PDA

Bekijk Volledige Versie : Tuinhuis Blom3dd

Blom3dd
12-12-15, 10:58
Hallo,
Mijn plan is om de komende tijd een tuinhuis te gaan bouwen. In de afgelopen jaren heb ik aan diverse klussen bouwmaterialen overgehouden en de tijd is rijp om hiervan een tuinhuis te maken. In ons volkstuintje in het stadspark heb ik al een paar jaar een kavel ±500m2. De eerste paar jaar de boel ontgonnen want het was een verwaarloosd oerwoud. het bestaande huisje gesloopt en wat geexpirimenteerd met een groente tuintje op de Groningse klei.

39705

Ik probeer een verslagje te maken de komende tijd.

Het plan
3970639707

De vorm wordt een 6 hoek met een hap eruit dus een 7 hoek. dit omdat mijn tuin nogal langwerpig is, en deze vorm beter past. Het wordt ongeveer 40 m2 groot. 4 meter hoog, zijdes van 4m en doorsnee van 8m

Over de fundering heb ik lang nadacht, schuimbeton, schroef fundering, poeren, houten palen met kunstof kop, etc. Helaas is mijn financieėle toestand niet toereikend om hier een aantal constructeurs naar te laten kijken. Na rondvraag op de vereniging besloten om betonnen palen te maken van pvc buis.

Ik heb nu 15 palen geboord waarvan 11 van 2meter deze ga ik volgooien met beton, en dan de pvcbuis erin om deze 20cm boven het maaiveld uit laten komen, hierin draadeind om de hele zooi later te kunnen stellen ivm inklinking. Met een dompelpomp haal ik het water uit het gat en dan giet ik beton met glasvezelwapening. mijn beton mix is aardig droog, maar ik ben bang dat er toch wat cement uitspoelt. Sommige gaten lopen aardig snel vol met grondwater.
39710

Vraagje, is er een eenvoudig additief waarmee ik de portland in de beton mix kan laten zitten, of moet ik gewoon wat meer cement gebruiken.

groet en tot zover.

Ronald L.
12-12-15, 12:43
Wat je eigenlijk nodig hebt is colloļdaal beton.
Wat is de buisdiameter?
Als alternatief, wat alleen werkt als er geen waterstroming is: onderin beginnen de storten mbv een buis daarna verdichten. Meer cement wordt de beton in het algemeen niet beter van. Beton ook niet te droog maken, dan is het lastig om de buis goed te vullen.
Ik ben niet zo bekend met de groningse bodemsamenstelling, met 2 meter diep ben je dan door de klei heen?

Blom3dd
12-12-15, 17:28
Neeh met 2 meter ben je nog lang niet op vast zand, er zijn een paar sonderingen in de buurt en volgens mij zit er iets van zand op 6 meter. Pvc Buisdiameter is 125, geboord gat is 150. Mijn idee is fundering op kleef en zo licht mogelijk bouwen. ik heb 4 paalgaten van een meter diep en die heb ik als proef nu klaar. Pompen heeft weinig zin het gat loopt gelijk weer vol, of ik moet een bemalings instalatie gaan verzinnen.:eek:

poeh, ik heb zin in timmeren en met hout bezig:rolleyes:

Ronald L.
12-12-15, 18:13
Het draagvermogen op positieve kleef is beperkt met 2 meter paallengte en een gat van rond 150 met een buis van rond 125. De invloed van de negatieve kleef blijft op deze manier wel beperkt.
Gat niet leegpompen maar de buis vullen vanaf onderen met behulp van een stortkoker.

Succes

Tomtom
12-12-15, 18:29
Constructief weet ik niet genoeg van funderen om dit ontwerp te beoordelen, maar ik heb nog wel een tip mbt het water in je gaten.

Ik ga er gezien je verhaal vanuit dat je de pvc pijp wilt laten zitten in het gat. Je zou de pijp aan de onderkant kunnen dichtlijmen met een eindkap. Hij zal hierdoor waarschijnlijk gaan drijven op het grondwater, maar zodra je eer beton in stort zinkt hij wel weer. Je palen zijn ook klein genoeg om ze al deels te vullen voor je se buis in het gat laat zakken.

