PDA

Bekijk Volledige Versie : melamine verlijmen

kemo
22-11-16, 17:50
In volgend filmpje zie je hoe het melamine-plaatmateriaal wordt verlijmd en in elkaar geniet:
https://www.youtube.com/watch?v=8cUNoervSkw
Ik stel mij de vraag welke lijm hiervoor is aangeraden, iemand enig idee? Dit lijkt mij gewone witte houtlijm, maar dat zou ik uitsluiten omwille van hechtingsproblemen?

bobmartin
22-11-16, 18:10
Het kan met gewone witte houtlijm.
Er is ook speciale lijm, maar is niet nodig.
Hij lijmt voornamelijk de lamello's en daarna gaat er nog een nageltje in.

kemo
22-11-16, 18:13
ofwel is het laklijm...
http://www.frencken1901.nl/producten/laklijm/
De lamello's bieden inderdaad het meeste sterkte, maar de bodem wordt ook gelijmd en geniet (zonder lamello's natuurlijk), daarom denk ik dat het laklijm is...

bobmartin
22-11-16, 18:16
Het kan met gewone pva lijm.

http://www.bisonprof.nl/static/products/assets/asset_3151_2.pdf

En van Frencken zal ik de meest simpele houtlijm nemen. Lees even het toepassingsgebied en u zal zien dat het mogelijk is
http://www.frencken1901.nl/wp-content/uploads/2015/10/71203_PDS_NL_NovaCol_D2_A.pdf

kemo
22-11-16, 18:30
Thx! Dan is het te gek om speciale lijm te kopen inderdaad...

kemo
23-11-16, 18:19
Ondertussen een test uitgevoerd door 2 plankjes melamine gedeeltelijk op elkaar te verlijmen. 1 kant van de melamine op e werkbank geklemd. Na bijna 48 uren met een hamer geklopt op de andere kant van de melamine. Resultaat: door het zuigeffect verkrijg je sterkte, maar de lijm was nog steeds vochtig. Na blootstelling aan lucht is de lijm snel gedroogd, maar je kan de lijm gewoon met je nagel van de melamine krabben.
De lijm die ik gebruikte is witte houtlijm 62A van Soudal:
http://www.soudal.be/soudalweb/images/products/745/62A%20WitteHoutlijm.pdf
Dus met gewone witte houtlijm kan het blijkbaar niet?! Toch is het een dispersielijm op basis van PVA.
Toch maar eens proberen met de bison lijm dan maar...

bobmartin
23-11-16, 18:38
In het filmpje wat u toont, wordt melamine op hout gelijmd.
Daarbij is gewone houtlijm prima, immers er is altijd een zuigende kant.
U lijmt melamine op melamine, dan lijm je met een contactlijm.

kemo
23-11-16, 18:46
dat klopt inderdaad...
De man van het filmpje schiet de hoeken in elkaar. Dat heb ik ook gedaan, maar de hoekverbinding bleek nadien niet zo stevig.
Mijn vraag is: welke nagels/nieten zijn hiervoor aangewezen? Ik gebruikte smalle nieten, 30mm lang, in melamine van 16mm, dus 14mm in de kopse kant.

bobmartin
23-11-16, 18:56
Heeft u dan geen Lamello's gebruikt?
Als er een nageltje gebruikt wordt, dan ongeveer tweederde uit het materiaal steken.

kemo
23-11-16, 19:26
Lamello's werden gebruikt, en nieten zitten dus meer dan 2/3de in het kopse hout. Wat doe ik fout?

bobmartin
23-11-16, 19:31
Dat kan ik zo niet beoordelen.
Oude houtlijm? Goed schudden. Slecht passend.

Misschien wat foto's maken van de mislukking.

kemo
23-11-16, 20:01
Na de hoekverbinding gemaakt te hebben met een lamello 2 nieten geschoten, dan de andere hoekverbinding, dan weer de andere. Uiteindelijk bleek dat het geheel niet stevig in elkaar bleef staan en hebben we de hoekverbinding maar geschroefd... Ik zou willen weten hoe ik kan verbinden met nagels of nieten, maar zonder schroeven.

55415

bobmartin
23-11-16, 20:22
Vreemd? Zitten daar Lamello's tussen?
In principe moet hij op de Lamello's alleen al lijmen. Wel met klemmen.
Ik lijm met Bisom KM 45, kwartierje lijmen dan lossen en het zit vast.
Geen tijd om te klemmen, dan een nageltje (brad).
Die bodem zou ik tussen de constructie plaatsen.

Pel
23-11-16, 20:24
Volgens mij gebruikt de man in het filmpje multiplex met melamine, en jij gebruikt spaanplaat, in spaanplaat heeft een nietje helemaal geen nut, m.a.w geen verhoud, een schroef houd weer wel. Maar met de lamello zou het wel moeten houden?

