PDA

Bekijk Volledige Versie : Triton workcentre 2000

willem1958
12-10-15, 15:58
Ik zie hier op het forum regelmatig de naam Triton langskomen en meestal gaat het dan over bovenfrezen.
Ik weet niet of hier al een draadje aan gewijd is maar dit ziet er wel goed uit vind ik.
Festool heeft natuurlijk ook al een systeem waarin je kan combineren maar is ook wel aan de prijs als je van alles nodig hebt.
Ik zou graag van jullie reakties willen horen wat jullie er van vinden en dan niet of het beter of slechter is dan Festo maar gewoon wat jullie indruk is van dit systeem en de prijs/kwaliteit verhouding want Triton hanteert vriendelijke prijzen maar ik heb geen idee of alles van hun net zo goed werkt als hun bovenfrees.

Groetjes Willem

https://www.youtube.com/watch?v=dBd84tJ8pBw

Robert Hardwoodie
12-10-15, 16:48
Hoi Willem, ik denk dat het een beetje is wat je instelling is wtb houtbewerken.
Ik vind Triton een sympatiek merk, ik heb hun accuboormachine set, voor een apparaat dat ik zo nu en dan gebruik is het echt prima, ik stel daar ook geen heel hoge eisen aan.

Ook dit ding oogt erg sympatiek, en denk dat je er erg veel functionaliteit uit kan krijgen, voor als je iets gedaan moet krijgen.
Nadelen moet je zoeken in de hoek van, veel tijd kwijt zijn met ombouwen, afstellen, en op den duur speling op bewegende delen, plastic knopjes, veel plaatstaal, snel tegen de limiet van de machines aanlopen.

Ze hebben op een aantal dingen onzettend goed naar de tafelzaag van mafell gekeken, beetje gecombineerd met de inserts van festool, en er zelfs nog meer functionaliteit in weten te stoppen, waarschijnlijk voor fors minder euro's, maar aan de andere kant toch ook weer niet voor weinig, helemaal als je de frees, cirkelzaag, schaafmachine, decoupeer etc. ook nog moet aanschaffen. En misschien heb je dan veel geld uitgegeven voor "net-niet" gereedschap.
Neemt niet weg als je een bepaalde functie opvalt dat een ideale oplossing is voor het een of ander, het best prima kan zijn.

Sang
12-10-15, 18:42
YouTube anders het kanaal van april wilkerson. Zij maakt vanalles met triton gereedschap. Heeft ze allemaal gratis gekregen omdat ze zo uh.. handig is

Resetter
12-10-15, 19:51
YouTube anders het kanaal van april wilkerson. Zij maakt vanalles met triton gereedschap. Heeft ze allemaal gratis gekregen omdat ze zo uh.. handig is
En 2 aardige plus punten heeft.... Maar een bovenfrees wil ook nog steeds hebben van hun :p

Lars.
12-10-15, 20:29
Zit zelf ook al lang te twijfelen over die lunchbox planer van Triton, schijnt ook nog best goed te zijn.

willem1958
12-10-15, 22:55

Hier hebben we nog een dame die zelf vertelt dat ze nu gesponsord wordt door Laguna Tools.
Ze zijn wel bijdehand want die vrouwen trekken veel mannen die graag kijken naar een lekker wijf en zo is het leuke reclame en naamsbekendheid.
Of beter gezegd; de bedrijven zoeken gewoon een lekker ding die veel bekijks trekt.
Ik zag trouwens een maand of 2 geleden een clip van een jongen van hooguit een jaar of 17 die echt de hele werkplaats vol had met Festo en zelfs een werkpak van Festo aanhad.
Die bedrijven kijken gewoon naar wie veel kijkers heeft en de jeugd aanspreekt en die wordt gesponsord.
Hier de Laguna chick; https://www.youtube.com/watch?v=7CI6wu3Gygc

willem1958
12-10-15, 23:03
Hoi Willem, ik denk dat het een beetje is wat je instelling is wtb houtbewerken.
Ik vind Triton een sympatiek merk, ik heb hun accuboormachine set, voor een apparaat dat ik zo nu en dan gebruik is het echt prima, ik stel daar ook geen heel hoge eisen aan.

