PDA

Bekijk Volledige Versie : monsterplankjes wand, real live wooddatabase!

Lars.
28-08-16, 18:46
Beste forumleden,

Ik ben pas verhuisd en heb in mijn woning nog een witte wand waar ik eerst een schilderij op wilde hangen. Later dacht ik hoe leuk het zou zijn als je deze wand vol hangt met allerlei soorten monsterhout plankjes! Een soort real live wooddatabase! Ik heb jaren geleden al een doos gekregen met allerlei soorten houtsoorten, inmiddels heb ik via marktplaats en Masave behoorlijk wat soorten verzameld en kan er een aardig stuk van de wand worden gevuld. Het grootste deel hiervan zijn monsterplankjes en zijn dus precies de juiste maat en van de andere houtsoorten moet ik dus nog even mooie plankjes van zagen.

Het idee is om een aantal mdf platen aan de muur te bevestigen. Hierop sla ik spijkertjes en boor ik een gat in de monsterplankjes zodat je ze op kan hangen. Verder wil ik gaan de achterkant een beschrijving zetten van de houtsoort, hierbij te denken aan het gewicht, naam, groeigebied en toepassingen.

Het mdf (12mm) heb ik vanmiddag gekocht maar heb geen tijd gehad om dit op te hangen. De buren hebben een jong kind en om dan om 20.00 nog even te gaan hamerboren is voor hun ook niet echt prettig! Om toch alvast een klein preview te geven:
51927
Dit is de lege wand, aan de rechterkant zie je een rek met fineer en hout staan.
51928
Dit zijn allemaal monsterplankjes!! Er zitten de meest vage soorten bij waar ik nog van had gehoord en waarbij je je afvraagt hoe je het uitspreekt. Voor mij is hoe vager en onbekender hoe leuker! Dit is nog niet de gehele verzameling ik heb nog ongeveer 20 soorten waarvan ik nog plankjes van moet gaan zagen. Het is in ieder geval al een goed begin:) Ik wil komende week een lijst maken met al de houtsoorten die ik heb, in principe is dit een project waar haast geen einde aan zit er kan altijd nog een houtsoort bij....

Binnenkort dus een update!

Pel
28-08-16, 19:06
Nou Lars wat let jij woont er immers, dan zou ik de achterwand wel bijvoorbeeld wit verven voor het contrast, of zet je ze stijf tegen elkaar? ik zou er ruimte tussen laten ook i.v.m. het monster wat makkelijker van de plaat te nemen. Ik heb vroeger ook een hele kist met monster gehad, maar ja met enkele verhuizingen raak je het kwijt, vind het eigenlijk nog jammer. Er zijn sites waar je ze kunt kopen, maar ze zijn behoorlijk aan de prijs http://www.houtsoorten.nl/Wereld.html

Groet Pel.

Lars.
28-08-16, 19:13
Bedankt voor de reactie, ik wil inderdaad ruimte tussen de plankjes hebben, het mdf wil ik of wit groen verven. Een aantal andere wanden zijn al groen en wil misschien het mdf dezelfde kleur verven. Gelukkig is dat iets wat altijd nog kan:)
Losse monster plankjes zijn meestal behoorlijk duur voor wat je krijgt, helemaal de wat exotische soorten betaal je gauw 5 tot 10 euro voor een plankje van 4x45x110 en dat is dan nog een slag kleiner dan de plankjes die ik heb... Overigens wel een leuke site:)

Pel
28-08-16, 19:27
Misschien zijn er forumleden die er ergens hebben liggen en er niets meer me doen, en de monstertjes die je nog niet hebt aan jou opsturen, het gewicht van een monstertje is m.i. niet meer als enkele postzegels?

Groet Pel.

G.A.V.
28-08-16, 20:00
Wat een super gaaf idee Lars!! Zal vast mooi staan in je woning!!!

BasRonin
28-08-16, 20:25
Creatief. Pinterest style. Leuk!

willem1958
29-08-16, 17:27
Ja Lars; ik zie het al aankomen; vroeg of laat komt er weer een quiz.

Lars.
29-08-16, 19:57
Ja Lars; ik zie het al aankomen; vroeg of laat komt er weer een quiz.

