Advies nieuwe aankoop: welke uitholbeitel kopen ?

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hallo, ik ben van plan om meer grote kommen en vazen te gaan draaien, dus moet er veel en diep uitgehold worden.
Momenteel doe ik dit nog steeds met gutsen, ook heb al eens rondgesnuffeld op de site van "Van Houtte"
en mijn oog viel op "Oneway Termite set" prijs € 90, heeft iemand deze set/beitel ?
Zo ja hoe bevalt het, blijft hij lang scherp en is naslijpen een makkie met de bij geleverde materialen ?
Of zijn er beter mogelijkheden ? Graag uw advies, op of aanmerkingen. Gr Stefke 55
 
P

Pel

Guest
Kijk eens op de site van Ronald Kanne http://dehoutdraaierij.nl/ als je Ronald een mail stuurt hij zal je zeker uitstekend adviseren wat je het beste kunt nemen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank u wel Pel, ik ga dit eens uitpluizen, gr Stefke

Hoi Pel, ik heb deze site in middels goed bekeken, en ja hoor hij heeft dezelfde "termite" als hier bij ons,
wat ik ook wel interessant vind, hij mag tevens de befaamde draadbeitels van Jan Hovens verkopen,
ik kijk daar al een tijdje naar uit, waar ik normaal koop (Westen van Belgie) hebben ze deze niet.
En ik heb me laten vertellen dat die van Jan beter zijn dan de bekende merken. Dus ik ga een mailke zenden :rolleyes:

dank u wel voor de info gr stefke
 
Laatst bewerkt:

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank je Wim voor het meedenken, maar ik vrees dat een haak nog moeilijker te hanteren is dan een ringbeitel wat ook al niet zo gemakkelijk zal zijn. gr Stefke
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.720
2.582
Gaanderen
Ik was gewaarschuwd dat draaien met haken een lastig verhaal zou zijn. Ik vond het vrij eenvoudig. Met de ring beitel heb ik meer moeite met name het slijpen van een ringbeitel is niet mijn hobby.
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Hallo Lui,

Jullie leggen te veel eer op mij door te schrijven dat mijn draadstrelers de beste zijn. Ik zou dat niet willen stellen. De door mij gemaakte zijn gemaakt naar mijn wensen en handelingen. Maar..... er leiden meer wegen naar Rome. Kom maar naar de open dag van Ronald op tweede paasdag dan kan ik het uitleggen.

Jan
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Ronny, ik heb het filmpje bekeken van die beitel, ziet er goed uit en wat me zeer goed bevalt is de vierkante "steel" dit lijkt ze zeer praktisch daar deze dan niet kan draaien en denk ik veel stevige ligt, ook het mesje van hard metaal staat onder 45°, lijkt me ook prima te snijden en hoeft (kan wel) dus niet geslepen te worden. Nu weet ik dus niet meer welke te kopen ??? Termite of Simon Hope ??? gr Stefke
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Jan, je hoeft niet zo bescheiden te zijn, als iets goed is mag dat rustig vermeld worden, daar is toch dit forum voor, iemand die dit wil aankopen kan er maar beter door worden. Ik weet nu wel niet of ik ze bij Ronald of rechtstreeks bij jou dien te bestellen, eigenlijk maakt het voor mij niks uit, ze moeten toch verzonden worden naar Belgie, dat zal geen probleem zijn neem ik aan ? Gr Stefke
 

Jan Hovens

Nieuw lid
21 sep 2014
18
0
Hallo Stefke,

Altijd via Ronald bestellen. Die is daarop ingericht. Voor de verzending maakt het niks uit.

Jan
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Hallo, ik ben van plan om meer grote kommen en vazen te gaan draaien, dus moet er veel en diep uitgehold worden.
Momenteel doe ik dit nog steeds met gutsen, ook heb al eens rondgesnuffeld op de site van "Van Houtte"
en mijn oog viel op "Oneway Termite set" prijs € 90, heeft iemand deze set/beitel ?