Ook dit ding oogt erg sympatiek, en denk dat je er erg veel functionaliteit uit kan krijgen, voor als je iets gedaan moet krijgen.
Nadelen moet je zoeken in de hoek van, veel tijd kwijt zijn met ombouwen, afstellen, en op den duur speling op bewegende delen, plastic knopjes, veel plaatstaal, snel tegen de limiet van de machines aanlopen.

Ze hebben op een aantal dingen onzettend goed naar de tafelzaag van mafell gekeken, beetje gecombineerd met de inserts van festool, en er zelfs nog meer functionaliteit in weten te stoppen, waarschijnlijk voor fors minder euro's, maar aan de andere kant toch ook weer niet voor weinig, helemaal als je de frees, cirkelzaag, schaafmachine, decoupeer etc. ook nog moet aanschaffen. En misschien heb je dan veel geld uitgegeven voor "net-niet" gereedschap.
Neemt niet weg als je een bepaalde functie opvalt dat een ideale oplossing is voor het een of ander, het best prima kan zijn.

Wat je zegt; behoorlijk veel functionaliteit in dit ding wel.
Zelf persoonlijk vind ik hoe ze het afkorten hebben opgelost door de zaag om te flippen en dan de zaag als afkortzaag te gebruiken over ik geloof 50 cm vind ik toch wel heel goed bedacht.
Evenals het punt van veiligheid bij het zagen van smalle delen; ze zetten de plastic clip erop en trekken het hout zo door de zaag terwijl het hout op de tafel gedrukt wordt door de kap, ik vind dat perfect.
Ook het punt dat een aantal merken cirkelzaag eronder passen vind ik wel heel klantvriendelijk van ze, zo zit je niet aan hun vast als je al een goede zaag hebt.
Ik weet niet of Mafell of Festo dit soort zaken al hadden omdat je zegt dat ze een aantal zaken afgekeken hebben maar ik vind dit hele goede oplossingen.
Over het net-niet gereedschap daar ben ik wel benieuwd naar of mensen hier iets meer over kunnen zeggen?

Viepert
12-10-15, 23:56
Lijkt iniedergeval een stuk robuuster als dat plastike ding wat ik laatst voorbij zag komen. Power8 volgens mij.
Alleen de prijs. Jij zegt dat dit een stuk goedkoper is dan Festool, maar als je alles moet gaan importeren dan lopen de kosten aardig op.

willem1958
13-10-15, 01:07
Lijkt iniedergeval een stuk robuuster als dat plastike ding wat ik laatst voorbij zag komen. Power8 volgens mij.
Alleen de prijs. Jij zegt dat dit een stuk goedkoper is dan Festool, maar als je alles moet gaan importeren dan lopen de kosten aardig op.

Ik had tot nu toe alleen clips op youtube gezien van dit ding.
Na enig zoeken zag ik 'm te koop bij bovenfrezenshop voor net iets minder dan 500 euro
Gezien de prijzen van hun bovenfrezen had ik verwacht dat dit wat goedkoper zou zijn.
Als je dan ook nog wat extra's erbij neemt loopt het toch wel op ja maar hun cirkelzagen en bovenfrezen zijn wel wat goedkoper dus als je het optelt scheelt het toch wel.
En dit is ook te gebruiken met verschillende andere merken en dat vind ik ook wel een pluspunt voor als je al een cirkelzaag hebt.
Ik zag ook dat ze nog een zaagtafel hebben voor zo'n 250 euro, die is dan niet zo uitgebreid als dat workcentre maar als je dan een eigen cirkelzaag eronder gooit of eentje van hun (2000 w voor 219) dan ben je voor weinig geld klaar, daar stond ook een clipje van op youtube zag ik.
Als het net zo goed werkt als hun bovenfrezen dan is dit gezien de prijs toch wel een aardige setje moet ik zeggen.
Maar goed, ik hoop dat er reacties komen van mensen die ervaring hebben met dit spul.

Spaander
13-10-15, 06:24
Zelf persoonlijk vind ik hoe ze het afkorten hebben opgelost door de zaag om te flippen en dan de zaag als afkortzaag te gebruiken over ik geloof 50 cm vind ik toch wel heel goed bedacht.