Blom3dd
12-12-15, 19:06
oke, goede tips.
Maar het collodiaal beton lijkt me ook wel haalbaar. alleen weet ik nog niet hoe. zetmeel, houtlijm, ik ga wel even naar http://www.schriever.nl/ even kijken of ze me daar kunnen helpen.

peter91
12-12-15, 21:10
Een keer een serre gezien waarbij de palen ook zelf geboord waren, maar dan wel tot op de zand laag.
Helaas begon dit wel te zakken doordat de grond/zand onderin in roering was geweest en pas na het eind van de bouw weer inklonk.
En kleef hielp ook niet met de pvc buizen, ook omdat het gat groter geboord was en dus laten nog telkens mooi ruimte omheen zat.(moeilijk dicht te krijgen).

mvg

pete
13-12-15, 16:44
Op je funderingsvraag kan ik niet ingaan , maar wat mij intrigeert is:
Mag je op het terrein van een stadspark in het volkstuin gedeelte 4 meter hoog bouwen? 40m2 groot?
Er zijn geen bezwaren en je krijgt een vergunning?

Blom3dd
13-12-15, 18:58
Ja das juist het toffe, het is gerelateerd aan tuin oppervlakte, eigenlijk mag ik tot 62 m2 groot. Maar ik heb al een oud schuurtje van 18m2 en ik wil ook nog een kas. Het gaat buiten de gemeente om. Jij pacht de grond en de opstal kan je verkopen. Bomen kappen/knotten is wel een gedoe. Eerst bij de vereniging indienen en dan naar de gemeente dan krijg je de aanvraag terug moet je het weer naar een andere afdeling van de gemeente sturen (mbv onleesbaar juridisch jargon) en dan willen ze ook nog geld van je.:eek:

Blom3dd
14-12-15, 09:25
Ik heb even rondgebeld en collodiaal beton is in stilstaand water niet nodig. een klein beetje meer portland kon geen kwaad. Er is wel een additief te koop bij Cugla in Breda. Rare jongens die betonlui. In praktijk is het vaak komtwelgoed. in theorie is het een wis/natuurkundige wetenschap. Wat ik wil horen is doe er wat behanglijm in of een pakje aardappel puree. Wat ik wel gevonden heb op het internet is om er wat houtas bij te doen, maar dat is meer een substituut.

Blom3dd
15-12-15, 17:52
plaatjes

3989139892

De blauwe klei wil ik gaan gebruiken in een vakwerk fitselstek muur
Eind van de week is de fundering wel klaar.

Ernest Dubois
15-12-15, 19:14
Oh ja das goeie spul, die blauw.

mans
15-12-15, 19:22
Oh ja das goeie spul, die blauw.
behalve als je tuin vol ligt, en in plaats van knollen zaaien, bloemen wilt planten.

Ronald L.
15-12-15, 20:00
Het gedeelte van het draadeind welke boven de beton uitsteekt kan je het beste beschermen tegen het cementwater, anders bestaat de kans dat de moeren er slecht opgaan. Dit kan met tape, vet of een pvc buisje oid.

WR1944
15-12-15, 20:20
Voor het maken van een fundatie voor een lichte constructie als bijvoorbeeld een houten terras wordt vaak gebruik gemaakt van dikke kartonnen kokers. Die zijn zo'n 20 tot 30 cm en gaan zo'n 1,5 m de grond in. In ieder geval tot onder de vorstgrens.
https://www.youtube.com/watch?v=EQxV6dOqVG8
Maar meestal is de ondergrond zanderig en niet zoals op veel plaatsen in Nederland van klei. Dat maakt het allemaal wat lastiger. Als het niet met kleef lukt zal je het in de oppervlakte moeten zoeken. Dan zal je de fundering zo breed moeten maken dat je de krachten over een voldoende grote oppervlakte kan verdelen om niet te veel in te klinken.