Groet Pel.

kemo
23-11-16, 20:32
Er zitten lamello's ja. Ik heb niet geklemd, daarom schiet ik nieten hé... Waarom de bodem tussen de voorkant en achterkant lade?
Zeker dat het multiplex zou zijn? Het lijkt op spaanplaat?

bobmartin
23-11-16, 20:59
De man in het filmpje gebruikt spaanplaat.
Ik zou eerst een pvac houtlijm proberen. Jouw houtlijm is een pva lijm.
Ik werk eigenlijk nooit met spaanplaat, maar op die lamello' s moet ie blijven hangen.
En zo'n laklijm aanschaffen is natuurlijk nooit verkeerd. Hij is er tenslotte voor gemaakt.
Er is geen wet die voorschrijft dat die bodem op deze manier niet kan, maar lijkt mij makkelijker werken als er niet zoveel verschillende maten zijn.

Pel
23-11-16, 21:34
Filmpje nog eens bekeken, hij gebruikt inderdaad spaanplaat excuses, ik dacht multiplex, ik ben het met Bobmartin eens wat de lijm betreft, probeer de pvac lijm eens uit. Wat de spaanplaat betreft ik ben er ook niet kapot van, het is goedkoop dat is m.i. het enige voordeel, maar ja de klant vraagt.

Groet Pel.

kemo
24-11-16, 18:21
Met gewone witte houtlijm kan het dus NIET. Test heeft bewezen dat er nauwelijks of eerder GEEN hechting heeft plaatsgevonden.
De pvac lijm dus proberen, zeker dat dat de meest gepaste lijm is?

Pel
24-11-16, 19:04
@Kemo, toch vind ik het raar dat die PVA lijm niet hechte, heb je soms oude lijm gebruikt, of te zuinig geweest met de lijm, dit kunnen allemaal factoren zijn voor de oorzaak? Als hij zo slecht hecht dan mopte ik hem ook in de vuilbak, want straks gebruik je hem onbewust, en zit je met het zelfde probleem.

Groet Pel.

kemo
24-11-16, 20:08
Naar mijn weten is er niets mis met de lijm, hout lijmt prima, behalve melamine... Er is ook genoeg lijm gebruikt.
Bison KM45 lijm kan ik niet terugvinden op de website, bestaat dat nog wel?

kemo
25-11-16, 09:08
Hier vond ik bison km45:
http://www.werkenmetmerken.be/nl/bison_houtlijm_km45_d4/p/654
https://www.lasaulec.be/de/Winkelmand?returnButton=True

bobmartin
25-11-16, 13:06
Waarom niet gelijk de laklijm van Frencken?
u heeft toch al gewone houtlijm?

kemo
25-11-16, 13:14
Omdat jij de Bison KM45 hebt aangeraden? Weet ook niet waar de laklijm in België te verkrijgen is... Met Bison heb je meer kans in de zoektocht, dacht ik.

bobmartin
25-11-16, 13:31
Prima.
Wat ik bij u niet begrijp is, waarom hij niet op de lamello's lijmt?

kemo
25-11-16, 13:35
De houtlijm hecht zeker op de lamello's. Maar de test die we hebben uitgevoerd was echter zonder lamello's, bedoeling was dan ook om de hechting tussen melamine en spaanplaat te testen.

Pel
25-11-16, 13:39
Ik kan het helaas niet meer volgen?:confused:

Groet Pel.

bobmartin
25-11-16, 13:42
Ik zou het toch met lamello's doen en vooral klemmen.
Ik zal kijken of ik ergens, dit weekend, een stuk gemelanineerd spaanplaat regel en daar een proef mee doe.

bobmartin
25-11-16, 14:11
De vertegenwoordiger van Bison adviseert Woodmax.

kemo
25-11-16, 14:35
Er wordt zeker met lamello's gelijmd, maar voor een test is dat niet nodig hé. De test moet uitwijzen of er hechting is tussen melamine en spaanplaat...
Maar de gewone houtlijm die je hebt aangeraden blijkt niet te werken. De KM45 lijm blijkt nu ook al niet aangeraden? :D
Woodmax is te duur en niet beschikbaar in een flacon... Laklijm lijkt mij het meest aangewezen, of KM45?

bobmartin
25-11-16, 18:09
Ik vind het prima dat mensen steeds het wiel opnieuw willen uitvinden.
Een lade in geplastificeerd/ gemelamineerd spaanplaat/mdf wordt gewoonlijk met deuvels of lamello's geconstrueerd.
Houtlijm er tussen en klemmen.
u mag best iets testen, maar wat heeft het voor nut.
Als u uw lijm gebruikt voor bovenschreven methode heeft u geen speciale lijm nodig.
Wilt u niet met deuvels of lamello's werken en niet met woodmax, dan wordt het schroeven.