Ze zeggen wel eens beter gestolen dan slecht bedacht,
ik weet niet of Wolfcraft dit bedacht heeft maar zij hadden wel 20 jaar of langer geleden zo'n zaagtafel.
36788
Mvg.:)

Viepert
13-10-15, 07:42
Ik ben niet zo heel bekend met Triton en weet dus ook niet wat er allemaal te krijgen is in NL. Maar als je bvb de vandiktebank acc wil hebben dan is die (schat ik) niet in NL te verkrijgen.
En waar je bij de freez en cirkelzaag nog een ander merk kan monteren zal dat voor de vandiktebank niet werken ben ik bang. Just a thought ;)

PascalP
13-10-15, 07:55
Kijk voor Triton tools in NL eens hier:
http://www.silverlinetools-shop.nl/c/1331_1396/elektrisch-gereedschap/triton-tools/
Deze webshop is hier op het forum ook wel bekend als Esmax.

O Peatey
13-10-15, 10:19
Pas op, de prijzen hiervan zijn excl. BTW.
Volgens mij zijn ze hiermee in overtreding. Consumentenproducten dienen incl. BTW aangeprezen te worden.Toolstation is met de TRA001 dan nog € 20 goedkoper.
Zie: http://www.toolstation.nl/shop/Elektrisch+Gereedschap/d40/Freesmachines/sd460

SereN
13-10-15, 10:21
Maar goed, ik hoop dat er reacties komen van mensen die ervaring hebben met dit spul.

Ik heb geen ervaring met dit workcentre, maar wel met ander Triton materiaal. Meer bepaald hun Multistand MSA 200 (http://www.gereedschappro.nl/handgereedschap/multi-stand-msa-200-multi-functionele-driepoot-zaagbok/67) zaagbokken. Dat is natuurlijk geen echte machine, en dus niet helemaal relevant. Maar wanneer ik het filmpje van het workcentre bekijk zie ik meteen hetzelfde staalplaatmateriaal en dezelfde plastic knoppen tevoorschijn komen, dus ik heb wel een (goede?) indruk van de bouwkwaliteit.
Ik denk dat het, net zoals mijn zaagbokken, wel een stevig ding is, maar ik denk niet dat het een hoog-precisie instrument is. Ik ga er van uit dat je voor een bepaalde bewerking wel alles mooi kunt instellen, maar eens je iets veranderd ben je die referentie weer helemaal kwijt.
Het omgekeerde van een Bosch GTS10XC zeg maar, hetgeen me een zeer precieze en degelijke machine lijkt die je ook telkens makkelijk op eenzelfde manier instelt.

Maar dit is dus een gevoel dat enkel gebaseerd is op men ervaring met de zaagbokken...

Robert Hardwoodie
13-10-15, 12:35
Let wel het is een product uit 2011, igg het filmpje. Dit product is al opgevolgd door een nieuw model de TRX-7. Deze lijkt op het eerste gezicht ook een Duitse voorganger te hebben een MFT als ik de afkorting goed heb. misschien is dat iets?

willem1958
13-10-15, 13:01
Dank voor de reakties zover.
Wat ik vreemd en ook jammer vind is dat de bovenfrees door een aantal zaken verkocht wordt en de cirkelzagen kom je ook hier en daar wel tegen en met de andere artikelen van dit merk wordt het al wat lastiger of bijna onmogelijk terwijl in landen om ons heen het wel te krijgen is en ook niet naar Nederland geleverd wordt, ik begrijp de strategie van het merk niet in deze?
Zo zag ik ook pas geleden van Ryobi een mooie oplossing met een roltafel die ook weer in andere landen te krijgen is en niet in Nederland......
Ze kunnen echt goede apparaten maken want ze hadden al jaren geleden een super surfacer met automatic return, net zoiets als dat hele dure Japanse ding dus maar dan zie je hier als het om zaagtafels gaat alleen maar weer zo'n 1800 watt die misschien net iets boven het hobby niveau uitkomt, dat is nou niet je merk sterk maken lijkt me.
Nederland is dan wel een kleine markt maar andere merken brengen wel een grote range met machines uit.

