Voordeur betimmeren met eiken vloer delen?

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Lang niet geweest op dit forum, druk geweest met een veranda baby en andere dingen.
Ik heb een huis ui de jaren 60 met een lelijke en saaie voordeur met enkel glas.... En ik heb een stapel dubbel gerookt eiken vloerdelen over (voorzien van groef/ messing en 18 mm dik) . Zou ik deze op de voordeur kunnen monteren, of trekt dit allemaal krom? Het zijn relatief korte delen (rond de 120 cm), wat heeft de voorkeur: horizontaal of verticaal? En daarna behandelen met lijn olie?
De deur is trouwens gesitueerd op het westen.

Ik hoor jullie opmerkingen graag.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Ik denk dat je beter een nieuwe deur kan maken dan. Een bestaande deur met een gat (glas) beplakken is vragen om problemen.

Deze deur zag ik een tijdje terug. Geen idee hoe deze is opgebouwd:
deur.jpg
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Ik heb dezelfde mening als Bijtel.
Ik denk als je een mooie andere voordeur wilt dat er 2 opties zijn: of je maakt zelf een mooie massieve deur als je ook graag het maken op zich een uitdaging vindt.
Goedkoper en sneller is op mp te kijken, daar worden mooie massieve deuren aangeboden voor een fractie van de nieuwprijs (50 a 100 euro), zo ben je snel en goedkoop klaar.
 
Laatst bewerkt:

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Aandachtspunt is ook dat vloerdelen een mes/groef hebben die niet geschikt is om naadloos te verlijmen. Ik weet niet of deze zo gebruikt kan worden. Bij een vloer is alleen de bovenste naad precies gesloten. Als het passend moet, moet je deze profilering dus opfrezen.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb twee buitendeuren die met eiken planken betimmerd zijn. Ze hanger er ondertussen minstens 50 jaar zonder een krimp te geven. Eentje hangt wel volledig beschut van de weersinvloeden, de tweede niet. De constructie is rechttoe rechtaan. Een kader met pen en gat, gezekerd met toognagels.
De planken van 22mm dik zijn met telkens drie spijkertjes op de regels vastgespijkerd.
Na al die jaren zijn de deuren nog in perfecte staat.
De sluiting is uiteraard niet winddicht door de eenvoudige constructie: een enkele sponning in een kader dat niet helemaal recht is.

IMAG2912.jpg

IMAG2913.jpg

IMAG2915.jpg

IMAG2916.jpg
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.117
242
Goeree-Overflakkee
Dit zijn geen vloerdelen, maar dat maakt waarschijnlijk ook niet uit. Vraag me af waarom we (ik) zo moeilijk doen. Het risico is nihil. Wil je de voordeur in zijn huidige scharnieren laten hangen, dan moet je binnen de dagkant de planken spijkeren. Met wat speling voor het werken en draaien. Mocht het later toch niet helemaal naar wens zijn, kan je de planken er zo vanaf trekken. Gewoon doen dus ;)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Lang niet geweest op dit forum, druk geweest met een veranda baby en andere dingen.
Ik heb een huis ui de jaren 60 met een lelijke en saaie voordeur met enkel glas.... En ik heb een stapel dubbel gerookt eiken vloerdelen over (voorzien van groef/ messing en 18 mm dik) . Zou ik deze op de voordeur kunnen monteren, of trekt dit allemaal krom? Het zijn relatief korte delen (rond de 120 cm), wat heeft de voorkeur: horizontaal of verticaal? En daarna behandelen met lijn olie?
De deur is trouwens gesitueerd op het westen.

Ik hoor jullie opmerkingen graag.

Als je enkel de binnenzijde wil bekleden kun je wellicht beter kiezen voor een dik fineer.

Dat zal niet lukken op een glazen deur lijkt me;)
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik heb twee buitendeuren die met eiken planken betimmerd zijn. Ze hanger er ondertussen minstens 50 jaar zonder een krimp te geven. Eentje hangt wel volledig beschut van de weersinvloeden, de tweede niet. De constructie is rechttoe rechtaan. Een kader met pen en gat, gezekerd met toognagels.
De planken van 22mm dik zijn met telkens drie spijkertjes op de regels vastgespijkerd.
Na al die jaren zijn de deuren nog in perfecte staat.
De sluiting is uiteraard niet winddicht door de eenvoudige constructie: een enkele sponning in een kader dat niet helemaal recht is.

Bekijk bijlage 50867

Bekijk bijlage 50868

Bekijk bijlage 50869

Bekijk bijlage 50870
En mooi deur Mathieu. Door het gebruik van klein delen voor de beplanking is het werken van elke plank afzonderlijk redelijk beperkt.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Ik zou dat niet maken, als ze mij dat zouden vragen. In feite is het een opgeklampte deur, waardoor door uitzetten het hout behoorlijk onder spanning komt te staan en bij krimp veel naden kan opleveren.
Verder is de westkant een behoorlijke regenkant van een woning, wat werken van het hout niet te goede komt.

Het eikenhout kan op zich wel voldoen, mits het goed droog is. Dan kan er wel een goede deur uit gemaakt worden, voorzien van glas. Maar in feite maak je dan een 'gewone' voordeur met glas.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Is goed mogelijk, de delen wel vooraf rondom behandelen en accepteren dat deze werken. Is het hout binnen opgeslagen , dus droog, dan de delen niet strak tegen elkaar aan zodat deze kunnen uitzetten. Richting van de delen, horizontaal of diagonaal, voor verticaal zijn ze tekort. Glas eruit en aan de binnenzijde volledig een plaat ertegen verlijmen, kan de deur niet afzakken. Deur wordt nogal wat zwaarder, minimaal 4 scharnieren is geen luxe.
 

yoek

Actieve deelnemer
19 jul 2013
215
6
Oisterwijk
Allen bedankt voor jullie reactie.

Het glas gaat er inderdaad uit en er wordt een plaat geplaatst aan de binnenzijde. Hout ligt 2 jaar opgeslagen in de schuur dus inderdaad ruimte houden voor het werken.
Ik ga het toch maar even aan de directeur thuis voorleggen ;)
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Als je de vloerdelen aan de buitenkant bevestigd best roestvast stalen spijkers of brads gebruiken. Dit om zwarte vlekken op het hout te vermijden. Bij mij zijn er waarschijnlijk wel gewone spijkers gebruikt, maar die zijn diep verzonken en daarna afgekit. Oorspronkelijk waren de deuren wit gelakt zodat deze afdichting niet zichtbaar was.
En inderdaad voldoende ruimte geven om te werken. Eikenhout zet flink uit als het vochtig wordt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.