PDA

Bekijk Volledige Versie : Australische forum beitels

Wilco Flier
06-09-10, 17:51
Misschien hebben jullie het ook gevolgd, maar op het Australische houtbewerkersforum zijn ze lange tijd bezig geweest met het laten maken van hun eigen beitels. Enkele forumleden hebben helemaal uitgezocht bij wie ze de beitels konden laten snijden uit gereedschapstaal en waar ze ze konden laten vlakslijpen en harden en waar ze de handvaten en ferrules konden laten maken. Als ik het me nog goed herinner was het een order van rond de tienduizend Australische dollars, en deden vele tientallen forumleden mee. En het resultaat mag er zijn, de leden plaatsen nu om de haverklap foto's van hun nieuwe beitels.

http://www.woodworkforums.com/attachments/f152/146726d1283756964-paring-chisel-making-lets-see-em-img_2822.jpg

Ik vind het echt een fantastisch idee om zoiets te doen.
Misschien ook wat voor ons? Of zou daarvoor niet voldoende belangstelling bestaan?

Rudolf
06-09-10, 17:57
Ik vind het een heel leuk idee!, maar zoveel geld voor een paar beitels!

Wilco Flier
06-09-10, 18:42
Ik vind het een heel leuk idee!, maar zoveel geld voor een paar beitels!

Tja, de bovenstaande beitels kosten bij hen ongeveer € 40 stuk, een Lie Nielsen beitel of een Harold & Saxon kost al gauw € 60, een Bleu Spruce kost je al zo € 70 per stuk.

Als je beitels op die manier maakt, moet je ze ook echt goed maken. En dan valt de prijs nog wel mee.

leroy
06-09-10, 19:00
hey hallo
ik zou graag mee willen doen ik heb allen geen idee wie alle onderdelen kan maken maar ik hoor graag van je al je meer info hebt groetjes

Wilco Flier
06-09-10, 19:05
hey hallo
ik zou graag mee willen doen ik heb allen geen idee wie alle onderdelen kan maken maar ik hoor graag van je al je meer info hebt groetjes

Fijn dat je zo enthousiast bent, maar het was allereerst mijn bedoeling om het gewoon te laten zien wat er zoal mogelijk is als je het met z'n allen doet.

Maar goed, bij voldoende enthousiasme kunnen we altijd nog verder kijken. Wat betreft die onderdelen, er zijn genoeg bedrijven die dat kunnen, als je maar betaalt ;)

rickkoorman
06-09-10, 19:48
wilco

ik hou me ook aanbevolen!!

rick

KiloKilo
07-09-10, 10:19
Misschien eens contact opnemen met een mogelijk bedrijf en navraag doen naar de totale kosten. Dan is het misschien duidelijk hoeveel geïnteresseerden nodig zijn om met een redelijk prijs te komen.

August
07-09-10, 14:16
Ik ben hiervoor ook te porren.

Wilco Flier
08-09-10, 19:20
Aha, alvast 4 potiëntiële 'klanten', met ik erbij dus 5. Dat is opzich wel leuk, maar ik heb er verder ook nog niet over nagedacht hoe of wat. Vanuit mijn studieachtergrond ken ik wel genoeg bedrijven die de onderdelen kunnen maken, en van technisch tekenen/documenteren heb ik ook enige ervaring.

Tja, wat is wijsheid. Alleen al het navraag doen bij de bedrijven, het tekenen en het regel/rekenwerk is al wel zoveel werk dat ik van te voren al wel moet weten dat er in ieder geval genoeg mensen meedoen, ongeacht de precieze kosten (die uiteraard niet te hoog moeten zijn)

En dan moet de serie ook nog groot genoeg zijn om het uberhaubt lonend te maken.
:?: :?: :?:

Maar goed, voor de sfeer heb ik alvast een schetsje van een beitel getekend in Solid Works. Zo zou het kunnen worden, kunnen... ;) (Alleen jammer dat het PDF de houtkleur van het handvat niet laat zien)

Attached files beitel.PDF (http://woodworking.nl/upload/attachments/14701=3212-beitel.PDF) (274.9 KB)

KiloKilo
08-09-10, 20:02
Leuk dat je al zo veel moeite wilt doen.
Denk enkel dat de handvaten iets langer zouden mogen (kan ook aan mijn persoonlijke smaak liggen).

TH0M
09-09-10, 12:24
Nou, ik heb ook wel interesse. Alhoewel ik als amateur waarschijnlijk met het goedkoopste setje van de action net zo goed zou kunnen werken!

Voor het project aanzich, is het denk ik verstandig om een aantal doelen te stellen. Bijvoorbeeld, wat mag de maximale prijs worden?

Persoonlijk zou ik tot 100 euro willen gaan, maar ik kan geen kwaliteit beoordelen.

leroy
09-09-10, 16:04
ik krijg steeds meer zin om met eigen beitels aan de gang te gaan mischien als de prijs leuk is wil ik ook wel een tweede set voor mijn op mijn werk groetjes

jaap
09-09-10, 17:13
Een interessante gedachtengang van Wilco! Maar ook een die om discussie vraagt. Wat voor staal, A2 of O1 of gelaagd? Handvaten, vorm, model, wijze van bevestiging? Vorm van het ijzer, lengte? Worden het beitels voor alle vormen van gebruik, of voor het speciale werk, meestal het laatste beetje verwijderen, of een hele grote, een zg slick zoals bootbouwers die gebruikten? Eigenlijk is alles wel te koop, in alle vormen, afmetingen en prijzen, en niet voor niks, want zoveel houtbewerkers, zoveel wensen.
Heb een redelijke verzameling nooitgedagt, omdat dat uit IJlst komt (en een tijdje klant van ons geweest is) en een paar jaar geleden een setje Lie Nielsen gekocht, waarvan ik nog graag de 1 inch brede zou willen hebben. De LN gebruik ik het meeste, omdat het gewoon hele mooie praktische beitels zijn en van de Friesche Nooitgedagt alleen de brede versies.
Ik ben heel benieuwd wat hier voor moois gecreeerd wordt!!

David Savage heeft een ongezouten mening over gereedschap, lees hier hoe hij denkt over staal, beitels en nog meer, http://www.finefurnituremaker.com/woodworking_tools.htm

jaap

Geertjun
09-09-10, 22:25
Ook ik houd me aanbevolen!

Ben nog steeds niet in bezit van een set goede beitels, dus dit initiatief is echt iets voor mij.

coko
10-09-10, 01:38
Leuk initiatief Wilco!
Denk niet dat ik zelf mee doe aangezien ik op dit moment geen beitels op mijn verlanglijst heb staan.

David Savage heeft een ongezouten mening over gereedschap, lees hier hoe hij denkt over staal, beitels en nog meer, http://www.finefurnituremaker.com/woodworking_tools.htm

jaap

Leuke link, deze kende ik nog niet.

Ben het wel niet helemaal met hem eens, vooral het feit dat hij de maker en niet de gebruiker van gereedschap de schuld geeft van slecht werk.

Deed me denken aan een vraag aan Eddie van Halen (of een andere gitaar virtuoos, weet het niet meer zeker).
"Wat is het verschil tussen een goede en slechte gitarist?" Het antwoord was "Een goede gitarist kan op een bagger gitaar nog geweldig spelen en er een super geluid uit krijgen, een slechte gitarist klinkt op de duurste spullen nog altijd bagger, het zit allemaal in de vingers".

Zo is het m.i. met gereedschap ook, de oude vakmannen hadden ook geen 100% perfect gevlakte beitels en schaven met toleranties tot op de micron nauwkeurig, maar konden er wel perfect werk mee afleveren.
Het heeft meer te maken met talent, aanleg, inzicht...
A2 of O1 zal voor de meeste mensen daarin geen belangrijke rol spelen.

Wilco Flier
10-09-10, 12:54
Hallo mensen,

Tot nu toe hebben de volgende mensen hun interesse laten blijken:

Leroy
Rick
August
Thom
Geertjun
Woodworker
KiloKilo :?:
Jaap :?:

Dat zijn er 6 zowiezo, van KiloKilo en Jaap heb ik nog geen definitive bevestiging gehoord, dacht ik. Het leek mij dat een haalbare order minimaal vijftig beitels moet bevatten, omdat hoe meer beitels, hoe lager de prijs.

