PDA

Bekijk Volledige Versie : Zelfbouw cnc voor demo op opendag hout

JOHN LAMERS
23-07-17, 18:34
Om de zelfbouwers onder ons te stimuleren ben ik samen met met een mede knutselaar aan de bouw van een cnc portaalfreesmachine begonnen.
het is onze bedoedoeling om mensen die plannen hebben voor de aanschaf/bouw van een cnc machine te stimuleren en
en een idee te geven wat er bij komt kijken om een werkbaar gereedschap te krijgen.
De machine die wij nu aan het bouwen zijn zullen wij mee nemen naar Zutphen om daar te demonstreren wat er met beperkt budget mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn voor dit type cnc machine.
De stappenmoteren lagen al even op de plank, en deze week zijn ook de kogelomloop spindel binnen gekome en kon het opbouwen beginnen.
De vorderingen van de bouw gaan we in deze post bijhouden.

Woodlex
23-07-17, 18:58
Leuk om te volgen mannen. Succes met de bouw!

jaap
23-07-17, 20:01
Wat een mooi project John!! Ga je ons ook wat vertellen over de voortgang, welke spullen je gaat gebruiken etc?
Ik had ook begrepen dat jullie een aantal kant en klare machines aan forumleden te koop aan willen bieden, als een forumproject. Gaat dat ook lukken?

jaap

Ronny63
23-07-17, 20:05
Ik ben benieuwd, ga ook volgen.
Ronny

Athanor
23-07-17, 21:42
Dat wordt een mooi topic:) Ga ik met veel interesse volgen. Hebben jullie al een indicatie welke freesmachines geschikt zijn voor dit mooie systeem?

Fons

O Peatey
23-07-17, 22:03
Ik ben vorige maand bij beide heren op bezoek geweest om eens over dit project verder door te borduren.
Het zit wel goed met deze mannen qua techniek en deskundigheid.
Voor zover ik begrepen heb zijn de gebruikelijke bovenfrezen minder geschikt omdat ze bij een CNC-project wel vaak een uur of meer achter elkaar aan het draaien zijn. Eeen bovenfrees wordt meestal maar een of enkele minuten achter elkaar gebruikt.
Kress schijnt een machine te zijn die hiervoor uitermate geschikt schijnt te zijn. Verkrijgbaar in diverse wattages.
Ik ben in elk geval een van de eerste gegadigden voor een CNC-machine van de heren.

jelmer
23-07-17, 22:07
Ik ga dit ook met interesse volgen. Het lijkt mij ook leuk om met een cnc machine te werken, alleen heb ik de ballen verstand van het computergedeelte. Dat houd me dan ook tegen om er één aan te schaffen.

techcom
24-07-17, 20:13
Ik vind het echt super gaaf om te zien hoe iedereen wat onderdelen besteld en vervolgens gaat knutselen.
Ben zelf ook wel handig met computers en hout, maar dit gaat voor mij echt een stap te ver.
wat Jelmer ook al aangeeft, zelfbouw gaat me echt miet lukken en dan zit ik hier met een hoop bestelde onderdelen te kijken.

rjmulder
24-07-17, 21:17
De machine die wij nu aan het bouwen zijn zullen wij mee nemen naar Zutphen om daar te demonstreren wat er met beperkt budget mogelijk is, en wat de mogelijkheden zijn voor dit type cnc machine.
Wat is een beperkt budget? en is dit dan alleen de machine of komen er dan nog kosten bij?

In Zutphen kom ik zeker kijken altijd mooi dat soort dingen misschien ook om ideeën op te doen. Op dit moment ben ik in het bezit van een Chinese cnc de volgende wordt zeker volledig zelfbouw.

Hout-is-machtig
24-07-17, 22:04
Kunnen jullie een beetje meer inlichtingen geven? Hoe groot is/wordt dat ding? Welke stappenmotoren zijn dat? Is dit een openbuilds (http://openbuilds.org/) hardware? Enige indicatie van de richtprijs: 500/1000/2000 EUR?

JOHN LAMERS
30-07-17, 18:53
Het is onze bedoeling de hele machine zo goedkoop mogelijk te bouwen, tussen de 300 en 400 euro moet te doen zijn zonder pc en freesmotor.
het is voor ons ook hobby en deze machine bouwen we in principe voor de opendag hout, we hebben al de beschikking over 2 cnc freesmachines van iets groter formaat, die niet mobiel zijn.
de stappenmotoren die we gebruiken zijn nema 23.
vanmorgen hadden we weer wat tijd om te bouwen, ik heb woensdag 15 mm dikke aluminium plaat opgehaald bij omze aluminium leverancier, daarvan hebben we vanmorgen de zijkanten van het portaal gemaakt.
op de opendag nemen we alle documentatie mee.

6679266793667946679566796

SereN
30-07-17, 19:24
Wat ik me altijd al afvroeg: in welke maten bepalen de afmetingen van de 'be-freesbare' oppervlakte eigenlijk de prijs? M.i. hoeven de profielen voor het frame in de X en Y richting gewoon wat langer genomen te worden (en kabelrupsen voor bekabeling), en hoeft de meerprijs voor een machine die bv. platen van 122x244cm kan frezen niet veel groter te zijn dan eentje voor een bereik van 30x60cm bijvoorbeeld.

Of ben ik hierin mis omdat:
a) de profielen van het frame sowieso grotendeels de totale kostprijs bepalen
b) groter frame = overgaan naar grotere profielen (meer stijfheid)
c) ... (?)

JOHN LAMERS
30-07-17, 20:01
Das niet zo makkelijk te beantwoorden, hoe groter de machine hoe zwaarder de profielen idd.
maar ook stappenmotoren moeten zwaarder orden, daardoor ook de drivers voor de motoren.
de rail waar de assen over heen en weer gaan, dat is trouwens samen met de kogelomloop spindels wel het duurste aan de machine,
maar als je in het formaat van hele platen gaat werken, gaat er ook een hoop geld zitten in het frame wat ik dan uit plaat ipv systeemprofielen zou maken. Aluminium plaat kost ook iets van 6 euro per kilo.
als je ipv stappenmotoren servo's wil gebruiken gaan de kosten ook omhoog. Dan heb je voor een grote machine ook een andere freesmotor nodig die incl. Frequentieregelaar ook aardig prijzig kan zijn,
er zitten dus niet echt verhoudingen aan, een machine van het formaat dat wij bouwen voor de opendag kan zonder freesmotor en pc ook wel 2500 euro kosten als je andere materialen gebruikt.

XL500SZ
30-07-17, 20:31
Hallo, ik ben de medeknutselaar / compagnon van John .

Voor wat betreft de kosten tov freesoppervlakte.
Dit is niet 1 op 1, een machine van 80x40cm hoeft niet 2x zo duur te zijn als 1 van 40x20cm.
Volgende dingen spelen een rol:

- profielen van het frame zijn niet de grootste kosten. Wel ongeveer lineair (2x zo lang, 2x zo duur). Voor een fiks grotere machine wil je waarschijnlijk wel wat stijver bouwen, dus meer profielen en misschien een slagje groter.

- aandrijving / snelheid; voor een grote machine wil je waarschijnlijk niet 5 minuten wachten tot hij een keer aan de andere kant van het bed is gekomen. Kan invloed op de prijs hebben. Wij bouwen met Nema23 stappenmotoren. Deze zitten ook op mijn grotere cnc machine van 80x80cm. Met een spoed van 5mm op de kogelomloopspindels haal ik maar 1,5m / min. Dit is erg langzaam als je veel freeswerk hebt. Met dezelfde motoren kan er nog wel sneller worden gegaan door hogere spoed kogelomloopspindels te nemen, of door bijvoorbeeld een overbrenging van 1:2 tussen motor en spindel, met nema23 is de max waarschijnlijk rond de 4,5m/min voor een portaalfrees. Voor een machine van 122x244 zul je echter een zwaarder portaal hebben dat je sneller wilt bewegen. Hiervoor heb je zwaardere aandrijving nodig en dat kan fiks duurder zijn. (in die maten is Nema 42 of Servo aandrijving waarschijnlijk de meest logische stap, in combinatie met de duurdere motordrivers en een veel grotere voeding)

- van grote invloed is welke kwaliteit onderdelen je gebruikt. Voor deze machine een paar kogelomloopspindels herkomst China, kosten tussen de €40,-/€45,- per setje (spindel, 2x lagering, moer en askoppeling). Dezelfde maat kogelomloopspindel van een gemiddeld kwaliteits merk kosten alleen de lagerblokken dat al. (en dan nog 50,- voor de spindel, 100 voor de kogelomloopmoer, 60,- voor de eindbewerking. Wil je de top in de markt, dan nog maar eens maal 2). Datzelfde geld ook voor de lineaire geleidingen.
Ons uitgangspunt voor deze machine is een beperkt budget, dus daarom de onderdelen uit China en op de open dag hout kan iedereen zien wat daar mee te maken is.

- freesspil is nog van invloed op de kosten. Bovenfrees Aldi ~50,- (gaat niet zo lang mee); Kantenfreesje, bv Makita €90,-; Kleine Kress spindel €150,-; Frequentie gestuurde HF spindel uit China 1.5kW ~€150,- 2.2kW ~€230,-. Op een grote freesmachine van 122x244 wil je waarschijnlijk wel een wat serieuzere spindel (bv 3kW of groter, automatische gereedschapswissel). Eigenlijk kun je dit zo duur / goedkoop maken als je zelf wilt.

- besturing (software) voor een licentie en interfacekaart van een bekend merk betaal je wat (is werderom net zo duur te maken als je zelf wilt).
Voor deze machine gebruiken we een Arduino waar een open source cnc controller op staat (GBRL) en dat in combinatie met een open source programma op de pc (UCS). Alleen een (oude) laptop / pc nodig.

Hopelijk geeft dat een klein beetje inzicht in de prijzen tov grootte machine. Er zijn wel meer factoren maar voor de hobbymachines zijn dit waarschijnlijk de belangrijkste.

SereN
30-07-17, 22:01
Hopelijk geeft dat een klein beetje inzicht in de prijzen tov grootte machine. Er zijn wel meer factoren maar voor de hobbymachines zijn dit waarschijnlijk de belangrijkste.

Zeker, bedankt allebei!

