Meetgereedschap

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Hallo allen,

Ik ben wel in het bezit van een rol en vouwmeter en heb ook wel winkelhaken en dergelijke.

Deze zijn ook niet meer van de jongste en hebben al enkele malen de grond op harde wijze van dichtbij bekeken.
Omdat ik mij nu op een doordachtere wijze met hout en meten wil bezig houden zou ik graag nieuw meetmateriaal en winkelhaken aanschaffen.

Op YouTube filmpjes heb ik al enkele voorbeelden van materiaal gezien.
-Zoals die grote metalen driehoeken (ben nu de naam kwijt) met vele toepassingen en hulpmiddelen
-De kreg Multi-mark
-Zo een verschuifbare winkelhaak met waterpas en 45° hoek.

Gebruiken jullie deze en zouden jullie deze mij aanraden? of zijn jullie van mening "liggen laten die handel".

Wat raden jullie mij aan en waar te kopen.

Vrees dat hubo en dergelijke ook geen accuraat meetgereedschap verkopen. of vergis ik mij?

Groeten
Jos
 

BeRo

Actieve deelnemer
19 apr 2016
156
4
Rotterdam
Beste Knutsel,

Ten eerste, het lijkt wel op de aanspreekwijze van één van de Smurfen.

Maar ter zake.
Ik heb enorm veel plezier van meetgereedschap van het Duitse merk Vogel; schuifmaat en winkelhaken (20 cm en 40 cm).
Waar dat in Belgie te koop is, kan ik helaas niet zeggen, ik heb zo mijn Rotterdams adressen.

Hartelijke groeten,
Bert Rosbach.
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.326
194
Gem. Winsum (Groningen)
Toevallig heb ik net een set meetgereedschap van het merk Vogel gekocht. Heel goede indruk en niet duur. Ze hebben een prachtige catalogus op hun site. Je kunt ze mailen met de vraag of je rechtstreeks kunt bestellen of een vertegenwoordiger is in België.

mvg
klaas0639
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Bero@ Was bij het aanmelden meer bezig, om zo snel mogelijk het forum te kunnen verkennen, dan naar het zoeken van een naam waarvan de aanspreekwijze de mensen niet aan de smurfen zou doen denken . Het is wat het is een "naam".

Bero@ en klaas0639@
Het merk Vogel is mij niet bekent maar via de online cataloog al enkele mooie dingen gezien. en via bol.com eventueel te bestellen.

bedankt alvast
 

Rob van Rotterdam

Actieve deelnemer
16 okt 2010
142
2
Hallo Knutsel
aangezien je schrijft je op meer doordachte wijze met hout en meten bezig te willen houden: is het niet een idee om zelf een winkelhaak te maken? Dan ben je zowel met hout als met meten bezig. Uiteraard kun je een winkelhaak kopen, maar voor dagelijks gebruik voldoet een zelfgemaakte winkelhaak ook uitstekend, zoals ik uit eigen ervaring weet en is een mooi leerproject in meten en precisie. Moeilijk is dit geenszins.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Wat ik het meest gebruik:
- De Kreg Multi-meter *
- Shinza (japans) (soepele) stalen meetlinealen (diverse lengtes) *
- Digitale schuifmaat
- Woodpeckers T-square
- Incra T-markeer lineaal
- Irwin winkelhaken *
- klein Japans 'engineers' winkelhaakje (om zaag etc, haaks af te stellen en controle algemeen)
- BMI rolmaat (die van Festool is een rebranded BMI) *

Met een *: absoluut noodzakelijk, dwz in mijn beleving : )
Ik heb ook ander meetgereedschap, maar bijv. de Stanley FatMax rolmaten zijn niet precies genoeg, de Hultafors Tal-rolmaat is vervelend om te gebruiken, duimstokken zijn onhandig in de werkplaats, en zo valt er af-en-toe wel meer af en komt er soms wat bij (acryl lineaal!).
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
Het ligt eraan wat je wilt maken.
Een multimeter is handig als je iets met stroom wilt doen anders niet natuurlijk.
Voor meubelmaken is goed aftekenmateriaal belangrijk.
Ik gebruik blokhaken in verschillende groottes en in graden (90 en 45), een zweihaak voor kopiëren van hoeken, een setje geo- en tekendriehoeken en zo'n set voor ovalen/cirkels enz (bij Action) , kruishout, een stalen lineaal en of een kunststof lineaal, twee goede rolmaten 2 en 5 meter lang.
Een schuifmaat is ook handig, ik prefereer de gewone ouderwetse (niet digitaal).
En als je machines hebt en die wilt afstellen zijn er allerlei meetklokken te koop.
Kan je aanraden op rommelmarkten en in kringloopwinkels te kijken,daar kom je soms best mooi oud spul tegen voor weinig geld.
Voor de rest: maak het niet krankzinnig duur want merken zoals Incra maken prachtig spul maar het kost ook wat.
Ik heb zelf een schuifmaat van Mitutoyo, echt een topmerk maar een paar honderd jaar geleden maakten ze ook prachtige meubels zonder schuifmaat dus denk daar over na.
Als je nieuw zoekt dan zijn bijv Teygeler en Baptist goede winkels
http://www.teygeler.nl/product-categorie/webshop/gereedschap/meetinstrumenten/
https://www.baptist.nl/houtbewerkers
 
