PDA

Bekijk Volledige Versie : Seizoentool Winter (metaal)

Nico Kliko
22-11-16, 12:48
Beste allen,

Omdat er toch al heel wat geopperd in het hoekaanslag topic wordt, maar even een topic geopend!
In het begin van het nieuwe jaar wil ik weer een nieuwe tool van metaal laten maken en verzenden.

In dit topic kunnen alle ideeŽn genoemd worden, en eventueel ook uitgewerkt op ieders wensen. Ik ben benieuwd hoe dat gaat.. want uiteindelijk kiezen we 1 tool die we voor de winter laten maken! Ik ben benieuwd wat de meerderheid wil!?

emy
22-11-16, 13:23
Iets van een parallelgeleider voor de festool rail?

rmenkveld
22-11-16, 13:26
Ben benieuwd!

frederickvh
22-11-16, 15:08
Ik volg het topic :)

iedereen en niemand
22-11-16, 15:10
Ik zou zelf erg blij zijn met een goed doordachte parallel geleider voor de festool/mafell linialen. Eventueel met een incra achtig systeem er op zoals in het andere topic al genoemd werd.

Bert Vanderveen
22-11-16, 16:08
Ronde hoek frees-mallen, om maar even een zijweg in te slaan. Ik zou daar graag een serie van willen : )

Nova
22-11-16, 16:18
Ronde hoek frees-mallen, om maar even een zijweg in te slaan. Ik zou daar graag een serie van willen : )

Goed idee.

Bijtel
23-11-16, 12:52
Goed initiatief!

Ik heb wel interesse in een deuvelplaat.

Petrolhead
23-11-16, 13:04
+1 voor freesmallen!

Nico Kliko
23-11-16, 14:49
Zoiets lijkt me wel ok! Dan kunnen we eventueel een set ervan maken met 3 van zulke plaatjes. hebben we de 12 meest voorkomende rondingen van de hoek.
Ik heb t toevallig in m`n volgende project nodig.. maar ik zal zelf iets fabriceren! is ook weer niet zoveel werk..

55412

mdamsma
23-11-16, 15:35
Nico,

zoiets ziet er gelikt uit.

Groet Menno

Leroowj
23-11-16, 15:41
Wat een goed idee.

Ik ga mee voor de deuvelplaat of de ronde hoekmal.

Bert Vanderveen
23-11-16, 16:10
Ik heb er gisteren al wat over nagedacht (en ook goed rondgekeken) & kwam tot dit concept:

55413

Het idee is dat je de blokjes/aanslagen op de goede hoek monteert, waarbij je de keuze hebt uit een paar varianten (even over nadenken en je ziet wat dan kan betekenen). Door zo'n aanslag te gebruiken als 'duwpunt' kun je (met een pin in centreerpunt) ook cirkels maken met de freesmachine, denk ik.

Hiertebreeddaartelang
23-11-16, 19:15
Woodpeckers one time tool: radius quick jig?
https://www.youtube.com/watch?v=SICuHTPTb9k

Wim Kluck
23-11-16, 19:28
Ik vind dit zeer interessant. Nico kijk eens naar die van woodpeckers. Belangrijk voor mij is dat het niet de prijs van woodpeckers wordt.

Bert Vanderveen
23-11-16, 19:34
Ik heb (natuurlijk) ook naar die van Woodpeckers gekeken (en ook Rockler etc., hff op YouTube etc) & wat ik daarvan het nadeel vind is dat er heel veel materiaal weggefreesd wordt. Vandaar mijn ideetje met elementen van gelijke dikte en twee freesbewerkingen (v-groef voor tekst, lijnen en facetten + boren/snijden voor de gaten en de vorm) en minimale nabewerking (tappen en andere kant facetten).

D'r is trouwens ook een leuke variant van Toolify op YT, die een systeem uitgedacht heeft om elke welke radius dan ook te maken, wel in hout trouwens.

Ik denk trouwens dat we met z'n allen voor het eind van het jaar een heel uitgewogen ontwerp hebben, gezien de kennis en creativiteit hier —— ook als het geen radius-tool wordt.: ))

Mathijs vijn
24-11-16, 18:26
Zoals ik al eerder heb gezegd,zou ik graag een parallel geleider willen hebben die te gebruiken is met de incra t track.

mark20v
24-11-16, 18:51
Leuk idee die mal.
Maar wat mij betreft +1 voor de parallel geleider voor Festool

frederickvh
24-11-16, 19:35
Ook hier is er wel interesse in de Festool parallel geleider :)

De Houtwerker
24-11-16, 20:06
Ik ga ook voor de freesmal !!

brt
24-11-16, 20:55
Afhankelijk van prijs en uitvoering ook interesse in parallelgeleider.

SereN
24-11-16, 21:41
Wat betreft de parallelgeleiders, de concurrentie;

De originele:
Festool FS-PA (https://www.festool.be/NL/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=495717&name=Toebehoren-voor-de-geleiderail-FS-PA)

De alternatieven, steeds ism. Incra T-track profielen:
Seneca - parallel guide system (http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus)
Ebay - parallel/rip guides (http://www.ebay.com/itm/-/121158202637?)
Precision dogs - Precision parallel guides 1.1 (http://precisiondogs.us/products/precision-parallel-guides-v11)
Thingiverse - parallel guides (http://www.thingiverse.com/thing:703165)

Het Thingiverse 3d model is interessant om wat nodige afmetingen uit te prutsen. De precision dogs versie lijkt veruit de meeste mogelijkheden te bieden, vooral door de spacer latjes. Meer info daarover in de handleiding (http://precisiondogs.us/sites/default/files/Precision_Parallel_Guides_Manual.pdf).

