PDA

Bekijk Volledige Versie : Gereedschap voor de halve prijs in de USA, hoezo?!

Feday
27-01-16, 20:32
Hoi allemaal,

Ik ben nieuw op het forum en zat mij vanavond weer te verwonderen over de prijzen voor spul in Amerika. Persoonlijk ben ik aan het kijken naar een tafelzaag en dan komt bijvoorbeeld de DeWalt 745 voorbij. In Amerika voor 300 USD, maar hier in Nederland toch al snel over de 700,- euro.

Helaas heeft importeren uit de US geen zin vanwege het feit dat ze daar 120 volt hebben, maar ik vraag me af of er import mogelijkheden zijn uit plekken waar ze wel 220/240v hebben??

Als iemand trouwens inzicht heeft waar die gigantisch prijs verschillen verder vandaan komen dan hoor ik het graag. Ik volg het namelijk echt niet, de beste som waar ik op kan komen is:
300 USD = 275 euro
+21% BTW (58 euro)
+50 euro shipping
= 385 euro totaal
winst voor de kaboutertjes 315 euro?? Je zou er bijna een 120v installatie voor aanleggen... :confused:

Groetjes,
Feday

stekkestim
27-01-16, 20:40
Ik heb redelijk wat ervaring met import en het sommetje dat je maakt klopt niet helemaal.
Er komt ook nog invoerrechten bij Is verschillend voor elk product, kan gaan van 1% tot ...%, eventueel handeling fee voor transport firma. 10-20 euro hangt er vanaf wie het transport doet.
Hoe kom je aan die 50 euro shipping? Vanuit de US of A?

chevy66
27-01-16, 20:44
Je betaald btw over het totaal van aankoop, transport , verzekering, invoerrechten, handelingskosten. Transport gaat je niet lukken voor 50 euro, dat is meer de prijs voor GB.

Feday
27-01-16, 20:58
Hoe kom je aan die 50 euro shipping? Vanuit de US of A?

Mijn gedachte was als ik er weer eens ben dan koop ik extra baggage, check de doos in het vliegtuig en presto. Met wat geluk mag je dat dan nog gratis importeren ook afhankelijk van wat je koopt en hoeveel het kost.

Lars.
27-01-16, 21:05
Mijn gedachte was als ik er weer eens ben dan koop ik extra baggage, check de doos in het vliegtuig en presto. Met wat geluk mag je dat dan nog gratis importeren ook afhankelijk van wat je koopt en hoeveel het kost.

Als ik ooit naar de VS toe zou gaan zou ik het ook willen doen. Paar kilo extra bagage om een bult aan machines mee te nemen.
Vond het zelf ook wel vrij schokkend hoe goedkoop gereedschap daar was. Nog een ander voorbeeld isde Dewalt vandiktebank. De 734 is daar $400 en de eerdere versie de 733 is hier te koop voor 900 euro! Dat is 367 euro tegenover 700 euro! En dan heb je ook nog een oudere versie :p

kitt1977
27-01-16, 21:51
Yep ik heb hier ook op gevloekt .. daar ga naar de lokale Home-Depot en voor 299$ heb je een DW745 mee ..

Hier in belgie mag er je er minstens 700euro voor neertellen ( lokale winkel ) .. begrijp dat dus ook niet :(

Maar zoals chevy zegt gaat niet lukken voor die prijs ...

http://www.amazon.com/DEWALT-DW745-10-Inch-Job-Site-Capacity/dp/B000HXT2N6/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1453927616&sr=8-1&keywords=dw745

Amazon berekend alles inklaring /verzendng etc .. en je betaald bijna het dubbel als je wil naar nederland of be shippen :)

Ik heb ooit wel een een Bostisch 18gauge nagelpistool gekocht op amazon .. koste hier 250 euro .. in u sa nog geen 100$ .. heb toen een 150$ betaald alles inbegrepen .. heb zelfs de nagels mee besteld toen die waren ook goedkoper ..

http://www.amazon.com/gp/product/B00JTYO248?psc=1&redirect=true&ref_=od_aui_detailpages00

Ben ook altijd pissed als ik revieuw bekijk of lees van USA .. en de retail price zie .. alles is in europa meestal dubbel zo duur ..

O Peatey
27-01-16, 22:42
Als er binnenkort misschien een vrijhandels akkoord is gaat het er allemaal heel anders uitzien en hebben we alleen nog maar met transportkosten te maken.
Ik kijk er naar uit ondanks allerlei (oa politiek) tegengas.

Charel09
28-01-16, 06:44
vraag voor de electrisch onderlegde onder ons : is een step-up-step-down transfo geen oplossing ? (100$ voor 2000W)

Sang
28-01-16, 07:37
Met een step down pas je het verschil in hertz niet aan, bij een vrij basale machine zou dan het toerental niet kloppen. Ook trekken 120V machine dubbel zo veel ampère van je stepdown converter.

