PDA

Bekijk Volledige Versie : Dust Deputy voor Festool CTL26

Den Deze
13-12-15, 21:49
Mijn schoonvader heeft onlangs bij een dealer een demo gezien van een bovenfrees.
De man gebruikte een Festool stofzuiger icm een cycloon.
Nu zou hij zelf graag ook zoiets kopen, maar ik ken er helaas niet veel van (laat staan welke koppelstukken je nog apart moet kopen).

Bij gereedschappro heb je een heel aanbod: http://www.gereedschappro.nl/accessoires/producten#/?origin=c&parent=b&brand=70&cat=36&sort=1

Momenteel loopt er ook actie (http://www.gereedschappro.nl/overig/dust-deputy-deluxe-met-38-liter-metalen-drum-en-kunststof-cycloon-op-op/16994), maar geen flauw idee welke stukken er nog bijkomen.
Cycloon komt bij een CTL26 (of 36, niet zeker) te staan.

Hij gebruikt nu de D27 en de D36 slangen voor zijn zagen/frezen, binnenkort misschien ook een 50mm nodig.

Den Deze
17-12-15, 09:10
Niemand dat me hier iets meer over kan vertellen?

Hoosterw
17-12-15, 10:01
Als je in het forum even zoekt op "cycloon" krijg je een legio aan threads die over dit onderwerp gaan.
Van zelfbouw tot diverse kant en klaar oplossingen en tevens diverse oplossingen voor slangen/diameters/koppelen icm diverse merken apparaten en aansluitingen etc.

Veel leesplezier. ;)

3dmazter
17-12-15, 10:10
Het is vrij simpel.

Koop een cycloon (niet in nederland ivm veel te duur)
Kijk hiervoor op ebay, amazon of aliexpress.

Maak een bak voor op de stofzuiger.
Deze moet 100% luchtdicht zijn.
Ook het hout waar je de bak van maakt.
12mm multiplex is ook porreus.
Dus goed verven en aflakken en tochtband tussen het deksel en kit tussen de cycloon

Schroef de cycloon erop.

Zorg dat de slang van bovenop de cycloon tot de afzuiger zo dik mogelijk is. +50mm

En houdt de slang van de cycloon naar machine kort.
Dus geen 5 meter+.

En verloop stukken maak je gewoon zelf van pvc verloop en koppelstukken welke je op maat maakt met de verfafbrander.

trilliwilli
17-12-15, 20:17
Ik heb deze vorige week besteld en is vandaag binnen gekomen:

http://www.ebay.nl/itm/DUST-COMMANDER-DLX-ESD-Element-separateur-cyclone-hautes-performances-/111575350972?hash=item19fa68bebc:g:hHoAAOSwo6lWKfK f

Voor de opvangbak ga ik ook voor zo veel mogelijk kant en klaar, namelijk de emmer van een aszuiger. Die is bestand tegen de zuigkracht en luchtdicht, want hij is al voor dit doel ontworpen. De mijne komt hier vandaan:

https://www.vanmelis.nl/powerplus-powx302-aszuiger-20-liter-as-stofzuiger

Dit ga ik samenbouwen met een plaatje aluminium ertussen wat ik nog heb liggen. Er zitten namelijk gaten in het deksel die dicht moeten. Voor de slang tussen de zuiger en cycloon gebruik ik een Festool 50 mm slang, want dan is de hele zaak gelijk antistatisch. De cycloon is dat namelijk ook. Het is een beetje klussen, maar dit is snel, goedkoop en ziet er ook nog goed uit vind ik zelf. De slang van Festool is eigenlijk nog het duurste,maar hier zijn goedkopere oplossingen mogelijk als het niet antistatisch hoeft te zijn. In de lokale stofzuiger onderdelenzaak kun je dan wel slagen voor een goede slang.

