PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwalitatieve vochtmeter

Petrolhead
17-12-18, 13:47
Op 4 jaar tijd heb ik nu 2 vochtmeters (van 30 & 50€) die dienst weigeren, dus ik ben op zoek naar eentje waar ik enige garantie heb qua accuraatheid en waar ik (hopelijk) voor lange tijd plezier van ga hebben.

Tijdens mijn zoektocht stootte ik eerst en vooral op de aanrader van tuoh, de FMC via Brookhuis, dat leverde een prijsofferte van 695 euro excl btw op. Dat is wat teveel van het goede momenteel, dus ben ik op zoek naar een meettoestel in de middenklasse zeg maar.

Ik kwam dan uit op de Hedue C036, die circuleert rond de 200€. Een extra meetunit met langere handvat en pennen kost ±80€

82686

De Bes Bolmann H-DI 3.3K zit rond de 300€ en die wordt geleverd incl een slaghamer, dat lijkt me prettiger werken dus een slaghamer gaat mijn voorkeur toch enigszins al naar uit.

82687

Is er iemand die met deze toestellen ervaring heeft, of andere aanraders heeft in deze prijsklasse? Er wordt ook gesproken over een keuze tussen 4 houtgroepen.. Is dit al betrouwbaar te noemen of spreek je pas echt van een zekere garantie als je de effectieve houtsoort kan selecteren?

Toxiq
17-12-18, 14:09
Ik heb die groene van de foto
Precies de zelfde, ander merk, die geeft wel een waarde aan maar dat zijn GEEN % (bij mij dan)
Eea staat wel in het boekje beschreven
De extra pennen zitten er standaard bij mij bij

Ik meen dat ik er minder voor betaald heb destijds

Eigenlijk is geen enkele vochtmeter écht betrouwbaar, of ze werken op geleiding of op dichtheid van materiaal
Nu weet jij ook wel dat het ene stuk eiken soms veel zwaarder/lichter is dan het andere (of welke houtsoort dan ook)
Dan is de dichtheid anders en klopt je meting niet
Wil je op geleiding meten moet je het stuk doorzagen en dan meten....

als je wil mag je die van mij wel eens komen proberen

Petrolhead
17-12-18, 14:27
Je bedoelt de Hedue op de eerste foto? De extra elektrode die ik bedoelde was specifiek voor diepere metingen en mogelijkheid tot 'inslaan', heb je het daarover of enkel over losse/reserve pennen?

https://www.hedue.de/item/inslag-elektrode-hedue-c037/nl

Met pennen die 10-20mm diep in het hout gedrukt worden, komt het uiteindelijk op hetzelfde neer als een stuk hout doormidden te zagen of is dat wat kort door de bocht?

Bedankt overigens voor het aanbod, maar 540 km heen en terug is er lichtjes over :)

GH1
17-12-18, 15:01
Ik heb de keuze gemaakt om de Wagner MMC20, een pinloos model, aan te schaffen en ben er erg tevreden over. Heb 'm een aantal keer vergeleken met de resultaten van een (goede) versie met pennen en de getallen, en belangrijker de verschillen gedurende het droogproces, komen nagenoeg overeen.
Het ding meet ongeveer op 19-20mm diep in het hout.

Was vorig jaar inclusief verzenden zo'n €350 vanuit de UK.

Toxiq
17-12-18, 17:37
Ik was even vergeten dat je van de andere kant van de grens moet komen
Het inslaan van die pennen zou ik maar vergeten, dat hulpstukje is plastic, dat sla je echt kapot

Ik heb even foto's gemaakt van de mijne voor je

De mijn is al iets ouder dan ik dacht (7 jaar) maar werkt nog steeds probleemloos
Op de foto's zie je het webadres van de leverancier, deze meter staat er wel op, maar geen prijs
Stuur hem anders eens een mail.

82697

82698

82699

82700

82701

82702

82703

Athanor
17-12-18, 18:00
Ik heb dezelde meter, inderdaad zeer tevreden over! Ook een jaar of 7 geleden gehaald bij een webshop in Roden (dr)

Fons

Roeland
17-12-18, 18:15
Ik heb deze nu zo'n vier jaar een laserliner meet tot een cm of 4 in het hout (non destructief) en ik heb er eentje met pinnen en die is wat minder nauwkeurig.
https://www.conrad.nl/p/laserliner-moisturefinder-materiaalvochtigheidsmeter-meetbereik-bouwvochtigheid-0-tot-85-vol-meetbereik-houtvochtighei-123156

Voor 105 euro inclusief verzenden super dingetje.

groetnis, Roeland

trilliwilli
17-12-18, 18:45
In mijn zoektocht kwam ik uit op de Trotec 510 als kandidaat. Deze wordt veel aangeprezen vanwege de goede houtdatabase voor de correcties, iets waar de meter van Tuoh zo goed in is, maar die heeft een fors steviger prijskaartje.