Clements
30-07-17, 22:40
Bij het maken van een cnc machine gaat het budget meetsal wel keer 2. Mijn vrouw weet nog niet wat de mijne gekost heeft :cool:

op cnczone staat er een heel topic over een gezamelijk open source ontwerp. Zeker de moeite waard om te lezen.

audiomanics
31-07-17, 09:22
Niet om dit draadje te stelen, maar op een ander forum (Cnczone.nl) heb ik een hele portaalfrees ontworpen en beschreven met alle valkuilen waar een beginnende ontwerper in kan vallen.. Veel gemaakte fouten, ervaringen, hoe je een goede machine kan bouwen. Kompleet met alle tekeningen en uitleg. Er zijn heel wat mensen die daar veel van geleerd hebben en van de betreffende machine zijn er ook al zo'n 8 gebouwd door de diverse leden.
Zeker op het gebied van de elektronica is niet iedereen even onderlegd. In die topics wordt je aan het handje meegenomen naar een goed werkend resultaat.
Het is geen budgetmachine, maar de meesten hebben hem al binnen een half jaar tot een jaar terug verdiend. Misschien het lezen waard en je voordeel er mee te doen.. Er staan veel wetenswaardigheden in.. (en tussen alle ruis van andere forumleden door lezen.. )
Zoek op CNCZone.nl maar eens naar "Opensource Portaalfrees" Dan zal je een aantal topics vinden.. Sommige topics zijn al heeel erg groot... Misschien moet je, om alles te zien, lid worden.. Maar dat kost niets, net als dit forum...
Kees (ook op CNCZone.NL is mijn naam audiomanics)

JOHN LAMERS
31-07-17, 12:21
Hele mooie machine, wat kost hij uiteindelijk?
Ik denk dat het voor de niet commerciële hobbyist best een drempel is om een paar duizend euro uit te geven voor een cnc machine.

Voor de serieuze gebruikers die een dergelijke machine bouwen om er geld mee te verdienen is het zeker een mooie optie.

Atmoz
31-07-17, 12:44
Om de zelfbouwers onder ons te stimuleren ben ik samen met met een mede knutselaar aan de bouw van een cnc portaalfreesmachine begonnen.
het is onze bedoedoeling om mensen die plannen hebben voor de aanschaf/bouw van een cnc machine te stimuleren en
en een idee te geven wat er bij komt kijken om een werkbaar gereedschap te krijgen.
De stappenmoteren lagen al even op de plank, en deze week zijn ook de kogelomloop spindel binnen gekome en kon het opbouwen beginnen.
De vorderingen van de bouw gaan we in deze post bijhouden.

Heel erg gaaf zeg :cool: Voor mij helaas wat laat (ik heb m'n CNC apparaat net enkele weken geleden ontvangen), maar wel heel cool dat je hem mee neemt naar de open dag.

Ik ben ook erg benieuwd naar het eindresultaat.

Veel succes met dit gave project.

Grtz,

Atmoz

audiomanics
31-07-17, 12:46
Laat ik eerst even zeggen dat het allemaal hobbieisten zijn die zo'n machine gebouwd hebben, maar je weet: Aanbod schept behoefte. Zo is de een begonnen met maken van ornamenten voor een webshop en de ander maakt zijn spullen nu ineens zo mooi en strak dat er vraag naar is..
Dat de machine niet voor een paar honderd euro te bouwen is, mag duidelijk zijn. Afhankelijk van hoe goed je kan handelen, verstandig inkopen, zelf dingen doet, dure dingen als de T-slottafel (tijdelijk misschien) vervangt door een plaat MDF oid.
De goede ISEL-spindels gebruikt of aanpassingen maakt voor de veel goedkopere (en minder goede) chinese spindels, Licht gewicht profiel ipv het veel zwaardere ITEM spul, Geen EdingCNC CPU5A4E gebruikt maar goedkoop (lees gejat) Mach3 gaat gebruiken.. Of zelfs geen Closedloop systeem (dus geen stappenfouten) maar gewone steppers gebruikt etc etc moet je toch wel rekening houden met 3000 tot 5 a 6000 euro.
Er zijn mensen die alles bij de duurste aanbieder gekocht hebben (DamenCNC om er een te noemen) en alles lokaal hebben laten bestellen onder het mom "dan heb ik service".. Ja, dan ben je aan de beurt... en die service... ze bellen mij toch altijd..
Overigens is de machine geheel naar wens te configureren. Ik moet er wel bij zeggen dat je met schroefspindels niet groter moet gaan dan een werkbereik van 130 x 100cm. Zo'n machine bestaat er, maar door die lengte gaan de spindels al bij 7 meter per minuut resoneren.. De wat kleinere banken (meest 100 x 70 cm werkbereik) halen moeiteloos 10meter/min met 2-3G acceleratie.. En dat is best heftig om te zien..
Wil je echt groot, dan zal je over moeten stappen op een tandheugel-systeem. Op basis van de OpenSourcePortaalFrees is er daar ook al eens een van gebouwd (in Duitsland, ergens)

Kees

evs
31-07-17, 14:30
Laat ik eerst even zeggen dat het allemaal hobbieisten zijn die zo'n machine gebouwd hebben, maar je weet: Aanbod schept behoefte. Zo is de een begonnen met maken van ornamenten voor een webshop en de ander maakt zijn spullen nu ineens zo mooi en strak dat er vraag naar is..
Dat de machine niet voor een paar honderd euro te bouwen is, mag duidelijk zijn. Afhankelijk van hoe goed je kan handelen, verstandig inkopen, zelf dingen doet, dure dingen als de T-slottafel (tijdelijk misschien) vervangt door een plaat MDF oid.
De goede ISEL-spindels gebruikt of aanpassingen maakt voor de veel goedkopere (en minder goede) chinese spindels, Licht gewicht profiel ipv het veel zwaardere ITEM spul, Geen EdingCNC CPU5A4E gebruikt maar goedkoop (lees gejat) Mach3 gaat gebruiken.. Of zelfs geen Closedloop systeem (dus geen stappenfouten) maar gewone steppers gebruikt etc etc moet je toch wel rekening houden met 3000 tot 5 a 6000 euro.
Er zijn mensen die alles bij de duurste aanbieder gekocht hebben (DamenCNC om er een te noemen) en alles lokaal hebben laten bestellen onder het mom "dan heb ik service".. Ja, dan ben je aan de beurt... en die service... ze bellen mij toch altijd..
Overigens is de machine geheel naar wens te configureren. Ik moet er wel bij zeggen dat je met schroefspindels niet groter moet gaan dan een werkbereik van 130 x 100cm. Zo'n machine bestaat er, maar door die lengte gaan de spindels al bij 7 meter per minuut resoneren.. De wat kleinere banken (meest 100 x 70 cm werkbereik) halen moeiteloos 10meter/min met 2-3G acceleratie.. En dat is best heftig om te zien..
Wil je echt groot, dan zal je over moeten stappen op een tandheugel-systeem. Op basis van de OpenSourcePortaalFrees is er daar ook al eens een van gebouwd (in Duitsland, ergens)

Kees

Ik heb je ontwerp uitgezocht. is een heel mooi ontwerp. Maar je praat zo over 5000,- plus en dat vind ik veel geld.
Daarbij als je hem voor houtbewerking gaat gebruiken, denk ik, niet dat je die nauwkeurigheid nodig hebt maar wel een wat grotere machine. Ik heb nog even gekeken of je niet iets van een schuif CNC kan maken. Door de X en Y as om te draaien.

audiomanics
31-07-17, 14:50
Ik heb nog even gekeken of je niet iets van een schuif CNC kan maken. Door de X en Y as om te draaien. Bedoel je een vaste portaal? Hou er dan wel rekening mee dat je machine twee maal zo groot wordt dan je bereik in die richting. X en Y is niet meer dan een naamgeving. Over het algemeen Is de benaming zo gekozen dat de langste as de X heet. Een nog betere benadering (IMHO) is vanuit de basis de eerste as X te noemen (de as die de Y en Z beweegt), de volgende as Y (die dus alleen de Z beweegt) en vervolgens Z.. Extra opties als een 4e, 5e en 6e as heten dan A, B en C..
5000 euro is wel zo ongeveer de duurste uitvoering, maar je hoeft 'm natuurlijk niet zo te maken en is er niemand die in een keer alle onderdelen besteld.. Er zijn gevallen genoeg bekend van mensen die begonnen zijn met zo'n gammel High-Z of BZT ding en na jaren ergernis toch dit neer gezet hebben.. Alleen maar lachende gezichten...
Het gaat om de principes die er beschreven staan. Zeker met houtbewerken willen de krachten best behoorlijk zijn, vergis je daar niet in. Wat je bij de goedkope commerciele routertjes vaak ziet is dat de X-as met slechts 1 centrale schroefspindel aangedreven worden.. Als je dan aan de zijkanten freest trekt de boel gewoon scheef.. In jouw ontwerp zag ik gelukkig al wel twee schroefspindels die met elkaar gekoppeld worden (tandriem). Nog een "vergissing" is dat de portaal vaak extreem hoog gemaakt wordt en dan ook nog alleen met twee platen.. Praktisch is een maximale doorvoerhoogte van ca 125mm: frezen met een snijlengte van 6cm die door 6cm dik materiaal heen moeten is wel zo uitzonderlijk... Natuurlijk heeft iedereen zijn eigen gebruiken, maar in de afgelopen 12 jaar is het aantal keren dat ik materiaal dikker dan 40mm bewerkt heb nog niet op 1 hand te tellen.
Overigens heb ik zelf niet eens de Opensource staan.. Mijn stokoude machientje doet het nog best, ik frees er ook Aluminium, messing, brons, marmer enzo mee... Maar ik moet wel zeggen dat de OSPF op alle vlakken veel beter is.. dus ooit staat er zomaar een OSPF, misschien...
Kees

spinningwheels
31-07-17, 21:32
Interessant,Wil eigenlijk zelf ook aan de gang op basis van een zwaar stalen bureau , Heb al 30 mm geleidingen met wagentjes .
Aan 20 mm hoogte heb ik zat

audiomanics
31-07-17, 21:38
Huh... doe jij ook al aan hout??? (tenminste als je uit Vledder komt)
Kees

spinningwheels
31-07-17, 21:57
Nee geen hout , maar als portaaltje voor plasma snijder, komt allemaal niet op 0.10 mm

Toxiq
03-08-17, 20:31
Vledder...wat is daar te doen :-)

audiomanics
03-08-17, 21:08
In het altijd pittoreske Vledder is altijd wel iets te doen (nee, ik heb er nog geen stoplichten gevonden ;-) ) Maar ik ken een spinningwheels uit Vledder en aangezien ik daarbij helemaal niets met hout kon voorstellen was ik wel verbaasd hem hier tegen te komen... vandaar dus..
Kees

JOHN LAMERS
04-08-17, 06:44
Kantine praat kan ook op de daarvoor bestemd plek .
:mad:

JOHN LAMERS
14-08-17, 18:36
Vandaag is mijn eerste vakantie dag, en wat is er leuker dan weer een paar uurtjes aan de cnc machine werken :o
Deze week is de laatste elektronica binnen gekomen om de stappenmotoren aan te sturen.
vandaag hebben we de kogelomloopspindels aan de zijkokers van het frame gemonteerd en een plaat gemaakt voor de montage van de 2 stappen motoren onder de tafel.
Deze worden doormiddel van getande riempjes aan de kogelomloop spindels gekoppeld.
Op de foto's is goed te zien hoe ver de machine al is gevorderd, vandaag was het derde dagdeel dat we met de machine bezig zij ongeveer 15 tot 18 uur.