Maar de prijsverschil is soms idd belachelijk. Ik heb mijn fluke 87V 190 dollar betaald (toen.150 eur) terwijl die in Nederland 599 kost.
En grappig detail, op de doos stond Fluke Nederland

gasman
28-01-16, 15:17
Ik ben wel een paar keer op vakantie geweest in de VS, en heb toen ook gereedschap meegenomen.
Wat Feday wel vergeet in zijn berekening is dat er "salestax" overheen komt als je iets koopt in de VS, dat zie je er nooit bijstaan bij de prijs omdat verschilt per staat en soms ook nog per stad/gemeente.:confused:
Ook als je in de VS in de winkel staat bij HomeDepot, Lowes of Woodcraft dan staat op de kaartjes de prijs zonder salestax, pas bij de kassa wordt dit erbij gerekend.
Meestal is de salestax iets van 6/7%, maar er zijn een paar staten zonder salestax dat zijn Delaware, Montana, Oregon en Alaska.
Als je dus op vakantie bent in de VS en je maakt toch een rondreis langs/door een van die staten, daar dus kopen dat scheelt weer salestax.;)

Wanneer je op vakantie gaat naar de VS en weer terug komt op Schiphol dan mag je max €430 aan goederen invoeren belastingvrij, dit is dus veel hoger als wanneer je het per post besteld !
Leef je uit zou ik zeggen !
Controle van bagage door de NL douane op vluchten uit de VS heb ik trouwens nog nooit meegemaakt in de 7x dat ik daar ben geweest :rolleyes:
Dat doen ze meer op vluchten uit Azie, Zuid Amerika en Turkije, ivm nepartikelen, drugs en rare diersoorten enzo.

Wanneer je op vakantie gaat naar de VS en weer terug komt op Schiphol dan mag je max €430 aan goederen invoeren belastingvrij, dit is dus veel hoger als wanneer je het per post besteld !

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/douane/reisbagage/vanuit_een_niet_eu_land/voor_welke_goederen_hoef_ik_geen_belasting_te_beta len_krijg_ik_vrijstelling_van_belasting

U hoeft geen belastingen bij invoer te betalen voor andere goederen die u buiten de EU kocht, als de totale waarde niet meer is dan € 430.
Onder die € 430 vallen ook geschenken die u meeneemt.
De waarden van geneesmiddelen, tabaksproducten, alcoholhoudende producten en persoonlijke bagage zoals hierboven in de tabel staan, tellen niet mee bij deze € 430.

De waarde van 1 artikel mag niet worden gesplitst over meer personen. Als u dus 1 artikel meeneemt met een waarde van meer dan € 430, dan moet u over het hele bedrag belasting betalen.

Voorbeelden:
■ U koopt een camera van € 500. U moet over het volledige bedrag belasting betalen.
■ U koopt een horloge van € 400 en een vulpen van € 55. Het totaalbedrag is € 455. U hoeft alleen belasting te betalen over de vulpen.
In December heb ik nog een kort tripje naar New York gemaakt, toen heb ik een accucirkelzaag en een accuslijptol van DeWalt gekocht (allebei zonder accu), met de salestax erbij was dit iets van $130 per stuk......
Voor accugereedschap is natuurlijk het voltage verschil tussen de VS en Europa helemaal niet interessant, alleen voor de acculader.

ernstjan91
28-01-16, 15:24
Als er binnenkort misschien een vrijhandels akkoord is gaat het er allemaal heel anders uitzien en hebben we alleen nog maar met transportkosten te maken.
Ik kijk er naar uit ondanks allerlei (oa politiek) tegengas.
Voor dit soort handel is het idd wel mooi, maar verder hoeft het van mij absoluut niet. Als iets aan de Amerikaanse regels voldoet, mag het in NL verkocht worden. Krijg je dus vlees op de markt wat wel is behandeld met hormonen (in de EU is toediening hiervan verboden) en wat GM voer heeft gehad.

Ik ben een groot tegenstander van Wakker Dier, maar die bende wil ik niet eten.

gasman
28-01-16, 15:24
dubbele post.

willem1958
28-01-16, 17:10
Weten jullie zeker dat deWalt alleen maar produceert in Amerika?
Veel grote bedrijven ook bijv autofabrikanten hebben op meerdere continenten produktiefaciliteiten.
In Europa wonen 2 keer zoveel mensen dus de markt in Europa is groter dan Amerika dus het verbaast me als ze alles daar zouden maken.
Ze zouden veel concurrender qua prijs zijn als ze hier een fabriek zouden neerzetten lijkt me, dan heb je minder invoerrechten dwz het zou een stuk goedkoper zijn.
Als ze net als vele anderen in China laten produceren dan zou het gereedschap in Europa ongeveer net zo duur kunnen zijn als in Amerika, alleen het btw tarief zou dan verschillen.

Piet Groeneweg
28-01-16, 17:23
Er wordt steeds een ding vergeten.
Het gewicht aan bagage wat je mee mag nemen.
Dit varieert per maatschappij maar is meestal rond de 20 kilo per persoon.
Kom je daarboven (wordt wel niet op een onsje gekeken) dan wordt het met de prijs voor overbagage toch nog een duur stuk gereedschap.

Pel
28-01-16, 17:29
Piet, er wordt tegenwoordig op een half ons gekeken, teveel bagage gewoon bij betalen. maar je kunt wel voor een redelijk bedrag extra bagage boeken.

Groet pel.

willem1958
28-01-16, 17:37
Zo'n deWalt dw745 weegt 22 kilo, als je nou met je vriendin gaat of een familielid en je demonteert 'm wat en beide een deel in de bagage (de een de motor en de ander de kast en geleider) zit je altijd onder de 20 kilo per persoon.
Als je dan beiden apart in de rij staat voer je ook geen zaagtafel in en zit je onder het tarief van 450 euro.
Mooi toch?
Als je toch al op vakantie naar Amerika gaat is dat wel een aardige om zo terug te gaan denk ik?

Piet Groeneweg
28-01-16, 17:37
Piet, er wordt tegenwoordig op een half ons gekeken, teveel bagage gewoon bij betalen. maar je kunt wel voor een redelijk bedrag extra bagage boeken.

Groet pel.

Misschien bij charters, maar op lijnvluchten kijkt men echt niet op een onsje.