Ik heb hem nog niet aangeschaft, dus nog geen ervaring, maar deze staat op mijn lijstje van kandidaten op nummer één. De goedkopere Laserliners doen het wellicht ook goed, maar de ervaringen erover die ik lees wisselen erg, en de houtdatabase is zeker niet zo uitgebreid als in de Trotec.

https://nl.trotec.com/shop/t510-vochtmeter-3510207505.html

wijk0983
17-12-18, 21:54
Uit nieuwsgierigheid, waar gebruik je deze nauwkeurige vochtmeters voor? Aankoop van hout, beoordelen van ondervloeren voor parket, droogte van werkstukken? Wat doe je met het meetresultaat.

In de praktijk gebruik een reuze eenvoudige vochtmeter (bouwmarkt, principe weerstandsmeting) om een blok hout te meten voordat ik er iets mee doe en terwijl het werkstuk droogt. Zuiver relatief dus. Het valt terug van plm 30% nat hout vers gekapt naar 10 a 12 % als het voorgedraaid is en 2 a 3 maand heeft gelegen. Langere tijd in huis is hout zo rond de 8 % dacht ik.

Ik kan je dus niet helpen met jouw vraag. Groeten Hans

tuoh
18-12-18, 11:47
Hoe juister het meetresultaat hoe beter je kan bepalen wat een bepaald stuk hout (nog) gaat doen in de toekomst.

Zeker bij toepassingen waarbij een massief stuk hout in feite "oneigenlijk" gaat gebruikt worden. Denk hier aan één massief dosse deel als tafelblad, één breed paneel als kastdeur, etc..
Allemaal toepassingen waar hout gebruikt word zonder acht te slaan, of geen rekening te houden, met de eigenschappen van hout.
Toepassingen waarbij het hout verhinderd word te werken, of, hoegenaamd niet mag werken door de aard van de constructie.
De kans op mislukken is hier veel groter dan bij regulier werk, omdat in dit laatste de ervaring van honderden jaren vakervaring vervat zit.

De kans op slagen hangt grotendeels af van het juist bepalen van het vochtgehalte, en hoe op de gemeten waarde moet geanticipeerd worden om een stabiel werkstuk af te leveren.
Een vochtmeter die werkt met een marge van 2% is dan niet echt een aanwinst, een marge of meetnauwkeurigheid die rond de 0,5% ligt is een stuk beter.
Die meetfout van 2% betekend bijvoorbeeld bij dosse eik nog een krimp van 0,52% van de breedte van het paneel of tafelblad!!!
Meten is weten, maar dan moet er wel juist gemeten worden.

Het forum staat vol met topics die starten met de zin " ik heb droog hout gekocht" Nou, dat zegt dus niks hé, afhankelijk van de opslag of nabehandeling (droogkamer) kan de betekenis van "droog" schommelen tussen de 18 à 17% (winddroog) tot 8 à 10% kunstmatig gedroogd. Met de term "droog" is dus niks zinnigs aan te vangen.

Ik heb het hier nog al aangehaald, een goede vochtmeter is even belangrijk als de eerste de beste Festool of Mafell in de werkplaats. Toch als je aan de slag gaat met massief hout, en graag buiten de lijntjes kleurt qua toepassing of toegepaste constructie.

Petrolhead
18-12-18, 13:37
Voor mij vooral belangrijk voor metingen bij de aankoop van hout, de opvolging van het verder drogen en het acclimatiseren in huis.

De Trotec 510 klinkt ook als een goede kanshebber: heel uitgebreide database, optionele slaghamer, een zeer beperkte marge van zelfs maar 0,2% bij de voor hout toch wel meest gangbare meetpercentages van 5 tot 30%, als ik dit goed begrijp?

Tolerantie (gebaseerd op het meetprincipe): 0 tot 5 M%: ± 0,8 M%; 5 tot 30 M%: ± 0,2 M%; 30 tot 100 M%: ± 0,1 M%

Van de andere toestellen kan ik niet meteen een marge terugvinden? Ze spreken telkens enkel van een nauwkeurigheid qua weergave van vochtigheidsgehalte. Ik ga vanavond wat mails rondsturen in de hoop toch wat meer concrete info te sprokkelen over de toleranties.

En inderdaad, tuoh, die uitspraak van jou is serieus blijven hangen nadat ik hem hier gelezen had :)

Alvast bedankt aan al degenen die al reageerden met verschillende insteken!

Superkees
18-12-18, 14:26
Is het niet goedkoper om zo af en toe de dikte te meten met een schuifmaat? Neemt de dikte niet meer af, is het hout droog voor de ruimte waar het zich in bevindt.

Beickybeer
18-12-18, 16:31
Beste mensen,

Blijft alsjeblief weg van die website van trotec!!!!!!!!!!! Zoek maar even op reviews van deze website, ik heb net hetzelfde meegemaakt....
houtvochtigheidsmeter besteld, na een maand nog niks gehoord, ik stuur 2 mailtjes, niks gehoord, via telefoon was het altijd een antwoordapparaat, via facebook ook geen reactie....

