PDA

Bekijk Volledige Versie : Eiken plank doorzagen met een handzaag om twee planken te krijgen

Vurenhout
06-03-17, 20:32
Beste houtbewerkers.
Ik ben niet in het bezit van een lintzaag.
Wel ben ik in het bezit van een handzaag :). De plank is 3 cm dik, bij ruim 20 cm en ruim een meter lang.
Uiteindelijk wil ik twee planken van 12 mm dik, ruim 20 breed en een meter lengte hebben. Dus ik kan me 6 mm zaag en schaaf verlies veroorloven.
Graag jullie mening voor ik aan duursporten begin met een hopeloze kans op slagen. De zaag is een bijna nieuwe Bahco Superior.

Het maakt me niet zoveel uit dat ik een paar uur aan het zagen ben.

Bert Vanderveen
06-03-17, 20:48
Misschien vind je hier de nodige inspiratie:

https://youtu.be/OtmswWZ4Lvo

Tom Kitchen: resawing by hand.

jaap
06-03-17, 20:54
of onze eigen stoelenmaker....

https://www.youtube.com/watch?v=6dtKlYdJm4U

@ Bert, het is Tom Fidgen ....

jaap

O Peatey
06-03-17, 21:17
Nou, ga er maar aan staan met je Bahco handzaag.
Ik kan je alleen maar aanraden om iemand in de buurt met een lintzaag te zoeken.
Hoogstwaarschijnlijk zal iemand zich hier wel melden.

Bert Vanderveen
06-03-17, 21:33
@ Bert, het is Tom Fidgen ....

jaap

Nooit uit het hoofd iets tikken… : ((

Arthurdeboer
06-03-17, 21:35
Beste houtbewerkers.
Ik ben niet in het bezit van een lintzaag.
Wel ben ik in het bezit van een handzaag :). De plank is 3 cm dik, bij ruim 20 cm en ruim een meter lang.
Uiteindelijk wil ik twee planken van 12 mm dik, ruim 20 breed en een meter lengte hebben. Dus ik kan me 6 mm zaag en schaaf verlies veroorloven.
Graag jullie mening voor ik aan duursporten begin met een hopeloze kans op slagen. De zaag is een bijna nieuwe Bahco Superior.

Het maakt me niet zoveel uit dat ik een paar uur aan het zagen ben.

Hey,
Je zal eens kunnen kijken of je het voor een klein bedrag in borculo bij vaags kan laten zagen. Ik heb daar eens een boom door de zaagmolen zien gaan, maar daarachter zit ook een machinale zaagerij. Ik zal als ik jou was even bellen, het is niet ver vanaf twello.
hier een linkje: http://www.vaags.nl/houtzagerij_projecten.asp

orgelvriend
06-03-17, 21:39
Zelfs met een lintzaag zou het nog wel eens een hele toer kunnen worden......... Met die handzaag zie ik het niet lukken. Ik vrees dat de vereiste nauwkeurigheid niet gerealiseerd kan worden. (Ik spreek voor mezelf.....)

RPosdijk
06-03-17, 21:40
Daar ben je zo doorheen,alleen opletten dat je goed recht zaagt

Wim Kluck
06-03-17, 21:42
Neem het advies van Pieter over. Alleen met een schulpzaag zou ik die zagen.

BossyRangs
06-03-17, 23:19
Hangt er een beetje vanaf of je deze bewerking veel wil doen in de toekomst of niet. Het is niet veel werk (max. kwartier) maar je moet wel een goeie, herslijpbare schulpzaag hebben ("rip saw" in het Engels) en liefst ook nog weten hoe je die slijpt met zo'n driehoekig vijltje als je tweedehands koopt. Die Bahco gaat het dus niet worden, want die is om af te korten, zoals alle moderne zagen met geharde tanden. Werkwijze is deze:
https://www.youtube.com/watch?v=jP1rAM_gnGI
Als je deze piste wil volgen, is het makkelijkst iemand uit je buurt te zoeken die je dit kan tonen. Daar steek je meer van op dan van een week research op computer.
Is het echt maar een eenmalige handeling, dan lijkt het me makkelijker iemand met lintzaag te zoeken. Maar ik hou er wel van dat ik altijd mijn hout zelf op dikte kan zagen.

