PDA

Bekijk Volledige Versie : Hobbel of schommelpaard?

Pel
09-01-18, 16:30
Ik ben een hobbel / schommelpaard aan het maken voor het kindje van de dochter van mijn zus. Maar zoals gewoonlijk weer vergeten foto’s te maken, ik hoop dat e.a. toch duidelijk is, anders vraag maar? Of het een schommelpaard of een hobbelpaard wordt daar ben ik nog niet aan uit? Het verschil zit hem erin dat een schommelpaard op een staander staat wat d.m.v. twee gebogen ijzers die op de staander rusten, en aan de benen van het paard zijn vast gemaakt een voorwaartse beweging kan worden gemaakt. Een hobbelpaard heeft een houten rond gemaakt onderstel waar het paard op staat. Wat m.i. makkelijker te maken is

Voorbeeld van een schommelpaard en hobbelpaard
7247572476

Ik heb het paard eerst op karton op ware grote getekend, de benen heb ik eerst gemaakt van 4 x 7 kepers die zitten met een halfhoutse verbinding in het lijf van het paard.
72477

Op de achterbenen heb ik voor de bil breder te maken een stuk keper gelijmd, en een plank erop gelijmd, die ik eerst passend rond heb gemaakt. Op de voorbenen heb ik op de knie een stukje gelijmd en de bovenkant wat breder gemaakt door er een stukje keper tegen te lijmen
72478
72479

De twee zijkanten van het lijf heb ik gemaakt door drie kepers op de hoge kant tegen elkaar te lijmen, en hier de vorm al in gemaakt. Daarna de halfhoutse verbinding voor de benen uit het lijf gekapt en gefreesd.
Deze beide zijkanten de benen erin gelijmd, en vanmiddag de binnenkant van het lijf tegen een zijkant gelijmd, dat laten we maar drogen tot morgen.
7248072483
72481
72482
Groet Pel.

Nico Oosthoek
09-01-18, 16:58
Dat wordt een prachtig stuk speelgoed Pel. Het schommelpaard is wel apart, had ik nog nooit gezien.
Misschien moet je gaan voor het paard wat het hardst of het hoogst kan.

Pel
09-01-18, 17:11
Als ik bij het schommelpaard de beugels recht hang, gaat die gegarandeerd het hoogste, dan gaat hij over de kop om, daarom staan de beugels allebei schuin naar binnen toe, dat hij niet hoger kan. Ik neig op het ogenblik toch om er een schommelpaard van te maken, ik heb nog mooi gedraaide eiken tafelpoten liggen daar zou ik het onderstel van kunnen maken, en een paar eiken plankjes. Alleen het ijzerwerk moet ik laten maken, ik denk dat rond 10 mm dik voldoende zal zijn?

Groet Pel.

Nico Oosthoek
09-01-18, 18:53
Ik blijf het volgen. Vergeet de foto's niet.:)

jelmer
09-01-18, 20:39
Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?

wijk0983
09-01-18, 21:09
Mooi werkstuk Pel! Zullen ze blij mee zijn! Een hobbel paard is leuk(er) omdat je daarmee de kamer door kunt banjeren..

Groeten Hans

meron
09-01-18, 21:10
Dat wordt een heel werkstuk. Het ziet er mooi uit. Ik ben benieuwd naar het vervolg.

Pel
09-01-18, 21:54
Dat word ontzettend mooi. Ga je ook met andere kleuren hout werken voor het contrast?

En ik ben wel benieuwd hoe je alles zo mooi vorm geeft. Dat is allemaal handwerk neem ik aan?

Die vorm heb ik er op het oog in gemaakt met schaven en schuren, daar kun je geen machines voor gebruiken om dat het allemaal rondingen zijn.
Het is de bedoeling dat het gebroken wit geschilderd wordt, omdat het maar gewoon uit vurenhout is gemaakt, wat toch relatief zacht is, moet ik het wel schilderen. Dan kan ik ook de neus en de lippen een kleur geven, ik heb voor de manen en de staart paardenhaar gekocht dat doe ik er op het laatst op als hij geschilderd is.

Groet Pel.

Hubert
09-01-18, 23:40
Nou Pel, dan weet ik vanaf nu het verschil tussen een hobbelpaard en een schommelpaard. Maar ik ben al onder de indruk van je vorderingen. Wordt vast heel mooi en een waardevol geschenk. Wordt gevolgd.

Nerf
09-01-18, 23:40
Mooi hoor! De voorbeelden zien er gaaf uit, zo te zien wordt je eigen versie ook heel gaaf.

sirjacobsd
10-01-18, 08:43
Een prachtig project Pel.
Ik blijf het volgen en nog veel succes met wat je moet uitvoeren.
Groetjes Didier Sirjacobs.