Als bovenstaande mensen even posten in hoeveel beitels ze belang hebben, en welke maten, dan kunnen we zien hoever we zijn. (ff een globale inschatting, er is verder nog niks besproken, het gaat hier alleen maar om wat jullie in gedachten hebben)

En even voor de duidelijkheid ;) :
Het organiseren van een dergelijk iets is iets wat veel, heel veel tijd en regelwerk gaat kosten, het lijkt me erg leuk en interessant om dit te gaan organiseren (met een paar anderen!), maar dan moet er wel genoeg draagvlak zijn van de forumleden. Dus ik heb zelf zoiets van, is de belangstelling te klein of niet groot genoeg, dan gaat het niet door. Lijkt me redelijk toch? Ik vraag me ook af hoe we zoiets het soepelst kunnen organiseren. Ik ga namelijk net aan een pittig halfjaar beginnen van mijn opleiding, en zal dus niet al te veel tijd overhebben. Het is ook domweg teveel werk om alleen te doen, dus daar begin ik ook niet alleen aan ;) . Dit hele forum en houtbewerken opzich is voor mij een hobby, en als dit beitelproject doorgaat, zie ik dat ook als hobby, en ik zal mijn opleiding onder geen voorwaarde onder mijn hobby laten lijden. Dat moet wel even duidelijk zijn om misverstanden te voorkomen ;)

KiloKilo
10-09-10, 13:10
Door de vele verhuizingen heb ik laatst nog slechts twee van mijn beitels kunnen terug vinden. Zag ook dat ze aardig wat misbruik hebben gehad. Goed bedoeld, maar wat vrienden konden mijn steenbeitels zo rap niet vinden....
Ben dus zeker geïnteresseerd.

TH0M
10-09-10, 13:15
Hoi,

Aangezien ik nog geen 1 beitel heb, heb ik behoefte aan een stuk of 4 van klein tot semi groot.

Ik denk dat er een prijs gecalculeerd moet worden voor bijvoorbeeld 50 en 75 stuks. Als de techniek en de prijs geaccepteerd worden door de kopers, dan moet het geheel doorgaan. Ik denk overigens dat het makkelijker is om standaard sets te gaan maken. Als iedereen zijn eigen maten gaat doorgeven wordt het wel heel lastig om het duidelijk te houden.

Voor de handvaten, is er iemand hier op dit forum die ze (tegen vergoeding) kan maken?

KiloKilo
10-09-10, 13:25
Denk inderdaad dat het een redelijk standaard set zal moeten zijn om een beetje te kunnen organiseren.
(Een hoekbeitel erbij is altijd leuk ;) )

En dan de handvaten, voor de draaibank vond ik persoonlijk de langere handvaten prettiger. Maar voor hand en hamer werk is een kortere verstevigde versie weer interessanter.

TH0M
10-09-10, 13:26
Hoe maak je een beitel, en wat kost dat?

-Staal + lasersnijden (Euro ?)
-Harden (Euro ?)
-Alle slijpwerkzaamheden (Euro ?)
-Hadvat draaien + materiaal (Euro ?)
-Koperen bus + draaien (Euro ?)
-Monteren (Euro ?)
-Distribueren(Euro ?)

TH0M
10-09-10, 13:30
Metaal + snijden + harden

http://www.kinkelder.lasersnijtechniek.nl/home.html
Ik ken dit bedrijf uit het verleden. Heb daar regelmatig gesneden producten gehaald. Ook maken zijn circelzagen voor allerlei toepassingen. Ze hebben de verstand van materiaal, snijden en harden!

Wilco Flier
10-09-10, 13:48
Hoe maak je een beitel, en wat kost dat?

-Staal + lasersnijden (Euro ?)
-Harden (Euro ?)
-Alle slijpwerkzaamheden (Euro ?)
-Hadvat draaien + materiaal (Euro ?)
-Koperen bus + draaien (Euro ?)
-Monteren (Euro ?)
-Distribueren(Euro ?)

Over de kosten kan ik je nog niets zeggen. Ik weet alleen dat de minimale order bij staalleveranciers rond de 125 euro ligt. Maar misschien kunnen we dat ook gewoon bestellen via het bedrijf waar we eventueel mee gaan werken.

Het draaien van de handvaten zouden we misschien kunnen laten doen door de houtdraaiers onder ons (waaronder ikzelf). Het monteren zullen we zelf moeten doen. De sitributie voor zoveel mogelijk ook. Dat scheelt enorm in de prijs.

Denk inderdaad dat het een redelijk standaard set zal moeten zijn om een beetje te kunnen organiseren.
(Een hoekbeitel erbij is altijd leuk ;) )

En dan de handvaten, voor de draaibank vond ik persoonlijk de langere handvaten prettiger. Maar voor hand en hamer werk is een kortere verstevigde versie weer interessanter.

Ik had ook al gedacht aan een set van 4 of 5 gewone alround 'bevel edge' beitels, wel met dunne zijkante zodat ze ook voor fijn werk kunnen worden gebruikt.
Het worden dus geen draaibeitels, maar beitels voor normaal handwerk, dus kom je op kortere handvaten uit.

Metaal + snijden + harden

http://www.kinkelder.lasersnijtechniek.nl/home.html
Ik ken dit bedrijf uit het verleden. Heb daar regelmatig gesneden producten gehaald. Ook maken zijn circelzagen voor allerlei toepassingen. Ze hebben de verstand van materiaal, snijden en harden!

Ha Thom, dat is inderdaad een interessante optie, omdat ze allen is huis hebben. Maar we zullen ook nog een bedrijf nodig hebben die de messing busjes kan draaien.

TH0M
10-09-10, 14:45
Over de kosten kan ik je nog niets zeggen. Ik weet alleen dat de minimale order bij staalleveranciers rond de 125 euro ligt. Maar misschien kunnen we dat ook gewoon bestellen via het bedrijf waar we eventueel mee gaan werken.

Dat begrijp ik, maar als we de afzonderlijke bewerkingen uitsplitsen kan iedereen nadenken over wat er moet gebeuren, en kunnen we makkelijkere tot een prijs komen.

Ik had ook al gedacht aan een set van 4 of 5 gewone alround 'bevel edge' beitels, wel met dunne zijkante zodat ze ook voor fijn werk kunnen worden gebruikt.
Het worden dus geen draaibeitels, maar beitels voor normaal handwerk, dus kom je op kortere handvaten uit. Perfect :D

Woodworker,
Heb jij tijd om een complete set te tekenen en een specificatie te schrijven? Ik wil daar graag mee helpen, alleen heb ik weinig kennis om een technisch in detail te treden. Ik wil wel graag op zoek gaan naar leveranciers!

Groeten,

Geertjun
10-09-10, 14:53
Als dit doorgaat, om met een aantal forumleden een x aantal beitels te laten maken, zullen we er ook allen een beetje moeite voor moeten doen. Lijkt mij vanzelfsprekend...

Laten we eerst eens kijken hoeveel beitels er gemaakt gaan moeten worden.
5 beitels voor mij iniedergeval!

leroy
10-09-10, 18:33
hey wilco
ik zou graag 5 beitels willen en als de prijs mooi is wil ik er nog wel 5 maten zijn nog niet belang rijk toch ? en ik wil ook wel wat doen en als jij alles rekent mag jij er ook best wat aan verdienen hoor maar ik hoor het wel groetjes van leroy

KiloKilo
10-09-10, 18:43
Het monteren zullen we zelf moeten doen.

