PDA

Bekijk Volledige Versie : Slijpmachine: witte steen of water/wet steen

janwillem
31-01-16, 16:51
Beste allen,
Inmiddels ben ik niet meer zo onder de indruk van de scherpe beitels zo uit de fabriek. Dus tijd om te leren slijpen. Vanochtend lopen hanessen met schuurpapier k400, 1000, 1500 en 2000. De beitels worden wel scherper, maar nog niet super.
Ik zag bij de hornbach slijpmachines met een witte steen maar ook een nat slijper, een steen die in een waterbak hangt.
Lukt het jullie om met schuurpapier op een vlakke (mdf) ondergrond een beitel vlijmscherp te slijpen, of zouden jullie een witte of natte slijpsteen aanraden?
Is het met zo'n natte slijpsteen ook nodig om nog te wetten, of volstaat het om het braampje weg te halen met de k2000?

Alvast bedankt!

Pel
31-01-16, 17:01
Janwillem, met schuurpapier moet je hout schuren, en met een slijpmachine slijp je beitels, een steen van 40 mm breed korrel 120. Een heel goede is die van Creusen maar er zijn ook goedkopere te vinden. Als je een natslijpmachine wilt kopen dan ben je heel wat meer kwijt o.a. Tormek, maar ik zou voor een werkbank slijpmachine gaan.

Groet Pel.

janwillem
31-01-16, 17:22
Hoi Pel, dank voor je reactie.
Ik zag een natslijpmachine bij de hornbach voor 50 euro, dat is ongeveer wat een tweedehands creusen op marktplaats kost, met een witte steen.
Maar inderdaad, schuurpapier is niet ideaal voor beitels. Kortom, nieuw nat van een onbekend merk of dure tweedehands van bekend merk?

leroy
31-01-16, 18:13
Hey hallo
Ik zou het simpel houden een werkbank slijper en een wetsteentje
Neem inderdaad een breede 40 mm steen en het kan bijna niet
Missen
Mijn creusen komt van de rommelmarkt koste 15 euro
Dus als je even door zoekt kom je van zelf wat tegen Mvg Leroy

Klaas
31-01-16, 18:30
Nou, ik wil ook nog wel een duit in het zakje doen. Maar ik zou geen elektrische kopen, maar lekker met de hand slijpen. Schuurpapier kan prima, zeker wanneer je dit goed opspant en er een vlakke plaat/ruit/steen of iets anders dat vlak is onder legt. Je moet dan wel tot 400/800 gaan (of zoals jij tot 2000) en het liefst met waterproof papier. Maar het fijnst (naar mijn mening) gaat het met waterstenen of diamantplaten. Dan kan je de (keuken)messen er ook nog mee doen! ;)

Wat ik overigens niet snap, is dat je het met korrel 2000 niet superscherp hebt gekregen. Dat moet namelijk prima lukken. Wanneer je overigens toch elektrisch gaat, dan zou ik een waterslijper kopen. Die koelt gelijk de beitel. Vergeet niet dat je altijd nog iets van een wetsteen nodig hebt en eventueel nog een strop.

Zelf slijp ik van 300 tot 1200 op diamant, en dan polijsten op 1000 en 3000 Japans. Als ik me dan nog verveel, dan strop ik nog (nu nog zonder compound, dat moet ik nog steeds een keer kopen..)

(Roeland was me voor met de wetsteen en de strop, ik was het nog aan het bijtypen :P)

Roeland
31-01-16, 18:32
Je kunt prima slijpen op schuurpapier alleen de kosten zijn wat hoger :)
Het slijp medium maakt niet zo veel uit het afwetten daarentegen wel. Een goede natuursteen Arkansas, Corticule (Belgischbrok) is noodzakelijk en eventueel een leren strop (los of op een blok gelijmd)

groetnis, Roeland

Pel
31-01-16, 18:33
Klaas, waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Groet Pel.

Blom3dd
31-01-16, 18:35
Als je waterproof schuurpapier op stukjes glas met een dun laagje spuitlijm vast plakt kom je zeker ook een heel eind. Een andere manier om scherpe gereedschappen te krijgen zijn water of olie stenen. Daar zijn al een aantal topics over op t forum.

Klaas
31-01-16, 18:39
Klaas, waarom moeilijk als het makkelijk kan?

Groet Pel.

