PDA

Bekijk Volledige Versie : Heel klein vogeltje gezocht ;)

Wimmel
20-06-15, 17:26
Ok ok, ik weet het, het word tijd dat ik weer pen kits ga bestellen, maar dat oefenen met allerlei kleine dingetjes leer ik veel meer van.

Vreemde vorm, maar het is puur spielerij en halverwege kreeg ik het idee om het een beetje een Efteling (wizard) look and feel te geven. Vandaar het sikje.

32201

Jan van der Ploeg
20-06-15, 17:44
Wimmel,
Zie https://www.woodturnerscatalog.com/p/62/6026/Turners-Select-Mini-Mushroom-Birds-9-Pack?term=bird

maja158
20-06-15, 19:17
Het hoeft niet groot te zijn om mooi te zijn. Ik vind dit geweldig!

Groet,
Jan

Wimmel
20-06-15, 19:27
Lol Jan ;).

En bedankt Maja158 (Jan).

sirjacobsd
20-06-15, 19:44
Knap gedaan Wim, maar een klein vogeltje vinden in Nederland is mij een raadsel.

Tool1
20-06-15, 19:58
Lekker bezig
ziet er goed uit
grt eelco

ferdydesmet
20-06-15, 20:13
Ziet er heel leuk uit! Geeft veel voldoening denk ik als je zo'n eindproduct realiseert :D

tom op eigen houtje
20-06-15, 20:18
Erg leuk gedaan
en belangrijkste is dat jij plezier had bij met maken
of dat vogeltje er nu inpast maakt niet zoveel uit vind ik
en als je het wilt gebruiken en nog kleiner wilt gaan
zou je er zo eentje kunnen proberen te maken voor een solitaire wesp
ik boorde voor die beestjes gaatjes in houtblokken
maar dit zou er veel leuker uitzien
mvg tom

Wim Kluck
20-06-15, 21:06
Als het klimaat nog een beetje opwarmt dan komt de kolibrie er vanzelf in.
Erg leuk gedaan. Netjes afgewerkt.

henkverhaar
20-06-15, 22:01
Sommige kolibries zijn niet groter dan hommels. En kolibries komen noordelijker voor dan je denkt (in de nieuwe wereld dan), tot in Minnesota toe (dat zijn dan wel de grotere soorten). Ons kleinste vogeltje is het goudhaantje. Da's iets groter.

rickkoorman
21-06-15, 05:48
Nou....nu is t wel een uitdaging om een bijpassend vogeltje te draaien....Zet m op !! :D

Wimmel
21-06-15, 06:44
@Ferdy: valt mee, ik ben nogal kritisch en er is best veel op aan te merken nog. Maar het is vooral leuk om te doen.
@Tom, hij komt inderdaad te hangen als versiering in de tuin van mijn pa, ik zal hem vertellen het in de nabije omgeving van zijn dieren hotel te hangen. Wie weet draai ik er nog een paar.
@Didier, Eelco, Wim: Thanks.
@Rick: No way hehe.

Paul W
21-06-15, 07:32
Leuk gedaan Wim, misschien een leuk onderkomen voor een dakloze vlieg.

Paul

Wimmel
21-06-15, 07:33
Nou....nu is t wel een uitdaging om een bijpassend vogeltje te draaien....Zet m op !! :D

Pffff Rick, waarom laat ik me ook gek maken om nog meer te gaan priegelen ;). Ik zat even te denken en het is natuurlijk niet moeilijk om een vogeltje te draaien, althans, wanneer je hem uit 2 delen laat bestaan. Dus, een stukje olijf gepakt van 3 cm ofzo (lang leve stukje pen afval) en even iets geprobeerd.

Leuk gedaan Wim, misschien een leuk onderkomen voor een dakloze vlieg.
Paul

Dan moet ie eerst langs deze dappere bewaker Paul ;).

32226

Tool1
21-06-15, 08:04
Kijk de finishing Touch

mathieu
21-06-15, 13:20
Leuk werkstuk.
Er zijn altijd wel gasten voor zo een piepkleine woning.
Bijvoorbeeld wilde bijen (metselbijen).

Roestige Spijker
22-06-15, 06:32
Heel leuk... welke beitels/gutsen heb je gebruikt ?

Wimmel
22-06-15, 07:10
Heel leuk... welke beitels/gutsen heb je gebruikt ?

Dank je, gebruikt heb ik:
Afruwguts
6 mm fingernailguts
Afsteekguts

zaag
22-06-15, 12:17
Gaaf! Zeker nu het vogeltje erbij zit!

Leo Van Der Loo
30-06-15, 04:57
Heel mooi gedaan Wim, Ik heb een paar honderd van dit soort vogelhuisjes ornamenten gemaakt, Ik heb er altijd veel plezier in om ze te maken, en zoals jij probeer ik er dingen in te brengen, en Ik durf gerust te zeggen dat er geen twee hetzelfde uitzien, altijd ander een model en verschillende houtsoorten en combinaties, Ik zal er wat foto’s van plaatsen, heb dat al eens eerder gedaan maar nu weer wat anderen :)

Oh ja en wij hebben Humming birds here, zo een foto van een Ruby throated Kolibrie, maar die wonen/nesten niet in vogelhuisjes, nestjes worden gemaakt van mos en spinnenweb materiaal :D.

