gutsen Wiedemann

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
Hallo allen,

heeft er iemand ervaring met de spindelgutsen ( vormguts om tussen de centers te draaien) van Wiedemann

http://www.drechslertreff.net/detail.php?item=1206&d=d_WSF013OH_HSS_Spindelformrohre_13mm_ohne_Heft.php&v=382

en ook met de zware spindelgutsen met dubbele vouw. Heeft dit inderdaad voordeel bij grotere overhang of zwaarder werk? Standtijd?

http://www.drechslertreff.net/detai...re_mit_Doppelschliff_13mm_ohne_Heft.php&v=418


Welke maten worden het meest gebruikt, op een minidraaibank?

groeten
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
http://www.beeldhouwen.net
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb precies met dit model geen ervaring. Wel met een 22mm schalenguts, dus aannemende dat dat hetzelfde staal is,
is dat prima, de standtijd is gewoon goed. Op een beurs heeft Marco Wiedemann mij ervan proberen te overtuigen dat
hun staal net zo goed is als high tech gesinterd poedermetaal van Thompson lathe tools. Of ik daar in helemaal mee
ga weet ik niet. Aan de andere kant, Thompson verkoopt geen 22 mm schalengutsen, dus ik kocht er toch een bij hem.

Het lijkt me wel dat 13 mm niet de meest gebruikte maat op een mini-draaibank is. Zowiezo denk ik bij 'zwaarder werk' niet
aan een mini-draaibank, en bij 'grotere overhang' herinner ik me aan het breken van een leunspaan uit Chinees gietijzer
van een HBM 450 mini draaibank.

Hoeveel vermogen heeft je minidraaibank? Welk model? Bij een Midi 350 FU of iets uit die klasse, met 750W en een
frequentieregelaar, zou ik het wel aandurven. Daaronder kan het volgens mij ook wel een maatje kleiner.

Wacht, ik zie nu dat ze of 6 of 13 mm hebben. Dat is wel lastig.

Ik gebruik er eentje van 3/8" (dus 10 mm) voor het uitdraaien van de hoek van de voet voor in de vierklauw van schalen,
maar die is van Thompson. Dat is vaak wel een zwaar stuk hout, maar zonder grote overhang en ik haal maar weinig hout
weg.