Nou ja, weet je, ik vind het zo'n gedoe met de elektrische. En met een waterslijper ook nog een kliederbende als het verkeerd wil, plus dat er weer een machine in de schuur staat. Slijpstenen is een klein kistje en die kan in de keuken bij de pannen. ;) En persoonlijk wordt ik van een tijdje met de hand slijpen ook lekker rustig, een beetje zen zeg maar. :D

Pel
31-01-16, 18:41
Klaas, kun je mij a.u.b. vertellen wat een compound is? Wat doe je als je met je schaaf over een spijker bent gegaan?

Groet Pel.

Klaas
31-01-16, 18:43
Klaas, kun je mij a.u.b. vertellen wat een compound is?

Natuurlijk! Een compound is een heel fijn polijstmiddel wat je in de strop wrijft om de polijstende werking te vergroten. Zoiets als dit hier (http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-herold-solingen-stagenpaste-stropping-compound-hs501.htm). (ik heb geen aandelen, dit was een van de eerste links die ik vond)

Pel
31-01-16, 18:53
Gewoon polijst pasta is toch het zelfde.

Groet Pel.

Klaas
31-01-16, 19:00
Gewoon polijst pasta is toch het zelfde.

Groet Pel.

Vergelijkbaar eerder, niet hetzelfde. Het begint al met het feit dat dit een blok is, en pasta zoals de naam al aangeeft, een pasta. En de samenstelling zal ongetwijfeld anders zijn.

Pel
31-01-16, 19:19
klaas, ik heb hier gewoon pasta in een blok, echter die gebruik ik op de polijst schijf die kun je in alle soorten en maten krijgen, voor metaal, koper, zilver, noem maar op. ik denk dat het weer een of ander verkooptruck is, als je voor dat kleine blokje al om en na bij de €12 betaald? Ongelofelijk een strop, een triplex plaatje met een stukje leer erop €54-

Groet Pel.

Klaas
31-01-16, 19:29
Ja, maar je kan ook bedenken dat het natuurlijk een stuk gemak is wat je koopt. En het is een hoop geld, en ja je kan het zelf maken, maar als je daar geen zin/tijd/gereedschap/kunde voor hebt, dan is dit een goede oplossing. En hetzelfde geldt voor de stropping compound, je kan het in een tube kopen (pasta) of in vaste vorm in een blok. 't Is waarschijnlijk allemaal vergelijkbaar maar net anders. En dat is mooi, want dan is er voor ieder wat wils. De een koopt een tube diamantpasta van 10,- per 10ml, de ander een blok van een kilo voor een tientje. En dat het idee hetzelfde is, betekend niet dat het resultaat en het product hetzelfde zijn.

Pel
31-01-16, 19:52
Klaas met alle respect, ik moet hier toch om lachen, het gaat om het eind resultaat hoe scherp je beitel is. Dit is m.i. voor mensen die of zich stierlijk vervelen of geld teveel hebben?

Groet Pel.

leroy
31-01-16, 20:06
Hey hallo
Ik moet er zoizo om lachen wat mensen allemaal wel niet doen om hun beitels scherp te krijgen
Ik slijp mijn beitels gewoon op de witte steen van mijn werkbankslijper daarna over een diamant plaatje van de toolstation die je per drie koopt
Dan over een stukje holonite afval van de tegelzetter je weet wel van die dorpeltjes van kunst natuursteen
En je kunt je haren van je armen afscheren
Niks geen dure olie of water stenen niks geen korrel 100 tot en met 2000
Gewoon lekker simpel
En erg goedkoop
Gr Leroy

usernaamvergeten
31-01-16, 20:12
@Klaas, dat het niet scherp wordt met korrel 2000 kan ik inkomen, is denk ik een stukje ervaring wat mist. Toen ik net mijn wetsteen (1000/6000) had kreeg ik ook niks echt scherp, het duurt nou eenmaal even voordat je je draai hebt gevonden. Wat ook kan is dat de achterkant niet is gevlakt en gepolijst, dan wil het natuurlijk ook niet vlijmscherp worden.