O Peatey
13-10-15, 13:18
Dan bestel je toch hetgeen je nodig hebt in het buitenland! Ook reguliere zaken die hier wel te koop zijn, zijn bijv. in Duitsland veel goedkoper.
Gebruik eens de zoekfunctie: www.preisguenstiger.de
Scheelde mij € 300 op een Bosch zaagtafel en onderstel.

willem1958
16-10-15, 11:20
Dan bestel je toch hetgeen je nodig hebt in het buitenland! Ook reguliere zaken die hier wel te koop zijn, zijn bijv. in Duitsland veel goedkoper.
Gebruik eens de zoekfunctie: www.preisguenstiger.de (http://www.preisguenstiger.de)
Scheelde mij € 300 op een Bosch zaagtafel en onderstel.

Bedankt voor de link Pieter.

Groetjes Willem

Rhynix
16-10-15, 14:52
Gereedschappro heeft ook het 1 en ander van triton, waaronder de vandiktebank:

http://www.gereedschappro.nl/schaafmachine/vlak-vandiktebank-317-mm-tpt125/2331

jjjlll
16-10-15, 16:51
Lijkt trouwens wel erg op mijn Makita vandiktebank

dnj757
16-10-15, 21:01
Ik moet zeggen dat ik erg zit te twijfelen tussen dit Triton Workcentre en een zaagtafel. Voordeel van dit Triton Workcentre is dat je er met een accessoire (van 180-200 euro) een freestafel van kunt maken. Met een andere aanpassing (160 euro) is er ook een schaaf op te bevestigen en met het omdraaien van de zaagtafel is het een afkortzaag. Maar, ik twijfel of je er (makkelijk) precies mee kunt werken. De zaagtafelfunctie zou toch de meest belangrijke zijn. Daarnaast vindt ik het wat veel 'jaren 80' plaatstaal. Het nieuwere workcentre van Triton WX7 is geen optie want die heeft geen parallelgeleider die op 60 cm geplaatst kan worden.

Dus het wordt of deze of een zaagtafel (waarschijnlijk de Metabo TS 254). Heeft iemand ervaring heeft met een van deze (of allebei)?

Spaander
17-10-15, 08:26
Het nieuwere workcentre van Triton WX7 is geen optie want die heeft geen parallelgeleider die op 60 cm geplaatst kan worden.
Volgens een filmpje op youtube kan de geleider op 2 voet is ongeveer 60cm.
https://www.youtube.com/watch?v=yZd3AnlRt0I (op 2.50 min).
Mvg,:).

dnj757
18-10-15, 11:28
Volgens een filmpje op youtube kan de geleider op 2 voet is ongeveer 60cm.
https://www.youtube.com/watch?v=yZd3AnlRt0I (op 2.50 min).
Mvg,:).

Ah, inderdaad. Dankjewel! Ik heb trouwens nog een ander filmpje gezien met een soort van demonstratie. Verder is er nog weinig over te vinden en helaas ook weinig testjes of ervaringen. Maar die nieuwe Triton lijkt toch wel interessant te zijn. Met de zaagmodule is ie ongeveer even duur als de Metabo. Voordeel is dat de tafel iets groter is en dat je er een freestafel van kunt maken (en natuurlijk hem als gewone werkbank kunt gebruiken). Wat ik me nog wel afvraag hoe precies alles af te stellen is in vergelijking met een mobiele tafelzaag als de Metabo. Verder wordt het werkstuk bij de parallelgeleider niet ondersteund. Bij dunner plaatmateriaal lijkt me dat niet echt handig.

willem1958
18-10-15, 14:39
Wat de wx7 betreft heb ik ook nog niet veel op internet gezien, het is ook nog maar net sinds de laatste maanden te koop volgens mij en ik denk dat een merk als Triton minder aandacht trekt dan deWalt of Festo omdat het minder groot is.
Ik vind wel dat de oplossingen die ze laten zien voor dit modulaire spul er goed uitziet en je kan rustig beginnen en verder sparen en uitbouwen en je hebt niet al te veel ruimte nodig op deze manier.
Ze hebben soms eigenzinnige benaderingen om iets te ontwerpen want hun lamellofrees is echt iets wat geen ander merk bedacht heeft bijvoorbeeld, wat dat betreft denken ze goed na en lopen ze niet achter de andere fabrikanten aan en dat is wel een compliment waard vind ik.
Misschien heeft het merk tijd nodig hier in Nederland want het heeft even geduurd maar er zijn nu steeds meer liefhebbers van hun bovenfrezen te vinden die nu als goed beoordeeld worden voor een redelijke prijs.
Er moet wel een soort uitbreiding zijn voor als je plaatmateriaal wilt zagen, daar hebben ze het in een van de filmpjes over maar of dat hier ook te koop is weet ik niet.

