen zaterdag kreeg ik tijdens de workshop van Roeland een stukje T-profiel. Het toeval wil dat ik gisteren net enkele uren in het zaag- en slijphok aan de slag moest op het werk. Ik heb alvast de zijkanten mooi recht afgezaagd op de metaal afkortzaag. Vandaag ga ik de kolomboor even proberen gebruiken, als er tijd voor is.
Helaas geen foto's, dit wordt niet op prijs gesteld op het werk :). Nu nog op zoek naar een slotbout en misschien iets moeilijker, een stelschroefje.

Zijn er nog mensen die er één gaan maken?

Ruurd.A
19-02-14, 15:28
Ik ben ook bezig om er een te maken. Leuk dat er meer mensen aan de slag zijn gegaan:)
Omdat ik geen T-profiel had heb ik er voor gekozen om twee vierkante profielen op elkaar te zetten met aan de beide lange zijkanten een hoekprofiel (zie foto's).
De beitel heb ik gemaakt van een oude torx-sleutel. Omdat ik niet kan lassen en ook niet een lasapparaat bezit heb ik er voor gekozen om alles aan elkaar te schroeven. De profielen zitten met M3-schroefjes aan elkaar geschroefd.
Ik ben van plan om komend weekend een zool te maken van 8 mm multiplex, dit lijkt mij makkelijker en sneller van het vlakken van de zool zoals hij nu is. Vervolgens zal ik de profielen gaan verven/spuiten om roest tegen te gaan.

Kosten tot nu toe: ongeveer €10 aan schroefjes en vervangen van een gesneuvelde tap, de profielen waren wat reststukjes van een eerder project.
13856
13857
13858
13859
13860
13861

Groet, Ruurd

Roeland
19-02-14, 19:24
Inventief!! Ruurd zo kan het ook! kun je de beitel ook aan de anderezijde plaatsen zodat je tot aan de rand kan schaven?
Als zool zou ik geen multiplex nemen maar bv lexaan/plexiglas of acrylplaat. Maar de zool vlakken is echt niet zo veel werk ik zou daar zelf denk ik wel voor kiezen.
Reinoud, ben benieuwd naar de volgende stappen hopenlijk met foto's!

Roeland

Wim Kluck
19-02-14, 19:29
Creatief. Heb er een tijd terug over zitten denken
Om er een van rvs te maken. Toen zag ik een nieuwe stStanley 171 liggen en voor 10 euro was ie voor mij. Dus als ik een keer tijd over heb ga ik eens kijken om een 71 de grote grondschaaf te maken. Met genoegen zie ik dit soort projecten.

Ruurd.A
19-02-14, 21:50
@ Roeland, de beitel kan ik niet aan de andere zijde plaatsen maar door twee schroefjes los te draaien kan ik het hoekprofiel er afhalen zodat ik tot in hoekjes kan schaven. Is dat wat je bedoeld?
Nu ik er zo over na denk is het misschien toch wat minder handig om er nog een zool onder te zetten, dan is het er afhalen van een hoekprofiel om tot in de hoekjes te schaven geen optie meer.. Dan lijkt het vlakken van de zool misschien toch een betere optie.
Komend weekend ga ik er weer mee bezig, zal tot die tijd eens nadenken wat ik met de zool ga doen; vlakken of misschien dat ik ergens nog een stukje plexiglas kan vinden.

Groet, Ruurd

Reinoud
20-02-14, 11:43
Gisteren op het werk even met de kolomboor gewerkt. Helaas is dit niet zo goed uitgedraaid. De klem tafel zat los waardoor het niet liep zoals ik gehoopt had. Het eerste gat is veel te dicht bij de rand gekomen, ik ga hier dan maar de volledige uitsparing maken.

13867

Het volgende gat meteen maar klein genoeg gemaakt, helaas ligt dit helemaal niet in lijn met het andere gat :mad:

13868

13869

Ik denk wel dat ik nog voldoende ruimte heb om alles met de vijl alsnog goed te maken, althans dat hoop ik.
Ik had nog een poging ondernomen om het opstaande stuk in te korten, maar ook dit ging niet goed dankzij opnieuw een slechte klem-tafel. Ik had hiervoor gelukkig wel voldoende ruimte genomen.

13870

Omdat de zaagsnede zo mooi was ging ik de hoekjes ook met de zaag proberen afschuinen. Helaas kreeg ik de klem-tafel onmogelijk onder een andere hoek ingesteld :mad:.

Ik had het mij allemaal net iets anders voorgesteld. Ik had misschien beter meteen twee stukjes profiel meegenomen. De moed staat me even in de schoenen.
Ik ben in elk geval al op zoek gegaan naar een slotbout, of iets anders dat kan dienen. Helaas zijn slotbouten zowat de enige die we op het werk niet hebben. Ik ga mogelijk een ander type bout bijvijlen. Een stelschroef heb ik helaas nog niet gevonden.
@Roeland: welk formaat slotbout heb jij gebruikt? M6 of M8?