Op papier kan prima, als je veel met beitels en schaven gaat werken kan je beter gelijk een wetsteen kopen. Een combinatie watersteen hoeft niet bijzonder duur te zijn. Uiteindelijk wil je ook stroppen, dat doe ik sinds kort op leer met flexcut. Voordeel daarvan is dat je snel tussendoor even je beitels e.d. kan stroppen, dan kan je er veel langer mee doen voordat je weer naar de wetstenen moet grijpen. Een slijpmachine (bv. Creussen) is erg handig maar heeft niet de eerste prioriteit vind ik.

Klaas
31-01-16, 20:15
Dat mis ik wel een beetje Pel, maar goed. Ik neem het voor het gemak maar van je aan. Wat ik al aangaf, voor ieder wat wils. Dat het voor jou niet nodig is betekend niet dat het voor andere mensen niet nodig/handig of nuttig is. En je vraagt om wat bijvoorbeeld de compound is, terwijl je klaarblijkelijk van te voren al hebt bedacht dat je het onzin vindt. Stel dan de vraag niet, want dat lijkt op provoceren om het provoceren en dat lijkt me voor de topicstarter weinig toevoegen.

Ik wil voorstellen om gewoon lekker iedereen in z'n waarde te laten, voordat er een discussie ontstaat ala Festool/Mafell tegen de rest. Als iemand 12,50 wil uitgeven voor stropping compound of 60,- voor een strop, laat ze lekker. Jij maakt ze zelf, ook helemaal goed. Nier iedereen kan dat, wees blij dat je gezegend bent met die kunde. En als iemand met schuurpapier wil slijpen, wat boeit dat? Jij slijpt wellicht met de machine, ik met doe dat met de hand en een ander met schuurpapier en een plaat glas. Als het goed is krijgt iedereen z'n gereedschap scherp. En daar gaat het om. Mijnsinziens in ieder geval.

Ik moest de openingspost nog een keer doorlezen, ik was helemaal kwijt wat de vraag was. Maar janwillem, met een vlakke ondergrond (al dan niet MDF, ik zou iets waterbestendigs nemen) moet dat prima lukken. Ik heb alleen voorgeslepen met schuurpapier toen ik nog geen vlakke grove stenen had, en dat ging prima. Dat was met korrel 80/120 en daarmee kreeg ik de beitels al een aardig eind richting scherp. Ik denk dat de techniek ook het belangrijkste is, dat je een regelmatige slijpbeweging hebt onder een redelijk constante hoek. Als je wilt dan zijn de slijpvideo's op YouTube van Paul Sellers m.i. erg informatief. Het helpt wel als je het Engels goed kan volgen, maar de beelden ansich kunnen ook verhelderend werken. En de wetsteen is niet noodzakelijk wanneer je korrel 2000 gebruikt, maar de wetsteen is wel nog een stuk fijner en daardoor wel aan te raden. :)

Klaas
31-01-16, 20:23
Hey hallo
Ik moet er zoizo om lachen wat mensen allemaal wel niet doen om hun beitels scherp te krijgen
Ik slijp mijn beitels gewoon op de witte steen van mijn werkbankslijper daarna over een diamant plaatje van de toolstation die je per drie koopt
Dan over een stukje holonite afval van de tegelzetter je weet wel van die dorpeltjes van kunst natuursteen
En je kunt je haren van je armen afscheren
Niks geen dure olie of water stenen niks geen korrel 100 tot en met 2000
Gewoon lekker simpel
En erg goedkoop
Gr Leroy

Dan kan je nog harder lachen, er zijn ook volksstammen die tot 10000 of verder gaan met waterstenen. Als ze daar gelukkig van worden, prima toch? Ik denk dat er ook genoeg zijn die "maar" tot 250/400 slijpen en niet eens wetten. En die krijgen ook gedaan wat ze gedaan willen krijgen. Ieder z'n ding, zolang het je maar brengt waar je wilt komen.

Maar je hebt wel een mooie tip voor de topic starter, dat holonite. Volgens mij kost dat in de bouwmarkt de wereld ook niet. :D

@Klaas, dat het niet scherp wordt met korrel 2000 kan ik inkomen, is denk ik een stukje ervaring wat mist. Toen ik net mijn wetsteen (1000/6000) had kreeg ik ook niks echt scherp, het duurt nou eenmaal even voordat je je draai hebt gevonden. Wat ook kan is dat de achterkant niet is gevlakt en gepolijst, dan wil het natuurlijk ook niet vlijmscherp worden.