Pas hier een beetje mee op. Zou spijtig zijn zo'n project op te zetten en er veel moeite voor te doen om dan IKEA bouwpakketten op te sturen.
Zou mijn interesse ook verminderen denk ik.

leroy
10-09-10, 18:49
ik denk dat dat wel mee valt ik denk dat de meeste mensen hier wel met de juiste info het tot een goed einde kunnen brengen en ik denk dat wilco niet eigen handig al die beitels gaat monteren gr

jan pranger
10-09-10, 19:59
Hallo Wilco en andere beitelvrienden.
Ik koop mijn draaibeitels los (dus zonder handvat) bij een bedrijf in Duitsland, die de beitels nog handmatig maakt. De beitels hebben een zeer hoge standtijd en voeren de hitte (vooral bij het draaien van hardhout) goed af. Ze zijn hooggepolijst als een spiegel. Dus traditioneel handgemaakte beitels.
Ze hebben ook "timmermansbeitels". En leveren wellicht wel zonder handvat en kunnen wellicht eveneens de huls los bijleveren. Een kwestie van contact opnemen.
Staalsamenstelling: 2,06 % koolstof en overigens voor 30% een legering uit kobalt, wolfram, molybdeen, nikkel, vadium en titan. Een HSS kwaliteit.
Beitelsmederij: http://www.carl-heidtmann.de in Wuppertal.
Prijzen timmermansbeitels met handvat 16/20 mm tot 50 mm: 30,20 - 77.70 euro.
Wellicht hebben jullie hier iets aan bij de verdere discussie.
vr.gr. Jan Pranger.
http://www.arstorno.nl

Wilco Flier
10-09-10, 20:46
Woodworker,
Heb jij tijd om een complete set te tekenen en een specificatie te schrijven? Ik wil daar graag mee helpen, alleen heb ik weinig kennis om een technisch in detail te treden. Ik wil wel graag op zoek gaan naar leveranciers!

Dat lijkt me een prima taakverdeling, en er een tekening van maken lukt me wel idd. Wat bedoel je precies met het schrijven van specificaties?

Als dit doorgaat, om met een aantal forumleden een x aantal beitels te laten maken, zullen we er ook allen een beetje moeite voor moeten doen. Lijkt mij vanzelfsprekend...

Laten we eerst eens kijken hoeveel beitels er gemaakt gaan moeten worden.
5 beitels voor mij iniedergeval!

Dat leek mij ook, ik had ook een soort Non profit project in gedachten waaraan gewoon iedereen meewerkt.
Ik wil ook vijf beitels.

hey wilco
ik zou graag 5 beitels willen en als de prijs mooi is wil ik er nog wel 5 maten zijn nog niet belang rijk toch ? en ik wil ook wel wat doen en als jij alles rekent mag jij er ook best wat aan verdienen hoor maar ik hoor het wel groetjes van leroy

Ha Leroy, de maten zijn idd niet zo heel belangrijk, het zullen gewone standaard maten zijn die het meest gebruik worden. Eraan verdienen? Ik zou niet weten hoe, als iedereen meewerkt, verdient iedereen zijn eigen beitels dacht ik zo. Een soort collectief non-profit project! ;)

Het monteren zullen we zelf moeten doen.

Pas hier een beetje mee op. Zou spijtig zijn zo'n project op te zetten en er veel moeite voor te doen om dan IKEA bouwpakketten op te sturen.
Zou mijn interesse ook verminderen denk ik.

Zoveel werkt is dat niet om zelf te doen, de bus op het handvat zetten, beitel in het handvat monteren en klaar is kees. Zoals Leoy terecht opmerkt, ik ga dat niet allemaal zelf doen. De Autralierst hebben het ook zo gedaan en heb daar nog geen enkele klacht gelezen. ;)

Wilco Flier
10-09-10, 20:49
Hallo Wilco en andere beitelvrienden.
Ik koop mijn draaibeitels los (dus zonder handvat) bij een bedrijf in Duitsland, die de beitels nog handmatig maakt. De beitels hebben een zeer hoge standtijd en voeren de hitte (vooral bij het draaien van hardhout) goed af. Ze zijn hooggepolijst als een spiegel. Dus traditioneel handgemaakte beitels.
Ze hebben ook "timmermansbeitels". En leveren wellicht wel zonder handvat en kunnen wellicht eveneens de huls los bijleveren. Een kwestie van contact opnemen.
Staalsamenstelling: 2,06 % koolstof en overigens voor 30% een legering uit kobalt, wolfram, molybdeen, nikkel, vadium en titan. Een HSS kwaliteit.
Beitelsmederij: http://www.carl-heidtmann.de in Wuppertal.
Prijzen timmermansbeitels met handvat 16/20 mm tot 50 mm: 30,20 - 77.70 euro.
Wellicht hebben jullie hier iets aan bij de verdere discussie.
vr.gr. Jan Pranger.

Ha jan, bedoel je dat we daar de gehele beitel eventueel zouden kunnen laten maken?

Wat betreft die timmermansbeitels, volgens mij zijn dat 'gewone' Kirschen beitels. de handvaten lijken er in ider geval sterk op.

Doe je trouwens ook mee als het allemaal doorgaat?

KiloKilo
10-09-10, 22:12
Zoveel werkt is dat niet om zelf te doen, de bus op het handvat zetten, beitel in het handvat monteren en klaar is kees. Zoals Leoy terecht opmerkt, ik ga dat niet allemaal zelf doen. De Autralierst hebben het ook zo gedaan en heb daar nog geen enkele klacht gelezen. ;)

Bedoelde het niet verkeerd. Zou het enkel spijtig vinden als er na zo veel werk het resultaat minder zou zijn.

TH0M
10-09-10, 23:07
Dat lijkt me een prima taakverdeling, en er een tekening van maken lukt me wel idd. Wat bedoel je precies met het schrijven van specificaties?

Met de specificaties bedoel ik eigenlijk alle (technisch) relevante eigenschappen / richtlijnen. Bijvoorbeeld: Materiaal, manier van harden, manier van temperen, polijsten, slijpen, demagnetiseren. Ik weet niet wat een stuk staal een goede beitel maakt. Een lasersnijder weet dat mischien ook niet, maar als het duidelijk op papier staat, kan hij er met een calculeren en later met het snijden al wel rekening me houden.

Maar er kan bijvoorbeeld ook in staan hoe de beitels na het slijpen ingepakt moeten worden. Je kun het zo gek maken als je wilt!

Wilco Flier
11-09-10, 09:47
Met de specificaties bedoel ik eigenlijk alle (technisch) relevante eigenschappen / richtlijnen. Bijvoorbeeld: Materiaal, manier van harden, manier van temperen, polijsten, slijpen, demagnetiseren. Ik weet niet wat een stuk staal een goede beitel maakt. Een lasersnijder weet dat mischien ook niet, maar als het duidelijk op papier staat, kan hij er met een calculeren en later met het snijden al wel rekening me houden.

Maar er kan bijvoorbeeld ook in staan hoe de beitels na het slijpen ingepakt moeten worden. Je kun het zo gek maken als je wilt!

Aha, op die manier. Ik weet dat ook niet allemaal, dat zullen we dus nog een beetje uit moeten vinden.

Maar laten we eerst afwachten of we wel aan onze eerste richtlijn van 50 tot 75 beitels komen, voordat we van alles onder handen gaan nemen.

Okke
11-09-10, 12:13
Hangt nog even van de prijzen van de beitels af, maar in principe is mijn budget 150 euro. Dus ik wil ook wel meedoen :) .

janvandijk
11-09-10, 12:46
Ik vind dit een zeer mooi idee.
Voor een mooie beitelset ben ik ook altijd te porren als de prijs niet te gek wordt.

Wilco Flier
11-09-10, 18:24
Hangt nog even van de prijzen van de beitels af, maar in principe is mijn budget 150 euro. Dus ik wil ook wel meedoen :) .

Rond de 150 euro was inderdaad mijn streefbudget.

Ik vind dit een zeer mooi idee.
Voor een mooie beitelset ben ik ook altijd te porren als de prijs niet te gek wordt.

Jan, wat is je budget?

Geertjun
11-09-10, 18:25
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( :?: )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Jaap ( :?: )
Janvandijk ( :?: )
Okke ( :?: )

Edit: bijgewerkt.

KiloKilo
11-09-10, 23:36
Ge kunt mij voor een set opzetten.

August
12-09-10, 10:04
5 voor mij ook :)

janvandijk
12-09-10, 12:00
schrijf mij er ook maar bij voor 5 stuks :)

mijn budget grenst ook wel bij 150 euro, en voor dat bedrag moeten het wel beitels zijn waar ik de rest van mijn carriere van geniet :-D

djones
12-09-10, 12:17
En hetzelfde hier ook, setje van 5 en max 150€.

sander
12-09-10, 13:20
ik ben ook wel geinteresseerd in 5 stuks.

TH0M
12-09-10, 14:39
Hoi Wilco,

Heb je mischien een link van dat Australische forum? Wellicht kunnen we een deel van hun uitvinding "stelen".
(EDIT, is het deze: http://www.woodworkforums.com/f152/pari ... er-100029/ (http://www.woodworkforums.com/f152/paring-chisel-batch-order-100029/))

Als ik bij Babtist kijk, heb je voor 100 euro het volgende setje van het merk Kirschen: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=16&sid=104&pid=1915&detail=true

Kunnen we deze kwaliteit overtreffen? Wie kan me vertellen waarin een goede beitel zich onderscheidt?

