Kopjes

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Anderhalve week terug ben ik gestart met het draaien van 2 kopjes als test.
De moeilijkheidsgraad is dat de oortjes rechtstreeks aan de kopjes vast zijn.
Met andere woorden, de oortjes zijn er niet achteraf opgelijmd.
Ik heb er bewust voor gekozen dat de beide tassen een verschillende vorm hebben.
De onderkant is ook totaal verschillend afgewerkt.
De houtsoorten zijn notelaar en beuk.
Als afwerking werd er een spuitvernis opgeplaatst via de luchtpistool.

Hier de resultaten waarvan ik nog een reportage zal maken hoe alles tot stand is gekomen.
IMG_7793.jpgIMG_7790.jpgIMG_7792.jpg

Notelaar
IMG_7768.jpgIMG_7769.jpgIMG_7770.jpg

Beuk, maar hier nog niet vernist.
IMG_7776.jpgIMG_7778.jpgIMG_7781.jpg
 
Laatst bewerkt:

HBhout

Actieve deelnemer
17 aug 2015
268
0
capelle
Heel leuk, en vooral knap gedaan! Ik heb wel een ideetje hoe het zou kunnen in de grote lijn, maar hoe je dat qua klemmen hebt gedaan dan blijft me een raadsel. Ben benieuwd of ik het goed heb;)
Drinken ze lekker?
 
P

Pel

Guest
Ja, ik heb ook een vermoeden dat er op verschillende manieren ingespannen is, en op het laatst het gaatje door het oor:)?

Groet Pel.
 

Hubert

Actieve deelnemer
26 jan 2010
331
1
Maria Hoop (L)
Hier nog een met een vermoeden en dus ook benieuwd naar de feitelijke gang van zaken. Hoe het ook is, het is wél geslaagd.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Hoi SirjacobsD,

technisch weer een doordenkertje
Dus eerst weer een geweldig verslag over deze kopjes,,,

en daarna ééntje over een bijhorende koffiekan.
EuuH, ben ik je nou voor, te snel?

groetjes,

Ornament
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.841
895
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
ik heb wel zo een idee hoe je dat gemaakt hebt :) ben benieuwd of ik het juist ga hebben

Het in elk geval een kl*r*werk. Ik heb zo (ik neem tenminste aan dat het om een vergelijkbare procedure gaat) wel eens een stel quaiches gemaakt (google dat maar eens ;-) )

Wellicht dat het hier in 2 dimensies gedaan wordt, maar ik verwacht het eigenlijk niet.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Sommigen onder jullie zitten te piekeren en vandaag wil ik nog zeker iets plaatsen rond het draaien van een kopje.
Soms wil ik het wel plaatsen op het forum, maar de tijd ontbreekt steeds.
Ik doe mijn best om alles zo spoedig mogelijk te plaatsen.

Ik ben begonnen met een stuk hout klaar te maken.
IMG_7807.jpg

Een malletje klaar maken, namelijk een halve cirkel met een straal van 75 mm.
Het gearceerde gedeelte is eigenlijk een overtollig gedeelte.
Dit had ik nodig om een passerpunt te kunnen plaatsen.
Het overtollige gedeelte werd weg geschuurd met een schuurmolentje.
IMG_7810.jpgIMG_7814.jpgIMG_7817.jpg

Diagonalen trekken op de kopkant van het werkstuk om zo het middelpunt te bepalen.
Zo kan ik via het rechter centerpunt het stuk perfect plaatsen in de klauwkop.
IMG_7821.jpgIMG_7822.jpgIMG_7825.jpgIMG_7828.jpg

Eenmaal het werkstuk vast geklemd zit tussen de klauwen mag het rechter centerpunt weg geschoven worden.
IMG_7829.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nu kunnen we starten met draaien.
Via het malletje wordt de helft van een bol gedraaid.
IMG_7833.jpgIMG_7834.jpgIMG_7837.jpg

De middenlijn van de bol bepalen.
Eerst op de kopkant het centerpunt aanduiden, het malletje plaatsen volgens het centerpunt en aan de uiteinden tekent men zo de midden van de bol af.
IMG_7836.jpgIMG_7839.jpgIMG_7842.jpgIMG_7840.jpgIMG_7843.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
De totale diameter van de bol aanzetten volgens de middellijn van de bol en wat afsteken.
IMG_7848.jpgIMG_7849.jpg

Het andere gedeelte van de bol draaien via het malletje, maar er moet een deel blijven staan die het handgreepje zal moeten vormen.
Het malletje heb ik wat moeten afschuinen om zo ver mogelijk de vorm te kunnen controleren.
Het pengedeelte werd ook overgezet naar de bol toe om een referentiepunt te hebben wat moest blijven staan.
IMG_7856.jpgIMG_7858.jpgIMG_7859.jpgIMG_7862.jpgIMG_7864.jpg

De bol voorlopig wat schuren tot korrel 180.
IMG_7867.jpg

Morgen komt er weer een vervolg.
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Didier: Dat is weer een begin van een mooi geïllustreerd verslag. Ik kijk al weer uit naar het vervolg.
Henk: die quaiches staan hier ook in de steigers. Er moet wel van dat peaty spul in. Ik wil ze voorzien van een tinnen (pewter) rand.

