PDA

Bekijk Volledige Versie : Alles over de bijl.

Capricorn
07-05-16, 22:58
Hallo iedereen,

Na aanleiding van een gedeelde interesse ontdekt in het oude nieuwe gereedschap onderwerp hier een nieuw topic over de bijl.

In de huidige samenleving van elektrisch gereedschap en kettingzagen eigenlijk niet meer relevant, waar het vroeger het meest onmisbare gereedschap was. Kun je nu je gehele leven door zonder ooit een bijl aan te raken. Ik persoonlijk vind dit jammer, het heeft iets romantisch als je bezig bent met een bijl. Een flinke tijd terug toen ik net mijn eigen bos had gekocht had trok ik voor het eerst met een bijl het bos in. Er moest enorm veel gedaan worden, honderden kleine sparren die geveld moesten worden om het bos weer te laten ademen en de bijl heeft mij nooit in de steek gelaten en is tot vandaag mijn meest belangrijke gereedschap. ik voel mij verbonden met het verleden en kan totaal opgaan in het moment want op dat moment bestaan alleen de bijl,jij en de boom waar je mee bezig bent. Na een hele dag werken met de bijl kan ik compleet voldaan gaan slapen en de volgende weer opnieuw beginnen. Maar genoeg reclame voor de bijl hier een foto van mijn verzameling:

47854

In de foto:
GB american felling axe
WL scandinavian forest axe
Hultafors Bruks 0.9kg
GB small forest axe
GB hand axe
WL small hunters axe
Fiskars x17+x27
2cold steel tomahawks (tomahawks hebben een friction fit en bijlen zitten permanent vast.)
Opgeknapte bijl voor het vellen van bomen met alleen maak datum van 2000.
en een ochsenkopf dissel.

Verder heb ik nog deze bijlkoppen die ik nog moet voorzien van een steel:

47855

1928 Sager Chemical
S&J sheffield Never Blunt #1
Black diamond walters 1kg.

Dit topic is bedoeld als verzameltopic voor van alles over bijlen: Foto's, discussie's.vragen of nieuwe aanwinsten wat je maar wil.

Dus @aloga kom er maar in met de foto's.

Met vriendelijke groet,

Capricorn.

aloga
08-05-16, 04:27
Hallo iedereen,

Na aanleiding van een gedeelde interesse ontdekt in het oude nieuwe gereedschap onderwerp hier een nieuw topic over de bijl.

In de huidige samenleving van elektrisch gereedschap en kettingzagen eigenlijk niet meer relevant, waar het vroeger het meest onmisbare gereedschap was. Kun je nu je gehele leven door zonder ooit een bijl aan te raken. Ik persoonlijk vind dit jammer, het heeft iets romantisch als je bezig bent met een bijl. Een flinke tijd terug toen ik net mijn eigen bos had gekocht had trok ik voor het eerst met een bijl het bos in. Er moest enorm veel gedaan worden, honderden kleine sparren die geveld moesten worden om het bos weer te laten ademen en de bijl heeft mij nooit in de steek gelaten en is tot vandaag mijn meest belangrijke gereedschap. ik voel mij verbonden met het verleden en kan totaal opgaan in het moment want op dat moment bestaan alleen de bijl,jij en de boom waar je mee bezig bent. Na een hele dag werken met de bijl kan ik compleet voldaan gaan slapen en de volgende weer opnieuw beginnen. Maar genoeg reclame voor de bijl hier een foto van mijn verzameling:

47854

In de foto:
GB american felling axe
WL scandinavian forest axe
Hultafors Bruks 0.9kg
GB small forest axe
GB hand axe
WL small hunters axe
Fiskars x17+x27
2cold steel tomahawks (tomahawks hebben een friction fit en bijlen zitten permanent vast.)
Opgeknapte bijl voor het vellen van bomen met alleen maak datum van 2000.
en een ochsenkopf dissel.

Verder heb ik nog deze bijlkoppen die ik nog moet voorzien van een steel:

47855

1928 Sager Chemical
S&J sheffield Never Blunt #1
Black diamond walters 1kg.

Dit topic is bedoeld als verzameltopic voor van alles over bijlen: Foto's, discussie's.vragen of nieuwe aanwinsten wat je maar wil.

Dus @aloga kom er maar in met de foto's.

Met vriendelijke groet,

Capricorn.

Hallo allemaal
Voorlopig géén foto's , wel iets over oa BIJLEN .
Pasgeleden een leuk boek over hout gekocht , hierin word veel aandacht besteed aan de Skandinavische manieren van vellen - drogen - stapelen en stoken van hout .
Het boek :De man & het hout : van Lars Myting .
Jammer dat ik zo weinig verstand heb van computeren/fotograferen .
Ga straks een paar markten in België bezoeken , ik beloof dat ik alles wat maar enig zins met andere dan HTK bijlen te maken heeft en redelijk betaalbaar is zal aanschaffen .
Afgelopen najaar een workshop :Vers Hout : gevolgd en daar gereedschap ontdekt dat ik al jaren had , maar het gebruik ervan niet kende .
Heb ook nog enkele andere gereedschappen die voor vers hout gebruikt worden .
Nl kloof wiggen - kloofmes - froe/frou - duigenhouwer , denk dat dergelijke gereedschappen ook wel in deze rubriek thuis horen .
Mvrgr Adr

tom op eigen houtje
08-05-16, 07:09
Hee dit is een topic naar mijn hart :)
heb zelf 10 jaar in de bosbouw gewerkt
en heb zelf ook leuke kettingzaag
maar toch geeft het me veel meer voldoening
om een stam te bewerken met een bijl
ik heb maar 1 mooi / goed bijl en dat is een oud kantrechtbijl uit de mijn wat ooit scheefgeslagen is
en dus erg moelijk in een steel te zetten was :)
ben altijd wel aan het uitkijken voor meer want wie kan er nu teveel bijlen hebben :)

JPAJS
08-05-16, 07:21
Hallo allemaal
Voorlopig géén foto's , wel iets over oa BIJLEN .
Pasgeleden een leuk boek over hout gekocht , hierin word veel aandacht besteed aan de Skandinavische manieren van vellen - drogen - stapelen en stoken van hout .
Het boek :D De man & het hout (https://www.bol.com/nl/p/de-man-en-het-hout/9200000040281103/?Referrer=ADVNLGOO002008I-G-24563465075-S-153239050815-9200000040281103) van Lars Mytting .
Mvrgr Adr

https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/3/0/1/1/9200000040281103.jpg

Dacht dat ik wel het een en ander wist van hout. Helaas na het lezen en herlezen van dit boek tot het bijna stuk was. Kan ik één conclusie trekken ben een echte beginner. Nooit geweten dat het belangrijk was de schors tijdens het stapelen naar boven of onder te leggen. Dat je hout kachels hebt en echt houtkachels. De manier van stapelen je af kan lezen wat voor een soort of man of vrouw bent. Ik schaam mij nu voor mijn houtstapel en dat heb ik nooit eerder gehad. En om niet off topic te gaan er staat ook een heel stuk in, wetenschappelijk onderbouwd, over bijlen.

Dit is onvervalste reclame, maar voor iedere hout bewerker een echte aanrader ook al heb je geen vuurplaats..................

Seek
08-05-16, 07:56
Bijlen vind ik ook interessant, maar k ben een absolute beginner! Ik had 1 bijl, een of ander huismerk van de bouwmarkt, maar wel scherp geslepen. Vorige maand een bijltje gesmeed in Alkmaar, maar om eerlijk te zijn, dat was meer voor de lol dan dat er een heel bruikbaar product is ontstaan.

Bijlen werden vroeger overal voor gebruikt waar hout kleiner gemaakt moest worden. Niet alleen in het bos, voor de bouw of de brandstapel. Ook voor klein werk, in de meubelbouw, houten gebruiksvoorwerpen maken ed. De bijl was nooit ver weg. Maar het is wel een stuk gereedschap met een leerweg. Een plank smaller maken met een schaaf is makkelijk maar duurt lang. Doe het met een bijl en het gaat snel maar de kans op een mislukking is veel groter.

aloga
08-05-16, 12:20
Bijlen vind ik ook interessant, maar k ben een absolute beginner! Ik had 1 bijl, een of ander huismerk van de bouwmarkt, maar wel scherp geslepen. Vorige maand een bijltje gesmeed in Alkmaar, maar om eerlijk te zijn, dat was meer voor de lol dan dat er een heel bruikbaar product is ontstaan.

Bijlen werden vroeger overal voor gebruikt waar hout kleiner gemaakt moest worden. Niet alleen in het bos, voor de bouw of de brandstapel. Ook voor klein werk, in de meubelbouw, houten gebruiksvoorwerpen maken ed. De bijl was nooit ver weg. Maar het is wel een stuk gereedschap met een leerweg. Een plank smaller maken met een schaaf is makkelijk maar duurt lang. Doe het met een bijl en het gaat snel maar de kans op een mislukking is veel groter.

Hallo bijlvrienden
Van morgen de zon op zien komen in België .
Drie markten afgelopen , de eerste was gelijk raak , zes bijltjes gevonden , waarvan één ongebruikt met een mij onbekend merk met een vogel , één met een goede steel en met een merkteken van (tweede wereldoorlog?) tw W.G.H 1943 met een pijltje .
Dan een klein zgn (breedbijltje) met een onleesbaar merk en een merkloos bijltje met hamerkop en nageltrekker , mogelijk ook militair .
Dan twee door het leven getekende bijltjes die op/aan gelast zijn , de steeltjes zijn over het algemeen slecht .
Verder twee holtdown's , drie stuks klompenmakersmessen , vier spookschaafjes in niet zo geweldige conditie .
Een Sorby vermetgutsje een wetsteen voor de zeis en een gereedschapskist voor een scheepstimmerman .
Ook nog een rooiijzer/rooihaak voor een leidekker en een soort van slagmes/snoeisabel om heggen ed te snoeien .
Foto's volgen .
Mvrgr Adr

markvanzee
08-05-16, 13:59
leuk topic, heb zelf ook een bijl van GB en nog een paar bijlkoppen, 1 van true temper en 3 verschillende kantbijlen.

laat je zo'n bijlkop van sager chemical overkomen vanuit amerika of zijn die in europa ook te vinden? naar mijn weten werden die voornamelijk gebruikt bij de grote redwoods te vellen.

Rob van Rotterdam
08-05-16, 15:28
Capricorn,
ik deel je interesse voor bijlen en voor het handmatig bewerken van hout zonder gebruik te maken van motoraangedreven kettingzagen. Het is heerlijk om zo in stilte buiten in het bos bezig te zijn. Als je met handgereedschap in het bos werkt hoor je af en toe ook nog eens een vogel fluiten en ook dat geluid maakt onderdeel uit van natuurbeleving. Dat boek van Mytting heb ik. Ik was zelfs de eerste die er bij Bol.com een review over plaatste.
Eén ding, wellicht off-topic: over het uitdunnen van bos om het 'te laten ademen,' zoals je schrijft, lees ik in een ander lezenswaardig boek enige kanttekeningen. Ik bedoel het boek 'het verborgen leven van bomen,' van Peter Wohlleben.
Wat mij betreft is dit boek ook een aanrader.
Hartelijke groet,
rob

Capricorn
09-05-16, 07:33
leuk topic, heb zelf ook een bijl van GB en nog een paar bijlkoppen, 1 van true temper en 3 verschillende kantbijlen.

laat je zo'n bijlkop van sager chemical overkomen vanuit amerika of zijn die in europa ook te vinden? naar mijn weten werden die voornamelijk gebruikt bij de grote redwoods te vellen.

mocht je ooit van de true temper af willen dan weet je mij te vinden:)

Ja de sager 1928 heb ik via ebay kunnen krijgen via verkopen christine44troy: http://www.ebay.com/usr/christine44troy

Capricorn,
ik deel je interesse voor bijlen en voor het handmatig bewerken van hout zonder gebruik te maken van motoraangedreven kettingzagen. Het is heerlijk om zo in stilte buiten in het bos bezig te zijn. Als je met handgereedschap in het bos werkt hoor je af en toe ook nog eens een vogel fluiten en ook dat geluid maakt onderdeel uit van natuurbeleving. Dat boek van Mytting heb ik. Ik was zelfs de eerste die er bij Bol.com een review over plaatste.
Eén ding, wellicht off-topic: over het uitdunnen van bos om het 'te laten ademen,' zoals je schrijft, lees ik in een ander lezenswaardig boek enige kanttekeningen. Ik bedoel het boek 'het verborgen leven van bomen,' van Peter Wohlleben.
Wat mij betreft is dit boek ook een aanrader.
Hartelijke groet,
rob

Fijn om te horen, wanneer je bezig bent met een bijl ben je ook veel meer met de natuur aan het werken naar mijn gevoel dan wanneer je alles verstoort met de kettingzaag. Natuurlijk gebruik ik de kettingzaag erg graag voor brandhout bijvoorbeeld want om dat op de oude manier te doen met de tweemans zaag is ook erg vermoeiend en tijdrovend maar er gaat niks boven de bijl.

Ernest Dubois
09-05-16, 08:33
47899
Een paar weken geleden op de markt in Montmarillon waren wij bezig met bijlen.
En weer dit jaar op de ganzenmarkt in Enter gaan wij straks aan de slag.47900

Ik hou zo veel van mijn bijlen47901

Lars.
09-05-16, 12:20
Toch ook maar even mijn bijlen laten zien, hoe oud ze zijn weet ik niet en ik gebruik ze ook nooit maar leuk vind ik ze wel:)
47918

De steel van de grote bijl heeft nog wel wat aandacht nodig, deze is ook niet origineel.
47919
Het kleine bijltje blijft een apart ding...
47920
Een rare knik bij de steel en een platte achterkant... zou een kantbijltje geweest zijn??