Toxiq
24-11-16, 21:56
Van die incra rails was er toch ook een (duits) alternatief voor een stuk minder
Dat zou een mooi pakketje zijn met een set, als er weer zoveel sets uitkomen als de vorige keer en deze kunnen meteen met rails geleverd worden zal het nog wel eens een slok op een borrel kunnen schelen (proost)

Blink
24-11-16, 22:09
Ik heb ook interesse in een goede en afleesbare parallelgeleider voor de Mafell rail.

Erik701
25-11-16, 07:45
Zelfde hier, parallelgeleider voor Festool +1 ! Liefst, net zoals de Festool, eentje waar je minimum 600mm breed mee kan werken. En misschien mogelijk om met latjes / ander materiaal te koppelen, zodat je evt. tot veel breder kan gaan?

SereN
25-11-16, 08:35
Zelfde hier, parallelgeleider voor Festool +1 ! Liefst, net zoals de Festool, eentje waar je minimum 600mm breed mee kan werken. En misschien mogelijk om met latjes / ander materiaal te koppelen, zodat je evt. tot veel breder kan gaan?

Alle niet-Festool versie die ik al gezien heb gebruiken de Incra T-track Plus profielen:

http://www.incrementaltools.com/category_s/315.htm

Die zijn er in lengtes tot 122cm (waarbij je dan nog de breedte van je geleiderail moet bijtellen). Er zijn zelf verlengstukken om die T-track plus profielen te verlengen dacht ik. Dus de breedte heb je volledig zelf in de hand dan.

matrex-online
25-11-16, 19:59
+1 afrondfreesding

L.N.
25-11-16, 21:45
Afhankelijk van prijs en uitvoering ook interesse in parallelgeleider.

Hier idem!

Toxiq
25-11-16, 21:49
had ik al gemeld: parallelgeleider

edozat1
25-11-16, 22:09
Nico, mooi en dapper van je dat je dit weer initieert, ondanks dat de vorige keer niet alles soepel ging.

Om je (hopelijk) een beetje te helpen: misschien is het handig om dit in fasen aan te pakken. Een fase waarin iedereen ideeŽn kan aandragen, een stemfase (je kan een poll starten), een design fase en een laatste fase waarin iedereen het definitieve design kan bestellen. Misschien kan je er nog meer bedenken. Als je daar strikt in bent (ideeŽn tot..., bestellen uiterlijk..., enz.), maakt dat het voor jou denk ik gemakkelijker. Nu loopt het door elkaar. Het stemmen lijkt al begonnen, terwijl er ook nog nieuwe ideeŽn kunnen komen. Misschien overdenk ik dit wel, dus doe er vooral niks mee als je niet wil!

Bovenal, nogmaals, fijn en dank dat je dit weer aanpakt.

Niekosss
25-11-16, 22:18
Parallelgeleider;) en ik doe mee

sjefke32
26-11-16, 14:44
Parallelgeleider zie ik ook wel zitten!

H143
26-11-16, 22:11
Ik yeb ook wel interesse in een parralel geleider maar helaas werkt dit niet op een scheppach rail omdat deze de opening van de rails aan de onderkant heeft ipv aan de bovenkant zoals alle andere geleiders.
weet iemand ook of een scheppach toevallig op een makita rail past?

fantic
26-11-16, 23:11
Ja dat past.

SereN
27-11-16, 14:12
Voor de freesmallen kwam ik dit tegen: http://www.thingiverse.com/thing:1031849

5556355564

Philipp-Brunke
27-11-16, 17:40
Parallelgeleider en ik doe mee;)

Paulo1997
27-11-16, 18:45
+1 voor de paralelgeleiders! Leuk om dit idee door te voeren van een eigen gemaakte tool

SereN
27-11-16, 20:31
Wat betreft de parallelgeleiders, de concurrentie;

De originele:
Festool FS-PA (https://www.festool.be/NL/Products/Accessories/Pages/Detail.aspx?pid=495717&name=Toebehoren-voor-de-geleiderail-FS-PA)

De alternatieven, steeds ism. Incra T-track profielen:
Seneca - parallel guide system (http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus)
Ebay - parallel/rip guides (http://www.ebay.com/itm/-/121158202637?)
Precision dogs - Precision parallel guides 1.1 (http://precisiondogs.us/products/precision-parallel-guides-v11)
Thingiverse - parallel guides (http://www.thingiverse.com/thing:703165)

Het Thingiverse 3d model is interessant om wat nodige afmetingen uit te prutsen. De precision dogs versie lijkt veruit de meeste mogelijkheden te bieden, vooral door de spacer latjes. Meer info daarover in de handleiding (http://precisiondogs.us/sites/default/files/Precision_Parallel_Guides_Manual.pdf).

Ik zie nu dat de Seneca versie ook iets unieks heeft: de Narrow stock adapters
"The Narrow Stock Adapters can be positioned under the guide rail, all the way to the kerf, making it possible to accurately and repeatedly rip stock with very narrow dimensions. We've designed these adapters to be adjustable from the top side of the Incra T-Track and direct read from the Incra scale."

Hiermee kan je dus ook strips smaller dan de geleiderail instellen.

55582

55584

55585

55586

Edit: Dat kan de Precision Dog versie natuurlijk gewoon ook:
55590

Nico Kliko
30-11-16, 15:49
Ik zeg, we gaan voor de parallel geleiders. (is de titel van dit topic te veranderen in Wintertool-Parallel aanslag, anders maak ik liever een nieuw topic aan zodat iedereen die de titel leest gelijk weet waar we t over hebben)
Wie heeft tijd om het te ontwerpen? Voor een gratis exemplaar uiteraard.
En wat zijn de wensen?