dnj757
18-10-15, 21:12
Ik heb zojuist het Trition TWX7 workcentre besteld, inclusief de zaagmodule. De veelzijdigheid spreekt me erg aan. Ik heb geen ruimte om een stationaire zaagtafel huisvesten, dus hij gaat van klus naar klus in huis (op de vliering is wel wat ruimte dus daar zal ie veel staan). Uiteindelijk ga ik er ook mijn keuken mee maken. De freestafel zal er uiteindelijk ook nog wel komen. Er is overigens inderdaad een extra uitzet verkrijgbaar om plaatmateriaal te begeleiden. Deze is in de Nederlandse webshop nog niet leverbaar, maar dat komt nog wel. Het precies afstellen van de parallelgeleider zal bij een mobiele zaagtafel (als de Metabo TS 254) ook moeten. Ik ga dus wel iets in elkaar zetten om dat eenvoudig en snel te doen. Verder heb ik op een foto gezien dat de maataanduiding op de parallelgeleider fijn af te stellen is. Het zal dus wel goed komen met het precies zagen. Zodra ik hem binnen heb en aan de tand gevoeld heb, zal ik een berichtje plaatsen met mijn bevindingen.

willem1958
20-10-15, 09:49
Gefeliciteerd met de aankoop!
Ben benieuwd naar je ervaringen met de Triton.

Aeolos
20-10-15, 13:04
Benieuwd naar je ervaringen! Ik denk dat er een serieuze markt is voor multifunctionele opstellingen in een prijssegment onder dat van bijvoorbeeld Festool met haar CMS systeem. Misschien dat Triton het wťl snapt en in ieder geval een stevig, nauwkeurig product aflevert...

Klaasjandiederik
20-10-15, 14:11
Ik wil ook graag weten wat je ervaringen zijn met de zaagmodule.
Ik heb even gekeken. ziet er interessant uit

edozat1
20-10-15, 14:36
Ik ben ook erg benieuwd. Zie hier een uitgebreider filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=264YVD-Uw-g

dnj757
26-10-15, 20:22
Het WorkCentre wordt deze week geleverd, maar helaas (nog) zonder de zaagmodule. Deze staat overal in backorder. Het zal misschien nog wel 8 weken duren voordat er nieuwe voorraad is. Dus een review blijft nog even uit. Ik zal wel alvast iets posten over de werkbank binnenkort. Wordt vervolgd dus...

Knutselaertje
11-12-15, 20:48
Het WorkCentre wordt deze week geleverd, maar helaas (nog) zonder de zaagmodule. Deze staat overal in backorder. Het zal misschien nog wel 8 weken duren voordat er nieuwe voorraad is. Dus een review blijft nog even uit. Ik zal wel alvast iets posten over de werkbank binnenkort. Wordt vervolgd dus...

hi dnj757 is er al iets binnen gekomen waar je over kan schrijven? zit er aan te denken om het workcentre met freesmodule te bestellen :)

kitt1977
11-12-15, 21:31
Hier hebben we nog een dame die zelf vertelt dat ze nu gesponsord wordt door Laguna Tools.Ze zijn wel bijdehand want die vrouwen trekken veel mannen die graag kijken naar een lekker wijf en zo is het leuke reclame en naamsbekendheid.Of beter gezegd; de bedrijven zoeken gewoon een lekker ding die veel bekijks trekt.Ik zag trouwens een maand of 2 geleden een clip van een jongen van hooguit een jaar of 17 die echt de hele werkplaats vol had met Festo en zelfs een werkpak van Festo aanhad. Die bedrijven kijken gewoon naar wie veel kijkers heeft en de jeugd aanspreekt en die wordt gesponsord.Hier de Laguna chick; https://www.youtube.com/watch?v=7CI6wu3Gygcinderdaad https://www.youtube.com/user/rockynine11/featured .. hij maakt wel paar handige dingen .. maar idd wat hij allemaal heeft staan van Festool .. zou het niet graag betalen .. denk ook wel dat dit gesponserd is .. in de VS is het allemaal wat makkelijker denk ik .. als ik morgen filmpjes maak in het nederlands denk ik niet dat festool benelux of een ander merk direct komt sponseren :-)En tja April is gewoon leuk om naar kijken .. als man lol of ze nu met Triton of Makita tools werkt maakt niet uit lol :-) Geloof dat Jaybates zijn sawstop ook gekregen heeft gratis ..in ruil voor product placement :-)En zo zijn er nog wel hoopje youtubers ..die ik wat volg :-)