Leroowj
07-03-17, 08:35
Gewoon met de hand, maar dan wel met de juiste zaag, zo gepiept. Netjes aftekenen aan beide kanten en om en om van beide kanten zagen.

klaas0639
07-03-17, 09:47
Als ik dit van plan was om te gaan doen, zou ik eerst eens een vurenplank oefenen. En zien hoe me dat bevalt.

Overigens als je dit vaker wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden gewoon te beginnen.

mvg
klaas0639

BossyRangs
07-03-17, 11:15
Als ik dit van plan was om te gaan doen, zou ik eerst eens een vurenplank oefenen. En zien hoe me dat bevalt.

Overigens als je dit vaker wilt gaan doen, laat je dan niet weerhouden gewoon te beginnen.

mvg
klaas0639

Inderdaad gewoon eens proberen. Valt echt goed mee, zonder al te veel oefening. Maar wel niet met die Bahco, want dat gaat eindigen in teleurstelling. Als je een nieuwe zaag zou overwegen kan ik je deze aanraden:
https://www.amazon.co.uk/Spear-Jackson-9515K-24-inch-Traditional/dp/B0043YN9CK/ref=s9_simh_gw_g60_i2_r?_encoding=UTF8&fpl=fresh&pf_rd_m=A3P5ROKL5A1OLE&pf_rd_s=&pf_rd_r=CYSEDQN25XFQEBDPVY60&pf_rd_t=36701&pf_rd_p=16f14aeb-bd11-4e9e-8c26-9ca0139074ee&pf_rd_i=desktop
Ze is scherp geprijsd en toch goeie kwaliteit. Je moet ze wel nog zelf omvormen tot schulpzaag. Het slijpen zie je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UA5DixEaaUo&t=231s

rinus
07-03-17, 12:28
Het kan bij mij op de lintzaag. We kunnen daarna ook schaven en op dikte maken, maar dan heb je er misschien niet zoveel voldoening van.

dopeling
07-03-17, 12:31
Het kan ook met een Japanse Ryoba zaag. Als je recht in zaagt met een zaag met een breed blad dan kun je al moeilijk van de lijn af komen. Daarom kun je ook beter maar niet met een smal zaagblad werken hoewel je daar weer makkelijk snel kunt corrigeren als je een beetje van de lijn gaat. Hier zie je resawing met een Rip Kataba met breed blad, dan heb je weinig verlies op de zaagsnede. https://joinerynotebook.blogspot.nl/2013/01/resaw-primer-with-kataba-rip-saw.html

Bijtel
07-03-17, 12:58
Moet bij deze vraag denken aan de docu Alone in the wilderness (http://www.imdb.com/title/tt0437806/). Bij het zagen van planken voor z'n voordeur (in een dag) vertelt ie dat hij in een half uur de stam doorgezaagd. Best snel.

Chenak
07-03-17, 13:06
Ik sluit me bij vorige opmerkingen aan:
Prima te doen met het juiste gereedschap.
Je hebt een ruime marge, teken 2 lijnen af en blijf tussen het "spoor".
Door zo'n plank ben je vlot heen.

Succes,
Hans

Vurenhout
07-03-17, 22:01
Laat ik zeggen dat ik begonnen ben. Ik zal foto's gaan maken van het proces. Toevallig gisteren nog een filmpje van Paul Sellers zitten kijken en ik ben er aan begonnen; om en om zagen. Uiteindelijk moet het een vervanging van een plastic naaikist worden, met zwaluwstaart verbinding. De plank is 24 cm breed en ik moet 125 cm zagen, ben al 15 cm gevorderd.
Ik heb eerst het spinthout verwijderd en daarna de plank met de handschaaf een beetje vlak geschaafd. Ik merk al wel dat het hout werkt dus het heeft niet zo heel veel zin om de plank nu al perfect vlak te schaven. Kan het beter schaven als ik het doorgezaagd heb volgens mij.
Die S&P zaag ga ik zeker aanschaffen. Had al zitten kijken bij Dieter Smid, maar dan kom ik al snel op een veelvoud uit van die prijs.