67301
67302

Nog een paar uurtjes dan zal de y as op eigen kracht kunnen bewegen.

gr. John

XL500SZ
02-09-17, 18:32
Vandaag weer even met de cnc aan het knutselen geweest.

De motoren die het portaal heen en weer gaan bewegen zijn gemonteerd met de riemaandrijving.
We hebben een groter tandwiel op de motor gekozen om (hopelijk) een leuke snelheid over te houden.
Verhouding is 20tand -> 14 tand.

Verder een plaat onder de staanders van het portaal bevestigd waar de kogelomloopmoer bevestiging aan komt.

68028
68029

Binnenkort meer. We hebben wat vertraging opgelopen onder andere omdat mijn grote freesbank problemen heeft en in onderhoud is.

SereN
08-09-17, 08:07
Ik ga niet aanwezig kunnen zijn op de opendaghout, maar heb wel interesse.

Kunnen jullie hier een lijst posten van de gebruikte onderdelen, met een link naar waar die werden aangekocht?

Staat het op de planning dat jullie een soort handleiding maken waarmee de machine kan gebouwd worden?

JOHN LAMERS
13-09-17, 20:52
We kunnen zeker een lijst maken met gebruikte onderdelen en waar we deze hebben gekocht, die wilden we voor de opendag toch ook maken.
Een handleiding staat niet echt in de planning omdat we een machine bouwen met gedeeltelijk gebruikte onderdelen die nu voor handen zijn
dat betekend dat een andere machine net even anders in elkaar kan zitten dan de machine die wij nu maken.
we hebben hiervoor gekozen omdat de gebruikte onderdelen van hogere kwaliteit zijn en als we dit nieuw zouden aanschaffen zouden we ons doel van een goedkope machine niet halen.
Ik ben echter wel berijd om vragen te beantwoorden van mense die een soortgelijke machine bouwen en ergens vast lopen.

gr. John

XL500SZ
21-09-17, 21:26
De grote freesbank is weer gerepareerd, dus we hebben een beetje een inhaalslag kunnen maken mbt de cnc machine.
Hieronder in een aantal posts de vorderingen, anders wordt het zo'n lang bericht.

We hebben het portaal bevestigd aan de kogelomloopspillen. Dit op een hele simpele manier met 2 rechtopstaande blokjes aluminium, aan elke zijde van de kogelmoer 1.
Deze blokjes zitten vervolgens bevestigd aan de horizontale plaat die onder het portaal gebout zit.
Op onderstaande foto duidelijk te zien. (De vier gaatjes zijn extra.....meetfoutje ;-)

68563

XL500SZ
21-09-17, 21:52
Verder hebben we een Z-as geknutseld, dit wordt de verticale as waaraan de freesmotor / spindel straks bevestigd wordt.
Om voor ons de kosten wat te drukken, en om de deadline van volgende maand te halen, hebben we hier een oude linaire luchtcilinder voor gebruikt als basis.
Deze zijn soms wel op marktplaats, of bij de schroothoop te vinden in nette staat. (of op zolder zoals er bij mij nog wat lag ;-)

We hebben de bestaande assen eruit geperst, en de luchtcilinder in het midden van de geleider hebben we verwijderd.
Vervolgens hebben we een meter geslepen as gekocht (C45 staal, passing h6, kosten 6.50 excl.)
Hiervan hebben we 2 nieuwe geleiders gezaagd van 250mm lengte, deze lengte is afgestemd op het kogelomloopspindeltje dat we uit China hebben laten komen. (SFU1605 van 200mm lengte)
De moer van de spindel past precies in het gat waar we de luchtcilinder uit verwijderd hebben, een meevallertje. Vervolgens de moer vast gezet met 4 boutjes.
Normaal wordt een kogelomloopspindel aan beide einden gelagerd, omdat de z-as maar een kleine slag heeft hebben we ervoor gekozen om het lossen eind niet te lageren. Dit geeft ons een grotere effectieve slag.
Daarna een aluminium plaatje op maat gezaagd (kan gewoon met de afkortzaag) en deze bevestigd aan de 2 aluminium blokken aan het uiteinde van de linaire geleiders.
Op dit plaatje aluminium vervolgens het vaste lager van de kogelomloopspindel bevestigd met 4 tapgaten en inbusjes M5.

68564

Om de stappenmotor op de z-as te bevestigen heb ik een afstandsbusje gedraaid en een vierkant plaatje dat op dit busje gemonteerd.
Deze wordt met 4 inbusjes aan de bovenzijde van de z-as gemonteerd. In de afstandshouder zit de flexibele askoppeling tussen de stappenmotor en de kogelomloopspindel.

68566

(deze manier van bevestigen is een beetje over de top, maar aangezien er toch een draaibank en freesbank staat wel een leuk klusje. Er zijn ook standaard stepper mounts te koop)

De gehele z-as wordt bevestigd aan de y-as. (de as die aan het portaal komt).
Deze as komt ook uit de voorraad op mijn zoldertje.
Simpele bevestiging doormiddel van 4 inbusjes. Kleine aanpassing aan de lineaire geleider, 4 potgaatjes geboord om de koppen van de inbussen te verzinken.

68569

Morgen op zoek naar materiaal om de geleider van de y-as aan het portaal te bevestigen.
En op het programma staat het afschuinen van de zijplaten van het portaal.
De platen gespiegeld op elkaar gelegd en vastgezet met 2 bouten en een lijmklem.
Schuinte is al afgetekend, kraslijn in de blauwe lijn.

68570

SereN
22-09-17, 06:26
Mooie update.

Is het hebben van 'een grote freesbank' een vereiste om zelf zo'n CNC machine te bouwen? Ik denk/hoop het niet.

Welk gereedschap heb je eigenlijk voor de bouw zelf nodig? Ik zie al een afkortzaag (met speciaal blad om aluminium te zagen?) voorbijkomen om allerlei blokjes en plaatjes te maken. Een bovenfrees om de kantjes af te ronden/schuinen waarschijnlijk (speciale freesjes nodig voor aluminium?). Een kolomboor met metaalboortjes en taps om schroefdraad te trekken lijkt me. Wat mis ik nog... ?

XL500SZ
22-09-17, 06:51
Mijn eigen CNC heb ik gebouwd toen ik nog geen freesbank had, voor een aantal plaatjes aluminium toen wel hulp ingeschakeld van een vriend die dat op zijn werk kon maken.
Op zich is het echter denk ik niet nodig.
De goede onderdelen bestellen (kunnen we wel in assisteren) en met het gereedschap dat je noemt (kolomboor, afkortzaag, boren, tappen.) kun je volgens mij heel ver komen.
Ligt er ook een beetje aan hoe handig je bent, maar dat zal op dit forum geen probleem zijn ;-)
Aftekenen doe ik wel eens door een tekeningetje te maken in de computer met puntjes ter plaatse van de gaten, op ware grootte te printen, op werkstuk leggen / tapen, en door het papier heen te centeren met centerpons.
Dit kan erg nauwkeurig (<0.1mm afwijking)

Heb zelf geen apart blad in de afkortzaag voor aluminium. Hoor ook wel van andere mensen en bedrijven dat ze aluminium zagen op afkortzaag / cirkelzaag.
Wel voorzichtig doen! bril op (komen heel veel kleine aluminium spaantjes af die alle kanten op kunnen schieten), werkstuk vastzetten.

kanten breken kan gewoon met een vijl, geen frees voor nodig. Heb zelf een afbraammesje, die kun je voor 5,- al vinden bij de goedkopere gereedschap leverancier.

Als er aanzienlijk interesse is vanuit het forum is het een mogelijkheid om misschien een iets meer standaard ontwerp te maken.
Dan zou ik de aluminium platen kunnen ontwerpen en bestellen bij mijn laserbedrijf.

O Peatey
23-09-17, 23:14
Het begint nu echt wat te worden Pascal.
Dat wordt een mooie (prototype) machine voor de ODH; nog 3 weken te gaan!
Lopen jullie nu al tegen dingen aan waarvan je zegt 'bij nr. 2 en volgende moet dat anders'?

XL500SZ
23-09-17, 23:43
De machine is behoorlijk naar tevredenheid, mooi concept met de onderste kogelomloopspindels beschermd tegen stof straks en de machine qua grootte en gewicht nog mobiel.

Uiteraard zijn er wel altijd verbeteringen mogelijk. Een aantal dingen zouden wel anders kunnen bij de volgende versie.
Bijvoorbeeld:

- bevestiging van kogelomloopmoer y-as aan het portaal. Deze is nu star bevestigd en het zou mooier zijn als de verbinding alleen de kracht overbrengt in de richting die nodig is.
(en ook geen momenten)

De wat lagere stijfheid van de x-as + z-as (op het portaal) is niet in verhouding met het best wel stabiele kokerframe en geleidingen. Beter zou zijn om ook lineaire rails met wagentjes voor deze assen te gebruiken.

- stappenmotor bevestiging z-as is wat overdreven uitgevoerd, dit kan minder bewerkelijk.

- bij een volgende machine het ontwerp optimaliseren voor eenvoud en bijvoorbeeld ook kant en klare gelaserde aluminium platen bestellen, dat scheelt veel bewerkingstijd en maakt de machinebouw ook mogelijk zonder freesbank thuis.

Weet niet of het lukt qua tijd, maar zou wel een 3d modelletje willen tekenen waar deze verbeteringen in verwerkt zijn en ook een kostenplaatje erbij wat een dergelijke machine dan in totaal kost.

SereN
24-09-17, 07:08
Weet niet of het lukt qua tijd, maar zou wel een 3d modelletje willen tekenen waar deze verbeteringen in verwerkt zijn en ook een kostenplaatje erbij wat een dergelijke machine dan in totaal kost.