kemo
25-11-16, 18:24
Ik zeg toch dat ik lamello's gebruik, maar daar waar de kopse kant met het bloot hout tegen de melamine komt wil ik ook lijmen... Niet noodzakelijk, maar ik kan gemakkelijkheidshalve beter 1 soort lijm gebruiken.
De bodemplaat wordt met de melamine tegenaan het bloot hout gelijmd, hiervoor is deze lijm dus zeker nodig...

bobmartin
25-11-16, 18:52
55479

Is dit de manier hoe u de lamello's plaatst?

kemo
25-11-16, 19:02
Neen, bekijk het filmpje nog eens...

bobmartin
25-11-16, 22:52
Tja appels met peren vergelijken blijft lastig.
Goed werk valt of staat met materiaalkeuze, gereedschap, nauwkeurigheid en vakmanschap.
Is een van die dingen niet aanwezig, dan zal het resultaat een andere uitkomst geven.

Misschien is het handig om met goede foto's te laten zien waar het schort.
Werkt u zuiver haaks? Hoe is de zaagsnede? Wat voor kwaliteit zijn die meubelpanelen?
Uw spaanplaat ziet er op de foto al grover uit, dan die van het filmpje. Das al heel andere kwaliteit.
En het is de som der delen, die de constructie maakt.

Misschien is dit wat https://www.baptist.nl/houtbewerkers/fineren/lijmen-voor-fineren/titebond-melamine-wood-glue-473-ml

kemo
25-11-16, 23:19
Ik zou het niet op het gereedschap of het materiaal steken, daar scheelt niets mee. Werstuk is helemaal zuiver haaks met een fijne zaagsnede.
De test heeft nu eenmaal bewezen dat een gewone houtlijm niet is aangewezen voor melamine met spaanplaat te verlijmen.

De lijm die je opgeeft lijkt ok, maar de laklijm kan ik hier makkelijker verkrijgen, op bestelling...

bobmartin
25-11-16, 23:30
Zoals ik al aangaf. De som der delen.
Ik heb ooit LP kasten gemaakt van gemelamineerd spaanplaat.
Met lamello's en gewone bouwmarkt Bison houtlijm.
Wel alles geklemd.
Das zo'n 20 jaar geleden of zo en ze zitten nog steeds in elkaar.
Dus zeg het maar?

kemo
26-11-16, 06:59
Natuurlijk zit een kast nog in elkaar als er lamello's inzitten... Die lijmen perfect. Doe zelf eens een test met alleen melamine te lijmen.

bobmartin
26-11-16, 08:31
Ik begrijp het punt niet dat u wilt maken.
Zet u nou lamello's in die laden of niet.
Doet u het niet moet u een product als woodmax nemen.
Doet u het wel, dan moet u klemmen.
Nieten heeft geen zin.
Dat die man in het filmpje het op een manier doet die u zou willen, is maar een telefoontje.

Bij uw lijm verwerking staat: voeg de geklemde delen samen en klem 2 tot 4 uur.

Mark Moes
26-11-16, 10:43
Het is net of Kemo uit meerdere personen bestaat ;) Je syelt een vraag, beantwoord hem en stelt een nieuwe vraag. Wat wil je nu weten? Moet het zonder lamello's ens schroeven, maar wel met nieten en lijm? Je weet onderhand welke lijm schijnbaar. Of wil je weten hoe de lamello's erin moeten? Waar kunnen we nu nog bij helpen? Want zoals Bobmartin al zegt is dat niet helemaal duidelijk...

kemo
26-11-16, 20:15
ik zal mijn reactie nog eens kopiëren...:
Gisteren, 18:24
#31 (http://www.woodworking.nl/showthread.php?19781-melamine-verlijmen&p=217716&viewfull=1#post217716)

kemo (http://www.woodworking.nl/member.php?7926-kemo)
http://www.woodworking.nl/images/styles/TotallyPro/statusicon/user-online.png
Senior MemberIngeschrevenAug 2014
Berichten137

Ik zeg toch dat ik lamello's gebruik, maar daar waar de kopse kant met het bloot hout tegen de melamine komt wil ik ook lijmen... Niet noodzakelijk, maar ik kan gemakkelijkheidshalve beter 1 soort lijm gebruiken.
De bodemplaat wordt met de melamine tegenaan het bloot hout gelijmd, hiervoor is deze lijm dus zeker nodig...