Pel
28-01-16, 18:12
Nou Piet, ik heb op luchthavens wel vaker woedende mensen gezien die hun bagage lichter aan het maken waren, zelf heb ik ook eens flink bij moeten betalen, naar ik meen Ryanair naar Griekenland. Ik had een kinderspeelgoed huisje gemaakt met de meubeltjes en alles op en aan compleet, wat demontabel was, ik moest 70 gulden bij betalen. Dat was de eerste een ook de laatste keer dat ik met zo'n prijs vechter heb gevlogen, daar haalde zij hun winsten uit, en ik was niet de enige die aan het vloeken was aan de balie.

Groet Pel.

Feday
28-01-16, 18:59
ik moest 70 gulden bij betalen. Dat was de eerste een ook de laatste keer dat ik met zo'n prijs vechter heb gevlogen

Als je bij de KLM van tevoren extra baggage koopt is het goed te betalen. Aan de balie is altijd erg duur echter. Een extra koffer (23kg op internationale vluchten) is maar 80 euro ofzo. En die kun gewoon boeken zodra je de zaag gekocht hebt.

Feday
28-01-16, 19:05
Wat we trouwens met z'n allen niet moeten vergeten is dat de nederlandse 230 volt 50hz omvormen naar 120 volt 60hz nog wel een dingetje is. Spullen met een accu daarentegen zijn perfect in de US te halen, alleen even een lader scoren in NL.

gasman
28-01-16, 19:32
Ja accu gereedschap is geen enkel probleem, ook dat is veel goedkoper zoals ik al eerder postte.
Of handgereedschap.

Piet Groeneweg
28-01-16, 20:12
Nou Piet, ik heb op luchthavens wel vaker woedende mensen gezien die hun bagage lichter aan het maken waren, zelf heb ik ook eens flink bij moeten betalen, naar ik meen Ryanair naar Griekenland. Ik had een kinderspeelgoed huisje gemaakt met de meubeltjes en alles op en aan compleet, wat demontabel was, ik moest 70 gulden bij betalen. Dat was de eerste een ook de laatste keer dat ik met zo'n prijs vechter heb gevlogen, daar haalde zij hun winsten uit, en ik was niet de enige die aan het vloeken was aan de balie.

Groet Pel.

Tja, prijsvechter...... als je niet oppas moet daar zelf binnenkort voor toiletbezoek gaan betalen in het vliegtuig :D
Na zo'n 38 jaar op Schiphol gewerkt te hebben weet ik wel zo'n beetje hoe het gaat :)

kitt1977
28-01-16, 20:54
Wat we trouwens met z'n allen niet moeten vergeten is dat de nederlandse 230 volt 50hz omvormen naar 120 volt 60hz nog wel een dingetje is. Spullen met een accu daarentegen zijn perfect in de US te halen, alleen even een lader scoren in NL.

De meeste laders zijn switched mode power supply .. en werken van 100 tot 240 volt .. dus laders is nog niet zo een groot probleem denk ik.
Althans die in europa ... geen idee of er apparte versies in de VS zijn .. 110V only ..( staat op de lader zelf normaal )

jefmen
28-01-16, 22:34
Je moet alleen even kijken als je via internet besteld dat de winkel wel naar Nederland verzend. Zocht naar de glue-bot van fastcap bij amazone en had 2 winkels die niks verstuurde naar hier.

miekol
28-01-16, 22:36
Weten jullie zeker dat deWalt alleen maar produceert in Amerika?
Veel grote bedrijven ook bijv autofabrikanten hebben op meerdere continenten produktiefaciliteiten.
In Europa wonen 2 keer zoveel mensen dus de markt in Europa is groter dan Amerika dus het verbaast me als ze alles daar zouden maken.
Ze zouden veel concurrender qua prijs zijn als ze hier een fabriek zouden neerzetten lijkt me, dan heb je minder invoerrechten dwz het zou een stuk goedkoper zijn.
Als ze net als vele anderen in China laten produceren dan zou het gereedschap in Europa ongeveer net zo duur kunnen zijn als in Amerika, alleen het btw tarief zou dan verschillen.
DeWalt produceert inderdaad niet alleen in Amerika. Specifiek de DW745 wordt volgens mij zowel in Mexico als Taiwan geproduceerd. Wel maken ze sinds kort reclame met het feit dat ze bepaalde accu apparatuur in Amerika assembleren, dus niet volledig produceren. Zie ook > http://toolguyd.com/dewalt-cordless-tools-built-in-the-usa/

gasman
28-01-16, 22:58
Amerikanen geilen nu eenmaal erg op dat Made in the USA.
Ook met hun auto`s, maar veel van die pickuptrucks worden in Mexico in elkaar geschroefd.......

Bosch blauw zie je ook veel in de bouwmarkten in de VS, en ook voor aantrekkelijke prijzen.

henkverhaar
29-01-16, 11:49
Meestal is de salestax iets van 6/7%, maar er zijn een paar staten zonder salestax dat zijn Delaware, Montana, Oregon en Alaska.
Sales tax is de facto identiek aan onze BTW (dwz voor eindgebruikers - voor b2b werkt het flink anders, maar daar hebben wij als consument niks mee te maken, voor ons is het gewoon te betalen omzetbelasting). Echter het is in de VS toegestaan om voor non-food prijzen zonder sales tax te vermelden. En dat doet iedereen dus ook. Er zijn ook staten die flink meer dan de standaard ca. 7 % rekenen. Die sales tax betaal je overigens niet als je vanuit het buitenland bestelt. Sterker nog, inter-state verkopen (postorder) zijn ook vrij van sales tax, en je hoeft het dan ook niet als koper in je eigen staat aan te geven.

