PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe het beste rondom verstek zagen met Festool TS55 op CMS tafel?



houttuoh
14-10-17, 21:14
Had vandaag een (voor mij) leuk klusje: uit 6mm berkenmultiplex een kistje fabriceren. De bodemplaat en de vier opstaande wanden heb ik in 45 graden verstek gezaagd, en daarbij liep ik bij de bodemplaat tegen de volgende uitdaging aan: het verstek aan de vierde zijde, dus als er al drie zijden in verstek gezaagd zijn.

De Festool TS55 in de CMS zaagtafel kantelt het blad naar links, en daar is ook de meeste ruimte voor het werkstuk. Dus van elke verstekzaagsnede ligt de brede kant onder, en het (iets smallere) deel boven. Bij de laatste zijde kruipt een eerder verstek gemaakte zijde dan onder de geleider, hoe je die ook plaatst (dwars op het zaagblad aan de roltafel, of parallel aan de linkerzijde van de zaag).

Hoe los je dat normaliter op?
Als de tafel groter zou zijn (of het kistje kleiner), zou ik de plaat ondersteboven aan de rechterzijde langs de zaag kunnen halen, het breedste deel ligt dan 6mm (plaatdikte) boven de tafel en kruipt dan niet meer onder de geleider. Daar is echter maar 13cm ruimte, en dat was voor dit kistje te weinig.

Ik heb geprobeerd om een "tegenverstek" van iets dikker plaatmateriaal tegen de geleider aan te leggen, maar dat werkte niet goed genoeg; het werkstuk kruipt er dan nog steeds onder.
Uiteindelijk heb ik het opgelost door de roltafel te verwijderen en de langsgeleider links te plaatsen (gaf max 23.5cm ruimte, waar ik 23 nodig had, dus paste precies). Door de langsgeleider stevig naar beneden te drukken viel de kier mee, maar uiteindelijk kroop het schuine stuk er toch een beetje onder. Op hoop van zegen de geleider nog 2mm naar binnen geplaatst en toen was het resultaat uiteindelijk goed. Of eigenlijk: goed genoeg.

Maar hoe doe je dit beter? Tips zijn welkom!

jelmer
14-10-17, 21:33
Je zou het op kunnen lossen, door er een stuk plaatmateriaal onder je werkstuk te leggen, zodat je verstek niet meer onder de geleider kan komen, maar wat hoger komt te liggen.

WR1944
15-10-17, 00:02
Tegen dat probleem loop ik ook regelmatig aan. Ik heb er nog geen goede oplossing voor kunnen vinden maar ik heb wel een idee dat ik bij een volgende gelegenheid uit wil proberen.
Zodra een in verstek gezaagde rand tegen een geleider moet aan liggen wil ik een strook met een verstek met tape aan die zijde plakken en het dan vertikcaal houden. Dit is het zelfde idee als bij het samenlijmen van verstekken. Je doet tape over de buitenkant van de verstekken en vouwt het dan dicht. Alleen nu zonder lijm.

Willems Ontwerp
15-10-17, 07:11
Ook een mogelijkheid is het volgende:

69266

houttuoh
16-10-17, 19:05
Dank voor de tips!
Die van Martijn was ik aan het proberen, maar dat leek niet goed genoeg te werken -- het dunste randje van het reeds gezaagde verstek piept bijna overal onderdoor. In combinatie met de tip van WR1944 (dat stukje vast tapen aan het staande verstek; als die van dezelfde dikte is zie je beter of het goed zit) acht ik de kans op succes groter.

En ook de tip van jelmer is van het type "zů simpel dat ik er zelf even niet aan dacht". Die vraagt wel een heel klein beetje extra rekenkracht om te zorgen dat het werkstuk uiteindelijk wel de juiste breedte krijgt.

Binnenkort volgt er nog zo'n priegelbakje en dan zal ik de tips gaan uitproberen. En uiteraard de resultaten hier melden.

houttuoh
29-12-17, 20:13
Vandaag was het zover: weer een priegelbakje met wat verstekken gezaagd. De truc met tape heeft gewonnen: de maatinstelling blijft kloppen en er hoeft niet aanvullend gerekend te worden om voor de extra dikte te compenseren.

7185471855

hstraat
29-12-17, 22:12
kan je hier iets meer in detail uitleggen. Misschien volgende keer meer foto's (ben nogal visueel georiŽnteerd om dingen te leren). Wel enorm gaaf en strak gezaagd.

houttuoh
29-12-17, 22:26
Op de foto's zie je 2 latjes met ieder 1 verstek (45 graden), onderling met een stukje tape verbonden.
Het korte stukje is een hulpje; een restje van het hout waar het kistje van gemaakt wordt. Het lange stukje op de foto moet aan beide korte kanten een verstek krijgen.
Het eerste verstek is "makkelijk" met de zaagtafel: stel de aanslag (in mijn geval: een blokje hout met een lijmklem) in en zaag het verstek. Het probleem waar ik met het tweede verstek tegenaan liep, is dat de al verstekgezaagde zijde als het ware "onder" de aanslag kruipt, met als gevolg dat de maatvoering niet meer klopt. Dit is zeker bij repeterend werk erg vervelend.

Door het eerste verstek te "vullen" met het kleine stukje hout, en dit met tape vast te zetten zodat het op zijn plek blijft, kan ik het tweede verstek zagen zonder dat het werk onder de aanslag doorkruipt, dus met behoud van maatvoering.

Spaander
30-12-17, 08:40
Tegen dat probleem loop ik ook regelmatig aan. Ik heb er nog geen goede oplossing voor kunnen vinden maar ik heb wel een idee dat ik bij een volgende gelegenheid uit wil proberen.
Zodra een in verstek gezaagde rand tegen een geleider moet aan liggen wil ik een strook met een verstek met tape aan die zijde plakken en het dan vertikcaal houden. Dit is het zelfde idee als bij het samenlijmen van verstekken. Je doet tape over de buitenkant van de verstekken en vouwt het dan dicht. Alleen nu zonder lijm.
Zoals het nu gegaan is lijkt mij dat jou probleem is opgelost.:D
Mvg, :).