Nu mijn geluk was dat ik dit via mastercard heb gekocht, ik heb een schadeclaim ingediend en RARARA de dag erna een mailtje van trotec, dat er iets was misgelopen in hun systeem, of ik mijn bestelling nog eens kon doorsturen want ze vonden niets terug...
Ik heb de mail gewoon genegeerd en mastercard heeft mijn geld teruggestort...

De trotec vochtigheidsmeters kan je ook bestellen via andere (betere en betrouwbare webshops!)

Met vriendelijke groeten,

Christophe

tuoh
18-12-18, 17:23
Is het niet goedkoper om zo af en toe de dikte te meten met een schuifmaat? Neemt de dikte niet meer af, is het hout droog voor de ruimte waar het zich in bevindt.

Goedkoper is het wel, maar praktisch?
Stel je gaat een tafel maken voor een klant, en het ding komt in de woonkamer te staan.
Waar ga je het hout te drogen leggen tot het de gewenste rv waarde bereikt heeft? In je living? bij de klant in de woonkamer?
Rekening houdend dat het droogproces tot een jaar; of meer, kan duren.

Dikte meten of het stuk meermaals wegen is doenbaar voor kleine(ere) stukken, grote delen gaat niet lukken.
Komt nog bij dat je gewoon in het blinde rondtast, je weet nooit hoe ver het droogproces staat wegens geen cijfers.
Daarom zijn er ook houtvochtmeters ontwikkeld, je ziet in een oogopslag hoe ver het zaakje staat, en nog belangrijker, wat er nu juist gebeurt.
Gaat het droogproces constant door, of is er een (occasionele) vochtstijging omdat het binnenklimaat (in het werkhuis) teveel schommelt.
Met de schuifmaat zou je dan wel eens een valse start kunnen hebben, omdat je denkt dat het hout zijn evenwicht gevonden heeft, terwijl het in feite terug stijgt.

Superkees
18-12-18, 21:03
Dat laatste geldt natuurlijk ook voor vochtigheidsmeter. En dat eerste, een betere houthandel heeft vast ook zelf zo'n apparaat.

Als je professioneel werkt, kan ik me voorstellen dat je zoiets aanschaft, maar voor de hobby lijkt het me overdreven. Als is dat voor hout draaien ook weer anders dan voor meubels maken. Dat laatste heeft over het algemeen makkelijker te meten hout.

trilliwilli
18-12-18, 21:51
Ik begrijp nooit zo goed dat er veel geld wordt uitgegeven aan gereedschap om iets te maken, maar als er gemeten of gecontroleerd moet worden gaan we daar op bezuinigen. Het is wel de bewaking van je kwaliteit, als je daar tenminste wat om geeft.

Vrienden van mij kopen een dure houten deur, nemen een dag vrij om hem op te hangen, er gaat verf en schuurpapier doorheen, maar dan blijkt dat die altijd open valt, en de kou uit de gang naar binnen komt omdat het Gamma waterpas van een tientje af wijkt. Dit uiteraard blijkt na mijn controle die gevraagd is.

Als je dan te beroerd ben om een paar tientjes meer uit te geven voor een knap stuk meetgereedschap, waarom dan al die moeite, tijd en geld erin steken.

Als je serieus met massief hout aan de slag gaat, en het werken kan daarbij een probleem vormen, dan zorg je voor de juiste middelen om problemen te voorkomen.

Hobbymatig betekent niet dat je de natuurkundige wetten niet serieus hoeft te nemen, evenmin dat je de hobby zelf niet serieus hoeft te nemen. Juist bij het uitoefenen van je hobby kun je er ook met een proffesionele insteek mee bezig zijn.
Dat het dan wel niet nodig zal zijn vind ik onzin, de prijs die betaald moet worden is de enige drijfveer om het excuus te verzinnen dat het wellicht niet nodig is. TS vraagt gelukkig advies omdat die de noodzaak wel inziet.

Superkees
18-12-18, 22:04
Overdreven is misschien een verkeerde woordkeuze. Maar uit de reacties maak ik een beetje op dat een echt goede vochtigheidsmeter vele honderden euro’s kost. Een digitale schuifmaat is heel veel goedkoper. Uiteindelijk gaat om de werking van het hout. Uitzetten en krimpen dus.

Ik ben zelf techneut op een ander vlak (waterbouw), en mijn technisch gevoel zegt dat je moet meten wat je wilt weten.

Petrolhead
18-12-18, 22:45
Bedankt voor de tip, Beickybeer! Al ben ik nu wel wat huiverig om de Trotec te bestellen, als het bij de bron al misloopt zal het via andere verdelers waarschijnlijk ook niet veelbelovend zijn? Ik zie dat Toolnation dezelfde meters verkoopt onder merknaam "Dryfast". Ik leun momenteel toch wat in de richting van dit apparaat. Net vier e-mails de deur uit gestuurd, hopelijk krijg ik nog wat respons net voor de kerstperiode.

