PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuw miniatuur houtsnijwerkje: een icoon uit de jaren '80

meron
18-02-16, 10:16
Terwijl de "kleine dame met wapperende jurk" nog staat te wapperen, en het "kistje met dubbele zwaluwstaarten, maar dan anders" al enkele weken bijna af is, ben ik weer verder gegaan met een andere miniatuur.

De basis daarvan is nu voldoende af om er vertrouwen in te hebben dat het goed komt. Het gezicht begint herkenbaar te worden en de grove vorm zit er al goed in. Als het gezicht af is, ga ik verder met het lichaam en de cape. Daarna de staf en tot slot de armen. Hopelijk breekt er niets af.

Onder het voetstuk ligt overigens een 2euro munt. Dat geeft een beeld van de grootte.

Ik ben benieuwd of iemand herkent wie/wat het moet gaan worden. Het is iig een icoon uit de jaren '80 (iets met speelgoed). Dus wie in die jaren jong was , moet het herkennen

436174361843619

DaandeW
18-02-16, 10:21
He-man!

shadowman
18-02-16, 11:29
He man idd.skelletor of zoiets?

MasaveHout
18-02-16, 12:54
Skelator!!

Athanor
18-02-16, 13:23
Ik snap niet waar jullie het over hebben:confused::rolleyes: maar ik ik vind het een mooi houtsnijwerk(je)!

Fons

meron
18-02-16, 18:57
+1 voor de skeletor stemmers

@athanor: haha, thanks. Maar er is nog een lange weg te gaan.

sirjacobsd
18-02-16, 20:15
Ongelofelijk knap gedaan Meron.
Dit waardeer ik ten zeerste.
Het is een staaltje vakwerk dat voor weinigen is weggelegd.
Chapeau en een zeer grote waardering met heel veel respect.
Sirjacobs Didier.

tom op eigen houtje
18-02-16, 20:21
Zo dit is erg fijn precies werken hoor :)
knap gedaan en sucses ik duim dat alles heel blijft
mvg tom

Wimmel
18-02-16, 21:26
Mooi zo'n 3d printer! :)

Zonder gekheid, geweldig man!!

meron
19-02-16, 09:12
Ongelofelijk knap gedaan Meron.
Dit waardeer ik ten zeerste.
Het is een staaltje vakwerk dat voor weinigen is weggelegd.
Chapeau en een zeer grote waardering met heel veel respect.
Sirjacobs Didier.

Bedankt SirJacobs!

Zo dit is erg fijn precies werken hoor
knap gedaan en sucses ik duim dat alles heel blijft
mvg tom

Ik hoop het ook. De staf heeft het grootste gevaar om te breken, maar daar kan ik altijd een losse versie van maken.

meron
19-02-16, 09:13
Mooi zo'n 3d printer! :)

Zonder gekheid, geweldig man!!

Dit is ooit begonnen als pionnetjes voor een spel dat ik speel. Daarvoor zou een 3D printer ideaal zijn. En dan ondertussen ook snijwerkjes voor zuiver de hobby.

Wimmel
19-02-16, 09:39
Soort van Warhammer achtig spel of?

meron
19-02-16, 09:57
Soort van Warhammer achtig spel of?

Niet echt, het heet Gurps. Lijkt meer op AD&D. Warhammer is vooral oorlogen uitvechten op grote spelborden. Bij Gurps/AD&D gaat het meer om een verhaal.

Wimmel
19-02-16, 10:01
Nou kom je in mijn gebied, RPG etc, alleen dan niet op tafel maar al een jaartje of 20 op de pc.

meron
19-02-16, 10:05
Nou kom je in mijn gebied, RPG etc, alleen dan niet op tafel maar al een jaartje of 20 op de pc.

Haha, cool.

Heb het nooit op de pc gedaan. Doe het al een jaar of 15 aan tafel met een groep vrienden. Zo begon ik ooit met pionnetjes met een herkenbare vorm te snijden, daarna werden het nog herkenbaardere vormen en ondertussen zijn het echte miniaturen met veel details geworden. Voor Gurps gebruik ik ze niet meer. Dat zouden ze niet overleven...

Wimmel
19-02-16, 10:12
Super om hobby's zo te combineren!

hartvoorhout.jouwweb.nl
22-02-16, 09:32
Hoi Meron,

Hij is weer prachtig aan het worden.