Controle van bagage door de NL douane op vluchten uit de VS heb ik trouwens nog nooit meegemaakt in de 7x dat ik daar ben geweest.
Ik wel. Maar het blijft een grote uitzondering.

3dmazter
29-01-16, 13:08
Je moet alleen even kijken als je via internet besteld dat de winkel wel naar Nederland verzend. Zocht naar de glue-bot van fastcap bij amazone en had 2 winkels die niks verstuurde naar hier.

Heb je ze inmiddels kunnen vinden?
Ik heb er ook naar gekeken maar niks kunnen vinden voor een normale prijs.
Ja €60 verzenden. Tis goed

neel
29-01-16, 13:17

De FastCap GluBot koop je gewoon in Engeland bij Toolovation (http://www.toolovation.co.uk/product_p/gb.gluebot.htm).
Kost ook maar €8,26.
Op dit moment helaas "Out of Stock".
Of anders bij Häfele (https://easylink.hafele.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/HNL-EasyLink_HNL-Site/nl_NL/-/EUR/Haefele_ViewOfferDetail-StartSavePageable?CatalogCategoryID=xQHAqBlZCPkAAA FATFYXpOaQ&ProductUUID=80bAqBlZHiEAAAFA7AYXpObN&SingleObjectPageableID=WrLAqBlP.IIAAAFSR6QI1I7N&OrigProductContext=Haefele_BrowseCatalog-Category&GlobalIndex=2&NavigationSource=Image)à €22,46.

willem1958
29-01-16, 14:03
Amerikanen geilen nu eenmaal erg op dat Made in the USA.
Ook met hun auto`s, maar veel van die pickuptrucks worden in Mexico in elkaar geschroefd.......

Bosch blauw zie je ook veel in de bouwmarkten in de VS, en ook voor aantrekkelijke prijzen.

Ik keek even naar de Bosch GTS in Amerika; 349 dollar incl free shipping bij Amazon en ik kijk in Nederland naar de goedkopere Bosch GTS 10J ; 768 incl btw bij Toolmax, ze zijn exact hetzelfde?
Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?
Zelfs al zouden ze voor Amerika in Mexico en voor Europa in bijv Hongarije produceren.
Het zijn in Europa gewoon een stelletje afzetters zo lijkt het....

Wooper
29-01-16, 14:59
Wellicht heeft Europa hogere veiligheid eisen? En in Amerika gebruiken ze tenslotte 110 volt wat uitkomt op minder wattage. Zo zag ik dat een 110v DeWalt zaagtafel maar 1700 watt heeft en een 220v zaag 2000 watt. Weet niet of dit verschil maakt in materialen. Maar ja, vindt het wel afzetterij dat het zo duur moet zijn!

WR1944
29-01-16, 19:36
......... Sterker nog, inter-state verkopen (postorder) zijn ook vrij van sales tax, en je hoeft het dan ook niet als koper in je eigen staat aan te geven. ...........

Als je als consument iets in een andere staat bestelt dan ben je verplicht dit in je eigen staat aan te geven en de in jouw staat geldende sales tax alsnog te betalen. Omdat de controle slecht of helemaal niet wordt uitgevoerd en omdat de gemiddelde consument niet zit te wachten op die rompslomp wordt het nauwelijks gedaan. Maar bedrijven als Amazon berekenen wel degelijk sales tax als je het besteld out of state bij een toeleverancier van Amazon.
http://netchoice.org/library/sales-tax-collection-myth-vs-reality/

Men is echter al jaren tevergeefs bezig om op dit gebied de teugels aan te halen. Zo werd er vanuit staten met een hoge accijns op tabak sigaretten in naburige staten met een lage accijns ingekocht en naar huis gesmokkeld. Zoals dat vroeger (net na de oorlog) met de boter vanuit België gebeurde. Dat nam zo'n grote vlucht dat de FBI op jacht ging. Er werd gepost bij sigarettenboeren in bijvoorbeeld New Jersey en de nummerplaten van de mensen uit Pennsylvania werden genoteerd. Die werden prompt aangehouden zodra binnen Pennsylvania kwamen. De boetes waren niet mals zodat die lol snel over was.

Veel van m'n Festool spullen heb ik in het naburige New Jersey besteld en er geen sales tax over betaald.

jefmen
29-01-16, 19:48
De FastCap GluBot koop je gewoon in Engeland bij Toolovation (http://www.mytoolstore.nl/wiha-adereindhulstang-professional-electric-60-06-180-mm-38986-p-109315.html).
Kost ook maar €8,26.
Op dit moment helaas "Out of Stock".
Of anders bij Häfele (https://easylink.hafele.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/HNL-EasyLink_HNL-Site/nl_NL/-/EUR/Haefele_ViewCurrentReq-Dispatch?orderFrom=catalogArticleDetail)à €22,46.

je link klopt niet. en kan er niks van op de site van toolovation vinden.

WR1944
29-01-16, 19:52
Wellicht heeft Europa hogere veiligheid eisen? En in Amerika gebruiken ze tenslotte 110 volt wat uitkomt op minder wattage. Zo zag ik dat een 110v DeWalt zaagtafel maar 1700 watt heeft en een 220v zaag 2000 watt. Weet niet of dit verschil maakt in materialen. Maar ja, vindt het wel afzetterij dat het zo duur moet zijn!

Dat prijsverschil is vaak een marketing zaak. Als je moet concureren met andere relatief goedkope producten moet je je prijs daar op afstemmen. Zo was Festool in Amerika toen ik pas in Amerika kwam (rond 2008) 2/3 van de prijs van Europa. Maar na vaste voet in Amerika gekregen te hebben is de prijs ras omhoog gegaan. Nu zitten ze net onder Europees niveau.

