PDA

Bekijk Volledige Versie : slijpen met de hand of tormek

rendew
13-01-11, 23:23
Ben voor mijzelf aan het overwegen en nieuwsgierig wat de leden van het forum er van denken het gaat hierbij om het slijpen van de steekbeiteltjes en de beitel van de schaaf.

Als ik 3 water stenen koop en de vlaksteen om die andere 3 vlak te houden en de slijphulp Veritas mk11 wel een aardig bedrag kwijt ben , niet zoveel als een tormek T3 of de tormek T7 maar stel dat het geld niet het probleem is doen " wij " :mrgreen: het dan toch liever met de hand of.......... gaan wij meteen aan de Tormek of zijn "wij" helemaal niet gecharmeerd van de Tormek.

pepijn
13-01-11, 23:46
Ik geef de voorkeur aan het handmatig slijpen, maar dat komt meer door een instelling van me die luid dat je jezelf niet afhankelijk moet maken van machines (dat verklaart ook een hoop handwerk wat ik uitvoer).
Machinaal zal het een stuk sneller en misschien iets preciezer zijn, maar dan nog gaat mijn voorkeur uit naar handmatig.

jaap
14-01-11, 00:36
Ben in het bezit van beide. Toen ik nog niet zo lang met houtbewerken bezig was vond ik de Tormek een super ding. Plots had ik weer scherpe beitels en ik slijp er b.v. ook de keukenmessen op. Die leren wetschijf maakt echt een verschil. Toen mijn eerste schaaf kwam heb ik daar een combiwatersteen en een eenvoudige slijphulp bij gekocht en op aanraden van Dopeling de dvd van David Charlesworth over slijpen van de schaafbeitel. Goed advies geweest, waarvoor nog een keer vanaf hier mijn dank, het geeft echt een beter resultaat dan alleen de Tormek. Ik zou iemand nu het advies geven op een goede slijpmachine te kopen met zo'n diamanten afrisser op de steen fris te houden en een setje van 2 of 3 waterstenen (of een diamantsteen er bij b.v.) en direct een goede voorziening maken of kopen op die stenen vlak te houden. Heb recent nog een nieuwe 8000 naniwa steen gekocht en van naniwa zo'n soort gebakken steen om je waterstenen mee te vlakken en dat kan je gewoon na elke slijpbeurt doen!! Rob Cosman doet het ook elke keer als hij slijpt en die gebruikt de veel hardere Shapton stenen, waar je ook hele goede berichten over leest. Ik ken een forumlid die zijn bijna nieuwe Tormek met extra steen binnen het jaar weer verkocht heeft en een setje Shapton stenen met zo'n grote Shapton vlaksteen (met diamant er in) erbij gekocht heeft.
Heb de Tormek wel meegenomen en hij staat toevallig nu op het aanrecht (zo gaat dat hier :lol: ) om een aantal schaafbeitels weer wat op te vrolijken, die daarna wel weer op de waterstenen terecht komen. De Tormek slijpt niet snel, maar wel super save. Ga hem ook niet verkopen!

jaap

joppe
14-01-11, 00:43
Ook ik heb beide. Het scherp houden van mijn gereedschap gebeurd met de hand. Eens in de zoveel tijd weer eens een grote slijpbeurd en dat doe ik met de tormek
Een top apparaat maar gelukkig niet mijn enige optie.

Groet Jos

ArtHarg
14-01-11, 00:50
Ook als je met een Tormek slijpt moet je met de hand wetten. Je loopt wat minder risico om je beitel te verbranden, je wisselgeld is dat-ie langzamer slijpt.

Ik ben 't met Jaap eens: slijpmachine (ik gebruik een Creusen en moet dus iets voorzichtiger zijn dat de beitel niet te heet wordt), een paar waterstenen en een X-coarse diamantsteen voor grof slijpwerk en vlakken van de diamantstenen. Daarmee kan je snel een beitel vlijmscherp krijgen.

Arthur

jaap
14-01-11, 00:53
Grappig, ben net wakker, we zitten aan het ontbijt. Geven Joppe en artharg al een reactie en die moeten de kooi nog in. welterusten voor jullie :lol:

jaap

pepijn
14-01-11, 01:00
Sawatdee ka Jaap !

jaap
14-01-11, 02:56
Sawatdee ka Jaap !

Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.

pepijn
14-01-11, 08:50
Sawatdee ka Jaap !

Khop kun krab en maak dat je op bed komt! Slapeloze weekenden in Belgie, nu hier tot diep in de nacht stoer doen, een goede leerling meubelmaker is 's morgens fit en fris :lol: :lol: !!

jaap

ps ik neem aan dat je een man bent en dan is het sawatdee krab, maar de meeste thai kunnen de r niet uitspreken.

Ik was nog bezig met het fineer voorzien van informatiebladen alvorens ik ze in een map stop, en wou het graag af hebben ;)
Al een hoop gedaan, maar moet er nog een stuk of 10, die zal ik nog 'ergens' vandaag doen :P

rendew
14-01-11, 09:36
Eigenlijk had ik dit antwoord niet verwacht :mrgreen:

Had 2 kampen verwacht de een echt voor het handwerk en een voor het machinale werk.

Wat ik ik nu ervan begrijp vult het ene het andere aan als je het goed scherp wilt hebben doe je het met de tormek en als je het super scherp wilt hebben wet je met de hand nog na m.a.w ze vullen elkaar aan en is het best handig het allebij te hebben en te gebruiken.

Heb ik het goed ? of heb ik al teveel hout stof gesnoven en ben ik het spoor bijster.

woodie
14-01-11, 09:55
Ook ik heb beide, maar gebruik bijna uitsluitend waterstenen. Ik gebruik japanse beitels en die slijp je niet hol.

Ik lees hier wel heel veel over dmt diamant stenen, maar er is een beter alternatief, nl. atoma diamand stenen. 'k Gebruik een atoma 400 om m'n waterstenen te vlakken en ben hier ontzettend tevreden over.

Seek
14-01-11, 11:10
Een standaard Cruessen machine maar dan wel met een Norton 3X 36 grit steen er op (die slijpt lang niet zo heet als de witte 100 grit steen). Dan een coarse/xcoarse DMT, een 800 Naniwa en een 8000 Naniwa. En sinds heel kort (zit nog in de verpakking) een Sigma 1000 en een 240 steen. Die twee moeten veel en veel sneller slijpen dan de Naniwa stenen.

Ik zou niet graag zonder de waterstenen leven op dit moment, maar zeker ook niet zonder de slijpmachine. ik hoop dat de Sigma 240 me gaat helpen om bolle beitels wat sneller vlak te krijgen.

rickkoorman
14-01-11, 12:04
seek
sinds in je nr 7 hier heb staan weet ik pas echt wat scherp is. zou jij jou slijpmethode eens uitvoerig willen laten zien evt mbv foto's want ik ben echt zeer nieuwsgierig

Seek
14-01-11, 12:45
Oh jee, eigenlijk helemaal niks bijzonders, maar ik zal van het weekend wat foto's maken.
Het belangrijkste is dat ik nu heel consequent te werk ga. Ik schrijf zelfs op wat de slijphoeken zijn van alle verschillende beitels. Volgens mij is dat een fase waar je als goedbedoelende hobbyist even doorheen moet, voordat je alles meer op gevoel kunt doen.