Op papier kan prima, als je veel met beitels en schaven gaat werken kan je beter gelijk een wetsteen kopen. Een combinatie watersteen hoeft niet bijzonder duur te zijn. Uiteindelijk wil je ook stroppen, dat doe ik sinds kort op leer met flexcut. Voordeel daarvan is dat je snel tussendoor even je beitels e.d. kan stroppen, dan kan je er veel langer mee doen voordat je weer naar de wetstenen moet grijpen. Een slijpmachine (bv. Creussen) is erg handig maar heeft niet de eerste prioriteit vind ik.

Mee eens, blijven oefenen en wat video's op YouTube kijken zal een hoop helpen. Paul Sellers bijvoorbeeld (ik ben geen fan, dat lijkt maar zo. ;) )

Pel
31-01-16, 20:29
Klaas, het is helemaal niet mijn bedoeling om je belachelijk te maken of anderszins, natuurlijk slijpt iedereen op zijn manier. Maar ik vond het een belachelijk hoog bedrag wat ze voor die strop vroegen, en ik wist echt niet wat een corpound was. Klaas als ik je op een of andere manier gekrenkt hebt dan spijt mij dat maar dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Groet Pel.

Klaas
31-01-16, 21:14
Klaas, het is helemaal niet mijn bedoeling om je belachelijk te maken of anderszins, natuurlijk slijpt iedereen op zijn manier. Maar ik vond het een belachelijk hoog bedrag wat ze voor die strop vroegen, en ik wist echt niet wat een corpound was. Klaas als ik je op een of andere manier gekrenkt hebt dan spijt mij dat maar dat was absoluut niet mijn bedoeling.

Groet Pel.

Nou, zand erover. En wederzijds, als ik jou gekrenkt heb spijt mij dat ook. Ik ben ook niet zozeer gekrenkt, maar ik vind het lastig wanneer mensen vinden dat hetgeen zij doen de enige waarheid is, er zijn namelijk meer waarheden. :) Maar ik geloof dat je het zo niet bedoelde, alleen ik vind het lastig interpreteren zonder smiles. :) :) :) ;)

(En het is ook een hoop geld Pel, daar ben ik 't mee eens.)

janwillem
31-01-16, 21:33
Wow, dank voor de vele reacties! Ik kan deze week nog niets kopen dus kan er nog over nadenken..

@Klaas: Door Paul Sellers ben ik op het idee gekomen van slijpen met papier. Ik krijg ze scherp genoeg om door papier te snijden (als ik in het midden er een gaatje in prik, niet vanaf boven) maar scheren gaat nog lang niet. Het zal de constante hoek zijn... Achterkant is wel mooi vlak. Goede opmerkingen over water op mdf! Niet aan gedacht!

@leroy: als ik zoek op holonite dan vind ik binnendeurdorpels? Zou ik die dan als wetsteen gebruiken voor het laatste polijsten?

Ik zag een witte slijpsteen van ferm voor dik een tientje, zit er een groot verschil tussen de witte slijpstenen?
Zal ook eens kijken naar zo'n wetsteen per 3 stuk (vergeten wie het suggereerde), het hoeft wat mij betreft niet per se duur te zijn :) maar mag genoeg kosten om om beitels scherp te maken :D

Klaas
31-01-16, 21:45
Wow, dank voor de vele reacties! Ik kan deze week nog niets kopen dus kan er nog over nadenken..

@Klaas: Door Paul Sellers ben ik op het idee gekomen van slijpen met papier. Ik krijg ze scherp genoeg om door papier te snijden (als ik in het midden er een gaatje in prik, niet vanaf boven) maar scheren gaat nog lang niet. Het zal de constante hoek zijn... Achterkant is wel mooi vlak. Goede opmerkingen over water op mdf! Niet aan gedacht!

@leroy: als ik zoek op holonite dan vind ik binnendeurdorpels? Zou ik die dan als wetsteen gebruiken voor het laatste polijsten?