Officieel is de spanning in Amerika 120V bij 60Hz. Als je beide fasedraden gebruikt heb je 240V. Door de vele onafhankelijke producenten van electriciteit was het wat rommelig met de spanning maar men is het toch eens geworden. Maar boze tongen beweren dat energiecentrales proberen dichter bij de 115V te gaan zitten om zo minder kosten te maken. Tel daar bij op het gammele electrische netwerk en je krijgt schommelingen tussen de 110V en 120V. Ik heb een paar dagen m'n multimeter aan het stopcontact gehad en zag het continue zwabberen. Bij een lagere spanning heb je hogere stromen en dan is elk stukje weerstand in het systeem van directe invloed.

neel
29-01-16, 20:15
@Jeffman, je hebt gelijk, foutje.
Hierbij nieuwe links: Toolovation (http://www.toolovation.co.uk/product_p/gb.gluebot.htm)en Häfele (https://easylink.hafele.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/HNL-EasyLink_HNL-Site/nl_NL/-/EUR/Haefele_ViewOfferDetail-StartSavePageable?CatalogCategoryID=xQHAqBlZCPkAAA FATFYXpOaQ&ProductUUID=80bAqBlZHiEAAAFA7AYXpObN&SingleObjectPageableID=WrLAqBlP.IIAAAFSR6QI1I7N&OrigProductContext=Haefele_BrowseCatalog-Category&GlobalIndex=2&NavigationSource=Image).

henkverhaar
29-01-16, 20:23
Als je als consument iets in een andere staat bestelt dan ben je verplicht dit in je eigen staat aan te geven en de in jouw staat geldende sales tax alsnog te betalen.

Interessant. Ik denk dat de meeste Amerikanen dit dan ook niet weten. Iedereen die ik sprak riep altijd dat je bij interstate aankopen dus geen BTW betaalt...

Edit: je bedoelt dit: http://www.salestaxinstitute.com/Sales_Tax_FAQs/out_of_state_retailer_collect_sales_tax?

Bert Vanderveen
29-01-16, 21:16
Quote: Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?

Het gaat niet om de 'maak'kosten, maar om marketing, distributie enz. De VS (en reken Canada daar maar bij, ondanks de sterke koersschommelingen tussen US en Can dollar) vormt één grote, homogene markt waarin je met twee, drie talen zo'n beetje de hele bevolking kunt bereiken (ik reken Mexicaans-spaans en Quebeçois-frans maar even mee). Waar één spotje tijdens de Super Bowl door de helft van de bevolking gezien wordt, waar een paar grote ketens bijna overal winkels hebben (inkoop-power!), waar doe-het-zelven dieper geworteld is dan in de rest van de wereld (elke high school heeft een woodshop, metalshop, autoshop, etc.) — en dan hebben we het nog niets over de pioniersgeest ('ik schiet mijn eigen vlees bij elkaar, bouw mijn eigen hut', enz.).

En ons deel van de wereld is ondanks ijverig werken aan Europa nog steeds een lappendeken van markten, die elk op een aparte manier aangesproken moeten worden, waar elk land een eigen verkooporganisatie behoeft, waar niet echt sprake is van concurrentie, waar zelf doen achterdochtig bekeken wordt en meestal afgedaan als hobbyïsme, waar scholieren enkel in laatste instantie ervoor kiezen een vak waarin met de handjes gewerkt wordt het hunne te maken, enzovoorts…

Dat is waarom Amerikanen minder betalen voor die spullen. Gelukkig zijn Australiërs en Nieuw-Zeelanders nog weer slechter af dan wij!

gasman
29-01-16, 22:20
Eens met hierboven.
Home Depot heeft iets van 2300 zaken, Lowes 1800, Ace Hardware iets van 4000 in de VS (al zijn die Ace zaken kleiner, meer zoals de oude ijzerwarenzaak in NL).
En dan hebben we het nog niet eens over de webshops en andere zaken.

Bosch blauw verkopen ze daar ook gewoon in de bouwmarkt, in Nederland zie je dat niet.
Bosch groen verkopen ze niet eens in de VS.

WR1944
30-01-16, 01:49
Interessant. Ik denk dat de meeste Amerikanen dit dan ook niet weten. Iedereen die ik sprak riep altijd dat je bij interstate aankopen dus geen BTW betaalt...

Edit: je bedoelt dit: http://www.salestaxinstitute.com/Sales_Tax_FAQs/out_of_state_retailer_collect_sales_tax?

Inderdaad. Regelmatig worden er maatregelen aangekondigd maar die stranden ergens in de ambtelijke molen of in de ruzie tussen beide partijen. Op veel gebieden hebben staten autonomie en dat wordt fanatiek verdedigd. Dus ingrijpen door de federale overheid gebeurt alleen als het niet anders kan. Zo was er niet lang geleden in ongeveer de helft van de staten een verkeersregel dat je bij rood rechtsaf mocht slaan als het kruisende verkeer en de voetgangers dat toelieten. Dat leidde tot ongelukken en dus processen en dus uiteindelijk tot een nation wide invoering van de "rechtsaf door rood" regel. Idem met de gele strepen op het midden van de weg. Maar in Pennsylvania mag je als motorrijder zonder helm rijden en in het aanpalende New Jersey weer niet.

trilliwilli
30-01-16, 12:00
Amerikanen kopen over het algemeen veel makkelijker gereedschap als ze het nodig hebben. Als ze bij de verbouwing een zaagtafel nodig hebben, rijden ze naar HomeDepot en donderen ze een grote doos in de pickup.

Als wij een zaagtafel denken te willen kopen, struinen we het hele internet af, gaan we de lokale handel voorbij en bestellen we het voor een paar tientjes minder in België of Duitsland.