Blom3dd
15-12-15, 20:49
Het beschermen van die draadeinden schiet er een beetje bij in, tape is wel een goede tip. Tja WR1944, soms ben ik wel een beetje jaloers op de Noord Amerikanen, zoveel meer keus in de bouwmarkten, veel mensen hebben daar een cabin oid. Ik ga ook nog met zand en tegels 'op staal" hier en daar een stiep fundering maken. De bedoeling is zo veel mogelijk hergebruik.

Ik kom oorspronkelijk uit drenthe dus zandhaas en ik begin wel soms een beetje genoeg te krijgen van die plakkerige zooi. Het is wel vruchtbare grond zeggen ze.

Blom3dd
15-02-16, 18:21
De voortgang is langzaam maar gestaag.
rioleering is voorbereidt, 2 kuub zand er op gegooid, mag nog wel een laagje op...
en afgetopt met schelpen.

43456

4345343455
even een balk gepast. Via marktplaats op jacht naar hout. heb nu een aardig partijtje, alleen kan absoluut niet inschatten hoever ik hiermee kom.
een schets in blender3d van de fundering en balkenvloer
43457
43454
Ik ben nu weer lekker met hout bezig.
Mijn pa heeft een gepensioneerde architect geregeld die wat details voor me bedenkt.
In onderzoek is nog een manier om op natuurlijke wijze de boel droog te kunnen ventileren dmv natuurlijke trek iod, heb al wat plaatjes via pinterest.
43458

groet

Blom3dd
01-03-16, 09:38
44241
plankjes azobe/teak als koudebrug rot buffer voor liggerbalk.

44243
liplassen zijn goed gelukt. de laatste balk op de foto is een oude die goed in de carboleum is gezet. ik vind het erg vies spul:(

44244
wat smal dubbelglas ge-marktplaatst.

Blom3dd
01-04-16, 23:13
46226

foto's maken schiet er vaak bij in. Ik zal ook wel een paar detail foto's maken. Het werkt vordert, maar gaat niet snel. Ik hoop de komende paar mooie dagen lekker op te schieten.

Blom3dd
06-05-16, 09:46
Hallo dames en heren
Met het lekkere weer is het fijn werken, de dagen zijn al weer lang genoeg om ook savonds nog wat te doen.
Een paar dingetjes
Er gaat erg veel tijd gaat zitten om alle gereedschapjes weer ruimen.
Omdat ik (nog) geen stroomaansluiting heb, moet ik dus veel met de hand doen.ik heb wel een 2kw aggregaatje. De Prize cut bahco zaag gaat niet heel erg lang mee, maar ik kan m voor 11 euro kopen en krijg dan ook een rolmaatje erbij. Als ie bot wordt zaag ik niet meer haaks. Alternatieven; een accu festo pbsc 420 , een el cheapo tweedehands afkortzaagje. maar voor een enkele zaagsnede de agregaat aanslingeren is gedoe en lawaai.
of een betere handzaag, de bahco profcut is ±25 euro. Voor de decoupeerzaag daarvoor heb ik al accus en lader maar als ik de basis set koop krijg ik ook weer een zo'n vervelende systener a 40 piek, terwijl ik m ook in de systener van de ts55 zaag kan doen. iemand ideeėn?

4780947810

groet.

pete
06-05-16, 13:08
Ik heb de bahco profcut en het is me gelukt het handvat te breken, kan er niet meer mee zagen , en kan geen los handvat bestellen, wel die van het wisselsysteem. Daarom ook een Price cut gekocht (met gratis afbreekmesje) maar die zaagt toch minder lekker. Ik heb het nog niet gedaan, maar ik denk dat ik het handvat er af kan slopen en op de prof cut kan zetten.

Maar, waar zijn de zagen gebleven die je van opa kreeg? Met heel handvat? Waarom moet dat in plastic dat zijn eerste klus niet overleefd? Of ben ik zo sterk?