Ik zat er vanmiddag nog aan te denken... moet alleen nog iets bedenken zodat er wat meer animo voor is:p

Pel
29-08-16, 20:40
@Lars, hoe groot zijn die monstertjes van jou?

Groet Pel.

Lars.
30-08-16, 18:39
@ Pel, de plankjes zijn ongeveer 10x65x150mm, er zit wel wat millimeters verschil tussen de plankjes en heb een serie die een stuk kleiner zijn: 4x50x100mm

Vandaag de eerste stapjes gemaakt:
52023
Mdf plaat (1 uit 4) Een hele plaat paste niet in de auto en zo is het allemaal wat handzamer

52024
Een lijntje gezet waar de spijkertjes komen.

52025
Spijkertjes erin gemept :)

52026
Met een kraspen een gaatje geprikt voor het boren.

52027
Gaatje geboord! Jemig dit zijn eigenlijk ook wel saaie foto's :p
52028
De eerste helft van de eerste rij is klaar! Ik heb wat tussenruimte gehouden tussen de plankjes en wil aan de onderkant van elk plankje extra ruimte houden zodat ik daar een papiertje op kan plakken met de naam van de houtsoort.

Deze week een verdere update!

Pel
30-08-16, 20:03
@Lars, ik heb je een BP gestuurd.

Groet Pel.

rickkoorman
31-08-16, 08:13
Tof om te zien !! Leuk dat ik daar een beetje bij heb mogen helpen.

techcom
31-08-16, 10:55
Ziet er erg mooi uit! Zou je voor de netheid geen stickers printen met alle gegevens erop en die er netjes onder plakken i.p.v. gewoon papiertjes?

willem1958
31-08-16, 15:12
Ziet er erg mooi uit! Zou je voor de netheid geen stickers printen met alle gegevens erop en die er netjes onder plakken i.p.v. gewoon papiertjes?

Daar zat ik ook aan te denken; zo'n mooi bord en dan papiertjes is een beetje de vlag op de modderschuit geval.
Je hebt van die Dymo lettertangen/labelprinters waarmee je keurige geplastificeerde plakstripjes met namen kan maken.
Ik zou het een beetje chic houden bijv goud/zilver met zwart letterschrift of zo.

Lars.
31-08-16, 16:12
Bedankt voor de reacties! Papiertjes ophangen klonk misschien wat basic maar ik bedoelde inderdaad labels. Komende tijd even zoeken naar een tang of labelprinter, dat maakt het geheel wel wat mooier denk ik:)

Resetter
31-08-16, 17:38
Naam in het hout branden? (met een laser b.v.)

Arthurdeboer
31-08-16, 18:23
bij de AF (anhemse fijnhouthandel) hebben ze een bord aan de muur hangen met allerlei monsterplankjes, die kan je daar per stuk, per 10 en per doos kopen. zie hier (http://www.af.nl/voorraad/houtmonsterkist/)

Lars.
31-08-16, 18:43
bij de AF (anhemse fijnhouthandel) hebben ze een bord aan de muur hangen met allerlei monsterplankjes, die kan je daar per stuk, per 10 en per doos kopen. zie hier (http://www.af.nl/voorraad/houtmonsterkist/)

Dat klopt, ik ben er een keer geweest maar schrok toch wel even van sommige prijzen. De monsterplankjes zijn soms boven 5 euro per plankje en dan heb ik ook nog een afwijkende maat:(
Naar zeggen zit er iemand in Zwolle die aan de meeste houtsoorten wel kan komen ;);) Ik koop als het kan sowieso liever bij een kleine winkel of eenpersoonszaak dan bij een grotere keten. Voorlopig heb ik genoeg soorten maar ik ben al bezig met een lijst van soorten die ik nog niet heb.
Hieronder nog een kleine update:
52050
Work in progress! Alleen een nogal onhandige hamer hiervoor:p

52052
De tweede rij is af!
52051
De derde rij ook maar even gedaan.

52053
Tussen de rijen in zit wat meer ruimte voor de labels, alles exact uitlijnen gaat helaas niet omdat er wat verschillen in afmetingen zit van de plankjes maar het begint in ieder geval al ergens op te lijken:)

Zo snel mogelijk weer wat meer!