ArtHarg
14-01-11, 13:57
Wat ik ik nu ervan begrijp vult het ene het andere aan als je het goed scherp wilt hebben doe je het met de tormek en als je het super scherp wilt hebben wet je met de hand nog naBijna. Als je het wat minder bot wilt hebben gebruik je de Tormek en als je het scherp wil hebben haal je het over een wetsteen. :-)

Voor echt scherp gereedschap moet je een heel gladde snede krijgen en dat krijg je met een slijpsteen zoals op de Tormek niet voor elkaar. De korrels zijn te grof, ze maken gewoon te diepe krassen in je metaal. Met een wetsteen maak je ondiepe krasjes, daarmee polijst je je snede. Nadeel is dat het zo langzaam gaat. Als je een afgebroken stukje wilt wegpolijsten ben je een week bezig.

Dus je gebruikt een slijpsteen (draaiend of liggend) om snel veel materiaal weg te halen zodat je beitel grof in vorm geraakt, zeg maar "min of meer wigvormig". Daarna gebruik je achtereenvolgens steeds fijnere stenen om de krassen weg te poetsen. De heel grove krassen haal je weg met een grove steen (800), de grove krassen die dat achterlaat met een fijne steen (2000), de fijne krassen met een heel fijne steen (6000). De getallen zijn wat ik zelf gebruik. Sommigen vinden dat nog niet genoeg en willen er een 8000 of een 10000 achteraan doen, of een beetje wetpasta gebruiken.

Omdat je eigenlijk alleen de krassen weghaalt hoef je steeds maar heel weinig materiaal te verwijderen en maakt het niets uit dat die fijne stenen langzaam slijpen. Het belangrijkste is wel dat je stenen Echt Vlak zijn omdat je anders steeds op een ander stuk van je snede aan het werken bent en dus meer materiaal moet weghalen dan alleen de krassen.

Maar vandaar dus dat je vaak een combinatie van electrische slijper en wetstenen gebruikt: eerst snel, dan scherp.

Arthur

Frank
14-01-11, 15:27
Ik lees hier wel heel veel over dmt diamant stenen, maar er is een beter alternatief, nl. atoma diamand stenen. 'k Gebruik een atoma 400 om m'n waterstenen te vlakken en ben hier ontzettend tevreden over.
@Woodie, waarom is de atoma een beter alternatief?
(Ik denk er zelf aan een DMT aan te schaffen)

PS. waar heb je de atoma aangeschaft?

therut
14-01-11, 16:34
Ik heb zelf eerst lange tijd met japanse waterstenen geslepen. Werkt pefect, is alleen een beetje een gedoe en levert smurrie op die altijd aan je handen en je kleding eindigt. resultaat daarvan voor mij is dat ik het slijpen van een beetje botte beitel of schaaf uitstelde tot ik er een paar had en vervolgens weer een uur bezig was met handmatig slijpen. Gevolg is dus dat ik relatief veel tijd NIET met scherp gereedschap werkte. En daar slijp je nou juist voor.

Ik heb nu sinds kort een Tormek T7 en eindelijk heb ik in letterlijk 1 minuut een vlijmscherpe beitel of schaafmes! En ja, hij is echt net zo scherp als met de korrel 8000 japanse watersteen, mits je de beitel en schaaf afwerkt op het leren stropwiel met de slijppasta. Daar zit ook korrel 8000 in dus dat zou zo maar kunnen kloppen.

De snede gaat ook niet korter mee dan handgeslepen snedes, maak je geen zorgen. En al zou het wel zo zijn: binnen 1 minuut is ie weer scherp, en daar gaat het allemaal om!

Dus als je snelheid wilt: Tormek. En als het niet uitmaakt: stenen.

Hoop dat je er wat aan hebt.

woodie
14-01-11, 17:18
@Woodie, waarom is de atoma een beter alternatief?
(Ik denk er zelf aan een DMT aan te schaffen)

PS. waar heb je de atoma aangeschaft?

Heb zelf 2 dmt stenen gehad, een duo sharp en een diasharp. De duo sharp verloor vrij snel zijn korrels en de diasharp was alles behalve vlak.

De atoma 400 die'k nu gebruik is heel vlak en prijs/kwaliteit denk ik dat er geen betere diamand stenen zijn. En wat ook interessanter is, is dat je een nieuwe plaat met korrels voor de atoma's kan kopen. Misschien kan je die op een andere drager aanbrengen (10 mm vlakglas bv.).

Tegewoordig kan je Atoma's bij oa. Dieter Schmid krijgen. http://www.fine-tools.com/diasharpener.html

Zelf kocht ik m'n atoma (houder standaard bijgeleverd) bij Stew van toolsfromjapan, 87 euro opgestuurd (wel in Japanse Yen betalen). Echt een top kerel en als je zegt dat het voor het vlakken van waterstenen moet dienen, checkt hij hem voor je of ie goed vlak is (wat je bij Dieter Schmid niet moet verwachten). Niet echt makkelijk gezien de nogal grove korrel, maar hij heeft me een hele goeie steen verkocht. http://www.toolsfromjapan.com/store/index.php?main_page=index&cPath=335_462_464

Wel heeft DMT stenen met een fijnere korrel voor het fijnwetten, maar daar zou ik zowieso geen diamantstenen voor gebruiken.

WiSpi
15-01-11, 23:12
Ik slijp op een zandsteen, zonder geleider. Zo werd dat ons geleerd. In ons boek over houtbewerkingsgereedschap stond een mooie zin, die ik nooit vergeet: 'het is de eer van de vakman te na, om een geleider (op een slijpsteen) te gebruiken'. Dus moesten we het allemaal zonder geleider leren.

En daarna ook uit de hand wetten op een Belgische brok. Eerst op spuwen (wat eigenlijk niet mocht: het moest met gewoon water, maar formeel met olie) en daarna wetten. Zoveel mogelijk op de geslepen kant en zo min mogelijk op de vlakke kant van de beitel.
En de steen langs een stilstaande beitel in cirkels bewegen. Niet andersom.

Zo doe ik het nu nog. Beitels zijn zo scherp als een scheermes. Maar misschien dat het nu wat sneller kan.

Zweihaak
16-01-11, 17:01
Deze keuze ligt denk ik grotendeels aan:
1. Hoe heb je leren slijpen en wetten
2. Hoe vaak heb je dit gedaan
3. Wat vind je het makkelijkste

En natuurlijk je budget, veel mensen met weinig geld zeuren vaak direkt over het nut van dure gereedschappen, is mijn ervaring.
(het is niet mijn bedoeling om iemand hier te kwetsen)
En die zullen denk ik ook niet gauw een slijpmaschine van 500+ euro kopen.
Maar ja niet iedereen verdient of heeft even veel geld te besteden, en uitgeven kun je het maar een keer.
(of een vrouw /vriendin die het niet met je keuze eens is)

Zelf zit ik ook te denken om een Tormek aan te schaffen.
Ik heb veel zitten tobben Creuzen met een fijnere steen dan standaard of Tormek T3/T7.