Pel
10-01-18, 15:58
De andere kant erop gelijmd vanmiddag, omdat ik het paard van een foto maak zijn de verhoudingen een globale inschatting. Nu zit ik met het volgende probleem, de hoogte van de staander die er tussen komt te staan waar de benen aan vast worden gemaakt. Het paardje is 60 cm schoft hoogte, de benen zijn 40 cm lang, als ik de foto van het schommelpaard bekijk, zie ik dat de plank waar de benen op vast zitten, ongeveer in de midden zit tot de bovenste plank. Als ik de staanders 40 cm hoog maak dan zit ik denk ik niet slecht, daar komt nog een grondplank en een dwars plankje bij, ik kan met de zwenkijzers ook nog korter of langer gaan?

Groet Pel.

72505

72506

72507

Skybiker
10-01-18, 16:35
Erg leuk en mooi project Pel.

handig18
11-01-18, 07:23
Wordt een knap stukje werk Pel.
Erg mooi!

Pel
12-01-18, 15:51
Vanmiddag, het hoofd er passend op gemaakt, heb het met schroeven vast gezet, ik ga het later met montagekit vast zetten. Ook de ogen er passend in gemaakt, deze kunnen er ook weer uit als ik het ga schilderen, maar ik wou zien of het paardje ook een vriendelijk uiterlijk heeft, en dat valt me enigzins reuze mee. Ik ga het eerst een keer in de primer zetten, en dan ga ik aan het eiken onderstel beginnen.

Groet Pel.

72566

72567

jelmer
12-01-18, 15:55
Netjes hoor. Mooi model!

Weet je al of je er een hobbel of schommelpaard van gaat maken?
Of hou je ons in spanning :)

Pel
12-01-18, 16:09
Ik ga er een schommelpaard van maken, het voordeel daarvan is dat die beter op zijn plaats blijft staan, met een hobbelpaard banjeren ze door de hele kamer.;)

Groet Pel.

jelmer
12-01-18, 16:54
Goeie keus. Ik ben benieuwd naar de verdere vorderingen.

Pel
12-01-18, 17:05
Ik doe het op mijn gemak Jelmer, vanuit de rolstoel werken met zo'n paardje is toch een heel gesjouw, je zit vaak boven je macht te tillen met zo'n ding. Ik moet hem nog een beetje finetune de oneffenheden glad maken en schuren, dan kan de grondverf erop.

Groet Pel.

MarcelG
12-01-18, 18:28
Indrukwekkend hoor Pel, goed te volgen top! Succes en blijven posten hoor...

Nico Oosthoek
12-01-18, 22:22
Hij wordt prachtig Pel. Je hebt wel een mooie ruimte om te werken zo te zien.

Pel
12-01-18, 23:06
Nou Nico, die ruimte valt best mee hoor, de werkplaats is toch maar 4 x 4 meter, als ik de cirkelzaag wat opzij schuif dan is er toch nog redelijk wat ruimte om te werken. De rolstoel neemt nu eenmaal veel ruimte in beslag, maar ik ben het gewend om constant in een andere positie te moeten staan en het ding op de rem zetten, anders kun je bijvoorbeeld niet zagen, schaven of schuren.

Groet Pel.

Eric55
14-01-18, 13:11
Ziet er mooi uit, Pel
Inderdaad een mooi werkplaatsje waar je niet snel mis grijpt in je gereedschap!

Pel
14-01-18, 14:35
Ja Eric, gereedschap meer als voldoende, het is dan wel geen Festool en Mafell, maar ik kan mij er goed mee behelpen. Handgereedschap wat ik veel gebruik zoals o.a. beitels en schaven moet van een degelijke kwaliteit zijn, wat ik zelden gebruik zoals bijvoorbeeld een reciprozaag is gewoon van de Lidll of Aldi. Als je mijn leeftijd hebt, bijna 65 jaar dan heb je door de jaren heen heel wat gereedschap bij elkaar vergaard, soms nieuw maar ook tweedehands. Ik kan me nog herinneren dat ik ± 25 jaar geleden mijn eerste gutsen in België op rommelmarkten kocht voor 0,50 cent of een gulden per stuk. Het was toen een sport voor mij om die markten af te stropen naar goed gereedschap, daar heb ik toch veel goed gereedschap gekocht. Vaak wist de verkoper nog niet eens wat het was, of zat er roest op, dat was er hier met wat liefde en een beetje schuren vlug vanaf.:)

Groet Pel.