De termite is een geweldig stuk gereedschap, voor waar het voor bedoeld is: het uithollen van kops hout. Voor schalen en kommen (dwarshout) zou ik een grote schalenguts gebruiken
 

cutthroat

Actieve deelnemer
13 apr 2014
97
0
Heerhugowaard
Ik heb de Oneway Termite. En zoals Henk al stelt: voor kopshout is deze geweldig. Een schaaltje of vaasje ruw uithollen is in een poep en een zucht gebeurt. Enige nadelen/aandachtspunten zijn de beperkte diepte voor het uithollen, er zit toch wel enigszins een leercurve aan en je kan niet om een hoekje komen. Het slijpen daarentegen gaat heel eenvoudig met de meegeleverde hulpstukken, slijpstift en een kolomboormachine.

Stuur Ronald inderdaad gewoon een mailtje. Hij heeft er veel verstand van en vertelt je eerlijk de voors en tegens van de verschillende opties.
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dank voor jullie leerrijke reacties, ik wil dan straks "de nieuwe beitel" gebruiken natuurlijk voor uitholwerk, kops maar ook langs, ik had gehoopt dat dit beiden kon met één en dezelfde uitholbeitel ??? gr stefke
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Hoi Henk, ik heb een zes-tal gutsen, van klein naar groot en in diverse modellen geslepen, werken prima doch voor uitdraaien vind ik (?) het niet zo goed,
zal wel aan mij liggen hoor, daarom dat ik iets anders wil zoeken om het uitdraaien van kommen/vazen. Zal wel een termite set worden dat zie ik wel zitten.
Ik hoop dan dat ik het snel onder de knie zal krijgen om er mee te werken. Gr Stefke
 

Stefke 55

Actieve deelnemer
29 okt 2014
142
0
België
Dag Nico, ik heb een filmpje bekeken van de crown revolution, lijkt inderdaad een mooie beitel, zeker ook met de "verplaatsbare kop" om beter te kunnen rondgaan met het snijgedeelte, ik ben van plan enkele losse hardmetalen mesje zoals in deze beitel zitten, te kopen, en zelf een paar beitels te maken met een dergelijk mesje. Gebogen, recht, onder een hoek etc, met ronde en ook vierkante houder, dit om het omslaan tegen te gaan. Bedankt voor het voorbeeld van de crown.
Gr Stefke
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hallo, ik ben van plan om meer grote kommen en vazen te gaan draaien, dus moet er veel en diep uitgehold worden.
Momenteel doe ik dit nog steeds met gutsen, ook heb al eens rondgesnuffeld op de site van "Van Houtte"
en mijn oog viel op "Oneway Termite set" prijs € 90, heeft iemand deze set/beitel ?
Zo ja hoe bevalt het, blijft hij lang scherp en is naslijpen een makkie met de bij geleverde materialen ?
Of zijn er beter mogelijkheden ? Graag uw advies, op of aanmerkingen. Gr Stefke 55

Stefke Ik heb en gebruik deze uithol beitel, echt een goede beitel voor het uithollen van vaasjes en drink bekers, maar uitsluitend voor het uithollen van KOPS HOUT.

Voor schalen en andere stukken in langhout kun je er niet mee draaien, de houtdraad wil gewoon als splinters er in haken en alles zit zo vol en je bijtel zal ook happen en haken.

Hetzelfde geld voor een haak beitel dat uiteraard een gedeeltelijke ring is.

Slijpen is makkelijk als je een frees hebt, Ik heb een gebruikte op de kop getikt voor enkele dollars en die afgesteld op de goede hoogte, de punt die bij de beitel geleverd word moet snel draaien, een frees is daar goed voor dus, de beitel evenin de metalen houder plaatsen en dan over de slijptip plaatsen en rond schuiven zodat alle kanten geslepen worden.

Hoelang scherp light aan wat je er mee draait, sommige houtsoorten hebben hard materiaal er in en dus word elke beitel vlugger bot, de Temite beitels zijn goed HSS.


Ik zie wel dat je al heel wat goede informatie hebt gekregen Stefke, ben weer wat laat op de partij gekomen zie Ik wel.

Voor uithol systemen zoals de Crown heb Ik nooit veel interesse gehad, eerst al veelst te duur, en een slecht te controleren, vooral als de snijpunten uit de lijn van de handvat light, een van de voornaamste regels voor deze soort beitels is dat je de snijpunten in het verlengde van de handvat hebt liggen, zoals met een zwanen nek, of een uitrigger gebruiken om de torsie krachten te controleren, zie foto

outrigger tools.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.