PDA

Bekijk Volledige Versie : Kopieerringen voor Festool bovenfrees OF 1010

kemo
16-01-16, 13:25
Welke kopieerring moet ik zeker in mijn gamma hebben? Welke is de meest standaard kopieerring? Ze zijn ook per stuk te koop blijkbaar, niet in een set?
Beschikbare kopieerringen zijn 13,8/10,8/17/24/27/30/40.
Ik veronderstel best een rond getal, omdat de frees ook beschikbaar moet zijn en een diameter die niet TE groot is, zodat je een klein gat ook kan kopiŽren?

PBT
16-01-16, 13:33
Bij scharniermallen en zo'n beetje alle mallen wat met dueren te maken hebben gebruik je ring 24 en frees 18.
Welke kopieerring je nodig hebt hangt er helemaal vanaf wat je ermee wil

kemo
16-01-16, 13:37
Ik wil de vorm op ware grootte overnemen, de frees zo groot als de ring dus...

houtenklaas
16-01-16, 14:11
Dat gaat niet, want de ring heeft zelf ook nog een materiaaldikte. Dan hapt je frees dus in de ring.
Als je met mallen op ware grootte wilt werken gebruik je een frees met een kogellager. Als de mal bovenop het te frezen onderdeel komt te liggen een kogellager tussen schacht en frees, en als de mal onderligt een kogellager aan het einde van de frees.

edozat1
16-01-16, 15:49
Is dit wat?: http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-metric-threaded-guidebush-set-502571
Daar moet je dan wel een adapter voor de OF 1010 bij kopen (iets naar beneden scrollen)
Zie hier een demo: https://www.youtube.com/watch?v=A58rA_86uNw

kemo
16-01-16, 16:14
@houtenklaas: Ik zou de frees dan natuurlijk wel onder de kopieerring plaatsen. Maar met een kogellager kan inderdaad misschien ook effectief zijn? Wie gebruikt wat?
@edozat: Vermoedelijk heb ik genoeg aan 1 kopieerfrees om figuren te kopiŽren, gaten moet ik niet direct namaken. Toch interessant om weten!

Athanor
16-01-16, 16:19
Met een kogellager werkt perfect! Hoef je de kopieerring ook niet te centreren.

Fons

kemo
16-01-16, 16:26
http://www.cmtonline.eu/cmt-16-mm-groeffrees-met-lager-lang-schacht-8-mm.html
Zoiets?

houtenklaas
16-01-16, 16:38
Uit je opmerking over een kopieerring met dezelfde diameter van de frees leid ik af dat je nog niet veel ervaring met/kennis van het gebruik van de bovenfrees hebt. Je frees heeft immers wel een diepteaanslag, maar geen hoogteaanslag. Een frees met dezelfde diameter als die van een kopieerring gaat vroeg of laat die ring een keer raken. Ik hoop voor je dat de frees op dat moment stilstaat. Ik raad je daarom aan ook eens wat op youtube te grasduinen om je goed te informeren over het gebruik van de bovenfrees, of eens bij een forumlid bij je in de buurt langs te gaan om e.e.a. eens door te nemen. Een bovenfrees is in potentie een levensgevaarlijk apparaat, en als het mis gaat gaat het al snel goed mis met de toerentallen in de tienduizenden.

Het is en blijft een apparaat dat je met diep respect moet benaderen/gebruiken. De zoon van de aannemer die bij ons aan het werk is gaat al weer heel wat jaartjes mee in het vak en kent de apparatuur, maar eind november haalde hij de begrippen vingerfrees en stationaire frees een beetje door elkaar, en hij is voorlopig nog niet aan het werk.

kemo
16-01-16, 17:23
Ik ken een bovenfrees goed genoeg. Toch heb ik al verscheidene malen gehoord dat er gekopieerd wordt met een frees gelijk aan de buitendiameter van een kopieerring. Veilig is dat inderdaad niet... Men moet de diepte dus sowieso vastzetten.
Ik zeg niet dat ik op die manier ga werken. Daarom juist vraag ik eerst de bevindingen van andere gebruikers...

