welk gereedschap voor 32mm boringen?

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik ga binnenkort een aantal kasten maken en wil hier gatenrij boringen volgens het 32mm systeem in aanbrengen.
Hiervoor is van Festool de rail met freeshulpstuk verkrijgbaar. Heeft iemand ervaring met dit systeem en/of heeft iemand betere alternatieven? Even voor de duidelijkheid; ik heb op het moment geen plek voor een stationair systeem.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb het LR32 systeem van festool, het werkt vlot zodra je het een beetje gebruikt hebt. De eerste keren dat ik het gebruikte was het een beetje prutsen en veel hoofd krabben.
Maar nu, ook al gebruik ik het slechts 3-4 keren per jaar, kan ik het snel opstellen en gebruiken.
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Heb je al gereedschap of moet je alles nog kopen?

Als je al wat van Festool hebt zou je voor relatief weinig het LR-32 systeem kunnen kopen, inderdaad erg goed en snel werkend.

Als je nog niks hebt kun je ook van Mafell de DD-40 kopen met de linialen en dan kun je verbinden en 32mm gaatjes drukken.

Als derde optie kun je zelf een systeem maken zoals in een ander recent topic hier.

Keuze genoeg dus voor wat je wilt.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik heb de OF1400 van Festool. Ik heb ook de Domino, dus de DD-40 is dan niet de meest logische keus lijkt me. Het instellen van de rail is toch redelijk vergelijkbaar met de Festool, of zit dat handiger in elkaar?
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.261
310
Heelsum
Volgens mij uiteindelijk iets handiger maar als je de Mafell niet hebt en de Festool wel en je hebt al een domino dan ligt het voor de hand om voor het Festool systeem te kiezen. Na paar keer kun je dat ook makkelijk instellen.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Je kan er ook voor kiezen om telkens een gaatje over te slaan. Voor verstelbare planken is een tussenafstand van 64 mm meestal voldoende.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik zet ook vaak maar gaatjes in het centrale gedeelte van de kast, het heeft geen nut om die tot heel onder en boven te maken. Maar automatische boormachines of rijgatboormachines kunnen dit niet makkelijk en zo ziet jouw meubel er toch iets minder bandwerk/industrieel uit.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
In dit geval gaat het ondermeer over een wand badkamerkasten. Hier komen ook veel kleine spullen in te staan, dus is een flexibele, fijne indeling over de gehele hoogte in dit geval wenselijk.

Iemand nog andere voorstellen/ervaringen mbt de boringen?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.072
1.706
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik kan mee ook voorstellen dat je uit design oogpunt een vaste indeling maakt, rekening houdend met wat waar komt te staan. In het geval van kleine spullen zal een lade met een dubbele laag oid mooier staan, tenminste, dat vind ik . Vorm gaat wel eens voor functie, maar ik weet wel, wat functioneel is, is meestal ook mooi! Nou Emilio, daar kan je wel wat mee .

jaap
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
@Jaap; het is nogal een ingewikkeld ding, is zowel achterwand voor een stoomcabine waaraan een zitje komt te hangen als ook een ondiepe kast. Deze kast moet daarom in een vrij vroeg stadium worden geplaatst dus is er nog geen zekerheid over wat er precies in gaat komen. Flexibiliteit is dus wenselijk, vandaar de rijboring. Het is een gesloten kast, een grove opzet is te zien in dit filmpje:

@Borre; Ik koop dit niet voor eenmalig gebruik, dus wil ik graag een systeem dat accuraat is en goed en makkelijk is in te stellen. Voor het budget is het vrij simpel, als ik er snel en accuraat mee kan werken mag het best wat kosten, maar het moet wel in verhouding zijn tot wat je krijgt voor je geld. Ik vroeg me daarom af hoe de ervaringen zijn met de spullen van Festool (dat systeem kende ik) en af het zijn geld waard is.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hoeft niet per se gaatjes te maken, ik heb recent inbouwkasten gemaakt waar er een aluminium rail ingefreesd zat waar je kleine klemmetjes in kan steken.
Dan moet je enkel een gleuf frezen en de rail er in doen, het ziet er wel speciaal uit!
Ik had die rails trouwens zwart moeten spuiten, er waren zo'n 60 tal te doen!
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Je hoeft niet per se gaatjes te maken, ik heb recent inbouwkasten gemaakt waar er een aluminium rail ingefreesd zat waar je kleine klemmetjes in kan steken.
Dan moet je enkel een gleuf frezen en de rail er in doen, het ziet er wel speciaal uit!
Ik had die rails trouwens zwart moeten spuiten, er waren zo'n 60 tal te doen!

Heb je een linkje oid naar die rail?
 

Estivie

Actieve deelnemer
28 okt 2011
64
0
Ik zag vorige week bij Lecot (gereedschapshandelaar in België) een railsysteem van Hettich met 32mm boringen. Staat in promo tot het einde van de maand en was niet overdreven duur.

Via deze link onderaan pagina 1.26 & verder op 1.27
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.452
397
Dordrecht
Ik zag vorige week bij Lecot (gereedschapshandelaar in België) een railsysteem van Hettich met 32mm boringen. Staat in promo tot het einde van de maand en was niet overdreven duur.

Via deze link onderaan pagina 1.26 & verder op 1.27

Zie ik nu goed dat een vervangend boortje ca. 60 euro moet kosten bij hettich? Of heb jij andere prijzen gezien?
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Voor een gatensysteem zou ik in ieder geval kiezen voor een systeem waar een bovenfrees bij gebruikt kan worden. Vanwege het hogere toerental tov boormachines heb je in ieder geval, met name in meubelpanelen, geen last van splintervorming.

Gr Ed
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.