Ik snap je punt, Superkees. Maar deze methode is alleen toepasbaar als je het hout al hebt liggen, telkens op identiek dezelfde plaats meet, etc. Bij hout dat gekocht wordt bij een houthandel of als lot bij een particulier of wat dan ook, ga je op het vaststellen van de dikte na niet veel wijzer worden met een schuifmaat. Een goedkopere meter voldoet dan wel voor een initiële schatting, hoor ik je al denken. Maar laten het nu net die goedkope dingen zijn die blijven stuk gaan, ondanks dat ik er zorgzaam mee om ga. Vandaar dat ik besloten heb om in een wat duurder segment te gaan zoeken.

tuoh
18-12-18, 23:12
Daarom de naam, houtvochtmeter:p

En inderdaad, niet elke hobbyist heeft zo een ding nodig, maar strikt genomen heeft die ook geen nood aan een dure Festiool of Mafell. De meeste basic merken klaren de klus even goed.

Als je echter als amateur of pro gaat stoeien met massief hout, en dit wil gaan gebruiken op een oneigenlijke manier (lees niet volgens het boekje) kan er zoveel fout gaan dat je niet buiten een degelijke meter kan om miskleunen te vermijden. Dat daar nood aan is kan je hier praktisch elke dag wel lezen in diverse topics. Kromgetrokken en, of, gescheurde(tafel)bladen, scheluwe kastdeuren, etc.... Bijna alle problemen zijn terug te voeren op één oorzaak. Het verkeerde vochtgehalte van het hout voor die welbepaalde toepassing.

Er zijn nog niet teveel houthandels die de rv waarde van hout kunnen meten voor een klant, sterker nog, doorgaans weten ze niet eens wanneer het hout gezaagd is.
Plenty houthandels verkopen gewoon onzin als je naar een vochtgehalte vraagt. Sommige van die gasten vertellen met een stalen gezicht dat een versgedaagde 8/4 plank een paar weken binnen leggen genoeg is om het spul terug te drogen naar 10%:rolleyes:

In al die jaren dat ik met hout bezig ben heb ik één ding wel geleerd, vertrouw nooit klakkeloos wat men verteld.
Tenzij je een betrouwbare leverancier gevonden hebt, die zijn er ook, maar je moet ze weten vinden.
Als ik droog hout nodig heb neem ik altijd zelf mijn vochtmeter mee. In het begin heb ik meermaals gehad dat wanneer men de meter zag verschijnen het hout plots toch niet zou droog meer was als eerst beweerd.
Meten is weten, dat klopt, maar dan wel met een houtvochtmeter en niet met een schuifmaat.

brt
19-12-18, 08:03
Heb tijd geleden zelfde zoektocht gedaan, maar nog niets besteld. Die van Brookhous is voor mij ook te duur. Had toen deze gevonden:

https://www.metresys.nl/gmh-3810-precisie-materiaalvochtmeter

Geen ervaring met toestel. Ziet er wel goed uit: prijsvriendelijker, degelijke externe slagelectrode beschikbaar, uitgebreide bibliotheek, temperatuurcompensatie....

Geen ervaring ermee, geen commercieel belang.

Moest hier iemand ervaring mee hebben, had ik deze graag gehoord....

brt
19-12-18, 08:55
Leverancier van Broohhous heeft ze er trouwens ook een betaalbaardere:

https://www.pce-instruments.com/dutch/meettechniek/meetapparatuur-voor-alle-parameters/houtvochtigheidsmeter-pce-instruments-houtvochtigheidsmeter-pce-mmk-1-det_841921.htm?_list=kat&_listpos=5

brt
19-12-18, 08:59
Heeft er trouwens iemand ervaring met die Trotec (met het toesel, niet met de verdeler)? Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om daar een slagelectrode aan te koppelen.....

Petrolhead
19-12-18, 09:29
Die GMH 3810 lijkt me ook heel interessant! 0,2% afwijking tussen 6 en 20%, slagelektrode verkrijgbaar,.. De PCE spreekt dan weer van 1% afwijking, en is tegelijkertijd dubbel zo duur.

brt: bij de Trotec/Dryfast is ook een slagelektrode verkrijgbaar, ik heb de prijs nagevraagd via Toolnation. Zal deze info hier delen van zodra ik antwoord krijg.

Petrolhead
20-12-18, 21:23
Ik zie nu de prijs van de elektrode en de kabel erbij staan:

82802
Als je nog een kleine 10 euro erbij telt voor de naalden is het gewoonweg een verdubbeling van de prijs :rolleyes: De slagelektrode bij andere merken zit los meestal rond de 70-90€. Zo is het totaalpakket toch nog even duur als de PCE, maar wel nog altijd aanzienlijk beter qua tolerantie (0,2% <> 1% bij de courante waardes)

Superkees
20-12-18, 22:32
Daarom de naam, houtvochtmeter:p

En inderdaad, niet elke hobbyist heeft zo een ding nodig, maar strikt genomen heeft die ook geen nood aan een dure Festiool of Mafell. De meeste basic merken klaren de klus even goed.