blike
16-01-16, 21:37
Ikzelf heb enkel de 24 en de 30 mm voor de of1010, de 30 heb je nodig als je cirkels wil frezen met het mfs systeem.

mathieu
16-01-16, 22:16
Is dit wat?: http://www.axminster.co.uk/ujk-technology-metric-threaded-guidebush-set-502571
Daar moet je dan wel een adapter voor de OF 1010 bij kopen (iets naar beneden scrollen)
Zie hier een demo: https://www.youtube.com/watch?v=A58rA_86uNw
Ik heb een gelijkaardig setje voor op mijn Bosch bovenfrees.
Ik heb het in de eerste plaats gekocht voor de zwaluwstaartmal. De bijgeleverde ring moest op een extra zool geschroefd worden en dan gecentreerd en dat was telkens een geprul om het goed te krijgen.
Deze ringen worden in een adapter geschroefd en zitten onmiddellijk goed.

trilliwilli
16-01-16, 22:29
Heb ook het setje van UJK bij Axminster vandaan, met adapter voor Bosch. De kopieerringen zijn van zeer goede kwaliteit, en eens het set in bezit, ben je met slechts een adapter voor elke bovenfrees of freestafel klaar.

KopiŽren met dezelfde diameter frees zou ik niet aan beginnen, dat gaat zeker fout. Is ook niet nodig, je mal moet gewoon de juiste overmaat hebben. Bovendien kunnen de spanen niet weg als de kopieerhuls ertussen zit, als het gat groter is kunnen de spanen nog weg gezogen worden.

muscletier
17-01-16, 13:18
40 mm is handig voor het "boren" van potschanieren.

kemo
17-01-16, 19:11
Gewoon een frees met rollager kopen dan, kan iemand die terugvinden bij cmt?
http://www.cmtonline.eu/cmt-16-mm-groeffrees-met-lager-lang-schacht-8-mm.html
Bovenstaande frees het meest geschikt?
Ik wil in 4 planken dezelfde ovalen uitfrezen. 1 plank met ovalen uit is klaar. Dit wil ik kopiŽren.

3dmazter
18-01-16, 10:06
Hier staat ie.

https://www.ecotools.nl/kantenfrees-19x25/

kemo
18-01-16, 13:47
Heeft cmt ook zo'n frezen, kosten meer, maar kan je blijkbaar wel laten scherpen achteraf?
Kan je even goed (bij ecotools dan) een kantenfrees van 12,7mm kiezen ipv 19mm? Bedoeling is toch maar om een oppervlak uit een plaat te snijden.

kemo
18-01-16, 13:57
Aha, ik heb het gevonden. Hier noemt men dat een uitloopfrees:
http://www.cmtonline.eu/catalogsearch/result/?q=Uitloopfrees+met+geleidelager+

kemo
18-01-16, 14:00
En je ziet het, groot prijsverschil met CMT, maar het voordeel is dat je deze kan laten scherpen blijkbaar, hoewel ik mij dan ook afvraag of de diameter niet wordt gewijzigd na het scherpen?
http://www.cmtonline.eu/cmt-uitloopfrees-met-kopse-geleider-19-x-25-4-mm-schacht-8-mm.html

3dmazter
18-01-16, 16:26
Naslijpen zal ongetwijfeld de diameter verkleinen.
Het zal niet veel zijn maar uiteindelijk wordt ie toch kleiner dan het lager.

Nova
18-01-16, 16:37
Naslijpen zal ongetwijfeld de diameter verkleinen.
Het zal niet veel zijn maar uiteindelijk wordt ie toch kleiner dan het lager.

Of dit http://www.cmtonline.eu/cmt-bovenfrezen/cmt-bovenfrezen-met-wisselmessen.html

kemo
18-01-16, 16:46
dan vraag ik me af waarom dure cmt frezen te kopen als je bvb. telkens precies dezelfde gaten moet boren, wat maakt dat je er na slijping niets meer mee kan doen?
met wisselmessen werken is wel heel duur, en hoe zit dat met uitlijnen dan?

kemo
20-01-16, 23:03
Zijn de goedkopere frezen zoals bvb. die van ecotools ook in BelgiŽ te koop?