Blom3dd
06-05-16, 21:39
Ha ik was stiekem al veel verder natuurlijk.
47826
mn vriendin heeft de bouwplaats netjes opgeruimd. en de muurbalk is rond. De architect heeft een aantal met de handgetekende schetsen gemaakt. Vooral de hoekdetails zijn interessant , ik moet eerst aan hem vragen of ik ze hier mag laten zien..

@pete dus de profcut zaagt zowiezo beter? ik heb nog geen last van de handvaten gehad... In mijn veel te grote handgereedschaps assortiment zit nu ook een ryoba van de bauhaus het merk is wisent en het werkt wel lekker maar daar ga je geen dikke balken mee door zagen.
Helaas is mijn tijd ook beperkt, ik heb nog een aantal oude zagen die ik moet (bij)slijpen. maar ik moet ook al mn beitels scherp houden en mn schaven. Misschien in een verloren uurtje binnenkort.
frappant is ook dat de larix balken toch erg hard zijn en iemand zei dat het door de jaren ook harder wordt. Een groot verschil met de c24 vuren..
Nu wil ik zo snel mogelijk de hoogte in ...

47832

Moi

Arthurdeboer
06-05-16, 22:24
Gaat het goed met de fundering? Nog problemen tegengekomen? Het vordert al aardig inderdaad. Betreft het zagen, ik heb zelf erg veel schik van de Japanse zagen, ook voor balkhout een prima optie, maar voorzichtigheid is we geboden uiteraard. Je moet er niet even op gaan staan of iets dergelijks.

Blom3dd
06-05-16, 23:14
Nou problemen.. noem het uitdagingen. vooral het werken met oud hout is er een van. krom en grillig (bv zijn alle houtwormen dood, en wordt de binnenkant van de balken wel droog genoeg) Maar de tijd zal het leren. Kwam in het partijtje balken een balk tegen helemaal vol met boktor gangen :( wat een verschrikking. Tja ik heb alles zo goed als waterpas (2m) verder heb ik een aldi lazer waterpasje. het verschil is een paar centimeter over ±7meter. Het plan is dat ik eerst de boel droog wil hebben dmv van een dak, daarna volgt het aftimmeren. het geheel staat nu nog op draadeinden die ik nog wel kan stellen. als het geheel bv 1/3 van het totale gewicht is metsel ik die de poeren op.

Blom3dd
12-05-16, 08:19
Gisteren nog wat detail fotos gemaakt.

48105
48106
48107
48108

Mijn houthok is helemaal ge-update en gereorganiseerd, en ik ben lekker aan het puzzelen met het gerecyclede hout. Ik ga nu bezig met de hsb bouw standaard maten. Ik moet ook nog definitieve keuzes maken waar de raampartijen in de wanden komen.

Blom3dd
11-09-16, 10:47
zo even wat fotoos
52385
5238752390
5239152392

Blom3dd
11-09-16, 11:06
5239652397
523985239952400

Het bouwwerk vordert langzaam maar gestaag. Ik doe ook bijna alles alleen, en met handgereedschap. Bij het omhoog duwen van het gebint kreeg ik onverwacht 10 man opbezoek. er was klussendag op de vereniging en ik had wat hulp nodig, (mijn vrienden hadden het weer es te druk of kwamen te laat:mad:) Met wat hulp ging dat fluitend en het paste ook goed.
Afgelopen week de sporen gelegd en nu verder met het dak. Het is een hele puzzel. :confused: Al dat passen en meten.

kclemen
11-09-16, 12:39
Ziet er zeer netjes uit. Zie dergelijke opbouwen zeer graag, niet de standaard rechttoe rechtaan. Mijn complimenten.

Ken het "helpen" van "vrienden". Ben mijn huis aan het verbouwen en heb mijn lessen al wel geleerd.
Mis het eigenlijk dat ik geen vrienden heb met echt dezelfde interesses (elektronica & "houtbewerking").

Stuiver
11-09-16, 17:34
netjes!