Mijn voorkeur heeft om 1 versie te maken. Ook verstuur ik het liefst alles!
Dan zijn er maar twee verschillende facturen. Voor Nederland en Belgie.. (ok iets meer, als iemand meer exemplaren wil.
O.a. was dat vorige keer een heel gedoe met allerlei verschillende vesies.

Ik heb in december weinig tijd.. Dus ik verwacht dat ik vanaf januari een bestelling formulier op m`n site zal zetten waar jullie een order op kunnen plaatsen.
Dan heb ik gelijk alle benodigden gegevens en kun je ideal of paypal betalen. Wie weet dat m`n site dan gelijk een factuur kan genereren. Allemaal factoren waardoor ik het een heel stuk gemakkelijker krijg dan het vorige tool project.

Ik ben benieuwd waar dit topic vanaf nu concreet heen gaat!

cverkooyen
30-11-16, 15:53
Als er wat ruwe ideeŽn zijn, zou ik dit wel kunnen tekenen (3d)

SereN
30-11-16, 19:39
De basis van het hele systeem (gebruikmakend van bestaande Incra t-track plus profielen) bestaat uit 2x 2 onderdelen:
- Geleiderail adapters (guide rail brackets)
- Incra rail stoppers/aanslagen

Geleiderail adapters:

Seneca
557195572055721

Precision dogs
5572255723

Rip dogs
5572455725

Thingiverse
5572655727

Stopper/aanslag:

Seneca
5573055731

Precision dogs
5573255733

Rip dogs
5573455735

Thingiverse
55736

Afmetingen Incra T-track plus profiel: 31,75 x 12,7mm (1-1/4" x 1/2")
5572855729
Die metrische afmetingen zijn (zeer) grof, daar zou ik niet zomaar met verderwerken.

Manual: http://www.incra.com/manuals/ttrackplus_manual.pdf

cverkooyen
30-11-16, 19:56
Willen we dan perse dat incra profiel? Meer budget zou het zijn met een standaard c-profiel? Anders is een incra met bijvoorbeeld die thingiverse toch al goed genoeg?

SereN
30-11-16, 20:17
Dat Incra profiel hoeft niet denk ik, maar is wel 'makkelijk'.

Door de t-slots is het makkelijk om de adapter en stoppers vast te zetten (met een bewezen concept) op het profiel. De adapters kan je nog volledig vastzetten met (meerdere) bouten, maar voor de stoppers moet je een makkelijk aanpasbare methode zien te vinden die toch stevig genoeg blijft om niet te verlopen bij het zagen.
Je hebt er ook meteen die maataanduiding bij waardoor je, mits op de goede plek bevestigd, kan instellen zonder te hoeven meten. Niet hoogstnoodzakelijk, maar wel 'leuk'.

En ja, wie wil er nu geen excuus om eindelijk eens 'iets' van Incra aan te schaffen... komt die LS Positioner weer een stapje dichterbij ;-)

lhoornweg
30-11-16, 20:35
het voordeel van de Incra T-slots is dat er nogal wat stijfheid in zit. een u profiel klinkt op zich interresant, maar wel u profiel? welke maten, zijn die overal te koop en wat als ze afwijken? Incra is niet overal te koop, maar is wel overal exact hetzelfde.

mark20v
30-11-16, 20:42
Goed bezig mannen

cverkooyen
30-11-16, 20:51
Incra is zeker het makkelijkste maar is dat ook niet de grootste som van de uiteindelijke totaalprijs?

Nico Kliko
30-11-16, 20:55
Wellicht kan ik de u profielen ook meebestellen.. maar dan zit er weer geen mooi lineaal op.. Is dat een grote meerwaarde? ja toch? Dan kan je ook de lineaal expres taps instellen :)
Maar als ik een U profiel moet meebestellen. Welke maat dan ongeveer? dan krijg ik vast weer maten terug van het metaalbedrijf waar we weer op voort kunnen ontwerpen.

cverkooyen
30-11-16, 21:08
Ik zou dan eerder kijken naar een c-profiel zoals het incra miter maar misschien is het plus profiel qua gebruiksgemak door de liniaal wel het mooiste. Voor 25 dollar heb je er een van 900 mm.. Als het lukt zal ik morgenvroeg wat tekenen. Die thingiverse zijn geen eprint, zijn er leden met een 3d printer? Al lijkt bijvoorbeeld aluminium mij het mooiste

iedereen en niemand
30-11-16, 22:19
Persoonlijk ben ik wel voor om voor de incra rail te kiezen. Is wat steviger als c profiel en natuurlijk een liniaal er op. Maar een punt waar we eigenlijk ook iets op moeten verzinnen is dat met de huidige systemen je meestal niet smaller kan zagen als de liniaal breedt is. Als we een oplossing kunnen vinden waarbij de kleinst mogelijke maat bijvoorbeeld 10 of 7 cm is heb je denk ik gelijk een nog veel veelzijdiger hulpstuk.

klusrob
30-11-16, 23:04
Even afhankelijk van de uitvoering en prijs heb ik ook interesse.

Een profiel met (mogelijkheid tot) lineaal zou wel hetmeest praktisch zijn. Ik weet niet of er ook "lineaaltape" te koop is ergens, of te printen op stickerfolie? Dan zit je niet vast aan een bepaald type (lees: duur :cool:) profiel maar kan je het op bijvoorbeeld de zijkant van ieder type profiel plakken, om maar even out of the box te denken?