Okke
12-09-10, 22:16
Als we voor 150 euro, minimaal 5 beitels gemaakt kunnen krijgen, dan mag je bij mijn naam ook 5 zetten!

Wilco Flier
13-09-10, 09:02
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( :?: )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Janvandijk ( 5 stuks )
Okke ( 5 stuks )
Djones ( 5 stuks)
Sander (5 stuks)
------------------------
Totaal: (50 stuks) :D :lol:

Wilco Flier
13-09-10, 09:11
Hoi Wilco,

Heb je mischien een link van dat Australische forum? Wellicht kunnen we een deel van hun uitvinding "stelen".
(EDIT, is het deze: http://www.woodworkforums.com/f152/pari ... er-100029/ (http://www.woodworkforums.com/f152/paring-chisel-batch-order-100029/))

Als ik bij Babtist kijk, heb je voor 100 euro het volgende setje van het merk Kirschen: http://www.baptist.nl/webwinkel_product.asp?c=1&gid=16&sid=104&pid=1915&detail=true

Kunnen we deze kwaliteit overtreffen? Wie kan me vertellen waarin een goede beitel zich onderscheidt?

Het is inderdaad die link.

Het is moeilijk te zeggen of we, als het project doorgaat, de kwaliteit van Kirschen kunnen evenaren. Hoe beoordeel je kwaliteit? Het is wel zo dat Kirschen wisselende reacties veroorzaakt, alle reacties die ik over het merk gelezen heb, brengen het niet veel verder dan gemiddeld. Ik weet ook niets over het staal dat Kirschen gebruikt, laat staan iets over hun warmtebehandelingen. Ik weet wel dat de bladen gepolijst worden tot hoogglans, wat niet bevorderlijk is voor de vlakheid van de rug. Ook over de handvaten zijn de reacties sterk verdeeld, ik houd er niet van.

Natuurlijk gaan we met z'n allen proberen een zo goed mogelijke beitel te maken, waarschijnlijk van o1 of a2 staal. Als we het qua budget rond kunnen krijgen hebben we straks een set beitels volgens onze specificaties, een unieke set beitels waarvan er dus maar tussen de vijftig en honderd gemaakt zijn.

Mede door deze 'uniekheid' kun je 'onze' beitels in wording niet helemaal vergelijken met een 'standaard' set uit de winkel.

TH0M
13-09-10, 10:09
Wat kwaliteit is, is een terechte vraag. Maar we moeten er wel een antwoord opgeven denk ik. Hoe kunnen we anders goede beitels ontwikkelen. Ik zou zeggen, vul het lijstje maar aan.

Een goede all round beitel:
- Blijft lang scherp
- ligt goed in de hand
-

Alle eigenschappen moeten we later vertalen in meetbare en technische oplossingen.

jaap
13-09-10, 13:31
Misschien dat deze test uit een bekend amerikaans tijdschrift een beetje kan helpen ;)

jaap

Attached files testbeitels.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/14942=3263-testbeitels.pdf) (1.1 MB)

TH0M
13-09-10, 15:03
Misschien dat deze test uit een bekend amerikaans tijdschrift een beetje kan helpen ;)

jaap

Interessante info, zeker voor een amteur als ik.

Lie Nielsen beitels blijken de beste te zijn. Als ik dan naar wat eigenschappen kijk van die beitels:

Our chisels are made of A-2 Tool Steel, hardened to Rockwell 60-62, cryogenically treated and double tempered.

Our chisel edges are square, parallel along the length, and very narrow so you can get into tight places. The backs are ground flat and finished by hand at 400 grit. The bevel is flat ground at 30°, but a higher secondary bevel (about 35°) is advisable, depending on the wood and how the chisel is being used. Additional honing is recommended.

Schummie
13-09-10, 17:39
Wat denken jullie van deze beitels, Ashley Iles Mk 2 Bevel Edged Cabinetmakers Chisels.
Ze worden gemaakt in Engeland en je kan ze ook vanaf fabriek bestellen, wat ook financieel scheelt.
Ik heb deze beitels zelf ook zo gekocht, na heel veel zoeken op allerlei websites en in alles
reviews die ik gelezen heb kwamen ze er goed uit, ook in Amerika is dit een geliefde beitel.
Ik vind ze zelf ook qua uiterlijk er hele mooie beitel en je komt ook qua prijs van 150 euro aan
een hele mooie set beitels, met Bubinga handvatten.
Het is maar een hint en ik heb helemaal niets met dit bedrijf hoor. :lol:

Groetjes en succes,

Schummie.

http://www.toolsforworkingwood.com/prodimg/il/big/IL-100-10XX_big.gif

http://www.workshopheaven.com/media/images/product_xlarge/tenthorizr.jpg

Deze set beitels kosten in de UK in de winkel 105 pond, een hele mooie set denk ik.
http://workshopheaven.com/media/images/product_xlarge/AshleyIlesMk2BEset6.jpg

http://workshopheaven.com/media/images/product_xlarge/AIBEMK21.jpg

leroy
13-09-10, 18:41
hey hallo
ik denk dat we een stukje eigen kwaliteit aan het ontwikkelen zijn
en ja de eigenschappen
ze moeten lang scherp blijven niet te zwaar zijn en mijn oude nooitgedacht beitels hebben ook verschillende maten van handgrepen een kleine beitel een kleine handgreep een grote beitel een grote handgreep en het is ook mooi en lekker als het blad lekker dun is dat heeft mijn nooitgedacht 38 mm ook groetjes van leroy

Houten Klaas
13-09-10, 22:02
Ik doe ook mee.
5 beitels of meer mag ook.

TH0M
14-09-10, 08:04
Wat denken jullie van deze beitels, Ashley Iles Mk 2 Bevel Edged Cabinetmakers Chisels.
Ze worden gemaakt in Engeland en je kan ze ook vanaf fabriek bestellen, wat ook financieel scheelt.
Ik heb deze beitels zelf ook zo gekocht, na heel veel zoeken op allerlei websites en in alles
reviews die ik gelezen heb kwamen ze er goed uit, ook in Amerika is dit een geliefde beitel.
Ik vind ze zelf ook qua uiterlijk er hele mooie beitel en je komt ook qua prijs van 150 euro aan
een hele mooie set beitels, met Bubinga handvatten.
Het is maar een hint en ik heb helemaal niets met dit bedrijf hoor. :lol:

Groetjes en succes,

Schummie.

Ik vind het optisch mooie beitels. Maar ik denk dat het bijna onuitvoerbaar duur wordt om het metaal zo te vormer dat het heft in het metaal schuift. Het is eenvoudiger om het metaal in het hout te steken.

Wilco Flier
14-09-10, 08:08
Voorlopige tussenstand:

Woodworker (5 stuks)
Leroy (5 stuks)
Rick ( 2 stuks )
August (5 stuks)
Thom (5 stuks)
Geertjun (5 stuks)
KiloKilo (5 stuks)
Janvandijk ( 5 stuks )
Okke ( 5 stuks )
Djones ( 5 stuks)
Sander (5 stuks)
Houten Klaas ( 5 stuks) of meer
Hansalmere ( 5 stuks)
------------------------
Totaal: (62 stuks) :D :lol:

Hansalmere
14-09-10, 08:49
Hoi Wilco,

je mag mij er ook op zetten voor 5 stuks en en mij budget ook zo rond 150,-- euro voor een set.

Hans

TH0M
14-09-10, 09:59
Gewoon een idee:

Is het een optie om bijvoorbeeld de Babtist bij dit project te betrekken. Zij hebben de nodige kennis en wellicht zoeken ze ook wel een huismerk om te verkopen!

Wilco Flier
14-09-10, 10:04
Gewoon een idee:

Is het een optie om bijvoorbeeld de Babtist bij dit project te betrekken. Zij hebben de nodige kennis en wellicht zoeken ze ook wel een huismerk om te verkopen!

Die hebben al genoeg aan het hoofd, en ze verkopen eigenlijk al de top onder de beitels. Daarom zullen ze waarschijnlijk vast niet de moeite nemen om een eigen huismerk op te zetten, en al helemaal niet via deze weg.