houtenklaas
20-01-16, 23:29
Er is voor de OF1010/OF1400 ook een accesoire (https://www.festool.nl/Products/Accessoires/Pages/Detail.aspx?pid=486534&name=Kantenbewerking-KT-OF) te koop voor het kopieren van mallen. Dan werk je met een kogellager dat aan de OF1010 wordt gemonteerd met de hoekarm (https://www.festool.nl/Products/Accessoires/Pages/Detail.aspx?pid=486052&name=Kantenbewerking-WA-OF). Dan ben je niet meer afhankelijk van de diameter van de frees, en kan je die dus na opnieuw slijpen blijven gebruiken voor het kopieren.

kemo
21-01-16, 00:23
Wow, superinteressant! Dan moet ik dus gewoon een rechte frees kopen zonder geleidelager? Hopelijk vind ik een filmpje...

blike
21-01-16, 01:08
Als je het nog niet had gevonden.

http://festoolownersgroup.com/festool-how-to/rabbets-with-the-of-1010-and-copy-scanner-set/

:-)

Klaas
21-01-16, 07:29
Als je het nog niet had gevonden.

http://festoolownersgroup.com/festool-how-to/rabbets-with-the-of-1010-and-copy-scanner-set/

:-)

Held! Ik had dat ding ooit van m'n pa gekregen, hij had hem ooit gekocht maar nooit gebruikt. We hadden beide geen idee hoe het werkte en op het typenummer kon ik geen info of handleiding vinden. Dankzij jou nu wel!

Ik ga er eens mee stoeien. :)

kemo
21-01-16, 10:09
Ik vraag mij wel af of ik het ook kan gebruiken voor volgende toepassing:
Ik heb een strook rechthoekige multiplex met 2 'ovalen' in (ovaal is rechthoek met op beide uiteinden een halve cirkel), die ik in 3 andere identieke stroken wil kopiŽren.
Zijn er geen minimum afmetingen om te kopiŽren? En kan ik mijn mal wel boven op de 3 andere stroken leggen, aangezien de geleidelager onder de frees zit. Vermoedelijk moet ik omgekeerd werken? (mal onder de 3 andere stroken(of minder stroken al naargelang hoogte frees))

Klaas
21-01-16, 11:18
Nou, voor deze specifieke toepassing zou ik toch met een gelagerde kantenfrees werken. Je moet ze waarschijnlijk toch per stuk doen en zo'n kantenfrees met lager is veel eenvoudiger qua afstelling.

kemo
21-01-16, 13:24
Inderdaad, denk ik ook... Maar rest mij nog de vraag, een duurdere cmt frees of een goedkope via ecotools. Maar die moet ik weer bestellen... Zijn er in BelgiŽ ergens goedkopere frezen te verkrijgen die interessant kunnen zijn omdat slijpen dan toch geen optie is?

Klaas
21-01-16, 13:32
Hangt er vanaf wat je uit wilt geven. Een CMT heeft waarschijnlijk beter staal en een langere standtijd van de snedes, ook zal het lager beter zijn van kwaliteit. Ik zou mijzelf de vraag stellen: Is het voor dit ene project, of moet het vaker gebruikt gaan worden? Bij het eerste: EcoTool, bij de tweede: CMT of een ander A merk.

blike
21-01-16, 13:50
Inderdaad, denk ik ook... Maar rest mij nog de vraag, een duurdere cmt frees of een goedkope via ecotools. Maar die moet ik weer bestellen... Zijn er in BelgiŽ ergens goedkopere frezen te verkrijgen die interessant kunnen zijn omdat slijpen dan toch geen optie is?

Kemo, van waar ben je? Ik heb deze nog liggen: https://www.ecotools.nl/kantenfrees-38s/ Ongebruikt, als je niet te ver woont en je wil er om komen, mag je ze overkopen. Ik koop me dan wel eens een andere als ze weer op voorraad zijn.
Ik woon in Kieldrecht.

