Danish oil

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Weet iemand misschien waarmee Danish oil verdund kan worden?
Ik heb nu een busje waarvan de inhoud vrij dik is (beetje papperig)

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Heb ik ook en het is me niet gelukt om het weer goed te krijgen, Geprobeerd door het te verwarmen (voorzichtig) en door terpentijn toe te voegen, maar het blijft blubber. Ben benieuwd of iemand een beter idee heeft.

Groet, Rob.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Heb het vanmorgen geprobeerd met alcohol.
Dit lijkt te werken.
Hij is weer vloeibaar!
Als iemand nog andere oplossingen weet....?
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Dit is 96-100% alcohol (misschien gaat het ook met brandspiritus)
Heb er gewoon een beetje bij gegooid (ik schat ca 5 %)
Gewoon even proberen door telkens een klein beetje toe te voegen tot je de gewenste dikte hebt(wel flink schudden tussendoor)
 
Laatst bewerkt:

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Waarschijnlijk zijn er anderen die het beter weten, maar ik vrees dat Danish Oil die dik begint te worden al bezig is af te binden. Dat is dan een of andere chemische reactie waarbij grote moleculen worden gevormd. Verdunnen is geen echte oplossing, en als het proces verder gevorderd is werkt dat helemaal niet meer. Het is de kunst om die chemische reactie tegen te gaan. Daarvoor zijn er twee methoden:
1:zorgen dat er zo weinig mogelijk zuurstof bij komt. Dus bus heel goed afsluiten. En eventueel de voorraad verdelen over kleine potjes, zodat bij gebruik niet steeds zuurstof bij de hele voorraad komt.
2: zo koud mogelijk bewaren, zodat chemische reacties vertraagd worden. Ik bewaar mijn D oil al ruim twee jaar in de diepvries en heb totaal geen last van uitdrogen/uitharden.

Verfkwasten bewaar ik ook vaker, gewikkeld in vershoudfolie, in de diepvries.

Groeten,
Hubert
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Hallo Hubert,

Je zou hierin wel eens gelijk kunnen hebben.
Mijn Danish oil klontert behoorlijk (kan hem overigens nog wel gebruiken)
De alcohol is dus geen blijvende oplossing (tenminste niet bij mij)

grt,

Leo
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Waarschijnlijk zijn er anderen die het beter weten, maar ik vrees dat Danish Oil die dik begint te worden al bezig is af te binden. Dat is dan een of andere chemische reactie waarbij grote moleculen worden gevormd. Verdunnen is geen echte oplossing, en als het proces verder gevorderd is werkt dat helemaal niet meer. Het is de kunst om die chemische reactie tegen te gaan. Daarvoor zijn er twee methoden:
1:zorgen dat er zo weinig mogelijk zuurstof bij komt. Dus bus heel goed afsluiten. En eventueel de voorraad verdelen over kleine potjes, zodat bij gebruik niet steeds zuurstof bij de hele voorraad komt.
2: zo koud mogelijk bewaren, zodat chemische reacties vertraagd worden. Ik bewaar mijn D oil al ruim twee jaar in de diepvries en heb totaal geen last van uitdrogen/uitharden.

Verfkwasten bewaar ik ook vaker, gewikkeld in vershoudfolie, in de diepvries.

Groeten,
Hubert

+1

Oude vernissen en hardende olien kunnen nog wel een tijdje bruikbaar gemaakt worden door ze te verdunnen, hoewel de kwaliteit van de afwerking wel minder wordt (coating dringt steeds minder goed in het hout, en de hechting wordt ook minder), maar op zeker moment is het echt op en moet je het gewoon weggooien. Voorkomen, door uitsluiting van zuurstof, en het gebruik maken van kleinverpakkingen (althans niet groter dan nodig) is beter.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Kijk kijk..... Kwasten had ik wel in de diepvries, maar olie niet. Slim. Kan dat met alle olie? Ook met bijvoorbeeld pure tung olie?

Groet, Rob.
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Ik heb ooit eens een (verf)tip gelezen om zuurstof in de verpakking te vervangen door (propaan)gas. Met de soldeerbrander laat je gas boven de vloeistof lopen. Het gas is zwaarder dan zuurstof, dus verdringt de zuurstof. Daarna direct deksel erop natuurlijk.
 