Groeten, Reinoud

Roeland
21-02-14, 18:51
Reinoud, ik heb een m6 slotboutje gebruikt. Ik heb eventueel wel een geribde stelschroef voor je.
Ik denk dat je met een beetje vijl werk aardig uit komt.


Roeland

Zweihaak
21-02-14, 22:23
Leuk zelf dingen maken.

Reinoud
22-02-14, 09:33
Dat zou leuk zijn Roeland. Ik kijk nog even verder en als ik niks vind laat ik het weten.
Ik heb ondertussen mogelijks een goed alternatief voor een slotbout gevonden in M6. Ik heb wel heel vaak gedacht dat ik M6 gevonden had terwijl het M8 was. Met M14 als meestgebruikte maat en uitschieters naar M24 en meer lijkt M8 soms heel erg klein :o.
Dit weekend toch maar even met de vijl aan de slag.

Reinoud
23-02-14, 15:32
Daarnet al wat gevijld. Het gaat wel goed komen denk ik, maar man wat is dat vijlen saai :(

Reinoud
23-02-14, 18:22
Zo, even genoeg gevijld. Het valt nog niet mee om alles mooi haaks te vijlen. Het is functioneel niet nodig, maar het oog wil ook wat natuurlijk.

13960

De uitsparing vijlen was best veel werk. Morgen ga ik het gat verder vergroten.

13961

De opstaande rand heb ik ingekort met de ijzerzaag, dit viel eigenlijk best wel mee. Enkel het haaks vijlen was opnieuw niet evident.

13962

Ik ben ook de ruwe oppervlakken glad beginnen vijlen, best veel werk. Opnieuw niet echt nodig, maar ja. Ik ben op school opgeleid tot tandtechnicus, specialiteit metalen protheses. Wanneer ik metaal bewerk komt steeds weer die drang naar boven om alles netjes te polijsten :D

coko
23-02-14, 21:40
Vijlen, krijg er nu nog nachtmerries van! Tijdens mijn opleiding tot proces operator drie maanden aan een stuk moeten vijlen. Alles vlak en haaks, een blok tot een cilinder vijlen...
Het enigste dat ik nu nog vijl zijn mijn zagen. Nee, metaal bewerken zal nooit mijn hobby worden.

Ruurd.A
23-02-14, 22:00
Dat begint er al aardig op te lijken Reinoud!
Gisteren heb ik een stukje lexaan gevonden en onder de zool gezet (bedankt voor de tip Roeland :)), verdere afwerking en inkorten van de schroefjes komt later.
De slotbout die ik gebruikt heb is m10.

13972

13973

Groet, Ruurd

Reinoud
24-02-14, 10:41
Een inventieve constructie Ruurd. Knap! Viel het mee om een bocht te maken in de torx-sleutel?

Ruurd.A
24-02-14, 20:58
Dank voor je compliment! Ja dit was goed te doen, het was al een sleutel met een hoek van 90 graden. Om de hoek wat groter te maken heb ik de sleutel heet gestookt en vervolgens met een hamer wat bij getikt.

Reinoud
15-03-14, 19:56
Daarnet eindelijk nog een beetje verder gevijld.

14613

Alle zijden zijn nu mooi vlak. Enkel de rand aan het opengewerkte gedeelte is nog niet helemaal vlak aangezien ik daar nog meer vorm in moet brengen.

14614

Het gat is ook al wat bijgevijld, maar nog niet helemaal zoals het zou moeten. Ik heb voor het gemak met een els krasjes gemaakt als richtlijn, handiger dan alcoholstift die na een tijdje toch verdwijnt.

14615

Langzaamaan komen we er wel. Het is wel steeds zoeken hoe ik het profiel moet klemmen om makkelijk te vijlen. Zo'n bankschroefje dat je in alle richtingen kan bewegen lijkt mij hier wel handig.
Onlangs bij mijn moeder op zolder een M5 slotbout gevonden en als bij wonder de dag daarna een M5 vleugelmoer gevonden, gewoon op straat :D.

Ik ben in elk geval van plan om als de schaaf af is, deze in een fel kleurtje te schilderen. Ik ben hem nu gewoon twee weken kwijt geweest in m'n hyper-georganiseerde garage :o.

@Roeland: Als ik het goed gezien heb in het filmpje is de opengewerkte zijde minder breed als de gesloten zijde. Klopt dit?

rosewood
07-07-15, 09:22
plaatje roestvast staal 2mm had ook mooi geweest zie je naden niet zo,en slijt absolute niet kunststof wel