kemo
21-01-16, 14:01
Het is inderdaad om voorlopig even verder te kunnen, zou er momenteel niet teveel geld aan willen uitgeven. Weet alleen niet waar ik best een goedkopere frees kan kopen in BelgiŽ...
Ik heb onlangs een CMT frees gebruikt van 20mm, die in mijn bovenfrees past, gebruikt in berkenmultiplex. Denk dat het deze boor is:
http://www.cmtonline.eu/cmt-cylinderkopboor-met-cylindrische-schacht-20mm-lengte-57mm.html
Al bij de eerste gaten rook het verbrand, heb geboord met hoog toerental nochtans... Wat is de reden?? Is deze frees nu al om zeep, want slijpen wil zeggen minder dan 20mm?

kemo
21-01-16, 14:03
Dank u blike, maar dat is veel te ver rijden voor mij...

maja158
21-01-16, 18:17
Ik heb onlangs een CMT frees gebruikt van 20mm, Al bij de eerste gaten rook het verbrand, heb geboord met hoog toerental nochtans... Wat is de reden??

Hoe groter de frees, hoe lager het toerental. Vermoedelijk heb je een te hoog toerental ingesteld.

Groet,
Jan

kemo
21-01-16, 20:34
Ik ben beginnen frezen met een eerder klein toerental, maar ik ondervond dat dit niet naar behoren werkte. Ik had het gevoel dat het frezen op stand 6 het best werkte.
Op welke stand had ik dan moeten frezen?
Hopelijk is de frees nog niet te bot zodat ik ze kan wegsmijten, ik heb er een 160 gaten mee geboord in berkenmultiplex van 18mm dik...

tuoh
22-01-16, 09:55
Ik ben beginnen frezen met een eerder klein toerental, maar ik ondervond dat dit niet naar behoren werkte. Ik had het gevoel dat het frezen op stand 6 het best werkte.
Op welke stand had ik dan moeten frezen?
Hopelijk is de frees nog niet te bot zodat ik ze kan wegsmijten, ik heb er een 160 gaten mee geboord in berkenmultiplex van 18mm dik...

Je mag beide handjes kussen dat de boor het zolang volgehouden heeft:p Het is een boor en geen frees hť, gaten boren met een 1000r/min gaat een veel langere standtijd geven dan wanneer het ding ronddraait aan 15000r/min. Het type boor is perfect herslijpbaar zonder maatverlies, aan de buitenomtrek word niet geraakt tijdens het herslijper.

Het optimale toerental van deze (HW)boren ligt rond de 3000r/min.

kemo
22-01-16, 10:14
Aha, nu heb ik pas iets bijgeleerd! Bedankt!!
Het toerental van de festool bovenfrees is in te stellen in 6 standen. Welke stand geeft welk toerental, ik kan dat blijkbaar nergens terugvinden?
Een uitloopfrees/kantenfrees (http://www.cmtonline.eu/catalogsearch/result/?q=Uitloopfrees+met+geleidelager+) kan niet geslepen worden zeker zonder maatverlies?

maja158
22-01-16, 16:58
Dag kemo,

helpt dit overzicht je?
41690

Groet,
Jan

maja158
22-01-16, 17:49
Voor multiplex zou ik de rij van Maple nemen...

tuoh
22-01-16, 19:04
Zucht, nogmaals dus, een boor is GEEN frees, bovenstaande tabel doet niet ter zake hier. De snijgeometrie van een boor is niet te vergelijken met die van een bovenfrees, hier gelden dus andere regels voor.

Chenak
22-01-16, 20:21
Beste Kemo,
Ik heb het hele topic eens doorgelezen en ik neig erg naar de mening van Houtenklaas in het begin van het topic:
Het lijkt er niet op dat je erg veel ervaring met frezen hebt, dat is ook geen schande.
Maar voor je eigen veiligheid is het wel aan te raden die kennis op te doen.
Mijn advies:
Koop een goed boek over het onderwerp en vrijwel al je vragen zullen beantwoord worden.
Als voorbeeld: Complete illustrated guide to routers. Als download kost het iets van Ä12,-.
Dit boek leert je heel veel, bijvoorbeeld welke soorten freesbits er bestaan en hoe je ze gebruikt, hoe je "guided cuts maakt", "flush trimmed", etc...