Ik zag een witte slijpsteen van ferm voor dik een tientje, zit er een groot verschil tussen de witte slijpstenen?
Zal ook eens kijken naar zo'n wetsteen per 3 stuk (vergeten wie het suggereerde), het hoeft wat mij betreft niet per se duur te zijn :) maar mag genoeg kosten om om beitels scherp te maken :D

Nou, als je de spullen hebt is het goed mogelijk om zelf met een lap leer een strop te maken, die vervangt dan de wetsteen. Wat Pel zei, een strook multiplex en daar dan een stuk leer op lijmen. Dan insmeren met een charging compound of polijstpasta (volgens mij maakt het ook niet uit, zolang het maar polijst. je kan even googlen) en stroppen maar! Als je de spullen hebt (bijv. een leren rok van je vrouw :P ) dan is dat het makkelijkst en waarschijnlijk het goedkoopst.

janwillem
31-01-16, 21:57
Haha het zal een oude leren riem worden in dat geval..
Maar voor de duidelijkheid - - - wit of wet - - - slijpsteen in een machine? Prijs voor ÚÚn nieuwe vrijwel gelijk.

Of zoals gezegd werd gewoon wit en dan op holonite kunst natuursteen afwerken. Pff, zoveel mogelijkheden zoveel meningen lijkt het...

Dank voor de reacties in ieder geval!

ornament
31-01-16, 22:46
Nou, als je de spullen hebt is het goed mogelijk om zelf met een lap leer een strop te maken, die vervangt dan de wetsteen.

Om beitels echt scherp te krijgen zou men voor het stroppen toch best echt wel eerst wetten op een coticule of witte ( transparante) Arkansassteen of op een andere steen van minstens k 6000.
Verschillende polijstpasta's en blokken, kunnen een verschillende graad van glans bij het polijsten geven, dit heeft te maken met de bekomen RA waarde ( oppervlakteruwheid). Het hangt af van het schurend bestanddeel dat erin verwerkt zit. Het goedkope "dodekop pigment" ( juweliersrood) voldoet mij het best. Chroomoxidegroen levert een iets ruwer oppervlakte, verder is het ook goed.

wit of wet? Zelf zou ik nooit een goedkope waterslijpmachine kopen. Bij Tormec en dergelijke is het de kwaliteit van de huidige stenen die het systeem maken. De vroeger Tormecs hadden andere stenen en dat ging absoluut niet vooruit.
Wit? De oorspronkelijke grijze stenen, meegeleverd met de meeste droogslijpmachines, zijn best bruikbaar, maar niet ideaal; dus men kan ermee starten, zonder probleem, maar let steeds op de wrijvingswarmte.
Zelf moet ik geen brede stenen op mijn machines hebben. Moest ik nou enkel schaafmessen slijpen , dan zou dat een voordeel zijn. Maar voor gemengd gebruik met een groot aandeel aan gutsen, prefereer ik smalle stenen.

groeten,
Ornament
www.beeldhouwen.net (http://www.beeldhouwen.net)
http://www.houtsnijden.eu
(http://www.houtsnijden.eu)

BossyRangs
31-01-16, 23:07
Mooie discussie, en zo zie je maar weer dat iedere houtbewerker zijn eigen manier heeft. Janwillem, schuurpapier werkt goed, maar ik denk dat je met een te hoge korrel begonnen bent (k400). Daarmee neem je niet genoeg materiaal weg indien het een botte beitel betreft. Nu ja, het is moeilijk te zeggen vanop afstand dus het kan ook aan de hoek gelegen hebben waaronder je slijpt. Gewoon blijven oefenen, eventueel met slijphulp om de juiste hoek aan te houden.
Ik ben ook begonnen met schuurpapier en nu gebruik ik diamandstenen (grof, fijn en superfijn). Die werken supergoed en blijven altijd vlak, maar voor het echt grove werk zijn die niet zo geschikt (bv. indien er serieuze hap uit de snijrand is) dus daarvoor gebruik ik eerst de bandschuurmachine met grove korrel.

de Haan
31-01-16, 23:17
Goedkoop 4 zijdig diamandblok bij de Aldi/lidl vandaan (15)
Slijphulp
Belgische brok
Totaal ver onder de €100 en alles scherp.

LeonvB
31-01-16, 23:26
Leer hoeft helemaal niet, een blok hout met polijstpasta volstaat ook.

En het overslaan van een of meerdere stappen in korrelgrootte kan uiteraard ook zonder problemen. Je moet dan alleen wel bereid zijn bij de volgende stap langer bezig te zijn om de relatief grove afwerking weg te slijpen. Daarom zie je dit met name bij machinaal slijpen: 1 steen grof, 1 steen fijn. Op zich niet de meest efficiŰnte manier van slijpen, maar de snelheid van de machine compenseert het overslaan van meerdere stappen, en stenen wisselen is bij handmatig slijpen nu eenmaal sneller te doen als bij een machine.

