Triton JOF001 bovenfrees probleem

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik heb een tijd geleden een Trition JOF001 bovenfrees gekocht. Nu is dit mijn eerste bovenfrees en heb ik hier niet direct bij stil gestaan dat het wel eens niet mijn fout geweest zou kunnen zijn.
Het probleem is dat ik de freesbitjes niet fatsoenlijk verwijderd krijg, zonder ze te slopen, dit heeft mij al behoorlijk wat frustratie en gesloopte bitjes opgeleverd. Ik moet met een tang na gebruik het bitje eruit wrikken. Ik krijg ze er ook amper fatsoenlijk in.
Ik krijg het idee dat de spantang niet enigzins terug veert, zodat het bitje vrij komt.

Heeft iemand hier ervaring mee of een oplossing?

Alvast bedankt!
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Als je de spanmoer losdraait komt er een moment dat deze vrij los draait maar de frees nog vastzit.draai nu de moer nog wat verder los en het freesje zal goed loskomen.Tenminste zo gaat het bij mij.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Als ik de spanmoer er in zijn geheel afdraai blijft ie ook klem zitten.
Maar ik begin wel te twijfelen aan het feit of Toolstation de juiste omschrijving vermeld heeft. Dat ik half inch bitjes heb gekregen i.p.v. 12 mm.

Vanavond eens even meten.
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
NIET met olie smeren!
half inch zou niet moeten passen.
mischien zitten er bramen op de frees as?
en freesjes nooit tot de bodem in de freeskop doen.
 
P

Pel

Guest
@Leroowj, als je er een freesje inzet, moet je het freesje er helemaal in laten zakken, daarna haal je het freesje ± 5 mm omhoog, daarna draai je de spanmoer vast. Dan moet het freesje ook makkelijk los komen, je mag een freesje nooit helemaal tot onder erin laten zakken.

Groet Pel.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Oke, dat wist ik niet. Zou dit gebeurd kunnen zijn en dat nu de hele bithouder naar ze gallemiezen is? Want ik krijg ze er net zo makkelijk in als uit, niet zonder geweld dus.
 

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
304
186
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Leroowj,

Meeste spantangen horen te werken zoals Dunhans beschrijft, het kan zijn dat je verkeerd bent begonnen:
Je moet de spanmoer er niet helemaal afdraaien, eigenlijk hoort de spantang in de spanmoer te klikken.
Probeer eens het volgende: frees eruit, moer er helemaal vanaf, spantang uit de as halen en in de spanmoer klikken (zit meestal een kleine ribbel aan de bovenkant van de spantang,
dan de spantang en moer op de as schroeven , niet te vast en dan moet de frees er inschuiven.
en moet je hem ook eenvoudig kunnne inbrengen en losdraaien.

Ik hoop dat dit voor jje werkt, laat even horen..

goeten, Ernst
 

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.827
389
38
Enkhuizen
soms als een freesje klemt kun je met een kunstof hamer een tikje naar beneden op de frees geven.
dan schiet hij los
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Vanavond dan maar eens uit elkaar halen. Tikje erop heb ik al flink met van alles gedaan. Dat stukje verhaal met geweld los krijgen was niet overdreven.
 

Chenak

Actieve deelnemer
20 mei 2015
326
9
Beesel
Ik heb een Triton AF-nogwat frees (de grote) in mijn freestafel hangen.
Daarbij werden 2 verschillende spantangen geleverd (12mm en ?).
Kijk of je de juiste spantang hebt gemonteerd.
De frees bits moeten zonder enige weerstand in de spantang zakken en er zo ook weer uitkomen.
Zoals gezegd wel 2 punten van weerstand overwinnen bij losdraaien.

Dat je de frezen te diep hebt laten zakken zal denk ik je spankop niet slopen.
Ik vergeet ze ook wel eens iets omhoog te halen bij het vastdraaien.
Nog nooit een probleem gehad. Ik merk geen verschil.

Stomme vraag misschien, maar waarom moet je dat doen??

Hans
 
P

Pel

Guest
@Chenak, het staat, (of stond) volgens mij in iedere handleiding van een bovenfrees, maar de juiste bewoordingen wat gebruikt worden weet ik niet. Het was denk ik in ieder geval nodig dat het freesje zich met het vast draaien zich niet nog vaster tegen de freeskop zette, zodat het freesje daarna niet meer los komt?

Groet Pel.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Maar ik begin wel te twijfelen aan het feit of Toolstation de juiste omschrijving vermeld heeft. Dat ik half inch bitjes heb gekregen i.p.v. 12 mm.

Daar zit ik ook aan te denken.
Even met de schuifmaat de as opmeten als hij nog een stukje uitsteekt en anders toch proberen eruit te tikken.
Kan je niet een steeksleutel net boven de frees erin steken en dan met een hamer op je steeksleutel een tik geven?
 

NL-Mikkla

Actieve deelnemer
7 mrt 2015
154
0
Je moet de frees wel 2 x los draaien, doe je dat?

Ik bedoel, als je de frees losdraait met de sleutel kan de frees er nog niet uit.
'het voelt dan al wel alsof je de spankop los hebt, maar als je nog verder draait voel ja dat deze nogmaals los kan...
hierna moet de frees er eigenlijk vanzelf uitvallen..
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Sommige merken leveren de spantang en die moer ervan los. Andere merken leveren de spantang en de moer al in elkaar geklikt.
Als de moer en de spantang niet in elkaar geklikt zijn kan je wel een frees erin zetten en vastdraaien, maar krijg je de frees nooit meer normaal los omdat bij het losdraaien de frees er als het ware niet uit getrokken wordt.
Kan dat je probleem zijn?
 

Thymen

Actieve deelnemer
4 feb 2016
132
1
Enschede
Je moet de frees wel 2 x los draaien, doe je dat?

Ik bedoel, als je de frees losdraait met de sleutel kan de frees er nog niet uit.
'het voelt dan al wel alsof je de spankop los hebt, maar als je nog verder draait voel ja dat deze nogmaals los kan...
hierna moet de frees er eigenlijk vanzelf uitvallen..

Ik heb kortgeleden ook een Triton freesmachine gekocht. En inderdaad, losdraaien gaat in twee stappen: moer losdraaien, dan verder draaien totdat je weerstand voelt, en over de weerstand heen draaien en dan komt de frees los. Ik heb verder nog een Makita en een Bosch bovenfrees, die hebben dit niet.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Ik heb kortgeleden ook een Triton freesmachine gekocht. En inderdaad, losdraaien gaat in twee stappen: moer losdraaien, dan verder draaien totdat je weerstand voelt, en over de weerstand heen draaien en dan komt de frees los. Ik heb verder nog een Makita en een Bosch bovenfrees, die hebben dit niet.

Dat klopt ik heb ook een Triton en bij deze werkt het ook zo.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.