gutsen Wiedemann

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Hallo allen,

heeft er iemand ervaring met de spindelgutsen ( vormguts om tussen de centers te draaien) van Wiedemann

http://www.drechslertreff.net/detail.php?item=1206&d=d_WSF013OH_HSS_Spindelformrohre_13mm_ohne_Heft.php&v=382

en ook met de zware spindelgutsen met dubbele vouw. Heeft dit inderdaad voordeel bij grotere overhang of zwaarder werk? Standtijd?

http://www.drechslertreff.net/detai...re_mit_Doppelschliff_13mm_ohne_Heft.php&v=418


Welke maten worden het meest gebruikt, op een minidraaibank?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb precies met dit model geen ervaring. Wel met een 22mm schalenguts, dus aannemende dat dat hetzelfde staal is,
is dat prima, de standtijd is gewoon goed. Op een beurs heeft Marco Wiedemann mij ervan proberen te overtuigen dat
hun staal net zo goed is als high tech gesinterd poedermetaal van Thompson lathe tools. Of ik daar in helemaal mee
ga weet ik niet. Aan de andere kant, Thompson verkoopt geen 22 mm schalengutsen, dus ik kocht er toch een bij hem.

Het lijkt me wel dat 13 mm niet de meest gebruikte maat op een mini-draaibank is. Zowiezo denk ik bij 'zwaarder werk' niet
aan een mini-draaibank, en bij 'grotere overhang' herinner ik me aan het breken van een leunspaan uit Chinees gietijzer
van een HBM 450 mini draaibank.

Hoeveel vermogen heeft je minidraaibank? Welk model? Bij een Midi 350 FU of iets uit die klasse, met 750W en een
frequentieregelaar, zou ik het wel aandurven. Daaronder kan het volgens mij ook wel een maatje kleiner.

Wacht, ik zie nu dat ze of 6 of 13 mm hebben. Dat is wel lastig.

Ik gebruik er eentje van 3/8" (dus 10 mm) voor het uitdraaien van de hoek van de voet voor in de vierklauw van schalen,
maar die is van Thompson. Dat is vaak wel een zwaar stuk hout, maar zonder grote overhang en ik haal maar weinig hout
weg.
 
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank je voor je reactie, Juriaan;

Ik heb een Woodfast 305, een mini dus. Om potten te draaien gebruik ik "13 mm" schalenguts of beter gedefinieerd: de staaf heeft 16 mm doorsnede. De 10 mm schalenguts ( staaf is 13 mm) bleek teveel te vibreren bij het uithollen van een kom van 24 cm doorsnede en 10 cm diep uitgedraaid. Ik ben nog niet tot de volle capaciteit gegaan, dat is 30 cm , maar tot nu toe bleef het ding vlot draaien, lange tijd achter elkaar. . Een paar cm groter zal waarschijnlijk een heel verschil gaan maken.

De leunspaan staat nog onder garantie en ik heb er zelf ook al een paar bijgemaakt en ik heb nog wat stukjes staal liggen om er nog een paar te maken.. Daar ben ik dus niet bang voor.

Voor de vormguts, spindelguts is het per toeval dat ik de pagina van de 13 mm heb doorgestuurd, ben niet onmiddellijk daarop gefixeerd.

Heinz Wiedemann vertelde mij ook dat hun staal eenzelfde standtijd heeft als poedermetaal. Er zit 3 maal zoveel wolfram en Kobalt in als in het gewone M2 HSS staal van de ( alle) Engelse fabrikanten. Vanwege de hoge legering kunnen ze een standtijd gelijk die van poedermetaal hebben. Zijn woorden. Het is eigenlijk niet geschikt om te smeden, Wiedemann maakt dan ook geen Duitse of continentale modellen. En ook geen afruwguts bijvoorbeeld. Enkel gefreesde gereedschappen.

Dus even navragen wat de ervaringen ermee zijn.

Groeten,
Ornament
www.beeldhouwen.net
http://www.houtsnijden.eu
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank je voor de tips.

Die gebogen leunspaan komt er in ieder geval.

Een platte voor doosjes? Ik zag een soort plateau om wizards te maken, deden mij denken aan kristalen in een kubus. het is volledig horizontaal en de beitel ligt er op neer. Is het dat dat je bedoelt?

groeten,
Ornament
 

Van Caeseele omer

Nieuw lid
22 okt 2014
4
0
Maldegem-Donk Belgie
Hallo,
Vorig jaar ben ik naar de opendeurdag bij Wiedemann in Duitsland geweest heb mij daar vijf beitels gekocht zoals hierboven beschreven en moet zeggen tot mijn tot mijn grote verbazing zijn ze meegevallen.
De beitel kan zowel in kopshout en voor uithollen gebruikt worden . De aankoop van die beitels moet je doen in functie van het te draaien werkstuk vandaar deze aankoop van vijf beitels.
Op 8-9 en 10 oktober is het daar terug opendeurdag ha er terug naar toe .

Verder nog de fijne groeten, Omer
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Dank jullie voor de reacties,
Naar Wiedemann gaan zit er niet in , dat is 465 km enkele reis. Ik twijfel er niet aan dat het daar zeer leerrijk en gezellig zal zijn. Ik heb Heinz anderhalve week geleden ontmoet en gesproken op de opendeurdag van Willy van Houtte.

Omer, dank je voor het uitwisselen van je ervaringen. Veel plezier in Duitsland ze denken daar ook aan hapjes, enz

Jurriaan dank je voor de toelichting en foto. Dit type van leunspaan kende ik nog niet, moet ik ook eens gaan maken. Steun je daar eventueel ook gutsen mee, voor zover de diepte het toelaat, of werk je er met deze leunspaan enkel met uitdraaibeitels (schrapers) met een hardmetalen plaatje?

Groeten,
Ornament
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dank jullie voor de reacties,
Jurriaan dank je voor de toelichting en foto. Dit type van leunspaan kende ik nog niet, moet ik ook eens gaan maken. Steun je daar eventueel ook gutsen mee, voor zover de diepte het toelaat, of werk je er met deze leunspaan enkel met uitdraaibeitels (schrapers) met een hardmetalen plaatje?

Ik gebruik hem enkel met uitdraaibeitels, in mijn geval een haak met spaanbegrenzer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.