Laatst bewerkt:

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Mijn schuifmaat is van het merk KANON en zit nog steeds in zijn (versleten) originele lederen jasje. Heb ik al 35 jaar in mijn bezit en is nog nooit gevallen of baldadig mee omgesprongen, dus daar vertrouw ik voor 99.9% op dat die accuraat meet. Mijn winkelhaken zijn van het selfmade type door mijn schoonvader vervaardigd in de jaren'50. Ik heb daar al mijn plafonds mee gelegd en andere brute werken. voor dat voldeden/voldoen ze heel goed. Daar ik mij onlangs de afkortzaag aangeschaft (Metabo 254 M) en door hier op het forum te lezen dat die zo geen goeie reputatie heeft om accuraat te werken, ben ik beginnen nakijken of dat de zaag haaks gemonteerd was/is. Mijn huidige winkelhaken (2) geven natuurlijk allebei een andere waarde aan, zowel op de machine als op de gezaagde planken.
In de nabije toekomst wil ik een DVD rek maken en indien dit haaks zou zijn, zou ik daar een beter gevoel bij hebben. Daarom zou ik een nieuwe winkelhaak willen aanschaffen.

Ik heb dat nog ergens gelezen dat kunststoffen driehoeken en gradenbogen soms beter en accurater zijn dan metalen. Toch het is zo breekbaar.

Ik heb ook het demo filmpje gezien van de Kreg Multi mark, ben benieuwd of er iemand is die deze gebruikt.
 

Blom3dd

Actieve deelnemer
31 okt 2013
666
1
Stad Groningen
http://www.starrett.com/metrology/m...isplayMode=grid&itemsPerPage=24&sortBy=wp/asc

Dit zijn erg goede, vast wel te koop bij de spulle boer in arnhem.

Ik heb er ook een maar die gebruik ik als ijk punt. beetje uit behoud omdat ik nu meer grover houtconstructie werk doe. Ik kwam een goedkope uitvoering tegen voor een paar euro in de kringloop. die gebruik ik wel vaak. mijn gewone gebruiks winkelhaken zijn oude zweden, Eminent en een sandvik. zo nu en dan controleer ikde haaksheid
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Daar ik mij onlangs de afkortzaag aangeschaft (Metabo 254 M) ... ben ik beginnen nakijken of dat de zaag haaks gemonteerd was/is.
Die heeft een bereik van 30cm, toch? Dan zou je de "5-cut method" kunnen gebruiken om de haaksheid te controleren. Alleen een schuifmaat nodig dan :).

Laat ons vooral weten hoe de zaag bevalt, want ie staat ook op mijn verlanglijstje (eventueel zelfs in PLUS uitvoering voor de verbeterde stofopvang, maar deze versie kan ik wel niet meer dicht bij de muur zetten - het is ook altijd wat)
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Blom3dd@

Iets in die zin zoek ik. straks eens googelen of deze in België te krijgen zijn, want voor ik iets koop heb ik het graag eens in mijn handen. Misschien een domme vraag maar controleer je de haaksheid van een winkelhaak?
Bedankt voor de link.

Jimbo@
De zaag bevalt mij enorm. Zowel qua gebruiksgemak als resultaat (snede). Juist zou ik nog willen investeren in een zaagblad met meer tanden, nu zijn het er 48. Moet ik de volle 30 cm gebruiken om de haaksheid te controleren of mag minder ook?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.581
Gaanderen
Haaksheid controleren neem een stuk plaathout met een rechte kant. Zet de haak tegen de rechte kant en trek een lijn. Draai de haak om en trek een lijn naast de eerste lijn. Zijn de lijnen evenwijdig dan is de haak haaks. Hoe langer de lijn is hoe nauwkeuriger je de afwijking kan zien.
 

Jimbo

Actieve deelnemer
2 jan 2014
488
2
Jimbo@
Moet ik de volle 30 cm gebruiken om de haaksheid te controleren of mag minder ook?