Tjeerd
15-01-18, 15:36
Zo Pel, ziet er al indrukwekkend uit!

Hoe geef jij het beest zijn vorm, gutsen, raspen, schuren? Of werk jij anders?

Ben benieuwd naar het eindresultaat. Volgens mij ga je dan met verf aan de gang.

Succes, Houd ons op de hoogte!.

Leuk trouwens, de 1e foto die je liet zien is van een gelamineerd paard (bijvoorbeeld berkenmultiplex). Echt iets voor de computergestuurde freesmachine.

Groet, Tjeerd

Pel
15-01-18, 15:59
Ik zag eerst de foto op internet, en ga dan uit prakkiseren hoe ik deze vorm kan maken in losse onderdelen, dat waren dus vier benen de twee zijkanten, en het hoofd, opgevuld met blokken hout in het midden. Dan ga je van rechte stukken hout de vorm van het been maken, daar waar het breder of dikker moet worden, lijm je stukken hout op, die je al zoveel mogelijk de vorm geeft, schuren raspen. Met het hoofd hetzelfde de vorm erin maken en in de nek stukken hout lijmen, daarna in elkaar zetten en weer schuren en raspen. Omdat ik niet de makkelijkste houtsoort heb genomen namelijk vuren, qua fijn bewerken dan, is het nogal wat werk, vurenhout wat kunstmatig gedroogd is, dat steekt zich voor geen meter, dus je krijg veel uitbrekers, maar die werk ik later weg met plamuur omdat het toch geschilderd wordt.

Groet Pel.

Pel
16-01-18, 15:12
Vanmiddag het veulen in de grondverf gezet, ik ga hem tweemaal gronden daarna in de kleur gebroken wit aflakken. De manen en de staart zet ik er helemaal op het laatst op vast. ik heb strengen paarden haar gekocht, die behoorlijk lang zijn, die doe ik voor de manen door de midden, de staart mag wel lang blijven.

72737

72738
Ik heb in de nek een uitsparing uitgekapt, waar ik de manen d.m.v. klemlatjes in vast zet, maar de haren vallen er dieper in zodat ik die eerst met montagekit kan vast zetten, de twee klemlatjes dekken alles af.
72739

72740

Groet Pel.

Roeland
26-01-18, 09:07
Tjonge Pel, wat een gaaf en mooi project!!!!
je hebt wel niet het makkelijkste hout gekozen ben benieuwd naar het totale eindplaatje (paardje) :)

Groetnis, Roeland

Pel
26-01-18, 16:09
Kleine update van het hobbelpaard, ja u leest het goed, het is uit eindelijk een hobbelpaard geworden, omdat ik het paardje van een foto heb gemaakt zie je alleen de zijkant van het paard, en daar is het fout gegaan om er een schommelpaard van te maken. Ik had de benen van het paardje onder verder, dus schuin uit elkaar moeten maken, nu was het net te smal om de staander en de zwenkijzers er tussen te maken.

Op karton een uitslag gemaakt ik heb de ronding maar een beetje gegokt, dit kan je veel beter op een plaat doen, maar dat is voor mij vanuit de rolstoel moeilijk te hanteren vandaar karton.
73160

Ik heb eerst de liggers schuin gezaagd om de ronding in het hout te krijgen, dit heb ik verlijmd en met schroeven vast gezet. Daarna met de decoupeerzaag alles uit gezaagd, en met de spookschaaf alles op maat geschaafd. De twee tussen regels met pen en gat erin gemaakt, en aan de voor en achterkant gaten geboord waar een rondhout 27 mm dik in komt wat met wiggen wordt vast gezet.
73161

73162

Ik heb het paardje er even los op gezet om te zien hoe e.a. uitziet, in het midden van de ligger worden nog plankjes geschroefd, als opstapje.
73163

Groet Pel.

Spaander
26-01-18, 20:31
Prachtig Pel,
Ik zojuist het topic doorgelezen mooi hoor en het paardje heeft een lief koppie (hoofdje);)
Hobbel maar lekker door en niet de plaatjes vergeten hé.
Mvg, :).

Nico Oosthoek
26-01-18, 21:35
Ik vind hem zo in het wit al prachtig Pel.

Pel
29-01-18, 20:13
Kleine update van de vorderingen, vandaag het onderstel afgemaakt, en deuvels in de benen van het paardje en onderstel geboord. Nu nog het onderstel gronden en aflakken, ik denk met meerdere kleuren verf? Daarna van het paardje de neus en de hoeven schilderen, dan kan ik het zadel erop maken met zwarte skai en siernagels. Kortom het einde komt heel langzaam in zicht, alles bij elkaar toch veel meer werk geweest als ik van tevoren had gedacht, maar ik doe dit werk graag.