En zelf al zou het zo zijn, ik denk dat we onze handen al meer dan vol hebben om de forumleden te voorzien. Zullen we ons eerst daarop focussen, en geen zijwegen inslaan? ;)

TH0M
14-09-10, 11:33
Die hebben al genoeg aan het hoofd, en ze verkopen eigenlijk al de top onder de beitels. Daarom zullen ze waarschijnlijk vast niet de moeite nemen om een eigen huismerk op te zetten, en al helemaal niet via deze weg.

En zelf al zou het zo zijn, ik denk dat we onze handen al meer dan vol hebben om de forumleden te voorzien. Zullen we ons eerst daarop focussen, en geen zijwegen inslaan? ;)

Ik vind het goed hoor! Ik dacht er meer aan om de oplage te vergroten en op die manier de vaste kosten per set te kunnen verlagen!

rickkoorman
14-09-10, 17:57
mensen,

fijn dat iedereen zo positief is. het lijkt me erg leuk om een mooie set beitels te hebben met als oorsprong ons mooie forum. ik laat me graag leiden door alle mooie ideeen.

rick

jaap
19-09-10, 02:59
Dit is misschien ook nog een idee, beitels met verwisselbare tips!
http://blog.woodworking-magazine.com/blog/Coming+This+Month+Chisels+With+A+Replaceable+Tip.a spx
Ik kan er niks over vinden, dan alleen dit artikel. Hebben ze in de USA ook een soort 1 april?

jaap

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/15057=3270-FLEINN-product_sheet.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/15057=3270-FLEINN-product_sheet.jpg)

jpandriesse
19-09-10, 11:09
Ik denk dat dat ding voor geen meter werkt, je bent denk ik de volledige balans in je beitel kwijt.

TH0M
20-09-10, 13:32
Mischien is het wat voor houtdraaien. Ken dit soort wisselplaatjes wel van metaal frezen en draaien namelijk.

Voor handmatig werk lijkt het mij ook niks!

rickkoorman
20-09-10, 16:32
wilco,

had je al contact gehad met leveranciers? ben zeer benieuwd hoe de vooruitgangen zijn

rick

Wilco Flier
20-09-10, 17:50
wilco,

had je al contact gehad met leveranciers? ben zeer benieuwd hoe de vooruitgangen zijn

rick

Er is verder nog geen vooruitgang geboekt wegens tijdgebrek. Ik ben momenteel bezig met een moeilijk semester op school, en ben bezig een buitenlandse stage te regelen. Misschien moeten we na gaan denken over een goede taakverdeling, want ik kom er eerlijk voor uit dat ik dit niet alleen kan bewerkstelligen binnen afzienbare tijd.

Hansalmere
20-09-10, 18:42
Hoi Wilco,

door dat ik voor mezelf werk heb ik overdag wel wat tijd, dus mocht je hulp nodig hebben dan wil ik best iets van je overnemen. ik ben voor mij werk echt een regelneef dus dat kan ik goed, maar technisch tekeningen maken etc daar ben ik geen ster in.

Hans

leroy
21-09-10, 18:42
hey wilco
als je mij wat telefoon nummers geeft wil ik wel even gaan rond bellen ik wil je graag wat werk uit handen nemen groetjes van leroy

Jurriaan
22-09-10, 05:54
Als je zoekt naar het beste staal dat te koop is, zou je eens kunnen kijken naar

http://www.thompsonlathetools.com

Deze meneer maakt zelf houtdraaibeitels uit gesinterd metaal, en sommige houtdraaibeitels lijken bijna op een gewone houtbeitel (plat, niet te lang). De prijzen zijn, voor het gebruikte materiaal, nogal laag.

TH0M
22-09-10, 10:19
. Misschien moeten we na gaan denken over een goede taakverdeling, want ik kom er eerlijk voor uit dat ik dit niet alleen kan bewerkstelligen binnen afzienbare tijd.

Welke taken zijn er te verdelen:

-Engineering (Wilco is al begonnen, dus....)
-Purchasing (Leroy wil al gaan rond bellen, lijkt je het wat?)
-Project Managment (Hans geeft aan een echte regelneef te zijn, iets voor jou?)
-Administratie / Calculatie (Zal dit graag voor mijn rekening nemen)
-Logistics (Geertjun)

Vergeet ik nog functies? Logistiek misschien? Of zijn er nog mensen die zich graag opwerpen voor een functie, of beschikbaar kunnen zijn?

Geertjun
22-09-10, 16:52
Ik wil er wel voor zorgen dat straks elke set beitels op het juiste adres komt.

Hansalmere
22-09-10, 17:19
misschien moet er eens iets over papier komen, soort klein projectplannetje van wat verwachten we qua kwaliteit etc etc.

want dit soort projecten kunnen de nodige spanningen opleveren want de ene wil staal kwaliteit A en de andere roept nee het moet B zijn, zo kan ik wel even verder gaan met voorbeelden.

ik hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden

Hans

elmchair
22-09-10, 20:08
Elmchair wil ook wel mee doen met dit project.Heb zelf al beitels voor mijn Lie Nielsen schaaf nr.4,5, en 6 en voor mijn spookschaaf (stanley) laten maken in Duitsland.De staalsoorten waarin ik ze verkoop zijn een HSS staal 1-3344(M2) en een PM staal Vanadis 23, de laatste is een speciaal staal die veel langer scherp blijft.De HSS uitvoering is in de aanvang veel scherper(afwerken) en blijft ook langer staan dan een A2 staal.
Je kunt veel kanten op met de staalkeuze en hardheden,maar ik zou persoonlijk voor een betere staalsoort gaan dan A2 staal. bv CPM30V die je dan minder hardheid geeft,waardoor er meer taaiheid overblijft.

Ik lees nog wel van jullie,

vr.gr. Elmchair

Zal binnenkort wat foto's van mijn beitels plaatsen,heb nog genoeg op voorraad.

TH0M
23-09-10, 08:47
misschien moet er eens iets over papier komen, soort klein projectplannetje van wat verwachten we qua kwaliteit etc etc.

want dit soort projecten kunnen de nodige spanningen opleveren want de ene wil staal kwaliteit A en de andere roept nee het moet B zijn, zo kan ik wel even verder gaan met voorbeelden.

ik hoor graag van jullie wat jullie hier van vinden

Hans

Inderdaad, je ziet die discussie nu al een beetje. Wellicht is het een idee om in een nieuw topic de technische specificaties te bediscusseren. Al hoewel deze discussie natuurlijk ook beinvloed wordt door financiele haalbaarheid.

Hansalmere
23-09-10, 09:35
voor dat dit een eindelose discussie gaat worden stel ik het volgende voor:

iedereen die weet en denkt welke kwaliteit staat we moeten gaan gebruiken dit op de mail naar mij te zetten.
liever geen PB (mocht je mij mail willen weten dan hoor ik dat graag)

dan maak ik dat tot één document. En stel dan voor dat jullie dan 1 of 3 mensen aanwijzen die de beslissing nemen welke kwaliteit staal we gaan gebruiken. met inachtneming van prijs etc.

volgens mij moet dat stap één worden.
en heeft iemand een ander idee of ..........
dan hoor ik het ook wel weer

Hans

ArtHarg
23-09-10, 10:24
Ik kan er eventueel wel een online enquêtetje voor bouwen. Stel ik voor:

- Aantal beitels
- type beitel: steekbeitel, hakbeitel, vermoorbeitel (of in de Engelse termen: paring, firmer en mortice chisels), of eventueel een speciaal type als een vissestaart, een hoekbeitel, of een scheve (skew)
- zijkant beitel: recht, licht afgeschuind, zwaar afgeschuind
- socket of tang (sorry, geen zin om de Nederlandse term op te zoeken :-) )
- maatvoering: metrisch of imperiaal
- maten(metrisch) : 3,4,5..25, 28,32,36,38, nog breder
- maten(imperiaal): 1/8, 1/4, 3/8 etc.
- Lengte beitel: kort (tot 10cm), middellang (10-15cm), lang (15-20cm), nog langer
- Vouw: 25, 30, 35 graden
- Eis aan beitel: lange standtijd, hoge scherpte, snel te slijpen, andere eisen
- Voorkeur voor type staal (A1, O2, een van de bovengenoemde specifieke soorten)
- Met of zonder handvat
- Voorkeur voor handvathout
- Voorkeur voor handvatvorm
- Bouwpakket of compleet gemonteerd
- Maximaal bedrag
- Aangeven wat doorslaggevende eisen voor deelname zijn

Volgens mij kunnen we dan een aardig overzichtje maken van wat iedereen wil. Op het ogenblik denk ik niet dat ik meedoe, maar misschien dat ik me nog bedenk. Het lijkt me wel een leuk klusje om die enquête te maken.

