PDA

Bekijk Volledige Versie : Festool tafelzaag met SawStop technologie

SereN
20-12-18, 13:29
Teaser op Festool.be Facebookpagina:
82783
"De eerste tekening van de SawStop-technologie in een Festool-jasje. Ervaar de machine live op de bouwbeurs van 4 t/m 8 februari."

jaap
20-12-18, 21:13
Goh, das bijzonder, deze techniek voor het eerst in Europa.

jaap

Okke
20-12-18, 21:54
Sawstop schrijft je machine toch in 1 klap af als het mis gaat? Dan zie ik liever zoiets als Bosch tijdje geleden heeft geïntroduceerd, al lees ik daar ook niets meer over. Dus wellicht werkte dat toch uiteindelijk niet zo goed.

trilliwilli
20-12-18, 22:15
Sawstop heeft net zo lang geprocedeerd tot Bosch van de rechter moest stoppen. Dit was in de USA. Festool heeft het patent van Sawstop overgenomen (of heel Sawstop, dat weet ik niet), vandaar dat die het in Europa kunnen introduceren.

Of je zaag is afgeschreven zullen we maar moeten afwachten tot er meer bekend is.

L.N.
20-12-18, 22:16
Nee, je schrijft niet de machine af, maar enkel het zaagblad. Bij Bosch bleef zelfs het zaagblad onbeschadigd. Maar die hebben een rechtszaak tegen Sawstop verloren, waardoor het Bosch-systeem niet op de markt mag komen.

jpandriesse
21-12-18, 10:30
Dat laatste is echt wel een groot nadeel van het patent systeem, want op die manier maakt een verbeterd systeem dus geen kans.

Petrolhead
21-12-18, 10:42
Het zaagblad, maar ook het 'ankermechanisme' waar het zaagblad in vast komt te zitten:

82818

Iemand al ergens gelezen wat de kosten zijn in geval van een klapper?

SereN
21-12-18, 11:07
Het zou natuurlijk kunnen dat Festool het systeem aanpast op een andere manier. Maar eigenlijk: het doet er niet toe hoeveel dat eigenlijk zou kosten, zelfs al moet je een hele nieuwe machine kopen. Wanneer dit in werking treed zou je een paar vingers verloren zijn of een andere vreselijke wonde opgelopen hebben. Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...

Scheppie
21-12-18, 11:11
Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...

Dan niet maar ik ben heel benieuwd hoe ze gezorgd hebben dat het alleen in werking komt als dat gebeurd zou zijn..... je moet het bepaald ook niet proberen maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...

Het idee an sich is top maar als het moet via een destructief mechanisme wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken.... maar ik ben zeker benieuwd naar het systeem want wat ik roep hebben ze zelf ook vast bedacht.

SereN
21-12-18, 11:25
maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...
Dan zou ik persoonlijk heel erg blij zijn moest het zaagblad in een aantal milliseconden naar beneden klappen... Wanneer de zijkant/rug/... van je hand gegerepen wordt door één van de tanden trekt die je er meteen mee in. Ik heb nog nooit (hout vasthouden) een draaiend zaagblad aangeraakt, in welke orientatie dan ook.

wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken....
Ik denk dat wanneer je dit meemaakt, je uit jezelf, of geforceerd, best die dag niet meer aan een zaag komt... Veelal gaat er vermoeiing, tijdsdruk, etc. ... gepaard bij de oorzaak van zo'n incidenten, en dan kan je beter rusten/nadenken.

Youtube staat vol met filmpjes over het (originele SawStop) systeem.

trilliwilli
21-12-18, 11:40
Dan niet maar ik ben heel benieuwd hoe ze gezorgd hebben dat het alleen in werking komt als dat gebeurd zou zijn..... je moet het bepaald ook niet proberen maar wat als je voor een heel kort moment om welke reden dan ook de zijkant van een lopend (of uitlopend) zaagblad raakt? Dan ben je niet blij als je zaag uit elkaar klapt...

Het idee an sich is top maar als het moet via een destructief mechanisme wat je niet met een druk op de knop weer in werking kunt zetten dan vraag ik me oprecht af of het gaat werken.... maar ik ben zeker benieuwd naar het systeem want wat ik roep hebben ze zelf ook vast bedacht.