Groet Pel.

73368
Gaten in onderstel geboord waar de deuvels in komen, dit heb ik afgetekend d.m.v. spijkers aan beide kanten spits te slijpen, en die in de benen van het paardje te slaan, en ± 1 cm eruit laten steken. Daarna het paardje op het onderstel gezet, met een beetje duwen aan alle vier de benen zaten gaatjes ook daar in. klaar om te boren, met een speedboor van 22 mm heb ik de gaten erin geboord.
73369
Deuvels in de benen gelijmd, die heb ik even gepast, en zaten precies goed, ik maak eerst het paardje helemaal af, en lijm hem daarna pas op het onderstel.
73370

Groet Pel.

handig18
30-01-18, 07:34
Vind hem erg mooiworden Pel!

Nico Oosthoek
30-01-18, 08:27
Dit wordt de Bonfire onder de hobbelpaarden.

Pel
04-02-18, 18:29
kleine update van het hobbelpaard, het schilderwerk van het paardje is zo goed als af, vorige week problemen gehad met het drogen van de verf voor de hoefjes. Ik denk een hoge vochtigheidsgraad in combinatie met een werkplaats die ik een beetje op temperatuur houd met een elec. kacheltje. Ik denk dat ik daarom het onderstel van de zomer maar schilder als de weersomstandigheden beter zijn. Kan nu de stijgbeugels met het zadel erop gaan maken, en het halster met het bit er nog op maken. Daarna de staart en de manen erin lijmen, dan is het paardje helemaal af, alleen moet ik hem dan nog op het onderstel lijmen als dat geschilderd is.

Groet Pel.

73651

73652

MarcelG
04-02-18, 23:29
Wauw...

Pel
08-02-18, 12:36
Kleine update van het hobbelpaard, gisterenavond met mijn zwager het zadel erop gemaakt, hier moet je met twee man voor zijn, een trekt aan de skai en de ander de schiet de nieten erin. Ook de teugels op maat gemaakt vast geklonken en aan het bit vast gemaakt. Nu alleen de manen en de staart erop maken dan is het paard klaar voor op het onderstel te lijmen. Dat schilder ik pas in het voorjaar als de weersomstandigheden beter zijn i.v.m. drogen van de verf.

Groet Pel.

73810

73811

Nico Oosthoek
08-02-18, 12:41
Heel mooi Pel, daar kan je trots op zijn.
Nu die schaal afmaken die ik op je draaibank zie.:)

Pel
08-02-18, 12:47
Heb jij dat toch nog gezien,:) ja daar was ik aan bezig toen dat hobbelpaard ertussen kwam.

Groet Pel.

Eric55
08-02-18, 16:10
Misschien een rare vraag, Pel... Als ik de foto's bekijk van het onderstel, maak je er dan ook nog een beveiliging op zodat je nichtje niet over de kop kan slaan als ze wat groter is en harder schommelt?
Ik heb al eens gezien dat het zo hard ging dat ze bijna gelanceerd werden door de kamer! ;)

fantic
08-02-18, 17:21
Pel een prachtig hobbelpaard wordt dit zo, ik wilde ook net vragen of je net als bij het origineel aan de uiteinden onder het onderstel nog die klossen gaat toevoegen en ik mis in het paard ook de handvaten, als je heeeeeel goed kijkt op de foto's die je als voorbeeld hebt gebrukt zie je bij het schommelpaard in elk geval het rondje achter het oog zitten wat volgens mij een handvat is.
Zeker voor de kleinere kinderen is een stevig handvat van belang.

Pel
08-02-18, 17:50
Fantic je hebt gelijk er zit inderdaad een rondhout aan het hoofd, misschien is het verstandig om dat er ook aan beide kanten erin te maken, bedankt voor de tip. Je Bedoeld die ronde klossen aan het uiteinde van het onderstel, die zitten erop zodat hij niet kan doorslaan. Maar zoals ik het nu zie is het onderstel lang genoeg, daar komt bij dat ik ze altijd nog op kan maken mocht dit nodig zijn.

Groet Pel.

Pel
08-02-18, 17:58
Misschien een rare vraag, Pel... Als ik de foto's bekijk van het onderstel, maak je er dan ook nog een beveiliging op zodat je nichtje niet over de kop kan slaan als ze wat groter is en harder schommelt?
Ik heb al eens gezien dat het zo hard ging dat ze bijna gelanceerd werden door de kamer! ;)

Is helemaal geen rare vraag Eric, ik heb het onderstel redelijk lang gemaakt, en ook de kromming is niet erg overdreven, dus even zien hoe e.a in zijn werk gaat, ik kan ze altijd nog onder maken mocht dat nodig zijn.