Knutselaertje
12-12-15, 00:09
hij lacht en praat irritant...kan ik van April niet zeggen :)

kitt1977
12-12-15, 00:13

volledig mee eens :-)

willem1958
13-12-15, 15:44

We zijn nu wel even offtopic; ik hoop dat dnj 757 dat niet erg vind en ik hoop voor hem dat de zaagmodule snel komt.
Ja dat klopt, April is leuk om te zien maar ik wordt altijd erg argwanend als zulke mensen een bepaald produkt gaan aanbevelen.
Zo denkt men hier schijnbaar dat als een bekende Nederlander een produkt aanbeveelt in een reclame dat we het dan sneller gaan kopen.
En wat die jongen van festool betreft; hij laat aardige oplossingen zien maar het is voor mij net zoiets als dat iemand met een Volkswagen overall aan gaat vertellen op tv dat Volkswagen zulke goede en schone auto's maakt, het is vooral naamsbekendheid.
Dan komt timmerman Koos me wat betrouwbaarder over alhoewel ik ondanks dat hij misschien een ouderwetse timmerman is in sommige opzichten aan z'n vakkennis soms ook nog wel'ns twijfel.
Aan de andere kant; nu is er internet en youtube terwijl we het vroeger vooral van onderlinge tips en Fine Woodworking moesten hebben.
Mensen zoals Mathias Wandell, Paul Sellers en vele anderen maken van internet een ware goudmijn.
Wat dat betreft is de tijd heel hard gegaan

Knutselaertje
13-12-15, 16:23
dnj heeft sinds de start van zijn eigen/ eerste topic sinds 26-10 niks meer op het forum gedaan. Hij zal het vast niet erg vinden.
Ik wacht nog steeds op een review van zijn workcentre....
tav het internet als goudmijn geef ik je groot gelijk, paul sellers, woodworking masterclasses, woodwhisperer, matthias wandel en zo kan ik nog ff doorgaan, zelfs timmerman Koos ( soms wel grappige opmerkingen), allemaal een verrijking voor de (startend) houtbewerker.
Mijn opmerking was voornamelijk ludiek bedoeld, hij zit er echt bij als een arrogante kwiebes die t wel eens uit zal leggen met al zijn dure speelgoedjes ( misschien door papa betaald??) los van de wellicht makkelijke toepasbaarheid van zijn plannen. Terwijl zij ( April) niet de hele tijd arrogant en irritant in de camera zit te lachen en ondanks haar triton verzameling soms best interessante filmpjes maakt. Persoonlijk kan ik niet lang naar hem kijken of luisteren. Volgens mij mag dat best gezegd worden als het er over gaat, ik haakte ook maar in.
Verder vind ik het gebruik van producten in een filmpje waarbij de artikelen gratis gekregen worden niks mis mee. De bedoeling is echter wel dat het krijgen van de gereedschappen de review niet beÔnvloedt...aan de andere kant, ben je wel gek als je je laat leiden door 1 review van iemand in een filmpje die er de schijn van heeft er betaald voor te worden omdat hij naast zijn festoolgarage de allernieuwste festool komt aanprijzen. Dan hebben we toch o.a. dit leuke forum er voor om te zorgen dat we een bredere mening kunnen vormen en inderdaad de tijd is dan erg hard gegaan, je zou gek zijn er niet van te profiteren! :)

dnj757
13-12-15, 23:22
Beste Allemaal,

Ik heb mijn zaagmodule en freesmodule binnen! Hierbij een korte review. Ik heb nog weinig tijd gehad om meer te schrijven.

REVIEW TRITON TWX7 WORKCENTRE
Ik beperk me hier even tot een opsomming van Nadelen en Voordelen.