En dit is precies waarom er zoveel haken en ogen aan het systeem zitten, je kunt de "human factor" wel kleiner maken, maar niet wegnemen. Het is immers de persoon die de machine nog altijd bediend.

Je ziet het ook op de weg, auto's hebben het hele alfabet aan veiligheidssystemen, en in de winter monteren we winterbanden, waardoor we het niet meer in de gaten hebben dat het glad is op de weg. Dan valt er sneeuw en wordt je op de snelweg doodleuk met 130 voorbij gescheurd. Totdat de grip echt verloren is, dan staan we in de file of lezen we het in de krant.

Begrijp me niet verkeerd, veiligheidssystemen kunnen bijdragen, maar een zenuwachtige baas in een fabriek gaat toch haastige spoed geven, en dus ongelukken. Dan spaar je een paar vingers op de zaag, en dat gaat het mis op de machine waar de beveiliging niet op zit.

Goed geschoold en ervaren personeel die gewoon hun werk kunnen doen maken de minste ongelukken, want daar is de "human factor" op zijn best.

Okke
21-12-18, 11:56
Het zou natuurlijk kunnen dat Festool het systeem aanpast op een andere manier. Maar eigenlijk: het doet er niet toe hoeveel dat eigenlijk zou kosten, zelfs al moet je een hele nieuwe machine kopen. Wanneer dit in werking treed zou je een paar vingers verloren zijn of een andere vreselijke wonde opgelopen hebben. Dan moet je niet over een paar €1000 klagen...

Nou ja, ik heb ooit een aanraking gehad met mijn vorige zaagtafel toen ie aanstond, veel geluk gehad dus alleen een klein litteken op mijn duim herinnert mij eraan.
Toch had ik het verrekte balen gevonden als dat gelijk 1500 euro schade op zou leveren omdat mijn CS70 onherstelbaar kapot is.

chevy66
21-12-18, 11:57
William, daar kan ik me helemaal in vinden. De hoeveelheid en ernst van de ongelukken is ook niet echt afgenomen. De mens is de bepalende factor. En de industrie en bouwplaatsen worden steeds meer bevolkt door ondeskundig en slecht opgeleid personeel. Ik vrees dan ook dat er de komende tijd geen verbetering te verwachten is.

Sang
21-12-18, 12:32
Als je die filmpjes van Sawstop hebt gezien, heb je ook vast dat slijm filmpje gezien waarbij de uitvinder van dit systeem verteld dat hij een droom had (I had a dream..) waarin ongelukken met zaagtafel niet meer voorkwamen en niemand meer vingers verloor erdoor. Hij zou zich blijven inzetten totdat deze droom werkelijkheid was geworden...
En ondertussen Bosch sueen omdat die ook een veilige machine maken...

Hmmm wat klopt er niet

SereN
21-12-18, 13:00
Nou ja, ik heb ooit een aanraking gehad met mijn vorige zaagtafel toen ie aanstond, veel geluk gehad dus alleen een klein litteken op mijn duim herinnert mij eraan.
Toch had ik het verrekte balen gevonden als dat gelijk 1500 euro schade op zou leveren omdat mijn CS70 onherstelbaar kapot is.
Ik ga er van uit dat je dan geluk hebt gehad. Wat ik zo snel kon lezen is dat je enkel de SawStop 'module' dan moet vervangen van $100, en een nieuw zaagblad kopen. Laat ons snel zeggen €200. Van andere vervolgschade zoals eerder in deze thread zie ik niks terug.

Maar goed, ten laatste in Februari weten we allemaal hoe het zit met de Festool variëteit, en dan kan ieder voor zich uitmaken of hij/zij dat de moeite vindt of niet...

JOHN LAMERS
21-12-18, 13:00
Ongestraft inbreuk kunnen maken op patenten kan er voor zorgen dat de bedenker er van veel geld kwijt raakt en misschien failliet gaat.
Het patent is er dus voor bescherming van investeringen die een uitvinder doet om iets te ontwikkelen.
Misschien lijkt het wel heel verkeerd dat bosch zijn mooiere product niet op de markt mag brengen, maar ook zij hadden kunnen doen wat Festool heeft gedaan, en daarna het idee door ontwikkelen of verbeteren.