Als je echter als amateur of pro gaat stoeien met massief hout, en dit wil gaan gebruiken op een oneigenlijke manier (lees niet volgens het boekje) kan er zoveel fout gaan dat je niet buiten een degelijke meter kan om miskleunen te vermijden. Dat daar nood aan is kan je hier praktisch elke dag wel lezen in diverse topics. Kromgetrokken en, of, gescheurde(tafel)bladen, scheluwe kastdeuren, etc.... Bijna alle problemen zijn terug te voeren op één oorzaak. Het verkeerde vochtgehalte van het hout voor die welbepaalde toepassing.

Er zijn nog niet teveel houthandels die de rv waarde van hout kunnen meten voor een klant, sterker nog, doorgaans weten ze niet eens wanneer het hout gezaagd is.
Plenty houthandels verkopen gewoon onzin als je naar een vochtgehalte vraagt. Sommige van die gasten vertellen met een stalen gezicht dat een versgedaagde 8/4 plank een paar weken binnen leggen genoeg is om het spul terug te drogen naar 10%:rolleyes:

In al die jaren dat ik met hout bezig ben heb ik één ding wel geleerd, vertrouw nooit klakkeloos wat men verteld.
Tenzij je een betrouwbare leverancier gevonden hebt, die zijn er ook, maar je moet ze weten vinden.
Als ik droog hout nodig heb neem ik altijd zelf mijn vochtmeter mee. In het begin heb ik meermaals gehad dat wanneer men de meter zag verschijnen het hout plots toch niet zou droog meer was als eerst beweerd.
Meten is weten, dat klopt, maar dan wel met een houtvochtmeter en niet met een schuifmaat.
@Tuoh, dank je voor dit duidelijke verhaal. Ik ben blijkbaar wat naïef daar waar het om houthandel gaat.

Petrolhead
04-01-19, 13:31
Ik heb intussen een uitgebreid antwoord binnengekregen van Hedue, nadat ik mij vragen stelde bij het feit dat ze geen tolerantiewaarde opgaven bij hun toestellen.

I did check some product discriptions and I have to admit that you are correct. However we think that the indication of an accuracy here is missleading.

For example the BIPM (Bureau International des Poids et Mesures) safeguards a prototype made of platinum and iridium that serves as the base unit or reference for weights and has a weigth of EXACLTY 1kg.

There is also a base unit that is the reference for length.

Something like that does not exist for humidity of materials.

So if the tolerance or accuracy shown at the product discription of hygrometers is 0,5%, this value is based on the data saved in the device and that the devices uses as a base for the humidity calculation. So this accuracy just says how close the device measures to it's own data. But you don't know what data the manufacturer used, right?

But as I wrote before there are just too many varibles for a standardised, worldwilde comparable and interchangeable value of humidity in building materials.

If you would measure the same piece of wood with 4 different devices from 4 different manufactures, you would get 4 different values. Usually these values are close to one another. For example from 19% to 24%. To determine which value is true, you would have to take that piece of wood, weigh it, put into a kitchen oven for a year and then weigh it again and the difference in weigth is the humidity.

The given humidity by those devices is always just an approximate value. Not an absolute value that is based on reference like with length or weight. That is why we think giving an accuracy is missleading and untrustworthy. For example the measurements of digital hygrometers are not accepted by courts in law suits. In Germany only values determined in a laboratory by a weighing method are accepted for law suits.

If you use any hygrometer, you always have to establish your own base line or reference. Measure a few pieces of wood that you know are very dry and then some of that you know that they still contain a lot humidity.

It is important to point that out because a lot of people think you can just use a digital hygrometer like standardised laser distance meter. But you simply can not.

Apart antwoord wel. Wat zeggen jullie ervan? Hij excuseerde zich wel voor zijn "slecht" Engels, het is een Duitstalige aan de andere kant van de kabel.

Superkees
04-01-19, 13:47
Daarom mijn vraag waarom je niet beter de krimp van het hout kunt meten. Wat in bovenstaande ook een rol speelt is dat het ene stuk hout het andere niet is. En het ene stuk eik ook niet het andere stuk eik is.

Maar zoals Tuoh beschreef, als de houthandel het ook niet weet, moet je iets. En als het ergens tussen 10% en 15% zit, dan is het in ieder geval niet vers gezaagd.