Spaander
17-12-15, 20:59
@trilliwilli,
Ga je hier nog een verslag plaatsen (met plaatjes?)
Mvg,:).

trilliwilli
17-12-15, 21:23
Ben ik wel van plan. Eerst een crisis oplossen. De draaglatten van de plank waar al onze drank opstond hebben het begeven. Gelukkig geen alcoholverspilling geweest maar er nu staat er daags voor kerst een vouwkrat in de kamer met alle wijn:p

De komende twee weken ben ik vrij en hoop ik de cycloon werkend te hebben. De slang is nog niet besteld, dat moet ik nog doen.

Bogo
20-12-15, 13:49
Ik gebruik twee verschillende cyclonen.

De dust deputy voor op een festool stofzuiger i.c.m. een ctl 33. ben ik heel erg tevreden over.
deze gebruik ik voor het zware werk.

Daarnaast ben ik ook gaan figuurzagen en daar is de ctl 33 wat te krachtig voor (zuigt het werkstuk vast op de plaat)
Ik ben toen op zoek gegaan naar een kleine (en stillere) stofzuiger maar met dat fijne stof zat de zak zo dicht.

Aangezien de dust deputy zo goed werkte maar een rib uit mijn lijf had gekost ben ik gaan rondsnuffelen.
Ik heb op marktplaats voor een paar tientjes een losse cycloon op de kop getikt.
Bij de boer en bond een 26 Liter waterdicht tonnetje (zo'n witte met rode schroefdeksel) gekocht.
(Het was een gok of dat ik hem niet vacum zou trekken maar hij blijft in model. Mijn beredenering was; iets wat rond is is slecht te vervormen)
Met een gatzaag een gat in de deksel, cycloon erop en zuigen maar.
Aangezien de aansluitingen van de cycloon te klein waren voor mijn festool slangen, heb ik een oude fietsband in stukken geknipt en die over de aansluitingen gedaan.
met 2 3 lagen kon ik de slang er vast opsteken.

Werkt perfect.

Clements
20-12-15, 14:22
Ik heb op de afzuiging van mijn cnc frees ook zon dust Commander gezet en dat bevalt me prima. Stofzuiger is een nat/droog henry achtig ding. Even met ducttape de slangen vast gezet voor een test. Het beviel zo goed dat ik het gewoon heb laten zitten.
de emmer is van een as zuiger.

als je wat meer te verspanen hebt, kun je ook op een kliko een deksel met cycloon maken. Dan kun je gelijk je afval aan de weg zetten :D

mathieu
20-12-15, 15:15
Hoe goed werkt een cycloon voor schuurstof?
Ik heb de laatste tijd veel geschuurd maar dan gaat de zak van de CTL Midi toch tamelijk snel dicht zitten.
Ik heb het stof er uit geklopt in de vuilniszak, maar dat is eigenlijk niet echt de bedoeling.

woodworkpro
20-12-15, 17:12
Ik gebruik de cycloon ook veel bij schuren met de bandschuurmachine, werkt prima, er komt wel wat fijnstof in de zak van de CTL terecht maar gaat
niet dicht zitten.

Bogo
20-12-15, 18:22
De Dust deputy vangt ook veel fijn stof af.
Ik heb mijn longlifezak die ik altijd gebruikte verkocht op marktplaats, een papieren zak in de ctl gezet en die heb ik nog steeds niet hoeven te vervangen.

Maar kijk anders maar eens op http://www.thewoodwhisperer.com/videos/cyclone-separator-shootout/
Voor een leerzaam filmpje over verschillende merken cyclonen.
Dan kun je zien hoe de deputy met fijnstof omgaat.

Clements
20-12-15, 19:29
Die dust commander van ebay kost €30 en doet het ook behoorlijk goed. Als ik mijn emmer leeg gooi, komt er ook heel veel fijner stof mee.

3dmazter
20-12-15, 20:50
Het echte fijnstof gaat er gewoon doorheen hoor.
Kijk maar eens in je stofzuiger filter.

