PDA

Bekijk Volledige Versie : Boom aan planken zagen, Zin of Onzin?

TH0M
20-09-11, 10:11
Hoi Allen,

Ik weet niet zeker of het "doe het zelf" virus nu aan het doorslaan is, of dat het volgende een wijs plan kan zijn.

Mijn vader, gepensioneerd militair, doet voor enkle bos eigenaren in de buurt onderhoud en mag het hout gebruiken voor de kachel. Nu zijn er laatst enkele bomen omgewaaid waaronder een paar eiken met een stam dikte van ongeveer 40cm.

Ik mag eventueel de stammen gebruiken om er planken van te zagen, maar ik vraag me af of dit wel zin heeft.
1-Ik denk er aan om een soort Alaskan Saw Mill te maken, zal dit een bevredigend resultaat hebben?
2-Heeft iemand ervaring met het laten zagen van hout? Wat zijn hier ongeveer de kosten voor?
3-Het buiten drogen van hout, geeft dit een bevredigend resultaat?
4-Op wat van dikte zou je het zagen als je het later wilt gebruiken voor gemiddeld werk zoals kastjes, kistjes oid?

Enkle foto's van de bomen:

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7480-19092011258.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7480-19092011258.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7479-19092011259.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7479-19092011259.jpg) http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7478-19092011260.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/36849=7478-19092011260.jpg)

rickkoorman
20-09-11, 10:36
Thom,

Ik heb zelf al diverse keren met dit idee gelopen. Het grote nadeel vind ik zelf dat je dan een tijd moet wachten voordat het hout droog is. Wanneer je een opslagplek hebt dan hoeft dit geen groot probleem te zijn. Qua kosten ben je voor een mobiele zagerij tussen de 55 en 65 euro per uur kwijt. Qua dikte is 27/52mm natuurlijk heel normaal. 35mm is ook zeker een optie.

Windgedroogd hout "schijnt " vele voordelen te hebben. Zelf heb ik daar weinig ervaring mee aangezien ik eigenlijk altijd hout koop wat gedroogd is.

Misschien is er wel een forumlid met een mobiele zagerij die je kan helpen????

kodama
20-09-11, 15:47
- Zelf een alaskan saw mil maken is best een uitdaging. Er zijn verschillende 'kits' te koop om je kettingzaag om te bouwen. Maar beter is een bandzaag omdat de zaagsnede dunner is. Je kan best oefenen met dit gereedschap vooraleer je aan die eiken begint.
- Wij herzagen ons hout meestal zelf, het laten doen is een optie. Prijs??
Je wil er zelf bij zijn zo kan je beslissen hoe je de stam wil keren nadat hij geopend is. De beslissingen die je dan maakt zijn cruciaal voor je materiaal.
Zorg dat je een degelijk plan hebt en weet waar je naartoe wil voordat je eraan begint. Zorg ook dat je een backup plan hebt, Vaak is het materiaal anders dan je verwacht en wil je er andere dimensies uithalen of de stam anders keren.
- Aan de lucht drogen is altijd het beste! Het moment is niet ideaal, het liefst wil je ze omdoen in de winter wanner de sapstroom het laagst is. De stand van de maan is hier ook belangrijk. Zeker bij eik maakt dit een verschil. Gebruik was op het kopshout dit vertraagt het drogen aan die zijde en voorkomt vaak inscheuren. zorg dat je de planken zorgvuldig 'stickerd'.
Geen direct zonlicht en degelijk overdekt om het te vrijwaren van regen. Er moet zoveel mogelijk lucht aankunnen. Voor eik moet je rekenen op minstens twee jaar droog tijd. Ideaal nog langer.
- Voor de dimensies moet je er vanuit gaan dat het hout nog zal werken, dus zorg ervoor dat je genoeg extra hebt om tot je uiteindelijk formaat te komen.

Kortom zeker doen, zonde van het hout om het in de kachel te laten belanden. Laat weten hoe het ging.

leroy
20-09-11, 19:54
hey thom
ik heb begin dit jaar ook wat vers hout gekocht zoals beuk en eik en nog wat andere soorten niet zo dik als dat van jou maar goed dit heb ik ook in planken gezaagd met de ketting zaag en ligt nu lekker te drogen en heeft de zomer mooi overleefd kwa scheuren dan ik heb inderdaad de koppen even in de blanke lak gezet om te snel drogen te voorkomen .
vorig jaar heb ik robinia gezaagd en is nu mooi droog dus dat was een succes .
als je de kans hebt zou ik zeker de kans grijpen al doe je maar 1 boom en een hulp stuk voor op je kettingzaag is wel een must denk ik anders heb je voor vlak werk laat maar weten of het is gelukt .
het geeft erg veel voldoening al je met je eigen hout kan werk erg leuk groetjes van leroy

TH0M
20-09-11, 20:15
Hoi allen,

bedankt voor de berichten, dit stemt me hoopvol!

@Rick, hoeveel mm haal je er met vlakken normaal ongeveer af? Als ik het op 27mm ga zagen, houd ik dan 20mm over denk je?

@Kodama, Moet eiken ook2 jaar drogen als het al relatief dun gezaagd is (27mm)? Heb ik het goed dat bij volle maan er het meeste sap in de boom is? Soort springvloed?

@leroy, ging het zagen redelijk soepel? heb je nog een andere ketting gekocht? Wat van kettingzaag gebruik je?

bedankt en groeten!

Scheppie
20-09-11, 21:27
Hey Thom, ik heb ook 1 x een kersenstam aan planken gezaagd, alhoewel meer een poging gedaan, ik heb het opzagen gepoogd te doen met een beste maat lintzaag maar dat was niet echt een feest. Uiteindelijk wel een mooie stapel kersen planken liggen nog hier maar als ik weet wat voor stammen het eerst waren dan is mijn oogst mager. Ik zou zelf het zekere voor het onzekere nemen en een paar millimeter extra in de plank laten zodat wanneer je plank niet helemaal netjes vlak is je toch een mooie dikte overhoud na t zagen. Hangt natuurlijk ook af van de kwaliteit van je alaskan mill en van wat er gebeurd tijdens t drogen. Als je plank 27mm is dan zou je normaliter wel 20mm over moeten kunnen houden na t vlakken.

armadaman
20-09-11, 22:30
Hallo Thom

Mag ik je eerst maar eens complimenteren met een nobel plan. Eikenhout hoort niet in de kachel, daar moet je wat van maken. Ik heb 1 of 2 weken terug staan toekijken hoe een boomstam van 80 cm in plakken/planken werd gezaagd. De techniek leek mij niet al te ingewikkeld. Een kettingzaag op een geleider die je door de stam trekt. soort simpel katrol systeem. Een soort lift systeem om de stam op en neer te bewegen. Volgens de man die er mee werkte was het best een simpel systeem, maar wel HEEL duur om te kopen. Denkend aan jouw mallen dan moet het maken van zo''n bank wel te doen zijn. En dan ??? Op het web vind je veel filmpjes over het verzagen van stammen maar wat gebeurt er met al dat hout ?? Het meeste zie je lucht drogen. Achter mijn schuur ligt een stam berk in plakken te drogen, op de wind en uit de zon. Dit duurt 1a2 jaar. leuk als je de tijd heb, of als je regelmatig verzaagd en kan putten uit je voorraad. Wat mij meer aanspreekt is de Zonne oven. Een soort KAS om zelf je hout te drogen. http://www.builditsolar.com/Projects/Wo ... d_kiln.htm (http://www.builditsolar.com/Projects/WoodDrying/wood_kiln.htm) Een beetje surfen een je vind 10 talen werkende tekeningen , best leuk om na een paar weken/maanden al aan de slag te kunnen met je eigen HOUT.