Bert Vanderveen
04-01-19, 13:48
Goed verhaal in goed Engels. Doordenkend: vochtigheid is natuurlijk relatief. Het doel van drogen van hout is om de vochtigheid ervan in 'equilibrium' (evenwicht) te brengen tot de ruimte waarin het uiteindelijk terecht komt. In een klimaat waarin de luchtvochtigheid redelijk stabiel is, levert dat geen probleem op: je laat het materiaal een tijd in de ruimte waar het terecht komt acclimatiseren (of een vergelijkbare ruimte dus).

Ik hoor graag wat ervaren mensen doen in een wisselend klimaat.

Toxiq
04-01-19, 14:01
Eigenlijk is geen enkele vochtmeter écht betrouwbaar, of ze werken op geleiding of op dichtheid van materiaal
Nu weet jij ook wel dat het ene stuk eiken soms veel zwaarder/lichter is dan het andere (of welke houtsoort dan ook)
Dan is de dichtheid anders en klopt je meting niet

If you would measure the same piece of wood with 4 different devices from 4 different manufactures, you would get 4 different values. Usually these values are close to one another. For example from 19% to 24%. To determine which value is true, you would have to take that piece of wood, weigh it, put into a kitchen oven for a year and then weigh it again and the difference in weigth is the humidity.

Precies mijn punt, vochtmeters zijn niet betrouwbaar, de ene keer zal de ene dichter bij het daadwerkelijke gehalte zitten, de andere keer de andere
De vraag is: hoe dicht bij ? zolang dat dicht genoeg bij het punt is wat je nodig hebt om met het hout te kunnen werken dan weet je genoeg

Een andere optie is het wegen van hout

trilliwilli
04-01-19, 15:10
Zowel bij meten op maat als op gewicht zul je toch de dichtheid ook moeten weten om een relatie te kunnen leggen. Dat wordt erg lastig.
Dat het meten van de vochtigheid van hout niet te standaardiseren is ben ik niet helemaal eens.

Je kunt namelijk de onzekerheden vastleggen en daarmee de maximaal haalbare nauwkeurigheid/afwijking vastleggen.

Een laboratoriumapparaat kan altijd als referentie dienen door daar eerst een stuk hout mee te meten en vervolgens je handapparaat ermee te vergelijken. Zo kun je in ieder geval de rekenkundige afwijking op de achtergrond, die wel 100% is vast te leggen gelijk trekken en dus in de afwijking elimineren.

Als dan blijkt de de goede apparaten nooit beter als 2% nauwkeurigheid kunnen halen, je dat ook altijd als variabele mee kunt nemen.
Een stuk versgezaagd hout van 25% kan nooit KD zijn dat als 15% wordt verkocht door de houthandel met bijbehorende prijs daarvoor.

Maar dit is het antwoord van deze producent, wellicht dat andere daar een ander/beter antwoord op hebben.

tuoh
04-01-19, 15:53
Geen enkele vochtmeter gaat exact dezelfde waarde laten aflezen als diegene die men in een labo meet (droogproef) MAAR, de betere meters hebben een houtdatabase aan boord, de opgeslagen waarden daarin zijn het resultaat van labotesten.
Men bepaald de waarde ook niet op één proefstuk maar op honderden testexemplaren, zo krijgt men een redelijk juiste gemiddelde waarde.

Eens je een meter hebt moet je die wel leren kennen, dat doe je door je werkstukken in het begin te observeren eens die op hun plaats staan.
Heb je bijvoorbeeld 10% gemeten, maar eens binnenhuis krimpt het hout nog, dan weet je dat de meter wat afwijkt. Door de krimp te meten(meetlat) kan je uitrekenen hoeveel % de rv waarde nog gezakt is. Dat is dan meteen een kalibratie van het ding.
Ook het meten, met een schuifmaat of duimstok, is een benadering, dit omdat de referentiewaarden in de tabellen ook gemiddelden zijn. Gewoon meten met de duimstok is nutteloos omdat het niks verteld over de bereikte rv waarde. Niet iedereen wil een hoop hout in huis leggen voor een paar maanden of jaren, om te zien wanneer de krimp stopt;)
Je hebt dan wel het evenwichtsvochtgehalte bereikt, maar in de living heb je al die tijd geen plaats meer om te zitten;)

Of je wil of niet, om de meest voorkomende (droog)fouten bij het werken met hout te vermijden ga je moeten weten hoe droog of nat een stuk hout echt is (rv waarde).

Ps: op mijn meter kan ik "bouwen" de dagdagelijkse ondervinding heeft mij dit geleerd:p

tuoh
04-01-19, 16:06
Goed verhaal in goed Engels. Doordenkend: vochtigheid is natuurlijk relatief. Het doel van drogen van hout is om de vochtigheid ervan in 'equilibrium' (evenwicht) te brengen tot de ruimte waarin het uiteindelijk terecht komt. In een klimaat waarin de luchtvochtigheid redelijk stabiel is, levert dat geen probleem op: je laat het materiaal een tijd in de ruimte waar het terecht komt acclimatiseren (of een vergelijkbare ruimte dus).