We willen met onze investering dan vervolgens ook een leven lang doen.

Het prijsverschil wordt overigens veel meer bepaald door macro economische zaken.
Globaal opererende fabrikanten kunnen hun apparatuur niet voor onze Europese prijzen in Zuid Afrika of Zuid Amerika verkopen, daar is de koopkracht niet groot genoeg voor.

Bovendien schrijven de Europese CE normen voor dat de handleidingen in de taal van het land geschreven moeten zijn. We hebben veel meer talen in Europa dan in Amerika.

In Europa hebben wij als consumenten recht op 2 jaar garantie, dat betalen we wel met zijn allen collectief.
En we hebben een handelscultuur, dus de tussenhandel moet er ook aan verdienen, mijn mening is wel dat daar het meeste prijsverschil ontstaat.

gasman
30-01-16, 12:02
Als wij een zaagtafel denken te willen kopen, struinen we het hele internet af, gaan we de lokale handel voorbij en bestellen we het voor een paar tientjes minder in België of Duitsland.
Je kan wel zeggen dat we de lokale handel voorbij gaan, maar de lokale handel verkoopt vaak niet eens het "fatsoenlijke" elektrische gereedschap.
Dat kun je dan wel vinden bij de bouwmaterialen handel (waar aannemers kopen dus) maar aangezien je daar als particulier bijna geen korting krijgt, scheelt dat wel meer als een paar tientjes.

Zo was er niet lang geleden in ongeveer de helft van de staten een verkeersregel dat je bij rood rechtsaf mocht slaan als het kruisende verkeer en de voetgangers dat toelieten. Dat leidde tot ongelukken en dus processen en dus uiteindelijk tot een nation wide invoering van de "rechtsaf door rood" regel.
Wat ? Rechtsaf door rood mag niet meer in de VS ?
Wist ik niet....

Die 4 way stop kruisingen word je wel helemaal gek van vind ik zelf.

O Peatey
30-01-16, 12:49
En we hebben een handelscultuur, dus de tussenhandel moet er ook aan verdienen, mijn mening is wel dat daar het meeste prijsverschil ontstaat.

Even een voorbeeldje van deze handelscultuur cq dozenschuivers.

Vorig jaar wilde ik een speelgoedkist maken voor mijn jongste kleindochter. Om de kleine vingertjes te beschermen moest het deksel voorzien worden van soft-close scharnieren. Een vriend van mijn zoon is vertegenwoordiger voor oa BLUM spullen. Hij had ze echter niet en verwees me door naar Häfele. Inderdfaad die had ze, maar na bellen bleek dat ze niet aan mij als particulier wilden leveren. Ze verwezen me door naar de BOMIJ. Daar naar toe en ja hoor ze konden dat bestellen. Zo gezegd, zo gedaan en een week later kreeg ik een telefoontje dat de spullen binnen waren. De schrik sloeg me om hart toen ik de prijs hoorde van € 94 voor 2 scharnieren. Ik kon er niet meer vanaf omdat ze voor mij besteld waren. Tot overmaat van ramp monteerde ik de binnenwerekn verkeerd om waardoor de scharnieren naar de gallemiezen gingen.
Vervolgens ben ik gaan zoeken mbv van het artikelnummer dat in de scharnieren stond en kwam uit bij SUGATSUNE in Japan. Daar verwees een allervriendelijkste medewerker me door naar hun dochter in Engeland. Deze waren direct bereid me als particulier een set te sturen voor € 20 incl verzendkosten.
Ik ben zelf jarenlang productmanager geweest en weet wel hoe in- en verkoop in elkaar steekt. Sugatsune Japan verkoopt aan Sugatsune UK voor € 10 maar laat ze zelf in China maken voor een bedrag van € 1-3. Sugatsune UK verkoopt aan Häfele voor € 20, die weer doorverkoopt aan Bomij voor €40 en die mij weer incl BTW € 94 rekent. De baliemedewerker vond het ook wel een grof bedrag en ik kreeg € 4 korting!

Ik koop dus nooit meer iets bij die aardige lokale handelaren om de hoek maar struin het internet af naar de goedkoopste aanbieder. Een Bosch zaagtafel met onderstel scheelde me zo € 300 door deze in Duitsland te bestellen.

Pel
30-01-16, 13:33
@Pieter. Erg dure soft-close scharnieren geworden Pieter, vooraf vragen wat gaat het mij kosten bespaart m.i. veel financiële ellende. Omdat het onderdeel voor een cadeau van kind is, en het zich misschien zou kunnen verwonden, dan wordt een mens vaak kortzichtig of impulsief en moet het er zo snel mogelijk komen. Ik ben ook door schade en schande wijs geworden, ik denk dat iedereen wel eens vroeg of laat leergeld betaald.

Groet Pel.

gasman
30-01-16, 13:34
Ja, dat heb ik op het werk ook.
Speciale O-ringen voor een Union pomp.
Union komt uit de VS, maar de NL importeur/servicepartner is Geveke.
Union heeft natuurlijk ook geen O-ringen fabriek, dus die koopt ze in en doet daar % marge op, Geveke importeert ze en verkoopt ze weer aan ons met extra %marge .

Tegenwoordig meet ik ze op en bestel ik ze bij Eriks in Alkmaar, die levert universele O-ringen die per mm oplopen in grootte.
Paar €dubbeltjes per stuk dan, en ik heb ze de volgende dag in plaats van over een paar weken.....