Ik denk dat je een enorme puist werk op je nek haalt maar dat het resultaat meer dan genoeg voldoening geeft.

Hartelijke groet Hugo

rickkoorman
21-09-11, 06:27
Toeval bestaat niet. Een collega kwam naar mij toe om te vertellen dat hij straks wat fruitbomen voor mij had.......Toen moest ik wel even aan Thom denken....haha

Mocht dit wat lijken dan ga ik niet zelf aan de slag maar ik laat dan een mobiele zagerij komen. Hoe ik ga laten verzagen moet ik dan even bekijken.

27mm ruw-> 20mm geschaafd!!

@lex
21-09-11, 10:40
Hoi Thom,

ik loop al een tijd met hetzelfde plan. Zie hier in de omgeving vaak mooie bomen omvergewaaid liggen die door commerciele bedrijven worden weggehaald. Het lijkt me erg leuk om daar zelfd platen van de zagen. Ik heb inderdaad ook al een zeer eenvoudige maar erg dure oplossing gezien. Ik wil best met je brainstormen over een zelfbouwzaagmolen. Ik denk dat er veel geld te besparen valt! Ik ben in bezit van basis metaalbewerkingsgereedschap dus daar moet volgens mij wel een leuk plan uitkomen.

PB even als je interesse hebt!

Alex

Seek
21-09-11, 10:41
Zelf zou ik zeker veel dikker schaven. 32mm minimaal. Die planken drogen nooit echt recht op in een hobby setting, dus je hebt straks minimaal flink geschotelde planken. Tegen de tijd dat die vlak geschaafd zijn ben je wel een cm kwijt. Ook zullen ze tijdens het drogen flink aan volume kwijt raken.

TH0M
21-09-11, 11:18
Ha Allen,

Super, al die input! begint me al erg te kriebelen!

Heb Alex een PB gestuurd. Mischien is er wel intersse in een groeps zaaginstallatie?

Groeten,
Thom

jan pranger
21-09-11, 11:52
Wanneer ik een stam of meerdere te zagen heb, bel ik even met de mobiele zagerij van Bas Raben uit Ruinerwold - (Drenthe). Misschien kun je ook wel stammen op een aanhangwagen bij hem brengen of gezamenlijk ergens een voorraad neerleggen waar hij met de machine gemakkelijk bij kan komen. In ieder geval kun je telefonisch overleggen over prijs en afstand: 06-10105855.
Doe hem dan even de groeten van mij.
vr.gr. Jan Pranger.

kodama
21-09-11, 15:37
Twee jaar drogen is zeker geen overbodige luxe voor Eiken. Zelfs als het materiaal na een jaar zijn equilibrium bereikt zal dit in stabieler hout resulteren.
Wateren zou nog beter zijn moest je hiervoor de mogelijkheid hebben.
De sapstroom verlaagt tijdens een afnemende maan en is het laagst voor de nieuwe maan. Het verschil is vaak erg groot en daarmee zeker iets om rekening mee te houden.

de Haan
21-09-11, 21:12
In Wezep zit ook een mobiele zagerij.
Deze man heeft voor mij een paar jaar geleden een Ceder in planken gezaagd voor een nette prijs.

Scheppie
23-09-11, 18:28
In Wezep zit ook een mobiele zagerij.

Uhhh het voordeel van een mobiele zagerij is toch juist dat ie overal zit en niet alleen in Wezep, anders is tie ook niet mobiel :mrgreen:

de Haan
23-09-11, 20:58
Om 22.12 heb ik dat berichtje neergezet, dan is de machine thuis in wezep.

rickkoorman
24-09-11, 06:12
He, in wezep ? Zou je mij die contactgegevens willen mailen ?

de Haan
24-09-11, 20:04
Rick, je hebt een pb
In de buurt van Epe moet er ook één zitten.

roeliepoelie
25-09-11, 10:05
Hallo
Zelf werk ik in de bosbouw, dus ik heb vaak wel het hout voor het uitzoeken.
Heb dus vorig jaar een partij eiken en beuken gekocht, mooie rechte stammen.
Wilde het eerst allemaal voor brandhout gebruiken, maar vond de eiken te mooi om in de kachel te stoppen en heb toen een 'Alaskan Mill' gekocht.
Heb toen van veel eiken planken en balken gezaagd.
Kan met mijn Alaskan mill bomen tot een diameter van 55 zagen, ook wel dikker als ik eerst handmatig wat spinthout verwijder. Ik moet zeggen, het bevalt me hartstikke goed. Heb dus twee stammen gezaagd in balken van 240 *240, 3000 lang, verder veel planken, variërend in dikte van 2,5 cm tot een kleine 8 cm.
De meeste stammen waren allemaal 3 meter lang, dus nog steeds met de hand te bewerken/rond te draaien.

Ik moet zeggen, ik ben er helemaal tevreden mee. Het heeft wel enige voor en nadelen, zal ze even opnoemen;
Voordeel;
- Je kunt overal waar je maar wilt planken/balken zagen. Heeft iemand in zijn achtertuin een mooie kers staan, omzagen en planken zagen.
- Je kunt zelf ter plekken bepalen wat voor soort planken je wilt zagen. (dat kan dus ook wel bij een 'mobiele' zagerij, alleen dan moet het vaak gauw gebeuren..
- Het is leuk om te doen, elke keer een plank zagen, als je dan het gezaagde deel weghaalt dan is het altijd weer een verrassing wat voor tekening het hout heeft.
- Het is een 'FoolProof' systeem, er kan weinig tot niks mee kapot gaan. (het heet niet voor niets 'alaskan mill', in alaska zijn er mensen die met zo'n systeem plus goede kettingzaag hun eigen blokhutten in de wildernis bouwen, inclusief hout voor meubels etc.
- Je gebruikt hem in combinatie met een kettingzaag (let op, moet wel een beetje cc's hebben. Heb zelf een husqvarna 576, die heeft genoeg power voor 55 cm brede eiken planken)

Nadeel;
- Je verliest wel meer hout dan met een lintzaag, waar dus de meeste mobiel zaaginstallaties mee werken. (Er zijn ook wel lintzagen te koop waar je zelf mee kunt werken)
- Als je nog geen zware kettingzaag hebt dan komt dat er wel bij. Er zijn dus op markplaats wel eens gebruikte zagen te koop.
- Je krijgt veel afval, ik woon zelf naast een bos, dus dan is het makkelijk kwijt worden van het zaagsel, anders krijg je je prullenbak wel snel vol...
- Je zit ook met een maximale dikte. Zoals gezegd, met mijn machine kan ik tot 55 cm, voor een relatief klein bedrag kan ik een uitbreiding kopen om nog dikker te gaan, alleen dan zit ik weer met de sterkte van mijn kettingzaag. (De 576 heeft genoeg power om ook nog wel tot 80 te gaan, als je het maar niet te veel doet)
- Euhm, meer nadelen weet ik eigenlijk niet...