L.N.
21-12-18, 13:29
Ongestraft inbreuk kunnen maken op patenten kan er voor zorgen dat de bedenker er van veel geld kwijt raakt en misschien failliet gaat.
Het patent is er dus voor bescherming van investeringen die een uitvinder doet om iets te ontwikkelen.
Misschien lijkt het wel heel verkeerd dat bosch zijn mooiere product niet op de markt mag brengen, maar ook zij hadden kunnen doen wat Festool heeft gedaan, en daarna het idee door ontwikkelen of verbeteren.

Ja en nee, ik ben het er meer eens dat patenten er moeten zijn, zodat bedenkers beschermd moeten worden. Het probleem met SawStop is dat ze enerzijds hun techniek verplicht hebben willen maken en anderzijds belachelijk veel vroegen aan fabrikanten die hun systeem in licentie wilden gebruiken. Zo veel zelfs dat geen enkele fabrikant het heeft gedaan. En daar zit voor mij een moreel probleem: wel opgeven dat je ze veel met veiligheid wilt doen en het daarom zelfs verplicht willen stellen. Maar ondertussen de techniek niet voor een prijs beschikbaar stellen dat zowel SawStop als de betalende fabrikant er een winstgevend businesscase rond kan opbouwen.

Het is ook niet toevallig dat TTS (moederbedrijf Festool) SawStop heeft kunnen kopen toen het leek dat de patenten van SawStop hun langste tijd hadden gehad. De belangrijkste patenten verlopen namelijk in 2021. Op het moment van aankoop door TTS leken die niet verlengd te kunnen worden, maar ondertussen lijken ze wel verlengbaar. Bijkomend is dat de Consumer Product Safety Commission (CPSC) in augustus 2017 heeft vergaderd over de veiligheid van zaagtafels. Afhankelijk van de uitkomsten zou dit veel geld kunnen opleveren voor SawStop, maar ook kunnen leiden tot het beschikbaar stellen van de techniek aan andere fabrikanten. Blijkbaar heeft SawStop die gok niet durven nemen en heeft zich in juni 2017 laten opkopen door TTS.

SjoerdvR
09-01-19, 07:34
https://www.youtube.com/watch?v=6DWVdcmRD44

Ronald L.
09-01-19, 07:59
Ben benieuwd hoevaak ze dit gaan demonstreren op de bouwbeurs, elk uur wordt best wel kostbaar.

rjmulder
09-01-19, 10:14
Deze kleuren zijn wel veel mooier :D

Toxiq
09-01-19, 10:34
Van dat worst ? ;)

rjmulder
09-01-19, 12:18
Nee tuurlijk niet, die kleur van die worst zal mijn een worst zijn :D

chevy66
09-01-19, 12:18
Als je zoveel vertrouwen in je systeem hebt, verwacht ik wel dat je je eigen vingers gebruikt voor zo'n demonstratie.

Petrolhead
09-01-19, 12:22
Bwa... Je ziet toch altijd dat het een kleinnn 'wondje' achterlaat op de worst. De presentatie op een beurs doen met 5 ingedraaide vingers, is ook geen goede reclame :D

CK3v1N
09-01-19, 15:01
De machine zal alleszins meer dan een vinger kosten..

Ronald L.
06-02-19, 16:01
Vandaag aan het werk gezien, geeft best een klap, maar het schrammetje op het worstje is minimaal.
Demonstratie 3x per dag, de kosten zijn €60,-- voor de cassette en €100,-- voor het zaagblad.
Systeem is uitschakelbaar bij zagen van aluminium of nat hout.
Machine komt volgend jaar op de markt.

mathieu
06-02-19, 19:55
Vandaag aan het werk gezien, geeft best een klap, maar het schrammetje op het worstje is minimaal.
Demonstratie 3x per dag, de kosten zijn €60,-- voor de cassette en €100,-- voor het zaagblad.