Kun je een foto van je handen toevoegen ?, ik wil nu wel eens weten of die net zo groot zijn als die van mij . Hahahahaaha
Is het Kersen of een ander soort hout ?. Voor jouw volgende project heb ik nog wel een stukje Juniper ( Jeneverbes) liggen.

Gr Edwin

meron
22-02-16, 18:57
Hoi Edwin,

Bedankt voor het compliment!
Ik heb zeker geen grote handen; dat is wel handig bij dit soort werk. Het is buxushout. Daar heb ik een hele vooraad kleine balkjes van. Jeneverbes heb ik geen ervaring mee. Lijkt mij zeker leuk om mee aan de slag te gaan.

meron
07-03-16, 11:04
Ik wilde de vooruitgang wat preciezer gaan documenteren, dus hierbij weer drie foto's. Het gezicht is al wat minder een apen gezicht en de cape heeft weer wat meer vorm gekregen. Zoals te zien zijn de lijnen/vouwen nog wat rafelig. Op de foto is dit wel wat opvallender dan in het echt. Het strak krijgen hiervan duurt erg lang (veel vouwen => veel gepiel). Maar pas als dit goed af is, ga ik aan de slag met de volgende onderdelen.

445554455644557

Wimmel
07-03-16, 11:06
Hij komt echt tot leven, de cape is alvast super.

Pel
07-03-16, 12:04
@Meron, als je een houtsnijwerk te ver gaat door voeren, ik bedoel als je steeds voor jou inzicht kleine mankementen blijft corrigeren, wordt het snijwerk daar meestal niet beter van. Op een bepaald moment moet je tegen jezelf zeggen het is goed, je hebt grote kans dat je de expressie die in nu het beeld zit, eruit haalt, en dat zou jammer zijn?

Groet Pel.

meron
07-03-16, 14:01
@Meron, als je een houtsnijwerk te ver gaat door voeren, ik bedoel als je steeds voor jou inzicht kleine mankementen blijft corrigeren, wordt het snijwerk daar meestal niet beter van. Op een bepaald moment moet je tegen jezelf zeggen het is goed, je hebt grote kans dat je de expressie die in nu het beeld zit, eruit haalt, en dat zou jammer zijn?

Ja, dat is een lastig punt. Tot nu toe hou ik aan dat wanneer het in de olie staat, het af is...
Ik werk er vooral in de avonduren aan en er komt vast een avond dat ik de fles olie pak. Het enige is dat ik hem hopelijk niet verpest voordat het zover is.

Pel
07-03-16, 14:21
Dat bedoel ik, een steek met een gutsje kan fataal zijn, ik praat uit ervaring, dan krijg je het vaak niet meer goed, hoe meer je er aan zit te klooien om het weer goed te krijgen, hoe erger het dan wordt.

Groet Pel.

Wim Kluck
07-03-16, 16:54
Gezien je vorige werkstukjes heb ik alle vertrouwen dat dit weer heel mooi gaat worden.

hartvoorhout.jouwweb.nl
08-03-16, 17:17
Gaaf Meron,

Mooi die ribjes ;-).

Gr Edwin

Hubert
08-03-16, 21:59
Hij komt echt tot leven, de cape is alvast super.

Lijkt mij sterk dat die nog tot leven komt. Maar hij wordt wél steeds knapper. Mooi werk.

meron
23-03-16, 13:14
Ik heb toch nog wat extra energie in gezicht gestopt. Hierna de hoodie op maat gebracht en wat eerste stappen gezet met de staf.

Voor de foto heb ik er een legopoppetje bij gezet. Dat geeft een goed beeld van de grootte.
45552

sirjacobsd
23-03-16, 13:23
Ongelofelijk mooi. Chapeau.
Petje af.

Wimmel
23-03-16, 13:46
Top man! En wat zal dat legomannetje zich groot voelen :). Vraagje, hoe voelt dat snijden nou? Ik heb namelijk wel eens met een scherp mes in een stuk lindenhout gesneden maar dat voelde als keihard en ik had na een uur de blaren op mijn vingers...

hartvoorhout.jouwweb.nl
23-03-16, 13:52
Hij wordt elke keer sterker dat manneke ......;-).

Engelen geduld en een scherp mes .

Gr Edwin

meron
23-03-16, 21:43
Top man! En wat zal dat legomannetje zich groot voelen :). Vraagje, hoe voelt dat snijden nou? Ik heb namelijk wel eens met een scherp mes in een stuk lindenhout gesneden maar dat voelde als keihard en ik had na een uur de blaren op mijn vingers...