Kortom..... Als ik geweten had wat voor een fijne machine de alaskan mill was dan had ik hem al wel eerder gekocht. Ga dus ook dit jaar weer een partij lariksen kopen en zelf tot planken/balken zagen. Ik heb eerlijk gezegd geen idee of ik goedkoper of duurder uit ben dan alles laten zagen bij een zagerij, maar het gevoel dat ik zelf de bomen zaag, zelf tot planken zaag en dan ook nog zelf verder verwerk is voor mij wel een goed positief punt. Kan het dan ook voor iedereen aanraden.
Maar, moet je ook nog een zware kettingzaag kopen en gaat het om 1 boompje in het jaar, dan is het misschien verstandiger om het te laten doen. (het geeft je trouwens wel weer een goed excuus om een mooie, nieuwe kettingzaag te kopen...)

Succes met de keuze, groeten roel

jpandriesse
25-09-11, 12:28
Prima bijdrage Roel.

TH0M
27-09-11, 09:07
Ik heb ook contact gehad met Jos Elshof van http://www.mobiele-zagerij.nl uit Empe. (tussen zutphen en apeldoorn)
Hij kan ongeveer 1 kuub per uur zagen voor ongeveer het tarief wat hier al genoemd is. (weet niet of het op prijs gesteld wordt het exacte bedrag te noemen)

Nadeel / Voordeel van een mobiele zagerij is dat hij naar je toekomt. Als hij 1 uur moet rijden, ben je al redelijk wat geld kwijt. Met name als je maar 1 of 2 stammen hebt.

groeten

TH0M
27-09-11, 09:10
@ Roel,

bedankt voor je goed onderbouwde bijdrage.

Wat is ongeveer de zaagsnelheid die je met de Alaskan Mill haalt? (Eik, ongeveer 30cm brede planken)

bedankt
Thom

roeliepoelie
27-09-11, 14:29
Ja, de snelheid....
Steeds als ik aan het werk was met de alaskan mill dacht ik;' eigenlijk moet ik eens opnemen hoe lang ik over een plank doe.... En ik heb het dus steeds niet gedaan..
Als ik zo moet schatten denk ik dat ik met de eiken van 40 breed zo'n 2 tot 3 minuten bezig was voor een stam van 3 meter.
Het viel mij op zich wel mee hoe snel het allemaal ging.
Wat ik er wel bij vermelden moet; Voordat je kunt zagen moet je al van alles doen, je moet dus een lang, rechte balk op de boom vastmaken (ik gebruik daar een ladder voor, kaarsrecht) Dan moet je dus ook kijken hoe je wilt zagen, waar het hart zit, hoe je optimaal het meeste uit de boom kunt halen.
Nu wil ik, als ik van het winter een partij lariksen ga zagen wel een iets vastere opstelling maken, dat ik de ladder met mallen in hoogte kan verstellen enzo.
Dus je bent er wel even druk mee, maar het resultaat is heel mooi, de zaagsnede is kaartsrecht.
Voor wat meer info kijk maar eens op [url]http://www.alaskanmill.co.uk//url]
Daar heb ik ook mijn mill vandaan.
Als ik van de winter weer ga planken zagen dan zal ik eens een foto shoot doen...
Als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel,
groeten ROel

degele
27-09-11, 19:38
Roel heft het goed uit de doeken gedaan. In het voorjaar heb ik AlaskanMill ook al eens beschreven onder de titel 'schaaldelen zagen'.
gr,
Danny

Houthasses
27-09-11, 20:09
Mijn wens om nog eens te leren lassen heeft voor een groot deel te maken met het zelf maken van zo'n zaaggeleider. :D

Bobbie
27-09-11, 20:31
Mijn wens om nog eens te leren lassen heeft voor een groot deel te maken met het zelf maken van zo'n zaaggeleider. :D

Koop zo'n eenvoudige Einhell las apperaat 100 ampere, van €59, 00 en lasstokken van 2 mm en 2,5 mm, deze heb ik voor mijn verjaardag gehad, ik stond versteld van z'n prestatie's, begin er gewoon mee te lassen op stukken plaatstaal, al doende leer je zo.
Meestal zijn de las klussen bij mij niet heel erg groot b.v rollerbaan voor de zaagmachine of een bok voor de draaibank en daar is hij perfect voor, is het voor lang achterelkaar lassen, dan kan je beter kijken naar een beter merk en dan tweede hands via marktplaats of zo, als het geld niet aan een boompje groeit bij jou.

Scheppie
27-09-11, 21:23
Koop zo'n eenvoudige Einhell las apperaat 100 ampere, van €59, 00 en lasstokken van 2 mm en 2,5 mm, deze heb ik voor mijn verjaardag gehad, ik stond versteld van z'n prestatie's,

Ugh... ik heb ooit eens zo'n Kino gehad en na de nodige lasfrustratie met dat ding is die met een grote boog de plaatselijke kliko ingegaan... ik was te nijdig om hem nog naar de koperboer te brengen terwijl hij loodzwaar was. Ik kon er geen 2 stukken ijzer mee aan elkaar krijgen. Ik heb ook geen laservaring dan kan ook schelen :mrgreen: maar de consensus bij mensen die het kunnen weten is dat je met zon ding ook net zo goed kunt lassen als dat je met een schuurmachine pannekoeken kunt bakken.

mathieu
27-09-11, 21:42
Met lastoestellen is het zoals met alle gereedschappen. Een goed toestel betaal je. Ik heb een klein, electronisch lastoestel, niet groter dan een schoendoos. Is dus enkel geschikt voor electrodes tot 3,25. De lastijd is natuurlijk ook beperkt, niet bedoeld voor continue lassen. Maar werkt fantastisch. Veel minder spetters dan een gewikkeld lastoestel, moeilijke positie's (dalend of boven het hoofd) gaan probleemloos. I s zijn 300 euro zeker waard

roeliepoelie
28-09-11, 09:38
@ houthasses
Je wilt dus zelf zon alaskan mill maken, of gaat het om de geleiders waar de alaskan mill op komt te liggen.
Zelf denk ik dat je beide wel goed zelf kunt maken.
Maar, de alaskan mill is al zwaar genoeg, als je zelf gat lassen dan word het denk ik nog zwaarder plus niet helemaal nauwkeurig.
Wil je de geleiders gaan lassen, dan kom je denk ik al gauw op te zware geleiders uit.
Zoals gezegd, ik doe het nu met een ladder, die is kaarsrecht. (nog wel zwaar, het is een oude houten ladder).
Er zijn ook mensen die doen het met een aluminum ladder, die schroeven dan zo de sporen van de ladder op de boomstam. Voordeel, makkelijk... Nadeel, dan kun je die ladder niet meer gebruiken waar die voor gemaakt is, namelijk de hoogte in.
Ik heb hier op zolder nog een aantal raamprofielen van aluminium liggen, wil daar denk ik nog eens een 'portable' geleider van gaan maken.