Als je per ongeluk een plank op de zaag legt die in een plasje water gelegen heeft treed het systeem in werking?

Ronald L.
06-02-19, 20:48
Als de plank zo nat is dat deze elektrisch geleidend is wel.

GH1
06-02-19, 21:52
Valt allemaal reuze mee..... het hout moet echt flink nat zijn om de beveiliging te laten afgaan, niet elke mate van geleiding wordt gesignaleerd als potentieel probleem. Er zijn filmpjes te vinden waar met flink nat hout de beveiliging gewoon niet signaleert. De sawstops hebben ook een testmodus om te kijken of “nat” hout niet zou leiden tot een ingrijpen als je zou twijfelen aan de vochtigheid. Zal deze ook wel hebben.

In de praktijk gaat het dus zelden om valse ingrepen.

Scheppie
07-02-19, 00:33
En wat gebeurd er als je een klein metaaldeeltje in het hout zou raken, een nietje of een spijker? Dat is ook geleidend... als daar valse meldingen op komen is de lol er snel af. Als ik voor elk metaaldeeltje ooit geraakt tijdens zagen 160 euro kwijt was was ik al failliet.

Voor mij is het een stuk mooie maar overbodige techniek... te ver gezocht om een echte goede oplossing te zijn... te destructief.

GH1
07-02-19, 00:43
Ipv veronderstellingen die je theorie moeten ondersteunen kan je natuurlijk ook gewoon lezen hoe het echt werkt:

Generally, the safety system will not activate when a nail or staple is cut. Although conductive, these objects are not large enough to cause the safety system to activate unless they are grounded to the table or operator when they contact the blade.

tinco
07-02-19, 04:48
Het gaat dus niet alleen om geleiding, maar om geleiding en capaciteit. Dat wil zeggen dat een deel van de stroom vertraagd of verdwaald moet raken. De zaag zal wat ie aanraakt proberen op te laden, wat elektronen overdragen dus, en vervolgens kijken of die elektronen ook weer terugkomen. Als ze terugkomen, maar niet te snel, dan is het een vinger of een worst. Als ze te snel terugkomen dan is het nat hout of metaal, en als ze niet terugkomen is het droog hout, of geaard. Beetje simplistisch weergegeven, ben niet een elektrotechnicus, maar zoiets zal het zijn. Het 'oplaad' proces kan zich voltrekken in nanosecondes, de stroom is miniem.

Ronald L.
07-02-19, 06:45
Ik heb het gewoon gevraagd.
Bij het doorzagen van een spijker oid moet de lekstroom nog steeds ergens naar toe. De inlegplaat is van kunststof, dus als daar de doorgezaagde spijker de tafel raakt is er geen stroomkring.
Zit er nu zo'n grote spijker in die met een gedeelte contact maakt met de metalen tafel dan treedt het systeem in werking.

Mja, een hulpgeleider zit er niet bij.

trilliwilli
07-02-19, 08:03

Het bedrag voor het zaagblad is natuurlijk fictief, dat ligt eraan welk blad je op dat moment gebruikt natuurlijk. Verder ziet de zaagmachine er wel degelijk uit, is volgens mij gewoon zwaarder ontworpen als de huidige machines. Dus ook zonder de technologie waarschijnlijk wel een noviteit.

Ik was maandag ook op de bouwbeurs, en daar kreeg ik een opener bij Wera:

84759

Staat op het stickertje wel een opvallende waarschuwing:

84760

Don't use as pry bar or chisel. Wear appoved safety goggles. Vertaling: Niet als koevoet of beitel gebruiken. Draag een goedgekeurde veiligheidsbril:p

Gevaarlijk werken, dat bier drinken!

Sang
07-02-19, 08:22
En juist omdat ze die waarschuwingen zo overdrijven neemt niemand ze meer serieus.