Uiteindelijk draait het allemaal om wat je zelf het prettigst en vlotst vind werken: een goed gepolijste beitel heeft meestal een wat langere standtijd, maar het polijsten kost uiteraard ook extra tijd. Hetzelfde geld voor het gebruikte materiaal: schuurpapier kost om te beginnen niet veel, maar het gaat ook niet erg lang mee. Diamantplaten zijn het andere uiterste: DMT platen gaan erg lang mee, maar zijn ook erg duur. Ook hierin kies je uiteindelijk zelf wat je het beste past.

Sidney
01-02-16, 07:17
ik heb voor 2 euro een mooi lapje leer gekocht bij de schoenmaker

Pel
01-02-16, 12:43
Ik vond zeer uitgebreide informatie over de vele verschillende vormen van slijpen en wetten in een informatieblad grote pleziervaart.

De titel; Slijpen en wetten, kan geen baas je beletten!

http://bosq.home.xs4all.nl/info%2020m/info_20m-60.pdf

Groet Pel.

janwillem
01-02-16, 15:32
Dank Pel, weer wat leesvoer voor vanavond!
Vanochtend nog even aan het slijpen geweest met schuurpapier, wat ruwer begonnen (k180) en door tot k2000, ik kon wat haartjes van m'n arm scheren!
Wat Klaas ook zei, vind deze manier van slijpen rustgevend. Ik ga op zoek naar diamant stenen, aangezien ik na 3 beitels en een verfkrabber voor 3e aan schuurpapier heb versleten..

Heeft iemand een suggestie voor goede maar niet al te dure stenen? Grof middel fijn? Polijsten op leer of blokje hout, dat zal nog even zoeken zijn.

Leroy, ik begrijp je suggestie van holonite niet helemaal, in welke stap van het slijpen gebruik ik die? Ik zag dat een dorpel 8 euro kost ofzo :)

Klaas
01-02-16, 16:08
Dank Pel, weer wat leesvoer voor vanavond!
Vanochtend nog even aan het slijpen geweest met schuurpapier, wat ruwer begonnen (k180) en door tot k2000, ik kon wat haartjes van m'n arm scheren!
Wat Klaas ook zei, vind deze manier van slijpen rustgevend. Ik ga op zoek naar diamant stenen, aangezien ik na 3 beitels en een verfkrabber voor 3e aan schuurpapier heb versleten..

Heeft iemand een suggestie voor goede maar niet al te dure stenen? Grof middel fijn? Polijsten op leer of blokje hout, dat zal nog even zoeken zijn.

Leroy, ik begrijp je suggestie van holonite niet helemaal, in welke stap van het slijpen gebruik ik die? Ik zag dat een dorpel 8 euro kost ofzo :)

Nja, 't is wel een beetje een verhaal van "goedkoop-duurkoop", maar ik heb wel een goed gevoel bij de dubbelzijdige diamantsteen die Babtist verkoopt, dat is deze (https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder). Hij is me wel iets te fijn aan het begin, maar je kan er zeker mee aan de slag. Zelf heb ik DuoSharp stenen van DMT, 325,600 en 1200. Maar dan sta je een €200,- achter de wagen voordat je kan beginnen. Wat ook nog kan, is deze set: klik (http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-professional-slijppakket-220-1000-2000-houder.htm) of zijn goedkope broertje: klik (http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-eden-quality-slijppakket-driedelig.htm). Bij die laatste zou ik dan alleen de stenen kopen, dat aanzetstaal is voor messen, zeker niet voor beitels. En dan eventueel nog stroppen. :)

Pel
01-02-16, 16:17
Janwillem, ik zou dan voor de diamantplaat gaan en een arkansas wetsteen erbij nemen.

42556

Groet Pel.

Klaas
01-02-16, 16:35
Janwillem, ik zou dan voor de diamantplaat gaan en een arkansas wetsteen erbij nemen.

42556

Groet Pel.