Ik hoor graag wat ervaren mensen doen in een wisselend klimaat.

Als er grote schommelingen zijn in de luchtvochtigheid zal je constructie die moeten kunnen opvangen. Of je wil of niet, de constructie zal dan MOETEN gemaakt worden volgens de regels van het vak. De ervaring van honderden jaren werken met "werkend" hout zit daarin vervat.
Geen geëxperimenteer met ongewone constructies waarbij massief hout verwerkt word als ware het een homogeen materiaal. De plat getreden paden verlaten gaat onder de gegeven omstandigheden dikwijls afgestraft worden. Klemmende deuren of lades, scheluw trekkend hout, vervormingen, barsten, etc.. Noem het op en je krijgt er wel mee te maken bij onjuist gebruik van hout.

Hout verwerkt doorgaans wel een schommeling van 1 à 2% op de rv waarde zonder grote gevolgen, meer word al problematischer.

gerardweert
04-01-19, 18:46
Je kunt toch ook gewoon een stuk afzagen.
Wegen met een fatsoenlijke lab weegschaal, in de oven leggen en de dag erna weer wegen.
Zo doen we het waar ik werk.
Voordeel is dat we daar ovens hebben die dag en nacht aan staan en een digitale fatsoenlijke weegschaal er langs.

tuoh
05-01-19, 11:05
Ja, dat klopt, wegen werkt juister, maar dan moet je wel beschikken over een geschikte test oven ( constant 103°) en het proefstuk moet minimaal 48u in die hitte blijven.
Er word tweemaal gewogen tussen die tijd.

Het is geen geschikte methode om het houtvochtgehalte van bool- of gekantrecht hout mee te gaan bepalen op het erf van een houthandelaar:p
Het makkelijkste (en meest accurate) stuk gereedschap daarvoor is nog altijd de houtvochtmeter met pinnen.

mathieu
05-01-19, 11:14
In welke mate speelt de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid mee in de gemeten waarde? Ik heb een vochtmeter van Testo voor mijn werk (die dient om het vochtgehalte van brandhout te meten). Deze meter met pinnen meet zowel omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid en via pinnetjes het hout.

tuoh
05-01-19, 14:35
Bij de betere meters moet je ook de omgevingstemperatuur ingeven, of meet ie zelf. Bij mijn meter moet ik de temperatuur zelf ingeven, verander je hier de waarde dan zie je een andere meetwaarde (rv gehalte) verschijnen, afhankelijk van de houtsoort kan dat makkelijk 2 à 3% verschillen:rolleyes:

Ps: bijna alle meters METEN de elektrische weerstand in hout, hoe droger het hout hoe meer weerstand. Deze meters werken het best in de range tussen 6 à 8 en 20 à 22% rv. Lager en hoger kunnen ze niet meten, maar in de praktijk hoeft dat ook niet meer.
De dichtheid van het hout speelt geen rol van betekenis hier.
Bij het drogen echter, speelt de rol van de dichtheid wel een GROTE rol. Hoe dichter het hout (kernhout) hoe trager het droogproces gaat verlopen.

Meters die meten OP het oppervlak (contactloos) zijn berucht om hun onbetrouwbaarheid. De beste resultaten krijg je met een exemplaar met ram elektrode, waarbij de elektrode tot op 1/3 van de houtdikte ingeslagen word.

Petrolhead
28-01-19, 13:38
Ik sta op het punt om de knoop door te hakken, en had graag dit topic ook nog even aangevuld met wat huidige prijzen.

Brt, jij gaf aan dat de GMH 3831 aantrekkelijker geprijsd was dan de FMC. Wanneer je er alle benodigdheden voor de slagelektrode bijtelt, komt deze echter veel dichter in de buurt van de Brookhuis meter:

84354

Brookhuis FMC:

84355

De Dryfast T510 inclusief toebehoren:

84356

En dan nog de PCE:

84357

Alle bovenstaande meters werken met automatische of manuele temperatuurcompensatie, de Hedue en de Bes Bolmann niet dus die vallen al af. De toestellen waarbij de temperatuur handmatig ingesteld wordt zijn uiteraard wat goedkoper (mede door het wegvallen van de meetsonde). Hoe het er nu naar uitziet, gaat het ofwel de PCE ofwel de T510 worden. De PCE is completer, al ga ik niet snel papier/karton moeten meten.. De T510 heeft het voordeel van de uitgebreide bibliotheek en de grotere meetnauwkeurigheid. Mij lijkt het dat beide meters amper moeten onderdoen voor hun duurdere broertjes, toch alleszins niet genoeg om het prijsverschil goed te praten.

brt
28-01-19, 15:49
Mooi overzicht... Kom zo te zien tot dezelfde conclusie....