Rob

houtenklaas
01-12-16, 00:33
Je moet sowieso dat meetlint een offset meegeven die gelijk is aan de liniaal + Splinterstrip. En die is weer afhankelijk van de dikte van je zaagblad. Dan lijkt me meebestellen van een standaard profiel + zelfklevend meetlint me ook nog wel een goedkope(re) optie dan de Incra profielen.

lhoornweg
01-12-16, 08:30
Je moet sowieso dat meetlint een offset meegeven die gelijk is aan de liniaal + Splinterstrip. En die is weer afhankelijk van de dikte van je zaagblad. Dan lijkt me meebestellen van een standaard profiel + zelfklevend meetlint me ook nog wel een goedkope(re) optie dan de Incra profielen.

ja en nee, een lineaal sticker: https://www.baptist.nl/houtbewerkers/afteken-en-meetgereedschap/linialen/plakmeetlint-120-cm-links-naar-rechts kost bij baptist 5 euro ex verzendkosten. C profiel is afhankelijk van type en leverancier.
zodra je deze hebt geplakt op het profiel zal je altijd dezelfde dikte zaag moeten gebruiken. het voordeel van de incra t-slot met liniaal is dat je deze altijd kan nastellen. sterker nog, mogelijk dat je bij een toekomstige seizoentool wel weer diezelfde incra t-slot kan gebruiken en doordat je de linaal kan afstellen altijd precies kan werken. dat zie ik met een U-strip niet gebeuren.

SereN
01-12-16, 08:56
Maar een punt waar we eigenlijk ook iets op moeten verzinnen is dat met de huidige systemen je meestal niet smaller kan zagen als de liniaal breedt is. Als we een oplossing kunnen vinden waarbij de kleinst mogelijke maat bijvoorbeeld 10 of 7 cm is heb je denk ik gelijk een nog veel veelzijdiger hulpstuk.

Daar heeft de concurrentie al oplossingen voor, zie mijn post #38.

fantic
01-12-16, 09:14
Zaagdikte is hierin niet van belang, want je meet de breedte TOT de zaag aan de liniaalkant, dat is ook de kant waar je hem tegen je machine aanzet en tevens de aansluiting op je antisplinterstrip.

iedereen en niemand
01-12-16, 10:08
Daar heeft de concurrentie al oplossingen voor, zie mijn post #38.

ja inderdaad, zoiets bedoel ik. En ook hun gebruiken weer de incra track dus mij lijkt dat we daar maar voor moeten gaan enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of je de incra liniaal ook zo kan maken/bestellen dat de maat op de liniaal klopt. Dus dan moet de breedte van de liniaal er af.

SereN
01-12-16, 11:17
ja inderdaad, zoiets bedoel ik. En ook hun gebruiken weer de incra track dus mij lijkt dat we daar maar voor moeten gaan enige wat nog niet helemaal duidelijk is, is of je de incra liniaal ook zo kan maken/bestellen dat de maat op de liniaal klopt. Dus dan moet de breedte van de liniaal er af.

Die maataanduiding wordt m.i. los meegeleverd bij de Incra T-track plus profielen, en kan je zelf (weer verwijderbaar) bevestigen waar je wil. "Adjustable Lexan scale".

iedereen en niemand
01-12-16, 12:47
O okť dat is perfect dan.

jefmen
02-12-16, 16:53
Ik zeg, we gaan voor de parallel geleiders. (is de titel van dit topic te veranderen in Wintertool-Parallel aanslag, anders maak ik liever een nieuw topic aan zodat iedereen die de titel leest gelijk weet waar we t over hebben)
Wie heeft tijd om het te ontwerpen? Voor een gratis exemplaar uiteraard.
En wat zijn de wensen?

Mijn voorkeur heeft om 1 versie te maken. Ook verstuur ik het liefst alles!
Dan zijn er maar twee verschillende facturen. Voor Nederland en Belgie.. (ok iets meer, als iemand meer exemplaren wil.
O.a. was dat vorige keer een heel gedoe met allerlei verschillende vesies.

Ik heb in december weinig tijd.. Dus ik verwacht dat ik vanaf januari een bestelling formulier op m`n site zal zetten waar jullie een order op kunnen plaatsen.
Dan heb ik gelijk alle benodigden gegevens en kun je ideal of paypal betalen. Wie weet dat m`n site dan gelijk een factuur kan genereren. Allemaal factoren waardoor ik het een heel stuk gemakkelijker krijg dan het vorige tool project.

Ik ben benieuwd waar dit topic vanaf nu concreet heen gaat!

Maak je een nieuwe aan of hou je het bij deze? anders schoon ik hem op en pas de titel aan.

En anders een aantal ontwerpen maken door iedereen en dan de mensen laten kiezen wat ze willen via een pol en dat laten maken.

SereN
04-12-16, 11:31
Zaagdikte is hierin niet van belang, want je meet de breedte TOT de zaag aan de liniaalkant, dat is ook de kant waar je hem tegen je machine aanzet en tevens de aansluiting op je antisplinterstrip.

Je hebt een punt, maar omwille van de bouw van moderne zaagbladen is er toch een verschil:

55930

De kerf (K) is breder dan de plaat (P) die je tegen de machine vastzet. Wanneer je een cirkelzaagblad plaatst met kerf 2,4mm ipv 2,2mm zal je anti-splinterstrip dus 0,1mm verder ingesneden worden.

Ik maak er sowieso een punt van om al mijn zaagbladen met dezelfde kerf breedte te nemen, omnhieromtrend problemen uit te sluiten. Je ziet ook dat de markt (Festool, CMT, ...) hier volledig is op ingespeeld.

evs
04-12-16, 21:24
Mensen nog wat inspriratie op de zondag avond.
http://festoolownersgroup.com/festool-jigs-tool-enhancements/fs-guide-rail-t-square-latest-creation/

Ben zelf aan het kijken naar parallel geleiders voor bosch rails. En dit vond ik toch wel wat. Zeker als je het geschikt kan maken voor Bosch en festool rails.

SereN
05-12-16, 09:06
Dit is toch een loodrechte aanslag voor de geleiderail zoals de vorige tool die door Nico werd geproduceerd, en geen parallel aanslag zoals er nu op het programma staat, of mis ik iets?

evs
05-12-16, 09:16
ff verder kijken:
56033

Het is dus combinatie van die 2.