RichardK
20-12-15, 21:39
Ik ga hem zelf ook maken alleen met een grotere opvangbak.

http://www.voertonnen.nl/voertonnen/40-liter-voerton.
Een goede stofzuiger moet er ook nog komen. Daar ben ik alleen nog niet uit. Ik vind het allemaal behoorlijk prijzig. Maar goed. Mijn longen zijn nog waardevoller.

Wellicht wordt het een festool of berner. In ieder geval gaat dat wel rond de 500 euro kosten.....ai

handig18
21-12-15, 07:56
In deze tonnen zul je wel tenminste een 2-tal ringen aan moeten brengen, zodat de ton niet in elkaar wordt gezogen.
Ik heb een voerton op de ctl33 gemaakt en hier een ring in aangebracht.
Dit volstaat als ik de draaisnelheid van de stofzuiger op ongeveer de helft zet, anders zuigt hij de ton nog in elkaar bij grote aanvoer of afsluiten van de zuigopening.

Ik ga hem zelf ook maken alleen met een grotere opvangbak.

http://www.voertonnen.nl/voertonnen/40-liter-voerton.
Een goede stofzuiger moet er ook nog komen. Daar ben ik alleen nog niet uit. Ik vind het allemaal behoorlijk prijzig. Maar goed. Mijn longen zijn nog waardevoller.

Wellicht wordt het een festool of berner. In ieder geval gaat dat wel rond de 500 euro kosten.....ai

3dmazter
21-12-15, 10:17
Metalen vat op marktplaats zoeken.
Die blijven wel heel.
Zijn ook kleine van de koop

RichardK
21-12-15, 14:01
In deze tonnen zul je wel tenminste een 2-tal ringen aan moeten brengen, zodat de ton niet in elkaar wordt gezogen.
Ik heb een voerton op de ctl33 gemaakt en hier een ring in aangebracht.
Dit volstaat als ik de draaisnelheid van de stofzuiger op ongeveer de helft zet, anders zuigt hij de ton nog in elkaar bij grote aanvoer of afsluiten van de zuigopening.

Goede tip. Zal ook op marktplaats voor een metalen zoeken

degele
22-12-15, 17:51
Oneida heeft een compleet set met cycloon, slangen , vergaarbak en aansluitingen. Plug en play als het ware.
Ik heb de set een aantal maanden in gebruik en er plankenvloer, plafonds, gepleisterde muren mee geschuurd. Het fijn stof blijft (bijna) volledig in de plastic zak in de bak achter. Voldoet prima.
gr,
Danny
]40173[/ATTACHATTACH=CONFIG]40174]

mathieu
22-12-15, 19:34
Waarom zit er die dunne slang tussen de bak van de cycloon en de stofzuiger?

Mathieu

3dmazter
22-12-15, 20:06
In de zwarte bak zit een plastic opvang zak.Maar omdat de bak vacuum getrokken wordt door de stofzuiger is er kans dat de zak meegezogen wordt in de cycloon.Om dat te voorkomen zit er een dunne vacuumslang vanaf de stofzuiger naar de bak zodat deze de plastic zak in de bak vast gezogen wordt.

degele
22-12-15, 20:16
Inderdaad, bij gebruik zonder plastic zak moet het kraantje dicht. Maar ik stop er altijd een (kleine) vuilniszak in. Gemakkelijker om de bak leeg te maken. Tegen het deksel blijft nog veel stof zitten dat bij het leegmaken alle kanten uitvliegt....
gr,
Danny

3dmazter
22-12-15, 21:06
Ff erop slaan voor je em open maakt?

mathieu
22-12-15, 21:54
Je moet er maar op komen!