Ik heb hier alvast interesse in! Een 3D assembly (STP formaat) zou ook leuk zijn om zelf al wat in rond te neuzen en zo de opbouw beter te begrijpen. In feite is zo'n 3D model dan eigenlijk voor een deel ook al een handleiding om de machine op te bouwen...

XL500SZ
26-09-17, 09:42
Gisteren de X-as kogelomloopspindel aan het portaal bevestigd. Onderstaand 2 foto's waarin duidelijk te zien is hoe deze zit.
De kogelomloopspindel hebben we aan het begin van het project besteld, maar is nu wat aan de lange kant voor de breeddte van de machine, dit zou bij een volgende machine korter worden.
Om dit op te lossen een simpel plaatje waarmee het portaal wat verlengd wordt.

Voor de stappenmotor bevestiging aan de andere kant van de spindel een plaat gefreesd, deze plaat heeft sleufgaten zodat ook de riemspanning hiermee ingesteld kan worden.

Alle bevestiging is aan de koker van het portaal. Dit geeft de vrijheid om het portaal op verschillende hoogtes te hangen.
Dit om verschillende types freesspindels te accomoderen en om eventueel in een object waar je de CNC op kunt zetten te graveren.
Hierbij zou de mdf plaat waarop je normaal freest weggenomen worden en kan de spindel door de machine heen steken.
Bijvoorbeeld om een mooie gravering in een bestaand werkstuk te maken dat groter is als de machine.
Voor deze verschillende hoogtes heb ik in beide zijkanten 3 gaten extra geboord.
In totaal nu 4 verschillende hoogteinstellingen voor de portaalas.

68703
68704

Nu moet de moer van deze kogelomloopspindel nog gekoppeld worden aan het 'karretje' waar de z-as aan hangt.

XL500SZ
28-09-17, 21:47
Het karretje van de X-as is gekoppeld aan de kogelomloopmoer.
Hiervoor een standaard verbindingshoek van het aluminiumsysteem aangepast, en nog 3 andere plaatjes aluminium gebruikt.
Op de foto's alles duidelijk:

68780

68781

XL500SZ
28-09-17, 22:07
Verder begonnen met het electronica gebeuren.
Hiervoor eerst een plaatje getekend in Fusion 360 waar alle drivers voor de stappenmotoren, en een Arduino in past.
Dit plaatje vervolgens uitgefreesd met de 'gewone' cnc router in 4mm plexiglas.
Draad M3 getapt en de componenten hierop bevestigd.

68782

68787

Vervolgens alle bedrading tussen de arduino en de drivers aangesloten.
Op de arduino zit een breakoutboard geplaatst met schroefklemmen, dit kan handig zijn met aansluiten.

68784

Daarna verder met het aansluiten van de stappenmotoren op de drivers.
Alvast een kabelrupsje gemonteerd voor de X-as.

68786

En natuurlijk even getest.
Alle drie de assen doen het, moet nog wel een beetje geoptimaliseerd worden qua snelheid.

Klein filmpje van 3 assen simultaan beweging: https://youtu.be/XdvVakopnow

Nu nog het afwerken en dan op naar de Open dag hout.

O Peatey
28-09-17, 22:47
Wat voor spindle heb je gemonteerd?

XL500SZ
28-09-17, 23:05
Er is nog geen spindel op gezet. Dit kan in principe elke spindel zijn. We hebben een aluminium plaat waar deze op komt. Waarschijnlijk als dit tot een bouwpakket komt is een 43mm klem het handigste, hier passen de 'standaard' spindels in.

Misschien dat ik er voor het testen even een 1.5 kw frequentieregelaar gestuurde spindel in hang, die heb ik nog liggen en nog niet geprobeerd.

XL500SZ
04-10-17, 15:28
Heb de machine de afgelopen dagen wat verder afgebouwd:
- Kabels weggewerkt
- Kabelrups en u-profieltje waar deze in loopt voor portaal gemonteerd
68979

- afdekkapjes voor de profielen
- tijdelijk een spindel gemonteerd om wat te testen (Elte 0.75kW 18000rpm op 3fase freq. regelaar)
- een werkblad van MDF gemonteerd
(dit werkblad loopt aan de binnenkant van het portaal met ongeveer 1mm speling naar het portaal toe.
Dit heeft als voordeel dat de geleidingen van het portaal veel minder stof vangen.)
68980

- Test gefreesd van het electronica kastje in MDF op mijn andere CNC router

68978

Voor de Opendaghout rest nog het klaarmaken van het electronica kastje, incl een aantal knoppen (start, stop, noodstop, pauze)
En natuurlijk nog wat testen.

XL500SZ
04-10-17, 15:51
En heb net een filmpje gemaakt van de eerste frees testjes:

https://youtu.be/cS2aUJ-qxyI

jaap
04-10-17, 21:44
Helemaal top!! Echt een gaaf project geworden.

ook op Facebook (https://www.facebook.com/woodworking.nl/posts/1546592115399311?notif_id=1507161298349113&notif_t=like).

jaap

TH0M
13-10-17, 10:34
Super cool. Onze CNC bank zijn we nu aan het ombouwen naar hybride stappen motoren, kan niet wachten tot dat hij weer werkt.

Wat van soort frees gebruik je voor MDF en welke voeding en aanzet?

XL500SZ
13-10-17, 11:15
Meestal voor uitsnijden van werk een 1-snijder van 4 of 6mm, maximale voeding. (In dit geval 1,5m/min) Zou wel sneller kunnen denk ik ook wel 4 / 5 m/min.
Stepover iets van 80% freesdiameter.
Voor vlakken in mijn grotere cnc machine een 18mm vlakfrees met stepover ~80%, 2 tot 4mm diep, maximale voeding (1.5m/min), zou ook wel sneller kunnen op snelle machine.

'EDIT'
Als toevoeging op bovenstaande, voor een klant wat MDF mallen ontworpen, deze zijn gefreesd op een SCM Accord 40.
Hiervoor gebruikten we 20mm frees, 8mm diep per gang en tussen de 8 en 12 m/min voeding, dat schiet een beetje op ;-)

XL500SZ
13-10-17, 22:03
Nog een laatste toevoeging van hoe de machine erbij staat voordat we Zondag naar de Opendaghout gaan.

- electronica in boxje verwerkt
hierop ook een aantal knopjes, pause, resume, abort (voor freesprogramma) en reset (soort van noodstop)
- Mount gemaakt voor 43mm Eurohals (voor bijvoorbeeld Kress of Mafell spindels)
- spillplate gemonteerd en gevlakt. (extra plaat MDF die dient als werkplaat. Als hier wat beschadigingen in komen door bijvoorbeeld frezen, of vastzetten van werkstukken met schroeven hoeft niet gelijk de hele onderplaat vervangen te worden.

69229

Verder begonnen met een 3D model, dit om het uiteindelijke ontwerp vast te leggen en een nauwkeurige prijsindicatie te kunnen maken.
Dit model is tevens de basis voor eventueel een bouwpakket voor deze machine dat we willen aanbieden als daar interesse voor is.
Het model is gebaseerd op 'standaard' onderdelen; daar waar we nu ook gedeeltelijk spulletjes uit de 'in de loop der tijd verzamelde voorraad' gebruikt hebben.

69230

Jop
07-11-17, 18:33
Hallo, op de opendag heb ik een blaadje meegenomen. Deze ben ik helaas kwijtgeraakt. Maak je de cnc frees nog voor de verkoop? Groeten, Jop

XL500SZ
08-11-17, 15:00
we zijn nog steeds bezig met het uitzoeken of we de machine in bouwpakket kunnen aanbieden.
Het uiteindelijke ontwerp is zo goed als afgerond.
Verder hebben we een aantal offertes binnen gekregen voor de onderdelen, maar nog niet voor alles.

Zal je een PB sturen met mijn e-mailadres, dan voeg ik je toe aan de mailinglijst voor informatie.

XL500SZ
07-12-17, 09:18
Afgelopen vrijdag hebben we een e-mail gestuurd naar de mensen die op de mailinglijst staan.
Ook hier op het forum even een update.

Wat is het CNC project.

Op de Open Dag Hout (op 15 oktober in Zutphen) was er veel interesse voor de machine, hardstikke leuk!
Goed gevoel over dat we de machine gebouwd hebben, en leuk om alle enthiousaste mensen te ontmoeten.
We hadden 50 foldertjes meegenomen. Die waren al om 11 uur op! Met al die belangstelling hebben we nog een keer kritisch gekeken naar het ontwerp en zijn op zoek gegaan naar leveranciers van de nodige spullen, zoals de aluminium profielen, leverancier voor aluminium snijwerk, kwaliteits lineaire geleidingen, stappenmotoren, electronica, spindels, etc.

Met de onderdelen die we gevonden hebben zijn we opnieuw aan de slag gegaan met het ontwerp.
Het prototype is deels gemaakt van onderdelen die we nog hadden liggen. Voor de definitieve versie hebben we een paar zaken veranderd, zoals:

Kwaliteits lineaire geleidingen van 15 mm voor alle assen (nederlandse leverancier)
Aluminium platen zo ontworpen, dat ze met pasnokjes in elkaar vallen
Y-as en Z-as ontwerp verbeterd voor meer stijfheid
Dikte zijplaten van 15 naar 10 mm
En natuurlijk veel kleine details, maar dat zal ook wel een doorgaand proces blijven.

De machine die we nu hebben ontworpen is geschikt voor de gevorderde hobbyist of klein bedrijf. Zelf hebben we het prototype inmiddels ook al bedrijfsmatig al gebruikt.
De gekozen onderdelen zijn allemaal van goede kwaliteit, hetzelfde of beter als de machine die in Zutphen draaide.
Een deel komt wel uit het verre Oosten (kogelomloopspindels bijvoorbeeld) dit om de prijs aantrekkelijk te houden. (met kogelomloopspindels van industriele kwaliteit zou de prijs maar zo 500,- hoger uitvallen )

We gaan de machine ook als een zelfbouw pakket aanbieden, dit is voor een complete CNC router behalve de freesmotor.
Er past standaard een freesmotor in met een 43 mm eurohals, zoals bijvoorbeeld een Kress, of de Mafell die we op de Open Dag Hout ook hebben gebruikt.

Voor het zelf thuis assembleren gaan we mensen die hem kopen helpen. Er komt een film waarin we de assemblage en ingebruikstelling laten zien, je kunt ons altijd mailen/bellen.

Als er een paar klanten zijn komt er ook een aparte rubriek op woodworking.nl (http://woodworking.nl), om zo ook de ervaringen van en met andere gebruikers te delen. (Bedankt Jaap!)

