Metaalboren

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Soms moet ik ook wel eens wat metaalboren en dan grijp ik vaak mis
Dus ik kijk natuurlijk even bij EcoTools
Koffertje met assorti 100 euro ex btw
https://www.ecotools.nl/170-delig-hss-metaalborenset/

Ik kijk op Ebay.de 40 euro....
http://www.ebay.de/itm/Spiralbohrer...815046?hash=item48943f32c6:g:BxoAAOSwUEVYCbrA

Het lijkt mij op het kleurtje na exact hetzelfde...iemand daar iets zinnigs over te zeggen ?
voor die 40 tientjes is het voor mij goed genoeg (af en toe een beetje bijvullen heb je toch een aardig koffertje ?
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Volgens de beschrijving zitten er in het ebay koffertje zelfs nog meer boortjes.
Verder kan ik uit de beschrijving niet goed halen of die Duitse van HSS gemaakt zijn, dat zou he prijsverschil kunnen verklaren anders.
 

bprosman

Actieve deelnemer
7 nov 2016
202
0
Den Bosch
Die boren van Herman Buitelaar doen het prima, voor dat geld hoef je eigenlijk niet eens een slijpmachine aan te schaffen.
 
P

Pel

Guest
Jeroen, ik heb mij ook eens laten verleiden om zo'n kist met boren te kopen, o.a. bij van Cranenbroeck. Bij het eerste gebruik plooide het boortje helemaal om, sindsdien heb ik dit in de werkplaats staan als ik soms weer in zo'n bui ben om bras te kopen. Natuurlijk onder voorbehoud dat ik de boren van Ecotools en Ebay niet ken.

Groet Pel.

boortje.jpg
 

JanAnton

Actieve deelnemer
13 mrt 2013
238
6
Groningen
Ik heb een soortgelijke koffer met hss cobalt boren. Helemaal niet gek, netjes geslepen en niet gerold. Dit koffertje was van m'n vader en ik weet niet waar hij het gekocht heeft. Hoeft dus niet slecht te zijn maar alle waar naar zijn geld.
 

Duncan

Actieve deelnemer
10 nov 2012
169
2
Delft
voor 70 euro ex heb je een setje (in mijn ervaring) top-boren van Dormer. Niets zo vervelend als staal boren met een matige boor, wetende dat het met een goede boor een fluitje van een cent is.
 

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De boren van ecotools gaan door staal heen als boter, maar ze hebben wel erg snel de neiging te breken. Aan de andere kant blijven ze lang scherp. De combinatie doet me vermoeden dat het staal eigenlijk iets te ver doorgehard is. Maar ze kosten niet heel erg veel, dus alles bij elkaar is het product redelijk tot goed.
Waarom cobalt boren hier worden aangeraden is mij een raadsel, deze zijn duurder en eigenlijk bedoeld voor het boren van andere materialen zoals RVS. Ze hebben ook een andere slijphoek. De eerste vraag zou eigenlijk moeten zijn: in wat voor materiaal wil je gaan boren?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.569
Gaanderen
Leonb of ze door staal gaan als boter hangt af van jouw definitie van staal. Er zijn vele soorten hiervoor zijn diverse soorten boren met verschillende hoeken. Voor laag gelegeerd staal gaat zullen die van ecotools voldoen. Net zoals alle rolgewalsde boren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Voornamelijk ST37 staal (p.sb..ken staal :)
Als ik iets rvs moet boren pak ik wel een Cobalt (Gaat op de boot ook altijd goed)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
voor 70 euro ex heb je een setje (in mijn ervaring) top-boren van Dormer. Niets zo vervelend als staal boren met een matige boor, wetende dat het met een goede boor een fluitje van een cent is.

Heb
je ook een link (kan ik een beetje vergelijken)

Kan iemand mij de verschillen uitleggen tussen:

HSS
HSSE
HSSE-TiN
VHM Hartmetall

[EDIT] en toen kwam ik dit tegen, helder
https://www.vanommen.nl/nl-nl/verspaningsvragen
 
Laatst bewerkt:

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
Leonb of ze door staal gaan als boter hangt af van jouw definitie van staal.
Precies, vandaar dat ik ook vraag in welk materiaal het gat moet komen. En eigenlijk zouden we ook nog moeten vragen hoe het gat geboord gaat worden. In een kolomboormachine of draaibank kun je veel meer druk opbouwen, en lukt het verspanen veel beter. Met mijn draaibank heb ik met gewalste boren zelfs in RVS prima resultaten geboekt. Je kunt dan echt tientallen centimeters boren voor de boor geslepen moet worden.

Voor staalboren is Dormer een prima fabrikant. Dat is trouwens ook waar ik de ecotools boren mee vergelijk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
voornamelijk zal het st37 zijn
ik heb wel wat cobalt boren, die kan ik altijd pakken als het rvs is
het gebeurd ook niet heel vaak, maar áls het dan nodig is, dan is het wel fijn om wat boortjes te hebben

Ik heb een kolomboor, maar er zijn dingen die te groot/lomp zijn om daar onder te passen (zoals nu de tafelpoten voor de tafel die ik heb gelast (120x120mm x4 koker staal) zijn trouwens wel erg tof geworden (maar daar post ik later wel wat over)

In die poten moet ik nu wat gaten boren, dat zal dus handwerk worden (totaal 12 gaten van ca 8mm)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.