Arthur

Hansalmere
23-09-10, 10:40
Hoi,

ik zou zeggen vol je niet bezwaard, misschien dat er nog een paar andere reageren.

Hans

TH0M
23-09-10, 11:03
voor dat dit een eindelose discussie gaat worden stel ik het volgende voor:

iedereen die weet en denkt welke kwaliteit staat we moeten gaan gebruiken dit op de mail naar mij te zetten.
liever geen PB (mocht je mij mail willen weten dan hoor ik dat graag)

dan maak ik dat tot één document. En stel dan voor dat jullie dan 1 of 3 mensen aanwijzen die de beslissing nemen welke kwaliteit staal we gaan gebruiken. met inachtneming van prijs etc.

volgens mij moet dat stap één worden.
en heeft iemand een ander idee of ..........
dan hoor ik het ook wel weer

Hans

Ik vind dit wel een aardig plan. Hoop dat iedereen met techische imput hier gehoor aan wil geven. Een enquete is ook een goede manier, maar wellicht nadat een sub-groep het aantal mogelijkheden al beperkt heeft.

Hansalmere
23-09-10, 11:08
ik denk dat er gewoon één begin gemaakt kan worden, want anders bloeit dit mooie idee echt dood

ArtHarg
23-09-10, 12:25
Een enquete is ook een goede manier, maar wellicht nadat een sub-groep het aantal mogelijkheden al beperkt heeft.Een paar beslissingen zal je toch al moeten nemen voor je in dat subgroepje aan de slag gaat. De belangrijkste is wel het type beitel omdat dat de eisen aan je staal voor een heel groot deel bepaalt.

Dus: alleen steken; meest steken met soms een licht tikje; evenveel steken als hakken; meest hakken met soms een beetje steken; alleen hakken?

Als ik meedoe dan zou ik voor een echte steekbeitel kiezen, eventueel eentje die tegen een licht tikje kan.

Arthur

TH0M
23-09-10, 12:46
Een paar beslissingen zal je toch al moeten nemen voor je in dat subgroepje aan de slag gaat. De belangrijkste is wel het type beitel omdat dat de eisen aan je staal voor een heel groot deel bepaalt.

Arthur

Dat is waar, maar probeer het aantal vragen te beperken om een duidelijk uitslag te krijgen. Kun je dat in dit forum doen? Open dan maar een nieuw topic voor de technische eigenschappen.

In de bijlage vast een overzichtje van het beschikbare budget.

Attached files Budget.pdf (http://woodworking.nl/upload/attachments/15210=3284-Budget.pdf) (39.8 KB)

ArtHarg
23-09-10, 15:08
In het forum staat de poll-module niet geïnstalleerd zo te zien. Dus nee, dat gaat niet lukken. Ik heb thuis wel een omgeving staan waarin ik enquêtes kan maken. Helaas gaat dat pas morgenavond lukken, in verband met verplichtingen vanavond.

Met die duidelijke antwoorden komt het wel goed hoor. Het lijkt me sowieso goed dat je van tevoren weet dat sommige mensen niet geïnteresseerd zijn in het type beitel wat je laat maken dan dat ze halverwege afhaken of aan het eind ontevreden zijn.

Arthur

Wilco Flier
25-09-10, 17:11
Hallo mensen,

Ik ben even uit de discussie geweest, dus heb niet kunnen reageren. Maar mooi dat er ondertussen al zovel discussie is geweest.

Welke taken zijn er te verdelen:

-Engineering (Wilco is al begonnen, dus....)
-Purchasing (Leroy wil al gaan rond bellen, lijkt je het wat?)
-Project Managment (Hans geeft aan een echte regelneef te zijn, iets voor jou?)
-Administratie / Calculatie (Zal dit graag voor mijn rekening nemen)
-Logistics (Geertjun)

Technisch tekenen wil ik inderdaad wel doen. Moet ik er direct bijzeggen dat ik daarin geen expert ben, terwijl het best een complexe materie is.

Wat betreft
Ik kan er eventueel wel een online enquêtetje voor bouwen. Stel ik voor:

- Aantal beitels
- type beitel: steekbeitel, hakbeitel, vermoorbeitel (of in de Engelse termen: paring, firmer en mortice chisels), of eventueel een speciaal type als een vissestaart, een hoekbeitel, of een scheve (skew)
- zijkant beitel: recht, licht afgeschuind, zwaar afgeschuind
- socket of tang (sorry, geen zin om de Nederlandse term op te zoeken :-) )
- maatvoering: metrisch of imperiaal
- maten(metrisch) : 3,4,5..25, 28,32,36,38, nog breder
- maten(imperiaal): 1/8, 1/4, 3/8 etc.
- Lengte beitel: kort (tot 10cm), middellang (10-15cm), lang (15-20cm), nog langer
- Vouw: 25, 30, 35 graden
- Eis aan beitel: lange standtijd, hoge scherpte, snel te slijpen, andere eisen
- Voorkeur voor type staal (A1, O2, een van de bovengenoemde specifieke soorten)
- Met of zonder handvat
- Voorkeur voor handvathout
- Voorkeur voor handvatvorm
- Bouwpakket of compleet gemonteerd
- Maximaal bedrag
- Aangeven wat doorslaggevende eisen voor deelname zijn

Volgens mij kunnen we dan een aardig overzichtje maken van wat iedereen wil. Op het ogenblik denk ik niet dat ik meedoe, maar misschien dat ik me nog bedenk. Het lijkt me wel een leuk klusje om die enquête te maken.

Arthur

Een enquete is inderdaad handig om te peilen wat iedereen wil. Nadeel lijkt me dan wel dat je zoveel meningen krijgt. Stel dat we straks 3 verschillende soorten beitels willen, dan is het voordeel van "één massa-order" weg. Ik denk zelf dat dit soort projecten het beste slagen als je het bij 1 type houdt. Verder valt de Socket uitvoering waarschijnlijk prijstechnisch al af, omdat je dan een extra bewerking nodig hebt (draaien).

Onze eerste stap is definiëren wat we willen, zo eenvoudig mogelijk. Pas dan kunnen er tekeningen gemaakt worden, en aan de hand van die tekeningen kunnen we prijsopvragen gaan doen.

Hansalmere
25-09-10, 18:21
hoi Wilco,

laten we dan aan de personen vragen die de beitels willen hebben wat zij er mee willen gaan doen.

ik zal beginnen:
voor mij moet het een steekbeitel set zijn waar ik soms met een hamer een tikje op kan. verder heb ik geen verdere wensen.

Geertjun
25-09-10, 18:59
Voor mij dezelfde wensen als die van hansalmere :D

Okke
25-09-10, 19:26
Voor mij gaat de voorkeur ook uit naar een steekbeitel. Hakbeitels zijn voor mij ook okee.

Houten Klaas
25-09-10, 22:44
Zelfde als HansAlmere!
Dus kunnen steken en ik moet er een tik op kunnen geven. (das dus iets robuuster dan een "tikje")

janvandijk
26-09-10, 11:12
dat lijkt me ook een goed uitgangspunt. Een mooie steekbeitel die tegen een stootje kan.
vooral één die lang scherp blijft. Afgeschuinde kanten om zwaluwstaarten te kunnen maken.
En een lekker in de hand liggend handvat, maar die kan ik eventueel zelf draaien.

ArtHarg
26-09-10, 15:48
Nou, als ik zo kijk zijn bijna alle vragen die ik voor de enquête had al wel beantwoord :-)

Volgens mij kan iedereen zich wel vinden in een wat langere steekbeitel (wat ik dan concludeer uit het feit dat niemand er echt mee wil gaan hakken) die van niet al te bros staal gemaakt moet worden zodat je er nog eens een tik op kan geven.

Enige vraag die dan nog rest: ga je echt voor de langste standtijd, of ga je voor de hoogst haalbare scherpte en neem je op de koop toe dat je dan iets vaker zult moeten slijpen?