SunRayes
07-03-17, 22:22
http://www.woodworking.nl/showthread.php?8380-Bouwplan-salontafel/page5&highlight=salontafel

Yep, gedaan!
Twee Essen planken geript met een zelf scherp gevijlde schulpzaag.
Dat laatste is wel belangrijk, want met een afkort tand wordt het een hels karwei.
Ik heb eerst met een kruishout aan beide kanten een flinke groef getrokken, dat zorgt ervoor dat de zaag niet zijn eigen weg gaat zoeken.
En ik heb de plank steeds omgedraaid, want doordat de achterkant van de zaag gaat zwabberen ging hij aan de achterkant toch wat van de lijn af.
Op tijd omdraaien dus.

BossyRangs
07-03-17, 23:05
Die S&P zaag ga ik zeker aanschaffen. Had al zitten kijken bij Dieter Smid, maar dan kom ik al snel op een veelvoud uit van die prijs.

Ja hé, dit lijkt me 1 van de weinige herslijpbare zagen te zijn die nieuw ook betaalbaar is. Ik heb er ineens 2 gekocht en ben er heel blij mee. Misschien gaat S&P hiermee terug de goeie kant op, hoewel ik beetje vrees dat het economisch niet zo rendabel is omdat de grote massa er niet op zit te wachten.
Vergeet wel niet om er driehoekig vijltje bij te bestellen voor omvorming naar schulpzaag. Blijf weg van Nicholson, maar Bahco schijnt goed te zijn. Ik koop de mijne in een gereedschapswinkel vlakbij, en die zijn van Feteira (made in Portugal) en kosten slechts 3 euro/stuk :)

Vurenhout
08-03-17, 20:34
60997
60996
60995
Zo lekker bezig geweest en ik ben over de helft na een uur zagen.

moerman
08-03-17, 22:51
Netjes. Mooi op weg.

BossyRangs
08-03-17, 23:31
Dan toch met de afkortzaag? Waarom vraag je hier dan advies?

usernaamvergeten
08-03-17, 23:55
Ik zou er ook niet blij van worden om zo'n stuk te schulpen met een afkortzaag, maar zo te zien lukt het wel.

SunRayes
09-03-17, 08:39
Als dat de zelfde Bahco zaag is die ik hier ook heb, dan moet het wel lukken. Dat is een middenweg voor schulpen en afkorten.
De zwarte coating zorgt voor goede glij eigenschappen waardoor hij niet snel vastloopt. En ook niet heel warm wordt.
Maar op een gegeven moment zal hij bot worden en dan wordt het steeds zwaarder.
Maar tot die tijd, goed bezig!!!!

Bijtel
09-03-17, 09:05
Je moet ze wel nog zelf omvormen tot schulpzaag. Het slijpen zie je hier:
https://www.youtube.com/watch?v=UA5DixEaaUo&t=231s

Laat hij daar zien hoe het omvormen naar een schulpzaag in zijn werk gaat? Ik ga het later eens bekijken. Misschien heb ik nog een handzaag zonder geharde tanden.

Soms moet je het doen met de spullen die je hebt. Eerst spullen bestellen duurt lang en kost geld.

BossyRangs
09-03-17, 09:56
Laat hij daar zien hoe het omvormen naar een schulpzaag in zijn werk gaat? Ik ga het later eens bekijken. Misschien heb ik nog een handzaag zonder geharde tanden.

Soms moet je het doen met de spullen die je hebt. Eerst spullen bestellen duurt lang en kost geld.

Nee, hij laat gewoon zien hoe je een schulpzaag slijpt. Om een afkortzaag op schulpen te zetten, moet je gewoon zelfde werkwijze doen en eventueel nog een 2de of 3de rondje met de vijl. Het maakt niet zoveel uit als de facetten langs beide zijden van de tand nog een klein beetje aanwezig zijn. Die gaan er dan bij de volgende slijpbeurt wel helemaal uit.