De machine draait op opensource software. Wij raden GRBL aan voor de aansturing van de CNC machine en Universal Code Sender Platform op de computer. Ook hiervoor leggen we uit hoe dit werkt.

Bestellen.

Ja, zo ver is het project, we kunnen de eerste bestellingen noteren!
De onderdelen voor de eerste batch zijn besteld, en we verwachten de eerste bouwpakketten eind Januari 2018 te kunnen leveren.

Wat omvat de complete levering van het CNC router bouwpakket:

Onderdelen voor een CNC router met de volgende hoofdmaten:
Afmetingen circa B 630mm L 1050mm H 600mm
Werkbereik circa: X 400mm Y 550mm Z 150mm

- Aluminium profielen voor het frame + bevestigingshoeken
- Lasergesneden aluminium onderdelen voor onder andere:
- portaal zijplaten
- stappenmotorbevestigingen
- Z-as platen en spindlemount (Eurohals 43mm)
- Stappenmotoren, riemen, tandwielen, kabels
- Arduino compatible board en 4 losse drivers TB6560.
- Afmetingen gebaseerd op standaard onderdelen:
- 4 kogelomloopspillen (16mm x 5mm spoed)
- 6 linaire geleidingen + 12 wagens (15mm rails)
- 4 Nema 23 stappenmotoren
- Bevestigingsmaterialen, bedrading, kabelketting.

De eerste bestellingen doen we voor een introductieprijs van 1249,- voor een complete kit, de vervolg prijs wordt bepaald op onze ervaring met de eerste batch.
Transportkosten zijn we aan het bepalen. Afhalen is natuurlijk ook een optie.

In de toekomst verwachten we nog een paar opties aan te kunnen bieden zoals:
- Stofkap om afzuiging aan te kunnen sluiten
- Eindschakelaars voor repeterend werk
- Hoogte sensor om gereedschap in te stellen

Met vriendelijke groet,

Pascal Gebert
John Lamers

techcom
07-12-17, 11:06
Er zijn flinke stappen gemaakt!
Helaas kon ik niet aanwezig zijn op de open dag, maar ik ben zeer benieuwd naar de eerste ervaringen.
Je geeft een introductieprijs aan , maar wat zal het verschil zijn als de 2e batch in omloop gaat?
Word dit beduidend duurder?
Begrijp me niet verkeerd en ik ben ook zeker geïnteresseerd, maar ik kijk graag eerst de kat uit de boom.

XL500SZ
07-12-17, 11:51
Heel begrijpelijk.

We hebben het idee dat deze prijs ongeveer haalbaar is.
De meeste materialen voor 5 machines zijn in bestelling, deze doen we voor de genoemde prijs.
Afhankelijk van de laatste onderdelen (en de uren) waar we alleen een ruwe inschatting van hebben houden we daarom een slag om de arm.

Een meer redelijke prijs zou waarschijnlijk rond de 1350,- liggen, maar dat gaan we de komende maand uitvinden tijdens het bouwen.
Voor de eerste 5 staat de prijs in ieder geval vast op 1249,-

jaap
16-12-17, 10:11
Een prachtig project, als er nog 1 beschikbaar is, zou ik me graag op de lijst laten zetten.

jaap

XL500SZ
17-12-17, 18:59
Een prachtig project, als er nog 1 beschikbaar is, zou ik me graag op de lijst laten zetten.

jaap

Uiteraard Jaap, voor jou is er 1 gereserveerd!

SereN
18-12-17, 18:43
Ik verschoot een beetje van de pakketprijs. Waarmee ik niet bedoel dat die te hoog is voor wat er wordt aangeboden (daar heb ik geen verstand van), maar omwille van onderstaande:

Het is onze bedoeling de hele machine zo goedkoop mogelijk te bouwen, tussen de 300 en 400 euro moet te doen zijn zonder pc en freesmotor.

De eerste bestellingen doen we voor een introductieprijs van 1249,- voor een complete kit, de vervolg prijs wordt bepaald op onze ervaring met de eerste batch.

Ik had voor het pakket daarom €500-600 in gedachten. Is er tussen het eerste en tweede bericht iets veranderd aan het concept, waardoor het ontwerp duurder uitvalt? Is het gewoon duur om al die aluminium platen te laten snijden/voorboren? Of was de eerste inschatting gewoon wat te laag genomen?

Maw.: is het mogelijk dit ontwerp zelf na te maken (zelf onderdelen bestellen, aluminium snijden/boren/draad tappen, ...) voor laat ons zeggen €500?

rjmulder
18-12-17, 20:11
SereN ik vond/vind het ook een groot verschil dus je bent niet alleen :)

300 a 400 euro is leuk en als dat uitloopt naar 500 ja maar uiteindelijke 1249 als introductie vind ik ook een heel groot verschil.

tuoh
18-12-17, 20:28
Vermoedelijk was de eerste prijsraming wat te optimistisch, maar voor de prijs die nu gevraagd word krijg je wel waar voor je geld vind ik.

Zeg nu zelf, wat krijg je nu éénmaal voor 500€ qua cnc gebeuren, dat is dan gewoon speelgoed in vergelijking met de machine die hierboven word voorgesteld.

XL500SZ
18-12-17, 20:38
Hallo Seren,

de prijs die we genoemd is te laag voor een complete zelfbouw CNC, maar dat is wat de machine die we gebouwd hebben ons ongeveer gekost heeft.
Die ordegrootte zou misschien wel haalbaar kunnen zijn voor:
- alle onderdelen voor een geschikte prijs kunt vinden op bijvoorbeeld marktplaats.
- de CNC machine wat goedkoper uitvoeren dan de machine zoals we die in het topic beschreven hebben.
bijvoorbeeld wat lichtere geleidingen en wat kleinere / dunner aluminium profielen en plaatwerk.

Als ik de bouw van de CNC voor de opendaghout als voorbeeld neem, deze heeft ons uiteindelijk het volgende gekost:
- aluminium profielen had ik nog liggen. Komen van een oude machine die ik gesloopt heb. (heeft ons niets gekost, marktprijs ~50 ?)
- de lange portaal geleidingen heb ik van een kennis gekregen, komen van een oude machine en zaten geen loopwagens bij. De loopwagens erbij gevonden via Ebay (~100,-) (2e hands lineaire rails, marktprijs ~50 ?)
- kogelomloopspillen uit china, was een aanbieding die ik helaas niet weer heb kunnen vinden (4x ~50 = 200)
- tandwielen en riemen (~50)
- stappenmotoren had ik nog liggen, maar tweedehands waarschijnlijk voor rond de 15 te vinden. (marktprijs 4x 15 = 60 ?)
- Oude lineaire geleiding luchtcilinders, ook van een kennis gekregen. Hiervan de geleidingen gebruikt voor de Y en Z as (2e hands marktprijs ~100 ?)
- Electronica (~50)
- Plaatwerk aluminium (~100)
Dus de machine heeft ons ongeveer 550,- gekost.
Als je geen kennis hebt die je dit soort onderdelen geeft :rolleyes: ..... zou je de onderdelen goedkoop op marktplaats kunnen vinden kom je denk ik rond de 750,- uit.
Dat zou mogelijk moeten zijn voor een vergelijkbare machine als op de opendaghout.
Met het ontwerp en de bouw van het prototype zijn we samen ongeveer een 120 uren bezig geweest.

De prijs van het bouwpakket is hoger dan wanneer je 2e hands onderdelen bij elkaar gaat zoeken voor een zelfbouw CNC.
Ook is het bouwpakket gebaseerd op de router op de opendaghout omdat we eigenlijk best wel positief verrast waren hoe mooi en degelijk de machine is geworden.
Blijkbaar waren er veel mensen die het ontwerp mooi vonden gezien de grote belangstelling.
Daarom hebben we besloten om te onderzoeken of een bouwpakket voor zo'n router een mogelijkheid is.
Dit hebben we gedaan en daaruit is het verbeterde ontwerp en de kostprijs ontstaan.

De prijs voor het bouwpakket is echt niets te duur.
Er zit bijvoorbeeld goede kwaliteit lineaire geleiding op, dit bepaalt in grote mate de stijfheid, nauwkeurigheid en levensduur van de machine.
Verder is het een router met dubbele kogelomloopspil op het portaal, in hoogte verstelbaar portaal, en lineaire rail geleidingen.
Niet te vergelijken met routers die op kogellagertjes geleiding lopen, maar 1 kogelomloopspil op het portaal hebben (veel minder stijf), of riemaandrijving hebben.

SereN
18-12-17, 20:57
Bedankt om het toe te lichten!
Nogmaals: ik beweer niet dat de prijs te hoog is voor hetgeen dat aangeboden wordt, ik heb hierin te weinig (geen) ervaring om dit in te schatten, ik geloof jullie hier vrij in.

Toxiq
18-12-17, 23:10
Die teleurstelling hoorde ik elders ook...misschien iets té enthousiast geroepen vwb de prijs
CNC is duur, en met elke cm dat het toeneemt word het ook flink duurder
MAAR er is hoop !

Google eens op CNC 3040 of CNC 4060, de naam zegt het al 30x40 cm of 40x60
De laatste zit wel rond de 1200 euro maar de eerste onder de 500 euro

Nu ligt het er wel aan wat wil je er mee gaan doen én wat verwacht je er van
Zo een machine kan je gaande weg ook upgraden, dus volstaan kogellagers niet meer, dan bouw je er wat beter op/in

Maar bedenk wel, alle waar naar geld

Je kan je ook volledig in zelfbouw verdiepen, projecten als Epoxy graniet, beton en zelfs hout kom je tegen
Mits goed gebouwd kun je daar best iets leuks mee maken (ze bouwen zelfs aquariums uit hout, hoe gek wil je het hebben ;-)
kom je een flinke stapel multiplex tegen dan kan je met flink wat lagen best een stijf geheel bereiken

Anders....gewoon ff doorsparen

O Peatey
19-12-17, 00:03
Ik bespeur een nieuwe uitdaging. Een CNC-Beast misschien ....?

Toxiq
19-12-17, 08:40
:d:d:d

rjmulder
19-12-17, 08:47
Zelf ben ik in het bezit van een 3040 CNC uit China het is net wat je er mee wil doen en als je een beetje handig bent is die zelf goed te verbeteren wat op sommige punten ook zeker wel aan te raden is.
Als er een andere CNC machine komt wordt een zelfbouw, met een beetje technisch inzicht is zoiets zelf heel goed te bouwen.

JOHN LAMERS
19-12-17, 09:07
Wij zijn er met de bouw van het prototype voor de opendag hout wel in geslaagd om voor ongeveer 550 euro een hele mooie machine te bouwen, en het is aan ieder voor zich om de informatie en het ontwerp van dit prototype te gebruiken als uitgangspunt voor een zelfbouwmachine.