SereN
05-12-16, 09:35
Kijk eens aan... is ook van de maker van de Rip Dogs zie ik.

Er zitten wel wat beperkingen op denk ik. Je ziet al meteen een probleem met het werkstuk dat hij op de foto's toont: die afgeronde hoek verhinderd een accurate instelling aangezien je alles maar van op ťťn punt kan instellen. Je bent ook wel beperkt wat de dikte van je werkstuk betreft denk ik: de Incra T-track Plus is onder de de aanslag gemonteerd, dus bij dunne plaat (bv. 8mm) zie ik dat al minder goed komen.

Maar wel leuk gevonden, kan eventueel door wat gaatjes bij te boren ook voorzien worden op de aanslag die hier werd gemaakt, denk ik zo.

Nico Kliko
07-12-16, 18:17
Zijn er nog mensen met toevoegingen?? Anders kunnen we lekker gaan ontwerpen! Wie wilde dit ook al weer?

cverkooyen
07-12-16, 19:13
Ik wil wel een poging wagen qua tekenen

SereN
13-12-16, 10:16
Voor ooit een toekomstige tool, WoodPeckers heeft een nieuwe editie van de freesmallen gelanceerd: http://www.woodpeck.com/corner-jig-2016.html
564345643556436

rmenkveld
13-12-16, 11:18
Voor ooit een toekomstige tool, WoodPeckers heeft een nieuwe editie van de freesmallen gelanceerd: http://www.woodpeck.com/corner-jig-2016.html
56436
Dat is een erg mooi setje :)

techcom
13-12-16, 11:49
Een erg mooi setje, maar echt stervens duur!
Denk dat dit ook te bewerkelijk om als seizoenstool aan te bieden.
Maar idd een erg mooie set!

iedereen en niemand
16-12-16, 20:12
Hoe staat het met het ontwerpen? Ik heb zeker nog interesse.

cverkooyen
16-12-16, 21:25
Ik moet zeggen dat het op dit moment super druk is op het werk. Mogelijk aankomende week weer wat meer tijd!

Okke
24-12-16, 14:59
Oeh, als het een Seneca-like parallel aanslag wordt, heb ik ook wel interesse!

Nico Kliko
09-01-17, 09:10
Is er iemand al een parallel geleider aan het ontwerpen?
Dan kunnen we het binnenkort laten maken bij het metaal bedrijf!
Of willen we toch liever iets anders laten maken? Zeg het maar!

iedereen en niemand
09-01-17, 10:41
Ben ook benieuwd, ik stem nog steeds voor de parralel geleider.

henkverhaar
09-01-17, 12:50
Ik vind dit slijphulpje overigens ook wel wat: http://www.woodworking.nl/showthread.php?20280-Slijphulpje

Marty
11-01-17, 19:14
Ik heb ook wel interesse in een parallel geleider.

Werner675
11-01-17, 19:35
De rondingen freesmal vind ik wel interessant

Hiertebreeddaartelang
11-01-17, 20:08
+1 voor de parallelgeleider

mark20v
11-01-17, 21:27
Hier ook nog steeds de parallelgeleider mits prijstechnisch interessant

Leroowj
12-01-17, 09:48
nog steeds interesse in de deuvelmal of rondingen freesmal.

Gobert
12-01-17, 19:08
Nog even en de winter is alweer voorbij.....

littleart
13-01-17, 00:07
Hey,

ik kan vh weekend wel ff wat tekenen.
parallel geleiders toch?
Uitgaande van een festool geleide rail, andere merken/maarvoeringen kan uiteraard ook maar ff een schetsje pb'en dan ;) koppelstukken en aanslagen kan ik evt laten printen in abs (prototype )

Ff lopen snuffelen naar alu profiel en kiek
http://www.spanpartner.nl/nl/nl/producten/aluminium_profielen#anchor:40mm
Ipv incra moneywize mss goedkoper

Grtzz m

Spaander
13-01-17, 07:25
Hey,
ik kan vh weekend wel ff wat tekenen.
parallel geleiders toch?
Uitgaande van een festool geleide rail, andere merken/maarvoeringen kan uiteraard ook maar ff een schetsje pb'en dan ;) koppelstukken en aanslagen kan ik evt laten printen in abs (prototype )

Ff lopen snuffelen naar alu profiel en kiek
http://www.spanpartner.nl/nl/nl/producten/aluminium_profielen#anchor:40mm
Ipv incra moneywize mss goedkoper Grtzz m

H,
Fn m t lzn
thks Mvg,:).

Hiertebreeddaartelang
13-01-17, 07:59
Op pinterest zie ik geregeld parallelaanslagen op basis van dubbele T-tracks
url (https://www.google.com/url?sa=i&rct=j&q=&esrc=s&source=images&cd=&ved=0ahUKEwj_pOuUxb7RAhVMChoKHYZbA9MQjRwIBw&url=https%3A%2F%2Fwww.pinterest.com%2Fexplore%2Ffe stool-track-saw%2F&psig=AFQjCNHnywR7uhcRpsSwL8IpDPvG0JLzaQ&ust=1484376922916735&cad=rjt)

(http://www.gereedschappro.nl/overig/t-track-plus-dubbele-t-rail-122cm-metrisch/1686). 1.22m lang en kan een schaalverdeling op. Voor de stops gebruiken ze flipstops die op de rail kunnen klemmen en een knuckle clamp om de T-tracks weer op de Festool Rail te zetten.

rmenkveld
13-01-17, 09:17
H,
Fn m t lzn
thks Mvg,:).