Ik werk voornamelijk met een beitel, dus dan druk je met je handpalm. Van blaren heb ik geen last, maar ik merk wel dat ik soms mijn eleboog voel.

Hubert
24-03-16, 12:55
Heel apart en mooi! Heb je daar speciale beitels voor of hoe moet ik dat begrijpen? En hoe hou je controle over die beitel? Ik bedoel: hoe zorg je dat je niet uitschiet?

meron
24-03-16, 16:59
Ik gebruik voornamelijk een beitel (6mm), een smallere van 2mm en een houtsnijmesje van Veritas. Sinds kort heb ik ook een setje tandarts-schrapers. Die zijn prettig om in de diepe holtes te komen.

Controle houden doe ik niet op een bijzondere manier. Gewoon zorgen dat de spullen erg scherp zijn en dan snijdt het lekker door het hout heen. Wel is het soms even zoeken hoe ik het werkstukje vast houd, zonder dat het kapot gaat als ik er druk op zet.

willem1958
04-04-16, 17:29
Nou Meron, ik vind dat ie heel netjes gaat worden.
En over het op tijd stoppen; da's het allermoeilijkste vind ik.
Ik heb vroeger wel 'ns een beeld of een schilderij verknald door het steeds maar weer perfekter te willen maken tot je te ver doorgaat.
Nu kan ik wat makkelijker tevreden zijn.
Ik weet niet hoe het met jou is maar toen ik heel wat jaren geleden een éénkamer appartement had dan zat ik 's avonds na het eten te kijken naar m'n vorderingen en voor ik het wist was ik weer bezig....
Ik kreeg geen rust op die manier en zette het werkstuk dan maar in de kast zodat ik er niet naar kon kijken.

meron
07-04-16, 12:48
Er is al eerder gevraagd hoe ik dit houtsnijwerkje vasthoud en hoe ik dan zorg dat ik niet uitschiet en toch druk kan zetten. Het is soms wat gepruts met mijn vingerposities, maar meestal lukt dat prima. Soms echter niet en dan heb ik mijzelf aangeleerd om het werkje los te laten, zodat de kans kleiner is dat de beitel in mijn hand eindigt.

Ook dat lukt meestal aardig, met als voornaamste probleem dat het werkje kapot kan vallen. Helaas is dit met skeletor gebeurd. ouch...

46514

Gelukkig betreft het alleen maar een horen van de ram-schedel. Nu had ik toch al het idee om een werkje te maken uit verschillende soorten hout. Dus ik heb beide horens er helemaal afgesneden en zal ze vervangen door nieuwe, mooiere en van een ander soort hout. Ze moeten wat lichter worden qua kleur, dus ik denk dat het lindehout gaat worden. Dat wordt ook de eerste keer dat ik iets met lindehout doe, dus het lijkt mij leuk om daarmee aan de slag te gaan.

Wimmel
07-04-16, 13:51
Au! Dat zal even wat teleurstelling geweest zijn. Mooi dat je alweer een plan hebt.

willem1958
07-04-16, 15:12
Oh zonde zeg van die hoorn, jammer!
Je zou het eventueel wel kunnen lijmen, soms is dat bijna niet te zien.
Als je toch van plan bent met 2 houtsoorten te werken dan zou een donkere soort als hoorn niet misstaan denk ik.

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-04-16, 23:06
Hoi Meron,

Ziet er steeds mooier uit. Jammer van die afgebroken hoorn punt. Positief benaderen is het devies :cool:

Andere kleur lijkt me idd ook goed. Misschien zoals Willem meld ook een donkere proberen en dan kijken welke het mooiste uitkomt .

Gr Edwin.

meron
22-05-16, 13:14
De handen hebben hun eerste slag gekregen en de staf is alweer wat dunner. De ramkop is af en het geheel moet nog gepolijst worden.

Vooral de hand bij de staf heeft nog de nodige aandacht nodig. Aangezien dat erg voorzichtig moet, kan dat makkelijk een maand duren.

En dan als laatste de horens van de ram.

48502

Wimmel
22-05-16, 14:34
Dude, wat ben jij een topper! Waag het eens om deze aanstaande zaterdag niet bij je te hebben :).

Zoals dat licht door die cape heen valt, de details van het armor, de schoen welke onder het gewaad uitkomt, helemaal fantastisch....