Groet Pel.

jelmer
08-02-18, 20:09
Prachtig gemaakt hoor. Dat word nog lang wachten tot de goedheiligman weer in het land is.

Leroowj
09-02-18, 08:24
Knap gemaakt Pel, ziet er heel mooi uit!

frank w
19-02-18, 18:43
dit wordt wel heel mooi , pel !

Pel
05-03-18, 16:55
Kleine update van het hobbelpaard, de staart en de manen erin gelijmd met montagekit, daarna nog secondelijm tussen de latjes van de manen laten lopen. Paardje is nu helemaal af, alleen het onderstel schilderen en het paardje op het onderstel lijmen.

Groet Pel.
74820

Nico Oosthoek
05-03-18, 16:56
Een prachtig hobbelpaard is het geworden Pel.

Pel
05-03-18, 17:11
Dankjewel Nico, ik heb er ook met veel plezier aan gewerkt, dat dit uiteindelijke resultaat zou zijn, had ik van tevoren ook niet gedacht, mede ook omdat je geen maten hebt waar je enig houvast aan hebt. Maar met een beetje gokken met de maten, en een beetje logisch redeneren kom je ook een heel eind.

Groet Pel.

fantic
05-03-18, 17:59
Mooi paardje geworden zo Pel.
Hou je nog wel rekening in het onderstel met eindstopjes?

Pel
05-03-18, 18:20
Mocht het nodig zijn dan zijn ze er alsnog onder te maken, eerst kijken hoe hoog het paardje gaat springen.

Groet Pel.

jelmer
05-03-18, 18:25
Dit vraagt om meer fotos hoor ;)

joppe
05-03-18, 20:27
Mooi paard geworden Pel. Enige wat er nog aan ontbreekt is een kind op zijn rug met een grote glimlach.

Groet Jos

Vener
05-03-18, 22:00
Een echt luxepaard geworden Pel

frank w
07-03-18, 09:49
Erg mooi geworden , Pel ! Heel veel plezier ermee! gr Frank

Eric55
07-03-18, 15:34
Heel mooi geworden,Pel...
Je mag rustig een paar meer foto's laten zien hoor, daar houden we wel van! ;)

Pel
07-03-18, 15:55
Heel mooi geworden,Pel...
Je mag rustig een paar meer foto's laten zien hoor, daar houden we wel van! ;)

Ik heb hem in het centrale magazijn staan Eric, in de werkplaats stond hij maar in de weg, als ik het onderstel geschilderd heb dan lijm ik hem erop, dan zal ik meerdere foto's van het hobbelpaard plaatsen. Ben blij dat de manen en de staart nu het gehouden hebben, omdat ik de mannen tussen die twee latjes had geklemd, en daarna in de montagekit vast gezet. ook de staart eerst met tape bij elkaar had gebonden en ook met montagekit vast gezet, maar kwamen de haren in het midden toch los. Maar door er secondelijm tussen te laten lopen is dat nu mooi keihard geworden, en kun je de haren gewoon kammen, wat kinderen denk ik ook zullen doen?

Groet Pel.

dehoutdraaierij
07-03-18, 20:27
De eerste foto's zijn volgens mij van paarden van the Rocking Horse, een bedrijf van Jane Cook. Zij werkt samen met 9 medewerkers in dit bedrijf waar ze schommelpaardensjablonen, schommelpaardentekeningen schommelpaardenonderdelen en schommelpaarden maken. Ik ben haar een paar keer tegen gekomen op demo's in Engeland en had er geen idee van dat je met zoiets zo'n bedrijf kon opbouwen... https://www.rockinghorse.co.uk/about-us.html .
Ziet er tot nu toe al erg goed uit Pel!

grtz

SunRayes
07-03-18, 21:27
Wat een knap stuk werk! Petje af hoor!!

Pel
21-04-18, 15:50
Laatste update van het hobbelpaard, vanmiddag het paardje op het onderstel gelijmd, het is helemaal klaar en ik heb er met veel plezier aan gewerkt. Allemaal bedankt voor de positieve reacties die ik tijdens dit project heb gekregen.

Groet Pel.

76453

76454

76455

76456

Eric55
21-04-18, 18:12
Erg mooi geworden zo met die frisse kleuren in het schommelstel en zelfs met stijgbeugels!

jelmer
21-04-18, 19:23
In één woord: SCHITTEREND

Bijna jammer dat het paardje straks gebruikt gaat worden. Deze hoort ergens vrolijk in de wei te hobbelen ;)