Dat is inderdaad een goede combi, want met de diamant kan je dan, indien nodig, de wetsteen vlakken. 2 vliegen in een klap!

rien 1
01-02-16, 16:43
Hoi Pel, dank voor je reactie.
Ik zag een natslijpmachine bij de hornbach voor 50 euro, dat is ongeveer wat een tweedehands creusen op marktplaats kost, met een witte steen.
Maar inderdaad, schuurpapier is niet ideaal voor beitels. Kortom, nieuw nat van een onbekend merk of dure tweedehands van bekend merk?

De 2e hands Creusen is veruit de beste keus, Nat slijpen is natuurlijk ook goed maar dat deden we vroeger.
Droog slijpen met niet te veel druk op de beitel (anders verbrand hij) een bakje water om eventueel te koelen werkt absoluut goed en snel.
Als je een 2e hands koopt let dan wel op dat de as niet krom is, veel machines worden gebruikt door schilders die ze overal mee heen slepen.
En als een slijpmachine eens een val maakt kan het zomaar gebeuren dat de as krom is en dus ook onbalans ontstaat.

willem1958
01-02-16, 17:31
Als je een beitel echt moet opknappen, dus niet afwetten dan is een tweedehands slijpmachientje met steun en een glas water erbij wel nodig. (zo doe ik het)
Je kan allerlei wetstenen kopen, ik werk zelf met zo'n gewone duowetsteen en die kost niet veel. (bijv Gamma of Toolstation)
Zo deden ze het vroeger ook al.
Ik heb sinds kort een slijphulpstuk van Veritas, dat werkt vooral bij smalle beitels heel lekker omdat die lastig stabiel te houden zijn als je over de steen gaat.
Narex heeft er ook eentje, die kost de helft zo'n beetje.
Als je meer wilt uitgeven koop dan wat luxere stenen, zijn wat langer ook, kost wat meer.

Athanor
01-02-16, 19:41
Ik gebruik zowel schuurpapier als een slijpmachine. Daarnaast een tweezijdige slijpsteen, een Belgisch brok (Coticule) en soms een polijstschijf met pasta.

Het schuurpapier (korrel 400 tot 2000) heb ik op een plaat natuursteen geplakt. Deze heb ik overigens voor nop uit de afvalbak van de plaatselijke natuursteenhandel mogen vissen. Hiermee maak ik met name de achterkant van de beitels vlak en glad. Vervolgens gebruik ik dan een tweezijdige steen met korrel 2000 en 7000. Alles met behulp van een slijphulpmiddel dat ik bij Roeland heb gekocht.

In de dagelijkse praktijk gebruik ik een langzaam draaiende Creusen slijpmachine waarna ik de beitels op een coticule wet, zeer snel een heel scherpe beitel. Als ik er zin in heb en bij kritische klusjes gebruik in de polijstschijf om tussendoor de vouw weer aan te scherpen.

Zo simpel is het eigenlijk.......

Fons

Ronald L.
01-02-16, 19:44
De lidl heeft 2x per jaar een diamant"steen" in de folder staan met 4 verschillende korrels.

Klaas
01-02-16, 22:57
Nou Janwillem, de keuze is reuze. Ik zou de beschikbare ruimte in de schuur, het budget en of je er ook messen mee wilt slijpen in de tombola gooien en dan het resultaat gaan kopen. :D Succes! (of sterkte.. ;) )

janwillem
01-02-16, 23:34
Doffe ellende.. Moet gepolijst worden haha. Ik heb keuzestress...

Ik zag voor 13 euro hofftech diamant slijpsteen in de aanbieding. Of voor ook zo iets 5 verschillende (maar onbekende korrels) wetstenen. Of zoals hier aangeraden voor 55 euro een set wetstenen, maar volgens mij niet diamant.
Ik snap nog steeds niet wat ik met holonite kan. Het lijkt niet duur, voor het oppervlak van een drempel. Maar ja, wat moet je er mee?
Of toch een creusen slijpmachine, en een wetsteen om af te maken. Al dan niet van diamant.
Wat een ellende.. Heb in ieder geval nog wat schuurpapier over maar niet ideaal...
Wil niet zeggen dat ik de discussie hier niet waardeer! Haha :D

leroy
02-02-16, 05:47
Hey hallo
Het holonite gebruik ik als laatste
Je zou hierna nog kunne polijsten

De diamant plaatjes van de toolstation doen het al zo'n vier jaar en het eind is nog niet in zicht en dat voor 7Ç en een beetje
Niet slecht al zeg ik het zelf
Kijk. Ook eens bij gereedschap pro die heeft ook leuk spul om te slijpen

leroy
02-02-16, 05:59
http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/pss1-dc-sharpening-system/17859

leroy
02-02-16, 07:25
http://www.toolstation.nl/m/part.html?p=56163

willem1958
02-02-16, 15:49

Ik heb de ferm slijpmachine met de witte en een groffe steen, werkt prima.