Arthur

Hansalmere
26-09-10, 16:35
dat zal afhankelijk van de prijs worden denk ik

Wilco Flier
27-09-10, 09:51
Hallo mensen,

Ik heb helaas spijtig nieuws, en tegelijk ook wat goed nieuws ;) . Het goede nieuws is dat vandaag de eerste stappen zijn gezet voor mijn stage in Nieuw-Zeeland, waarschijnlijk bij Teknatool. Het slechte nieuws is dat het budget daarvoor dusdanig hoog is dat ik me die 150 euro's voor de beitels niet meer kan veroorloven. Ik zal mijn set dus terug moeten trekken.

Het voelt wel een beetje dubbel, omdat ik zelf met het idee begonnen ben, maar ik kan m'n geld ook maar 1 keer uitgeven, en dan geef ik nu toch de voorkeur aan mijn stage.

Uiteraard blijf ik jullie wel helpen met de tekeningen.

ArtHarg
27-09-10, 13:07
Het goede nieuws is dat er straks een forumlid zit bij een bedrijf wat de beschikking heeft over allerlei apparatuur voor metaalbewerking én nog in combinatie met kennis op het gebied van houtbewerking ook! ;-)

Gefeliciteerd man, lijkt me een mooie stageplek!

Arthur

jan pranger
27-09-10, 14:00
Hallo Wilco.
Van harte hartelijk proficiat gefeliciteerd met het in vervulling gaan van jouw grote wens!!!!!
De beitels komen er ook nog wel. In ieder geval veel (leer)plezier in down-under. Onder "houtdraaien" kun je misschien het onderwerp opene": "mijn stage bij Technatool".
vr.gr. Jan Pranger.
Bij het beitelonderwerp ben ik echter de vouw een beetje kwijt.
Ik zou denken:
* een beitel in gangbare breedtes/vorm
* wat is op dit moment de beste beitel in de handel
* welke vorm heeft die
* welke metaalsamenstelling heeft die
* kunnen we de zo gekozen beitel verbeteren
* zo nee: koop die beitel - zo ja ga verder
* hoe ziet ie er dan uit en uit welke legering moet ie worden gemaakt(tekening)
* waar kunnen we die tegen welke kosten het beste laten maken
* inschrijving op het eindresultaat
* lijst met houtdraaiers die (om niet volgens tekening) handvatten maken voor niet-draaiers
* betalen en verzenden
Dan zou het ook mij duidelijk zijn. Of heb ik wat over het hoofd gezien.
Trouwens mijn beitels doen het altijd: ik sla gewoon wat harder of maak er nog een verfblik mee open. Heiligschennis natuurlijk.
vr.gr. Jan Pranger

rickkoorman
27-09-10, 18:06
wilco

we hadden het wel overgehad. ik ben erg blij voor je dat de stage doorgaat. mocht ik wat voor je kunnen betekenen dan hoor ik het graag!!!

rick

@jan : verfblik? yep, dat komt me bekend voor. roer je er ook mee??

leroy
27-09-10, 18:55
hey wilco
ik denk dat er best wat forum leden zijn die voor de geboorte en de realisatie van dit projekt jou daar voor een schenking willen doen om als nog jou de set beitels te bezorgen ik ben daar in iederegeval bereid toe groetjes van leroy

Hansalmere
27-09-10, 19:15
kan jij gedachten lezen, ik wilde het zelfde voorstellen alleen via een pb naar iedereen als verrassing. voor hem

Hans

ps als hij nog niet online is geweeest kunnen we checken pas den evt je tekst aan

leroy
27-09-10, 19:18
ik weet niet of hij online is geweest

Hansalmere
27-09-10, 19:31
iok ga het ff checken 19:52 dus het is een gok

hans

Wilco Flier
28-09-10, 20:55
Ha Hans en Leroy,

Da's een aangename verrassing! Alleen al het idee waardeer ik zeer! Moet de rest van de mensen natuurlijk wel mee eens zijn, of anders kan ik er voor de heb altijd nog eentje ofzo nemen. ;)

Okke
29-09-10, 11:05
Ik ben er mee eens :) .

Geertjun
29-09-10, 16:17
Ik zie het ook niet als een probleem :D

rickkoorman
09-10-10, 18:13
mmm, ik weet zelf niet hoever het staat met de plannen voor de beitels. ben benieuwd of er nog activiteiten zijn. het is een enorme klus om aan te pakken.
rick

Wilco Flier
09-10-10, 19:34
Volgens mij is het vuur er inderdaad een beetje uit ;)

Ik heb eens heel globaal gekeken wat voor een oppervlakte staal je nodig hebt voor 55 beitels, en dat was bij lange na niet genoeg om de kleinste plaat staal te vullen. Dat houdt dus in dat we veel materiaal overhouden, dat niemand wil hebben en dus waardeloos is. Dat houdt in dat of de oplage fiks omhoog moet, of dat een bedrijf toevallig een geschikte plaat heeft liggen, of als laatste: dat dit idee gewoon niet rendabel is.

Dus zeg maar wat we doen..

rickkoorman
10-10-10, 06:37
beste wilco&anderen,

er zijn zoveel wensen en mogelijkheden. ik zelf ben er achter gekomen dat mijn beitels niet van top kwaliteit zijn en ben dus op zoek naar andere beitels. wat en hoe is ook voor mij nog een raadsel. welk merk , welk soort?

het leuke van een forum-beitel was voor mij vooral het hebben van een samengemaakt iets.

hebben de andere geinteresseerden nog ideeen of we dit wel en niet gaan doorstarten?

rick

ArtHarg
10-10-10, 10:58
Ik heb even zitten kijken. Ik kan me voorstellen dat je een plaat van 1x1.5 meter niet vol krijgt met 55 beitels. Messenmakers hebben hetzelfde probleem natuurlijk, en bij Gatherwood kan je kleinere platen (http://www.gatherwood.nl/shop/nl/knifemaking) krijgen, van bijvoorbeeld 5x50x500. Ik denk zo dat ze ook wel andere afmetingen kunnen leveren als we daar om vragen. Uit een zo'n plaat moet je makkelijk een volledige set beitels kunnen halen. (minimale breedte 15mm, dan kan je 19, en 25 mm uit de ene helft halen en 6, 9 en 13 uit de andere helft, als je de totale lengte op ongeveer 25cm houdt.

Dan vond ik Instrumentenmakerij Wubs (http://www.instrumentmakerij-wubs.nl/Instrumentmakerij/Over_Wubs.htm) die bewerkingen kan doen, inclusief harden. CNC-freeswerk kunnen ze ook (als ze de blanks eerst doormidden zagen). Die instrumentmakerij zal trouwens ook wel over eigen bronnen voor gereedschapsstaal beschikken, bedenk ik me.

Dus vooralsnog zie ik het nog niet zo heel somber in. Heb natuurlijk nog géén prijzen voor de bewerkingen gezien :-)

Arthur

rickkoorman
10-10-10, 15:39
mmmm dat gatherwood zou een goede optie zijn voor mijn schaafbeitels. ga eens contact opnemen

rick

Hansalmere
13-10-10, 16:39
na dat ik vanmiddag weer eens met mij beitels aan de slag moest, had ik zo iets ik heb nieuwe nodig, en had zoiets moet ik gaan winkelen in Arnhem, of komt ons gezamelijk idee van de grond. en welke stap moet er nu genomen worden voor dit leuke initiatief dood bloeid.

leroy
13-10-10, 18:51
hey
het is een te mooi idee om zo maar te laten varen er zullen toch wel mogelijk heden zijn en dan nog wat wat kost zo'n plaat nou eigenlijk mischien zijn er nog mensen die een beitel voor een schaaf nodig hebben dan gaat je plaat hard hoor succes

Hansalmere
13-10-10, 19:06
helemaal mee eens maar als we niks doen dan sterft het gewoon uit.

armadaman
13-10-10, 20:05
Ook ik heb wel interesse in nieuwe beitels. Het setje van de G...A is eigenlijk we op en aan vervanging toe.
Zet mij ook maar op de lijst.

kodama
15-10-10, 02:52
Ik heb net contact opgenomen met een smid, hij is een goede vriend van me en zeer vaardig in zijn vak. Hij is opgeleid door een messensmid in Japan.
Ik heb hem gevraagd hoeveel het zou kosten om beitel sets te laten smeden naar specifieke afmetingen en voorkeuren en verwacht binnenkort een antwoord van hem te ontvangen.
Persoonlijk gebruik ik dagelijks Japanse beitels van hoge kwaliteit, ik durf te zeggen dat ik weet wat ik wil kwestie eigenschappen e.d.
Mijn vraag is eenvoudig: Ik zou graag weten wie serieus geïnteresseerd is zodoende heb ik een duidelijk idee van de te bestellen hoeveelheid en de daarmee verbonden prijs.
Ik zal spoedig (ergens volgende week) een schets posten zodat je een idee krijgt van wat ik in gedachten heb.
Het is de bedoeling een universeel set samen te stellen. Niets specifiek zodat iedereen aan zijn trekken komt.
Ik zal jullie ook alle specs laten weten zoals staal soort, hardheid, bevel angle, vorm, maten etc. ..
De beitels zullen zonder handvat aan mij worden geleverd dus zijn we nog op zoek naar iemand in de lage landen met de nodige draai-vaardigheid. Of ik kan eventueel zelf de handvaten draaien.
Ik hoop van jullie te horen.