Heeft Tuoh ook weer wat rust:cool:

Succes,
Hans

Nova
22-01-16, 23:21
Je moet je handleiding van je frees eens goed doornemen dan wordt het een stuk duidelijker. Daar staat nl.een tabel in met alle gegevens die jij zoekt :rolleyes:.

houtenklaas
22-01-16, 23:23
Met het intikken van OF1010 handleiding kon ik de handleiding van de OF1010 downloaden. Daarin staat dat het toerental traploos kan worden ingesteld van 9000 - 23000.

Als stand 1 9000 toeren is, dan heb je voor de extra 14000 toeren nog vijf stappen tot 23000. Dat komt neer op 2800 toeren per stap.
1 : 9000
2: 11.800
3: 15.600
4: 18.400
5: 21.200
6: 23.000

Een forum is om vragen te stellen, maar enige basale inspanning om zelf het antwoord te vinden mag wel van de vragensteller worden gevergd, toch?

trilliwilli
23-01-16, 10:04
Hmm, vragen stellen mag best, maar er zijn meerdere forumleden die de indruk hebben dat je een stuk basiskennis mist. Je krijgt daar vervolgens dan weer hulp en oplossingen voor, dus daar kun je de leden niets verwijten.

Aan jouw de taak om nu met die tips aan de slag te gaan, alvorens je weer vragen stelt, die met de gegeven tips vanzelf opgelost worden.

Je wil graag door ervaren mensen geholpen worden, maar zelf ervaring opdoen is de enige manier om het te leren.

Spaander
23-01-16, 10:12
Tuoh hoeft niet te reageren, zeker niet met een zucht :D En een antwoord heb ik nog altijd niet gekregen op mijn vraag, dan kan hij beter zwijgen ;)
Een forum bestaat toch om vragen te stellen dacht ik? Maar wie niet antwoorden wil, kan beter zwijgen :cool:
Bovendien, is mijn vraag echt zooo complex (om een heel boek te moeten gaan lezen)? :D Het is maar een vraag over het toerental per stand hť jongens :)
Zucht,
je schreef eerder "Aha, nu heb ik pas iets bijgeleerd! Bedankt!!"
Maar na dit bericht (ondanks de smileys) vraag ik mij af of dit wel zo is?
Ik denk dat 99,9 procent van de leden op dit forum genieten en leren van alles wat tuoh op dit forum schrijft, dus laat hem a.u.b. zoveel mogelijk schrijven.
En als de vraag niet zo complex is dan is het antwoord meestal ook makkelijk te vinden met zoeken.
Mvg,:).

muscletier
23-01-16, 12:39
Als je potschanieren met bovenfrees wilt "boren" moet je aan zoiets denken: http://www.geerdinkbv.nl/festool/festool-frezen/festool-beslagboor/ !!inderdaad niet verwarren met cilinderkop boren!! Voor de koopjes jagers onder ons: ecotools heeft ook 1 maat in haar assortiment.
Belangrijk is wel dat je de bovenfrees in het x-y vlak fixeert. B.v. middels een mal i.c.m. een kopierring (zoals dit topic startte).
En de max. r.p.m. niet overschrijdt: deze staat gewoon op het product vermeld.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat je de spullen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Neem altijd je eigen en andermans veiligheid in acht. Dit wordt alleen maar belangrijker naarmate de vermogens, snelheden en of krachten toenemen.
Als je daarnaast merkt dat iets niet goed werkt (geluid, zwart verbrand, trillen etc.) moet je simpelweg met de handeling stoppen. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd en of onveilig.
E.e.a. checken op het forum, ook al heb je het gelezen of op internet gevonden, kan voor sommigen ook geen kwaad (bovendien: voor stunts op internet en youtube geldt soms: do not try at home). De pro's onder ons moeten dat maar accepteren/respecteren en met geduld de vragen blijven beantwoorden. Verder mag je van de vraagsteller ook een bepaalde attitude verwachten. Zo houden we dit forum leuk.

Luc Duc
23-01-16, 13:17
Als je potschanieren met bovenfrees wilt "boren" moet je aan zoiets denken: http://www.geerdinkbv.nl/festool/festool-frezen/festool-beslagboor/ !!inderdaad niet verwarren met cilinderkop boren!! Voor de koopjes jagers onder ons: ecotools heeft ook 1 maat in haar assortiment.
Belangrijk is wel dat je de bovenfrees in het x-y vlak fixeert. B.v. middels een mal i.c.m. een kopierring (zoals dit topic startte).
En de max. r.p.m. niet overschrijdt: deze staat gewoon op het product vermeld.