Die hele alaskan mill is geen hogere wiskunde, toen ik hem zag dacht ik ook, dat kan ik ook wel zelf namaken, het nadeel daar weer van is dat je dan meerder dagen daar mee bezig gaat.
(Als ik met de onderdelen van mijn mill naar de plaatselijke smid ga dan kan die hem wel namaken, dat weet ik 100% zeker. Alleen, dat vind ik dan weer niet fair tegenover alaskan mill)

markvanzee
19-10-11, 20:28
zelf een boom verzagen tot planken is erg leuk, ik heb het zelf ook een keer gedaan met mijn 'chainsaw mill'.
de mogelijkheden zijn ongelimiteerd maar let op je hebt wel een beer van een kettingzaag nodig met een lang zaagblad. ik zelf gebruik een stihl 084 met een blad van 1,20 meter. dit is de sterkste zaag die gemaakt word en nog duurt het ongeveer 10 minuten om een plank van een stam van 40 cm diameter x 3.5 meter te zagen

als je het leuk vind om te zien, ik heb er een filmpje van gemaakt dat ik een essen stam opzaag. dit was de eerste keer dat ik planken zaagde en ik maak nu nog wat verbeteringen aan het systeem, maar het ging wel!

hier is het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=8qWGV3oUc60[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=8qWGV3oUc60 (http://[video=youtube_share;8qWGV3oUc60)

Houthasses
20-10-11, 16:39
Tsjonge, die 084 moet er wel tegen werken, een beetje té voor mijn gevoel.
Ik heb een Stihl 036 Pro 4,6 pk met 30cm blad en het tot balken zagen van een hooguit iets dunnere Perenstam ging een heel stuk sneller..

Vast een domme vraag, maar had je had zo'n 'ripping' ketting met de beitels op 10 graden? Aangeraden is ook om 'full skip' (2 schakels ruimte tussen beitels) ketting te gebruiken om het toerental te behouden. Ik hoor ook wel eens mensen die een full skip of full chisel Low Profile 3/8" ketting gebruiken. Ik heb zo'n ketting en het zaagt als een trein door de verminderde weerstand. Je hoort wel eens wat over breken van de ketting, maar tot nu toe geen last van.. Tip, voor wat extra ademruimte, sloop de vonkvanger bij de uitlaat eruit, je hebt in NL echt geen last van bosbranden zoals in de USA.

Over het breken van kettingen trouwens, die man (jij?) staat in het begin met z'n pootjes wel erg dicht bij het zaagblad, zou ik toch wat eng vinden. :shock:

Leuke video, ik moet toch eens een 2e hands 084 kopen, erg verleidelijk..

Houthasses
20-10-11, 16:46
Deze is ook interessant trouwens, ziet er makkelijker te gebruiken uit..

http://www.youtube.com/watch?v=nx5HrPqS_fw&feature=related

tuoh
20-10-11, 17:56
Houthasses,

dat is inderdaad al het beste en gebruiksvriendelijkste dat ik gezien heb. Snel op en afgebouwd, compact op te bergen, licht van gewicht, en zeer ergonomisch om mee te werken.
Alleen jammer dat het vermoedelijk nergens in Europa te koop is. Dat zal dus kopiëren worden :D

Mvg,

André

mathieu
20-10-11, 18:26
Leuke constructie, maar een zaagbroek lijkt me toch geen overbodige luxe. Voordat je het weet is je volgende werkstuk een houten been...

Mathieu

markvanzee
20-10-11, 20:06
Ik heb een Stihl 036 Pro 4,6 pk met 30cm blad en het tot balken zagen van een hooguit iets dunnere Perenstam ging een heel stuk sneller..

Vast een domme vraag, maar had je had zo'n 'ripping' ketting met de beitels op 10 graden? Aangeraden is ook om 'full skip' (2 schakels ruimte tussen beitels) ketting te gebruiken om het toerental te behouden. Ik hoor ook wel eens mensen die een full skip of full chisel Low Profile 3/8" ketting gebruiken. Ik heb zo'n ketting en het zaagt als een trein door de verminderde weerstand. Je hoort wel eens wat over breken van de ketting, maar tot nu toe geen last van.. Tip, voor wat extra ademruimte, sloop de vonkvanger bij de uitlaat eruit, je hebt in NL echt geen last van bosbranden zoals in de USA.

Over het breken van kettingen trouwens, die man (jij?) staat in het begin met z'n pootjes wel erg dicht bij het zaagblad, zou ik toch wat eng vinden. :shock:

het zagen ging vrij zwaar ja, maar het komt denk ik deels omdat de stam al 1 jaar op de grond lag, en omdat de olie pomp het niet bij hield. ook heb ik .404 ketting. en op dat moment had de zaag een beetje lage compressie, ik heb nu een nieuwe zuiger en ringen geinstalleerd. maar het was pas de eerste keer dat ik zaagde, ik weet nu wat ik nog voor verbeteringen aan moet brengen (2e oliepomp, gas geven op afstand etc.)

wat betreft de ketting, deze is ongeveer op 25 graden geslepen, ik slijp hem iedere keer ietsje stomper om bij 10 graden te komen, ik heb een complete gebruikte milling setup gekocht (kettingzaag, geleider, zaagblad, 3 kettingen) en de vorige eigenaar had waarschijnlijk normale kettingen gekocht i.p.v schulpkettingen. ik gebruik geen full-skip, maar gewoon full-house. full skip zaagt sneller, maar laat de zaag harder werken. het is daarom beter om in klein hout full skip te gebruiken. maar omdat ik met mijn geleider stammen van 90 cm op kan zagen, ben ik blij dat ik full-house ketting heb. het is overigens ook geen low profile, dus het is best een dikke zaagsnede ongeveer 8 - 9 mm. maar ik gebruik liever deze sterke 404 ketting dan 3/8 op een zware stihl met lang blad, omdat het natuurlijk minder snel breekt maar ook minder rekt dan 3/8. er zijn zelfs chainsaw millers op arboristsite.com (ken je misschien wel) die .325 micro ketting gebruik op hun stihl 660 en 880's ! zaagt misschien snel maar lijkt mij erg dwaas, dat gaat op een dag fout.

ja die man die vlakbij de zaagketting staat is mijn vader ja, ik geef gas. maar ik wil de mill nog wat verbeteren zodat ik hem alleen kan gebruiken.

mijn 084 heeft geen vonkvanger.
mocht je overwegen ook een 084 te kopen houd er dan rekening mee dat onderdelen schaars beginnen te worden en dat het luchtfilter zeer slecht is. ik heb zelf nu een stalen koker met flens laten maken die je zo op de carburateur schroeft, waar een K&N auto filter op past, veel beter en de zaag loopt ook nog eens wat sterker.

Houthasses
21-10-11, 17:07
Bedankt voor je reactie.

Ik heb dan toch nog iets niet begrepen van full-skip vs full-chisel kettingen denk ik. Ik nam tot nu gewoon aan dat minder tanden minder weerstand betekend, hij haalt per rotatie immers minder beitels door het hout. De dieptestellers staan nog gewoon voor de beitel, dus méér hout kan die dan toch niet meenemen? Meer beitels zou logischerwijs meer weerstand betekenen. Ik maak ergens een denkfout, dat weet ik, maar hoe zit dit?

Overigens zijn lagere toerentallen niet zo erg, Stihl zagen zijn wat sterker op lagere toerentallen (vooral de iets oudere lichting) dan Husky's. Luister maar eens naar de oude Stihl, de 070 bijvoorbeeld, mooi man.

Dat sommige mensen nog kleinere kettingen gebruiken wist ik nog niet, Amerikanen zeker? :P
Ik ben benieuwd hoe mijn 3/8" LP zich gaat houden, we gaan het zien.

markvanzee
23-10-11, 13:04
Bedankt voor je reactie.

Ik heb dan toch nog iets niet begrepen van full-skip vs full-chisel kettingen denk ik. Ik nam tot nu gewoon aan dat minder tanden minder weerstand betekend, hij haalt per rotatie immers minder beitels door het hout. De dieptestellers staan nog gewoon voor de beitel, dus méér hout kan die dan toch niet meenemen? Meer beitels zou logischerwijs meer weerstand betekenen. Ik maak ergens een denkfout, dat weet ik, maar hoe zit dit?