Het is niet slim van ons geweest om in dit draadje verder te gaan met de ideeën van een bouwpakket, het bouwpakket staat los van wat onze bedoeling was met het bouwen van het prototype, namelijk mensen enthousiast maken voor zelfbouw CNC.
Mochten er zelfbouwers met vragen zitten, stel die dan gerust, want daarom zitten we allemaal op dit mooie forum.

Echter voor de mensen die niet de mogelijkheden hebben tot het volledig zelf bouwen willen wij een bouwpakket aanbieden van een machine zoals omschreven door pascal.

Gr. John

JOHN LAMERS
19-12-17, 09:53
Hallo rjmulder,

Even wat vragen voor mensen die in de 3040 CNC geïnteresseerd zouden zijn, waar ben je tot nu toe tegenaan gelopen, wat heb jij aan de machine aangepast? en wat zou je er nog aan willen veranderen?
Ook ben ik benieuwd waar jij de machine voor gebruikt, en wat je er zoal mee hebt gemaakt?

Gr. John

Toxiq
19-12-17, 10:05
Zo is het maar net John (Y)
Hebben jullie wel eens bekeken wat er met een houten machine mogelijk zou zijn qua prijs
Ik kan me voorstellen dat dit best nog een hoop scheelt, we zijn toch allemaal houtwormen hier :-)

JOHN LAMERS
19-12-17, 10:29
Hey jeroen,

Een houten machine hebben we nog niet bekeken, het zou dan gaan oom de de schetsplaten en systeem profielen denk ik.
dat zou op de prijs zoals het prototype met marktplaats onderdelen ongeveer 150 euro schelen.
Ik zou voor 150 euro mijn machine niet van hout maken, maar als je geen aluminium kunt verwerken is dat wel een optie
De grootste kostenpost voor een CNC machine zijn geleiders en spindels, hier zou mijn voorkeur uitgaan naar gebruikte kwaliteit spullen boven goedkope chinese spullen. ( bij sommige is de kwaliteit heel minimaal en soms onbruikbaar. )
Geleiders en spindels via de bekende Nederlandse aanbieders maakt het weer duurder.

jaap
19-12-17, 11:22
Is het niet een idee om het ontwerp open source voor het forum te maken en dat jullie een kit leveren met de spindels, geleidingen en elektronica? En natuurlijk in je eigen variant in volledig aluminium. Overigens hebben we hier op het forum al eerder houtbewerkers gezien die fantastische dingen in aluminium maken met hun houtbewerkers gereedschap. En voor al het werk dat jullie er in stoppen en het inkopen, verpakken en doorsturen gunt iedereen jullie wel een opslag, een winstmarge.

Hoe eerder een aantal forummers ook een eigen cnc machine heeft, des te sneller bouwen we met elkaar de kennis op.

jaap

Toxiq
19-12-17, 11:59
Goed punt
en andere vormen van aandrijving
tandheugel, riemen.... er zijn vast mogelijkheden die bij lagere snelheden betrouwbaar zijn
De doorgewinterde CNC'rs willen meters per seconde zien of nog liever kilometers (bij wijze van spreken) de mensen hier zullen voornamelijk een machine willen hebben om leuke dingen te maken
In de metaal komt het vaak op honderdste van mm en in hout eerder naar tiende....

Met het betere speurwerk is daar vast nog meer winst te behalen, btw hoe weet een leek of hij 2e hands iets van kwaliteit in handen heeft of dat hij bij de neus genomen is...

JOHN LAMERS
19-12-17, 12:24
hoi Jaap,

Wat mij betreft is dat zeker een optie, de onderdelen voor de eerste 5 machines komen binnen druppelen.
Omdat wij eigenlijk 2 topics door elkaar hebben gegooid heeft men blijkbaar het idee gekregen dat wij een bouwpakket zouden kunnen leveren voor rond de 400 euro.
Echter is de prijs voor onderdelen van marktplaats alleen al rond de 750 euro zoals Pascal heeft voorgerekend.

Ik ben er zelf niet voor om de onderdelen die wij voor de eerste 5 machines hebben gekocht ook weer in delen te verkopen.
Dit om de kans op gestrande projecten te minimaliseren.
De slaging kans voor het bouwen van een CNC machine is bij onze complete kit 100%, het werkt, het past allemaal en er is over nagedacht.
Deze 5 machines moeten het visitekaartje worden voor wat wij kunnen leveren.

Ik ben onderhand na deze discussie over de kosten wel heel benieuwd wat mensen die echt interesse hebben in CNC voor de onderdelen over hebben.
voor de gene die daarover heeft nagedacht, deel het met ons :rolleyes:

JOHN LAMERS
19-12-17, 12:35
het is lastig te zien op een foto of iets kwaliteit is, je gaat vast een keer iets aanschaffen wat niet zo goed is als gehoopt, maar kijken en voelen is het beste wat je kunt doen bij 2e hands onderdelen.
Goed spul voelt goed solide en spelingsvrij aan.
de meeste winst bij de inkoop is te halen met aantallen, bestel je onderdelen voor 1 machine dan wordt het aanzienlijk duurder dan wanneer je voor 10 machines besteld.

trilliwilli
19-12-17, 12:57
Het is om te beginnen een mooi initiatief om een betaalbare CNC te presenteren. Voor de Open Dag Hout lijkt dit te zijn gelukt. Ik kon daar helaas niet bij zijn, dus heb het zelf niet gezien.

Als fijnmechanicus vond ik de beloofde prijs voor een zelfbouwkit al erg enthousiast, en naar nu blijkt is dat ook niet haalbaar. Ik weet als geen ander hoeveel werk er komt kijken bij het uitwerken van een compleet werkend concept, inclusief tekeningen, stuklijsten en handleiding. De inachtneming van de diverse veiligheidsregels, zoals NEN1010 en de machinerichtlijn nog buiten beschouwing gelaten.

Ik zou echter oppassen met het doen van uitspraken dat de kosten wel gedrukt kunnen worden met Marktplaats aankopen. Het idee van een bouwpakket is wel dat het zonder verdere problemen samen te stellen is, en de betaalbaarheid daarvan wordt gehaald uit de aantallen.
Wanneer mensen zelf de tweedehands markt moeten afstruinen naar onderdelen, die nooit hetzelfde zijn, dus ook niet in maatvoering, en waarvan de meeste wellicht niet eens precies weten wat ze nodig hebben, is het eigenlijk een recept voor het falen van een project.

Het bouwpakket moet alle onderdelen bevatten, en een goede beschrijving, wil diegene die het besluit aan te schaffen er ook daadwerkelijk een werkende machine van kan maken. Hier zal dus de afweging komen of dat niet reeds kan met de bestaande aanbieders van CNC machines, veelal Chinese fabrikanten die prijstechnisch vrijwel onverslaanbaar zijn. Het is niet voor niets dat daar juist alle zelfbouwinitiatieven uit voort komen, om te proberen het nog goedkoper te krijgen. Daar is kennis voor nodig, en dus lukt dat niet iedereen.

Ik zou dan ook adviseren eerst eens na te denken over een concept zoals de MFTC, waarbij alleen de tekeningen en de benodigde onderdelen als informatiepakket worden aangeboden, zo dat die eerste moeilijkheidsgraad, het ontwerpen en samenstellen van de onderdelen, zeg maar de engineering, als eerste drempel wordt weg genomen. Hier zit voor jullie als initiatiefnemers weinig risico's aan, financieel vooral, en de koper loopt ook niet zo veel risico als deze na het het lezen van de plannen het toch niet zo ziet zitten.

Lijkt mij een beter plan dan een belofte en Marktplaats als inkoopkanaal om een slagend project te realiseren. We willen voor een grijpstuiver op de eerste rij zitten, maar eisen tegelijkertijd ook een goed werkend product.

Alles heeft zijn prijs, en CNC frezen is niet de makkelijkste en goedkoopste manier van houtbewerken. Ik denk dat dat wel duidelijk gemaakt mag worden, anders worden er valse verwachtingen gewekt.

Toxiq
19-12-17, 13:44
Een dergelijk concept is er al op cnczone william, daar is een opensource machine geheel in tekening beschikbaar, zijn er al meerdere van gebouwd en ik meen ook te up/down sizen echter is dat wel weer een hele andere prijs categorie

JOHN LAMERS
19-12-17, 14:03
Hallo William,

je hebt zeker een aantal goede punten, en ik denk idd niet dat het mogelijk is om het ontwerp van onze machine met marktplaats onderdelen te kopiëren omdat nooit alle gebruikte onderdelen worden aangeboden op marktplaats.
Echter kan het principe van de machine wel worden gebruikt als lijdraad.
wij hebben voor ons prototype ongeveer 550 euro betaald, en een aantal onderdelen hebben wij gratis.
Als je alle van marktplaats zou halen zou je tussen de 550 en 750 euro kwijt zijn voor de onderdelen, en zou je zelf moeten bouwen/ontwerpen ( engineren )

Het stoort mij een beetje dat je spreekt over een beloofde prijs voor een zelfbouw kit, in november melden wij dat we nog steeds bezig zijn om te kijken of het haalbaar is om een kit te leveren, en het is pas in december dat wij de knoop hebben doorgehakt en hebben besloten om 5 machines te leveren voor 1249 euro per machine.

gr. John

Toxiq
19-12-17, 14:40
Niet persoonlijk John, maar ik heb het idee dat er nog een paar meer waren die ook die prijs verwachte op basis van één of meerdere uitspraken, misschien heb je je in je enthousiasme iets verkeerd uitgedrukt waardoor er een verkeerd beeld is ontstaan

trilliwilli
19-12-17, 14:42
Ik doelde op de prijs van €1249,- Als deze is gebaseerd op alle onderdelen die jullie leveren is er niets aan de hand. Als deze is gebaseerd op de aankoop via MP dan vind ik het ongefundeerd.

Nogmaals het concept en idee van jullie is super. Omdat er echter wat voorbarige uitlatingen zijn gedaan zijn er nu wellicht verkeerde verwachtingen. Daar wilde ik voor waarschuwen, anders sterft dit initiatief misschien uit door gebrek aan belangstelling.

En ik vind CNC frezen juist zo interessant. Ik verdien er mijn brood mee(deels).

JOHN LAMERS
19-12-17, 14:45
Welke uitspraken dan? Ik ben mij er niet van bewust dat wij het zelfbouwprojecten zijn begonnen met de intensie om bouwpakketten te gaan leveren. Lees maar terug in het topic.