Je hoeft geen expert te zijn om te weten dat je de spullen moet gebruiken waarvoor ze bedoeld zijn. Neem altijd je eigen en andermans veiligheid in acht. Dit wordt alleen maar belangrijker naarmate de vermogens, snelheden en of krachten toenemen.
Als je daarnaast merkt dat iets niet goed werkt (geluid, zwart verbrand, trillen etc.) moet je simpelweg met de handeling stoppen. Waarschijnlijk doe je iets verkeerd en of onveilig.
E.e.a. checken op het forum, ook al heb je het gelezen of op internet gevonden, kan voor sommigen ook geen kwaad (bovendien: voor stunts op internet en youtube geldt soms: do not try at home). De pro's onder ons moeten dat maar accepteren/respecteren en met geduld de vragen blijven beantwoorden. Verder mag je van de vraagsteller ook een bepaalde attitude verwachten. Zo houden we dit forum leuk.

Beslagboren in een bovenfrees met minimaal 9000 toeren???? Dan ben ik liever ver uit de buurt als je dat gaat doen. Wel eens bedacht hoeveel m/sec. dat is??? Boren doe ik met een boormachine en frezen met een freesmachine. Waarom zou gereedschap die namen hebben? Een beitel is ook niet geschikt als schroevendraaier enz.

muscletier
23-01-16, 13:35
:D Doe inderdaad alleen de dingen waar jij je veilig bij voelt. Geen probleem en erg verstandig.
Persoonlijk vind ik dit veilig en ik kan uit ervaring melden dat het goed werkt, met een mooi resultaat. Het gereedschap is er dan ook niet voor niets voor gemaakt.

Voor degenen die een indruk ervan willen krijgen: https://www.youtube.com/watch?v=YV38_XJBG54&index=21&list=PL3E2009533AB636CE

Athanor
23-01-16, 16:31
Ik heb genoemde beslagboor, die eigenlijk een frees is, onlangs nog gebruikt om potgaten te maken met mijn OF14 op de laagste snelheid ingesteld. Geen enkel probleem en een fluitje van een cent. Vergde natuurlijk wel de bereidheid en de juiste dikte van mijn beurs om in een goede frees te investeren........

Fons

Pine
23-01-16, 17:14
Vind het van festool wel verwarrend dat ze het eerst een scharnierfrees noemen en in de beschrijving een beslagboor
Zelf doe ik regelmatig gaten boren met dit soort frezen en dat gaat prima
Let wel op dat je inderdaad niet een boor koopt voor de boormachine want die zijn er inderdaad niet voor ontworpen

blike
23-01-16, 18:14
Op die beslagboren van festool staat een maximum toerental van 27000 op. Maar Festool zegt zelf ze te gebruiken op stand 1 van je bovenfrees.

muscletier
25-01-16, 08:06
Kemo, deze reactie kan ik nog niet helemaal (helemaal niet) plaatsen: de cmt boor die je showde is ook op stand 1 niet geschikt voor deze toepassing. Of heb je ons gewoon de verkeerde link gegeven? In dat geval begrijp ik niet waarom de bewerking zoveel moeite vergde... Anyway, sorry voor de herhaling, maar als de frees je straks een deel van de beitel naar je hoofd slingert kan je dat zo maar een rouwadvertentie opleveren. Dat gunnen we je natuurlijk niet.

kemo
25-01-16, 13:57
Ik heb de cylinderkopboor meegenomen van mijn atelier naar huis, en het artikelnummer komt overeen met de cylinderkopboor die ik reeds had opgegeven.
Als je kijkt naar het opgegeven toerental per diameter zie je hoe kleiner de boordiameter, hoe groter het toerental. Aangezien ik boor met 20mm, ben ik ervan uitgegaan dat ik mijn bovenfrees dus op stand 6 mag zetten...