Capricorn
09-05-16, 12:24
Ik hou zo veel van mijn bijlen
47901

Prachtige verzameling, prachtige goosewing ook trouwens, als ik die ooit vind gaat die ook mee naar huis.

meron
09-05-16, 12:30
Leuk, zo'n verzameling.

Ik heb er nu vier, waarvan de nieuwste zelf gesmeed is van damast. Daar moet nog een steel aan en dan neem ik wel een keer een foto.

Capricorn
09-05-16, 12:35
Leuk, zo'n verzameling.

Ik heb er nu vier, waarvan de nieuwste zelf gesmeed is van damast. Daar moet nog een steel aan en dan neem ik wel een keer een foto.

Heb je al eens eerder een steel gemaakt?

Pel
09-05-16, 12:43
Nou Ernest, dat is een hele mooie serie bijlen, wat is de functie van de bijl rechts boven, het vogelbek model, zo'n model heb ik nog nooit eerder gezien?

Groet Pel.

Ernest Dubois
09-05-16, 16:11
Zo ver als ik het begrijp is dat klein bijl van Lars geen kantbijl in de zin van het kantrechten van en stam of bewerken van een plank of iets dergelijk, maar is op de ene of andere manier door de wijnboer gebruikt om zijn druiven planten te onderhouden. Die bijlen zie je bijna alleen in Duitsland en Frankrijk.

Prachtige verzameling, prachtige goosewing ook trouwens, als ik die ooit vind gaat die ook mee naar huis.

Welke bedoel je met goosewing?

Leuk, zo'n verzameling.

Toevallig krijg ik binnenkort een bijl terug van de smid in Frankrijk. Hij was er voor reparatie en de vraag was een nieuw koolstof stalen snij er op lassen of de oude weer uitsmeden. Ik heb voor dat laste gekozen en wat blijkt? Tot mij en de smidse zijn verassing was dat oorspronkelijke snijkant van damast staal. Ik vind het ook vreemde en wacht tot ik die weer in handen hebben.

Nou Ernest, dat is een hele mooie serie bijlen, wat is de functie van de bijl rechts boven, het vogelbek model, zo'n model heb ik nog nooit eerder gezien?

Groet Pel.

Die is een bijl gebruikt door de kuiper om de duigen te bewerken of door de houten dakleien maker om shingles te bewerken zoals ik het doet.

Capricorn
09-05-16, 19:46
Welke bedoel je met goosewing?

De meest linker, al een tijdje naar opzoek maar nog geen goede kunnen vinden.

Maar een nieuwe dubbelbit naast mn sager staat ook nog op de lijst haha.

Ernest Dubois
09-05-16, 21:37
Aah de ouwe Zweeds timmerbila. Heb hem op de lopis voor twee euros gekocht.
Met die bijl kun je scheren zonder probleem.
4798947990

aloga
10-05-16, 03:35
Mooi boek over damaststaal .
Manfred Sachse :DAMASZENER STAHL: Mythos - Geschichte - Technik - Anwendung .
Heel mooi boek in Duits , er staat géén isbn nr in , mogelijk in eigen beheer uitgegeven .
Hoewel het hoofdzakelijk over zwaarden - messen - krissen en geweren gaat komen er ook enkele BIJLEN in voor .
Omdat er hier nogal over damaststaal gesproken word denk ik dat dit boek ook wel in deze topic thuishoort .
Mvrgr Adr

aloga
10-05-16, 04:02
Mooi boek over damaststaal .
Manfred Sachse :DAMASZENER STAHL: Mythos - Geschichte - Technik - Anwendung .
Heel mooi boek in Duits , er staat géén isbn nr in , mogelijk in eigen beheer uitgegeven .
Hoewel het hoofdzakelijk over zwaarden - messen - krissen en geweren gaat komen er ook enkele BIJLEN in voor .
Omdat er hier nogal over damaststaal gesproken word denk ik dat dit boek ook wel in deze topic thuishoort .
Mvrgr Adr

Bij het MOT Grimbergen is veel kennis over Merken en benamingen van diverse gereedschappen wo bijlen .
Via ID - DOC is te zoeken op vorm - naam en gebruiker .

Ernest Dubois
10-05-16, 07:35
Ik zie een paar mensen die het hebben over Amerikaans type bijlen. Nou ja van uit het perspectief van internet en computers wel te begrijpen door het dominance van het aantal Amerikanen en de Engels talig websites- ben zelf Amerikaan ik moet erbij zeggen- maar van uit het perspectief van bijlen in het algemeen ik vind het onbegrijpelijk. Ik ga geen slecht dingen schrijven over Amerikaans bijlen, zelf heb een stuk of drie a 4 en die bevallen mij prima anders dan het zijn zulke uniform en saai massa producten voor het overgrote deel met een beperkt gebruik. Maar wij wonen hier in Nederland in het centrum van bijlen wereld met de ongelofelijk mooi bijlen vanuit Scandinavië, modern en oude, de bijlen uit de Duits talig landen zijn zo fijn en diverse van form en gebruik, de Franse bijlen wat zo degelijk zijn en ook mooi gemakt en zelfs bijlen met een Nederlands achtergrond alhoewel meer zeldzaam en moeilijk te identificeren maar denk bijvoorbeeld aan de klompenmakersbijlen47991. Dus laat zien jouw geïmporteerde bijlen met hun "USA" er op ingedrukt, prima maar ik hope dat er komt ook een beetje balance laat staan relevante in deze bijl onderwerp draad.

Capricorn
10-05-16, 08:34
Aah de ouwe Zweeds timmerbila. Heb hem op de lopis voor twee euros gekocht.
Met die bijl kun je scheren zonder probleem.
4798947990

Prachtig om te zien en waar kunstwerk. Ik hoop ook nog ooit eens zo'n deal te vinden.

Capricorn
11-05-16, 07:12
Zijn er ook nog foto's van zelfgemaakte stelen?:)

Ernest Dubois
11-05-16, 08:39
Original steel, machinaal gemakt en er op gezet.
48056
Een tweede op de zelfde kop zelf gemaakt van eschen hout uit het zuiden van Frankrijk naast de original nadat hij is gebroken.
48057
Een derde, zelf gemaakt van hickory.
48058
De vierde is van hout van de Oosters netelboom en die is het beste maar daarvan heb ik geen foto.

Ernest Dubois
11-05-16, 08:51
Dit steel wou ik herstellen want hij hoort bij een groep van vier bijlen gemaakt door de zelfde smid en gebruikt door de zelfde eigenaar.48060480614806248063480644806548066480674 80684806948070

aloga
11-05-16, 09:27
Zijn er ook nog foto's van zelfgemaakte stelen?:)

Ja , ik heb net wat foto's gemaakt van stelen die ik zelf uit vers hout gemaakt heb .
De Froe/Frou en de Coutre hebben een ronde steel uit hazelaar , het kleine disseltje heeft een essen steeltje .
Er zijn ook stelen van Robinia - Pseudo Accasia , schijnt naast Essen een hele goede inlandse houtsoort te zijn voor gereedschapsstelen , bovendien vind ik de gele kleur wel mooi .
Heb ook een paar stelen uit eiken gemaakt .
Op de andere foto wat (mislukkingen) , die later weer voor andere stelen kunnen dienen .
Het mooie van zelf een steel(tje) maken vind ik het uitzoeken van een stuk geschikt hout , liefst uit je eigen bos / erfbeplanting .
Ruim op maat afzagen, dan , na het hout vele malen bekeken te hebben met de Frou zodanig kloven /splijten dat de draad van het hout ongeveer de steelvorm volgt , daarna zoveel mogelijk met de frou het overtollige hout weghalen .
Vaak vervormd het hout al als de spanning er af is , vandaar dat je de maten ruim moet nemen .
Dan op het schaafpaard met het trekmes zover als mogelijk de vorm maken , (denk dat je ca 20% overmaat moet hebben) ,dan drogen en later de juiste vorm van vooral dat gedeelte wat in het oog komt bewerken .
Ook over de afwerking zijn nogal wat meningen , echter een bijl is een gebruiksvoorwerp en moet onder alle weersomstandigheden vooral goed vast te houden zijn .
Er zijn natuurlijk honderden andere manieren en houtsoorten om een (bijl)steel te maken , maar ik heb het op deze manier gedaan .
Alles hoeft niet perfect te zijn , een noestje op een niet gevaarlijke plek kan echt geen kwaad ,bovendien krijgt zo iedere bijl zijn eigen karakter , als je blindelings een bijl pakt voel je aan de steel welke het is .
Heb wel eens een klompenmakersbijltje gezien met een steel die provisorisch uit een stuk afvalhout van populier gemaakt was , denk dat betreffende klompenmaker er altijd zo mee gewerkt heeft .
Mvrgr
Adr
Ps
Zag net dat Ernest zijn bijl met een stuk nieuw hout heeft gerepareerd , zodoende herkenbaar uit duizend bijlen .

Capricorn
11-05-16, 21:58
Nog niet geprobeerd om met eigen hout een steel te maken, haal mijn essen bij de houthandel weg. Vind het prachtig om een bijlkop "tot leven te wekken" door het weer een werkend gereedschap te maken. Hier mijn twee stelen tot nu toe:

4809948100

Ernest Dubois
12-05-16, 08:23
Mvrgr
Adr
Ps
Zag net dat Ernest zijn bijl met een stuk nieuw hout heeft gerepareerd , zodoende herkenbaar uit duizend bijlen .

Je bedoelt dat soort van beschadigde steel?

Ernest Dubois
12-05-16, 13:51
Je bedoelt dat soort van beschadigde steel?
Hier een bijl uit Oostenrijk vandaag bij mij op de stoop geland rijp voor wat herstelling werkzaamheden. 481254812648127

Seek
12-05-16, 14:30
Dat is echt een mooie!

Ernest Dubois
12-05-16, 14:42
Het is van een periode en uitvoering die ik zeer aantrekkelijk vind en wat de potentieel heeft heel mooi resultaten aan te leveren.

armadaman
12-05-16, 19:31
Bijlen, dat is ook houtbewerken hoor.
48139
Het is bij mij begonnen toen ik naar mijn nieuwe huis overging. Er was ruimte voor een nieuwe open haard en dan "moet"je zelf voor je hout gaan zorgen. Het begon bij een Hendrik Jan bijltje van het tuincentrum.
48140
Deze heb ik kort geleden opgeknapt voor Tim op scouting, leuk bijltje maar geen toppertje.
Toen maar gelijk een top bijltje gekocht. Een Small forest axe van Gränsfors Bruks .
48141
Dit is zo'n fijn bijltje dat er speciaal een plekje voor is ingeruimd in de gereedschapkast.
Op het net kwam ik ook Wranglerstar tegen. Dit nadat ik zocht naar het vervangen van een bijl steel. Op een rommelmarkt heb ik een tijdje terug onderstaand bijltje gekocht.
48142
48143
1000 GR Met een kroontje als merkteken. Snel scherp te maken een het houd ook goed zijn snede. Eigenlijk is dit het meest gebruikte stuk gereedschap wat ik voor de kachel gebruik. In een "oud gereedschap" aankoop zaten deze twee bijlen.
48144
Het plan is/was om ze op te knappen. Maar nu ik meer weet en lees over bijlen twijfel ik steeds meer. Het zijn geen klovers. Maar even een boom omhakken? dat zie ik me zelf ook niet doen. Het zijn handgesmede bijlen, duidelijk te zien waar ze zijn omgevouwen. Helaas geen makers teken.
48145
Ik heb wel een zwak voor deze originele reparatie,'" not proper" zoals Cody zou zeggen.
Ook zijn ze nogal aan de grote kant :)
48149
48150
Ik heb ze maar weer terug gezet, nog maar eens nadenken.

armadaman
12-05-16, 19:34
Hier een paar na gekomen foto's van de joekels :)
48151
48152
48153

Misschien iets voor de echte liefhebbers.

Ernest Dubois
12-05-16, 21:27
xxxx

Ernest Dubois
12-05-16, 21:32
Het zijn naïef uitvoeringen van wat de Engelse noemen, "masting axe" gebruikt door de scheepstimmerman. Die bovenste, dat is geen slecht exemplaar met de verdikking aan de achterkant en wie weet meer, van de foto's is het niet al te duidelijk.

Pel
12-05-16, 21:36
Nooit geweten dat er zoveel verschillende bijlen bestonden, de zelf gesmede door de smid van vroeger die hebben toch wat meer als een productie bijltje. Je ziet dat daar een verhaal aan vast zit, zo ook de scheepsbijlen van Armadaman, ik vind ze prachtig.

Groet Pel.

armadaman
12-05-16, 22:12
Het zijn naïef uitvoeringen van wat de Engelse noemen, "masting axe" gebruikt door de scheepstimmerman. Die bovenste, dat is geen slecht exemplaar met de verdikking aan de achterkant en wie weet meer, van de foto's is het niet al te duidelijk.

Hallo Ernst
Masting Axe klinkt al beter. Ik wil best beter foto's plaatsen maar hoe bedoel jij je verdikking aan de achterzijde?. Het blad zit wel recht op de steel.
HG Hugo

coko
12-05-16, 23:49
@ Ernest, bij jou prachtige Oostenrijkse "goosewing" bijl lijkt het of de curve van de bijl niet mooi rond loopt. In het midden lijkt het of de rand ingesleten is. Ik heb dit vaker gezien op foto's van dit soort bijlen. Zou het komen omdat dit type bijl vaak foutief gebruikt wordt als kloofbijl ???