Zijn erg goede openers trouwens, heb er een stuk of 5, zitten elk jaar in de wera adventkalender

Scheppie
07-02-19, 10:28
Het gaat dus niet alleen om geleiding, maar om geleiding en capaciteit. Dat wil zeggen dat een deel van de stroom vertraagd of verdwaald moet raken. De zaag zal wat ie aanraakt proberen op te laden, wat elektronen overdragen dus, en vervolgens kijken of die elektronen ook weer terugkomen. Als ze terugkomen, maar niet te snel, dan is het een vinger of een worst. Als ze te snel terugkomen dan is het nat hout of metaal, en als ze niet terugkomen is het droog hout, of geaard. Beetje simplistisch weergegeven, ben niet een elektrotechnicus, maar zoiets zal het zijn. Het 'oplaad' proces kan zich voltrekken in nanosecondes, de stroom is miniem.

Ik heb het gewoon gevraagd.
Bij het doorzagen van een spijker oid moet de lekstroom nog steeds ergens naar toe. De inlegplaat is van kunststof, dus als daar de doorgezaagde spijker de tafel raakt is er geen stroomkring.
Zit er nu zo'n grote spijker in die met een gedeelte contact maakt met de metalen tafel dan treedt het systeem in werking.

Mja, een hulpgeleider zit er niet bij.

Ziet eruit alsof er goed over nagedacht is..... misschien moet ik het iets genuanceerder zeggen, als de techniek zo goed is dat "valse" uitschakelingen worden voorkomen dan zou het een nuttige toevoeging zijn.

Bert Vanderveen
07-02-19, 13:24
>>>Het bedrag voor het zaagblad is natuurlijk fictief, dat ligt eraan welk blad je op dat moment gebruikt natuurlijk. Verder ziet de zaagmachine er wel degelijk uit, is volgens mij gewoon zwaarder ontworpen als de huidige machines. Dus ook zonder de technologie waarschijnlijk wel een noviteit.<<<

Mij werd met nadruk verteld dat de opstelling een prototype was (een van de twee) & dat nog niet vaststaat hoe het er uiteindelijk uit gaat zien. Plus dat de prijs rond de twee mille zal liggen.
Persoonlijk hoop ik dat de accessoires van de Precisio 70 (en CMS) gaan passen op de nieuwe machine - dat zou de beslissing om 'm aan te schaffen makkelijker maken. (Ik wil liefst met al mijn vingers de oven in...)

trilliwilli
08-02-19, 21:04
Dit is hem dan, de Festool zaag met Sawstop technologie. Het is een belabberde foto, want het was t€r!ng druk vandaag op de bouwbeurs. Had de foto's beter maandag kunnen maken, toen was het een stuk rustiger, maar ben het glad vergeten, was ook al laat toen.

En sorry, maar de foto is gedraaid, zit op de bank met de ipad, de pc start ik nu even niet meer op.

84811

Heb ook nog geanimeerd gesproken bij Felder, want die stonden er tot mijn verassing ook. Heb de Hammer A31 schaafmachine bekeken, wel een prachtmachine voor de serieuze hobbyist. De catalogus met prijzen wordt na gestuurd.

Bert Vanderveen
08-02-19, 23:09
NB Dat de SawStop-versie van Festool nog volop in ontwikkeling is; op de beurs hadden ze 1 van 2 prototypes. Wat die aardige Duitser me kon vertellen is dat een module (die moet je na een 'ingreep' vervangen) tegen de 100 euro gaat kosten, het geheel rond de 2000 & dat-ie voorjaar 2020 gelanceerd wordt.

handig18
09-02-19, 07:37
Ik neem aan dat je 2020 bedoelt?

boertje125
09-02-19, 09:44
Ik heb hem ook in actie gezien.

100 euro plus zaagblad is een koopje als je vinger er nog aan zit.

Rene Holbrugge
09-02-19, 09:46
Ik begrijp niet waarom de Sawstop modellen niet op de Europese markt worden gebracht. Hun Jobsite model is vergelijkbaar in grootte en krijgt goede beoordelingen. Kost in de VS ongeveer $1300 dus dat moet voor €2000 wel kunnen denk ik.

Ronald L.
09-02-19, 09:51
€100?, woensdag was het nog €60,-- voor de cassette.

Bert Vanderveen
09-02-19, 11:35
Ik neem aan dat je 2020 bedoelt?

Oeps — hersteld.