Toxiq
19-12-17, 14:53
Dát klopt
maar ik denk dat door de eerste regel uit deze post https://www.woodworking.nl/showthread.php?22180-Zelfbouw-cnc-voor-demo-op-opendag-hout&p=250203&viewfull=1#post250203 en daarop voorbordurend dat het een iets ander project werd men iets andere gedachten had
Neemt NIET weg dat het een mooi project is !

JOHN LAMERS
19-12-17, 15:00
William, ik dacht dat je doelde op 300 tot 400 euro.
de prijs van 1249 voor de eerste 5 machines staat als een huis, en hier wordt niet aan gesleuteld.
Deze prijs is zoals omschreven voor een compleet bouwpakket zonder frees spindel en computer.
Voor de rest compleet zoals je kunt lezen.
Zoals er nu over het project gepraat wordt voelt voor mij een beetje alsof wij niet doen wat we hebben afgesproken vandaar dat ik in de verdediging ga.

JOHN LAMERS
19-12-17, 15:12
dat denk ik ook, wij hebben lang de boot afgehouden om een bouwpakket te leveren, omdat de financiële investering van onze kant best aanzienlijk zou zijn.
wij hebben dit risico genomen en de onderdelen voor 5 machines besteld omdat wij er van overtuigt zijn dat wij voor genoemde bedragen een goede machine kunnen leveren.
Ergens in januari zouden wij de bouwpakketten kunnen leveren incl. een handleiding in de vorm van stap voor stap filmpjes.

trilliwilli
19-12-17, 15:18
Mijn intenties waren goed bedoeld. Succes met de CNC.

houtenklaas
19-12-17, 15:33
Ik vind het een prachtig topic. Dat het verhaal is gegroeid van een ontwerp voor zelf te verzamelen onderdelen naar een bouwpakket zag ik ook wel, maar vond ik alleen maar positief. Inderdaad om de reden dat ik mezelf ken, en als ik bepaalde onderdelen niet snel te pakken zou krijgen zou het ontwerp in de hoek met goedbedoelde maar nooit gerealiseerde projecten belanden. Als ik het geld had liggen had ik meteen al besteld in de eerste serie, ik kan alleen maar hopen dat er een vervolg komt.

Toxiq
19-12-17, 18:03
vandaar dat ik in de verdediging ga.

Don't shoot the messenger :-) ik ben gelukkig belangeloos voor beide kanten, ik kan beide ook begrijpen... en nogmaals, het is een mooi project

- - - Updated - - -

vandaar dat ik in de verdediging ga.

Don't shoot the messenger :-) ik ben gelukkig belangeloos voor beide kanten, ik kan beide ook begrijpen... en nogmaals, het is een mooi project

littleart
19-12-17, 21:31
Ja super, helaas net een zaagtafel gekocht dus de investering centen zijn ff op, vraagje toch. Komt deze cnc'er met bon?
Ander dingetje ik heb een wand zaag staan ofwel x&y as zoiets moet toch ook om te bouwen zijn?

JOHN LAMERS
19-12-17, 22:13
Als je bedoelt of we met btw factuur leveren, dan is het antwoord ja.
van je zaag kan ik mij niet echt een voorstelling maken.
maar in principe zou je alle machines waarbij iets over een geleider
beweegt kunnen ombouwen. Hou er alleen wel rekening mee dat een
zaag niet echt iets is om computer gestuurd te maken en dat er dus
moeiljk of geen software bij te vinden is voor dez functie.

littleart
19-12-17, 22:27
Het is een rek staand met een portaal er over de zaag gaat er dan af of wordt wisselbaar. Zal eens kijken volgende en er een draadje aan besteden meedenken is dan welkom ;)

rjmulder
21-12-17, 15:54
Hallo rjmulder,

Even wat vragen voor mensen die in de 3040 CNC geïnteresseerd zouden zijn, waar ben je tot nu toe tegenaan gelopen, wat heb jij aan de machine aangepast? en wat zou je er nog aan willen veranderen?
Ook ben ik benieuwd waar jij de machine voor gebruikt, en wat je er zoal mee hebt gemaakt?

Gr. John
Hallo John,

De controller is een aandacht punt naar mijn mening hiervan was alleen de bodemplaat met de behuizingen van de voedingen geaard de rest niet ook de machine zelf niet.
De controller die ik heb is van de oude serie (blauw) kastje met aansturing via een LPT (printer) poort hier heb ik bewust voor gekozen.

Uit de doos was het in elkaar zetten aansluiten en eigenlijk werken. Alleen ben ik op sommige punten iets te precies en dan wil/ga je dingen aanpassen :)

Verder heb ik de Y as omgedraaid zodat de stappenmotor aan de voorkant zit, toegevoegd heb ik limit switches op alle assen achteraf waren home switches voldoende geweest voor limit gebruik ik soft limit.
De assen en lagers allemaal opnieuw uitgelijnd zodat dit allemaal soepel loopt en alles voorzien van wat smeering.

De planning is om de bekabeling nog aan te passen en een nette kabel rubs toe te voegen en de drivers wil ik ook nog vervangen ik heb het idee dat er meer uit te halen is.

Als er een grotere CNC komt dan ook zeker met een andere spindel die hier op zit is 800 watt met 8000 toeren verder ook hele andere geleidingen en aandrijf assen (ben de naam even kwijt van de draadstangen).

Het apparaat wordt gebruikt voor verschillende dingen zoals het maken van printjes, frezen in plastic en hout hoofdzakelijk MDF.
Binnenkort wil ik kijken hoe die met aluminium om gaat.

Maar over het geheel genomen ben ik er zeer blij mee. Het is een leuke CNC voor relatief weinig geld. Een 4e as heb ik er ook bij alleen nog nooit gebruikt.

robert1964
23-12-17, 12:43
Rare vraag misschien maar zijn die eerste vijf machines nu verkocht?
gr Robert

JOHN LAMERS
23-12-17, 12:55
Hoi robert,

De eerste 5 machines zijn nog niet allemaal verkocht, we gaan volgende week bezig met voorbereiding voor de uitlevering in januari.
we moeten nog wat onderdelen binnen krijgen en veel materiaal op lengte maken.

gr. John

bprosman
23-12-17, 13:36
Wat betreft de Electronica wil ik daar nog wel wat over kwijt. Als ik het goed zie op de foto's worden hier stepper drivers gebruikt met de TB6560 van Toshiba er op. Deze drivers zijn aardig berucht en op cnczone hebben ze het zelfs over : "Everytime someone purchases a TB6560, an engineer cries" . Zover wil ik niet gaan, bij Toshiba zijn ze tenslotte ook niet op hun achterhoofd gevallen , maar in dit Chinese bordje zitten wel een paar vieze 'ontwerpfouten'.
1. Niet echt een ontwerpfout maar in 99% van de gevallen sluit het IC niet mooi aan op het koelelement en zit er ook geen "koelprut" tussen.
2. Een hele vieze, de datasheet van de TB6560 specificeert dat de +5V (logic) voedingsspanning "eerder" aanwezig moet zijn dan de voedingsspanning van de stappenmotoren. Nu wordt deze voedingsspanning van +5 Volt gemaakt uit de +12...30 Volt van de motoren dus de kans dat dat gehaald wordt is nihil. Gaat vaak en lang goed en dan ineens "poef".
3. Er zit op dit board een schakelingetje wat de stroom verlaagd als de motoren "idle" staan wat niet echt lekker werkt.
4. Bij hoge snelheden kunnen de optocouplers en de stuursignalen het niet helemaal bijbenen.

Mijn eigen driver printen heb ik inmiddels aangepast, nu zitten er bij mij maar Nema 17 steppertjes aan dus ze hebben het niet alt te zwaar.
Mijn aanpassingen zijn :
1. IC rechtzetten, opvullen met een nylon ringetje, koelprut er tussen en vooral niet vergeten "Het koelblok MOET aan massa liggen.
2. De +24V en de +5V "uit elkaar trekken" en apart voeden , er zit bij mij een timertje tussen, de +24V voor de motoren komt 2 seconden na de +5V, (vergelijk het met een ster-driehoek schakeling).
3. Het schakelingetje verwijderen wat de stroom in "idle" laat zakken.
4. Snelheid is voor hout niet zo'n probleem en heb je zelf in de hand qua instellingen , ga je te hard zul je stappen missen en wil je echt "Mach 3" snelheid zou ik de signalen aanpassen.

Mocht iemand foto's willen kan dat.

JOHN LAMERS
23-12-17, 15:30
Dat zijn een paar goede tips, zeker iets om rekening mee te houden.
Er gaan idd wat verhalen rond over de tb6560 alleen halen de slechte verhalen eerder allerlei fora dan goede verhalen.
Wij geven echter gewoon garantie op de configuratie zoals wij deze aanbieden en kunnen voor mensen die meer vragen wat snelheid betreft andere drivers kunnen leveren.
Echter zou ik dat niet te snel adviseren omdat de ervaring die wij tot nu toe hebben met deze drivers gewoon goed is en we een goede snelheid kunnen halen.

gr. John

XL500SZ
25-12-17, 07:59
hallo bprosman,
ben wel geinteresseerd in de foto's van je aanpassingen, zal je een PB sturen.

Heb je de aanpassingen gedaan op de enkele as drivers, of op een bord waarbij meerdere drivers op 1 pcb zitten?
Ik ken de beschreven problemen, maar de meeste problemen zijn bij mijn weten met de drivers waarbij meerdere assen op 1 pcb zitten.
Gebruik deze bordjes samen met een kameraad al jaren en hebben nog nooit 1 gehad die problemen gaf. (oa in 2 cnc freesmachines, cnc draaibankje. draaitafel voor foto's, 2 bedrijfsmatig in gebruik zijnde lasmanipulatoren)

Hebben ook wel andere drivers geprobeerd, daartussen zaten wel types die niet betrouwbaar werken.

bprosman
25-12-17, 13:12
Hierbij de plaats van het nylon ringetje, dat verlicht de stress op de pootjes van het IC en zorgt er voor dat het IC beter aansluit op het koelblok.

71685
Het originele schema :
71680
De wijzigingen :
71681
De belangrijkste het uitsplitsen van de voedingsspanning.
Het verwijderen van de torque aanpassing.
Eventueel kun je de "Enable" opto-coupler opofferen.

Koelblok aan massa :
71686

Uit de TB6560 datasheet :
71684

Martin66
04-02-18, 20:07
Hallo Pascal en John,

Ik kijk al een tijdje mee en volg jullie Cnc project, ik vroeg mij af of het redelijk eenvoudig is om het werkbereik te vergroten. en zoja kunnen jullie dan de profielen leveren?