"Waar gehakt wordt,vallen spaanders" en klinkers in jouw geval :p

littleart
13-01-17, 09:32
Heeft iemand de exacte maatvoering van die incra dingen?
Lengte breedte hoogte wanddikte ;)

SereN
13-01-17, 10:10
Heeft iemand de exacte maatvoering van die incra dingen?
Lengte breedte hoogte wanddikte ;)
Zie mijn post #41.

cverkooyen
13-01-17, 16:50
Kunnen we sowieso wel iets beters / goedkopers maken dan bijvoorbeeld de Thingiverse oplossing? Moeten we het in dit geval niet gewoon hebben van de bulk inkoop en kiezen voor bijvoorbeeld die Thingiverse oplossing?

littleart
13-01-17, 17:48
Gezien we 2 linealen moeten hebben zie ik daar ook een kans voor bv een gatenreeks. Iets kan maar dubbele functies hebben.... meer input welkom ;)

SereN
14-01-17, 10:54
Gezien we 2 linealen moeten hebben zie ik daar ook een kans voor bv een gatenreeks. Iets kan maar dubbele functies hebben.... meer input welkom ;)
Wat bedoel je? Iets van LR32 functionaliteit?

littleart
14-01-17, 11:07
Bijvoorbeeld ja,
Serena #41 post kan ikkes nie vinden nie Hebbie een link?

SereN
14-01-17, 11:16
Deze thread, pag 5: http://www.woodworking.nl/showthread.php?19774-Seizoentool-Winter-(metaal)/page5

Afmetingen Incra T-track plus profiel: 31,75 x 12,7mm (1-1/4" x 1/2")
58276
let op: die metrische omvorming op de afbeelding is sterk afgerond. In het achterhoofd houdenndat het origineel imperiaal is.

littleart
14-01-17, 11:20
Vraag ik me in ene af , die spaceshuttle 's waren die metrisch of imperish. ..... pfffff

L.N.
14-01-17, 11:49
Hebben jullie wat aan deze Sketchup-tekening? Wel de maten controleren! Ik heb deze gebruikt in een tekening, maar daar waren de afmetingen niet van belang, dus ik heb ze niet gecheckt.

http://i465.photobucket.com/albums/rr12/LuukN/Zaagtafel/Schermafbeelding%202017-01-14%20om%2011.43.38_zpsnhkspmuo.png

Hier is het model te downloaden: klik (http://www.filedropper.com/incratrack).

littleart
14-01-17, 18:20
58287

zo iets?
uitgaande van bestaande profielen en een eventuele nabewerking voor extra functies. profielen zijn koppelbaar 800mm lijkt me een mooie maat.
schaal wordt opgeplakt en voor onze belgische vrienden aangekleeft ;)
koppelstukken en aanslagen worden geprint

dat plaats snelle reactie,...ik doe niets gehaast!!!!!!

Den Deze
15-01-17, 12:58
Interesse in de freesmal en de geleiders! :)

vanhaag
15-01-17, 16:22
Ook ik ben geinterreseerd in freesmal en geleiders!

Hiertebreeddaartelang
15-01-17, 17:47
Ik ook maar dan.

Nico Kliko
15-01-17, 19:41
We gaan dus voor de parallel geleiders! Freesmal is wellicht een idee voor de lente-tool :)
Ik zal een nieuw topic maken waar mensen als het zo ver is op de ontworpen tool kunnen bestellen.
dit topic zal dan vooral voor discussie zijn om het design te optimaliseren.

Even voor de zekerheid. Logistiek gezien is het handig om 1 versie te maken. Vorige keer had ik me daar op verkeken.
Hopelijk kan iedereen zich hierin vinden?

Hiertebreeddaartelang
15-01-17, 19:50
Al kijkend op thingyverse kwamen de freesmallen ook langs. misschien vrij simpel te printen in 3d?

Okke
16-01-17, 21:44
Mijn voorkeur gaat wel uit voor aluminium eerlijk gezegd, kan wat meer hebben dan kunststof. En die rails koop ik liever los van incra bij bijvoorbeeld gereedschappro. Dus die hoeven er van mij niet bij. Wat wel ideaal zou zijn, is dat systeem van Seneca waardoor je ook makkelijk smallere stroken kan zagen.

mcarma
16-01-17, 22:17
Niet dat ik een spelbreker wil zijn, zeker niet na ik de vorige tool ook heb besteld (tot grote tevredenheid), maar misschien moet er ook iemand zijn stoute schoenen eens aantrekken om te vragen wat de korting zou zijn mochten we met zijn allen die geleiders bestellen bij de genoemde "concurrentie". Kan mij moeilijk voorstellen dat dit genoeg zou verschillen om het rendabel zelf maken. Zeker als we de rails nog moeten nabestellen wat mij toch een grote kost lijkt?
Mocht niemand zich geroepen voelen wil ik gerust zelf even polsen als ik een idee heb over de afname. Hoeveel personen hebben ongeveer de hoekaanslag besteld, dan heb ik toch ongeveer een idee want kan mij best voorstellen dat die ook allemaal deze geleider kunnen gebruiken?

iedereen en niemand
16-01-17, 22:23
Dat vindt ik eigenlijk best een goed idee, mits het dus echt in de buurt komt van de prijs van zelf laten maken. Van de vorige tool waren er volgensmij zeker een stuk of 100 besteld dus als je met dat aantal eens een opvraag doet ben ik benieuwd wat er uitkomt.

Toxiq
16-01-17, 22:53
ik denk dat je zowieso het BTW voordeel hebt als je dat in een goed vat weet te gieten
Nico moet BTW rekeken omdat hij een bedrijf is, dus de enige die daar wijzer van wordt is iig de belasting

Walters
16-01-17, 23:00
BTW= belasting toegevoegde waarde. Dus enkel waar Nico waarde toevoegde kost het extra. Alle andere leveranciers zullen ook BTW in rekening brengen. Zie dus de winst qua BTW niet.

