Lange balk

jverbee1

Nieuw lid
1 jul 2014
3
0
Beste forum leden, ik zou graag een werk plaats maken van 6 op 5m. Hierop zou ik een licht hellend platdak willen leggen. Dit platdak moet natuurlijk uit getimmerd worden. Ik zou hiervoor graag in het midden een moeder balk willen gebruiken van 5m waar ik dan aan beide kanten korte balken van 3m kan naar toe brengen. Nu is mijn vraag voor die moeder balk, kan ik deze zelf samenstellen uit bijvoorbeeld balken van 65x150 of 75x150 zodat ik een hoge draagbalk verkrijg. Dit zou ik ook in lengte richting willen doen, er wel rekening mee houden dat de lassen voldoende verschoven zijn.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Beste forum leden, ik zou graag een werk plaats maken van 6 op 5m. Hierop zou ik een licht hellend platdak willen leggen. Dit platdak moet natuurlijk uit getimmerd worden. Ik zou hiervoor graag in het midden een moeder balk willen gebruiken van 5m waar ik dan aan beide kanten korte balken van 3m kan naar toe brengen. Nu is mijn vraag voor die moeder balk, kan ik deze zelf samenstellen uit bijvoorbeeld balken van 65x150 of 75x150 zodat ik een hoge draagbalk verkrijg. Dit zou ik ook in lengte richting willen doen, er wel rekening mee houden dat de lassen voldoende verschoven zijn.
Als ik je goed begrijpen je wil een afstand van 5 meter vrij spannen met een balk met las in het midden? En die balk moet al de andere balken dragen? Dat is niet te doen volgens mij zonder steun in het midden.
 
P

Pel

Guest
Met die overspanning is een balk 15 cm veel te weinig, een balk van 8 x 20 cm uit een stuk moet er minimaal in, daarna 5 x 15 cm x 300 cm dat zou kunnen gaan

Groet Pel.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Globaal geldt: de balkhoogte is 1/20 van de overspanning. Daar start je mee bij sterkteberekeningen, om het eigen gewicht te bepalen. Dus bij een overspanning van 500 cm hoort een balkhoogte van 25 cm. Nou blijkt doorgaans dat dit wel aan de hoge kant, als je sterkteberekeningen op loslaat. Aan de andere kant moet de balk ook zijn eigen gewicht dragen en hij moet een goede oplegging hebben aan de einden. Bovendien moet hij ook behoorlijk recht zijn. Hoe langer de lengte, hoe moeilijker dit wordt. Kun je niet een een balkspant maken?
Twee balken van 10 cm en deze boven elkaar plaatsen met ruimte van 5 cm er tussen. Beide balken worden dan met stukken multiplex aan elkaar bevestigd, zodat het één geheel wordt. Het eigen gewicht is dan lager. De balkmaat is minder zwaar, waardoor er ook minder krimp en uitzetten plaatsvindt en je ook gemakkelijker aan recht hout kunt komen.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik lees dat jverbee zelf een hoge balk wil samenstellen, met balken van 150mm. Dus dat wordt minimaal een balk van 30cm hoog. Bedoel je dit?

Balks.jpg

Als je veel meer en dunnere balken gebruikt, dan kan je best kortere balken gebruiken en aan elkaar lijmen. Bij slechts twee kan je beter een balk van 5m lang gaan kopen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Ik zou eens kijken of je hiervoor niet beter een I-balk constructie maakt zoals de liggers die men in de VS gebruikt voor houtskeletbouw. Het staande gedeelte daarvan bestaat uit een soort OSB en de 'flensen' uit houten regels die gevingerlast zijn. Soms ook wat ingewikkelder met schuim etc, zoals te zien op deze site (stukje omlaag scrollen):
http://www.familyhandyman.com/walls/how-to-build-window-headers-and-door-headers/view-all
Volgens mij kun je zoiets zelf ook maken.

Alternatief: een vakwerkconstructie uit regels plaatmateriaal — daarvan heb ik weinig voorbeelden gezien.
EDIT: Toch een mooi voorbeeld gevonden:
http://www.architectureanddesign.co...n-lvl-by-carter-holt-harvey-engineered-to-per
 
Laatst bewerkt:

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Voor een vrije overspanning van 5 meter heb ik een douglas balk van 200bx300h gepakt.

de balkenlaag die op die "moederbalk" zoals jverbeek de balk noemt, is bij mij 178cm. Aan de kant van het raam heb ik inmidels een grote lichtstraat geplaatst inmiddels, dakbedekking bestaat uit OSB met EPDM.

Nou ben ik geen constructeur maar heb wel een aardig gevoel erbij gekregen inmiddels en ook ik zou een balk van 300 hoog niet als moederbalk gaan gebruiken.

De twee balklagen van 3 meter x 5 meter worden (incluis dak en dakbedekking) daar veel te zwaar voor.

Een gelamineerde oplossing is beter.
 

Bijlagen

  • Veranda.jpg
    Veranda.jpg
    98,5 KB · Weergaven: 127

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.116
241
Goeree-Overflakkee
Ik zou eens kijken of je hiervoor niet beter een I-balk constructie maakt zoals de liggers die men in de VS gebruikt voor houtskeletbouw. Het staande gedeelte daarvan bestaat uit een soort OSB en de 'flensen' uit houten regels die gevingerlast zijn. Soms ook wat ingewikkelder met schuim etc, zoals te zien op deze site (stukje omlaag scrollen):
http://www.familyhandyman.com/walls/how-to-build-window-headers-and-door-headers/view-all
Volgens mij kun je zoiets zelf ook maken.

Hier een mooi overzicht van deze balken: http://robecom.nl/sips-i-joist-balken.html
Zelf maken is een ander verhaal. Zelf vingerlassen zou ik niet aan beginnen. Het moet namelijk een constructieve verbinding zijn. Hetzelfde voor het lijf van OSB, dat moet uit één stuk. Hoe ze die lange lengtes maken weet ik niet.

Dat schuim ertussen is niet nodig, want dat zijn twee I-balken naast elkaar. Ben ik in NL nog niet tegengekomen. De profielen worden hier het meest gebruikt om bij passiefhuizen de warmtetransmissie door het hout te beperken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.