Hirumili
11-09-16, 17:56
Ik vind het al knap dat je al zover bent, daar mag je zeer trots op zijn.
Dit draadje volg ik met plezier.

grt. Michael

maja158
11-09-16, 19:34
Zo zie je maar, alle goede dingen komen langzaam.
Ziet er goed uit!

Groet,
Jan

Blom3dd
13-11-16, 11:25
De herfst is nu lekker bezig, en de dagen hebben niet veel licht meer. Gelukkig gaat het nog steeds goed. Ik ben nu lekker bezig met het dak. al heb ik wel meer hinder van die vervelende zwaartekracht. Ladder op met schroefmachine, balkje rolmaat en potlood. allemaal dingen die vallen. Maar de oplossing vond ik op een rommelmarkt en voor maar 50 cent heb ik daar een echte leren timmermans gereedschapgordel gevonden. Een vriend had nog een leren buidel voor spijkers/schroeven. Nu lijk ik dus echt op een timmerman! Het sterk verdroogde leer heb ik met lijnolie weer soepel gekregen. tip op internet was een beetje azijn door de lijnolie te doen, maar ik vond dat niet echt nodig. (stinkt ook)

550885509055092

Er gaan ook wel dingen mis, zoals de h o h afstand van de osb3 plaatjes is dus 59 cm en ik heb de dakgording op 60cm :mad: maar ach, denk ik dan, tis een dak niemand loopt er op en ik ga het echt niet overdoen. Nu ben ik aan het onderzoeken hoe en wat over epdm, laatste idee is om banen te verlijmen, want het dak is ook 6 hoekig en op de internet sites kan ik alleen rechthoeken bestellen.
Lijmen kan ook pas als de temperatuur boven de +-8 graden is. Ik wil de 1.3mm variant epdm, denk ik.

55091viz in Blender3d

Binnenkort komt dak deel 2. Dan de boel een beetje in de bouwzeilen vast sjorren, en een beetje storm proof maken. ik heb al een paar vloerplaten gehaald en daarop kan ik dan mn werkbankje en een werk hoekje bouwen. :). Kan ik lekker rustig de winter door al die dak details afwerken. jeeuh..

evs
13-11-16, 14:34
Ik kan je wel wat vertellen over EDPM. Ik Heb al een aantal daken zelf gedaan. Het is heel goed zelf te doen.
Ik zou niet zelf edpm zelf gaan lijmen weet niet of je dat goed water dicht krijgt.
Ik heb het gekocht bij: http://budgetdak.nl/ als je ze mailt met je dakmaat denk, dat ze het ook wel andere vormen kunnen maken.

Leuk project.

Blom3dd
14-11-16, 16:43
@evs heb je dan de epdm nergens vast gelijmd? ook niet de kim lat en hwa's?

evs
14-11-16, 16:50
@evs heb je dan de epdm nergens vast gelijmd? ook niet de kim lat en hwa's?

IK ben een dag druk aan het lijmen geweest dus alles is gelijmd.
Kijk anders ff wat filmpjes op youtube.
https://www.mijnkluswijzer.nl/epdm-dakbedekking-leggen/

Mark Moes
14-11-16, 20:09
Epdm is ook op maat verkrijgbaar (2D). Scheelt snij-afval. Zonder ballast (grind of vegetatiedak) is het wel aan te bevelen om de epdm op de dakplaten te lijmen. Daar is speciale contactlijm voor, dak en epdm insmeren of spuiten, even drogen en dan de epdm op het dak aanbrengen. Zou ik wel met twee personen doen, vast is vast. Epdm onderling verlijmen valt op locatie niet mee. Met kit zijn grote naden nauwelijks waterdicht te houden.

Blom3dd
14-11-16, 23:46
Ik heb al een paar filmpjes gekeken en daar ziet het er erg gemakkelijk uit natuurlijk. De stroken verlijmen dat word het dus niet. Binnenkort ga ik wel een paar epdm bedrijven mailen. Vooral hopen dat de weergoden mij goed gezind zijn.