Hiertebreeddaartelang
17-01-17, 07:39
Mijn voorkeur gaat wel uit voor aluminium eerlijk gezegd, kan wat meer hebben dan kunststof. En die rails koop ik liever los van incra bij bijvoorbeeld gereedschappro. Dus die hoeven er van mij niet bij. Wat wel ideaal zou zijn, is dat systeem van Seneca waardoor je ook makkelijk smallere stroken kan zagen.

Zou dat niet kunnen door de onderste T-track (in de dubbele T-track) te voorzien van een soort aanslag die aan de voorzijde kan uitsteken zodat deze onder je rails eindigt en dus als stop fungeert? om die vast te zetten heb ik nog niet 123 een oplossing. Misschien een klein schroefje aan de zijkant van de rail?

Toxiq
17-01-17, 08:11
Hmmmm dan heb ik misschien verkeerd gelezen vorige keer of Nico heeft dat verkeerd uitgelegd/gehanteerd, maar ik meen(de) dat hij belasting over het geheel heeft gerekend ?

Bijtel
17-01-17, 08:21
Wat wel ideaal zou zijn, is dat systeem van Seneca waardoor je ook makkelijk smallere stroken kan zagen.

http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus

littleart
17-01-17, 14:08
Niet dat ik een spelbreker wil zijn, zeker niet na ik de vorige tool ook heb besteld (tot grote tevredenheid), maar misschien moet er ook iemand zijn stoute schoenen eens aantrekken om te vragen wat de korting zou zijn mochten we met zijn allen die geleiders bestellen bij de genoemde "concurrentie". Kan mij moeilijk voorstellen dat dit genoeg zou verschillen om het rendabel zelf maken. Zeker als we de rails nog moeten nabestellen wat mij toch een grote kost lijkt?
Mocht niemand zich geroepen voelen wil ik gerust zelf even polsen als ik een idee heb over de afname. Hoeveel personen hebben ongeveer de hoekaanslag besteld, dan heb ik toch ongeveer een idee want kan mij best voorstellen dat die ook allemaal deze geleider kunnen gebruiken?

meebezig!

littleart
17-01-17, 14:13
een gunstige prijs is vast wel overal te bedingen BTW moet nu eenmaal afgedragen worden tenzij je de hele partij profielen opgeeft als benodigdheden voor je bedrijf, bedrijfsinrichting oid. Bij een eventuele controle zou dit dan ook nawijsbaar moeten zijn, je komt niet weg met..... ohw die investering ff kijken in 1 van mijn 100 dependances ;)

op dit moment een offerte aanvraag gedaan, kan ook nog even onderzoeken wat onze chineze vrienden vragen bij ali-b.

MerkiMac
17-01-17, 14:30
Ik heb ook wel interesse in de paralelgeleiders (als de prijs een beetje billijk is)

Bijtel
17-01-17, 15:08
Ik ken trouwens iemand die een bedrijf (http://optimal-products.nl/) heeft om zulke ideeŽn in China te laten produceren. Mocht iemand daarin geÔnteresseerd zijn.

O Peatey
17-01-17, 15:55
Ja, maar dan gaat het om aantallen. Ik heb ook legio contacten in China, maar die gaan echt niet iets in kleine aantallen maken.

mcarma
17-01-17, 17:09
Ik was zo vrij om al eens even contact op te nemen met Seneca. Kreeg van hen het onderstaande:

We would certainly be interested in working with you and arranging a group buy to make it easier to distribute our product in your country. I'd like to collect some more information to help me quote you on this.

Currently on our website we sell the Parallel Guide System as a kit of just the components we manufacture. This results in a little bit of "do it yourself" work as the customer has to go purchase the Incra T-Track Plus and the appropriate scales if they want the scales to direct read. We recently made arrangements with Incra to start obtaining their T-Track Plus OEM; In the next week or so we will begin selling our Parallel Guide System online as a kit that includes 24 inch long Incra T-Track with scales cut to the correct length (packaged this way, the system allows 31" of cutting width). This system also works for both Festool and Makita tracks. Do you have a source for Incra T-Track locally? I know there companies internationally who have copied the Incra system but I'm not sure what the availability is in your country.

Would you be interested in purchasing the parallel guide system as we sell it now without the T-Track? Or would you like T-Track to be included as part of the kit? We would of course include metric scales cut to the correct length with the system, so that out of the box the scales will direct read from the kerf.

Shipping to a single location will cut down on shipping costs. An order that large would be the most economical to ship via palleted freight on container ship which can take several weeks (probably the better part of a month) for delivery. It could be shipped via air which is much faster but also generally much more expensive. Do you have a freight carrier / broker that you've worked with in the past, or would you like us to find a freight company and quote the shipping? If you'd like us to quote shipping, could you send us the physical delivery address so we can request some shipping quotes?

Thank you!
Ik veronderstel dat het beter is om zonder de rails te bestellen vermits dit anders weer een discutie metric vs imperial gaat geven. Het zou natuurlijk wel wat tijd in beslag nemen om te laten leveren en van hieruit in de benelux te verdelen, maar het zelf maken zal wss ook niet snel snel kunnen.

Feedback natuurlijk welkom...

Okke
17-01-17, 19:57
http://www.senecawoodworking.com/products/parallel-guide-system-for-incra-t-track-plus

Ja snap ik :P .
Ik bedoel dat zwarte plaatje dat je aan de onderkant van de incra rail schroeft zodat je smaller dan de geleiderail kan zagen doordat de rail op dat plaatje rust.

@mcarma; bij bestellen bij Seneca in de US moet je wel rekening houden met invoerrechten. Dat komt nog bovenop de 21% BTW en zijn bij gereedschap geen misselijke bedragen. Ik vrees dat daar bestellen niet echt uit kan.