tuoh
31-08-16, 20:12
Denk dat je hamer wat te klein is voor deze klus, en een beetje meer gewicht kan ook geen kwaad:p

Arthurdeboer
31-08-16, 20:39
Er is iemand die een slogan onder zijn naam heeft... alles past met een hamer... dat komt met zo'n hamer aardig in orde... :)

er zijn aardig wat sites te vinden die ook de houtsoorten beschrijven, zo ook op diverse fijnhouthandels. daar was de tip eigenlijk ook voor bedoeld omdat je iets wilde noteren van soortelijk gewicht etc ... ziet er erg leuk uit in elk geval. ik vraag me af welke achtergrondkleur (als je wit en zwart een kleur vind) het beste zal staan... ik denk dat je de plaat misschien aan beide zijden een kleur kan geven? dat kan geen kwaad toch?

Lars.
01-09-16, 06:10
Tja misschien wordt het dan toch maar tijd om een grotere hamer te maken te maken, een kop van wengé is toch niet zwaar genoeg:(

@arthurdeboer, ja die sites zijn inderdaad erg handig om info op te zoeken. Gelukkig staan er op een aantal al wat info en kwam nog een 50 jaar oud houtvademecum tegen waar ook aardig wat in staat:)

Piet Groeneweg
01-09-16, 14:08
Tja...

Houtmonsters, plankjes van 1 cm dik en 8 x 15 cm.
Jaarlijks worden er twee pakketten van uitgegeven door NEHOSOC.
http://www.nehosoc.nl/

Lars.
01-09-16, 19:33
@Piet, de bedoeling is ook om dit jaar lid te worden van NEHOSOC :)

Na een lange dag werken lag er een leuk pakketje in de brievenbus......
52073
Hmm wat zou hierin zitten?
52074
2 mooie blokjes hout! De blokjes zijn opgestuurd door forumlid Pel, heel erg bedankt!
52075
De houtsoort is Cormier en werd vroeger gebruikt om schaven van te maken. De houtsoort kende ik nog niet en het heeft een dicht structuur en heeft ook een aparte geur en toon! Een hele interessante aanwinst voor de houtwand! Dit weekend ga ik de houtjes aan elkaar lijmen en nog even schuren:)

Helaas niet veel tijd gehad om verder aan de houtmuur te werken, gelukkig is het morgen weer weekend:)

Piet Groeneweg
01-09-16, 21:27
@Piet, de bedoeling is ook om dit jaar lid te worden van NEHOSOC :)

Na een lange dag werken lag er een leuk pakketje in de brievenbus......
52073
Hmm wat zou hierin zitten?
52074
2 mooie blokjes hout! De blokjes zijn opgestuurd door forumlid Pel, heel erg bedankt!
52075
De houtsoort is Cormier en werd vroeger gebruikt om schaven van te maken. De houtsoort kende ik nog niet en het heeft een dicht structuur en heeft ook een aparte geur en toon! Een hele interessante aanwinst voor de houtwand! Dit weekend ga ik de houtjes aan elkaar lijmen en nog even schuren:)

Helaas niet veel tijd gehad om verder aan de houtmuur te werken, gelukkig is het morgen weer weekend:)

Cormier = Lijsterbes.

Pel
01-09-16, 21:49
De takjes lijken op de lijsterbes maar het is weer een andere soort lijsterbes http://www.ducotools.eu/wp-content/uploads/2015/01/cormier.pdf
http://wilde-planten.nl/peerlijsterbes.htm

Groet Pel.

Piet Groeneweg
02-09-16, 07:15
De takjes lijken op de lijsterbes maar het is weer een andere soort lijsterbes http://www.ducotools.eu/wp-content/uploads/2015/01/cormier.pdf
http://wilde-planten.nl/peerlijsterbes.htm

Groet Pel.

De Franse naam voor lijsterbes is Cormier.
Zie o.a. ook:
http://jjdoreau.fr/index_en.php?url=essences.php&lang=en&tri=nom_fr
En een anders soort lijsterbes? Dat blijft toch een lijsterbes :D
Het is de Sorbus domestica (peervoormige lijsterbes)
Hier in Nederland zie je over het algemeen de Sorbus aucuparia (wilde lijsterbes) en de Sorbus aria (meelbes)

Lars.
02-09-16, 19:26
in ieder geval bedankt voor de reacties, dat maakt het wel iets makkelijker om er nog wat extra info over te vinden:)

Lars.
04-09-16, 07:06
Gister nog even een paar plankjes opgehangen...