41921

kemo
27-01-16, 19:44
Een docent hout zei mij dat je deze cylinderkopboor mag gebruiken op stand 6 in de bovenfreesmachine. De verbrande aanslag zou geen aardigheid zijn.

muscletier
06-02-16, 23:48
Het betreft hier in tegenstelling tot wat ik eerst dacht idd een freesbit. Het is echter niet de bedoeling dat je materiaal verbrand.

kemo
07-02-16, 01:30
rarara, waar zit de fout :)

Spaander
07-02-16, 11:04
rarara, waar zit de fout :)
Als trouwe lezer van dit forum lees ik altijd dat brandvlekken met zagen komen door een botte zaag of klemmen van het blad. (meer wrijving)
Misschien moet je het eens in die hoek zoeken.
Mvg,:).

kemo
07-02-16, 11:34
1. de freesbit is nieuw, en dus scherp
2. klemmen is onmogelijk bij een op- en neergaande beweging van de bovenfreesmachine

tuoh
08-02-16, 19:59
Ga hier toch nog even een paar puntjes op de I plaatsen, baat het niet, het schaad ook niet:D

Eerst al eens de juiste benaming toelichten van het stuk freesgereedschap hierboven. Alles waar je wel mee in het hout gaat maar dat niet heen en weer kan gehaald worden eens het in het hout zit noemt men een boor, kan het wel heen en weer in het hout is het een frees. Bij een boor zitten dus geen zijsneden maar enkel een kopsnede met voorsnijders.
Het spul hierboven is dus wel degelijk een boor, ook al past ze in een bovenfreesmachine:p Op de bijgevoegde beschrijving geeft de fabrikant ook per diameter de maximum toegelaten draaisnelheid van de boren weer, door deze hoge max. waarden zijn we zeker dat deze boren geschikt zijn voor gebruik op een CNC, en sommige (de kleinere diameters) ook in een bovenfrees.
Nu, deze maximum toegelaten draaisnelheid is iets heel anders dan de aanbevolen draaisnelheid voor een bepaalde bewerking, of voor het gebruik op een bepaald type machine.

Je mag ťťn ding nooit uit het oog verliezen, hoe hoger het toerental hoe hoger ook de (handmatige)aanvoer moet zijn om toch op een aanvaardbare snijsnelheid voor de boor te komen. Bij een CNC is die aanvoer razendsnel en dat benaderd in combinatie met het hoge toerental de perfectie, hier is totaal geen sprake van brandsporen of abnormaal warm lopen van de boor. De fabrikant heeft ook niet voor niks die boor uitgerust met HM inserts, deze legering is zeer slijtvast en kan heel hoge temperaturen aan en gaat dus niet snel afstompen door het warm worden van de boor.

Heel anders gaat het echter als je deze boor in een bovenfrees stopt, die machine op een zeer hoog toerental laat draaien en dan de boor handmatig en dus redelijk traag in het materiaal gaat brengen, dat geeft een enorme frictie, dus ook plenty warmte met de nodige brandsporen er gratis bovenop. Na een paar minuten werken zie je door de rook niks meer. Als het boorgat iets dieper moet en de boor dus langer in het materiaal draait heb je kans op vuurkooltjes in je boorgat:rolleyes: en dat is toch maar een twijfelachtig genoegen.

De aanvoersnelheid verhogen is praktisch niet mogelijk, ofwel schiet het vermogen van de machine tekort ofwel is de gebruiker niet snel genoeg. Er zit dus niks anders op dan de draaisnelheid te verlagen naar een meer werkbaar toerental, hoeveel dat dan is? Dat is voor iedere bewerking, iedere machine, elk te bewerken materiaal, elk merk boor, etc. anders. De enige manier is proefondervindelijk bepalen wat wel werkt.
Bovenstaande geeft voldoende weer waarom een boor uit HSS in een bovenfrees stoppen geen goed idee is. Dat ding verbrand binnen de kortste keren omdat zelfs de laagste snelheid van een bovenfrees nog veel te hoog is om een aanvaardbare snijsnelheid te bekomen.

jel2
09-02-16, 22:47
Deze uitleg verduidelijkt veel hoewel ik me bedenk dat langgatboren wel zijsnedes hebben, zij het dat het zijwaarts bewegen natuurlijk beperkt is.