Het grootste nadeel van de Creuzen en ook andere slijpmachines vind ik de leunspanen voor de gereedschaps geleiding, en het hogere toerental.
Er zijn maar weinig tot geen geen slijpmachines die dit goed voor elkaar hebben.
Vaak zit er maar een heel klein leunspaantje op die vaak ook nog eens slecht is aftestellen.
Door die kleine leunspanen zit je vaak akelig dicht bij die snel draaien stenen.

Nu is er sinds een tijdje ook een Tormek hulpstuk die je op de werkbank kunt monteeren voor de meeste droogslijpers.
Maar dan blijft het probleem het hoge toerental.

De keuze die ik binnenkort ga maken is de duurdere Tormek T7 en wel om de volgende reden.
Ik vind de plastik afwerking van de Tormek T3 te goedkoop, en ook de gebruikstijd van maximaal 30 min vind ik kort.
Zeker als je meerde dingen moet slijpen.
Ook het niet bevestigde draaghandvat aan de T3 vind ik een nadeel.

Bij de beeldhouwwinkel.nl verkopen ze hem voor een wat goedkopere prijs, maar dit is wel incl verzenden!

Over het afwetten.
Zelf gebruik ik een soort gelijke wetsteen die vroeger veel verkocht werd, zie link.
http://www.apex-schleifmittel.com/1_pro ... steine.php (http://www.apex-schleifmittel.com/1_produkte/sal_wasserabziehsteine.php)

Deze stenen zijn in het begin wat grof, maar worden na verloop van tijd erg fijn.
Ik gebruik deze steen al zeker 20 jaar, maar hij word nu wel redelijk dun.
Deze stenen komen ook uit Belgie, en zeer vergelijkbaar met de bekendere Belgische brok.
Ik heb hem tot nu toe 2 keer vlakgeschuurd met een vlakschuurmaschine op korrel 260.
Dit zijn heel goedkope wetstenen met een hoge korrel grote verkrijgbaar tot korrel 6000.
Als je dit soort stenen 4-5 uur in een bak lauw water legt zuigt hij zich lekker vol.
Ok dan nu naar het ranzige deel, hehe.
Tijdens en voor het afwetten spuug een aantal keren op de steen, maar zorg er wel voor dat ik dat direkt na het drinken van wat water doe.
Eerst spoel ik mijn mond goed met water en spuug dit uit, dan neem ik een slok en dan pas spuug ik op mijn steen.
Je spuug zuigt minder in de steen, en is wat vetter, zodat het beter slijpt dan kraanwater.
Na het wetten wel de steen goed schoonmaken onder kraan,
en daarna nog een uur of 2 in een schoonbakje water laten weken zodat alle slijpgruis er uit gaat voordat ik hem opberg.

nol
16-01-11, 18:14
Sinds Tuoh zijn slijpmethode heeft uitgelegd op dit forum (ongeveer een jaar geleden) doe ik het niet anders meer en ik moet zeggen het gaat erg snel en kost weinig. In het kort komt het erop neer dat je eerst de juiste vouw aanbrengt mbv. de brede witte slijpsteen. Hierna hou je de beitel tegen de stoffen polijstrol ook op de slijpmachine aanwezig. Wel eerst wat polijstpasta erop aanbrengen en je hebt in een mum van tijd een vlijmscherpe beitel. Het werkt fantastisch, kost geen tijd, houdt schone vingers, goedkoop en vlijmvlijmsscherp resultaat.
Touh nog bedankt.
gr. Nol

tuoh
17-01-11, 20:13
Graag gedaan :D

André

lowlands
14-04-11, 22:40
Ik vind het wat verbazingwekkend dat het hier alleen over de Tormeks gaat en dat niemand met de Worksharp 2000 of 3000 op de proppen komt. De volgende link gaat naar een YouTube serie van drie video's waar iemand een review geeft van de 3000.

http://www.youtube.com/watch?v=LhgRo-Px2MQ

Naast een aantal andere voordelen (slijphoekinstelling, droog, geen oververhitting, snel) is deze machine online al te vinden voor ruim 280 Euro. Dat is overigens exclusief een lederen polijstschijf (is wel een must vind ik). Jammer is ook dat de DMT Dia-Sharp® Magna-Disc Systems hier nog niet te verkrijgen lijkt te zijn.

@WiSpi
Dat het de eer van de vakman te na zou zijn om van hulpmiddelen gebruik te maken is een beetje een malle mythe. Ik heb de video's van o.a. David Charlesworth die ook van mening is dat dat kolder is.

Het gaat m.i. toch om het veilig werken met goed scherp gereedschap. Een snel systeem nodigt uit om je beitels regelmatig een even een touch up te geven. Dit kan evt. ook met waterstenen zoals Rob Cosman dat doet. Enkele minuten en je kunt weer verder.

WR1944
15-04-11, 04:33
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een WorkSharp 3000, prijs in de USA ca. $200. Ik heb er in een andere bijdrage ( viewtopic.php?f=1&t=3153 (http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=3153) ) al over geschreven maar ik wil hier wel wat commentaar loslaten.
Het bedrijfsklaar maken was een fluitje van een cent. Voor het slijpen moet je even de juiste beweging je eigen maken. Maar het resultaat is voor mij erg bevredigend, ik heb nog nooit zulke scherpe beitels en schaven gehad. En met het schaven moet je opletten dat je er in je enthousiasme niet teveel van af schaaft.
Iedereen die een snelle beitel-scherper wil is met de WorkSharp 3000 goed uit. Hoeveel scherper je met die exotische stenen met de hand uitkomt weet ik niet maar ik vraag me af of ik het verschil zou merken. Daar ben ik waarschijnlijk niet fijngevoelig genoeg voor.

Seek
15-04-11, 08:02
Hoeveel scherper je met die exotische stenen met de hand uitkomt weet ik niet maar ik vraag me af of ik het verschil zou merken. Daar ben ik waarschijnlijk niet fijngevoelig genoeg voor.

Dat weet je natuurlijk pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt. ;)

SamPonette
15-04-11, 08:22
Dat weet je natuurlijk pas als je het zelf uitgeprobeerd hebt. ;) Een waar woord, al rest dan nog steeds de vraag of het écht nodig is, dat de vouw nog scherper is.

Pas op, begrijp me niet verkeerd, ik ken intussen het belang van een scherpe beitel, maar je hebt daarnaast ook weer scherp en scherp. Hoe zei Einstein het ook alweer, alles is relatief? ;)

Voorlopig red ik me met mijn 2 steentjes en ga ik een oude slijpmolen oplappen, die mijn vriendin geërfd heeft van haar grootvader, merk tot nu toe onbekend.

Seek
15-04-11, 09:18
Leren slijpen is een continue proces. Het kan altijd scherper. Inderdaad de vraag is wat is scherp genoeg. Voorlopig heb ik het antwoord nog niet gevonden.

Aan de andere kant, het is ook een goed idee om eerst eens 1 methode te kiezen en daar een tijd op te werken. Het kost gewoon tijd om het maximale uit zo'n methode te melken en telkens weer iets nieuws er bij halen is eerder contra productief. Dus ik wens je veel succes met de worksharp en gefeliciteerd met je scherpe beitels.