Mathieu

August
15-10-10, 08:34
Uiteraard is dit nog steeds afhankelijk van de prijst. Maar het idee van een gezamelijk gemaakte set vind ik nog steeds erg leuk!

Ik ben dus nog steeds geinteresseerd :)

schrijnwerker
15-10-10, 13:25
Ik ben ook wel geinteresseerd in een universele set.
Ook afhankelijk van de prijs natuurlijk.

Ik denk dat we genoeg draaiers hebben om handvatten te draaien. :lol:

Okke
15-10-10, 20:39
Voor mij geldt hetzelfde.
Ik heb geen onbeperkt budget, maar ben nog wel serieus geinteresseerd.

rickkoorman
23-10-10, 18:17
fijne forummers,

ik ben druk aan het kijken naar nieuwe beitels. merken zoals lie nielsen, ashley iles staan hoog op de lijst. zijn er nog concrete plannen voor de forumbeitel??? ik vraag me af of we een vergelijkbare kwaliteit kunnen krijgen maar ik ben geen kenner.

rick

KiloKilo
23-10-10, 18:47
Dacht dat we al een overzicht hadden van mensen die geïnteresseerd waren in een set?

kodama
23-10-10, 22:04
Nog eventjes geduld, ik ben nog steeds aan het wachten op een antwoord van de smid. Van zodra ik meer weet zal ik de details posten.

rickkoorman
24-10-10, 05:47
aha, dat is fijn om te weten! ik ben zeer benieuwd wat er gemaakt kan worden

rick

jury
24-10-10, 09:46
Ik ben ook al een tijd zoekende naar een set goede beitels.
Als beginnende houtbewerker kan ik wel een beitel gebruiken.
Ik wil me bij deze dus graag aan de lijst toevoegen.
Ben zeer benieuwd naar het eindresultaat.

rickkoorman
06-11-10, 06:55
beste forummers,

nieuwsgierig als ik ben : wat zijn de ontwikkelingen op het gebied van de forumbeitel. ik heb zelf nu een mooie set beitels maar de forumbeitels lijkt me ook wel wat.
rick

Hansalmere
06-11-10, 10:07
ben erg nieuwsierig wat de stand van zaken is. er moet toch wel een bedrijf te vinden te zijn die een prijs kan geven voor wat we vragen, heb ooit al een schets voorbij zien komen in één van postings.

ben zo bang als het lang duurt dat heel langzaam iedereen gaat afhaken.

Wilco Flier
06-11-10, 10:49
Ik weet niet hoever Kodama is, die zou ons nog laten weten wat de mogelijkheden zijn van zijn handgesmede beitels.

Ik heb op het Australische forum de tweede 'Chisel order' vanaf het begin gevolgd, en volgens mij hebben wij het verkeerd aangepakt.

Wat ze daar doen is namelijk het volgende; ze hebben één iemand die het helemaal regelt en coördineert. Diegene heeft alles al uitgezocht qua prijzen, materialen, uitvoeringen, bewerkingen enz enz. Die gegevens zet hij op het forum, en zegt erbij dat er ongeveer 200 beitels beschikbaar zijn. Vervolgens geeft iedereen zijn bestelling op, net zolang totdat alle beitels verkocht zijn, en dan start hij de productie.

Wij willen het hier net andersom, hoeveel belangstelling is ervoor? Vervolgens wat is het budget? Daar wordt de vraag op afgestemd, en daarna zou er eventueel gekeken kunnen worden naar materialen, uitvoeringen, bewerkingen en dergelijke. Dan zit je wel veiliger wat betreft risico's, maar het is niet praktisch, want eigenlijk weet je niks zeker. We hebben nu ongeveer 60 beitels, voor 30 euro stuk, maar stel dat dat de uiteindelijke prijs € 40 wordt? Dan vallen er geheid mensen af, en kun je weer opnieuw beginnen.

Volgens mij moeten we het net zo aanpakken als daar, wil het succes hebben. Maar dan moet je wel iemand hebben die al dat regelwerk enzo wil doen, zodat er een goed gefundeerd voorstel op het forum komt.

jan pranger
06-11-10, 12:10
Hallo beitelaars.
Zie mijn bijdrage van 29 juni j.l. bij dit onderwerp pagina 9 of 10 - een mogelijkheid.
vr.gr. Jan Pranger.

kodama
06-11-10, 19:04
De opmerking kwestie onze benaderingswijze is zeker terecht. Ik heb net nog een mailtje gestuurd naar de smid en verwacht nu eindelijk spoedig van hem een antwoord.

Afhankelijk hiervan zal ik een duidelijk voorstel posten op het forum. Ik ben ook bereid om al het werk op mij te nemen kwestie verzendingen e.d..

August
25-11-10, 09:23
Hoi Kodoma,

Al reactie? Ben erg benieuwd!

Ralph

Zweihaak
26-11-10, 00:09
Is al bekent hoe de beitels er uitkomen te zien?
Dit is voor mij wel een voorwaarde om eventueel ze te bestellen bij je.
Ik hoop dat ze redelijk lijken op de oude lijn lange steekbeitels van Nooitgedagt,
ik vind het blad lengte en afschuining nl erg fijn om mee te werken.

De meeste huidige beitels hebben erg korte bladen vind ik.

Denk erom dat de ring bij het hecht tegen de borst aanzit wel sterk genoeg moet zijn om niet te verbuigen of naar binnen te verbuigen als er met een hamer op het hecht geslagen word.
Want anders zal het hecht bij de arent inscheuren.

De beitels die ik zie op het australische forum lijken voor mij meer op hakbeitels zoals de oude Vermoorbeitels er uit zien. In mijn inziens is dit dan ook geen steekbeitel.

Blad lengte zonder nek en borst circa= ? cm

rickkoorman
14-12-10, 14:16
mmmm...nu ik mijn meer in de wereld van het handgereedschap verdiep groeit mijn interesse ook in de forumbeitel. misschien wil kodama ons een update geven van de stand van zaken? waar worden de beitels evt gemaakt? ik denk dat een aantal forumleden het erg leuk zou vinden om te zien hoe deze gemaakt worden.

Wilco Flier
15-07-11, 12:17
Hallo mensen,

Ondanks dat de eerste poging al vroegtijdig is afgebroken, heeft het idee van een gezamelijke groepsaankoop van een forumbeitel me niet losgelaten.

Ik heb bij deze 2e poging het anders proberen aan te pakken. Een tijdje terug zijn er op het forum foto's geplaatst van handgesmede damast beitels:
http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=8&t=1163&hilit=damast

Ik heb nu een smid een mailtje gestuurd met de vraag of hij eventueel dergelijke beitels van normaal (niet damast) gereedschapsstaal kan smeden. En dan volgens onze specificaties. Bij voldoende belangstelling van onze kant, en al de smid het kan/wil, zouden we misschien tot een overeenkomst kunnen komen.

Ik wacht eerst het mailtje van de smid af, verder beloof ik nog niks.

Ik ben benieuwd ;)

PS: site van de smid: http://smederij-campschreur.nl/

rickkoorman
15-07-11, 13:11
He, leuk idee!!! Het was inderdaad jammer dat het toen niet echt van de grond kwam.