Ik hoor het graag van jullie.

Mvg Martin

JOHN LAMERS
04-02-18, 21:17
Hoi Martin,

Vergroten is wel mogelijk maar tot zekere hoogte.
materiaal leveren is geen probleem.

groet john

Toxiq
04-02-18, 21:18
Ik denk dat hij bedoeld op basis van jullie machine maar dan een maatje groter
dus ipc 40x60 bijv 50x80 (gok ik)

JOHN LAMERS
04-02-18, 21:20
Dat realiseer ik mij ook net, bericht aangepast

Toxiq
04-02-18, 21:46
Ja en bedankt, komt mijn bericht weer zo raar (als uit de lucht vallen) :D

Martin66
05-02-18, 06:31
Hallo John,

Ik heb je een PB gestuurd.

En Toxiq, je had het bij het rechte eind, ik had het een beetje vreemd geformuleerd:D

Toxiq
05-02-18, 08:48
Ik sta met aan hoop zaken ook nog in kinderschoen en dus lees ik het zoals jij het schrijft, daarom snap ik het wel, dat is het voordeel bij gebrek aan kennis zullen we maar denken ;)

willemr2
18-02-18, 14:23
Ik volg dit topic met grote interesse en belangstelling.

Zijn de eerste pakketten al uitgeleverd?
Ben erg benieuwd naar de foto’s van pakket en de opbouw.

XL500SZ
19-02-18, 17:40
Hallo willem,

we zijn de eerste machine voor Jaap compleet aan het afbouwen.
Bij de bouw maken we ook filmpjes om het een en ander duidelijk te maken. Dit is in een nieuw topic op het forum.

De andere machines doen we op de basis dat als er een bestelling is we het bouwpakket klaarmaken.

We hebben inmiddels besloten om niet alle onderdelen los te leveren maar we maken gedeeltelijke subsamenstellingen die gemakkelijk te monteren zijn voor iedereen.

Dit houdt bijvoorbeeld in dat we:
- de rails al op de aluminium profielen monteren, en ook de karretjes al op de rails zetten
- de stappenmotoren en de bevestigingsbrackets voor de motoren voormonteren (zie bijgevoegde foto als voorbeeld)
- De zijplaten met de platen voor de verbinding naar de kogelomloopspillen voormonteren
- ..

74338

L.N.
01-04-18, 08:59
Hoi Martin,

Vergroten is wel mogelijk maar tot zekere hoogte.
materiaal leveren is geen probleem.

groet john

John, kun je een prijsindicatie geven van een machine met een werkbereik van ongeveer 600 x 800 mm?

JOHN LAMERS
01-04-18, 11:25
Beste L.N.

we hebben martin de laatste van onze eerste serie verkocht.
we hebben de eerste serie dusdanig scherp verkocht dat de prijs voor een machine van met een werkbereik van 600x 800 1900 euro gaat kosten incl. Btw.
de machine van 400x600 wordt dan 1500 euro ipv 1250.

Groet, John / Pascal

L.N.
01-04-18, 18:49
Beste L.N.

we hebben martin de laatste van onze eerste serie verkocht.
we hebben de eerste serie dusdanig scherp verkocht dat de prijs voor een machine van met een werkbereik van 600x 800 1900 euro gaat kosten incl. Btw.
de machine van 400x600 wordt dan 1500 euro ipv 1250.

Groet, John / Pascal

Bedankt!

jaap
09-04-18, 12:51
Pascal en John leverden gisteren onze CNC machine af en Pascal liet een filmpje zien van het frezen van straatnaamborden. Een klusje dat hij via woodworking.nl gekregen had. Echt weer leuk om te zien, het filmpje laat het wel veel sneller zien dan het in werkelijkheid gaat.

jaap

https://www.youtube.com/watch?time_continue=4&v=yNZFrTNOpKg

Rian
15-05-18, 12:48
Jammer dat ik te laat ben om nog in de eerste batch mee te kunnen, hoorde van dit project van Jaap (toen we in Duitsland waren).
Mochten jullie verder gaan met de "bouwpakketten" dan hoor ik het graag. Lijkt me super leuk om mijn IT-skills eindelijk voor mijn houtbewerking te kunnen gebruiken :)
Super ook om het allemaal zo na te lezen, dat het een groter iets aan het worden is dan alleen "het groter publiek warm maken voor CNC".
Keep up the good work!

XL500SZ
15-05-18, 17:35
Hallo Rian,

we hebben inmiddels de eerste serie van de cnc-machines klaargemaakt.
Omdat het inelkaar zetten toch nog wel een specialistisch klusje is hebben we besloten de machines ook inelkaar te zetten en zijn ze kant en klaar geleverd.

Het was een erg leuk en leerzaam project.
Wel hebben we ondervonden dat een dergelijk project toch iets meer uren en geld kost als we ingeschat hadden.
Er hoefde nog net geen geld bij ;-)

Voor nu hebben we besloten om even een pauze te nemen voor wat betreft het cnc-machines bouwen.
Misschien dat we het nog een keer oppakken, en dan nemen we daar onze ervaring van deze keer in mee.
Wanneer we daar aan toe zijn laten we het weten.

Als je interesse hebt om zelf een cnc-machine te bouwen laat maar weten, dan kunnen we je altijd van informatie voorzien.

mrRuben
16-05-18, 16:16
Mooi mooi, zou ook wel willen maar aangezien ik net een nieuwe draaibank heb gekocht gaat m'n wederhelft wss niet akkoord. Laat je het hier weten als je onieuw zou beginnen?

XL500SZ
18-05-18, 16:10
Uiteraard laten we het hier weten als we weer verder gaan!

Rian
23-05-18, 20:38
hallo XL500SZ,
ik loop al lang te spelen met het idee om een zelfbouw te maken..
ben alleen bang dat ik nog niet de juiste kennis in huis heb om in te zien waar de valkuilen zijn. daardoor zal dit waarschijnlijk in dezelfde kast eindigen als mijn raspberry pi worsten-droogkast :)
had er nu de hoop op om een "compleet pakket" als zelfbouw in elkaar te kunnen gaan zetten (ikea generatie ;) )
mochten jullie het ooit weer oppakken, dan hou ik me aanbevolen!

mrRuben
23-05-18, 21:53
Mss heb ik het gemist in vorige posts, maar welke software gebruiken jullie om dit aan te sturen? Ik ken niets van cnc, maar heb recent een 3d printer aangeschaft. Het hardware gedeelte is mij vreemd, maar als programmeur ben ik wel geinteresseerd in de software. Maak je een 3d model waarbij de software dan het pad om te frezen berekend? Wat is het resultaat dat naar de machine gaat Gcode of zo? Zo ja is het wss niet zo moeilijk om een stap verder te gaan om te frezen vanaf een sd kaartje zodat je pc niet in het stof staat.

Maar ik kan helemaal mis zijn natuurlijk. Ik ken enkel de x-carve en combinatie machines als boxzy of zmorph van youtube filmpjes.

Cnc Albert
23-05-18, 22:38
ik gebruik voor mijn cnc werkstukken te frezen de software van V-carve , en die maakt zoals je zegt en Gcode aan , en dan moet ik die Gcode laden in mijn ander programma Mach3Mill , en dit programma
laat mijn ontwerp uitfrezen of graveren zoals ik het gemaakt heb ik V-carve .

Grtjes
Cnc Albert

mrRuben
24-05-18, 06:38
Bedankt voor de info Albert. Dus als ik even snel reken zou er bij het cnc bouwpakket nog een 500-1100 euro software bijkomen?
Ik ga iig al eens wat filmpjes bekijken :D

JOHN LAMERS
24-05-18, 07:51
Hallo Ruben,

Wij gebruiken voor de besturing van ons bouwpakket open source software, dat is volledig gratis.
Voor het CAD CAM gebeuren kun je autodesk Fusion 360 gebruiken, dat is voor particulieren en kleine bedrijven ook gratis.
Als je een PC hebt en een spindel motor, ben je in principe klaar.
Zoals het nu lijkt gaan wij geen bouwpakketten leveren omdat er te veel valkuilen in zitten zodat niet iedereen het project tot een goed einde kan brengen.
Voor mensen die er wel vertrouwen in hebben dat zij deze CNC machine zouden kunnen bouwen, kunnen we wel in overleg ons ontwerp ter beschikking stellen zodat niet de hele machine uitgedacht hoeft te worden.
Ook kunnen we in overleg onderdelen leveren zoals spindels rails en systeem profielen.
Of we zelf nog een batch machines gaan bouwen hangt helemaal van af of er voldoende interesse is zodat we minimaal 5 of 6 machines zouden kunnen bouwen.
Deze krijgen echter wel een hoger prijskaartje dan de eerste batch.

Groet John

mrRuben
24-05-18, 08:47
Dag John, da's duidelijk. Ik heb er interesse voor, maar voorlopig geen plaats of budget dus mij hoef je nog niet mee te tellen.

Cnc Albert
24-05-18, 09:53
Hey MrRuben

de goedkoopste versie is cut2D kost en 500 euro ,is en basis programma dat doet wat het moet doen zonder al teveel poespas erbij ,dan heb je paar stappen hoger en dat is de Aspire van V-carve,dat is het neusje van de zalm kost ook 1800 euro ,dan de Mach3Mill kost en licentie ongeveer en 200 euro , dus het is zoals je zegt naargelang de V-carve software kom je met en bedrag van tussen de 700 a 2100euro goed toe ,er zijn gratis pakketten natuurlijk maar daar heb ik zelf nog nooit mee gewerkt ,het voordeel van de software bundel van V-carve is dat je heel veel machines rechtstreeks kan laten werken met je cnc machine rechtstreeks vanuit het programma V-carve ,en heb je de Mach3Mill niet nodig .

Groeptjes

Cnc Albert

Bedankt voor de info Albert. Dus als ik even snel reken zou er bij het cnc bouwpakket nog een 500-1100 euro software bijkomen?
Ik ga iig al eens wat filmpjes bekijken :D

JOHN LAMERS
24-05-18, 10:39
Als je geen ervaring hebt raad ik Fusion aan, het is zeer veelzijdig ( CAD CAM ), gratis en heeft een post processor voor bijna alle denkbare CNC machines
zowel professioneel als hobby.
Mach3 is niets meer dan een CAM programma die van een CAD model een G-code genereert en die naar een cnc machine stuurt.
Als je gebruik maakt van open source machine besturing en g code sender in combinatie met fusion kost de software niets.