Ernest Dubois
13-05-16, 08:59
@ Ernest, bij jou prachtige Oostenrijkse "goosewing" bijl lijkt het of de curve van de bijl niet mooi rond loopt. In het midden lijkt het of de rand ingesleten is. Ik heb dit vaker gezien op foto's van dit soort bijlen. Zou het komen omdat dit type bijl vaak foutief gebruikt wordt als kloofbijl ???

Nou hij is er meer niet Coko48200 maar de vraag blijft hoe het is dat het zo was. Ik zie een paar mogelijkheden, of het is met opzet, of er is een zacht punt in het staal wat sneller slijt, of het komt door misbruik, of door herhaald slecht slijpen en wetten. In het meest gevallen denk ik aan het laatste want in dat stuk van de snij komt de meest kracht en is het de meest gebruikt dus wordt hij sneller bot. Als je er niet aan denkt en evenveel staal over de hele lengte van het snij elke keer die je hem slijpen wegslijpen dan is dat midden stuk snell uitgehold. Bovendien met onvakkundig slijpen kom je makkelijk op die punt vaker met je slijpsteen. Je gebruik meestal een cirkel beweging met de steen en als je niet twee keer zo lang blijven hangen op de twee uiteinden dan slijp je twee keer zo veel weg in het midden. Snap je wat ik bedoel? Het is het zelfde met het uitholen van je slijpsteen die je moet constant uitvlakken anders krijg je een hole niet alleen in de length maar ook in de breedte van de steen en een bole snij op je beitel bijvoorbeeld.

Op de breitbeil die ik nu gebruik toonde hij na jaren, ongeacht voorzichtig onderhoud, tekenen van uitvlakken daar in het midden van de snij en ik moet hem naar de slijper brengen om zijn boog vorm te herstellen. Die breitbeils hebben een vrij dun en lange blad en vragen wat zorg met de omgaan.

Hallo Ernst
Masting Axe klinkt al beter. Ik wil best beter foto's plaatsen maar hoe bedoel jij je verdikking aan de achterzijde?. Het blad zit wel recht op de steel.
HG Hugo
De foto's zijn niet slecht maar van deze foto's alleen is het moeilijk te zien hoe hij in elkaar zit, bv is er een apart snij (waarschijnlijk) of is het van een massief stuk staal plus kopstuk.
48199Dit is de verdikking ik bedoel en betekent dat voordat het blad omgevouwen was om het gat vorm te geven was er een extra stuk metal in het midden met een weld vastgemaakt. Ik will alleen zeggen dat er wat smeedkennis zit in het zo maken van een bijl. Het kan inderdaad zo zijn dat een echt masting axe een enkel vouw heeft en het blad of links of rechts is verplaatste maar het hangt ook af aan de maat van het werk zo'n bijl is voor bedoeld.

armadaman
13-05-16, 15:56
Hallo Ernest

Een goede reden om maar eens aan het opknappen te beginnen. Kijken of hij er beter uitziet na een beetje ontroesten.
HG Hugo

Capricorn
13-05-16, 17:18
Morgen na de stadswerkplaats voor de lintzaag.

Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.

hier het ontwerp voor de s&j:
48218

Zal hier wel de vooruitgang plaatsen.

Ernest Dubois
13-05-16, 17:22
Hallo Ernest

Een goede reden om maar eens aan het opknappen te beginnen. Kijken of hij er beter uitziet na een beetje ontroesten.
HG Hugo
Dat helpt altijd.

Ernest Dubois
13-05-16, 17:26
xxx

Ernest Dubois
13-05-16, 17:28

Ik ga de ruige vorm uitzagen voor mijn sager chemical 1928 en mijn S&J neverblunt #1.

48218

Heb ook een beetje tijd vandaag aan een nieuw steel besteed, ook begonnen met de lintzaag wat ik eigenlijk nooit doet. Ik moet een stuk of 3 bijlen klaar maken voor volgende weekeind.

Pel
13-05-16, 17:35
Misschien dat het aan de foto ligt maar de steel oogd erg dun?

Groet Pel.

Capricorn
13-05-16, 18:24
Misschien dat het aan de foto ligt maar de steel oogd erg dun?

Groet Pel.

Ik denk dat inderdaad dat het aan de foto ligt want het word een redelijk brede steel.

@Ernest Dubois wat ga je dit weekend doen met de bijlen?

aloga
13-05-16, 19:34

48218-

Hallo Capricorn en allen
Over je Spear & Jackson Neverblunt 1 .
Heb afgelopen weekend een bijltje gevonden met een onleesbaar merk en een duidelijke 0 .
Wat model betreft is het gelijk aan die 1 van jouw , het bijltje is (nog) ca 120 mm hoog en 80 mm breed , steeltje is niet origineel en ca 30 cm lang .
Heb ook nog een merkloos bijltje van vrijwel hetzelfde model , dit is wat groter nl (nog)ca 180 mm hoog en 120 mm breed met een gekocht steeltje van ca 60 cm.
Zou het kunnen dat S&J dit type bijlen opeenvolgende nummers geeft/gaf en dat de succesvolste modellen zijn nagemaakt door anderen ?
Over je nieuwe steel , denk dat je (rug) van de steel niet te hoog moet maken en de (buik) niet te diep en geleidelijk moet laten verlopen , denk dat ca de helft van de steelhoogte al voldoende is om een mooie kromming/buiging te geven .
Veel succes
Adr L
Ps
Ben overzetten van geheugenkaart naar computer ca 150 foto's kwijtgeraakt , waarvan ca de helft van bijlen en dissels .

Capricorn
13-05-16, 21:49
Hallo Capricorn en allen
Over je Spear & Jackson Neverblunt 1 .
Heb afgelopen weekend een bijltje gevonden met een onleesbaar merk en een duidelijke 0 .
Wat model betreft is het gelijk aan die 1 van jouw , het bijltje is (nog) ca 120 mm hoog en 80 mm breed , steeltje is niet origineel en ca 30 cm lang .
Heb ook nog een merkloos bijltje van vrijwel hetzelfde model , dit is wat groter nl (nog)ca 180 mm hoog en 120 mm breed met een gekocht steeltje van ca 60 cm.
Zou het kunnen dat S&J dit type bijlen opeenvolgende nummers geeft/gaf en dat de succesvolste modellen zijn nagemaakt door anderen ?
Over je nieuwe steel , denk dat je (rug) van de steel niet te hoog moet maken en de (buik) niet te diep en geleidelijk moet laten verlopen , denk dat ca de helft van de steelhoogte al voldoende is om een mooie kromming/buiging te geven .
Veel succes
Adr L
Ps
Ben overzetten van geheugenkaart naar computer ca 150 foto's kwijtgeraakt , waarvan ca de helft van bijlen en dissels .

Altijd leuk als je weer wat vind, namaak gebeurt helaas wel vaker met de meest verkochte modellen.

het ontwerp is ook nog niet definitief, ik heb hem gebaseerd op het model van john neeman. Ik wil graag wat "spelen" met krommingen ik heb nu twee stelen gemaakt en waren beide relatief recht dus vandaar de grotere krommingen.

48238

Ernest Dubois
13-05-16, 23:02
Ik denk dat inderdaad dat het aan de foto ligt want het word een redelijk brede steel.

@Ernest Dubois wat ga je dit weekend doen met de bijlen?

Ik bedoel het weekend hiernaast, (ik volg de dagen niet zo nauwkeurig en dus was ik de tijdstip een beetje kwijt). Maar 21 mei sta ik en collega timmerers Hans, Gerald en Jos op een veld in het centrum van Enter om een paar stamen te bekanten met bijlen in de ouwe manier.

Capricorn
13-05-16, 23:19
Ik bedoel het weekend hiernaast, (ik volg de dagen niet zo nauwkeurig en dus was ik de tijdstip een beetje kwijt). Maar 21 mei sta ik en collega timmerers Hans, Gerald en Jos op een veld in het centrum van Enter om een paar stamen te bekanten met bijlen in de ouwe manier.

90min rijden voor mij maar lijkt mij erg interessant. Is het een soort workshop?

aloga
14-05-16, 07:55
Een woord :PRACHTIG :.
Adr

aloga
14-05-16, 07:57
Een woord :PRACHTIG :.

Wat het bijlje bereft .
Adr

Ernest Dubois
14-05-16, 09:24
90min rijden voor mij maar lijkt mij erg interessant. Is het een soort workshop?
Wij zijn een onderdeel van de jaarlijks ganzenmarkt, dus je kan je de situatie een beetje voorstellen.
Meedoen zit er niet in het is meer een soort demodag waarin wij laat zien het heel kantrecht process inclusief het opstellen van de stammen, aftekenen en uitlijnen, de drie stappen van weghakken van de afvalhout dwz inkeping, ruwe weg hakken en gladmaken van de vlakken.
Hier zijn een paar van de bijlen van mij die zou aanwezig zijn:
De kapbijl
48239
De bundaxt
48240
De bandhacke
48241
48243
De kantrechtbijl
48244
48247

SunRayes
14-05-16, 09:53
Wat een interessant topic! En wat zijn er een hoop beitels!!
Enter is voor mij veel te ver weg om even te komen kijken, maar anders was ik zeker langs gekomen.

Als hobby-hout-handbewerker lijkt een bijl mij erg geschikt om op een snelle manier planken te versmallen. Nu doe ik bijna alles schaven en een enkele keer met een haalmes.

Pel
14-05-16, 10:53
@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?

Groet Pel.

Capricorn
14-05-16, 12:14
@Ernest, die kantrecht bijl is die maar aan een kant geslepen zoals een schaafbeitel?

Groet Pel.

Als ik het goed begrijp wel om zo het als het ware te schaven.

Zo'n mooi kantbijl zou ik ook nog wel eens willen hebben, prachtig gereedschap. @Ernest Dubois heb je nooit last van losse bijlkoppen?

Ernest Dubois
14-05-16, 12:22

Groet Pel.
Er zijn allerlei manieren on een kantrecht bijl te slijpen, enkele vouw en dubbel vouw zijn de twee primair categorieën. Die bovenste kantrechtbijl is een voorbeeld van een enkele vouw, die onder van een dubbel vouw.

Ernest Dubois
14-05-16, 12:24
@Ernest Dubois heb je nooit last van losse bijlkoppen?

In Frankrijk wel.

tom op eigen houtje
14-05-16, 18:29
Als je Ernest kan bezig zien met een bijl zeker doen :)
toen ik in friesland op bezoek was heb ik bijna de hele tijd met een badhandoek het kwijl uit me mondhoeken moeten vegen
erg mooie en bruikbare verzameling prachtige bijlen.
Als het niet zo ver was kwam ik graag kijken
schaven doe ik trouwens erg dilwijls met een kantrechtbijltje werkt erg fijn en handig als ik draaihout aan het voorbereiden ben

Ernest Dubois
15-05-16, 21:15
48294
Vandaag een van de meest bijzonder bijlen die ik gebruik weer in goed werkende orde gemakt en dat is een bandhacke maar dan geen gewoon bandhacke en bandhacke met enkele vlak kant.48292
Dit bijl kunnen wij voorstellen zoals Pel het omschrijft, als " een schaafbeitel" maar dan anders dan een schaaf heeft dit bijl een gebogen steel ten opzicht van de steelgat.
48293
En nog bijzonderder, dit is een bijl met een damast snij!

Ernest Dubois
16-05-16, 09:19
Dit sort werk vind ik so mooi van de Tsjechisch timmer mannen met hun bijlen. Jammer dat ik er niet bij kon.
http://www.setkanitesaru.cz/2014.htm

Pel
16-05-16, 09:48
Heb je die las gezien hoe ze twee balken aan elkaar te maken, hij was vast gezet met wiggen, prachtig, ik dacht dat de Japanners alleen zulke lassen maakte?

Groet Pel.

Bijtel
17-05-16, 12:16
48218

Deze steel gaat na een paar klappen kapot denk ik. Je kan beter een stuk hout zoeken met de nerfrichting in de steelvorm. Of de steelvorm aanpassen aan de nerf.
Misschien overheen gelezen, heeft niemand je hier al op gewezen?

Capricorn
17-05-16, 12:43
Deze steel gaat na een paar klappen kapot denk ik. Je kan beter een stuk hout zoeken met de nerfrichting in de steelvorm. Of de steelvorm aanpassen aan de nerf.
Misschien overheen gelezen, heeft niemand je hier al op gewezen?
48344

Heel veel rechter dan dit gaat het toch echt niet worden met essen dus ik weet niet waarom je denkt dat de steel kapot zal gaan?

Ernest Dubois
17-05-16, 12:48
48344

Heel veel rechter dan dit gaat het toch echt niet worden met essen dus ik weet niet waarom je denkt dat de steel kapot zal gaan?

Bijtel heeft gelijk.

Capricorn
17-05-16, 12:52
Bijtel heeft gelijk.

Dan snap ik het denk ik niet.