Overigens zijn lagere toerentallen niet zo erg, Stihl zagen zijn wat sterker op lagere toerentallen (vooral de iets oudere lichting) dan Husky's. Luister maar eens naar de oude Stihl, de 070 bijvoorbeeld, mooi man.

Dat sommige mensen nog kleinere kettingen gebruiken wist ik nog niet, Amerikanen zeker? :P
Ik ben benieuwd hoe mijn 3/8" LP zich gaat houden, we gaan het zien.

voor goed advies over zaagkettingen voor 'milling' zou je eigenlijk eens op deze site moeten kijken: http://www.sawmillchainsaws.com/sawchains.htm

je hebt gelijk over de oude zagen dat die iets sterker zijn, ik had in eerste instantie een 070 gekocht en opgeknapt om planken te zagen maar gebruik nu toch de 084. het is echt een monster van een zaag ja, maar de allerbeste zaag voor chainsaw milling is de legendarische stihl 090. nadeel is natuurlijk wel dat de olie tank aan de andere kant van de zaag zit, je kan dus niet tijdens het zagen van een grote plank olie en benzine bijvullen.

degele
28-10-11, 19:59
Nog even een opmerking over zware kettingzagen, beren van zagen en dergelijke. Het grootste deel van de stammetjes die ik heb gezaagd ( 30 à 40 cm diameter) werkte ik met een oude Stihl 044. Niet te zwaar, ongeveer 5pk , denk ik , blad van 50cm en een 3/8 ketting op 10° gevijld. Dat werkte prima. Voor een paar dikkere eiken had ik bij een collega een zware ( de zwaarste) Husqvarna geleend met een 404 ketting die ik ook op 10° had gevijld. Dat ging ook, maar veel moeizamer, je moet die 10kg zware motor in balans houden en door het hout duwen. Volgende keer zet ik gewoon een 63 cm zwaard op de 044 en werk wat trager. Ik denk dat het zeker even vlug zal gaan en veel minder vermoeiend.
gr,
Danny

rickkoorman
21-01-12, 06:45
Ik heb net eens met verbazing naar het filmpje van Mark zitten kijken. Het lijkt me erg leuk om eens "eigen"hout te verzagen wanneer ik met nat hout wil gaan werken. Ik had geen idee dat er nog zoveel variabelen waren. Het is bijna een wetenschap!

markvanzee
22-01-12, 17:23
Ik heb net eens met verbazing naar het filmpje van Mark zitten kijken. Het lijkt me erg leuk om eens "eigen"hout te verzagen wanneer ik met nat hout wil gaan werken. Ik had geen idee dat er nog zoveel variabelen waren. Het is bijna een wetenschap!

bedankt voor je reactie rick, het is leuk vooral als je natuurlijk een dikke walnoot tegen komt ofzo. maar met nat hout werken, bedoel je daarmee houtdraaien? ik draai zelf ook maar ik zaag mijn schalenhout niet met het zaagframe hoor, dan kort ik de stam gewoon af en zaag dan door het hart (met de houtnerf mee)

maar het is net als houtdraaien wel een dure hobby.. maar aan de andere kant ik gebruik de kettingzagen ook weer voor andere doeleinden.

TH0M
23-01-12, 14:40
Omdat het plankenzagen me niet loslaat heb ik snel een schetsje gemaakt van een "crossover" tussen een "Alaskan Chainsaw Mill" en een Lintzaag.

In mijn hoofd kan een 1 cilindermotor met een horizontale krukas en een pk of 5 het geheel wel aan. Enkele vragen aan iedereen:

1. Zou het concept kunnen werken?
2. De wielen waarvan de afbeelding te zien is, zou dat werken? (dia 250mm)
3. Wat is een goed lint om planken mee te zagen?
4. Is er een relatie tussen de diameter van de wielen en de hart op hart afstand van de wielen?

(PS. constructie technisch rammeld het behoorlijk, maar ging mij even om het concept)

Overige commentaar is meer dan welkom!

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8876-Lintzaag 1.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8876-Lintzaag 1.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8877-Lintzaag 2.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8877-Lintzaag 2.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8878-Lintzaag 3.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8878-Lintzaag 3.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8879-lintzaag wiel.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/43298=8879-lintzaag wiel.jpg)

dif
23-01-12, 15:03
1. Zou het concept kunnen werken?
2. De wielen waarvan de afbeelding te zien is, zou dat werken? (dia 250mm)
3. Wat is een goed lint om planken mee te zagen?
4. Is er een relatie tussen de diameter van de wielen en de hart op hart afstand van de wielen?

2. dit zal je struikelpunt worden; 250mm is veel te klein. voor een deftig lint (zie3.)
3. je zal zeker naar een minimum lint van 30mm moeten breed moeten gaan.
2.+3. hoe breder het lint hoe groter de diameter van de wielen, voor 30 mm heb je al snel een diameter van 400 à 500 nodig (naar analogie van de stationaire lintzaag)
4. de afstand van de wielen: geen belang het lint laat je op maat lassen
5. niet te verwaarlozen is de spanning op het lint die je moet kunnen instellen en zorgen voor geen drift tijdens het lopen

TH0M
23-01-12, 15:25
Hoi,
Bedankt voor het snelle antwoord.

Wat betreft diameter van de wielen:
Ik zal je niet tegenspreken wat dat betreft, maar ik probeer te begrijpen wat de relatie is tussen lint en wiel dia. Bij stationaire lintzagen wil je nattuurlijk ook een grote uitlading hebben. De afstand tussen het zagende blad en de "retour" moet groot genoeg zijn om werkstukken te kunnen bewerken.

Het is natuurlijk wel zo dat een kleinere diamter meer vervorming / buiging in het lint veroorzaakt. Maar de breedte van het lint doet daar niet echt ter zake in mijn denkwijze. De dikte van het lint des te meer.

5. De spanning op het lint had ik bedacht te kunnen instellen door het frame schuivend te maken als een telescoop en dit middels een handwiel draadstang te kunnen instellen. Heb je een idee van de spanning die op het lint zal moeten staan?

(Edit, link van een soort gelijke kleine machine: http://www.mistersawmill.com/lumberjack.htm)

peterderooij
23-01-12, 15:52
Concept ziet er goed uit, een paar opmerkingen (puur gevoelsmatig):

Ik denk dat het met de wieldiameter wel meevalt, vergelijkbare apparaten (zoals deze (http://www.scieriemobilexaintrie.com/IMG_2654.JPG)) hebben verhoudingsgewijs ook een kleine wieldiameter. Wel denk ik dat je ervoor moet zorgen dat je het zaagblad niet van de wielen duwt tijdens het zagen (dus geleiding achter het zaagblad).

Is het de bedoeling dat de machine over het hout glijd? Dat gaat m.i. tegenvallen, het zal moeilijk zijn om de zaag vloeiend door het hout te bewegen. Ook wordt het dan lastig om recht te blijven; iedere oneffenheid zal zich kopiëren in iedere plank. Dus een rails zoals hier (http://www.houtzagerij-landewers.nl/index.php?pagina=diensten) is aan te raden.

peterderooij
23-01-12, 15:54
PS: ik zie dat je inmiddels zelf ook een linkje heb geplaatst, ook met rails ;)

TH0M
23-01-12, 17:02
Hoi Peter,

Het idee is inderdaad om de geleiding te doen zoals bij een chainsaw mill vaak gebeurt. De eerste snede middels een geleiding zoals een ladder oid, en daarna het gezaagde vlak als geleiding. Ik ben me bewust van het feit dat je op die manier oneffendheden blijft kopieren.