Den Deze
22-12-15, 22:55
Deze had ik ook al gezien, maar kost toch al een pak meer dan een gewone set met 2 plastic emmers.
Heb nog even tijd om na te denken, ze komen pas in week 3 terug binnen :)

degele
23-12-15, 17:46
Erop slaan helpt natuurlijk, maar heel fijn stof kleeft aan het deksel en moet met een borstel verwijderd worden. Niet onoverkomelijk.
gr,
Danny

Den Deze
06-01-16, 21:24
Ik wil hier nog even op terugkomen.
Bied de Festool-kit zoveel meerwaarde tov de 2 gewone plastic emmers?
Prijs is het dubbel, enkel weet ik niet hoe het zit met het statische aspect bij zo'n plastic emmers?

AdrieH
07-01-16, 10:38
Prijs is het dubbel, enkel weet ik niet hoe het zit met het statische aspect bij zo'n plastic emmers?

Daar zou ik ook graag meer over weten. ik wil graag een Dust Deputy voor mijn ctl-mini gaan zetten maar ben wat afgeschrikt door berichtjes hier en daar dat de elektronica in de Festool stofzuiger niet goed tegen de statische lading in de cycloon/emmers kunnen. Of maak ik me onterecht zorgen?

3dmazter
07-01-16, 11:18
Als ik festool was zou ik ook zeggen dat je persee de bak en cycloon van oneida moest kopen.
Daar hebben zij natuurlijk ook aandeel in.

Beetje et wij van wc eend adviseren wc eend verhaal.

Als je over vloerkleed rijdt met je plastic wieltjes wordt ie toch ook statisch.
Er staat vast nergens in de manual dat je niet over vloerkleed mag rijden

trilliwilli
07-01-16, 11:27
Festool heeft geen aandeel in Oneida. Sterker nog, ze raden af om accesoires van andere fabrikanten te gebruiken. Dat staat overigens standaard in bijna elke handleiding. Ze verkopen ook meer filters en zakken als je de cycloon juist niet gebruikt:rolleyes:

Er zijn problemen geweest met de elektriciteitsaansluiting van de stofzuigers, omdat de statische elektriciteit niet goed afgevoerd werd. De laatste versie van Oneida met de zwarte box heeft modificaties gekregen om dit te verhelpen. Alleen de prijs is fors, antistatisch is een soort toverwoord, waardoor producten twee keer zo duur worden.

Het alternatief is een gewone cycloon en een koperdraad door de slang heen doen, die je op de aarde aansluit. Ik ben voor de Dust commander gegaan, ook in antistatische uitvoering, en die was €49,- inclusief bezorgen. Dat is een pak goedkoper als de Oneida. Of die werkt weet ik niet, nog niet alle spullen zijn binnen om hem aan te sluiten op de stofzuiger.

woodworkpro
07-01-16, 11:31
Ik gebruik al jaren een oneida cycloon in combinatie met de Festool CTL26. Ook de cycloon wordt bij veelvuldig freeswerk soms flink statisch.
Om dat te voorkomen heb ik een koperen draad tussen de aansluitingen van de slangen geplaatst zodat de statische lading vanaf de machine via de stofzuiger kan worden afgevoerd.
Bij statische geladen cycloon of emmers moet je ze gewoon niet te dicht bij de stofzuiger zetten, dat kan namelijk de electronica van de stofzuiger
ontregelen.

Bogo
07-01-16, 16:49
Een echte originele dust deputhy cycloon haalt het fijne stof er bijna allemaal uit. Maar er zal altijd wel iets doorschieten naar de stofzuiger.
Dus kun je niet zonder zak, maar voordat die dichtzit ben je nogal wat tijd verder.
Van mijn figuurzaagmachine komt echt fijn stof. En ondanks dat daar geen originele dust deputy cycloon opzit doe ik nu al meer dan 3/4 jaar met dezelfde stofzak en ik kan niet zeggen dat ik iets merk aan de zuigkracht.

Kijk anders maar eens naar de wood whisperer op https://youtu.be/-Ct5R6_bj80 zodat je een idee krijgt wat een dust deputy (niet)doorlaat.