bobmartin
27-11-16, 01:56
Ik weet wat u zegt.
U wilt een lade maken zoals in het filmpje.
U laat mij een foto zien van een zwaar uitgevoerde constructie.
Vandaar mijn appels en peren vergelijken.
Wat wilt u nou precies?
Ik denk een lade maken.
U laat een filmpje zien van een Blum Movento lade geleider.
Gebruikt u die ook, dan moet u verjongen aan de onderkant anders werkt het syteem niet.
De lades die de persoon in het filmpje maakt zijn licht uitgevoerd.
Is ook niet anders nodig gezien de doelstelling. Kijk naar het bedrijf.
Uw lades zien er 18 mm en fors uit. Ik zou het dan niet met t-nagels doen (geen nieten), maar goed klemmen.
U zegt nerges dat u niet of wel klemt. Wilt u dat niet of kan u dat niet?
Als u met lamello's werkt en klemt, heeft u echt geen speciale lijm nodig. Bij uw lijm lang klemmen!
De lade zal het sterkst zijn bij de lamello's.
Hoeft u niet te verjongen en u wilt die dikke bodem er tegenaan maken, dan een paar lamello's en klemmen!
Wilt u niet zo lang klemmen, dan een snellere houtlijm kopen.
Als u het perse zoals in het filmpje wilt doen, dan zal u ook uw materiaalkeuze moeten aanpassen en dezelfde werkvolgorde aanhouden.
Het is de som der delen.

En op uw test wil ik ook nog reageren. Het heeft geen zin om houtlijm tussen twee plaatjes melamine te lijmen. Houtlijm is voor hout met hout of een ander (voorgeschreven) materiaal.

kemo
27-11-16, 09:11
Dan moet je nog eens goed kijken, aangezien de zijkanten van de lade 16mm zijn.
In eerste instantie was ik van plan niet te klemmen, omdat het filmpje dat zo toont, maar ik heb ondervonden dat er niet voldoende sterkte zit in de nieten die ik gebruik. Daarom stel ik hier de vraag of iemand daar enigszins ervaring mee heeft.
Ik zou een laklijm gebruiken omdat ik de bodem verlijm tegen de onderkant van de voorkant van de lade en tegen de onderkant van de achterkant van de lade, melamine op spaanplaat dus. De laklijm wordt blijkbaar ook in het filmpje gebruikt en zo heb je genoeg aan 1 soort lijm. Dit is ook een propere lijm, dus bvb. geen dikke lijm, geen bruislijm,... en vooral belangrijk een spantijd van 15 minuutjes!

De bedoeling van de test is te lijmen tussen melamine en spaanplaat. Ik had mij gewoon vergist de eerste keer en had twee melamine plaatjes op elkaar verlijmd. Maar ook na spaanplaat te verlijmen op melamine, bleek dat er niets hechting was tussen beide materialen. Misschien een pva lijm ipv een pvac lijm?

bobmartin
27-11-16, 09:46
U gebruikt zelf een pva lijm. De lakijm van Frencken waar u naar verwijst is een wat dikkere pvac lijm.
De lijm die ik gebruik is een ook een pvac lijm.
Ik begrijp dat u zoekt naar een snellere droogtijd. Een speciale laklijm lijkt mij in uw geval niet nodig.
Ik weet ook niet precies wat u met nieten bedoeld. De man in het filmpje gebruikt t-nageltjes.
De man in het filmpje plaatst de bodem tussen zijn constructie, waarbij hij hem ook aan de zijkanten vast zet.
De som der delen.
U doet het op uw manier en wil hetzelfde resultaat?
U wilt met een soort houtlijm werken die snel droog is. Dan koop je dus geen laklijm, maar een gewone sneldrogende pvac lijm.
Er is op het forum ergens een lijmtest. Misschien dat u daar verder mee komt met uw keuze, qua prijs vriendelijkheid.
Het lijmt allemaal melamine, maar het heeft allemaal zijn eigen verwerking.

kemo
27-11-16, 10:00
https://www.google.be/search?q=nieten&biw=1920&bih=974&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjH6oDZx8jQAhWLB8AKHdMPAqEQ_AUIBigB
Ik zou denken dat nieten sterker zijn dan brads? Toch niet dan?
Ik zou ook liever de bodemplaat rondomrond vastzetten, maar heb geen freestafel. De lades die ik heb gemaakt zijn niet diep, hier geen probleem dus.
Tot nu toe heb ik ondervonden de lades beter een kwartiertje te klemmen ipv vast te schieten? Ik stel mij alleen de vraag of elke professionele kastenmaker de lades klemt?

bobmartin
27-11-16, 10:07
Nee, dus. De man in het filmpje doet het zo. Is wel een heel licht laatje.
Ik klem wel. Zit in de methode van werken. Merk je weinig van.
En nageltjes in het zicht, ben ik niet zo voor. Zo heeft ieder zijn eigen methode.

kemo
27-11-16, 10:12
Inderdaad, voor een lichte lade zou het misschien eventueel kunnen. Ik ben ook voorstander van klemmen, ik heb het ondervonden. :)
En de mooiste afwerking die je bereikt met klemmen, daar gaan we toch voor zeker!