NADELEN

1 - Hij is vrij zwaar. Dat geldt voor de modules, maar ook voor de tafel zelf. Het is zeker een teken van de gebruikte materialen en de degelijkheid van de constructie. Maar verwacht geen supermobiel heen en weer te slepen tafeltje. Als je ermee een trap op gaat moet je dat met zijn tweeŽn doen. Er zijn wel apart wielen verkrijgbaar om hem in opgeklapte toestand te makkelijker te verplaatsen. Dit moet je apart bijbestellen.

2 - De tafelmodules kunnen blijven zitten als je de tafel inklapt, maar er zit geen koffer of andere opbergmogelijkheid bij. Prima als je een werkplaats hebt met ruimte om alles mooi op te bergen, maar juist dit product leent zich voor mensen die dat niet hebben.

3 - De tafel heeft geen verstelbare poot (poten) om oneffenheden in de vloer op te vangen. Natuurlijk is dat op te vangen met een dun stukje hout o.i.d., maar dat zou beter kunnen.

4 - De stofafzuiging van de tafelzaagmodule is gemiddeld. Dat is overigens met een gewone (dyson) stofzuiger. Wellicht dat met een speciale bouwzuiger betere resultaten bereikt kunnen worden.

5 - De verstekgeleider die bij de zaagmodule wordt geleverd, heeft een kleine speling van ik schat 0,1-0,2 graden. Voor echt precisiewerk is dat te veel. De rails zijn echter van een ‘standaard’ 3/4 inch, dus met een (bijv. Incra) geleider is dat wel oplosbaar. De verstekgeleider is overigens ook als een ‘featherbord’ bruikbaar en kan worden vastgezet in de rail. Op zich is de verstekgeleider wel multifunctioneel inzetbaar.

6 - De parallelgeleider moet aan twee kanten worden vastgezet. Dat kost extra tijd. Het voordeel is dat deze dan wel echt vast zit en geen speling vertoont. De parallelgeleider kan trouwens aan twee kanten gebruikt worden: een hoge rechte kant en een 45 graden kant die ook gebruikt wordt voor dun plaatmateriaal.

VOORDELEN
1 - Hij is op veel manieren te tweaken: de hoogte van de modules is op 10 punten te verstellen om hem gelijk te krijgen met het tafelblad; de 90 en 45 graden posities zijn nauwkeurig af te stellen; de kantelgraden zijn nauwkeurig af te lezen op een grote schaal, waarbij de afleesnaald ook nauwkeurig af te stellen is; de afleesnaald van de positie van de schulpgeleider is nauwkeurig af te stellen; de uitlijning van de zaag ten opzichte van de geleiders is af te stellen; de afdekplaat is in hoogte nauwkeurig af te stellen.

2 - De parallelgeleider was op mijn tafel vrij nauwkeurig ingesteld. De afleesnaald gaf een afwijking van ongeveer 0,2mm (en hij is dus bij te stellen).

3 - De tafel is groter dan veel (mobiele) zaagtafels of freestafels. Dat geeft meer stabiliteit. Er is een zijsteun en een verlengsteun verkrijgbaar. Daarmee wordt de tafel effectief nog groter. Deze moet je wel apart bijbestellen.

4 - Hij is stevig gebouwd. De gebruikte materialen zijn van hoge kwaliteit.

5 - De freestafel kent veel instelmogelijkheden, met ook een fijnafstelling.

6 - De freestafel kan ook als een schaafmachine worden gebruikt.

7 - Bij de freestafel worden 4 ‘featherbords’ geleverd. Deze kunnen ook op de zaagmodule worden gebruikt.

8 - Als je de freestafel gebruikt met een Triton bovenfrees (ik gebruik de MOF001) is de frees van bovenaf in te stellen.

9 - Het is echt een multifunctionele tafel. De zaagfunctie en de freestafel functie hebben niet/nauwelijks te leiden onder de multifunctionaliteit. Dat is grotendeels te danken aan het slimme concept van 1 framework met verschillende modules.