WR1944
15-04-11, 15:03
Ik ben van nature een luie donder. Maar ik heb daarnaast ook nog enig kwaliteitsbesef. Als ik met een snelle methode voor mij bevredigende resultaten kan bereiken ben ik tevreden. Mocht ik geconfronteerd worden met betere resultaten met een andere methode dan zal ik opnieuw een balans gaan opmaken of die nieuwe methode de moeite waard is.
Ik gun iedereen de scherpte waar hij/zij zich het best bij voelt. Ik heb gelukkig zelf kunnen merken dat scherp gereedschap het plezier van houtbewerken aanzienlijk verhoogt.

WR1944
17-04-11, 20:40
Ik heb een soort van workstation gemaakt voor de WorkSharp. Het bestaat uit een houten voet met een multiplex houder voor de losse componenten en de messing gradenmeter (net zichtbaar links). Ik kan alles wat ik nodig heb verplaatsen en het is klaar voor onmiddelijk gebruik. Ik heb intussen al een paar keer de beitels een onderhouds-scherping gegeven. Als ze eenmaal goed geslepen zijn is het bijhouden een werkje van een paar seconden.

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/30121=5918-P4170353q.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/30121=5918-P4170353q.jpg)

haasjetik
18-04-11, 14:51
Ik heb de kleinere versie en loop tegen het probleem aan dat de achterzijde van de beitel zijn mooie glans verliest door het stukje waar je de beitel op laat rusten/schuiven.

Hoe heb jij dat opgelost?

rickkoorman
18-04-11, 15:02
Momenteel slijp ik deels met de Creusen bankslijper en de rest met de hand. Echter zou ik erg graag een Tormek eens willen proberen. Gemak dient de mens :D

Seek
18-04-11, 16:14
Wat ik altijd begrijp is dat de Tormek veel trager is dan een gewone slijpmachine. Die laatste is natuurlijk alleen voor het grove werk, maar kan je vanaf een Tormek rechtstreeks naar een echt scherpe beitel? Anders zie ik het gemak er niet zo van in.

SamPonette
18-04-11, 16:23
http://www.holzstar-machines.com/products/wet-dry-grinder/index.html

is er iemand bekend met deze slijpmachine? lijkt wat op de tormek, maar de prijs is wel een stuk lager (198€ ex btw)... standaard met leren schijf , draait aan 90 rpm

WR1944
18-04-11, 16:37
Ik heb de kleinere versie en loop tegen het probleem aan dat de achterzijde van de beitel zijn mooie glans verliest door het stukje waar je de beitel op laat rusten/schuiven.

Hoe heb jij dat opgelost?

Mijn beitels moeten werken en niet mooi glimmen. :mrgreen:
Ik heb een keer de achterkant vlak geslepen en dat lijkt me wel voldoende. Dan is het verder een zaak van de vouw bijhouden. Na jaren met matig geslepen beitels gewerkt te hebben gaat het nu bijna vanzelf. Ik ben verbaasd over de veel betere controle die je over de beitels hebt, je kijkt naar waar je wilt steken en het is al gebeurd.

haasjetik
18-04-11, 16:54
Je weet wel beter om te denken dat het me om de glim gaat :)

Ik zal 'm maar weer eens van stal halen en een vergelijkend onderzoek doen.

avos
19-04-11, 21:30
Wat ik altijd begrijp is dat de Tormek veel trager is dan een gewone slijpmachine. Die laatste is natuurlijk alleen voor het grove werk, maar kan je vanaf een Tormek rechtstreeks naar een echt scherpe beitel? Anders zie ik het gemak er niet zo van in.

Op de tormek ga je rechtstreek naar een vlijmscherpe beitel. Eerst op de steen om aan te scherpen, je kan doormiddel van de gradatiesteen nog de slijpsnelheid instellen, daarna op de lederenafwetschijf. Gaat best snel, heel gecontroleerd en een echt goed resultaat. Genoeg filpmjes op youtube te vinden...

SamPonette
21-04-11, 15:31
http://www.holzstar-machines.com/products/wet-dry-grinder/index.html

is er iemand bekend met deze slijpmachine? lijkt wat op de tormek, maar de prijs is wel een stuk lager (198€ ex btw)... standaard met leren schijf , draait aan 90 rpm
iemand die hier iets meer over kan vertellen? De specs lijken nl heel erg op die van de duurste tormek..

rickkoorman
21-04-11, 15:58
Volgens mij maken Jet en Scheppach ook zulke tormek -look-a-like's. Zelf heb ik daar nog nooit meegewerkt. Wel heb ik gehoord van een ander forumlid dat deze kwaliteit een stuk minder is. Dit was ook de reden dat deze verkocht werd. Het prijsverschil is aanzienlijk. Moeilijke keuze, persoonlijk neig ik nog steeds naar de Tormek. :D

rickkoorman
27-12-11, 11:51
Soms zijn de oude posts nog erg up-to-date. Tormek blijft mij enorm trekken. Ik heb een hele mooie reeks waterstenen,diamantstenen en slijpmallen maar toch ga ik binnenkort de tormek eens proberen. Iedereen slijpt om zijn manier met zijn eigen inzicht heb ik gemerkt. Ik hoop dat Tormek wat tijdwinst op kan leveren want ik ben liever aan het houtbewerken dan aan het slijpen........

avos
27-12-11, 22:18
Hoi Rick, ik ben benieuwd naar jouw ervaringen. Ik ben nog steeds erg tevreden. Ik heb dan weer niet zoveel ervaring met slijpen op stenen....

Wilco Flier
27-12-11, 23:38
Rick, ik persoonlijk denk dat de tijdwinst tegenvalt met de Tormek. Ik heb er een paar keer mee gewerkt, en het werkt bijzonder traag. Ik vond het zelf frustrerend traag!

De punten die de Tormek doen uitblinken zijn een hoge repeteerbaarheid van de geometrie van het snijvlak, m.a.w.; het houden van een constante hoek. De constante koeling is ook een pluspunt.
Tweede punt is de minimale materiaalafname daardoor. Derde punt is dat het systeem eigenlijk alle gereedschappen aankan.

Dat laatste punt is ook zijn zwakte, door zijn veelzijdigheid ontkomt het ontwerp niet aan compromissen. Het werkt dus traag doordat je redelijk veel moet instellen als je met wisselende soorten gereedschappen werkt, het herslijpen van profielen aan gutsen of het repareren van een flinke buts in een beitel duurt eindeloos. Een ander nadeel dat bij sommigen zeker zal meespelen is de prijs. De machine is al relatief prijzig, maar de accessoires ook! En zonder die accessoires kun je er eigenlijk weinig mee.

Het resultaat mag er echter zijn, zeker in combinatie met de polijstschijf krijg je vlijmscherpe gereedschappen.

Maar tegen het 'hebben' is geen review bestand, dan moet je hem gewoon kopen :)

coko
28-12-11, 00:38
... het herslijpen van profielen aan gutsen of het repareren van een flinke buts in een beitel duurt eindeloos...

Als ik het goed begrepen heb wordt er toch een gradatiesteen bijgeleverd, waardoor je de steen grover wordt en dus sneller kan laten slijpen. Of dit het slijpen echt veel versneld???

avos
28-12-11, 15:50
Mijn ervaring is dat de gradatiesteen het slijpen wel degelijk versnelt. Maar of je dit veel gebruikt is de vraag, ik vermoed dat de meeste hier niet dagelijks een nieuwe slijphoek aan hun beitels slijpen.... Voor het scherp houden van beitels is de tormek m.i. een redelijk snel systeem. Hoe het zit met gusten e.d. weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee. Ik kan me voorstellen dat het instellen van het hulpmiddel dan wat meer tijd kost. Ik vind het het persoonlijk juist erg prettig dat je er vrij veel mee kan slijpen. De keuken messen krijgen hier regelmatig een slijpbeurt..