Ik heb voorlopig alleen Topcraft speelgoed - die volgens beide assen perfect haaks is, overigens, weliswaar gecontroleerd met winkelhaak - met een bereik van amper 200mm waarbij het zaagblad doorgaans duurder is dan de machine :lol: (Hoewel, tegenwoordig gebruik ik nog uitsluitend Ecotools bladen), dus de 5-cut dingens heb ik nooit zelf geprobeerd.

Intuitief zou ik zeggen 'zo groot mogelijk', dus de volle 30cm (enfin, na de 4de cut blijft er iets van 28-29cm over natuurlijk ;) ).


De reden waarom ik een nieuwe machine zoek is overigens omdat de Topcraft me bij de verstekken in de steek laat, én omdat ie letterlijk uit elkaar valt (Er is een glijring uit de draaiplaat gevallen, en die wil er niet meer terug in). Motorcompartiment is evenwel nog stabiel en betrouwbaar, dus ik kloo…euh klus nog even verder, maar eens ik aan een 'mitre station' begin komt er wel meteen een nieuwe machine in. Die Metabo, bvb.
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
Ik heb voorlopig alleen Topcraft speelgoed - die volgens beide assen perfect haaks is, overigens, weliswaar gecontroleerd met winkelhaak - met een bereik van amper 200mm waarbij het zaagblad doorgaans duurder is dan de machine :lol: (Hoewel, tegenwoordig gebruik ik nog uitsluitend Ecotools bladen), dus de 5-cut dingens heb ik nooit zelf geprobeerd.

Intuitief zou ik zeggen 'zo groot mogelijk', dus de volle 30cm (enfin, na de 4de cut blijft er iets van 28-29cm over natuurlijk ;) ).


De reden waarom ik een nieuwe machine zoek is overigens omdat de Topcraft me bij de verstekken in de steek laat, én omdat ie letterlijk uit elkaar valt (Er is een glijring uit de draaiplaat gevallen, en die wil er niet meer terug in). Motorcompartiment is evenwel nog stabiel en betrouwbaar, dus ik kloo…euh klus nog even verder, maar eens ik aan een 'mitre station' begin komt er wel meteen een nieuwe machine in. Die Metabo, bvb.

Kan volledig uw gedachtegang volgen, maar hoe groter het stuk hoe meer kans op" klunsen" zou ik zeggen.

Je kan beter klussen met hamer en beitel dan kloo..in de luie zetel.:cool::cool:
 

knutsel

Nieuw lid
27 feb 2016
23
0
Assenede (België)
SereN@
Bedankt voor het andere topic bekend te maken. Heb er veel van geleerd (ook door andere leden).
Het is inderdaad zo dat als je het beste meetgereedschap heb en met een viltstift aftekent je evengoed op het zicht kan werken.
Heb mij daarom een metalen afteken pen aangeschaft. één nadeel het is niet altijd even goed zichtbaar.
Hoe bevalt het avondonderwijs houtbewerking u. Dit jaar ga ik naast de boot vallen want voor het nieuwe jaar is alles al volzet op PTI Eeklo. Sta op de reserve lijst maar de kans is zeer klein vertelde men mij. Dus zal het maar voor volgend jaar zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.781
747
Enschede, Twente
Bedoel je de Multi-mark? Waarom is die onmisbaar voor jou?

Ja, dat is hem. Heel handig om een kleine maat over te nemen. Voorbeeld: overhangend blad op onderstel monteren, terugligging ladegeleider repeteren, snel dikte materiaal bepalen. Past in de broekzak, ligt niet in de weg op werkblad.
Ik gebruik hem trouwens bijna altijd in dezelfde 'stand', met de schuif rechtuit.
 

willem1958

Post veel
28 jul 2015
2.092
3
wormerveer
SereN@
Bedankt voor het andere topic bekend te maken. Heb er veel van geleerd (ook door andere leden).
Het is inderdaad zo dat als je het beste meetgereedschap heb en met een viltstift aftekent je evengoed op het zicht kan werken.
Heb mij daarom een metalen afteken pen aangeschaft. één nadeel het is niet altijd even goed zichtbaar.
Hoe bevalt het avondonderwijs houtbewerking u. Dit jaar ga ik naast de boot vallen want voor het nieuwe jaar is alles al volzet op PTI Eeklo. Sta op de reserve lijst maar de kans is zeer klein vertelde men mij. Dus zal het maar voor volgend jaar zijn.


@Knutsel; ik las 'ns over een avond opleiding in Antwerpen, misschien is dat wat voor u?
http://www.ikleerbij.be/secundair-v...belmaker/antwerpen-district-berchem/0387/016/
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.