De nerven zijn dezelfde richting als de bijlkop dus als ik de nerven verticaal heb zoals op de foto dan is de snede van de bijlkop ook verticaal.

aloga
17-05-16, 13:15
Denk dat de steel in de lengterichting te veel verspringt wat draad/vezelrichting betreft .
Het kopse hout op de foto is mi redelijk , mits de draad zich verder ongeveer evenwijdig voort zet , al zijn de meningen over de richting der jaarringen (horizontaal/verticaal ) nogal verschillend .
Let vooral ook op de vezelrichting aan de onder/bovenkant en de linker/rechterzijde deze moeten recht zijn cq de kromming van de steel volgen .
Hoop dat ik je niet helemaal gek maak .
Als je bij een gereedschappenwinkel/Boerenbond oid kijkt zie je ook maar zelden een ideale steel die aan al deze eisen voldoet .
Succes
Adr L

Capricorn
17-05-16, 13:23
Denk dat de steel in de lengterichting te veel verspringt wat draad/vezelrichting betreft .
Het kopse hout op de foto is mi redelijk , mits de draad zich verder ongeveer evenwijdig voort zet , al zijn de meningen over de richting der jaarringen (horizontaal/verticaal ) nogal verschillend .
Let vooral ook op de vezelrichting aan de onder/bovenkant en de linker/rechterzijde deze moeten recht zijn cq de kromming van de steel volgen .
Hoop dat ik je niet helemaal gek maak .
Als je bij een gereedschappenwinkel/Boerenbond oid kijkt zie je ook maar zelden een ideale steel die aan al deze eisen voldoet .
Succes
Adr L

Hier kan ik wat mee dankjewel.

Ik koop voor mijn stelen essen planken en probeer dan op de nerven te letten maar helaas kun je niet alles krijgen. Als de nerven recht zijn heb ik er vertrouwen in dat deze niet zomaar breekt.

Maar erg bedankt voor je uitleg.

Bijtel
17-05-16, 15:39
Voor de duidelijkheid een toelichting. In rood de nerf. Zo gaat ie kapot.

48351

Beter is de nerf zoveel mogelijk in de lengterichting van de steel.

Ernest Dubois
17-05-16, 16:37
Voor de duidelijkheid een toelichting. In rood de nerf. Zo gaat ie kapot.

48351

Beter is de nerf zoveel mogelijk in de lengterichting van de steel.

Daarom geef ik altijd de voorkeur aan gekloofde hout voor en steel.

Ben nu een hok aan het bouwen voor hier achter, alle schoren gezaagd uit krom hout om de vezel compositie zo min mogelijk te storen.

caso
17-05-16, 20:00
http://i26.photobucket.com/albums/c135/Cas_Oerlemans/3D603539-50B3-415B-8BFA-246B150B36A1_zpsher59qch.jpg (http://s26.photobucket.com/user/Cas_Oerlemans/media/3D603539-50B3-415B-8BFA-246B150B36A1_zpsher59qch.jpg.html)

Deze dit weekend gekocht, iemand een idee waarvoor ze worden gebruikt?

Hunto
17-05-16, 20:06
Die gebruikt de slager toch om de schnitzels mee plat te slaan?

Lars.
17-05-16, 20:07
Dat lijkt een beetje op een oud slagersmes.

Ronald L.
17-05-16, 20:15
Aanmaakhoutjes hakken gaat goed met zo'n mes.

caso
17-05-16, 20:16
Dacht ik ook maar lag bij tuinspullen, ik wilde hem gebruiken om aanmaakhoutjes mee te maken...

mans
17-05-16, 20:58
http://i26.photobucket.com/albums/c135/Cas_Oerlemans/3D603539-50B3-415B-8BFA-246B150B36A1_zpsher59qch.jpg (http://s26.photobucket.com/user/Cas_Oerlemans/media/3D603539-50B3-415B-8BFA-246B150B36A1_zpsher59qch.jpg.html)

Deze dit weekend gekocht, iemand een idee waarvoor ze worden gebruikt?
dat is een Hiep, wordt gebruikt om bv takken in te korten om schermen te vlechten

Pel
17-05-16, 22:24
Inderdaad dat is in het dialect (ein hieëp) Nederlandse benaming weet ik niet, werd eigenlijk hoofdzakelijk gebruikt om houtjes klein te kleven ( knabbe kluive dialect). Lag of stak altijd bij of in de houtblok waar het brandhout lag voor de kachel aan te maken. Heeft zich vroeger menig kind aan bezeerd, of erger in zijn hand of been geslagen, mocht je helemaal niet aan komen, maar ja wat verboden was?????

Groet Pel.

Ernest Dubois
19-05-16, 07:30
Verbindingen met bijlen483754837648377 gaat snell hoor.http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P5161036_zpsihrhz0zx.jpg

mans
19-05-16, 09:29
Inderdaad dat is in het dialect (ein hieëp) Nederlandse benaming weet ik niet
Groet Pel.
Hiep is de nederlandse benaming.

tuoh
19-05-16, 15:01
Je verleerd het dus nooit.

https://vimeo.com/30509976

aloga
19-05-16, 15:37
Nog een paar You Tube filmpjes .
Mollenhauwer Grevenhagen
Der mollenhauwer aus dem Braunsweiger land .
Mvrgr Adr L

https://vimeo.com/30509976[/QUOTE]

Ernest Dubois
19-05-16, 17:04
[QUOTE=aloga;196368]Nog een paar You Tube filmpjes .
Mollenhauwer Grevenhagen
Der mollenhauwer aus dem Braunsweiger land .
Mvrgr Adr L

En deze was altijd een van de leukste. Bijlen gebruikt:, bundaxt, bandhacke, zimmermannsbeil, beritaxt en misschien was er meer. Te gek voor worden

https://vimeo.com/6115568

aloga
20-05-16, 09:05
Hierbij de link voor de Mollenhauer

https://www.youtube.com/watch?v=XQH5zcdCV54

48422

Mvrgr Adri L

Pel
20-05-16, 11:57
Prachtige filmpjes, maar zeker ook diep respect voor de vakmannen die vroeger deze zware arbeid moesten verrichten om toch een boterham te verdienen voor hun gezin. Mooi in beeld gebracht, en duidelijk is te zien dat iedere slag met het bijl tot op de millimeter nauwkeurig is, ongelofelijk hoe hij het complete binnenste hout van de bak er met beuken wiggen uitslaat. Alleen maar om het feit dat daar ook nog een bak van gemaakt kon worden, er werd niets weggegooid. Wat zou hij met de schors, die hij heel hield, en buiten neer zette om weer hergebruikt te worden, doen?

Groet Pel.

Capricorn
20-05-16, 16:39
48443

Vandaag deze bijl via MP gekocht. Opknappen en een nieuwe steel, ben benieuwd hoe die gaat werken.

aloga
20-05-16, 17:30
48443

Vandaag deze bijl via MP gekocht. Opknappen en een nieuwe steel, ben benieuwd hoe die gaat werken.

Hallo Capricorn en allemaal
Proficiat met je nieuwe aanwinst .
Wel een bijzondere kloofbijl , in de jaren 50 werd er nogal reclame mee gemaakt , denk dat dit systeem toen uitgevonden /bedacht is , geloof niet dat het een geweldig succes geworden is .
Heb ook een dergelijke bijl , plus een Adler die volgens hetzelfde principe werkt .
Wel geschikt voor mooie rechte rechtdradige gemakkelijk splijtende blokken , voor scheve en warrelige houtblokken is het niks .
Zie dat er aan de linkerkant een (trek)veertje ontbreekt .
Deze veertjes houden de pallen ingetrokken .
Succes met de restauratie , ( die van mij hebben allebei gebogen stelen ) .
Mvrgr Adr

Ernest Dubois
20-05-16, 18:47
48443

Dat is een indrukwekkende stuk ijzer.

Pel
20-05-16, 18:56
Wat, of hoe is de werking van zo'n bijl?

Groet Pel.

Capricorn
21-05-16, 16:11
Hallo Capricorn en allemaal
Proficiat met je nieuwe aanwinst .
Wel een bijzondere kloofbijl , in de jaren 50 werd er nogal reclame mee gemaakt , denk dat dit systeem toen uitgevonden /bedacht is , geloof niet dat het een geweldig succes geworden is .
Heb ook een dergelijke bijl , plus een Adler die volgens hetzelfde principe werkt .
Wel geschikt voor mooie rechte rechtdradige gemakkelijk splijtende blokken , voor scheve en warrelige houtblokken is het niks .
Zie dat er aan de linkerkant een (trek)veertje ontbreekt .
Deze veertjes houden de pallen ingetrokken .
Succes met de restauratie , ( die van mij hebben allebei gebogen stelen ) .
Mvrgr Adr

Ik heb hem meer gekocht uit nieuwsgierigheid eigenlijk het zal vast af en toe werken maar men werkt al jaren met de "normale" kloofbijl voor een reden.
Klopt die ontbreekt maar ik heb het gevoel dat ik meer onderdelen nodig ga hebben als ik alles uit elkaar ga halen om de roest te verwijderen.
Dankjewel, voor de steel wil ik misschien of een alu beschermhoes maken zoals ze bij GB doen of van Leer.

Wat, of hoe is de werking van zo'n bijl?

Groet Pel.

Zodra de bijl een paar CM in het hout zit drukt het hout de de stukken staal naar buiten en deze zorgen ervoor dat het hout makkelijker splijt (theoretisch gezien).

https://youtu.be/ufDOFFEZ9xc?t=1m49s

Pel
21-05-16, 17:10
Filmpje bekeken, inderdaad zoals je zelf al zegt theoretisch zou dat volgens de fabrikant moeten werken? Echter in de praktijk is het een zware botte klomp ijzer, die eigenlijk door zijn eigen gewicht door recht dradig hout gaat. Ik denk dat je met een lichtere goede scherpe bijl op een dag meer gedaan krijgt. Er schijnen weinig bijlen van dat kaliber gemaakt te zijn, dat zegt m.i. genoeg over de werking er van. Maar als collectors item voor een verzamelaar is het misschien wel een goede aanwinst.

Groet Pel.

Capricorn
21-05-16, 18:19
Filmpje bekeken, inderdaad zoals je zelf al zegt theoretisch zou dat volgens de fabrikant moeten werken? Echter in de praktijk is het een zware botte klomp ijzer, die eigenlijk door zijn eigen gewicht door recht dradig hout gaat. Ik denk dat je met een lichtere goede scherpe bijl op een dag meer gedaan krijgt. Er schijnen weinig bijlen van dat kaliber gemaakt te zijn, dat zegt m.i. genoeg over de werking er van. Maar als collectors item voor een verzamelaar is het misschien wel een goede aanwinst.

Groet Pel.

Ik verwacht inderdaad ook niet dat het super werkt. Het is voor mij een stukje verzamelen. Ik vind het leuk om oude gereedschappen weer in ere te herstellen. Zal waarschijnlijk nooit echt gebruikt gaan worden maar leuk als uitbreiding van de verzameling.

Ernest Dubois
22-05-16, 09:37
Zaterdag stonden wij in het Twentse Enter midden in het dorp op een grasveld met twee stamen cipres. Onze bedoeling was de stamen tot vierkant balken te bewerken met onze bijlen. Het was een zwaar werk gezien de toestand van het hout, de opstelling daarvan samen met het warm weer en het ontbreken van enig schaduw. De weerstand van het hout heeft onze gezelschap 3 bijl stelen geëist maar op het einde van de dag was er een mooi balk als resultaat. Ik had geen foto toestel bij me gisteren dus geen beelden te laten zien voor nu.

Oakfox
26-05-16, 00:30
Alles wat een man nodig heeft om te overleven in de wildernis , die was, komt, of waar je naar opzoek gaat... is een goed bijl. Al de rest wat je nodig hebt kun je met een goed bijl maken..

De oxenkopf dissel heb ik ook.. Veel bijlen die je hebt lijken me botweg gewoon te lomp om mee te werken :-) Ik ben veel te nuchter om dingen te verzamelen waar je niet veel aan hebt . Toch begrijp ik je passie :-)

geluk ! ,

f

Ernest Dubois
26-05-16, 02:39
Die zijn allemaal om te gebruiken.

Oakfox
26-05-16, 08:58
Die zijn allemaal om te gebruiken. natuurlijk :-)

Capricorn
26-05-16, 09:38
Alles wat een man nodig heeft om te overleven in de wildernis , die was, komt, of waar je naar opzoek gaat... is een goed bijl. Al de rest wat je nodig hebt kun je met een goed bijl maken..

De oxenkopf dissel heb ik ook.. Veel bijlen die je hebt lijken me botweg gewoon te lomp om mee te werken :-) Ik ben veel te nuchter om dingen te verzamelen waar je niet veel aan hebt . Toch begrijp ik je passie :-)

geluk ! ,

f

Of had je het over mijn verzameling? Zo ja hoezo te lomp?

Oakfox
26-05-16, 10:16
Of had je het over mijn verzameling? Zo ja hoezo te lomp? Lomp ? euhm.. kennelijk een gevalletje wat je zegt ben je zelf.. sorry, had andere woorden moeten gebruiken , wilde je niet kwetsen :-/

Ernest Dubois
26-05-16, 10:29
natuurlijk :-)
En wordt ook gebruikt. (klein geel rond glimlachende gezicht.)

Capricorn
26-05-16, 20:56
Lomp ? euhm.. kennelijk een gevalletje wat je zegt ben je zelf.. sorry, had andere woorden moeten gebruiken , wilde je niet kwetsen :-/
Oh ik voelde mij niet gekwetst hoor haha ik vroeg mij gewoon af waarom je dat denkt/dacht?

Gewoon benieuwd naar andermans mening zeg maar en die hoor ik nog steeds erg graag.

Ernest Dubois
27-05-16, 00:10
Oh ik voelde mij niet gekwetst hoor haha ik vroeg mij gewoon af waarom je dat denkt/dacht?

Gewoon benieuwd naar andermans mening zeg maar en die hoor ik nog steeds erg graag.