Enige nadeel waar ik het echt mee eens ben is de prijs van de hulpmiddelen, die is best stevig, maar als je bij aanschaf de meeste in een pakket meeneemt ben je redelijk snel over de schrik heen... :D

rickkoorman
28-12-11, 17:23
Het "herslijpen"van profielen doe ik momenteel op mijn creusen. Hier slijp ik ook mijn draaibeitels. Mijn steekbeitels en schaafbeitels slijp ik allemaal op een combi van diamantsteen/watersteen. Hier verander ik de hoek niet tot nauwelijks aan. Zolang er nog geen magische machine is waar je een botte beitel aan de ene kant ingooit en dat die dan scherp aan de andere kant eruit komt zou het een afweging blijven tussen machinaal en handmatig slijpen.

Wim Kluck
28-12-11, 23:01
Rick er is mischien wel een machine die de diverse voordelen combineert.
Google eenns naar Schärf-System Koch. Koch is een bekende houtsnijder in duitsland. Ik heb hier een polijstmachine van om na het slijpen (met de tormek T7) af te wetten.
Er is ook een slijpmachine die hoogtoerig met schuurpapier slijpt. Als ik het me goed herinner koelt deze machine het staal door een luchtstroom. Koch werkt samen met kirschen. In de oude kirschen catalogus stond deze machine. Nu alleen nog de polijstmachine. En een ander is niet goedkoop. Mocht je nog specifieke info willen stuur me dan een pb.

Groeten Wim

rickkoorman
21-02-12, 12:42
Forummers,

Ik heb net de eer gehad om een Tormek Supergrind (zeg maar de oude T3) te mogen gebruiken. Om goed te testen had ik wat 60mm schaafbeitels meegenomen en wat verschillende maten beitels. Ik vond de snelheid waarmee je slijpt nog wel meevallen. Echt snel gaat het niet maar wel zeer gecontroleerd. Daarna even afwetten en de beitel was voor mij meer dan scherp genoeg (heb nu een paar kale plekken op mijn arm van het "scheren"). Het instellen van het geheel is even werk maar dit heb ik ook op mijn veritas slijphulp.

Kortom : ik ben bijna tot een besluit gekomen......nu nog even bedenken of ik de T3 of de T7 wil. Ik neig naar de T3, de T7 lijkt me wat overkill......Niet dat ik vies ben van overkill maar voor de 200 euro prijsverschil kan ik wel wat leuke toebehoren aanschaffen.

Zweihaak
21-02-12, 17:35
Er is van de Creusen ook een laag toerig model met 2 witte stenen.
Nadeel van de Creusen vind ik de te kleine leunspanen.

Houd je er rekening mee dat de Tormek T3 maar 30 min gebruikt mag worden?
Body is plastic.

De T7 heeft een grotere steen, met een body van staal.
De T7 mag onbeperkt draaien.
De motor van de T7 is sterker.

Grootste voordeel aan de water slijpstenen is dat ze niet vonken.
En ze slijpen fijner.

Mocht je denken aan de messenslijpset van Tormek, ik heb deze, en vind het geen goed ding.
Het oude type was langer en beter, bij de nieuwe kun je de ingesteldehoek niet meer vastzetten.
En deze kan zicht dus verstellen tijdens het slijpen.
Mocht je messen willen slijpen kun je beter een setje van Spyderco aanschaffen.

tuoh
21-02-12, 19:20
Die te kleine beitelsteunen bij bankslijpmachines zijn een gekend euvel, er is bij mijn weten geen enkele fabrikant die hier iets deftig opschroeft. De meeste van die dingen zijn gewoon onbruikbaar, te klein, te slappe constructie, niet haaks op de stenen geplaatst, moeilijk of nauwelijks verstelbaar, etc. Duidelijk de sluitpost van de fabrikant, er word iets opgeflanst omdat het nu éénmaal moet, maar praktisch is het zelden of nooit.

Ondingen dus, waarbij de Creusen in die zin nog gunstig afsteekt bij de rest van het zooitje, de beitelsteunen van Creusen zijn relatief makkelijk te modificeren, een groter stukje vlakstal monteren, een paar vleugelmoeren en je hebt al iets bruikbaars.

Zelf heb ik een Metabo werkplaats slijpmachine, en ook hier was de originele leunspaan niet geschikt om snijgereedschap op te slijpen. Gelukkig is er altijd wel een mouw aan te passen, maar het zou niet nodig moeten zijn.
Voor een alternatieve beitelsteun heb ik eens over het muurtje gekeken bij de toeleveranciers, en dank zij een bevriende metaalbewerker heb ik nu een super de luxe beitelsteun, waar ik alle kanten mee uitkan.

Mvg,

André

rickkoorman
21-02-12, 19:25
@zweihaak : bedankt voor de tips. ik heb al een sneldraaiende creusen staan voor mijn draaibeitels, bevalt erg goed. ik had inderdaad gezien dat de tormek maar 1/2 uur per uur mag draaien.

rendew
21-02-12, 20:03
Dat van een 1/2 uur is alleen voor de T3 en niet voor de T7

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/45419=9256-T3T7.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/45419=9256-T3T7.jpg)

Seek
21-02-12, 21:33
Rick doe het niet! Zonde van je geld!

Het zal best een prima machine zijn, maar als je al een cruesen en een paar wetstenen hebt, is het gewoon geld over de balk smijten. Niet dat daar op zich iets mis mee is.

Steven Gauwberg
21-02-12, 21:38
Ik heb een goeie ouwe ELU staan, de ene kant om gewoon te slijpen, met prima beitelsteun.
De andere kant een wagen om schaafmessen op te slijpen.
Moet er eigenlijk eens een nieuwe steen voor kopen, maar het gaat zo ook.
Ik vind eigenlijk dat er niks boven een sneldraaiende steen gaat, 't is gewoon een kwestie van heel vaak koelen, en zeker niet teveel druk zetten bij het slijpen.
't Is ondertussen al heel lang geleden dat ik nog eens een beitel verbrandde... (denk 15 jaar ;) ).Ik zou dus ook niet voor de Tormek gaan ;) . Je kan dat geld beter in wetstenen of ander materiaal investeren...

En dan slijp ik nog niet eens zo lang op de ELU, daarvoor deed ik het met een sneldraaiertje (mini) van 25€ nieuw :D ). Ook een betere beitelsteun op gemaakt, en jaren plezier van gehad. Werkt trouwens nog steeds, gebruik ik nu voor ruwer werk om m'n andere steen vlak te houden.

De ELU heb ik op de kop getikt voor 20€ :mrgreen:

Steven

Zweihaak
21-02-12, 22:57
Tormek heeft wel een nadeel.

Vorige week was hier een vriend die beschadigde beitels kwam slijpen, kappen in kozijnen spijker geraakt.