MasaveHout
22-05-16, 15:49
Wow....erg indrukwekkend. Dit is echt zo'n stuk van mijn jeugd dat ik terwijl ik naar jouw houtsnijwerk kijk ik gelijk allerlei spannende middagen herbeleef van epische gevechten tussen skelator en he-man..... Echt tof !!

Wim Kluck
22-05-16, 17:26
Erg knap, zoveel details. Jammer dat ik ze zaterdag niet kan bewonderen.

Wimmel
22-05-16, 19:35
Wow....erg indrukwekkend. Dit is echt zo'n stuk van mijn jeugd dat ik terwijl ik naar jouw houtsnijwerk kijk ik gelijk allerlei spannende middagen herbeleef van epische gevechten tussen skelator en he-man..... Echt tof !!

We kunnen natuurlijk in een groepje gaan snijden en dan deze epische gevechten naspelen :)

meron
22-05-16, 20:02
@wimmel. thanks!. Skeletor komt zeker mee. Ik ben ook van plan zaterdag verder te werken aan zijn handen en staf.

@rick: zo'n jeugd heb ik ook gehad. Ik ben ook van plan heel wat meer snijwerkjes uit MOTU te maken. En misschien een Castle Greyskull of Snake Mountain. :)

katma
22-05-16, 21:07
Super tof werk meron, ben ook benieuwd om het kunstwerk zaterdag live te mogen aanschouwen.
Ik doe niet mee met een groepje snijden of het moet in het ziekenhuis plaatsvinden zo dat ik gelijk gehecht kan worden. :)

Berm
09-06-16, 16:49
Erg knap gedaan; een heel sprekend figuurtje

meron
21-08-16, 07:58
De arm, hand en staf zijn wat meer op dikte gebracht. Vooral de staf moet nog dunner, maar het is lastig te bepalen hoe dun. Hij heeft dikte nodig voor de stevigheid, maar voor het uiterlijk moet hij weer dun zijn. En ergens daartussen ligt het evenwicht wat ik hoop te vinden.

Een ander punt zijn de horens. Hiervoor heb ik van notenfineer kleine kokertjes gerold en deze in elkaar gelijmd. Zo hebben de houtvezels dezelfde kromming als de horens zelf. En zo hebben ze maximale stevigheid. De eerste horen heeft zijn basisvorm, dus ik kan met de tweede aan de slag.

51566

willem1958
21-08-16, 16:50
Jeetje Meron, het gaat er erg goed uitzien.
Je had ook horlogemaker/hersteller kunnen worden, zoveel gevoel voor al die kleine details.

hartvoorhout.jouwweb.nl
22-08-16, 09:11
Hoi Meron, prachtig. Kom er maar eens op om die horens zo te maken. Ik hoop dat we jouw werk op de Opendag Hout kunnen bewonderen. Ik heb de stukjes hout nog voor je.

Gr.Edwin

sirjacobsd
25-08-16, 13:43
Ik heb het live gezien bij Masave in Zwolle tijdens de opendag (28 mei '16) en het was toen al schitterende miniatuur.
Het zal zeer mooi worden Meron.
Hopelijk mag ik het afgewerkt bewonderen in Zutphen.
Chapeau man.

meron
12-09-16, 13:12
@willem1958: Bedankt voor de reactie. Ik ben nog zeker de ambitie om een keer een horloge van hout te maken; Of in ieder geval een klein klokje.

@Edwin: Bedankt! Ik ben van de Partij in Zutphen. Leuk om elkaar eens te spreken.

@SirJacobs: Dank! Het lijkt er inderdaad op dat ik hem af ga krijgen voor 2 oktober. Dan neem ik hem zeker mee. Tot dan!

Dulcimer
12-09-16, 21:07
Knap werk, ik ken het figuur niet maar je weet het detailwerk goed te beheersen. Respect hiervoor.
Groet,
Frans

meron
16-09-16, 10:31
Op de horens van de ram na, is het figuurtje nu wel af. De staf zou vast nog dunner kunnen, maar ik ben wat bang dat het dan ergens misgaat. En daarbij ben ik er ook wel aan toe om aan een nieuw werkje te gaan beginnen. Hierbij twee foto's vanuit verschillende hoeken.

52595
52596

De twee horens zijn in de basis af en heb ik op een tandenstoker gelijmd. Hiervan maak ik dunnen pennetjes die in de voorgeboorde gaten passen. Het mooi symmetrisch maken van de twee horens komt daarna en doe ik met schuurpapier.