Pel
02-02-16, 19:18
@Janwillem; misschien zou het verstandig zijn om eens ergens bij een mede forumlid te gaan kijken hoe e.a. in zijn werk gaat, ik kan me indenken dat het je onderhand gaat duizelen?

Groet Pel.

janwillem
02-02-16, 20:12
Ha Pel, dat zou een uitkomst zijn! Als er iemand in de buurt van Groningen stad is die met de hand slijpt zou ik graag eens langs komen! :) **op zich ook ge´nteresseerd in machinaal slijpen maar ivm ruimtegebrek, maar ook het rustgevende effect van met de hand slijpen spreekt me aan.

Klaas
02-02-16, 20:33
Ha Pel, dat zou een uitkomst zijn! Als er iemand in de buurt van Groningen stad is die met de hand slijpt zou ik graag eens langs komen! :) **op zich ook ge´nteresseerd in machinaal slijpen maar ivm ruimtegebrek, maar ook het rustgevende effect van met de hand slijpen spreekt me aan.

Wat een eind weg joh! ;) Maar dan val ik af, nabij Utrecht. Dat is niet echt in de buurt voor jou.

leroy
02-02-16, 21:58
Ik ook s-gravenzande

janwillem
04-02-16, 17:44
Hartelijk dank alebei voor het aanbod.

Inderdaad een beetje uit de buurt. Ik ga voor wat vellen diamant schuurpapier en een strop. Nog even zoeken waar ik die het best kan kopen.

Klaas
04-02-16, 18:24
Hartelijk dank alebei voor het aanbod.

Inderdaad een beetje uit de buurt. Ik ga voor wat vellen diamant schuurpapier en een strop. Nog even zoeken waar ik die het best kan kopen.

Graag gedaan, en die diamant platen (ik neem aan dat je die bedoeld ;)) is een kwestie van budget. Die kleintjes die geopperd zijn kunnen, maar zijn klein en ik vind dat voor beitels een serieus nadeel. De grotere zijn alleen gelijk ook een stuk duurder, maar werken naar mijn mening een stuk fijner. Die van Baptist is een mooie betaalbare optie. Anders DMT of EzeLap stenen, maar die zijn een stuk duurder. Die strop kan je prima zelf maken, als je geen leer in huis hebt dan vond ik het idee van het bij de schoenmaker halen wel een goede. :)

En waar te kopen, bij een webshop denk ik. Baptist, Knives & Tools, Toolnation, Toolstation etc. etc. Of bij een lokale winkel die het verkoopt, maar dat is altijd een hoop zoekwerk.

janwillem
09-05-16, 22:32
Om een conclusie te breien aan een uitgebreide discussie mijn eigen, tot nu toe budget bevindingen:
Ik heb wat diamant slijpsteentjes gekocht bij hbm, een wetsteentje bij de hornbach en een natuursteen dorpel en slijp pasta (wat er uit ziet als wasco).
Het slijpen uit de hand gaat inmiddels redelijk goed, of de hoek nou precies 25-27-29 graden is??
Met een gatenzaag heb ik een rondje uit mdf geboord, met een stuk draadeind klem ik dit in de boormachine. Hier plakt het polijstmiddel redelijk op, en de lidl beitels en kunz schaaf beitel wordt - zelfs op deze ge´mproviseerde manier - scheermes scherp. :)
Hartelijk dank nogmaals voor alle adviezen. Als ik eenmaal zat ben van dit "improvisatie circus" zal ik terug lezen wat de handigste manier is!

Blom3dd
10-05-16, 07:38
Ik woon in Groningen stad. Maar mijn werkplaats is vlakbij Assen. Hier in stad heb ik een beperkte slijp inrichting.

janwillem
10-05-16, 08:13
Gaat dat goed of juist niet, met beperkte slijp inrichting? En je werkplaats is voor hobby of professioneel?