De reden hiervoor is dat ik probeer een heel compacte zaag te maken die in een normale auto vervoerd kan worden. Dit maakt zagen midden in een bos mogelijk. Tevens is het dan ook voor andere eenvoudig om te gebruiken / lenen.

Maar mischien is er een compacte geleiding te bedenken!

markvanzee
23-01-12, 19:23
is een idee, maar die motoren zijn nogal aan het gewicht. maar je kan bijvoorbeeld ook een soort rails maken waar je zo'n systeem op laten lopen. dat soort systemen zijn er al en die kun je dan ook wel in een karretje achter je auto meenemen. een groot voordeel van zo'n vierkant motortje als aandrijving is dat die veel minder onderhout nodig heeft als een kettingzaag

pme001
23-01-12, 20:47
De relatie tussen de diameter van de wielen en het zaaglint:

Hoe kleiner het zaagwiel, hoe dunner het zaaglint moet zijn.
Er is een vuistregel: zaagdikte 0,1% van de kleinste wieldiameter.
Nu is dit een vuistregel, maar als een te dik zaaglint wordt gebruikt ontstaan hier vrij snel haarscheurtjes in, en de zaag breekt (niet persé op de las); metaalmoeheid Opnieuw lassen is dan zinloos, de zaag breekt zo weer.

Succes met de zagerijplannen.

Peter

barendappelmoes
23-01-12, 22:37
Via Google ben ik op dit forum uitgekomen. Leuk te zien dat er ook in NL allerlei mensen bezig zijn met zaagmachines bouwen! Van dit type machine kwijl ik al een poosje:
http://www.youtube.com/watch?v=ShUJ3ZjVGwA[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=ShUJ3ZjVGwA (http://[video=youtube_share;ShUJ3ZjVGwA)

Heb een paar jaar geleden met wat vrienden een mast (19 meter) gemaakt voor een skutsje met dissels en schaafmachines, maar dat was nogal een klus. Daarom deze keer (nu 2 masten en een giek nodig) plannen om (samen met een handige vriend) een zaag zoals in het filmpje te bouwen om rap bomen vierkant te kunnen zagen.

De bomen liggen al klaar in de sloot, en we hebben wielen, een dikke motor en poelies, maar ik kan me voorstellen dat het nog wel even duurt voordat we eraan toe komen om te gaan zagen...

Thom, ik kom graag kijken als je machine werkt, of misschien probeer ik je wel ooit met je machine naar Lelystad te lokken als het bij ons niet opschiet...

Wim Kluck
24-01-12, 21:28
Beste thom, Leuk initiatief om zelf een soort lintzaag te bouwen. Je hoeft het wiel misschien niet helemaal opnieuw uit te vinden. Zowel protool www.protool.nl als mafele www.netim.nl hebben een soort gelijke machine. Weliswaar op 220 en een maximaal bereik van 25 tot 30 cm maar mischien kan je ergens een onderdelentekening downloaden of bij zo'n machine kijken hoe de zaaggeleiding is gemaakt.
Doe er je voordeel mee.

degele
24-01-12, 21:55
Hey Thom, van wieldiameters en zaagbladdiktes heb ik geen verstand. Van bomen zagen een beetje...
Ik twijfel er niet aan dat jij dit systeem kunt laten werken, maar waar je - volgens mij- vooral moet op letten is de balans van het geheel. Dit wil zeggen een ruime lange slede en de motor pal in het midden. Anders zal je meer zaaglinten breken - of erger - dan je kan aanslepen :o
gr,
Danny

Scheppie
24-01-12, 22:29
Hey Thom, ik vind mezelf soms al creatief denken en wilde plannen maken maar als ik zie wat aan jouw brein ontspruit.... RESPECT voor het plan wat je nu hebt uitgedacht. Als je deze ooit aan het draaien krijgt dan ben je voor altijd toegetreden tot de champions league van alle engineers wat mij betreft.

I vind alleen de tekening en uitwerking al een lintje op 30 April waard. Daar kan ons land mee vooruit met zulke denkers / creatievers.

Steven Gauwberg
25-01-12, 17:32
Hallo Thom,

Ik zit zelf ook al geruime tijd te broeden op een machine om zelf bomen te verzagen in planken.
Liefst ook met een lintzaag.

Ik was eigenlijk eerst van plan een stationaire machine te maken, maar het is inderdaad veel handiger om er eentje te hebben waar je het bos mee kan intrekken :) .

Het zal wel nog niet voor direct zijn, maar op termijn wil ik dit zeker verwezenlijken.
Ik volg dit topic dan ook met veel belangstelling!

Groeten,
Steven

PS, deze al gezien?
http://woodgears.ca/bandmill/sawmill.html

TH0M
25-01-12, 21:56
Hoi Allen,

Hartstikke bedankt voor alle leuke commentaren! Ben momenteel bezig met een concept design rev2. Ik houd jullie op de hoogte! Mocht iemand een goed idee hebben, of een methode weten dan hoor ik het graag!

Groeten
Thom

leroy
26-01-12, 08:38
hey tom
een erg leuk idee daar ga je veel plezier aan beleven
succes groetjes van leroy

dif
26-01-12, 16:16
@THOM,
Ivm spanning op het lint: Ik heb geen idee hoeveel spanning je moet zetten op het lint, mijn lintzaag(Hammer) heeft, zoals de meeste denk ik, een aflezing met lintbreedte, hoe breder hoe meer ik moet opspannen.
Wieldiameter: Mijn linten zijn allen (08mm,16mm,32mm) 2mm dik. Ik vermoed dat je lint breekt als je de diameter te klein neemt, waarschijnlijk zijn hier wel tabellen over. Indien ik iets kan vinden hierover zal ik het posten.

Typhke
26-01-12, 20:39
Voor de geïnteresseerden: http://www.logosol.com heeft ook verschillende systemen zowel met kettingzaag als met lintzaag. Prijzen zijn overigens niet min, zeker de moeite waard om zelf zo'n systeem te maken!