10 - Trition biedt (nog) niet de mogelijkheid om op de tafel een geleiderail met invalzaag te bevestigen (zoals de MFT/3 van Festool). De aluminiumprofielen aan de zijkant van de tafel hebben wel de mogelijkheid om daar iets aan te bevestigen. Ik heb besloten om daarvoor zelf iets dergelijks maken. Daarmee geeft deze tafel je ook de mogelijkheid om exacte 90 graden hoeken te maken van plaatmateriaal. Tezamen met de freesmodule en tafelzaag heb je dan het ideale mobiele werkcentrum om keukens, etc. te bouwen.

VOOR WIE IS DEZE TAFEL GESCHIKT

Als je een complete werkplaats bouwt en alle ruimte en budget hebt, kun je beter verder kijken. Maar als je geen ruimte en budget hebt om je stationaire apparatuur te veroorloven dan biedt deze tafel veel functionaliteit voor een medium prijs (echt goedkoop is het niet). Zaagtafels zijn er wel tegen een vergelijkbare prijs, maar die bieden niet de mogelijkheid om er een freestafel van te maken. Dus als je naar de grotere en duurdere mobiele zaagtafels kijkt dan is deze Triton het overwegen waard. Zeker als je nog geen freestafel hebt (en die wel een keer wil aanschaffen).

Pel
13-12-15, 23:30
Foto's zouden welkom zijn.

Groet Pel.

Knutselaertje
14-12-15, 00:11
Thnx voor de review! erg duidelijk!
Kan je aangeven waar je em gekocht hebt? en fotootjes zijn leuk :)

willem1958
14-12-15, 17:55
Gelukkig heb je het dan eindelijk allemaal binnen.
Leuk dat je meteen een uitgebreide beschrijving plaatst en eindelijk een review van een Triton op dit forum.
Behalve de frees was er volgens mij nog niets anders over Triton geplaatst.
Net als de anderen; het zou leuk zijn als je een keer wat foto's plaatst, ook bijv van de konstruktie en de gebruikte materialen voor de kwaliteitsindruk.
Ik wens je veel plezier met je hele Triton apparatuur.

Willem

Aeolos
14-12-15, 19:02
Fijn dat je de tijd neemt om ons mee te laten delen in je ervaringen! Ben erg benieuwd naar wat detailfoto's over de langsgeleider en de constructie, natuurlijk. Of, zoals een bekend forumlid zou zeggen, FILLEMPJEEEE! :)

dnj757
14-12-15, 20:31
Ik zal in de kerstvakantie wat foto's posten en wat verdere ervaringen. Dan heb ik wat meer tijd. Er is inderdaad heel weinig te vinden over Triton. Dat is jammer, want het maakt op mij een goede indruk. Ik heb zo'n beetje alles gekocht bij: bovenfezenshop.nl (ook wel bekend als: borencotools.nl/esmax.nl/silverlinetools-shop.nl).

Ik heb overigens een invalzaag van Batavia, maar dat is m.i. een Triton. Dat is ook een goed ding. Sommigen beweren overigens dat dit een Makita is. Triton is een wat onderbelicht merk.

meenkdrie
29-03-16, 15:02
Ben wel benieuwd naar de ervaringen van de TWX7. Zeker de fence en de precisie.

Aeolos
29-03-16, 15:13
Eerste youtube video's beginnen inmiddels op te duiken - zag er een tijdje geleden 1 van April Wilkinson, die gesponsord wordt door Triton. Korreltje zout nemen dus, maar je ziet wel hoe de machine werkt en een beetje een idee van de constructie. https://www.youtube.com/watch?v=_fZanetdb5U

willem1958
29-03-16, 17:12
Ik ben ook benieuwd naar het workcentre.
Wat ik leuk vind bij Triton is dat hun benadering bij machines vaak anders is dan bij andere merken en dat vind ik prijzenswaardig.
De bovenfrezen staan goed bekend maar ook hun lamellofrees is bijzonder en bij het oude Triton 2000 workcentre was het afkorten ook heel anders dan bij andere merken.
Ze durven in ieder geval out the box te denken, ik hou wel van dat soort fabrikanten.

dulcinea
29-03-16, 17:31
Ik werk al een tijdje met de boormachines van Triton, 10,8v, zowel de gewone als de slagboormacine. Ze bevallen me allebei prima. Was destijds een setje bij Toolstation voor € 149,- de 2. Nog geen moment spijt gehad.