Jan-Pieter

Actieve deelnemer
Met het overgieten in kleine glazen potjes heb ik nog geen succes gehad. Na gebruik draai ik het altijd even om zodat de pot hermetisch afgesloten wordt door de olie, maar ik kan het dan vaak maar een aantal keer gebruiken voor het dik is. Gek genoeg blijft het in het blik wel langer goed. Zou dat komen door glas versus blik of de kleinere hoeveelheid die ik in glazen potjes bewaar?

Volgende keer neem ik het kleinste blik Danish Oil en probeer ik de diepvriestip :)
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Kijk kijk..... Kwasten had ik wel in de diepvries, maar olie niet. Slim. Kan dat met alle olie? Ook met bijvoorbeeld pure tung olie?.

In principe wel - alle chemische reacties lopen trager bij lagere temperatuur. Echter, het afkoelen van complexe mengsels kan daarnaast ook andere veranderingen in een zo'n mengsel veroorzaken, bijvoorbeeld doordat de oplosbaarheid van componenten in het mengsel wijzigen. Soms leidt dat tot onomkeerbare veranderingen. Het is dus niet gezegd dat alle oliën 'overleven' in de diepvries. Net zoals bijvoorbeeld latexverven niet in een onverwarmde schuur opgeslagen moeten worden...
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik gebruik al jaren danish oil in blik. Is ongeveer 7 jaar oud en nu bijna op. Geen last gehad van klonters. Lijkt nu ietsje dikker te worden. Ik giet bij gebruik de olie in het dopje van het blik, dan gebruik ik niet te veel, en dan op poetspapier of doek. Dit zou het klonteren tegengaan.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Bedenk wel, elke keer dat je het blik opent komt er verse zuurstof bij. Op zich is afsluiten met een dampgenererend oplosmiddel, of met een inert gas dus zinvol. Zoals je vroeger ook wel met fotobaden deed die lang aan de lucht blootgesteld bewaard werden - een beetje ether er overheen gooien. Dat vormt dan een damplaagje boven het water zodat de zuurstof uit de lucht er niet bij kon. Ik zou echter zo snel geen oplosmiddel weten dat dit met een vernis voor elkaar krijgt. En een inerte atmosfeer (stikstof, argon, CO2) maken ligt waarschijnlijk buiten het bereik van de gemiddelde houthobbyist.
 

poemibol

Actieve deelnemer
28 apr 2011
96
2
49
Bavel (NL)
Zou vacuum en zo koel mogelijk opslaan helpen??? Heb hier nog van die potten die je met zo'n ontluchtingsapparaatje vacuum kan trekken zal t eens proberen of dat werkt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Zoals eerder was uitgelegd als je echte Tung olie of BLO (gekookt Linezaat Olie) in een concocty (mengsel) met andere stoffen zoals verdunners gebruikt, dan wil de Tung en of de BLO in dat mengsel gaan polymerizing, lange moleculen worden er gevormd door de reactie met zuurstof in de lucht, (Dit gebeurd met de olie alleen natuurlijk ook) Ik heb al vele jaren puur Tung olie en polymerized Tung olie gebruikt en kan de olie goed houden voor minstens een jaar en langer.

Voor informatie: er is Tung olie FINISH en Danish olie FINISH in de handel dat geen druppel Tung olie of BLO er in hebben, juist dat het een zogenaamde finish maakt die er uit ziet als Tung olie of Danish olie.

De reactie met zuurstof kan niet ongedaan worden of terug gedraaid worden, zo verdunning maakt alleen de rest van het mengsel dunner, niet de Tung olie of de BLO die al polymerized zijn.

Zo wat Ik doe is giet mijn Tung olie in een fles die ik makkelijk kan openen en sluiten en luchtdicht is.

Gevuld tot de top is er geen plaats voor lucht/zuurstof, als ik er wat olie uit giet of uit sop, vul ik de fles op met water, (OLIE DRIJFT OP WATER) en sluit de fles, werk uitstekend voor mij al vele jaren.

Ik had een fles met korte nek en het was moeilijker om het laatste beetje er uit te gieten, kwam met water, zo nu heb ik er een met een langere dunne nek, dat werkt beter, Ik hope dat ze deze flessen nog lang blijven maken :p

Tung oil.jpg new tung oil bottle.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.