TH0M
26-01-12, 21:52
Deze site levert complete systemen, maar ook kits voor de zelfbouwer. Interessante afbeeldingen:

http://linnlumber.com/

lextriplex
27-01-12, 01:37
Ik ben al een tijdje spullen aan het verzamelen om een mobiele lintzaag te bouwen voor kleine stammen tot 50 cm dik heb nu een mooie grasmaaier op de kop getikt met een 11 pk 4takt motor die ik wil gebruiken
Ik zaag nu mijn hout met een zelfgemaakte geleider met 2 stihl 088 er aan gemonteerd en een 404 ketting.
Kan ik stammen mee aan tot 125cm dik maar die kom ik niet zo veel tegen en je moet ook met 2 man zijn om hem te bedienen ik heb er ook een waar ik in mijn eentje mee kan zagen maar dat gaat mij niet snel genoeg.
Het liefst zaag ik met mijn stihl 090 dit is echt een monster van een ding die ik gebruik om de stammen mee te bekantrechten zeg maar net zo als een festool cirkelzaag op rail maar dan met de motorzaag.
Ik kan je van harte aanraden om zelf te gaan zagen het is heel leuk maar niet zo lonend voor een pro.
Eerst het bos in met een heel arsenaal aan gereedschap daar na weer machineonderhoud hout oplatten en buiten laten drogen min. 2 jaar. daarna opnieuw oplatten in de droogkamer omdat je het buiten niet droog genoeg krijgt om het voor meubels in en cv verwarmde ruimte te gebruiken. ik droog zelf op lage temperaturen waardoor het hout veel beter is dan dat droog-gebakken hout van de houthandel.
nogmaals je moet het zeker doen het is geweldig leuk en leerzaam.
Maar let op ! er gaan nog elk jaar mensen dood in de bosbouw

markvanzee
27-01-12, 08:56
Ik ben al een tijdje spullen aan het verzamelen om een mobiele lintzaag te bouwen voor kleine stammen tot 50 cm dik heb nu een mooie grasmaaier op de kop getikt met een 11 pk 4takt motor die ik wil gebruiken
Ik zaag nu mijn hout met een zelfgemaakte geleider met 2 stihl 088 er aan gemonteerd en een 404 ketting.
Kan ik stammen mee aan tot 125cm dik maar die kom ik niet zo veel tegen en je moet ook met 2 man zijn om hem te bedienen ik heb er ook een waar ik in mijn eentje mee kan zagen maar dat gaat mij niet snel genoeg.
Het liefst zaag ik met mijn stihl 090 dit is echt een monster van een ding die ik gebruik om de stammen mee te bekantrechten zeg maar net zo als een festool cirkelzaag op rail maar dan met de motorzaag.
Ik kan je van harte aanraden om zelf te gaan zagen het is heel leuk maar niet zo lonend voor een pro.
Eerst het bos in met een heel arsenaal aan gereedschap daar na weer machineonderhoud hout oplatten en buiten laten drogen min. 2 jaar. daarna opnieuw oplatten in de droogkamer omdat je het buiten niet droog genoeg krijgt om het voor meubels in en cv verwarmde ruimte te gebruiken. ik droog zelf op lage temperaturen waardoor het hout veel beter is dan dat droog-gebakken hout van de houthandel.

vet man dat je een 090 hebt. is het een AV model?

lextriplex
28-01-12, 17:54
Yep het is een 090 AV ik wist zelf niet dat er nog verschillende modellen zijn gemaakt tot ik een keer bij Poel bosbouwmachines was, die man heeft zelf een motorzaagmuseum en heeft jaren gezocht naar een 090. Ik had mijn zaag in een plastic zak zitten maar hij zag al door de zak heen dat het een contra of een 090 moest zijn ik zij ja het is een 090 kan je hem voor mij een beetje afstellen nou dat deed hij maar al te graag, en dat voor iemand met 500? motorzagen. De rest van het personeel verklaarde mij voor gek dat ik er nog mee zaag omdat er geen enkele beveiliging op zit maar ja het blijft een leuk ding.
Als je er een tegenkomt gewoon kopen onderdelen zijn nog gewoon te koop alleen het type plaatje wat ik kwijt ben kunnen ze niet meer leveren .
Ik ga morgen naar Ghana waar ze volgens mij nog steeds gebruikt worden om een dikke Sipo of Sapeli te zagen of zo ik ben benieuwd.
O ja ik geef tweede paasdag een zaag demo in het Haagse bos in Den Haag op de doe en kijkdag van Staatsbosbeheer

WR1944
28-01-12, 21:28
O ja ik geef tweede paasdag een zaag demo in het Haagse bos in Den Haag op de doe en kijkdag van Staatsbosbeheer

Doe je een beetje voorzichtig met mijn bomen zei de Hagenees. :mrgreen:
Omdat ik in het Bezuidenhout woonde heb ik in m'n jeugd veel in het Haagse Bos gespeeld of liever gezegd kattekwaad uitgehaald.
Succes met de demo.

markvanzee
11-03-12, 21:13

hoi

ik vraag me af hoe je zelf dat zaagblad gemaakt hebt met 2 aansluitingen, aan elkaar gelast zeker? heb je met zo'n lang blad geen last van doorzakken? en heb je een soort 'alaskan mill' of een eigenbouw? ik zou het erg leuk vinden om eens een paar foto's te zien van je zaagsystemen, misschien leuk om in een nieuwe topic te doen, dan zet ik er ook wel een paar foto's op van mijn zaagframe. misschien leuk voor de mensen die er in geinteresseerd zijn om zelf te gaan zagen.

groetjes,

mark van zee

lextriplex
26-03-12, 23:50
zo'n zaagblad is gewoon te koop en het doorzakken valt mee omdat de verticale geleide stangen van boven met elkaar zijn verbonden hier loopt ook de ketting door die de dikte verstelling aan alle beide zijden bedient
2e paasdag kan je komen kijken in het Haagse bos wil met die foto niet lukken? Alles zelf gemaakt van rvs

Groet lex

werkbank
05-06-13, 08:29
het zagen ging vrij zwaar ja, maar het komt denk ik deels omdat de stam al 1 jaar op de grond lag, en omdat de olie pomp het niet bij hield. ook heb ik .404 ketting. en op dat moment had de zaag een beetje lage compressie, ik heb nu een nieuwe zuiger en ringen geinstalleerd. maar het was pas de eerste keer dat ik zaagde, ik weet nu wat ik nog voor verbeteringen aan moet brengen (2e oliepomp, gas geven op afstand etc.)

wat betreft de ketting, deze is ongeveer op 25 graden geslepen, ik slijp hem iedere keer ietsje stomper om bij 10 graden te komen, ik heb een complete gebruikte milling setup gekocht (kettingzaag, geleider, zaagblad, 3 kettingen) en de vorige eigenaar had waarschijnlijk normale kettingen gekocht i.p.v schulpkettingen. ik gebruik geen full-skip, maar gewoon full-house. full skip zaagt sneller, maar laat de zaag harder werken. het is daarom beter om in klein hout full skip te gebruiken. maar omdat ik met mijn geleider stammen van 90 cm op kan zagen, ben ik blij dat ik full-house ketting heb. het is overigens ook geen low profile, dus het is best een dikke zaagsnede ongeveer 8 - 9 mm. maar ik gebruik liever deze sterke 404 ketting dan 3/8 op een zware stihl met lang blad, omdat het natuurlijk minder snel breekt maar ook minder rekt dan 3/8. er zijn zelfs chainsaw millers op arboristsite.com (ken je misschien wel) die .325 micro ketting gebruik op hun stihl 660 en 880's ! zaagt misschien snel maar lijkt mij erg dwaas, dat gaat op een dag fout.

ja die man die vlakbij de zaagketting staat is mijn vader ja, ik geef gas. maar ik wil de mill nog wat verbeteren zodat ik hem alleen kan gebruiken.

mijn 084 heeft geen vonkvanger.
mocht je overwegen ook een 084 te kopen houd er dan rekening mee dat onderdelen schaars beginnen te worden en dat het luchtfilter zeer slecht is. ik heb zelf nu een stalen koker met flens laten maken die je zo op de carburateur schroeft, waar een K&N auto filter op past, veel beter en de zaag loopt ook nog eens wat sterker.