Dan ben je toch wel lang bezig, en je moet op je slijphoek letten, als je veel verwijderen moet,
2 of 3 mm, dan komt de beitel steeds meer recht op te staan, als je dus begint bij 30 graden kun je zo op 34 of 35 graden eindigen, dus je moet hem op nieuw instellen.

Bij normale slijpers, duw je de beitel steeds een beetje verder omhoog, bij de Tormek zit je beitel vast, en gaat hij van hoek veranderen.

Voorslijpen op een witte droge steen is dan handiger.
Er zijn verschillende voorset stukken die je op de werkbank kunt monteren die wel een goede onder steuning zijn voor het slijpen. Een betere vakhandel kan je daar wel mee helpen.
Stom vind ik het dat Creusen het een beitelslijp machine noemt en dan er van die lullige steunen op zet.

Voor houtbewerking is deze het meest geschikt, hij draait nl op zo'n 1000 toeren minder dan de meeste.
Hij kost iets van 250,- euro.
http://www.creusen.nl/metalworking_cata ... ?cid=5&s=1 (http://www.creusen.nl/metalworking_catalogus.php?cid=5&s=1)

Ik weet dat ik dit niet correct zeg, maar eigelijk zijn de witte stenen beter dan de blauwe en rode,
die zijn op uitzonderingen na veel te hard en grof.
Maar ik weet dat korrelgrote ene samenstelling ook uitmaken.
Er zijn ook fabrikanten die andere kleuren maken dan wit voor fijn slijpen, maar ik bedoelde het in het algemeen.

tuoh
21-02-12, 23:31
De beste steen voor een sneldraaiende machine is het "Ruby grinding wheel" van Mick O'Donnell, deze steen heeft een koeler slijpbeeld dan de witte stenen, dus minder gevaar voor overhitting van de snede. Een zeer goede steen voor het slijpen van alle HSS beitels, maar ook de klassieke gereedschappen kunnen zonder probleem geslepen worden.
Ik heb een dergelijke steen nu een dikke twaalf jaar in gebruik, ben begonnen met een diameter van 200mm, en na zoveel jaar en bijna dagelijks gebruik zit ik nu aan een diameter van 185mm :D Ik kan dus nog even verder.

Het enige onderhoud dat deze steen nodig heeft is er om de zoveel tijd eens over te gaan met een diamantvlakker van 11€. Dat zorgt voor een vlak oppervlak, en houd de poriën van de steen open.

Op het werk heb ik de beschikking over twee Creusen machines, waaronder de traagloper, en beide uitgerust met witte stenen. De traaglopende Creusen met de steen van K100 geeft een bijna gelijkaardig geslepen oppervlak als de steen thuis, maar de slijpsnelheid is beduidend langer op de Creusen dan op de Ruby steen thuis.

Mvg,

André

rickkoorman
22-02-12, 07:01
Mijn kennismaking met de Tormek was zeer indrukwekkend en is voor mij echt de manier om het gereedschap te slijpen. Ik heb ook het gereedschap geslepen op diamantstenen,waterstenen enz maar dit systeem past het beste bij mij persoonlijk.

Vannacht heb ik zelf gedroomd van het slijpen van beitels hahaha.

Een ieder heeft zijn eigen persoonlijke voorkeur. Het onderwerp slijpen is zo enorm uitgebreid dat je daar nooit over uitgepraat raakt. Het uiteindelijke doel is hetzelfde : een knetterscherpe beitel !!

henkverhaar
22-02-12, 08:40
Persoonlijk ben ik ook meer van 'grote stappen, gauw thuis' en goed is goed genoeg - mijn slijpsysteem bestaat dan ook uit een bankslijper (Ferm) met een breed Al2O3 (wit) wiel met aan de andere kant een viltpolijstschijf (met Koch pasta), voor draaibeitels. Voor gewone beitels en schaafbeitels daarnaast nog een carborundum combinatiesteen (een voormalige schaatsenslijpsteen).
Voor het bijwerken van draaibeitels een klein Arkansassteentje en een Kirschen natuursteen met ronde rand voor de binnenkant van gutsen.
Voor keuken- en zakmessen een stel waterstenen (240, 800, 4000, plus een naniwasteen en een carborundum vlakker), maar die liggen niet in de werkplaats maar in de keuken.

Seek
22-02-12, 20:55
Nee zo werkt het niet Rick. Jij kan natuurlijk wel een mening hebben dat het voor jou beter zou zijn. Maar het FEIT blijft dat het weggegooid geld is.

:lol:

rickkoorman
23-02-12, 07:26
Mooi he....de discussie over het slijpen van gereedschap.......Iedere houtbewerker heeft zijn eigen methode heb ik gemerkt (en ik heb nogal wat mensen gesproken de afgelopen tijd) en een ieder heeft zijn eigen wensen aan een slijpsysteem. Het zou altijd een persoonlijke voorkeur blijven die dan weer verschilt van persoon naar persoon.

@Seek : Het is natuurlijk (zoals is ook duidelijk schreef) mijn zeer bescheiden mening. Ik denk echter niet dat het weggegooid geld is , daarvoor zijn mijn beitels nu echt te scherp ;)

Ik heb trouwens weer heerlijk geslapen en in mijn dromen weer wat geslepen om mijn komende nieuwe telg in de werkplaats !!

christiaan
23-02-12, 22:58
Ik gebruik een eenvoudige slijpmachine 30euro. met los gekochte verstelbare leun'spaanhouder 60 euro en afritsteen 18 euro. Dit om de hoek te slijpen en de licht holte te krijgen die steun geeft bij het handmatig verder slijpen. Voor het onderhouden en wetten heb ik een tweezijdige steen 1000en 6000. Steen kosten 40. Heb er een houder voor gemaakt, zodat ik hem eenvoudig kan klemmen op de werkbank. In die verstelbare steun zit de truk. En dat scheelt je een paar honderd euro. Een einhel of ander eenvoudig merk doet het echt net als de tormek, door rondjes te draaien.... Succes ermee.

rickkoorman
24-02-12, 16:13
Gisteren nog eens nagedacht over de keuze T3 of T7. De eerste keuze was de T3 maar bij nader inzien ga ik toch voor de T7. Het prijsverschil valt op zich enorm mee, de T7 heeft meer "gratis" accessoires erbij dan de T3. Deze had ik dan alsnog moeten aanschaffen (samen ook alweer bijna 100 euro). Komende dinsdag ga ik naar die mooie winkel in Arnhem om dit schoons op te halen.

henkverhaar
24-02-12, 19:41
Het zou mijn keus niet zijn, maar gefeliciteerd met je aanstaande aanschaf ;-)

rickkoorman
25-02-12, 06:39
@Henk : Bedankt....de ergste pijn aan de ontbrekende rib uit mijn lijf is nu wel weg....

Ik kreeg wat berichtjes of ik nu mijn veritas-slijpmal en waterstenen weg doe. Natuurlijk niet, de ideale combinatie ligt in het midden vandaar dat ik geen slijpspullen de deur uit doe. Ik zie mij bv niet de achterzijde van een beitel vlakken aan de zijkant van de Tormek....daar gebruik ik dan echt wel mijn diamantsteen icm de waterstenen voor.

Paul W
25-02-12, 07:35
Dus je gaat naar Arnhem om alleen de Tormek te kopen? En echt niets anders ;-) ?