52597

Berm
16-09-16, 10:48
Prachtig gedaan, daar neem ik mijn hoorntjes voor af 😱

Vrgr. Peter

Dulcimer-Junior
16-09-16, 12:47
Wauw!!! Die is echt goed gelukt! Zoiets hoop ik ook te kunnen maken ooit.
Misschien is het al eerder gevraagd, maar kan het niet terugvinden; Aan de onderkant is een laag donkerdere kleur. Is dat een verkleuring is het stuk hout of iets dat je eronder hebt gelijmd?

meron
16-09-16, 12:50
Wauw!!! Die is echt goed gelukt! Zoiets hoop ik ook te kunnen maken ooit.
Misschien is het al eerder gevraagd, maar kan het niet terugvinden; Aan de onderkant is een laag donkerdere kleur. Is dat een verkleuring is het stuk hout of iets dat je eronder hebt gelijmd?

Bedankt voor het compliment, ik doe het al een tijdje en heb ook een leercurve doorgemaakt.

Het donkere hout onderop is een stuk fineer dat ik erop heb gelijmd. Eerst een klein gaatje geboord en daar een magneet in gedaan. Daarna een stuk fineer eroverheen. Dat is vooral handig bij kleine werkstukjes, die makkelijk omvallen en kwijtraken.

Dulcimer-Junior
16-09-16, 14:28
Oké, weer wat geleerd, goed idee van die magneet. Welke maat gebruik je daarvoor? Ik neem aan dat het zo'n plat rond magneetje moet zijn?
Staan er verder nog meer van dit soort werkstukken van jou op het forum?

meron
16-09-16, 15:02
Ik gebruik kleine ronde magertjes met een diameter van 3mm. Ik heb ooit een hele voorraad besteld bij https://www.supermagnete.nl.

Er staan nog een twee draadjes van miniaturen:

http://www.woodworking.nl/showthread.php?8315-Work-in-progress-miniatuurtje-in-pokhout&highlight=work+progress

http://www.woodworking.nl/showthread.php?15296-Kleine-dame-in-de-wind-met-wapperende-jurk&highlight=jurk

Deze zijn allemaal gemaakt van buxus, een houtsoort waarmee je erg gedetailleerd kunt werken.

Pel
16-09-16, 16:26
@meron, ik had deze miniatuurtjes van buxus nog niet eerder gezien, ze zijn prachtig, ik sta er versteld van dat je al die details in dat kleine miniatuurtje krijgt.

Groet Pel.

meron
29-09-16, 18:50
En toen was hij klaar!

53227

Ik ben er erg tevreden over. Het detailwerk is weer wat beter dan bij het vorige miniatuurtje en de houding is zeker geslaagd. Ook de combinatie met notenfineer geeft een leuk effect en opent de deuren voor een miniatuurtje uit verschillende soorten hout.
Dit was de eerste keer dat ik iets van een gezicht heb gemaakt. Het was dan wel een schedel, en daardoor aanmerkelijk simpeler dan een volledig gezicht, maar het was al leerzaam en interessant. Als ik dit beter onder de knie heb, kan ik de "kleine dame met wapperde jurk" eindelijk een behoorlijk gezicht geven.

Maar eerst verder met een kistje. Dat is ook altijd leuk!

hartvoorhout.jouwweb.nl
29-09-16, 20:15
Prachtig Meron.

Je nam hem zondag toch mee ?. Ik ben wel erg benieuwd hoe groot die handen van jouw zijn ;).

Gr Edwin

Pel
29-09-16, 20:25
Zelden zo een mooi gedetailleerd miniatuur houtsnijwerk gezien.

Groet Pel.

Berm
29-09-16, 21:49
Hij is epic Meron !

willem1958
30-09-16, 14:53
Dit was de eerste keer dat ik iets van een gezicht heb gemaakt. Het was dan wel een schedel, en daardoor aanmerkelijk simpeler dan een volledig gezicht, maar het was al leerzaam en interessant. Als ik dit beter onder de knie heb, kan ik de "kleine dame met wapperde jurk" eindelijk een behoorlijk gezicht geven.

@meron; het gezicht vond ik het moeilijkste indertijd als ik wel 'ns een beeld maakte.
Een beetje een neus en mond dat ging nog wel maar zodra het om uitdrukking ging vond ik het knap lastig.
Ben er ook nooit helemaal tevreden mee geweest.
Dit beeld is heel netjes geworden uiteindelijk!
Succes in ieder geval als je de dame gaat maken en met je kistje, je vorige kistje was ook al zo mooi.