O Peatey
30-01-16, 13:58
Tegenwoordig meet ik ze op en bestel ik ze bij Eriks in Alkmaar, die levert universele O-ringen die per mm oplopen in grootte.
Paar €dubbeltjes per stuk dan, en ik heb ze de volgende dag in plaats van over een paar weken.....
Kan je bij Eriks als particulier bestellen? En hoe zit dat met order- en verzendkosten?
Ik heb cross dowels (NL-naam onbekend) nodig en via internet vind ik ze alleen bij Eriks.

trilliwilli
30-01-16, 16:01
Eriks is alleen voor bedrijven, bovendien rekenen ze klein orderkosten.

Fabory levert dwarsschroefdraadpennen, maar ook alleen aan bedrijven.

Zoeken op stiftmoeren levert de volgende op: http://www.ijzerwinkel.nl/Stiftmoeren

O Peatey
30-01-16, 18:57
Ik ben even een weekendje bij m'n dochter in Eindhoven en vanmiddag met haar man naar de nieuwe Hornbach geweest kijken. Daar lagen ze (M6x17mm) voor €0,17/stuk.

willem1958
30-01-16, 19:10
Quote: Da's meer dan 2 keer zoveel en niemand kan mij wijsmaken dat het voor Bosch goedkoper is in de USA dan in Europa om te produceren dus leg het mij maar uit?

Het gaat niet om de 'maak'kosten, maar om marketing, distributie enz. De VS (en reken Canada daar maar bij, ondanks de sterke koersschommelingen tussen US en Can dollar) vormt één grote, homogene markt waarin je met twee, drie talen zo'n beetje de hele bevolking kunt bereiken (ik reken Mexicaans-spaans en Quebeçois-frans maar even mee). Waar één spotje tijdens de Super Bowl door de helft van de bevolking gezien wordt, waar een paar grote ketens bijna overal winkels hebben (inkoop-power!), waar doe-het-zelven dieper geworteld is dan in de rest van de wereld (elke high school heeft een woodshop, metalshop, autoshop, etc.) — en dan hebben we het nog niets over de pioniersgeest ('ik schiet mijn eigen vlees bij elkaar, bouw mijn eigen hut', enz.).

En ons deel van de wereld is ondanks ijverig werken aan Europa nog steeds een lappendeken van markten, die elk op een aparte manier aangesproken moeten worden, waar elk land een eigen verkooporganisatie behoeft, waar niet echt sprake is van concurrentie, waar zelf doen achterdochtig bekeken wordt en meestal afgedaan als hobbyïsme, waar scholieren enkel in laatste instantie ervoor kiezen een vak waarin met de handjes gewerkt wordt het hunne te maken, enzovoorts…

Dat is waarom Amerikanen minder betalen voor die spullen. Gelukkig zijn Australiërs en Nieuw-Zeelanders nog weer slechter af dan wij!

Ik geloof wat je vertelt maar ik zit toch met wat vragen en opmerkingen.
Qua afstand is van Oost naar west in Amerika zeker net zo'n afstand als in Europa van oost naar west dus distributie kan niet zo'n verschil maken.
Taal maakt volgens mij niet veel uit, zo'n handleiding in 10 talen ipv 1 taal verklaart niet de meer dan dubbele prijs.
En als de marketing dan zo duur is dat dit de meer dan 2 keer zo hoge prijs verklaart dan hoeven ze van mij geen reclame te maken.
Zet gewoon een spotje op youtube, da's ten eerste heel goedkoop en ten tweede ziet de hele wereld dit dus dat scheelt meteen een stuk aan marketing,
Wat is marketing waard als daar je produkt 2 keer zo duur van wordt?
Dan koop ik liever iets anders.
Ik heb ook wel'ns met al die reclame gedacht;"maak meer geen reclame en biedt het maar heel goedkoop aan", daar heb ik veel meer aan.
Zo zou een machine dus een stuk goedkoper kunnen.
En wat zijn de marketing kosten van Bosch blauw dan terwijl ik hier in Nederland er nooit reclame van zie, misschien in een vakblad maar daar kan zo'n zaagtafel niet 2 keer zo duur van worden?
Wij hebben hier ook grote ketens zoals de bekenden (ik zal geen namen noemen) maar die slagen er in tegenstelling zoals in Amerika niet in om goede merken voor een lage prijs te verkopen.
Zoals al eerder gezegd; die verkopen Bosch blauw niet en zaagtafels is zowiezo niks bij de bouwsupers.
Ik wil wedden dat als Amazon hier zaagtafels gaat leveren dat ze niet op het prijspeil van Amerika zullen zijn ondanks dat Amazon voor heel Europa tegelijk kan inkopen.
Ook bij Amazon de kost zon Bosch GTS nog steed bijna 2 keer zo duur als in de states terwijl Amazon in Europa toch aardig groot inkoopt.
De Amerikaan is misschien meer is van zelf doen maar hier in Europa wonen wel zo'n 700 miljoen mensen en in Amerika de helft en ik heb ook sterk het idee dat het zelf doen in veel andere landen dan in Nederland wel van toepassing is?
Het oosten van Europa, Scandinavië, Frankrijk, Groot Brittannië, Duitsland, Oostenrijk en waarschijnlijk nog wel andere landen doet men veel zelf heb ik het idee maar misschien is dan nog de markt kleiner, dat zou kunnen maar scheelt het dan nog zoveel als je in de prijs ziet?
Volgens mij heeft het prijsverschil ook te maken met grenzen in Europa en ondanks een vrij handelsverdrag is het ook een mooie manier om je markt af te schermen voor de concurrentie?
Je ziet toch ook dat voor dezelfde vw in Nederland 1/3 meer betaald wordt dan in Duitsland om van de vs nog maar te zwijgen want daar zijn auto's nog goedkoper.
Daar zit natuurlijk ook een stuk bpm in, vraag me af hoelang Nederland dat nog volhoudt?

gasman
30-01-16, 19:14
Via internet wordt het inderdaad niet bij Eriks.
Maar misschien lukt het als je langsgaat bij de vestiging in Alkmaar ?
Nee heb je, ja kun je krijgen.