Me klover voor naast de kachel om aanmaakhout te haken.
48734

Ernest Dubois
30-05-16, 15:07
Me klover voor naast de kachel om aanmaakhout te haken.
48734
Vandaag een las om een balk te verlengen met een schuin haaklas met tanden en wiggen. Een lip is gewoon weg te zagen de andere die tussen twee borsten ligt moet gehakt. In ver uit de meeste gevallen is dat met zaagsnede en beitel maar kan ook met bijlen worden gedaan. Nou eimand zou kunnen zeggen, pak de bandhacke​ (heelas geen Nederlands benaming die ik ken) maar gezien de nauw ruimte vond ik de dwarsaks een beter keuze.

aloga
01-06-16, 17:51
Hallo bijlvrienden
Op: OUTILS ANCIENS ART POPULAIRE: is een apart hoofdstuk over bijlen en dissel ed :Les Haches & Doloires: .
Mvrgr Adr L

Ernest Dubois
01-06-16, 21:12
Een aantal mooie uit Scandinavische landen.
http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P1250469_zpshskiswyc.jpg

tom op eigen houtje
01-06-16, 21:29
Kwijl kwijl da word toch mijn volgende aankoop een goed bijl :)

Ernest Dubois
01-06-16, 23:46
Kwijl kwijl da word toch mijn volgende aankoop een goed bijl :)
Je kunt hier en daar een goeie ouwe bijl kopen voor weinig centen, een nieuw steel er op en ben je klaar. Er zijn ook andere mogelijkheden.

tom op eigen houtje
02-06-16, 13:05
Het probleem is dat ik meestal juist thuiskom met dat bijltje wat juist niet goed is
je mag me altijd iets laten weten als je iets intresants tegenkomt Ernest :)

Ernest Dubois
02-06-16, 14:18
Ik snap het. Ik heb vorig week een stuk of drie in de afvalbak gegooid.

aloga
02-06-16, 18:07
De link naar het franse forum.

http://www.forum-outils-anciens.com/f83-Les-Haches-Doloires.htm (http://www.forum-outils-anciens.com/f83-Les-Haches-Doloires.htm)

48998

Mvrgr Adr L

aloga
04-06-16, 09:18
Hallo Ernest en allen
Pasgeleden liet je een foto zien van een SLIJPMAL .
Waar is zo'n mal te verkrijgen ?
Heb bij enkele gerenommeerde zaken geïnformeerd , maar kon er geen vinden .
Mvrgr
Adri L

Ernest Dubois
04-06-16, 09:47
Hallo Ernest en allen
Pasgeleden liet je een foto zien van een SLIJPMAL .
Waar is zo'n mal te verkrijgen ?
Heb bij enkele gerenommeerde zaken geïnformeerd , maar kon er geen vinden .
Mvrgr
Adri L
Deze bedoel je?49027

aloga
04-06-16, 10:10
Deze bedoel je?49027
Ja ,deze bedoel ik .
AdrL

Capricorn
04-06-16, 10:34
Ja ,deze bedoel ik .
AdrL

https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/hulpmiddelen-voor-handmatig-slijpen-en-wetten/veritas-snijhoekmeter-15-45-

Deze heb ik, heeft iets minder als die van ernest maar voor de meeste mensen voldoende.

Ernest Dubois
04-06-16, 18:08
Gekocht van Dick of Dieter Schmid, een van die twee.

aloga
06-06-16, 08:59
Twee bijlen , twee grote trekmessen (wv één met merk) een Stanley No 4 in de doos en een sikkeltje .
Mvrgr Adr L

Gekocht van Dick of Dieter Schmid, een van die twee.

aloga
06-06-16, 09:12
Hoe moet ik handelen als ik een nieuw onderwerp wil aansnijden .
Steeds verschijnt (ANTWOORD MET CITAAT) , maar ik wil niet antwoorden met een citaat , maar een nieuw onderwerp binnen dit topic.
Zo had ik boven vorig bericht geplaatst :WEEKENDVONDSTEN: en daarna het bericht .
Mvrgr Adr L

aloga
06-06-16, 10:06
Hoe moet ik handelen als ik een nieuw onderwerp wil aansnijden .
Steeds verschijnt (ANTWOORD MET CITAAT) , maar ik wil niet antwoorden met een citaat , maar een nieuw onderwerp binnen dit topic.
Zo had ik boven vorig bericht geplaatst :WEEKENDVONDSTEN: en daarna het bericht .
Mvrgr Adr L

Heb net een bijl schoongemaakt , blijkt van het merk RIVAL te zijn , boven het woord RIVAL is een vos met gestrekte staart afgebeeld .
Op wikipedia word bij RIVAL melding gemaakt van een Engels motorfietsmerk , over gereedschappen word niets vermeld .
Is iemand bekend met dit merk .
Mvrgr Adr L

aloga
06-06-16, 11:06
Hallo allemaal
Naast één van de bijlen die ik dit weekend vond heb ik ook op een HAALMES/TREKMES een merk gevonden tw :W-m GREAVES & SONS : , dit merk vond ik op Google , en komt uit Scheffield , (dit woord is inmiddels van het mes afgeslepen .
Dit was tot nu toe een voor mij onbekend merk .
Zijn er mensen op Woodworking die ook gëiteresseert zijn in (oude) gereedschapsmerken ?
Is het mogelijk hier een topic voor te openen ?
Mvrgr Adr L

Heb net een bijl schoongemaakt , blijkt van het merk RIVAL te zijn , boven het woord RIVAL is een vos met gestrekte staart afgebeeld .
Op wikipedia word bij RIVAL melding gemaakt van een Engels motorfietsmerk , over gereedschappen word niets vermeld .
Is iemand bekend met dit merk .
Mvrgr Adr L

golddigger
06-06-16, 11:48
Mischien offtopic

Kan iemand die snijhoekmeter inscannen op een scanner? Dan print ik het uit op papier en maak ik een houten:) Ik woon in polen en gereedschap is moeilijk te vinden plus 9 eurie neerleggen vind ik veel voor een stukje staal.

Capricorn
06-06-16, 12:14
Hallo allemaal
Naast één van de bijlen die ik dit weekend vond heb ik ook op een HAALMES/TREKMES een merk gevonden tw :W-m GREAVES & SONS : , dit merk vond ik op Google , en komt uit Scheffield , (dit woord is inmiddels van het mes afgeslepen .
Dit was tot nu toe een voor mij onbekend merk .
Zijn er mensen op Woodworking die ook gëiteresseert zijn in (oude) gereedschapsmerken ?
Is het mogelijk hier een topic voor te openen ?
Mvrgr Adr L

Ik ben altijd geïnteresseerd in oude gereedschappen beetje kennis hierover kan altijd goed van pas komen.

Als je trouwens onder het tekstbalkje kijkt waar je een nieuw bericht kan typen staat er ook geavanceerd bij, als je daarop klikt kan je je bericht een titel geven.

Heb je ook foto's van je nieuwe aanwinst?

aloga
06-06-16, 13:50
Mischien offtopic

Kan iemand die snijhoekmeter inscannen op een scanner? Dan print ik het uit op papier en maak ik een houten:) Ik woon in polen en gereedschap is moeilijk te vinden plus 9 eurie neerleggen vind ik veel voor een stukje staal.
Nee Goldigger daar heb ik geen verstand van .
Echter nu je verteld dat je in Polen werkt een andere vraag ,ken je het merk :SMIEC: , van dit merk heb ik nl een bijl .
Wel is me bekend dat :SMIEC : oa meetgereedschap maakt , weet niet of de bijlen van dezelfde fabrikant zijn , en of er meer type's bijlen zijn .
De mijne is ca 1500 a 2000 gram en een steel van ca 60 cm .Het blauw-witte stickertje met SMIEC staat er nog op .
Mvrgr Adr

Ernest Dubois
06-06-16, 19:08
Echter nu je verteld dat je in Polen werkt een andere vraag ,ken je het merk :SMIEC: , van dit merk heb ik nl een bijl .
Wel is me bekend dat :SMIEC : oa meetgereedschap maakt , weet niet of de bijlen van dezelfde fabrikant zijn , en of er meer type's bijlen zijn .
De mijne is ca 1500 a 2000 gram en een steel van ca 60 cm .Het blauw-witte stickertje met SMIEC staat er nog op .
Mvrgr AdrMisschien al een bekende maar ik heb net een nieuw steel er op en deze van lijsterbes hout. Ik dacht proberen nadat Everett, timmerman uit Noorwegen mij verteld hoe blij hij was met zijn lange steel van dat houtsoort en gezien dit bijl is van Zweedse oorsprong ik vond het allemaal passende.
De Fladdermus Flygel Yxa
http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P6061405_zpsqjkfcrrv.jpg490984909949100

golddigger
06-06-16, 19:25
Mvrgr Adr

not sure if joke :D SMIEC is trash/junk. Ik ken zelf geen enkel pools merk om eerlijk te zijn.

Capricorn
06-06-16, 22:58
Misschien al een bekende maar ik heb net een nieuw steel er op en deze van lijsterbes hout. Ik dacht proberen nadat Everett, timmerman uit Noorwegen mij verteld hoe blij hij was met zijn lange steel van dat houtsoort en gezien dit bijl is van Zweedse oorsprong ik vond het allemaal passende.
De Fladdermus Flygel Yxa

Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met lijsterbes hout een steel kunt maken. Nu zelf ook wel erg benieuwd.

Ernest Dubois
07-06-16, 08:07
Dat heb ik nog nooit gehoord dat je met lijsterbes hout een steel kunt maken. Nu zelf ook wel erg benieuwd.
Je vind het meestal in Sweden en Noorwegen, Finland, Rusland, dat sort landen en het heeft te maken met wat voor bomen in de plekken groeien. Elke regio in de wereld heeft zijn eigen voorkeur en tradities wat dit betreft alhoewel dit ff globalisering samen met het kapitalistische economic system, of wat die voorstanders daarvan "progress" noemen vlakt dit alles uit, vernield veel kennis en beperkt uiteindelijk de keuzes die jouw en ik kunnen maken.

aloga
07-06-16, 08:41
Hallo Ernest en allen
Had wel eens eerder van lijsterbes als (bijl)steelhout gehoord .
Is die steel van jou uit de gehele stam gemaakt en zit het hart er nog in , of is het hout gespleten en buiten het hart om gemaakt ?
Heb een knotwilgbijltje met een steel van wilgenhout waar het hart in zit , denk dat dit uit vers hout gemaakt is , en is nu over de gehele lengte gescheurd .
Als je ergens bezig bent er er breekt een steel . dan maak je er een van het materiaal dat daar voorhanden is .
Een knotwilgbijl(tje) is een bijltje met de snede 45° tov de steel , en werd gebruikt om op de grond staand knotwilgen te knotten .
Door de schuine stand van de snede snijd de snede meer door het hout dan dat die hakt .
Mvrgr Adr

aloga
07-06-16, 09:34
Hallo Ernest en allen
Had wel eens eerder van lijsterbes als (bijl)steelhout gehoord .
Is die steel van jou uit de gehele stam gemaakt en zit het hart er nog in , of is het hout gespleten en buiten het hart om gemaakt ?
Heb een knotwilgbijltje met een steel van wilgenhout waar het hart in zit , denk dat dit uit vers hout gemaakt is , en is nu over de gehele lengte gescheurd .
Als je ergens bezig bent er er breekt een steel . dan maak je er een van het materiaal dat daar voorhanden is .
Een knotwilgbijl(tje) is een bijltje met de snede 45° tov de steel , en werd gebruikt om op de grond staand knotwilgen te knotten .
Door de schuine stand van de snede snijd de snede meer door het hout dan dat die hakt .
Mvrgr Adr
Zag net dat Smederij Harm Struik ook dergelijke knotwilg bijltjes maakt .
Adr

Ernest Dubois
07-06-16, 10:26
Zag net dat Smederij Harm Struik ook dergelijke knotwilg bijltjes maakt .
Adr
Ik denk dat ik weet wat je bedoel met de knotwilg bijl, een stuk gereedschap van de grindwerker. V.vG. heeft een man met dat sort bijl aan het werk geschilderd.
De steel van mijn Fladdermus Flygel Yxa is van een stuk gelegenheid hout maar was wel erg droog. Toevallig heb ik een deel van dat plank waarin het hart stond gebruik van gemakt voor de steel. Dat hout is lastig want het ontstaat in een period waarin het hout van de klein boom alle kanten uit groeit met veel klein takken en dus in inscheuren onvermijdelijk, als je dat lastig vind en het is zo dat het kan de oorzak zijn van een ruwe plek of twee daar op je steel. Maar jij heb het over een gesloten hart. Met sommig hout, voorbereid op een bepaald manier is scheuren niet een probleem, met ander houtsoorten wel. Hangt af aan hoe snell het droogt, waaneer het is gekapt en eigenlijk veel meer te veel om hier op deze manier en dit moment over te schrijven.

Ernest Dubois
07-06-16, 11:12
49122

Ernest Dubois
11-06-16, 09:20
Meer bijl (en zaag) werk49287
49288

49289

49290

49291

Voor krommers een goed combinatie.*

Capricorn
11-06-16, 09:35
49292
49293

Nieuw ontwerp voor een crafting bijltje van S&J uit sheffield. Word altijd nog veranderd als ik eenmaal bezig ben maar wil het graag lekker simpel houden.

Ernest Dubois
11-06-16, 10:57
49292
49293

Nieuw ontwerp voor een crafting bijltje van S&J uit sheffield. Word altijd nog veranderd als ik eenmaal bezig ben maar wil het graag lekker simpel houden.

Kijk bij de twee recht lijnen snij je de vezels door en wat over blijft is een stuk hout met heel kort vezels daar in de bocht en dus geen sterkte. De gebogen lijn onderaan is kopshout want de vorm volgt de groei van het hout niet.
49294Ik snap wat je will, dat het eind van de steel uit de weg is als je aan het haken ben en dat is een voordeel maar je moet de juist stuk hout eerste hebben. Die stuk hout heeft een recht opbouw en dus heb je hout voor een recht steel.