32538 32539 32540 32541 32542 32543 32544 32545 32546

Piet Groeneweg
30-06-15, 07:53
Wel wat laat, maar misschien hier?
http://www.axse-shop.de/epages/61724364.sf/de_DE/?ObjectPath=/Shops/61724364/Products/S680404

Wimmel
30-06-15, 10:41
Haha, bedankt Piet, maar die draaien we gewoon zelf :).

Wimmel
30-06-15, 10:43
Heel mooi gedaan Wim, Ik heb een paar honderd van dit soort vogelhuisjes ornamenten gemaakt, Ik heb er altijd veel plezier in om ze te maken, en zoals jij probeer ik er dingen in te brengen, en Ik durf gerust te zeggen dat er geen twee hetzelfde uitzien, altijd ander een model en verschillende houtsoorten en combinaties, Ik zal er wat foto’s van plaatsen, heb dat al eens eerder gedaan maar nu weer wat anderen :)

Oh ja en wij hebben Humming birds here, zo een foto van een Ruby throated Kolibrie, maar die wonen/nesten niet in vogelhuisjes, nestjes worden gemaakt van mos en spinnenweb materiaal :D.

Hoe groot zijn ze ongeveer Leo? Is het miniatuur of juist normale grootte? Ik geniet van de diversiteit! Dat vierkante dakje vind ik overigens super en dat ga ik binnenkort zeker proberen, dat geeft het iets compleets unieks.

Leo Van Der Loo
30-06-15, 19:57
Hoe groot zijn ze ongeveer Leo? Is het miniatuur of juist normale grootte? Ik geniet van de diversiteit! Dat vierkante dakje vind ik overigens super en dat ga ik binnenkort zeker proberen, dat geeft het iets compleets unieks.

De diversiteit is juist het aantrekkelijke van deze "ornamenten" Wim, en je kunt ze natuurlijk in elke maat maken, typisch zijn ze rond de 10 tot 15 cm lang (depending on the finials) body 5cm en het dak 7cm, maar alles is variabel en moet in evenwicht zijn met al de rest, Ik ga gewoon met mijn gevoel wat dat betreft, maar ben ook een beetje afhankelijk bij de stukken hout die Ik vind, zoals waneer Ik ze met schors er aan maak, al zoek Ik natuurlijk wel voor de maten die Ik graag wil hebben, maar dat is natuurlijk altijd wat variabel.

Have fun and take care 32575

Nico Oosthoek
30-06-15, 21:42
Leuk dat vogel onderwerp. Ik heb een aantal van deze gedraaid, en ik ben ze al kwijt voor ik het weet. De 'vogeltjes' zijn ongeveer 2cm en uit een taxus tak.

jan pranger
30-06-15, 22:04
Nico je moet na het maken ook je bril niet afdoen: dan ben je ze zeker kwijt!
Groet Jan Pranger

Nico Oosthoek
30-06-15, 22:16
Jan, op onze jonge leeftijd, zit de bril meer op de neus als er naast.

Wimmel
01-07-15, 09:49
Gaaf Nico, dat ga ik ook even proberen, Kan ik nog leuk meenemen als cadeautje voor een verjaardag vandaag, als klein extraatje.

Hopen dat het een beetje lukt :).

Wimmel
01-07-15, 11:02
Al draaiende kom je op ideetjes....

De vogeltjes zijn nog niet zo strak maar het totaalplaatje doet me glimlachen.

32592

Wimmel
20-07-15, 08:49
Gisteren nog een uurtje of 3 zitten draaien en proberen. Nog zo het goede voornemen genomen om foto's te maken, maar zodra ik begonnen was heb ik er niet meer aan gedacht totdat ik klaar was. Houtdraaien is een soort van therapie, zodra je begint verdwijnt de wereld om je heen. Sorry mannen, ik beloof beterschap...

Een paar foto's om aan te geven hoe klein die dingetjes zijn.

- Ik draai eerst het middengedeelte, boor de 2 openingen en hol het huisje uit.
- Lijm hier met CA een blokje ander hout op en na 5 minuutjes drogen draai ik midden en onderkant af zoals ik het wil hebben.
- Daarna schuren, polijsten en afsteken.
- Ander stukje hout het dak van draaien
- Onderkant dak uithollen zodat deze goed klemt over het huisje. Hierdoor hoeft dit niet gelijmd te worden.

Lijmen is makkelijker, maar aangezien ik deze huisjes als oefenobjecten maak lijkt dit me slimmer, hier leer ik meer van dan gewoonweg lijmen.

Ik weet nog niet of ik hier vogeltjes voor ga draaien, ik denk dat ik eerst maar eens een stuk of 10 verschillende ga draaien en deze ophang zoals de 2 op de foto.