Mark,
Wat bedoel met 'gas geven op afstand'? Hoe fix je zoiets? Heb je een lier op je sawmill en bedien je de gashendel vanaf dit punt?

werkbank
05-06-13, 08:54

Is het aangewezen om een 3/8" ketting op een Stilh 088 blad van 63 en/of 90 cm te gebruiken? Of toch beter een 404?
Op de Oregon-site vind ik een 27R, een 27RA skip en een 27RX extended skip 404 terug.
Wat is het verschil tussen deze en wat is aan te bevelen voor een sawmill?
jan

markvanzee
05-06-13, 09:40
Is het aangewezen om een 3/8" ketting op een Stilh 088 blad van 63 en/of 90 cm te gebruiken? Of toch beter een 404?
Op de Oregon-site vind ik een 27R, een 27RA skip en een 27RX extended skip 404 terug.
Wat is het verschil tussen deze en wat is aan te bevelen voor een sawmill?
jan

hoi Jan,

ik had een fietsrem met kabel gekocht en deze op een bepaalde manier aan het handvat vastgemaakt zodat als ik de rem in kneep ik het gas kon bedienen. hier zijn erg veel voorbeelden van te vinden op engelstalige sites, typ bijvoorbeeld 'alaskan mill remote throttle' in. ik kan je er helaas geen foto van laten zien omdat ik mijn 084 verkocht heb, ik hoop deze een keer te vervangen door een modernere zaag, 088 of ms880.

ik wil inderdaad nog een keer een lier aan mijn zaagsysteem gaan maken, maar de laatste 'normale' stam die ik gezaagd heb is denk ik 2 jaar geleden alweer.. in de tussentijd heb ik wel 2 stammen uit de losse hand gezaagd omdat ze niet onder de alaskan mill konden (door te grote diameter)

ik ben nog bezig met het uitdenken van een nieuw zaagsysteem, gebaseerd op aluminium systeem profielen, en met een lier en 2e oliepomp alles erop en eraan.
misschien zelfs met 2 kettingzagen erop.

over die ketting, het is wel verantwoord om een 3/8'' ketting op een blad van 90 te gebruiken. ik zelf had ook een ketting van oregon op mijn blad van 90 zitten. ik weet niet welk model het was maar ik weet wel dat het 'lo-pro' was. dat is dat de zaagtanden lager zijn zodat de zaagsnede dunner is.

op mijn blad van 120 cm heb ik .404 kettingen van stihl. maar ik hoor van anderen dat 3/8'' sterk genoeg is om op zaagbladen van 120 of 150 cm gebruikt te worden. mogelijk heb je dan wel meer last van uitrekken omdat 3/8'' toch iets minder sterk is natuurlijk. maar als je met zaagbladen van 120 of 150 gaat zagen moet je toch ook onderhand gaan denken aan een 2e olietankje op de zaag. (zoiets als de alaskan mill auxilary oiler).

ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik ben benieuwd naar je gezaagde planken!

groeten, mark

werkbank
05-06-13, 10:52
Hallo Mark,
Dat is heel bruikbare info!
Hartelijk dank.
Eerst nog wat stukken verzamelen om mijn sawmill te maken.
Ik hou je op de hoogte.
Groeten, jan

roeliepoelie
05-06-13, 12:57
Kijk anders eens op volgende link. Daar kun je de alaskan mill in engeland kopen, heb ik hem ook vandaan. En op deze nieuwsbrief staat ook een ontwerp met een handlier.
http://chainsawbars.createsend1.com/t/ViewEmail/t/20CCBF46AE6D01D5/37DC6C7ED2551ACF44D0DD5392A9C75A

werkbank
05-06-13, 21:29
Dat is nog een beter idee! De lier op de sawmill plaatsen, ipv op het einde van de geleider. Zo is het probleem van de op afstand bedienen van de gashendel ook opgelost. Het is dan kwestie om alles in balans te houden tijdens het zagen.

johannes scholberg
22-10-15, 21:17
Beste mensen, ik ben nieuw op deze site maar vind het echt geniaal wat jullie hier doen! Ik ben landbouwer van beroep en heb net een olijfgaard gekocht in Liguria, N Italie en ga dus een hele partij bomen heftig terugsnoeien en krijg dus een bult olijfhout waar ik graag planken van zou willen zagen om vloeren van te leggen in de berghuizen die ik aan het verbouwen. Het is allemaal vrij primitief, en in de bergen dus het moet kleinschalig en lowbudget. Dus zou ik jullie willen vragen of er een manier is om voor iets van E1000 iets te kopen of bouwen waar je olijfhout stammen van tussen de 15 en 30 cm in doorsnede van 1.2 tot 2.4 lang in planken van 2 cm dik zou kunnen zagen. Alle tips en ideeën zijn welkom en natuurlijk kun je als je me hiermee helpt ook een partij gezaagd olijfhout voorniks mee krijgen.

maja158
22-10-15, 21:27
Dag Johannes,

Welkom op het forum! Bekijk dit draadje (http://www.woodworking.nl/showthread.php?15190-Alaskan-Mill) eens. Misschien een oplossing voor jou plannen en budget.

Succes en groet,
Jan

Jurriaan
22-10-15, 21:35
Jan Hovens uit Venlo heeft een woodmizer look-a-like gemaakt met autowielen (incl. rubber band) als loopwielen.
Dat betekent een staalconstructie, zware elektromotor + autowielen - dat kun je allemaal goedkoop zelf maken of gebruikt kopen.
De zaaglinten moet je natuurlijk wel nieuw kopen, maar het kan volgens mij binnen je budget. Hier alvast een foto'tje.
37197

En ik heb deze foto ook wel eens gezien:

37196

Vurenhout
23-10-15, 18:46
Dikke planken moeten langer drogen toch? Er is toch een regel? Zoveel cm = zoveel jaar of geldt dat niet meer?

roeliepoelie
23-10-15, 20:09
Hey Johannes , ik had je al een email gestuurd. Wil je best wel een keer komen helpen. ik hoor t wel een keer..

werkbank
23-10-15, 20:10
37214
met wat herbruik profielen en bouten kom je er ook hoor...
37217
een ladder als geleider vastgeschroefd wordt de eerste snede gezaagd...
37218
een verschuifbare ijzeren plaat met daaronder een L-profiel wordt op beide kopse zijden van de stam geschroefd (rekeninghoudend met het middelpunt van de stam)
en houdt de ladder op zijn positie.
37220
die plankjes zijn goud waard...
voor mij toch!:rolleyes:

golddigger
23-10-15, 22:47
37247
Uit eigen ervaring vind ik het eenvoudiger de eerste zaagsnede met de losse hand te doen. Dit is makkelijker dan je vermoed!

Ik haal de bast van de boom af zodat je een dikke rechte lijn door het midden van de stam kan tekenen. Je maakt daarna een ondiepe zaagsnede met de kettingzaag bijna horizontaal. Nu zaag je met de vezels mee. Nu herhaal je dit met de 2e zaagsnede en ga er nogmaals overheen zonder het hout te raken maar om de zaagsnede leeg te maken. 3e,4e,5e snede en je bent door het midden. Daarna zaag je hele dikke plank uit beide helften. Dit voorkomt het zagen door het dikste stuk van de stam waar je de chainsaw mill niet schuin kan houden omdat je zaagblad te kort is.

Doe dit tot het draagbaar is naar een lintzaag.

Mathias Wandel heeft dit ook bedacht en er een hulpstukje voor gemaakt.

https://www.youtube.com/watch?v=EqciYYiwlrQ

Dit is sneller en je gebruikt de kettingzaag mill alleen op het zachtere hout.