Mark Moes
14-11-16, 23:52
Ik zie net dat je uut Stadt komt. Wij werken vaker met epdm, als je hulp nodig bent met het bestellen, bel maar. Wij doen vaak zaken met Geotop, maar volgens mij leveren ze alleen aan bedrijven.

evs
15-11-16, 07:52
Ik moet wel vertellen dat de filmpjes wel een beetje een vertekend beeld geven. Het zijn kleine daken, de mensen die het doen hebben het vaker gedaan en laten niet de lastige hoekjes zien. Maar het is goed zelf te doen.
Het vergt wel wat handigheid. Je werkt met contaktlijm dus vast is vast. Zorgen dat het edpm overal strak ligt is toch nog wel lastig. Je moet in 1 keer een struk van je rol kreukelvrij vast plakken. Bij grote dakvlakken is dat best lastig.

Blom3dd
15-04-17, 07:34
Het is weer beter weer en langer licht, en ik ben weer fris van start. Ik hoop dat aan het eind van de lente mijn dak af is. Nu ben ik bezig met de dakranden klaar te maken voor de windveren, kimlatten maken en uitzoeken over daktrimmen waar het epdm in valt. Ook de totale constructie moet wat steviger. als je op het dak loopt is er nog wel een beetje torsie beweging. ik denk dat dat er pas uit is als alle wanden beplaat zijn.

62714627166271762718

Het arme houthok heeft het zwaar dit heb ik getimmerd met het meest hopeloze hout wat ik had. Laatst heb ik wat nieuw hout gehaald en ik kon een partijtje gebruikt standbouw / decorbouw hout ophalen. nu zijn er een paar liggertjes geknapt. Gelukkig blijft het wel allemaal droog genoeg.

62719
Wind en slagregen protectie. Ik hoop dat de es op de voorgrond weer beter wordt, volgens mij heeft ie last van de essen schimmel, vorig jaar had ie ook weinig blad..

@Markmoes ik heb je een pb gestuurd...

Groet

Mark Moes
15-04-17, 09:48
Gezien, waarvoor dank. Ik reageer inhoudelijk liever hier, dan kan een ander er ook nog wat van opsteken. Pikante details volgen tzt wel per pm... :D

EPDM voor vijvers is gelijk aan dat voor daken, behalve dat het officieel niet brandveilig is. Dat wil zeggen: EPDM voor daken is bestand tegen vliegvuur, zoals de vonken uit een vuurkorf. Beide zijn gewoon waterdicht.

EPDM kan 'van de rol', dus zo breed als de rol is. 2d op maat kan ook, per meter iets duurder maar het snijverlies heb je dan zelf niet. Voor erg lastige oppervlakken is 3d op maat ook mogelijk, mits er een detailtekening wordt aangeleverd. Voor 2d is dat, met ingewikkelde vormen, ook aan te raden.

In alle gevallen is het belangrijk om de maten ruim te nemen. Dus als de lengte van je dakvlak 900cm is, moet je de opstanden er bij tellen, bijvoorbeeld de mastieken ą 10x4=14cm x 2 = 28cm. Dat tel je bij je lengte van het dakvlak op: 900+28=928cm en dan nog wat overmaat, zo'n 20 cm aan weerszijden.

Twee stukken EPDM in het werk aan elkaar lijmen is niet aan te raden, gewoon op maat bestellen. Afvoeren en dergelijke kunnen, mits goed uitgevoerd, met speciale kit worden afgedicht.

Kun je een tekening maken met de maten en de vorm?

Blom3dd
15-04-17, 18:02
hey leuk, dank voor je reactie. tekening volgt een dezer dagen.

Blom3dd
25-04-17, 08:02
Dus 2 vierhoeken van 9.30 x 4.57 (standaard epdm breedte)

9.30 nok lengte
4.60 lage kant lengte
de zijdes zijn ongeveer 4.80 lang moet ik nog na meten (maar er ligt nu een heel vervelend zeil op en is bijna niet te meten met dit rot weer en in mn uppie...)

de nok wil ik laten ventileren dus daar komt een nokstuk op van een ander materiaal.