Okke
17-01-17, 20:02
Maar als het maken + verzenden en BTW onder de 75 euro blijft en er wordt een degelijke versie gemaakt, doe ik zeker mee! :)

Nico Kliko
17-01-17, 21:29
Ik had inderdaad BTW gerekend over het geheel. Dat is ook niet zo gek. Ik betaalde ook weer btw aan het metaal bedrijf.
En een groot deel van jullie kan het ook weer terugkrijgen/verrekenen.

Ik vaar mee met de wind, dus ik zie wel waar dit uitkomt! Maakt eigenlijk niet zo veel uit. Vorige keer konden we het goedkoper maken door het zelf te produceren. Maar met zo`n tool heb ik soms wel de gedachte.. tja.. als seneca dit al zo mooi uitgewerkt heeft.. plegen we dan niet een beetje plagiaat?
Met de vorige tool hadden we toch nog wel het een en ander aangepast. Dat was net iets anders..
Ik hoop niet dat we precies het ontwerp van seneca gaan overnemen.

Toxiq
17-01-17, 22:40
En een groot deel van jullie kan het ook weer terugkrijgen/verrekenen.

Ik denk eerder een overgroot deel juist niet, jammere daarvan is dat alleen de belasting daar wijzer van geworden is en daar krijg ik dan weer spontaan uitslag van :-)

SimondelaCourt
18-01-17, 10:12
Ik denk eerder een overgroot deel juist niet, jammere daarvan is dat alleen de belasting daar wijzer van geworden is en daar krijg ik dan weer spontaan uitslag van :-)
enige manier om onder de btw uit te komen is door fraude te plegen als je geen ondernemer bent. Wordt ook weer een hoop behulpzaams mee betaald, behoorlijke offtopic discussie, maar een tool-project om onder de btw uit te komen heeft geen zin.

Iets meer on-topic, ik heb wel interesse, maar het gevoel dat bij een wat complexere tool het moeilijk wordt om in een relatief kleine oplage hoe dan ook onder de al bestaande prijzen uit te komen.

Toxiq
18-01-17, 11:01
ik bedoelde btw rekenen over iets waar al btw over gerekend is ťn dus niet nodig is (zoals eerder gepost) daar is niks fraudeleus aan
btw doorberekenen lijkt me wťl op zijn plaats, wat ik begreep uit de eerdere post is dat er nu feitelijk dubbel btw betaald word ?!

SimondelaCourt
18-01-17, 11:08
Nee, iedereen betaalt (als transactie) altijd alles incl. btw, ook de ondernemer. Je betaalt altijd het incl. btw bedrag, de btw die je niet hoeft af te dragen als ondernemer vraag je weer terug bij de BD. Als consument, aan het einde van het rijtje betaal je BTW over elke stap in de keten die waarde heeft toegevoegd.

Toxiq
18-01-17, 11:17
ja maar daar gaat het nou om, er is geen waarde toegevoegd... dat maak ik toch op uit de post
Neemt niet weg dat dit een leuk iniatief is hoor (ook ik heb de eerste tool besteld) maar de belasting sponsoren krijg ik vreselijk jeuk van en uitslag op plaatsen waarvan ik het bestaan nog niet eens ontdekt had

RobvA
18-01-17, 18:55
Als ondernemer ben je verplicht om BTW te rekenen. Niko heeft hier niks geks gedaan. BTW wordt altijd berekend over het volledige factuur bedrag en niet alleen over de winst die je wel of niet maakt op een product (officieel mag je zelfs niet 1 op 1 door verkopen en moet er winst gemaakt worden).

Enkel op uurloon kunnen ondernemers onderling de BTW verleggen.

Toxiq
18-01-17, 19:08
Ok....my bad, ik begreep het anders uit de eerdere post
Wat een boeven he die belasting

Paulo1997
01-02-17, 15:10
ik ben erg benieuwd, zijn er ondertussen al ontwikkelingen gemaakt?
Ik wacht met smart af :p

Nico Kliko
01-02-17, 16:32
Ik ook:) wanneer kan ik een opdrachtje uitzetten naar die metaalbewerkings kennis van mij?

Hiertebreeddaartelang
01-02-17, 19:10
Wat is het uiteindelijk geworden de radius freesdingen of de haakse geleider?!
En hoe nu verder?

Okke
01-02-17, 19:53
Ik vrees dat een hoop mensen op elkaar zit te wachten :P .
Helaas mis ik de kwaliteiten om een 3D model te maken, anders had ik iets zinnigs bij kunnen dragen :( .

Nico Kliko
05-02-17, 14:18
Radius freesdingen nog niet gemaakt.
De hoekaanslagen zijn volgens mij prima! 1 keer goed afstellen als je hem monteert.. daarna is hij goed te vertrouwen naar mijn idee :)

Ik merk dat er een stuk minder enthousiasme is over deze tool..
Laten we het nog wel doorgaan?? het wordt bijna een lente tool...?

Wat is het uiteindelijk geworden de radius freesdingen of de haakse geleider?!
En hoe nu verder?

SereN
05-02-17, 16:40
Ik merk dat er een stuk minder enthousiasme is over deze tool..
Laten we het nog wel doorgaan?? het wordt bijna een lente tool...?

Het enthousiasme is (minstens) even groot als de vorige keer denk ik, er is enkel niemand die het ontwerp in de hand neemt.

Daar staan en vallen zo'n projecten mee...

Nico Kliko
01-03-17, 13:56
De winter is bijna voorbij! Ik laat dit topic voor nu even slapen! wie weet dat het nog eens leven in geroepen wordt.

Ik sta ook open voor andere (makkelijker ontwerpen) te laten produceren! laat maar weten!