Paul

rendew
25-02-12, 07:46
Bericht door Paul W » 25 feb 2012, 07:35
Dus je gaat naar Arnhem om alleen de Tormek te kopen? En echt niets anders ;-) ?

Dat is het idee Paul W maar dat zal wel anders uitpakken eeuuhhh bedoel inpakken :mrgreen:

rickkoorman
25-02-12, 10:07
@paul / rendew : Ik vrees inderdaad het ergste.....Ik had mijzelf ook al wijs gemaakt dat de tormek voor mijn verjaardag was.....jaja.....en dan die machine laten staan tot 15 april....nope....ik kijk wel vast of ik iets anders leuks zie voor mijn verjaardag...

Ad Beumer
26-02-12, 13:50
ik kijk wel vast of ik iets anders leuks zie voor mijn verjaardag...
En daarmee kun je uiteraard wel wachten tot 15 april. Natuurlijk. ;)

Ik ben heel tevreden met mijn nieuwe tormekje. Lekker rustig, geen stress, geen lawaai, geen vonkenregen. Totale controle. Het gaat allemaal wat langzamer maar dat betekent dat ook fouten maken langzamer gaat. Met andere woorden: je hebt meer tijd om fouten te herstellen. Als je een beetje staat te klungelen is niet opeens je hele beitel opgeslepen.
Gisteren maar eens door de zure appel heen gebeten en mijn grote beitel geslepen. Het ding paste niet in de standaard klem, dus maar gewoon uit het handje. In het begin ging het alle kanten op maar na een kwartiertje of zo kreeg ik al aardig de slag te pakken en na een klein half uurtje had ik een, zeker voor een beginner, heel acceptabel resultaat. (vind ik zelf)
Daarmee heb ik ook het nadeel van de kleine tormek te pakken: na een half uur werken moet hij even een dutje doen. Toen ik hem kocht had ik het idee dat ik het na 20 minuten slijpen al behoorlijk zat zou zijn, maar dat valt mee (of tegen, net hoe je het bekijkt.) Ik had daarbij de normale straaljagers in gedachten, die ben ik na 20 seconden al zat. Met de tormek had ik nog best even door willen werken.

Wim Kluck
26-02-12, 20:40
Rick de T7 is een goede keus. Ik wil deze machine niet meer missen. Een jaar of 10 heb ik een of twee keer per jaar een hele dag gedemonstreed met de voorganger van de T3. De machine liep op deze dagen ongeveer 6 uur achter elkaar. Nooit aandacht besteed aan de looptijd. De machine bleef probleemloos lopen. Ja de plastic behuizing sleet een beetje waar de as in de machine ging en de steen zat vast gerot op de as maar het slijpresultaat bleef perfect. En je moet niet te hard op de steen drukken hij wordt dan ovaal. Voor mij blijft deze machine de eerste keus. Sucses ermee

Seek
27-02-12, 12:12
Nou Rick, ik ben blij dat jij er blij mee bent. ;)

Zweihaak
27-02-12, 23:23
Nou Rick, ik ben blij dat jij er blij mee bent. ;)
Misschien kunnen we een sponsor actie houden voor Seek? :o

Rick ik denk dat met de T7 veel slijp plezier gaat beleven.

Ik gebruik na de Tormek nog de Belgische Cotitule om te wetten.
Een beitel vlak afwetten op een rond wiel vind ik toch nog raar.
De eerste paar keer dat ik dat lederen wiel gebruikte om de beitel af te wetten was de beitel aan de onderkant toch iets rond naar de vouw toe.

Kijk tijdens het kopen even naar de aandrijfas, er zat toch verschil tussen een stalen as en een rvs as??
of wat was dat ook alweer, of iets met de zelfspanmoer?,
Wim Kluck weet jij hoe dat zat?

rickkoorman
28-02-12, 16:08
Forummers,

Vandaag ben ik naar Baptist geweest om de Tormek op te halen.

Ben er bijna....

Auto geparkeerd.....de eindstreep is in zicht !!

Ja.....daar sta er eentje !!!!! Mijn hartslag stijgt......hahaha

Gelukkig hadden de heren al een Tormek T7 voor mij apart gezet, bedankt he!! Het is elke keer weer een belevenis om door die winkel te lopen. Pfff.....heb weer een boel mooi dingen gezien !!

De Tormek ingeladen en toen plankgas naar huis!!! :D

Uitpaktijd !!!

Dit mapje herkende ik niet uit de brochure........Wat zou het zijn ?

Hahaha pleisters......Ja, die heb ik zeker nodig!!

Vanavond de gebruiksafwijzing maar eens doorspitten en alles in elkaar zetten.

Wordt vervolgd

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9367-IMG_3092.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9367-IMG_3092.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9368-IMG_3093.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9368-IMG_3093.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9369-IMG_3094.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9369-IMG_3094.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9370-IMG_3095.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9370-IMG_3095.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9371-IMG_3096.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9371-IMG_3096.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9372-IMG_3098.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9372-IMG_3098.JPG) http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9373-IMG_3099.JPG (http://woodworking.nl/upload/attachments/45854=9373-IMG_3099.JPG)

coko
28-02-12, 16:41
Gefeliciteerd met je aankoop!
Daar ga je vast veel plezier en gemak van hebben.
Betekend dit dat je naast je hobby houthandel ook nog een hobby slijperij gaat beginnen ;) ?

rickkoorman
28-02-12, 17:26
Yep, klopt !!!

Rick's houtwinkeltje met dochterbedrijf "Ricks beitelslijpservice". Hahaha

Zweihaak
28-02-12, 17:36
Yep, klopt !!!

Rick's houtwinkeltje met dochterbedrijf "Ricks beitelslijpservice". Hahaha

:lol:
En lachen dat ze er nu pleisters bij doen.
Leuk marketings grapje.

WR1944
28-02-12, 17:56
Gefeliciteerd met je aanschaf. Ook al sta ik niet zo open voor de technische verlokkingen van goed gereedschap, ik merk toch het beginnetje van een lichte vorm van verslaving sinds ik Veritas gereedschap heb besteld.
Voor jaren kon ik met geen mogelijkheid bevatten waarom vrouwen zoveel tijd konden besteden in kledingzaken. Totdat ik in Amerika de serieuze DIY-zaken ontdekte. Zelfs de paar high-end zaken in Den Haag waren voor mij niet zo uitnodigend.

Ik zou die pleisters toch maar grijpklaar houden. ;)

ArtHarg
28-02-12, 18:17
High-end gereedschapszaken in Den Haag? Waar zitten die dan? Of bedoelde je high-end kledingzaken? ;-)

Arthur

WR1944
28-02-12, 18:26
@Arthur, als je het vergelijkt met Karwei en Gamma zijn zaken als Gerritse, Van der Toorn en Zwager in mijn ogen high-end. Maar alles is relatief natuurlijk. In het land der blinden is eenoog koning. :mrgreen:

ArtHarg
29-02-12, 10:11
Oh, dat is zeker waar! Die hebben een uitgebreide collectie goed gereedschap, ook minder gangbaar spul.

Arthur

armadaman
29-02-12, 19:53
:lol: Hallo SLIJPSERVICE Zwolle :lol:

Is er door het bestuur van deze service al een prijslijst online :?: Ik heb nog wat beitels te slijpen en ben van plan deze dienst te gebruik . Wat prijs betreft komen we er vast wel uit.