Capricorn
11-06-16, 11:18
Kijk bij de twee recht lijnen snij je de vezels door en wat over blijft is een stuk hout met heel kort vezels daar in de bocht en dus geen sterkte. De gebogen lijn onderaan is kopshout want de vorm volgt de groei van het hout niet.
Ik snap wat je will, dat het eind van de steel uit de weg is als je aan het haken ben en dat is een voordeel maar je moet de juist stuk hout eerste hebben. Die stuk hout heeft een recht opbouw en dus heb je hout voor een recht steel.

Dus als ik die kromming weg zou halen word het een sterkere steel?

alleen een fawn foot voor de steel vind ik ook goed het gaat mij meer om het rechte gedeelte.

Ernest Dubois
11-06-16, 12:25
Dus als ik die kromming weg zou halen word het een sterkere steel?

alleen een fawn foot voor de steel vind ik ook goed het gaat mij meer om het rechte gedeelte.
Een beetje kromming mag je houden alleen niet zo radicaal als wat jij heb getekend.

Een versmaling onder de kop is beter voor je greep, minder vermoeiende.49295 De hoek van de snij een beetje uit het parallel met de grote lijn van de steel.

Capricorn
11-06-16, 13:19
Een beetje kromming mag je houden alleen niet zo radicaal als wat jij heb getekend.

Een versmaling onder de kop is beter voor je greep, minder vermoeiende. De hoek van de snij een beetje uit het parallel met de grote lijn van de steel.
Hartstikke bedankt voor alle tips over de snede: volgens mij heeft de vorige eigenaar hem geprobeerd te herstellen en vandaar de gekromde snede ik hoop dit nog wat rechter te kunnen krijgen.

Ernest Dubois
11-06-16, 14:28
ik hoop dit nog wat rechter te kunnen krijgen.

👍🏿

aloga
11-06-16, 15:09
Denk dat een wat ronde snede bij dit type bijl hoort , althans , die van mij hebben dat ook .
Meestal beschadigd de vóór en achterkant van de snede het meest , als je dan toch een rechte snede wil herstellen blijf je aan het slijpen on slijp je het beste van de bijl weg .
Ook het werk dat je er mee wilt doen is van invloed op de stand van de steel , om bv boompjes/struiken om te hakken is een wat ronde snede gewenst . Ook de stand van de steel tov de snede is belangrijk , met dien verstande dat het snijpunt/verlengde van de snede iets onder de hak van de steel uitkomt .
Met de kromming van de steel ben ik het volkomen met Ernest eens .
Rechte steel uit recht dradig hout , gebogen steel uit krom dradig/gebogen hout , echter wel de draad van het hout volgen , zeker aan de kant waar de bijl zit .Denk dat de kromming vooral niet moet overdrijven .
Hoop dat je niet helemaal getikt word van als onze meningen , veel succes .
Adr L

Capricorn
12-06-16, 14:35
Haha maar al die meningen hebben mij nu al enorm veel kennis gebracht.

Te bedenken dat ik nog geen maand geleden dacht dat je alleen rekening moest houden met de nerf richting en ik nu bezig ben om een essen stam te krijgen zodat ik zelf kan gaan kloven voor mijn stelen. Dat is toch een flinke vooruitgang.

Dus ik ben erg dankbaar voor jullie advies.

Hebben jullie wel eens een steel uit eiken gemaakt? heb namelijk net een stuk stam liggen van ongeveer een meter en lijkt mij een leuke ervaring om te gaan kloven.

Ernest Dubois
12-06-16, 15:11
Hebben jullie wel eens een steel uit eiken gemaakt? heb namelijk net een stuk stam liggen van ongeveer een meter en lijkt mij een leuke ervaring om te gaan kloven.
Ik heb je commentaar flink ingekort.

Voor een bijl steel moet je niet aan dat eik denken, te zwaar van gewicht en eik is relatief onstabiel, hij is flexibele maar vreemde genoeg heeft niet de schok remmende eigenschappen als andere houtsoorten als es, beuk, kornoelje, hulst, berk, lijsterbes, weet je, dat soort houtsoorten. De Japanners maak gebruik van een eiken soort voor hun bijstellen, and they suck. Maar, het is zeker goed oefenen om uit te proberen hoe hij gaat splijten en kleven.
Hier mijn sappie met eiken steel onderaan. Verschrikkelijk49355

Capricorn
12-06-16, 15:27
Ik heb je commentaar flink ingekort.

Voor een bijl steel moet je niet aan dat eik denken, te zwaar van gewicht en eik is relatief onstabiel, hij is flexibele maar vreemde genoeg heeft niet de schok remmende eigenschappen als andere houtsoorten als es, beuk, kornoelje, hulst, berk, lijsterbes, weet je, dat soort houtsoorten. De Japanners maak gebruik van een eiken soort voor hun bijstellen, and they suck. Maar, het is zeker goed oefenen om uit te proberen hoe hij gaat splijten en kleven.
Hier mijn sappie met eiken steel onderaan. Verschrikkelijk

Gebruik ik het om te oefenen dankje.

Altijd zulke mooie foto's met prachtig gereedschap. Zou graag eens de werkplaats van dichtbij bekijken haha.

Ernest Dubois
12-06-16, 15:43
van dichtbij bekijken haha.
Dat kan, het staat in de boek, "Man en Werkplaats" ha, ha, ha

Ernest Dubois
12-06-16, 15:48
Verkrijgbaar bij Baptiste

Pel
13-06-16, 10:36
@Ernest, ik kwam dit filmpje op internet tegen, misschien dat hij al eens gepost is maar dan staat hij er nog eens op.

Groet Pel.

https://www.youtube.com/watch?v=j506cXGvOPg

Ernest Dubois
13-06-16, 12:01
@Ernest, ik kwam dit filmpje op internet tegen, misschien dat hij al eens gepost is maar dan staat hij er nog eens op.

Groet Pel.

https://www.youtube.com/watch?v=j506cXGvOPg

Axel Weller (zie video) verdient veel waardering voor de opleving en bevordering van bijl werk op veel plaatsen in Europa van Duitsland, Frankrijk tot Zweden en Noorwegen. Kijk ook het werk van de Tsjechische timmerman Petr Růžička in verband met meer bijl werk meer tot het oosten en ook François Calame zijn uitstekende website over timmeren in houten constructies. Maar vergeet niet de Openlucht Museum te Arnhem ook te bezoeken zo veel als mogelijk.

Ernest Dubois
15-06-16, 07:25
Meestal beschadigd de vóór en achterkant van de snede het meest , als je dan toch een rechte snede wil herstellen blijf je aan het slijpen on slijp je het beste van de bijl weg .

Adr L
Begrijp ik dit goed, dat jij slijpt alleen de beschadiging op vóór en/of achterkant van de snede want op die manier heb je minder staal verlies? Daarmee zou je verzekerde van zijn dat je een rond snede hebben.

Capricorn
16-06-16, 22:36
Klopt het dat de bovenkant van het oog van de bijl iets groter moet zijn dan de onderkant?

Ernest Dubois
17-06-16, 09:08
Klopt het dat de bovenkant van het oog van de bijl iets groter moet zijn dan de onderkant?
Welke bijl?

Capricorn
17-06-16, 14:45
Welke bijl?
Ik heb een crafting bijltje van S&J uit Sheffield, deze heeft dit dus ik vroeg mij af of dit zo hoort.

Ernest Dubois
17-06-16, 17:49
Lijkt handig voor het op keggen.

Ernest Dubois
17-06-16, 19:25
Wat meer bijlwerk.49517 49518 49519 49520 49521

Pine
18-06-16, 17:18
op het gebied van bijlen ben ik een leek maar fan van oude gereedschappen als dat ik ben koop ik in de kringloop of op een marktje nog wel eens een bijl .
kan iemand mij vertellen wat het voor een soort bijlen zijn 4956249563495684957149572495734957449575

de enige die ik met regelmaat gebruik is die met het padouk ingelegde steel voor als ik grote stukken weg wil hakken gebruik ik deze voor het grof weghakken om het vervolgens met de hakbeitel af te werken
de laatste is denk ik geen bijl maar een soort pikhaak weet iemand de toepasssing ?
trouwens een hoop respect voor al die mensen die dit soort gereedschappen in ere houden en gebruiken in deze dagen van het kapitalisme :cool:

Capricorn
18-06-16, 17:28
De bovenste is een true temper kelly works felling axe. Prachtig stukje staal (althans ligt eraan wie je het vraagt). Mocht je die ooit kwijt willen dan weet je mij te vinden.

De tweede lijkt mij een goedkope bouwmarkt versie van een timmermans bijl. Ik kan er ook compleet naast zitten.

De derde durf ik je niet te vertellen.

De "pikhaak" is een sappy/pickaroon gebruikt om in stammen te slaan en zo een handvat te maken voor makkelijker verslepen. Ik heb eentje met lange steel als hulp tijdens het hout kloven zodat ik niet steeds hoef te bukken. Ben dan nog wel "jong" maar als je een hele wintervoorraad aan hout moet kloven zijn die dingen ideaal.

Verder weer voer voor het bijlen topic:

49576

Crafting bijltje hersteld compleet met nieuwe steel.

Ernest Dubois
18-06-16, 18:10
Die steel van de Amerikaan vind ik zo mooi, strak en slank zoals hij is.
En dan heb je een houten leien hammer. In Duitsland en Frankrijk, Poland, Romania, Zwitserland, nou bijna elke ander land gebruiken ze gekloft houten lien als dak en gevel bekleding. Met dit hammer kan je de leien passmaken, vast spijkeren en zelfs spijkers trekken.
De volgende is om houten kisten open te maken en was veel gebruikt in de tijd waaneer houten kisten de gangbaar verpakking middel waren.
En dan de hand sappie. Die lijkt een mooie. Als meubelmaker soms moet ik een plank die onder in een stapel planken ligt uithalen. Zo'n handsappie is in die geval handig om een plank vast te pakken en uit trekken, maar meestal gebruik ik het ook bij het kloven van me brandhout. Sterker nog, ik ga nooit naar de brandhout stapel zonder de handsappie.

Dat is een mooi bijl geworden met nieuwe steel, gefeliciteerde.

aloga
18-06-16, 18:15
Hallo Pine en allen
De eerste vind ik wat model/vorm betreft nog altijd één van de mooiste bijlen .
Gezien de geverfde steel ex militair uit tweede wereldoorlog ?
De tweede is volgens mij een zgn dakdekkersbijltje .
Het derde voorwerp is een zgn kistopener , koevoet - hamer - spijkertrekker en bijl in één .
Werd /word gebruikt om kisten /kratten ed te openen /sluiten .
Soms zijn ze in heel kleine luxe uitvoering , dan zijn ze bedoeld voor wijn /sigaren kistjes .
Mooie aanwinst , proficiat .
Adr L

Pine
18-06-16, 18:25
Bedankt voor de uitleg allemaal !
Het dakdekkersbijltje heb ik inderdaad uit frankrijk meegenomen
Ik ben weer een hoop wijzer geworden :p

Capricorn
18-06-16, 19:39
Bedankt voor de uitleg allemaal !
Het dakdekkersbijltje heb ik inderdaad uit frankrijk meegenomen
Ik ben weer een hoop wijzer geworden :p

Waar heb je de true temper gevonden?

@Ernest Dubois bedankt, is nu dan eindelijk deel van mijn verzameling werkende bijlen en zal goed van pas komen bij toekomstige projecten:)

Pine
18-06-16, 23:48
Deze komt van de kringloop voor een euro of 5
Trouwens mooi gemaakt die nieuwe steel !

Capricorn
19-06-16, 00:33
Deze komt van de kringloop voor een euro of 5
Trouwens mooi gemaakt die nieuwe steel !
Had ik zulk geluk maar eens, prachtige vondst.

dankje ik ben nog aan het leren maar het gaat steeds beter.

Ernest Dubois
19-06-16, 11:04
Had ik zulk geluk maar eens, prachtige vondst.

dankje ik ben nog aan het leren maar het gaat steeds beter.

Zou `ze niet te vinden zijn bij een echt leger dump?

Er was eens in Leeuwarden een tweedehands gereedschap handelaar met een hele kist vol oude Amerikaans leger bijlen maar sinds de aanleg van alle die nieuwe wegen ten zuiden van de stad is hij verdwijnen tot waar weet ik niet meer. Iemand die het wel weet?

Capricorn
21-06-16, 22:15
Zou `ze niet te vinden zijn bij een echt leger dump?

Er was eens in Leeuwarden een tweedehands gereedschap handelaar met een hele kist vol oude Amerikaans leger bijlen maar sinds de aanleg van alle die nieuwe wegen ten zuiden van de stad is hij verdwijnen tot waar weet ik niet meer. Iemand die het wel weet?

Ik kan natuurlijk eens opzoek gaan, bedankt voor de tip, ben toch wel wat fijn van de amerikaanse bijlen.

Pine
21-06-16, 22:35
In amerika zijn er maar zat te koop en nog niet eens zo duur
Verzenden kost al bijna meer

Ernest Dubois
22-06-16, 09:40
In amerika zijn er maar zat te koop en nog niet eens zo duur
Verzenden kost al bijna meer
Ik zie er is toch wel een kwellende gedachte over, zullen wij het de noord Amerikaans bijlsorten, noemen?
Misschien beter om dat uit de weg te veegen of beter gezegd om die smachtend verlangen het hooft te bieden.
Eerste is het verstandig om de vraag, waarom? te beantwoorden.
Ik kan zelf beginnen.