52129
Een stapel houtmonsters, allemaal even voorgeprikt met een kraspen zodat het boren wat makkelijker gaat.
52130
De eerste plaat opgehangen
52131
Meteen even volgehangen:)
52132
De plaat daaronder ook maar even gedaan.
52133
En weer spijkertjes slaan...
52134
Toch gaat dat redelijk snel en met de achtergrond een leuk muziekje is het een stuk leuker
52135
Even vanaf de andere kant. Vandaag hoop ik verder te kunnen gaan!

Lars.
11-09-16, 20:25
Ik had plannen om alles af te maken te deze week en dit weekend maar heb iets raars gedaan met mijn pols waar ik best wel last van heb:( dus de volgende update moet helaas nog even op zich wachten....

Lars.
17-09-16, 18:10
Mijn pols werkt weer goed alleen de acculaderheeft het laten afweten:( Ik brandde bijna mijn hand aan de oplader:p Dus eerst even kijken welke boormachine ik ga kopen voordat ik gaten kan boren, wordt vervolgd!

ad59
17-09-16, 18:44
Hallo Lars, wat een grote verzameling heb je. Ik verzamel ook verschillende soorten hout (momenteel 41 stuks) en het wordt steeds moeilijker om aan soorten te komen die je nog niet hebt.
Ik zaag van de verschillende soorten hout een als vorm een veertje en sla die dan op in een speciaal hiervoor gemaakt lade kastje. Ook weet ik nog niet goed hoe ik ze moet merken. Momenteel heb ik er maar een stukje tape om gedaan waar de naam op staat.

52657

Pel
17-09-16, 18:58
@Ad59, hoe kwam je toch op het idee om van de verschillende houtsoorten houten veren te maken?

Groet Pel.

Lars.
17-09-16, 19:02
Jeej dat ziet er ook wel mooi uit zeg! Ik houd het iets simpeler en het is inderdaad lastig om aan nieuwe soorten te komen. Ik heb laatst een grote serie monsterplankjes kunnen kopen met echt de vreemdste houtsoorten zoals Kopie, Mongongo, Apitong en nog veel meer! Was daar wel heel blij mee, ik ben nu bezig met een lijst met soorten die ik nog niet heb. Binnenkort misschien weer wat bestellen bij Masave. Bij sommige plankjes die ik heb is een papiertje op geniet met info over de soort, misschien niet ideaal maar anders zou ik eigenlijk ook niet weten hoe je ze moet merken?

Piet Groeneweg
17-09-16, 19:31
Gewoon een etiket erop plakken met een volgnummer de gegevens.
En verder bijhouden in b.v. Excel om ze makkelijk terug te kunnen vinden.
Zit hier op ca. 1700 soorten nu.

52662

Lars.
17-09-16, 19:44
Gewoon een etiket erop plakken met een volgnummer de gegevens.
En verder bijhouden in b.v. Excel om ze makkelijk terug te kunnen vinden.
Zit hier op ca. 1700 soorten nu.

1700?!?!?:eek:

Pel
17-09-16, 20:37
@Piet, 1700 houtmonsters dat zijn er enorm veel, heb je die in een kast of in lades zitten? Ik heb nog nooit zoveel houtmonsters bij elkaar gezien, heb je er foto's van want dat zal wel een kleurenpracht bij elkaar zijn?

Groet Pel

Piet Groeneweg
17-09-16, 21:10
FF snel een foto gemaakt. alles staat zoals boeken in een kast.
52694

shadowman
17-09-16, 21:15
wauw!!

Pel
17-09-16, 21:33
Piet, ik heb de foto even gedraaid, zo'n sieraad moet je goed kunnen zien vind ik.

Groet Pel.

52695

Lars.
17-09-16, 21:42
Piet, ik heb de foto even gedraaid, zo'n sieraad moet je goed kunnen zien vind ik.

Groet Pel.