Alle houtdraai afficianados, kom zaterdag naar De Rijp voor de jaarlijkse regonale demodag van Radius. Dit jaar georganiseerd door Radius NHN.
De locatie en het programma zijn heel bijzonder: http://www.woodworking.nl/showthread.php?20958-Demo-dag-van-Radius
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Na het schuren van de bol moet de helft van de bol weer afgetekend worden via het malletje.
IMG_7870.jpg

Nu komt het moeilijkste, namelijk het centerpunt bepalen waar er de opening bovenkant tas moet komen.
Op een bol is dit praktisch onmogelijk om het correct uit te voeren.
Sowieso mag er niets afwijken of de wanddikte is niet overal hetzelfde, het handgreepje staat niet loodrecht, enz.
Ik heb een manier bedacht dat je toch de perfectie kan nastreven.

Hier de volgorde ervan.
Eerst en vooral het hoogste punt van de leunspaan gelijk plaatsen tegenover het meedraaiend centerpunt.
IMG_7873.jpg

Daarna de helft van de dikte pennetje aftekenen.
IMG_7876.jpg

Het pengedeelte naar voren draaien en de leunspaan ook draaien tot de 2 delen elkaar raken.
Op de helftlijn van van de kol kan er nu het centerpunt bepaald worden.
IMG_7878.jpgIMG_7880.jpgIMG_7883.jpg

Gaatje priemen.
IMG_7887.jpgIMG_7888.jpg

Tweede klauwkop erbij nemen en kalauwen opzetten dat je een zo klein mogelijk gat moet boren.
In mijn geval is dit een potboor van 25 mm.
IMG_7890.jpgIMG_7894.jpg

Werkstuk uit de klauwkop nemen.
IMG_7902.jpg

Via de kolomboormachine en een reststuk (zacht) hout moet een een inboring gebeuren van +/- 45 mm.
Daarin kan de bol dan gemakkelijk stabiel staan tijdens het boren met een potboor van diameter 25 mm.
De diepte van het gat is +/- 15 à 20 mm.
Opletten, het werkstuk heel goed vasthouden tijdens het boren.
IMG_7895.jpgIMG_7903.jpgIMG_7906.jpgIMG_7910.jpgIMG_7912.jpg
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Kop met de smalste klauwen plaatsen op de draaibank.
IMG_7915.jpgIMG_7917.jpg

Werkstuk met het geboorde gat van diameter 25 mm opspannen.
Opletten, niet te hard aanspannen dat de bol niet slijt.
IMG_7918.jpgIMG_7921.jpgIMG_7923.jpg

Het pennetje afzagen.
IMG_7925.jpgIMG_7929.jpg

De onderkant vlak draaien.
Zorg dat de vlakke kant een diameter van +/-45 mm heeft.
Opletten, het gedeelte dat het greepje zal vormen draait uit het center.
IMG_7932.jpgIMG_7936.jpg
 
Laatst bewerkt:

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Nu moet het centerpunt bepaald worden op de vlakke kant.
Aangezien het bolletje sowieso iets uit het center kon draaien, bepaal ik nu opnieuw het centerpunt.
Door het meedraaiende centerpunt tegen het vlakke gedeelte te duwen is dit niet correct
Hier de truc om het bolletje weer centrisch te doen draaien.

Er wordt gestart door willekeurig een lijn te trekken via de leunspaan op het vlak, maar liefst iets onder het geschatte centerpunt.
IMG_7938.jpgIMG_7940.jpg

De lengte van die lijn meten en de helft erop zetten.
IMG_7943.jpg

Leunspaan weer perfect volgens het lijntje plaatsen.
Via een winkelhaak te plaatsen op de leuspaan, gericht naar het middelpunt van dat getekende lijn, trekt men een haakse lijn.
IMG_7944.jpgIMG_7945.jpgIMG_7946.jpg

Leunspaan weg doen en het lijntje doortrekken tot aan de buitenrand cirkelvlak en zo bekom ik al mijn aslijn van het cikelvlak.
IMG_7948.jpg

De aslijn opmeten en de helft ervan aanduiden.
Op die manier heb ik al perfect het centerpunt het cirkelvlak.
IMG_7949.jpgIMG_7956.jpg

Een evenwijdige lijn trekken volgens het eerste willekeurig lijntje dat als start lijn werd genomen.
IMG_7957.jpg

Op dit moment zijn er nu 4 raakpunten gekend aan de buitendiameter van het cirkelvlak en deze verbind ik nu met elkaar.
Zo onstaat er een vierkant met een zijd van 33 mm.
IMG_7958.jpgIMG_7959.jpg

Doordat er nu een vierkant gekend is met een zijde van 33 mm wordt er nu een restblokje gemaakt uit hard hout met een dikte van +/- 15 mm.
Dit past dan weer in mijn andere klauwkop.
IMG_7960.jpgIMG_7961.jpgIMG_7964.jpgIMG_7966.jpg

Wat structanlijm doen aan het blokje en opspannen via de uitdraaiende as rechter blokgedeelte.
IMG_7967.jpgIMG_7968.jpgIMG_7970.jpg

En nu maar laten drogen om zo spoedig mogelijk een nieuwe update te kunnen geven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.