Blom3dd
29-06-17, 17:40
De tijd vliegt voorbij met al die dakdetails. Gelukkig is het eind in zicht. Epdm erop gesleurt, en geventileerde boeidelen afgemaakt.

65615656176561965620

Ik ga onder de epdm nog een laag doen van xps ondervloer spul en daarop de epdm partieel verlijmem, daarna de aluminium trim afwerken en de geventileerde nok en de hwa als laatste denk ik.
groet

Blom3dd
30-06-17, 15:33
6566565666

Balk eind details gemaakt. Een model waar regendruppels makkelijk vanaf vallen.

En zo nu en dan doe ik wat updates in blender. We zijn ook aan het nadenken over kleuren.

65664

kclemen
30-06-17, 19:33
Je laatste foto's werken niet?

Blom3dd
14-01-18, 22:53
Phoe lang geleden dat ik dit verslag bij heb gehouden. Mijn Ubuntu had ruzie met mn iphone:rolleyes:. waardoor ik al een tijdje geen foto's kon uploaden.
Status update: Dak is klaar, behalve de kachelpijp doorvoer. Een kant is al geplant met sedum plantjes. Om het wegregenen en uitwassen van het medium (glasvezelmat cocoapeat en beetje witzand) heb ik een rij rubberen speeltuin tegels gelegd.
Ik heb iets meer dan een kozijn per week gemaakt. Nu 7 stuks. Lang getwijfelt over het aanschaffen van een langgatboor. Ik heb alles toch met zaagtafel met zaagslede en lintzaag en de hand gedaan
.726737267472676726777267872679
Als jullie vragen hebben dan beantwoord ik ze graag.

Richard81
24-01-18, 20:04
Echt een mooi leuk huisje ideale werkplaats lekker afgelegen en rustig als ik dat zo zie

Blom3dd
24-01-18, 21:40
Dank, ik zit lekker in het groen van het stadspark. Maar het noorden wordt ook wel drukker, je hoort wel een eeuwig soezen van de A7 en ringweg. Het is een afgesloten tuinvereniging, dus in de winter is het erg rustig. In de zomer is de grote abeel vol in blad en dat is best een rustgevend geluid.

Pel
24-01-18, 22:30
Ik zie dit draadje nu pas, petje af voor dit project Blom, dat wordt een prachtig tuinhuis.

Groet Pel.

Richard81
25-01-18, 05:40
Als ik de foto's zo zag leek het de ideale werkplaats tussen de bomenrij het bos. Dan is die herrie van de snelweg wel een min puntje. Ben wel erg benieuwd hoe het huisje er nu bij staat?

Blom3dd
20-02-18, 10:51
Even vraagje aan jullie, Ik moet voor de kozijnen met dubbelglas nog geventileerde glaslatten maken, welke houtsoort is jullie favoriet? ik heb de keuze uit Teak, Padoek, Meranti, Eik . Ik zag laatst op facebook een betoog van de hout handel uit Arnhem dat meranti eigenlijk troep is.. ( Die van mij is al wel 30 jaar oud, maar er zit er toch wel wat verschil van kwaliteit in)

tuoh
20-02-18, 11:22
Teak en Padouk zijn de beste keuzes, zijn quasi evenwaardig.

Jelte,89
22-02-18, 23:19
Prachtig werk Blom! Heb je geen last gehad van die hevige storm 2/3 weken geleden?
Neem aan dat je toch wel even je hart vast houd met al die gevallen bomen destijds