52695

jemig, dan moet ik nog wel even doorsparen.... :p

ad59
18-09-16, 08:32
@ Piet, Goeiegenade wat een verzameling (ben erg jaloers)

Ik bewerk het hout dmv zagen en schuren zodat ik voel hoe het hout zich laat behandelen. Soms is het taai soms hard soms stinkt het of ruikt het lekker. Daarom en ook met de afmeting ( minimaal 26x5x1cm) gaat mijn verzameling niet zo hard. Maar is wel leuk om te zien hoe zo'n veertje er uiteindelijk uit kom te zien.
Maar voor mij geld ook, wie nog wat samples heeft helpt mij enorm. Stuur even een pb.

shadowman
02-10-16, 17:53
hoi lars.
je heb pb

Lars.
02-10-16, 18:07
hoi lars.
je heb pb

Shadowman, bedankt voor je pb, ik heb meteen even gekeken en helaas heb ik ze bijna allemaal al maar bedankt voor de melding!

Nog even een update voor de houtwand, ik ben nu aan het sparen voor een fatsoenlijke klopboor machine. Als deze binnen is kan ik verder! Bij masave ook nog een mooi balkje santos gekocht, samen met wat andere stukken moet ik hier nog monsterplankjes van zagen. Met de hand is dit nogal een gedoe dus ik wacht nog even tot de tafelzaag bij mij thuis staat (deze staat nu nog bij mn ouders)

Lars.
05-10-16, 19:27
een nieuwe aanwinst, een balkje santos palissander stond eigenlijk al heel lang op de lijst maar nu voor een goede prijs iets moois kunnen kopen! Ik moet er natuurlijk nog wel een mooi plankje van zagen:)
53453
53454

Pel
05-10-16, 20:35
Mooi hout dat palissander Lars, kun je de zaag bij jou kwijt?

Groet Pel.

Willems Ontwerp
05-10-16, 20:43
Gaaf om zo een database aan te leggen maar heb er mijn twijfels bij omdat geen één stuk hout hetzelfde is, ook niet in zijn eigen soort.Ik kan mij zo wel voorstellen om een kleur aan de klant te laten zien maar een textuur is dan weer heel iets anders.

Pel
05-10-16, 20:47
Martijn, de klant is meestal ook alleen maar in de kleur van het hout geïnteresseerd.

Groet Pel.

Lars.
06-10-16, 06:09
@pel, helaas past de zaag eigenlijk niet bij mij thuis maar ik kan wel zagen op het balkon alleen de buren zullen dat wat minder leuk vinden dus dat doe ik maar niet te vaak:p
@willem, gelukkig heb ik geen klanten maar hout is inderdaad altijd wel wat anders.

Willems Ontwerp
06-10-16, 16:02
@Pel, ja daar heb je een punt.
@Lars, t is Martijn ;)

Lars.
22-10-16, 16:47
Zo eindelijk weer een update... loonstrook is een tijdje terug binnen gerold en dat moest natuurlijk even goed worden besteed:) Van mijn vorige klopboormachine was de acculader defect dus die kon ik niet meer gebruiken, verder rook mijn andere accuboor naar ''verbrande'' koolborstels, dus er moest toch echt wel iets nieuws komen...
54159
een hamerboor en een 18v makita! De prijs viel me eigenlijk nog wel mee maar dat zal er ook wel mee te maken hebben dat het wat oudere modellen zijn.
54160
De volgende 2 platen mdf zijn opgehangen, alleen de lampschakelaar zat enorm in de weg. Ik heb een sparing kunnen maken maar dat is toch best lastig zonder bovenfrees of decoupeerzaag.
54161
Ik ga dadelijk nog even spijkertjes slaan en dan ik de volgende serie op gaan hangen! De tafelzaag staat nog bij mijn ouders dus ik kan nog geen monsterplankjes zagen van de andere stukken hout die ik nog heb liggen:(
wordt vervolgd!

BasRonin
22-10-16, 18:29
Makita altijd lekker 😎😎 hoeveel j is de boorhamer? 2,3?

Leuk idee trouwens.

Lars.
22-10-16, 18:48
makita altijd lekker  hoeveel j is de boorhamer? 2,3?

Leuk idee trouwens.

