Tuinbank, alternatief voor Teak gezocht, Robinia voor een strak meubel?

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Na enige ervaring op te hebben gedaan met MDF, multiplex en vuren (allen binnen gebruik) wil ik een bank voor in de tuin gaan maken. Ik ben erg gecharmeerd (behalve de prijs) van de volgende bank:
pure-sofa-pure-sofa-puresofatribu-web0127.jpg
Deze bank is gemaakt van teak, dat is voor mij geen optie. Nu zoek ik iets soortgelijks. Ik heb op het forum gezocht en kom onder andere Robinia tegen. Zou dit geschikt zijn voor een strak meubel? Ik lees namelijk dat dat hout kan gaan werken. Wat is jullie ervaring hiermee? Alternatief zou Bankirai zijn, dat is wat makkelijker te krijgen.

Of hebben jullie andere suggesties? (ik woon zelf in de randstad, dus ik vrees dat ik sowieso op pad moet naar een houthandelaar).
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Robinia is prima en werkt naar mijn mening niet meer dan andere houtsoorten. Te koop bij Wolfsakker Niek Borsboom op Texel maar mogelijk ook in de buurt van Nijmegen.
Ik heb ook wel droog Robinia (Den Haag) Ik zal even een foto plaatsen van de tuinbank die ik net gemaakt heb.
 

Bijlagen

  • 20160623_150712.jpg
    20160623_150712.jpg
    47,6 KB · Weergaven: 414

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
548
156
Zutphen
Bankirai komt uit Borneo en is misschien niet echt goed voor de tropische bossen?
 

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Bedankt voor je antwoord, dat ziet er mooi uit! Ook qua kleur!

Oftewel, ik moet op zoek naar Robinia hout, dat wordt al snel ergens richting Brabant.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Bankirai komt uit Borneo en is misschien niet echt goed voor de tropische bossen?
Dit is al een heel goede reden om het niet te gebruiken.
Maar Bankirai (of hout wat onder deze naam verkocht wordt) is niet echt geschikt om meubels mee te maken.
Het hout is erg hard en moeilijk te bewerken. Het geeft gemene splinters en kan behoorlijk werken.
Robinia lijkt me inderdaad een goede keuze. Zelf heb ik een tuinset van Robinia uit de Ikea. Dat is aan zijn elfde zomer toe en is nog in behoorlijke staat. 's Winters staat het wel droog.
 
Laatst bewerkt:

rvtk

Nieuw lid
28 jun 2016
14
1
Op jullie aanraden heb ik Robinia planken gekocht. Mooi hout en niet duur. Inmiddels zijn de eerste planken gezaagd en ben ik bezig met pen-gat verbindingen. Ik zal tzt hier wat foto's posten.
 

seeker

Actieve deelnemer
24 apr 2016
119
2
@rvtk mag ik vragen waar je die Robinia planken gekocht hebt? ik ben namelijk ook nog op zoek voor mooi hout voor buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.