Blom3dd
23-02-18, 09:00
Dank Jelte, Tuurlijk is er tijdens die dikke stormen meer stres. Gelukkig werd het noorden een beetje gespaard.
De eerste winter maakte ik me vooral bezorgd om het nat worden van de osb platen op het dak, ik had het wel met bouwzeilen vast gesjord. Ik kan nu misschien al zeggen dat was de meest hopeloze bouw tijd. In je eentje tijdens de korte dagen dakwerkzaamheden doen, eest de zeilen los frummelen dak op dan valt je hamer oid krijg je honger, komt de buurman kletsen, buitje tussendoor. Bouwzeil weer vast sjorren, dan alweer donker.
Ik ben erg tevreden over de osb 3 platen. Ze worden wel wat dikker door vocht maar houden het erg goed. Bij underlayment platen is er toch ietwat meer kans op delaminering, warp en torsie, dat heb ik ondervonden bij een collega tinyhouse bouwer.
Al met al qua stormschade, de achterdeur thermopeen kaduk en de voorlaatste storm is er een groot thermopeen raam omgewaaid stond redelijk schuin tegen een dikke coniferen haag. Nu is dat erg vervelend, en een tegenslag, maar het meeste glas heb ik gratis gekregen.
En elke tegenslag opent ook weer andere inzichten, zo vind ik mn achterdeur erg saai, en zou ik daar graag een mooie stijlvolle entree van willen maken.

Blom3dd
23-09-18, 10:59
Zo weer een half jaartje verder.
Even kijken hoe het stalraampje staat.
79870

Na alle regeltjes is het eindelijk zover om het dampopen spinvlies vast te maken, het is een wat dikkere variant.

79871
79872
Hoek detail een meranti plank dat vroeger een hek is geweest, zaten hier en daar best verweerde plekken tussen , vooral om de verroeste slotbouten . Na even doorbijten wordt' t het wel wat (ben tegenwoordig erg fan van de staalborstel hiermee kan je snel zien wat er mis is, daarna schaven en oppoetsen)

Op marktplaats kwam ik om de hoek een mooi partijtje lariks tegen. Inlands hout wat zelf verzaagd is. Wat me opviel was dat deze partij vrijwel noest(kwast)loos is. Het heeft ook al een aantal jaartjes gelegen. Jammer genoeg zat er bij sommige planken wel wat spint hout.

79873
Was natuurlijk vergeten om de zijkantjes van de kozijnen een likje verf te geven. Gekozen voor Copperant bio verf.

7987479875
79876
Voor de gein en omdat spiegels wel lekker vervreemdend zijn heb ik een compositie van oude spiegels gemaakt, als je erlangs loopt kun je kroon van de eiken boom zien. met zelf gefabriekte rvs ophang beugeltjes en een teak druip latje.

7987779878

nu met de achterdeur gevel bezig. En langzaam de boel wat dichter maken door deuren en ramen te plaatsen. Hoop dat ik snel aan het plaatsen van de kachel toekom.

groet,

kclemen
23-09-18, 14:39
Prachtig!

chilltuup
24-09-18, 08:18
Prachtig draadje, had dit nog niet gezien. Zal dit zeker, ook voor mijn eigen inspiratie en bouwplannen, verder volgen!

Blom3dd
28-09-18, 08:02
Dank voor de leuk reacties, Ik zal de schetstekeningen van de architect ook kunnen posten maar ik vergeet altijd om toestemming te vragen.

Iemand nog tips om ( dubbele deuren) en kozijnen te stellen?

rijsdijk
22-11-18, 23:08
Erg gaaf object! Ik volg je!

simonklein
25-11-18, 08:22
Iemand nog tips om ( dubbele deuren) en kozijnen te stellen?

Kozijnstelhoeken van GB, werkt perfect!

Blom3dd
28-11-18, 09:41
Kozijnstelhoeken kende ik nog niet, leuke tip. Een van de dubbele deuren klemt, nu kun je met de scharnieren gaan friemelen, of de schaaf cq beitel pakken, wat ook nog kan is met (kozijnstelhoeken) of vul plaatjes de boel net recht cq krom trekken zodat het (net) niet meer klemt.

jsprvndrn
17-03-19, 11:29
Heel tof draadje, ben benieuwd hoe het er nu bij staat!

Blom3dd
17-03-19, 23:22
Hoi, Het gaat goed. Er is nog steeds voortgang. even een teaser.
85826
Ik zal snel een behoorlijk update verslagje doen.