2,2j ;)

BasRonin
22-10-16, 19:33
Mooi spul :)

Lars.
22-10-16, 19:34
Net nog al de spijkertjes geslagen en de plankjes opgehangen, het begint nu echt ergens op te lijken:) Ik heb nu al de monsterplankjes die ik heb opgehangen, op dit moment heb ik nog 25 houtsoorten waarvan ik nog mooie plankjes van moet zagen dus we zijn nog niet klaar! Ik moet dus binnenkort weer wat mdf kopen, er staat namelijk al redelijk wat houtsoorten op mijn verlanglijst:p
54165
54166

BasRonin
22-10-16, 20:48
Erg leuk idee hoor

Lars.
22-10-16, 20:53
Erg leuk idee hoor

Dankje! Een heel uitdagend project is het misschien niet maar het is wel iets waar je elke dag met plezier naar kijkt:)

MasaveHout
23-10-16, 07:14
Heel tof om te zien !!!

rverhag
24-10-16, 20:12
Zeker een heel leuk idee. Zou zo maar een obsessieve hobby kunnen worden ;)

Lars.
31-05-17, 18:38
*oeps* even vergeten dat ik dit topic had geopend maar er is een probleem ontstaan en dat is dat de houtwand vol is!
64640
196 Houtmonsters! :D Ik heb nog een aantal soorten die er nog niet bijhangen dus binnenkort moet er een stukje aan worden gezet:)
64641
Er hangt van alles zoals zebrano en ziricote, een persoonlijke favoriet
64642
Dit is Cormier, ik denk het mooiste stuk wat er hangt, was een kleine uitdaging om vanuit 2 latjes een plankje te maken. Als je goed kijkt zie je dat het stuk uit 3 delen bestaat waarbij het middelste stuk uit 2 op elkaar gelijmde latjes bestaat. Daarnaast hangt yellow popular.
64643
Tja cocobolo daar kan ik eigenlijk ook niet genoeg van krijgen:p

Nu twijfel ik nog steeds of de achterkant ga schilderen, ik heb 2 wanden die zijn donkergroen, misschien is dit wat?

rmenkveld
31-05-17, 20:27
Supertof Lars! Ik vroeg het me laatst al af, wat hiervan geworden was toen ik gisteren gerust gesteld werd nadat een ander forumlid hetzelfde had...

Pel
31-05-17, 22:11
Ik zou de achterwand latex schilderen Lars, even kijken met een kleuren waaier wat het mooiste effect geeft. Het cormier plankje heb je mooi bijelkaar gelijmd, je ziet er niets van, en dat met alleen handgereedschap.

Groet Pel.

Mikew
01-06-17, 10:27
Echt gaaf dit, ik denk dat ik ook maar eens zon muur in mijn werkplaats moet gaan bouwen. ;)

Arthurdeboer
01-06-17, 22:36
cormier ken ik niet, maar het lijkt qua kleur en structuur wat op kersen, klopt dat?

Lars.
02-06-17, 05:26
Het heeft bijna een roze achtige kleur is aardig zwaar maar bewerkt wel prettig. Het heeft een fijne nerf, en deed me niet meteen aan kersen denken. Het hout komt volgens mij van de peervormige lijsterbes af.

BeRo
02-06-17, 10:30
Hoi Lars,

Ik lees het verhaal na een tijdje weer eens in het geheel. Ik wil je alleen aanraden om het hout weg te houden van zonlicht of licht met veel UV. Dat bleekt namelijk het hout. Ik heb een aantal jaren een werkstuk gemaakt, en dat staat atijd in de volle zon gedurende een halve dag, en het palissander- en notnehout zijn behoorlijk lichter geworden. Ondanks de spuitlak die er op zit.

Verder is het een leuk idee

Lars.
03-06-17, 09:49
Gelukkig staat de wand achterin in mn woning en daar komt heel weinig zonlicht dus ik hoop dat de plankjes redelijk lang hun kleur behouden:)

koenta
06-06-17, 14:12
Hoi,
Afgelopen weekend ook mijn monsters eens uit de doos gehaald en in mijn werkplaats aan een deur gemaakt.
Toch 48 verschillende stukjes :)

64842

Lars.
06-06-17, 14:40
ziet er goed uit! het geeft een mooi contrast:)

koenta
06-06-17, 14:52
Dank je.
Ik zie wel dat ik die deur eens een likje verf ga geven :)