Ik vind het overigens zever dat een zaag voor beide doelen zou kunnen dienen. De geometrie van de zaagtand verschilt daarvoor teveel tussen beide handelingen. Mijn stelling is hier overigens al bewezen: 2 uur zagen met een afkortzaag om een plankje van een meter doormidden te krijgen :eek:

Vurenhout
09-03-17, 21:46
Dan toch met de afkortzaag? Waarom vraag je hier dan advies?
Waarom advies? Als iedereen gezegd had dat het niet zou werken dan zou ik het niet gedaan hebben. Dus ik heb de antwoorden gewogen en geconstateerd dat ik een uur zou moeten zagen. Het wordt ongeveer 1,5 uur voor de geïnteresseerden.
Als ik een eind moet rijden ben ik niet alleen dezelfde tijd kwijt maar ook het geld voor de benzine (wel mooier resultaat!). Als ik moet wachten op een aanschaf van een andere zaag dan ben ik volgende week pas aan het zagen en dan moet ik eigenlijk ook nog zaag slijpen als een ripzaag (de S&J zaag staat nu op mijn wishlist) en mijn partner weer moeten uitleggen waarom ik weer wat nodig heb (ze is net op MP van alles aan het verkopen). Maar ik heb nog een stuk eiken van ruim een meter en nog een zelfde plank van 2,5 meter maar dan smaller. Dus als het me lukt een net kistje te maken dan kan het zijn dat ik het vervolg met een echte ripzaag ga doen. Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.

kootje007
09-03-17, 22:33
Ik vind het stoer dat je het gewoon doet, en zo te zien gaat het gewoon lukken! Goed gewogen en een keuze gemaakt :)

BossyRangs
09-03-17, 23:22
Waarom advies? Als iedereen gezegd had dat het niet zou werken dan zou ik het niet gedaan hebben. Dus ik heb de antwoorden gewogen en geconstateerd dat ik een uur zou moeten zagen. Het wordt ongeveer 1,5 uur voor de geïnteresseerden.
Als ik een eind moet rijden ben ik niet alleen dezelfde tijd kwijt maar ook het geld voor de benzine (wel mooier resultaat!). Als ik moet wachten op een aanschaf van een andere zaag dan ben ik volgende week pas aan het zagen en dan moet ik eigenlijk ook nog zaag slijpen als een ripzaag (de S&J zaag staat nu op mijn wishlist) en mijn partner weer moeten uitleggen waarom ik weer wat nodig heb (ze is net op MP van alles aan het verkopen). Maar ik heb nog een stuk eiken van ruim een meter en nog een zelfde plank van 2,5 meter maar dan smaller. Dus als het me lukt een net kistje te maken dan kan het zijn dat ik het vervolg met een echte ripzaag ga doen. Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.

Ah, het is je vergeven :) Ik kan niet tegen het onoordeelkundig gebruik van handgereedschap, gevolgd door een "zie je wel dat het niet werkt". En dat wou ik je besparen. Beloof me dat je in het vervolg een schulpzaag gebruikt. Dat scheelt je een hoop tijd en dus ook geld aangezien tijd=geld. Ben benieuwd naar dat kistje.

Spaander
10-03-17, 09:38
Kortom ik ben jullie als mede forumleden dankbaar voor het commentaar, advies en tips. Sorry dat ik soms een beetje eigenwijs ben.
Meerdere forumleden schreven gewoon doen, dus “eigenwijs” zijn valt wel mee.

Ah, het is je vergeven :) Ik kan niet tegen het onoordeelkundig gebruik van handgereedschap, gevolgd door een "zie je wel dat het niet werkt". En dat wou ik je besparen. Beloof me dat je in het vervolg een schulpzaag gebruikt. Dat scheelt je een hoop tijd en dus ook geld aangezien tijd=geld. Ben benieuwd naar dat kistje.