33276

33277

33278

33279

sirjacobsd
20-07-15, 11:30
Mooie variatie Wim die vogeltjes op de tak.
Deze had ik niet zien voorbijkomen.
De therapie moet je inderdaad qua houtdraaien zorgvuldig blijven doen.
Ik heb een voorstel.
Aan die plank boven de TV kan je nog heel veel creaties wat betreft vogelhuisjes hangen.
Groetjes Didier Sirjacobs.

Wimmel
20-07-15, 11:41
Bedankt Didier.

Die plank komt vol te hangen :).

Vraagje, voor het finishen van dit soort kleine ornamenten, zoude3n Shellawax en EEE ultrashine geschikt zijn? Ik moet iets gaan bestellen voor het finishen en volgens mij zijn dit breed toepasbare opties voor zaken welke binnenshuis neergezet worden.

ornament
20-07-15, 12:12
Toch maar eens proberen foto' te maken met je fotostudio.

groeten
Ornament

Wimmel
20-07-15, 12:14
Hehe, die stond er mooi voor Jan met de korte achternaam bij dit weekend :).

Leo Van Der Loo
20-07-15, 18:09
Wim je bent weer mooi bezig, Ik persoonlijk vind de finials te zwaar in vergelijking met de rest, en ja zoals ornament hints, foto’s van het voorwerp please, niet de hele omgeving :p ;)

Wimmel
20-07-15, 18:30
Hoi Leo, bedoel je met finials de onder of bovenkant?

Leo Van Der Loo
20-07-15, 19:41
Hoi Leo, bedoel je met finials de onder of bovenkant?

Wim een finial is een distinctief stuk, zoals op een dak of toren, maar hier ook onder een werkstuk, zoals hier aan deze twee, maar met jouw laatste vooral de onderkant vind Ik te zwaar, probeer het allemaal fijner te maken, geeft niet al break je er een stel, gebeurd bij mij nog steeds, alhoewel niet zo dikwijls meer als vroeger ;).

33297 33298 oh en een kolibrie voor je huisje 33299

Wimmel
20-07-15, 20:22
Ok duidelijk. Ennuh ik breek er voldoende hoor :).

Op dit moment probeer ik allerlei vormen uit, en ik hoop dat ik na een stuk of 10-20 huisjes gedraaid te hebben een beetje mijn eigen ding te hebben gevonden.

In ieder geval bedankt voor de constructieve kritiek, daar ben ik erg blij mee, een ander oog ziet zo veel meer dan je eigen.

Wimmel
20-07-15, 20:36
Hier een paar closeups zoals je vroeg Leo, eentje is er al door een kat naar beneden geslagen, dus daar zit een wat steviger knoop in nu :).

33304

33305 33306

Wimmel
16-08-15, 12:00
Soms gaat het helemaal mis, en door je eigen schuld. Ik had een uurtje over en wilde van een stukje hout wat ik in een partijtje schroot had gehad iets draaien. Zaten een paar scheuren in maar leek me leuk om toch te kijken wat er zou lukken. (en in de hoop dat dichter bij de kern er geen scheuren zouden zitten.)

Vogelhuisje dan maar, maar al bij het draaien bleek dat het goed fout zat. Dus met zo min mogelijk gedoe zo rap mogelijk het huisje afgemaakt. Niet de beste creatie maar ik wilde toch proberen om het heel te houden door met hele lichte cuts weinig weg te halen. Op de foto's 3 scheuren in het hout, het is een klein wonder dat het uithollen en het boren lukte.

34190
Zie de eerste scheur van onder het gaatje tot boven het gat.

34191
De 2e scheur al lijken het meerdere kleintje eigenlijk.

34192
En de 3e.

Toch is het best leuk om te eindigen ipv op te geven en weg te gooien, op deze manier leer ik ook in poreus hout draaien met hele lichte cuts.

sirjacobsd
17-08-15, 07:18
Al doende leert men Wim.
Goed gedaan.

Wimmel
17-08-15, 20:08
Ik ben met 3 huisjes bezig, hier de eerste, maar ze zijn allemaal een beetje hetzelfde qua opzet. Maar het is tijd om te stoppen, morgen evt meer foto's.

Het is te merken dat kleine dingetjes zoals het zitstokje makkelijker zijn nu omdat de draaibank beter gecentreerd/uitgelijnd is dan mijn vorige, daar kon ik met moeite een tandenprikker maken als zitstok.

34218

Tool1
17-08-15, 22:06
Mooi hoor
grt eelco

Wimmel
18-08-15, 08:36
Hangt inmiddels op het werk in een plant ;). Dan valt het mezelf ook pas echt op hoe klein ze zijn.

34243

sirjacobsd
18-08-15, 08:45
Eéntje is geentje Wim.
Er kunnen daar nog veel exemplaren inkomen hoor.
Wat kunnen we zeuren over als iemand iets mooi maakt.
Heel tof en zo blijf je op uw werk bezig met draaiwerk.
Doe zo verder.