49669Deze bijl heb ik zelf meegenomen uit mijn geboortestreek in de tijd waneer je zonder moeite scherp voorwerpen op de vliegtouw kon meenemen . Gevonden in de woestijn bij een verlaten camping van de veehoeders. En bijl met twee snijden, ik heb een nieuwe steel erop gezet en het is een wonder te gebruiken vooral door de symmetrische opbouw en perfect balance. Het is een bijl zoals geen andere als het gaat over het kloven van blokken voor de houtkachel, (alhoewel dat is niet de echt bedoeling van zo'n bijl), of het kappen van een boom. Zelfs voor het kantwerk van boomstammen vind het fijn om met dit bijl voor een bepaald techniek om mee te werken.
49670 Deze bijl is ook uit America maar is opgestuurd door de post en dat doe ik nooit meer want de kosten om een stuk ijzer over de zee te sturen zijn total onredelijk. Het is een bijl specifiek om hout te kapen wat je ziet door de heel dun blad. Werkt ook prima en de form vind ik ook zo mooi en perfect, bijna vierkant als je vanaf de zij kijken. Maar ja, hoe vaak ga je een boomstam door hakken? Een bijna waardelos bijl voor in de praktijk.
49671 En als laatste deze bijl wat ik heb van uit Duitsland wat zegt hij is waarschijnlijk meegenomen door de Amerikaans strijdkrachters en achtergelaten in hun haast om weg te wezen. Deze bijl om mee te kloven en dat doet hij met uitstek door zijn dike blad.49672Er is een sort mythe die circuleerde in bepaalde kringen op de internet dat die een uniek uitvinding is door de Amerikanen en bewijs van hun bijzonder vindingrijkheid maar in werkelijkheid was die kenmerk al bekende door de Neanderthalers.

RichardvE
22-06-16, 11:24
Ik heb een goede kloofbijl nodig en zit te kijken naar een Fiskars X27 of iets vergelijkbaars.
Alleen heb ik mijn twijfels over de steel. Is een houten steel niet fijner dan zo'n kunststof/glasfiber steel?
Ik las ergens dat deze soms de klap meer doorgeven dan hout.

Ernest Dubois
22-06-16, 21:21
Ik heb een goede kloofbijl nodig en zit te kijken naar een Fiskars X27 of iets vergelijkbaars.
Alleen heb ik mijn twijfels over de steel. Is een houten steel niet fijner dan zo'n kunststof/glasfiber steel?
Ik las ergens dat deze soms de klap meer doorgeven dan hout.
Sommig mensen vinden hun kunststelen ge-wel-dig en wie ben ik om dat tegen te spreken.
Mij gaat het meer over een techniek waarin je geen geweld en overbodig kracht hoeft te gebruiken om je hout te kloven en als je dat wel doen ben je verkeerde bezig en dat je alles kan kloven met een gewoon bijl met houten steel dus zelf een zogenoemde kloofbijl heeft geen zin.

damien
22-06-16, 21:51
Er is een sort mythe die circuleerde in bepaalde kringen op de internet dat die een uniek uitvinding is door de Amerikanen en bewijs van hun bijzonder vindingrijkheid maar in werkelijkheid was die kenmerk al bekende door de Neanderthalers.

Gaat een kloofbijl niet samen met een moderne zaag. Zonder kort gezaagde stammen heeft het weinig zin om een bijl in een stam vast te zetten waar houten wiggen het even goed kunnen.

Capricorn
22-06-16, 22:30
Ik heb de x27 en vind het super, moest wel overtuigd worden van de kunststof steel maar bevalt erg goed. Zeker in het begin toen ik nog wel eens mis sloeg heeft de steel al flinke klappen opgevangen. Het nadeel is wel dat mocht die ooit kapot gaan je de bijl weg kunt gooien.

Pine
22-06-16, 23:11
@Ernest dubois ik vind die bijl met dubbele kop helemaal goed
Wat is de functie hiervan ? Het enige wat ik me kan bedenken is dat als je een kant bot heb gehakt je met de andere kant verder kan
Het heeft in ieder geval een brute uitstraling
@richardve ik heb zelf een klein handbijltje van fiskars en ben er zeer over te spreken is niet een goed vergelijk voor een kloofbijl
Het enige wat ik heb aan te merken is dat hout toch prettiger in de hand ligt dus als je flink aan het kloven bent je eerder zweethanden krijgt

Capricorn
23-06-16, 06:41
Wat is de functie hiervan ? Het enige wat ik me kan bedenken is dat als je een kant bot heb gehakt je met de andere kant verder kan

Dat kan,

de bedoeling is vaak wel dat je verschillende snedes hebt in een bijl. Mijne heeft bijvoorbeeld een kant om bomen mee te vellen hierbij is de snede langer en dunner en een kant om met te kloven of takken van de stam af te halen en deze kant is dikker en korter.

RichardvE
23-06-16, 06:54
Mij gaat het meer over een techniek waarin je geen geweld en overbodig kracht hoeft te gebruiken om je hout te kloven en als je dat wel doen ben je verkeerde bezig en dat je alles kan kloven met een gewoon bijl met houten steel dus zelf een zogenoemde kloofbijl heeft geen zin.
Is het niet zo dat een kloofbijl juist een speciale vorm heeft om het hout te splijten ipv de vezels te breken?
Ik heb het idee dat er daar bij deze Fiskars wat beter over na gedacht hebben door bijvoorbeeld een optimale wighoek te kiezen in tegenstelling tot het gros van de meer traditionele kloofbijlen die misschien weer een te stompe hoek hebben.

Ik heb zelf een normale bijl (simpel, standaard ding) die ik nu gebruik om te kloven maar die zit meestal gelijk vast in het hout ipv dat hij het hout echt splijt. Bij het indringen van het hout verliest hij al veel energie. Als hij eenmaal zo diep zit dat hij het hout begint te splijten dan is de energie er al uit en doet hij vrijwel niets meer. Ik kan er prima mee kappen, maar niet mee kloven.

aloga
23-06-16, 07:02
Dat kan,

de bedoeling is vaak wel dat je verschillende snedes hebt in een bijl. Mijne heeft bijvoorbeeld een kant om bomen mee te vellen hierbij is de snede langer en dunner en een kant om met te kloven of takken van de stam af te halen en deze kant is dikker en korter.
Hallo Capricorn en allen
Dit is nieuw voor me , heb altijd gedacht dat dit eigenlijk dubbele velbijlen waren die vrijwel symetrisch (dienen) te zijn .
Op die manier heb je minder vaak te slijpen/wetten .
Adr

aloga
23-06-16, 07:15
Gaat een kloofbijl niet samen met een moderne zaag. Zonder kort gezaagde stammen heeft het weinig zin om een bijl in een stam vast te zetten waar houten wiggen het even goed kunnen.
Hallo Damien en allen
1 Denk dat de kloofbijl samen gaat met de moderne/kettingzaag , althans toen de kettingzaag voor het grote publiek beschikbaar kwam is ook de kloofbijl opgekomen .
2 Bedoel je korte stukken brandhout kloven , of het nauwkeurig splijten van een lange stam om er planken/balken van te maken ?
Adr

aloga
23-06-16, 08:07
Begrijp ik dit goed, dat jij slijpt alleen de beschadiging op vóór en/of achterkant van de snede want op die manier heb je minder staal verlies? Daarmee zou je verzekerde van zijn dat je een rond snede hebben.
Hallo Ernest en allen
Voor alle duidelijkheid .
Soms vind ik een bijltje met een nogal beschadigde snede , als je dan niet weet welke ronding de snede precies dient te hebben vind ik het zonde om materiaal weg te slijpen als dat niet nodig is .
Daarom is het interessant al deze bijlen hier op dit Forum te zien , die van Lars op pag 2 is wel iets heel bijzonders wat ronding betreft .
Mvrgr Adr
Ps
Sommige mensen kunnen BIJSLIJPEN , dat is mij nog nooit gelukt , ik kan alleen AFSLIJPEN .

Ernest Dubois
23-06-16, 09:05
Gaat een kloofbijl niet samen met een moderne zaag. Zonder kort gezaagde stammen heeft het weinig zin om een bijl in een stam vast te zetten waar houten wiggen het even goed kunnen.De verhaal die ik bedoel is niet die over het nut van een kloofbijl maar over de vorm van de typische blad van Amerikaans bijlen met de verdikking door het midden in vergelijking met een gangbaar Europees bijl met recht/plaat wangen. Mijn punt is, №1 het is een geen exclusieve kenmerk van Amerikaans bijlen, dat er exemplaren genoeg van Europese bijlen die ook zo'n vorm hebben en №2 het principe van die verdikking stemt vanaf de eerste bijlen van steen. Excuus voor enig verwarring.

Zeker in het begin toen ik nog wel eens mis sloeg heeft de steel al flinke klappen opgevangen.
techniek

Het heeft in ieder geval een brute uitstralingIk stem voor het langer kunnen doorwerken met twee scherp kanten midden in het bos met een bijl bij je en tegen een dubbele functie.

Is het niet zo dat een kloofbijl juist een speciale vorm heeft om het hout te splijten ipv de vezels te breken?
Ik heb het idee dat er daar bij deze Fiskars wat beter over na gedacht hebben door bijvoorbeeld een optimale wighoek te kiezen in tegenstelling tot het gros van de meer traditionele kloofbijlen die misschien weer een te stompe hoek hebben.
Enig bijl dan ook heeft een dubbele functie in dit zin, snijden en splijten. Optimaliseren komt door techniek en niet door een zwaarder stuk ijzer op het uiteind van je steel te zetten
Ik heb zelf een normale bijl (simpel, standaard ding) die ik nu gebruik om te kloven maar die zit meestal gelijk vast in het hout ipv dat hij het hout echt splijt. Bij het indringen van het hout verliest hij al veel energie. Als hij eenmaal zo diep zit dat hij het hout begint te splijten dan is de energie er al uit en doet hij vrijwel niets meer. Ik kan er prima mee kappen, maar niet mee kloven.
techniek

Bijtel
23-06-16, 10:09
Als je een stam hebt waar een zijtak heeft gezeten krijg je hem met een velbijl volgens mij niet gekloven. Een kloofbijl met serieuze kracht erin rammen is beter. De kracht haal je uiteraard door de juiste techniek te gebruiken.

Ik heb wel eens een fiskars bijl gebruikt. Vond de kunststof steel verrassend goed. De kloofbijl van Fiskars heb ik nog niet mogen testen. Ik ram ook nog wel eens naast het blok, een houten steel is wat makkelijker te repareren of vervangen.

Capricorn
23-06-16, 10:13
@aloga

Dit kan ook hoor maar is alleen weggelegd voor de houthakker die zijn geld verdiend met het vellen van bomen. Maar ook hier zijn dus de meningen over verdeeld.

De nieuwe bijlen die zo gemaakt worden komt voort uit pure luiheid van de maker. De oude bijlen van vroeger werden nog gemaakt om echt gebruikt te worden.

damien
23-06-16, 11:07
Leonard Lee (van Veritas) die uit een houthakkers familie komt (met bijl) zegt dat er drie redenen waren voor een dubbele bijl: Balans, Doorwerken na schade, Aangepaste snedes.
De reden om het nu te gebruiken zou zijn: balans en precisie (als je tenminste al precies kunt hakken) en aangepaste snedes (fijner voor de stam en stevig voor de takjes)

Ernest Dubois
23-06-16, 11:21
Als je een stam hebt waar een zijtak heeft gezeten krijg je hem met een velbijl volgens mij niet gekloven. Een kloofbijl met serieuze kracht erin rammen is beter. De kracht haal je uiteraard door de juiste techniek te gebruiken.

Ik heb wel eens een fiskars bijl gebruikt. Vond de kunststof steel verrassend goed. De kloofbijl van Fiskars heb ik nog niet mogen testen. Ik ram ook nog wel eens naast het blok, een houten steel is wat makkelijker te repareren of vervangen.
Ik hou zo veel van een mooi stuk met vertakking, of beter nog met een dooie tak eind erin. Anders is het zo zaai.49698

Ernest Dubois
23-06-16, 11:24
Leonard Lee (van Veritas) die uit een houthakkers familie komt (met bijl) zegt dat er drie redenen waren voor een dubbele bijl: Balans, Doorwerken na schade, Aangepaste snedes.
De reden om het nu te gebruiken zou zijn: balans en precisie (als je tenminste al precies kunt hakken) en aangepaste snedes (fijner voor de stam en stevig voor de takjes)Oh, teneminst heeft hij twee van de drie goed. Als je aangepaste snede heeft, fijner en stevig, ga je anders slijpen en over het langer termijn verstoren je reden een.

damien
24-06-16, 06:56
... en over het langer termijn verstoren je reden een.
Ik denk dat hij met balans een groter zijdelings draaimoment bedoelt, als gevolg van de grotere lengte van het blad. Er is geen directe reden om een bijl uit te balanceren als een wiel. Nu in bijlcompetities krijgt draaimoment weinig aandacht behalve bij bijlwerpen.

Ernest Dubois
24-06-16, 09:46
Ik dacht het (balance) ging over de symmetrie vanaf het middenlijn van de steel als je in profiel tegenaan kijk.