Je kunt het ook anders bekijken voor vele is houtbewerken een hobby,
aangezien hobby = plezier heb je meer plezier als het langer duurt.

Mvg,:).

Houtvos
10-03-17, 13:16
Lekker bezig toch. Je moet het maar zo zien, je gaat straks een echte schulpzaag des te meer waarderen!

Vurenhout
10-03-17, 17:30
61046
Zo. Niet één plank maar twee.
Ik heb ze door de vandiktebank gehaald, maar voor de finalegang moet ik wat aan de "snipe" gaan doen.
Ik zie Paul Sellers altijd een versneller met secondelijm gebruiken en nu snap ik ook waarom. Je vingers lijm je binnen een seconde aan elkaar maar hout nog niet na een minuut. Herkenbaar?

Vurenhout
03-05-17, 20:27
Zo het is bijna twee maand later. De planken zijn door de vandikte bank geweest en zijn verzaagd. Daarna begonnen met aftekenen van de zwaluwstaarten en zagen maar. Oeps, verkeerde kant van de lijn. Tsja en nu?
Nou ik had nog zo'n dikke plank en ondertussen had ik via MP een oude verroeste zaag op de kop getikt. Volgens mijn vrouw veel te duur betaald. Die zaag twee dagen in de azijn gezet. Achter de roest verscheen een mooie zaag. Vijltje bij Baptist gekocht en de zaag, min of meer op jullie advies, in ripcut gevijld.
De zaag in het hout gezet en zagen maar.
Tsja, inderdaad zaagt het wel beter, maar de zaag drift, daar had ik bij de Bahco geen last van. Bij de Bahco had ik last dat ie te veel in de openingen hapte en daar heeft deze weer geen last van.
Maar gelukkig genoeg materiaal om verder te komen. Hierbij de status tot nu toe:
63551 63552 63553
De laatste foto geeft aan hoe de bodem en de deksel moeten worden.
Ik moet het geheel nog uit elkaar halen, de zaagsneden er in maken en dan de boel weer in elkaar lijmen.

Vurenhout
03-05-17, 20:30
Dit kwam er onder anderen tussendoor:
63554 63555
Het is een bosuilenkast en ondertussen is die af en geschilderd en nu heeft een onverlaat waar ik de kast aan liet zien één van die fragiele voetjes er afgebroken. Foto's van het eindresultaat zal ik later even posten.
Materiaal pallethout

Vurenhout
04-05-17, 21:20
63584 Nu moet ie nog de boom in voor volgend jaar.

Wim Kluck
05-05-17, 16:42
Als je zaag drift is de zetting van de tanden links en rechts niet gelijk. Dit is op te lossen door met een slijpsteen over de zijkanten van de tanden te gaan. Even zoeken hier op het forum want er is al een keer ovr geschreven.

Vurenhout
05-05-17, 21:32
Ok, weer wat geleerd :)

Wim Kluck
06-05-17, 06:05
Het moet de zijkant zijn.

usernaamvergeten
06-05-17, 08:54
Mooi kistje! Wat betreft de zaag, je kan ook een hamer inklemmen en dan de tanden met een andere hamer zetten. Paul Sellers heeft daar geloof ik wel een filmpje van, werkt prima.

kijkbouw
08-05-17, 19:15
Overigens heel leuk om te doen als je werkt met leerlingen...........die laat je dus de handcirkelzaag, repricozaag, decoupeerzaag, liniaalzaag, kettingzaag of zaagtafel uit de auto pakken...........Voordat ze de haspel hebben uitgerold, oorkappen hebben opgezocht en machine in stelling hebben gebracht schulp je allang dat ene plankje met de handzaag.
Hetzelfde geldt voor 1 scharnier beitelen i.p.v. frezen.......iets spijkeren i.p.v. schroeven met een accuboor die nog op moet zoeken.......enz.......