Petrolhead
16-02-19, 16:49
Het werd dus de T510. Besteld via Toolnation, krijg ik toch nog een Trotec exemplaar ipv een Dryfast aan... De eerste indrukken zijn goed. Uitgebreide bibliotheek, simpele bediening, duidelijk display, beschermende folie voor het scherm, USB kabel voor verbinding met PC, etc. Het enige minpuntje tot nu toe is dat er al meteen 1 lange elektrode brak toen ik de slaghamer een eerste keer aan het testen was. Er zitten gelukkig genoeg reserve exemplaren bij, dat heeft blijkbaar ook zijn reden aangezien ik er best voorzichtig mee was.

85029

trilliwilli
16-02-19, 18:09
Mooi hoor. Ben benieuwd hoe die bevalt, aangezien deze ook op mijn verlanglijstje staat!

studioschoemans
01-04-19, 23:38
Ik ben ook opzoek naar een kwalitatieve vochtmeter.

Online kwam ik deze tegen protimeter timbermaster. Kostprijs rond de 400€ en tot 150 houtsoorten in keuze.

Iemand hier ervaring mee?
https://www.protimeter.com/Timbermaster

henkverhaar
02-04-19, 07:29
Kweenie, maar dat lijkt mij toch echt een kwantitatieve vochtmeter. 400 euries uitgeven voor een kwalitatief apparaat lijkt me ook niet helemaal OK

Athanor
02-04-19, 10:45
Ik heb een nagenoeg gelijk apparaat met losse set pennetjes om in het hout te drukken gekocht voor ruim 100 euro. Ik zie niet wat deze toevoegd, zeker als je ziet dat je de set met klopper om de pennen in het hout te slaan er los bij moet kopen.....

Fons

Bijvoorbeeld deze: https://www.hygrometer-shop.nl/tfa-029-vochtmeter-gekalibreerd-voor-150-houtsoort.html

studioschoemans
02-04-19, 10:55
aan Athanor: kan je meedelen welk merk en type je gekocht hebt?

Ik vond dit merk via:
https://www.vochtmetershop.nl/vochtmeters/voor-hout/?sort=lowest&limit=12

En bekeek op YouTube enkele reviews.
Heb nog geen product aangekocht en mijn budget is max 500€ voor een pro vochtmeter voor draaiwerk

henkverhaar
02-04-19, 11:36
Ik geloof niet dat ik voor draaiwerk een pro vochtmeter zou aanschaffen - een goedkoopje, en dan regelmatig meten (aan binnenshuis liggend hout uiteraard) tot er geen verloop meer is - dan zou het hout in evenwicht moeten zijn met zijn omgeving. De absolute waarde is dan (in dit soort toepassingen, op deze manier gebruikt) volstrekt oninteressant.

tuoh
02-04-19, 12:23
Een goedkoop weegschaaltje klaart de klus hier even goed, zo niet beter.

Athanor
02-04-19, 15:20
In bericht 5 en 6 zie je de meter die ik ook heb. Even teruglezen in het topic s.v.p.

Fons

studioschoemans
09-04-19, 09:48
Het is uiteindelijk deze geworden, de Laserliner Dampmaster Plus inc slagpin voor houtmetingen
Richt prijs rond de 230 inc slagpin, maar kon hem via een onlineveiling nieuw onder de 80 euro kopen.
als ik het het product in bezit heb zal ik een review doen.

https://www.umarex-laserliner.de/nl/productkeuze/lucht-en-materiaalvochtmeting/120-dampmaster-compact-plus.html

Groeten

danny

Petrolhead
09-04-19, 10:30
Zo... Daar heb je even een mooi koopje kunnen doen! Via welke online veilingsite precies?

De meter op zich ziet er op papier alvast goed uit. Afwijking tot 0,3%, meettemperatuur aanpasbaar,... De houtbibliotheek kon misschien wat gedetailleerder, maar dat mag de pret niet drukken.

Gaat het dan over deze slagelektrode?

https://www.conrad.nl/p/laserliner-hamerprobe-accessoires-voor-materiaal-vochtmeter-vochtmeter-dampfinder-en-dampmaster-101522

studioschoemans
09-04-19, 10:40
@petrolhead . ja dat is de slagpin die er bijgeleverd word

De veiling is BVA autions
https://www.bva-auctions.com/nl/home

Tis een goed veiling, maar je moet er mee oppassen.
ze doen regelmatig gereedschappen veiling met veel Bacho- makita- hitachi tools en metalen hardware schroeven enz
Maar van de dagveilingen zou ik wegblijven daar zit veel brol tussen en altijd de ware prijs online controleren...

Service en correctheid is naar mijn menig goed.
bv ooit massief eik parket gekocht 22MM multi lagen dacht 65m2 voor 1800euro.. maar paar paketten waren redelijk slecht
En kon direct terug leveren en week erna had ik mijn centen terug.

Tis beetje zoekwerk als je een goede deal wilt
zoals deze veiling kan interssant zijn
https://www.bva-auctions.com/nl/auction/index/39465?lotsState=open&sortBy=number-asc&page=1