Ernest Dubois
25-06-16, 15:41
Ik dacht het (balance) ging over de symmetrie vanaf het middenlijn van de steel als je in profiel tegenaan kijk.
Hierbij nog een speciaal bijl voor houtbewerkers vanuit Oostenrijk, een bandhacke.
http://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P6241578_zpssdi3j9di.jpghttp://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P6241586_zpsawesbz75.jpghttp://i30.photobucket.com/albums/c325/ernestdubois/P6241587_zps4xvxgs8q.jpg

Pine
26-06-16, 20:02
Ducotools verkoopt een mooi exemplaar
Jammer dat de prijs ook mooi is
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1064134701-goosewing-bijl-oostenrijks-van-rond-1800.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=18

Ernest Dubois
26-06-16, 21:56
Jammer dat de prijs ook mooi is
http://www.marktplaats.nl/a/antiek-en-kunst/antiek-gereedschap-en-instrumenten/m1064134701-goosewing-bijl-oostenrijks-van-rond-1800.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr&pos=18
Ja het is een mooi prijs en zeker als je denkt zoals hij nu staat is het niet te gebruiken. Voordat hij in staat is om goed zijn werk te doen moet de stomp kant, wat niet vertoond is, gevlakt en gepolijst wat geen klein klus is maar enorm, ben je uren bezig als je het goed doet met een echt vlakplat en stenen en niet zoals sommige met de bandschuurmachine. Je ben goedkoper uit een nieuwe voor €300 te kopen.

RichardvE
28-06-16, 08:03
Ik ben toch voor de Fiskars X27 gegaan. Het is een hele fijne bijl. Ik ben niet heel ervaren met een bijl maar ik kreeg het voor elkaar om 3x achterelkaar op exacte dezelfde plek te hakken. Dat lukt met m'n andere bijl niet.
Hij stuitert niet en is gemakkelijk uit het hout te krijgen.

Alleen de blokken die ik heb (zwarte berk 30-40cm) krijg hij niet gespleten, wat ik ook probeer. Dat lukt overigens ook met een kloofwig niet, het hout is ongelofelijk taai. Zal met de kettingzaag moeten.
Ligt niet aan de bijl denk ik, want op ander hout doet hij het wel.

damien
28-06-16, 17:09

Mooi die Goosewing van Ducotools, waarschijnlijk wel vrij zwaar en hoe dan ook rechts.
Ik had een goedkope bijl zoals Paul Sellers asymmetrisch geslepen 80/20 en dat gaf reeds goede resultaten. Zeker omdat het lage gewicht (800g) mij niet te stoer was.
Daarna zag ik een nieuwe Bison Zimmermannsbeil (links) gezien aan 25€. Ik heb wel een beetje bij gezaagd om een hogere grip toe te laten. Spijtig genoeg is het een zingende bijl (5s) waar mijn andere bijl akoestisch dood is, mocht ik nu Prince Vailant (https://en.wikipedia.org/wiki/Singing_Sword) heten.
49849

Ernest Dubois
28-06-16, 19:30
Breitbeils zijn meestal rond de 3 kilos.
Sommig bijlen zingen wel anderen niet. Ik weet niet waarom dat is.

Ernest Dubois
02-07-16, 08:45
https://vimeo.com/143014905

aloga
02-07-16, 09:12
Mooi is dat .
Vraag me af hoe dat precies in elkaar zit .
Heeft dit met harding te maken , rangschikking van ijzer/koolstof moleculen ?
Is een zingende bijl een goede bijl , heeft het met de vorm van de bijl te maken ?
Meer vragen dan antwoorden .
Mvrgr Adr L

damien
02-07-16, 11:18
Mijn zingende bijl is vrij hoog gestemd en haalt dan ook vlot 90db. Daarnaast maakt het weinig uit. Ik zou het moeten kunnen dempen door 'iets' op de buitenflank te lijmen.

Als ik naar Peter Follansbee kijk (https://pfollansbee.wordpress.com/2011/08/27/the-hatchet/) dan is zijn vlakbijl 1.5kg Het vlak zijn is bij hem niet zo perfect.

50031

Ernest Dubois
02-07-16, 14:17
Mooi is dat .
Vraag me af hoe dat precies in elkaar zit .
Heeft dit met harding te maken , rangschikking van ijzer/koolstof moleculen ?
Is een zingende bijl een goede bijl , heeft het met de vorm van de bijl te maken ?
Meer vragen dan antwoorden .
Mvrgr Adr L
Te veel veranderlijke grootheden om een goed antwoord te geven. En van mijn eigen bijlen die niet zingende was voor een bezoek aan de smid was dat wel daarna.
Het geluid geeft wel aan tijdens het werk hoe nauwkeurig je techniek is. Veel geluid=slecht, minder geluid = goed, en alles er tussen in.

Ernest Dubois
09-07-16, 21:32
Te veel veranderlijke grootheden om een goed antwoord te geven. En van mijn eigen bijlen die niet zingende was voor een bezoek aan de smid was dat wel daarna.
Het geluid geeft wel aan tijdens het werk hoe nauwkeurig je techniek is. Veel geluid=slecht, minder geluid = goed, en alles er tussen in.
Een bijl van een van de twee beroemd Zweedse bijlen makkers d.w.z. Wira Bruk
Gewicht: 1,2 kilos
Lengte van de snij: 100 mm
502345023550236
En de bijhorende bewegende beelden van het maken daar in dat smederij van Zweden.

http://euscreen.eu/item.html?id=EUS_11F056F290054E4E859759AAC04EA24B#

Pine
09-07-16, 22:42
Zweeds staal van weleer :p

damien
18-07-16, 19:05
Ik had een kloofbijl gezien in de inventaris van een kuiper. Ik vroeg me dan af hoe ze op de lijn konden splijten met een bijl. De Fransen documenteerden vroeger veel, maar daar kochten kuipers de ruwe duigen gewoon aan.
Gelukkig is er youtube met een mogelijk antwoord (uit de stollentruhe video):
50486

Pine
18-07-16, 19:56
Volgens mij krijgt die vent gewoon een flinke optater van zijn vrouw :)

Ernest Dubois
14-08-16, 22:24
Ken jij het verhaal van de wereld beroemd bijl van Zweden, Hjärtumyxa?

Het verhaal is dat door de geheim methode van harden - en dat is zelfs een apart verhaal - die alleen is bekende door de 3 smeden van Hjärtum Hjärtumyxor kan zelfs spijkers door hacken zonder beschadigen.

Vandaag ontdekt ik het verhaal is niet 100% geldig

51359

Ernest Dubois
14-09-16, 17:01
Ken jij het verhaal van de wereld beroemd bijl van Zweden, Hjärtumyxa?

Het verhaal is dat door de geheim methode van harden - en dat is zelfs een apart verhaal - die alleen is bekende door de 3 smeden van Hjärtum Hjärtumyxor kan zelfs spijkers door hacken zonder beschadigen.

Vandaag ontdekt ik het verhaal is niet 100% geldig

51359

Ik ga dit film doorsluizen over de bijlen van Finland. Anders komen alleen de Amerikanen meer te weeten van deze bijlen.
https://www.youtube.com/watch?v=BUXUJXJG4Fw

https://www.youtube.com/watch?v=BUXUJXJG4Fw

Jessica
11-10-16, 00:08
48143
1000 GR Met een kroontje als merkteken. Snel scherp te maken een het houd ook goed zijn snede. Eigenlijk is dit het meest gebruikte stuk gereedschap wat ik voor de kachel gebruik.
Onder het kroontje staat C.H, dit is een bijl van de Carl Helsper Werkzeugenfabrik uit Wuppertal. (Overgegaan in een andere fabriek begin jaren zestig vorige eeuw.)

Capricorn
18-10-16, 14:40
Voor een double bit bijl ben ik nu een steel aan het maken alleen heb ik eigenlijk geen hout meet liggen maar ik heb nog wel een stuk essen wat perfecte nerven heeft alleen staan ze dwars op de snede. Verder rechte nerven over het gehele stuk zonder krommingen. Zou dit kunnen?

wijk0983
18-10-16, 20:39
Voor wat het waard is, ik gebruik sinds kort een nieuwe beeldhouwersbijl (speciaal vlakke snijkant) van Grunsfor Bruks voor het modelleren van schalen en lepels. Dat is nog een hele kunst:D. Verder heb ik een kleine handbijl van GB, het splijtijzer en een kloof en hakbijl. Waar gebruiken jullei je verzameling bijlen voor?

Groet Hans van Wijk

PS een essen steel lijkt mij prima! kwartiers of radiaal gezaagd maakt denk ik niet zoveel uit.. behalve wanneer er een sterke kromming in de steel nodig is dan heb je meer aan een passende draai in de nerfrichting..

Wim56
19-10-16, 09:06
Essen was vroeger de houtsoort voor stelen van hamers en bijlen. Het is zeer taai. Zeker als het mooi rechtdradig is. Later werd daar hickory voor gebruikt, maar ik heb ook nog hamers met essen stelen en die geven geen krimp.

Capricorn
19-10-16, 22:30
Voor wat het waard is, ik gebruik sinds kort een nieuwe beeldhouwersbijl (speciaal vlakke snijkant) van Grunsfor Bruks voor het modelleren van schalen en lepels. Dat is nog een hele kunst:D. Verder heb ik een kleine handbijl van GB, het splijtijzer en een kloof en hakbijl. Waar gebruiken jullei je verzameling bijlen voor?

Groet Hans van Wijk

PS een essen steel lijkt mij prima! kwartiers of radiaal gezaagd maakt denk ik niet zoveel uit.. behalve wanneer er een sterke kromming in de steel nodig is dan heb je meer aan een passende draai in de nerfrichting..

Essen was vroeger de houtsoort voor stelen van hamers en bijlen. Het is zeer taai. Zeker als het mooi rechtdradig is. Later werd daar hickory voor gebruikt, maar ik heb ook nog hamers met essen stelen en die geven geen krimp.

Voor van alles van kleine projectjes zoals deze nieuwe steel maken tot het kloven en alles wat er tussen zit.

In een ideaal plaatje gaan de nerven natuurlijk met de snede mee maar ik ga het gewoon proberen en zie daarna wel.

aloga
20-10-16, 06:56
Voor een double bit bijl ben ik nu een steel aan het maken alleen heb ik eigenlijk geen hout meet liggen maar ik heb nog wel een stuk essen wat perfecte nerven heeft alleen staan ze dwars op de snede. Verder rechte nerven over het gehele stuk zonder krommingen. Zou dit kunnen?
Hallo Capricorn en allen
De laatste dagen nogal met bijlen en (hand)zagen in mijn erfbeplanting gewerkt .
Denk dat de steellengte erg belangrijk is ivm lengte van de persoon .
Heb een prima velbijl van een niet leesbaar merk van 1500 gr met een kant en klaar gekochte hickory gebogen steel van 90 cm .
Zelf ben ik ca 196 cm lang en vind de steel eigenlijk een beetje te kort , zeker als je ontgraven wortels moet doorhakken .
Heb het idee dat als je rechtop staat en je bijl aan het eind van de steel vast houd deze net/net niet de grond moet raken , denk ik dat dat de juiste maat is .
In mijn geval zou ik dus een steel moeten hebben van ca 100 cm .
Eveneens mijn kleine bosbijl die ik voor snoeien ed gebruik , deze is ca 60 cm lang en met originele essen steel , in mijn geval denk ik dat 70 cm beter zou werken .
Voor een velbijl zou ik de helft van de lichaamslengte aanhouden , voor een kleine bosbijl armlengte .
Is er een echte norm voor bijlen/bijlstelen ivm lengte van de persoon ?
Mvrgr
Adr L

Capricorn
27-10-16, 20:20
Hallo Capricorn en allen
De laatste dagen nogal met bijlen en (hand)zagen in mijn erfbeplanting gewerkt .
Denk dat de steellengte erg belangrijk is ivm lengte van de persoon .
Heb een prima velbijl van een niet leesbaar merk van 1500 gr met een kant en klaar gekochte hickory gebogen steel van 90 cm .
Zelf ben ik ca 196 cm lang en vind de steel eigenlijk een beetje te kort , zeker als je ontgraven wortels moet doorhakken .
Heb het idee dat als je rechtop staat en je bijl aan het eind van de steel vast houd deze net/net niet de grond moet raken , denk ik dat dat de juiste maat is .
In mijn geval zou ik dus een steel moeten hebben van ca 100 cm .
Eveneens mijn kleine bosbijl die ik voor snoeien ed gebruik , deze is ca 60 cm lang en met originele essen steel , in mijn geval denk ik dat 70 cm beter zou werken .
Voor een velbijl zou ik de helft van de lichaamslengte aanhouden , voor een kleine bosbijl armlengte .
Is er een echte norm voor bijlen/bijlstelen ivm lengte van de persoon ?
Mvrgr
Adr L de "regel" is dat bijvoorbeeld een velbijl vanaf je oksel tot aan je vingertoppen moet komen met een gestrekte arm maar sommige houden nou eenmaal van een lange steel en andere van een korte, eigenlijk net zoals vrouwen;)

aloga
28-10-16, 08:16
de "regel" is dat bijvoorbeeld een velbijl vanaf je oksel tot aan je vingertoppen moet komen met een gestrekte arm maar sommige houden nou eenmaal van een lange steel en andere van een korte, eigenlijk net zoals vrouwen;)
Begrepen
Adr L

houtmans
29-10-16, 20:41
Alles over HET bijl.

Redsunsire
12-11-16, 16:25
Hallo allen, kunnen jullie helpen met het identificeren van deze bijl? Ik denk zelf een Kelly true temper omdat de vorm daar veel op lijkt, enkel kan ik de letters daar niet mee matchen.
5505955060

Pine
12-11-16, 17:15
4956249563

Capricorn
25-11-16, 00:50
Alles over HET bijl.
Als je aan mij uit kunt leggen waarom en dat klopt geloof ik je maar als ik dat uitspreek krijg ik er al kippenvel van
@Redsunsire

lijkt er idd erg veel op, doet mij toch ook een beetje denken aan een walters black diamond.