Vurenhout
05-06-17, 18:31
64822
64823
64824
Het lukt me niet om iets zonder fouten te maken. De zwaluwstaarten zijn aardig gelukt maar ik had 1 staart iets breder gemaakt zodat ik daar de deksel door kon zaken. Zie ik dat ie niet overal op dezelfde plek zit zit. Pffff. Meten en markeren is dus niet mijn sterkste punt. Gelukkig hoef ik er niet van te leven zullen we maar zeggen.
Toch heb ik het deksel er afgezaagd. Pak ik weer een hoekje met de cirkelzaag mee....
Maar met een beetje schaafwerk is het aardig te verbloemen. Foto volgt.
Bakje wat er in moet is ook klaar. Past perfect.
Nu alleen nog scharnieren zoeken, handvatten en een slotje en dan kan mijn eega het kistje in gebruik gaan nemen. Het kan nog wel even duren voor de definitieve kist hier gepost wordt.

Houtvos
05-06-17, 18:55
Herkenbare frustratie! Ziet er desondanks gewoon goed uit!

Probeer niet meteen perfectie van jezelf te verwachten. Perfectie nastreven, daar is niks mis mee. Maar iedereen maakt fouten, met ervaring worden het er enkel wat minder, of leer je je fouten beter te verhullen.

In alle eerlijkheid, lukt het mij niet altijd even goed om bovenstaande filosofie na te leven. ;-(

kootje007
05-06-17, 19:44
Mooi hoor! Verbindingen zien er op deze foto's mooi uit! Zelf ook net bezig met de zwaluwstaartverbinding. De vierde is vrij goed geworden, alle fouten gemaakt bij de eerste drie hielpen daar aan mee :)

Leroowj
05-06-17, 20:03
Dat is een mooi kistje! Ik vind met eikenhout die tekening van kwartiers gezaagd heel erg mooi.

Vurenhout
19-07-17, 20:55
66292
Sorry kan het niet laten, nu een eikentafelblad voor 2 euro gekocht en die in stroken van ongeveer 30 cm gezaagd en er nu dubbele planken van maken om daarmee een zogenaamde tool chest te maken. Het is eiken dus de kist zal straks ook zonder gereedschap niet te tillen zijn vrees ik. Het moet die kist worden in Fine Woodworking van juli / augustus 2013
66293
Duifje via MP gekocht en geslepen. Ik zou en S&P kopen maar je kan die langste niet vanuit Engeland laten overkomen en om een tweede zaag ook een kans te geven en er zelf nog wat van te leren...
Kan nu weer nageslepen worden want ik heb een paar tanden langs de workmate laten gaan :(
Dat zaagslijpen is ook een wetenschap als je de artikelen leest. De zaag bevatte aardig wat roest en was ook niet meer scherp maar een nachtje azijn en een vijlbeurt doet wonderen.

Robert Hardwoodie
19-07-17, 23:08
Mooi werk! Je bent, in een 5 pagina's tellend topic, een prof. geworden in lange ripcuts en zagen vijlen:p.

henkverhaar
20-07-17, 06:56
Ik zie Paul Sellers altijd een versneller met secondelijm gebruiken en nu snap ik ook waarom. Je vingers lijm je binnen een seconde aan elkaar maar hout nog niet na een minuut. Herkenbaar?

Ja, en dat heeft niks met versneller te maken. Hout is poreus en dat vindt een CA lijm 'niet fijn'. Hout is op zich prima te lijmen met CA lijm. Eerst voorverzadigen als je de standaard waterdunne lijm gebruikt, of een dikkere versie gebruiken. Let overigens op, CA lijm (de monomeren) reageren ook met het hout (dat is op zich goed) - als je te veel gebruikt gaat het geheel heet worden, en roken (don't ask). En te veel reactie met het hout vermindert de sterkte van de verbinding, omdat er te weinig overblijft om de lijm zelf te laten uitharden.

MasaveHout
20-07-17, 07:32
Wow....nu zie ik mijzelf nooit een plank met de hand zo zagen maar ik kan van zulke verhalen enorm genieten. Aanhouder wint !!

jaap
20-07-17, 07:36
Wow....nu zie ik mijzelf nooit een plank met de hand zo zagen maar ik kan van zulke verhalen enorm genieten. Aanhouder wint !!