Kan je al een gebruikersverslag geven?
HG Hugo

Athanor
04-03-12, 10:09
Hoi Rick,

Proficiat met je aankoop! Ga je vast met veel plezier mee werken. Heb je ook nog wat uitbreidingssets erbij aangeschaft? Daarbij denk ik aan de hulpmiddelen voor het slijpen van houtdraaibeitels.

Veel plezier ermee! Fons.

rickkoorman
12-03-12, 07:25
Gisteren voor het eerst echt stevig met de Tormek aan de slag geweest. Of ik 5 beitels wilde slijpen voor iemand.....nou...ik ben eigenlijk nooit te beroerd om iemand te helpen dus vooruit.

De 5 nooitgedacht beitels die ik kreeg waren botter dan bot......ik heb schroevendraaiers die scherper zijn.....

De combinatie creusen/stenen en tormek werkt super voor dergelijke schadegevallen. In 2 uurtjes tijd waren de beitels weer scherp........en haaks......en vlak aan achterzijde......en vrij van lijm en verf......

Zonder de Tormek was het voor mij persoonlijk een echte martelgang geweest dus ....Hulde aan Tormek hahaha!!

rickkoorman
08-09-12, 06:47
Afgelopen week kreeg ik een doosje vol met beitels mee van een mede-houtbewerkers....15 stuks....8 echt zwaar beschadigd...... "ricks slijpservice"is er maar druk mee hahaha

Eerst de beitels grofweg in vorm gebracht met de creusen, toen verder geslepen op de tormek->resultaat : lekkere scherpe beitels!!! Ik ben echt erg blij met dit stukje gereedschap!!

Vurenhout
10-09-12, 21:03
Afgelopen weekend kreeg ik twee zwaar mishandelde Nooitgedachts mee. De ene had meer dan 1 spijker gezien en de ander was vakkundig mishandeld door een slijpmachine. Ze worden voor het snelle (grovere) werk gebruikt, want ze zijn 26 mm en 32 mm breed.
Vanavond met een vijl de beitels weer een beetje in model gebracht. De ene beitel (26) mist een hoekje, dat moet maar tot een volgende keer wachten, want anders ben ik nog 3 uur bezig. Morgen slijpen en wetten op de steen en dan moet de kennis er eerst maar weer een tijdje mee werken.

ornament
13-09-12, 15:38
Nu we het technisch zo gemakkelijk kunnen doen , ben ik een voorstander van hol slijpen en daarna de randen van de vouw in één vlak slijpen op een wetsteen. Er ontstaan dus twee parallelle lijnen, delen van hetzelfde vlak. En daarna met de hand op leer afwerken. Ik ben geen voorstander van draaiende vilt.

Zelf heb ik twee dubbele slijpmachines. Ik slijp dus alles droog. Daarnaast kan ik over twee andere dubbele slijpmachines, een Tormec T - 5 en de opvolger Tormec T-7 beschikken. Ik neem nooit gereedschap van thuis mee om op een Tormec te slijpen. En omgekeerd ook niet. Ik onderhoud al deze machines zelf.

Ik heb ( zelf) het droogslijpen moeten aanleren omdat er heel lang geleden geen Tormecs waren. Ik heb wel eens iets geprobeerd dat nat slijp met een elektrisch machine met een draaiende zandsteen, maar dit ging niet vooruit en de steen behield zijn vorm totaal niet.
Ik slijp dus alle beitels schaafbeitels, houtsnijgutsten, draaigutsen en hele kleine gutsen thuis gewoon droog. Ik koop geen Tormec.
Op verplaatsing , wanneer ik een Tormec ter beschikking slijp ik daarop alles ( behalve spiraalboren, dat doe ik liever droog);
Mijn ervaring over machines. Normaal draait een een motor rond 3000 toeren / min , (al bestaan wel trager draaiende versies, ). Daarom is de diameter ( met de daaraan gekoppelde omtreksnelheid) belangrijk. Grovere stenen verdienen de voorkeur; alleen spiraalboren slijp ik na op een fijne steen.

Indien je standaard stenen of witte stenen met een eerder grovere korrel erop hebt , heb ik als ervaring dat 175mm doorsnede van de stenen best als maximum beschouwd kan worden voor het slijpen van westers handgereedschap. Men zal moeten oppassen maar het is beheersbaar. 150 mm stenen levert minder kansen op verbranding op. Op 200 mm stenen is de kans dat westers handgereedschap , en ook kleine gutsen toch "verbranden" te groot. Mogelijk bestaan er stenen die het staal minder opwarmen, zoals eerder in dit topic is geschreven. Ik had het hier over de standaard en de witte stenen.
Alle machines hebben onbruikbare leunspanen, maar daar is gemakkelijk iets voor te knutselen.
Ik heb liever machines met smalle stenen en slijp daar net zo goed mijn schaafbeitels op( handschaven) door zeer precies te sturen.

In mijn beginperiode heb ik een slijphulpstuk van Eclipse voor de vlakke wetsteen gekocht en een paar keer gebruikt. Daarna is er altijd uit de hand gewet.
De Tormecs zijn technisch niet zo fantstisch, ze zijn niet gelagerd, de as van de steen draait in nylon bussen die nogal uitslijten. Bij het vervangen van de stenen kun je ze best ook vervangen. Er moet wel bijgezegd worden dat men er in praktijk weinig last van heeft. Ik heb ook reeds enkele assen moeten kopen wegens te verregaande roest. Ik weet nog niet of de T-7 gered wordt door zijn RVS - as, of die gecontamineerd wordt door de roest afkomstig van het weggeslepen gereedschapsstaal.

Ik gebruik de Tormek liefst met de ring ( het oude type) waar beitels en gusten in vastgezet worden. Alle vlakke beitels die erin kunnen worden met dit hulpstuk geslepen. De rest van de harde leerschool: de stenen worden enkel gevlakt indien ze ovaalvormig worden of dichtslippen. Het zijwaarts slingeren is nooit acceptabel. Groeven laten we er gewoon in. Teveel kleine gutsen slijpen is toch fataal. Het is dus een kwestie van sturen om rechte sneden aan schaafmessen , brede beitels , gutsen en burijnen te verkrijgen, en met oefening lukt dat perfect. Vandaar de voorliefde voor de ring ( het vroegere type was universeler) omdat die veel vrijheid geeft. Wat niet in de ring kan moet met dat hulpstuk voor schaafbeitels gedaan worden. En dat is niet gemaakt om zelf te gaan sturen. Dat lukt natuurlijk ook maar is niet echt ontworpen om met niet gevlakte stenen te werken. Het sturen is er eigenlijk moeilijker mee.

Wetstenen vlak ik niet na elke gebruik eigenlijk alleen maar als die werkelijk te hol staan.

Iemand die nu begint kan misschien beter met een Tormec beginnen en zich niet aan droogslijpen wagen. Waarom zou die nog perse droog moeten slijpen?
Het belangrijkste is dat met een uniforme, precieze ,rechte vouw maakt met de juiste hoek. En die dan polijst zonder det de hoeken veranderen;

ornament
http://www.houtsnijden.eu

ornament