Fabory is officieel ook niet voor particulieren, maar als je langsgaat dan lukt het vaak wel is mijn ervaring.
Ik heb er wel eens wat weggehaald.

WR1944
30-01-16, 19:16
............ Wat ? Rechtsaf door rood mag niet meer in de VS ?
Wist ik niet....

Die 4 way stop kruisingen word je wel helemaal gek van vind ik zelf.

Even aandachtig lezen. ;) Het is in heel USA ingevoerd juist omdat het in de ene staat wel mocht en in de andere niet. Dat leidde tot problemen want als je het in je eigen staat gewend bent kan je in een andere staat problemen krijgen. En andersom leidt het tot frustaties als je rechtsaf wilt en een auto voor je blijft wachten voor het rode licht. Daar had ik in het begin natuurlijk ook moeite mee.
Die 4-way kruisingen vind ik perfect. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Democratischer kan het niet. Alleen dat volledig tot stilstand komen voor de streep wordt niet altijd even netjes gedaan. En de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt is ook een hele verbetering. Geen stijve nek meer van het steil omhoog kijken.

chevy66
30-01-16, 23:29
O ringen en andere rubberproducten Technirub . Hebben een webshop en leveren ook aan partikulieren.

henkverhaar
31-01-16, 17:22
Die 4-way kruisingen vind ik perfect. Wie het eerst komt, het eerst maalt. Democratischer kan het niet. Alleen dat volledig tot stilstand komen voor de streep wordt niet altijd even netjes gedaan. En de verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt is ook een hele verbetering. Geen stijve nek meer van het steil omhoog kijken.

Precies. Het is heel even wennen - die 4-way stops - maar ik zou ze zo hier willen. En dat full stop, ach, op een country road in the middle of nowhere staat er toch nooit een state trooper te posten. Binnen de bebouwde kom houdt men zich er door de bank genomen prima aan. Ik heb er als Europeaan meer moeite mee...

Mga1600
31-01-16, 18:45
Dit gaat uiteraard over gereedschap, maar vrijwel alles is in Europa veel duurder dan op andere continenten denk ook auto's en auto -accesoires, kleding etc. Toen ik nog veel reisde nam ik ook altijd van alles mee, zelfs toebehoren voor mijn Europese auto (Volvo) waren in de US wel tot 30% goedkoper. Wat doen we eraan? Emigreren?

SunRayes
31-01-16, 19:04
Ik doe qua hobby weinig met elektrisch gereedschap (zakelijk trouwens ook niet veel), maar als ik de prijzen van Lie Nielsen vergelijk tussen de USA en hier bij bv Baptist, vind het best mee vallen.
Zeker als je er nog verzendkosten en invoerbelasting bij rekend.

Volgens mij gaan die goedkope prijzen vooral op voor bulk en massa. Zodra het handgemaakt is valt het wel mee.

Als er bij ons op de zaak een Hilux pick-up uit gaat (ca. 280.000 km) dan wordt deze door een noordafrikaan opgekocht en naar afrika gescheept.
Vervolgens kopen ze hier in Europa de vervangings onderdelen n laten die er daar op zetten (bumpers, spatborden enz).
Dat is omdat die onderdelen in Afrika duurder zijn. Terwijl de manuren niks kosten.

Charel09
19-10-18, 15:49
nog eens een oud paard van stal halen : importeren vanuit USA

Ik hoop dat ik binnenkort het "een en ander" vanuit Amerika kan laten meebrengen door een vriend die terug verhuist naar Europa en een container laat verschepen (plaats genoeg :)).
Ik zou alleen cordless tools kopen, dus bv een Makita frees (link naar Amazon (https://www.amazon.com/Makita-XTR01T7-Lithium-Ion-Brushless-Cordless/dp/B074C31YML/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1539960019&sr=8-1&keywords=makita+xtr01t7+18v+lxt+brushless+cordless +compact+router+5ah+kit)), incl battery en lader.
80702
De lader (DC18RC) is vlg. mij dezelfde als in EU dus daar kan ik denk ik niks fout mee doen.
Klopt mijn redenering ?

kitt1977
19-10-18, 17:00
bij de meeste is dat geen probleem .. wel best checken .. veel laptopvoedingen / gsm laders / accutool laders hebben een voltage van 100 tot 240 volt meestal . ( zou er moeten opstaan .. als er enkel 110-120 volt op staat zou ik het niet riskeren )

WR1944
19-10-18, 17:56
Volgens de handleiding van de lader is de Amerikaanse versie voor 120V en 50-60Hz. Als de accu van het zelfde type is als in Europa kun je met een Europese lader de "Amerikaanse" accu's laden.
https://cdn.makitatools.com/apps/cms/doc/prod/DC1/3390d7d5-5d65-424b-9fc1-d3afc9093c0f_DC18RC_IM.pdf

Harold999
19-10-18, 23:22
Shoppen bij Duitse of zelfs Engelse webshops heeft bij een aantal merken powertools ook zin. Zo denkt bijv. de Nederlandse importeur van Mirka dat Nederlanders achterlijk zijn en wel dik €100,- meer willen betalen voor een Deros dan een Duitser of Engelsman.

Bond
21-10-18, 11:47
Kijk even op amazon.de, daar heb ik m'n accu kantenfrees ook vandaan. Scheelde 100 EU met in nl kopen.