Ik zie jou zeker nog wel eens een mooi tafelblad schulpen en als spiegelsetje verkopen :p

jaap

Houtvos
20-07-17, 10:58
Meesterschulper haha!

Wim56
20-07-17, 17:05
Goed zaagwerk!

Op zich zijn zagen van Duifje 699 goed genoeg voor zo'n klus. Een S&J brengt daar niet veel verandering in. Wat belangrijk is dat je de hele zaaglengte gebruikt. Vaak zie ik dat men alleen het middenstuk gebruikt van de zaag. Lange halen maken dus. Iets druk uitoefenen bij het duwen en iets van het hout loshalen bij het terughalen. Dan blijven de tanden het langst scherp. Ik zie dat je een schroevendraaier gebruikt om wrijving op het zaagblad te verminderen. Dat zou kunnen betekenen dat de zaagzetting iets te weinig is. Een Duifje 699 is niet dunner aan de rugkant, dus iets meer zetting is daarom al gewenst. Maar in het hout kan ook spanning zitten, waardoor de zaagsnede dicht klemt.

Hier leer je zagen van!

Wim

Vurenhout
20-07-17, 21:33
De zetting is wel goed maar het zaagsel hoopt zich op omdat je vrij agressief hout afneemt en door iets ruimte te geven valt dat er net wat gemakkelijker uit. Tevens zit er soms was spanning in het hout waardoor de zaagsnede de neiging heeft om de zaag te knijpen. Een reden waarom ik dit met de hand doe is om wat beweging te krijgen na een hele dag op de stoel te zitten en dit (houtbewerking) natuurlijk een hobby van me is waar ik nog geen genoeg van kan krijgen. Als je op het gelijknamige Duitse forum kijkt dan past dit in das leise forum (stille forum).

Vurenhout
26-07-17, 20:40
Goedendag allemaal, hierbij nog het eindresultaat van de ene eiken plank. Binnenkort voortgezet met de gereedschapskist die niet te tillen is, maar er hopelijk wel leuk uit ziet.

66552665536655466555

jaap
26-07-17, 21:59
Wat een prachtige ambachtelijke kist!! En wat een leuk topic is dit geworden!

jaap

ps, misschien nog die metalen ladegrepen vervangen door iets origineels van hout...

Pel
26-07-17, 22:09
Mooie kist, maar hoe heb je de scharnieren er op gezet, heb je ze niet in gekapt, of is dit een ander soort scharnieren?

Groet Pel.

SunRayes
26-07-17, 22:25
Mooie kist! En lekker bezig met handgereedschap.

BossyRangs
26-07-17, 23:30
Knap gemaakt! Ik vind de metalen handvatten juist mooi. Waar koop je die?

Pel
27-07-17, 09:28
Knap gemaakt! Ik vind de metalen handvatten juist mooi. Waar koop je die?

Janko's, in Meijel heeft een heel groot assortiment van hang en sluitwerk, en is niet duur. https://jankos.nl/

Groet Pel.

BossyRangs
27-07-17, 16:02
Bedankt, Pel!

Vurenhout
27-07-17, 21:25
Ik heb de schanieren niet ingekapt, het had wel gekund.
Mijn vrouw vond wat robuustere scharnieren beter passen, dus zijn het deze scharnieren geworden. Het hout van de wanden is 11 mm dik. Het ijzerwerk is allemaal uit China. Heb gekeken naar Nederlandse bedrijven maar het lijkt er sterk op dat die dat spul weer doorverkopen.
Er zit voor 5 euro ijzerwerk op en in (incl verzenkosten = geen). Twee scharnieren, twee handvatten, 1 slot en twee van die gevallen die het deksel niet helemaal open laten klappen. Helaas ben je dat hier al aan benzine of porto kwijt.
Afmetingen kist is ongeveer 43 * 23 * 22 met zowel bovenop als onderop een paneel wat iets dunner is 8 mm. Het is los bevestigd in een zaagsnede en heeft rondom 2 mm ruimte om te werken.