Pennen draaien

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Goedenavond allen,

Na een jaartje bezig te zijn geweest met houtsnijden, merk ik toch dat vaker en vaker mijn interesse uitgaat naar het hout draaien. Je herkent het wel, je start op youtube met het bekijken van het een, en je eindigt altijd met iets anders, in mijn geval hout draaien en dan in het bijzonder pennen draaien. Nu heb ik nog helemaal niets aan spullen en sta dus compleet blanco tegenover wat ik nog moet aanschaffen. Ik heb een beperkt budget en geen interesse om een draaibank aan te schaffen waarop ook erg groot spul op gedraaid kan worden, ik heb daar simpelweg de ruimte niet voor ook.

Oftewel, wat zoek ik precies en ik hoop dat er iemand is welke hetzelfde doet en een paar leuke tips heeft.
- een draaibank voor het draaien van pennen en klein ander draaiwerk zoals eitjes, champignons, etc.
- welke beitels heb ik nodig?
- welke andere materialen?

En is er wellicht iemand in het midden van het land hier al druk mee bezig en wil die mij graag eens een paar uurtjes laten meekijken?

Alvast bedankt en groetjes Wim
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Hallo Wim,

Kom 31 mei naar Zwolle. Daar kun je onder andere Jan Pranger en SirJacobs Didier ontmoeten, twee zwaargewichten in de draaiwereld die je alles kunnen vertellen wat je zou willen weten. :)
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Hoi Ad,

Bedankt voor de info, ik zet deze dag vast in mijn agenda voor als ik tijd mocht hebben. Ik zal even in de topics gaan spitten wat voor dag dit is.

*Edit: gevonden!
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Mocht je een keer in de buurt van Bussum zitten wil ik je wel uitleggen hoe je een pen draait. Ook ik ben van plan om op de 31 ste naar Zwolle te gaan.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mocht je een keer in de buurt van Bussum zitten wil ik je wel uitleggen hoe je een pen draait. Ook ik ben van plan om op de 31 ste naar Zwolle te gaan.

Bedankt voor het aanbod Wim, ik reis altijd met het OV en kan zeker een keertje jouw kant op komen wanneer jou het beste uitkomt.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Mag ik vragen wat niet echt in de buurt is? :)

Ik ben vanmiddag bij VDH in Utrecht geweest, die tip las ik in een ander topic van Wim. Mooie bankjes staan, voor een redelijk bedrag maar toch wil ik dat nog niet uitgeven voor ik een en ander gezien heb. Van Jet, heerlijk stille machines.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Dank je wel Wim, maar mijn eerste aankoop zal hoogstwaarschijnlijk een 2e hands bankje worden, eerst maar eens kijken of ik het waard ben en het echt leuk vind.
 

tom op eigen houtje

Actieve deelnemer
23 nov 2014
729
1
41
Rimburg
tomopeigenhoutje.webnode.nl
Hoi Wimmel
ik wens je veel geluk bij het vinden van een goede tweedehands
( ik heb er 3 staan maar helaas zijn dat alle 3 miskopen :(
dus ik heb toch uiteindelijk een nieuwe bank gekocht en geen goedkopere Chinese bank
maar een best dure bank voor mij toch wat als resultaat geeft
dat het leren draaien 10 000 keer vlotter gaat

omdat ik het als beginend draaier erg moelijk vond om met slechte aankopen (ook al dacht ik te weten waar op te letten )
mooi werk af te leveren ik heb 6 maanden gesukelt en 3 keer een bank van 100€ gekocht achteraf duur leergeld
let bij een 2 dehands zeker goed op dat de centers recht staan ik heb begrepen dat dit zeer belangrijk is bij het pennen draaien
als je later voor een nieuwe bank gaat kijken dan is deze de moeite waar http://www.drechselbedarf-schulte.d...drechselbank_e-125_mit_elektronik_detail.html

Ik heb zijn iets grotere broertje :)
Ik heb als beginend draaier hier op het forum al enorm veel geleerd
dus je zit hier op de goede plek :)
mvg tom
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Bedankt voor de tips Tom, ik heb jouw topic van de week al met aandacht zitten lezen en daar wat leuke tips uit kunnen halen.

Ik ben blij dat de hobby bij jou goed aanslaat en je inmiddels gekozen hebt voor een mooi model, ik ga zo eens kijken of ik posts kan vinden met wat resultaten van je :).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mag ik vragen wat niet echt in de buurt is? :)

Almere. Zie ook mijn profiel ;-)

Ik ben vanmiddag bij VDH in Utrecht geweest, die tip las ik in een ander topic van Wim. Mooie bankjes staan, voor een redelijk bedrag maar toch wil ik dat nog niet uitgeven voor ik een en ander gezien heb. Van Jet, heerlijk stille machines.

De Chinese 'imitatie' van de (Taiwanese) Jet zoals o.a. HBM die voert is ongeveer even stil (ik ga er even van uit dat je de Jet 1014 of een vergelijkbaar tafelmodel bedoelt). De Taiwanese machines zijn wel wat beter afgewerkt. De chinezen zijn echter zeker de moeite waard als machine om kennis te maken met houtdraaien, zeker gezien de nieuwprijs. Als je het leuk vind wil je daarna toch gewoon een veel grotere en betere bank. Dus ook die Jet gaat maar een korte aanloopfase zijn, waarna die in de hoek terecht komt, omdat je het niet leuk vind, of omdat je een betere draaibank hebt gekocht...
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Almere. Zie ook mijn profiel ;-)



De Chinese 'imitatie' van de (Taiwanese) Jet zoals o.a. HBM die voert is ongeveer even stil (ik ga er even van uit dat je de Jet 1014 of een vergelijkbaar tafelmodel bedoelt). De Taiwanese machines zijn wel wat beter afgewerkt. De chinezen zijn echter zeker de moeite waard als machine om kennis te maken met houtdraaien, zeker gezien de nieuwprijs. Als je het leuk vind wil je daarna toch gewoon een veel grotere en betere bank. Dus ook die Jet gaat maar een korte aanloopfase zijn, waarna die in de hoek terecht komt, omdat je het niet leuk vind, of omdat je een betere draaibank hebt gekocht...

Profiel... Dat had ik inderdaad handiger kunnen doen :). Almere is niet te ver voor me om een keer te kijken, anderhalf uur met het OV, wie weet neem ik contact met je op binnenkort, mocht jij je daar tegen die tijd prettig bij voelen. Anders geen probleem uiteraard.

Ik heb net bij HBM op de site zitten kijken, dat zijn inderdaad leukere prijzen, maar welke items heb ik dan nog meer nodig?

Groter zal niet snel gebeuren, daar woon ik te klein voor of ik moet ergens een schuurtje gaan huren :)
 
Laatst bewerkt:

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Super, leuk om te horen en wat een geweldig aanbod. Ik zit nog in de oriëntatie fase (welke volgens mij bij iedereen weken of maanden kan duren om dan plots razendsnel tot actie over te gaan:) ) maar om nou een draaibank te lenen van iemand gaat me net even te ver. Ik zou doodsbang zijn door onervarenheid iets te slopen al is dat bijna niet mogelijk :).
 

bri

Actieve deelnemer
17 nov 2009
301
4
Wimmel,

Ik heb je zojuist een pb gestuurd...

Groet,

Jaap Bri
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Wim,
Ad Beumer heeft me hier al voorgesteld dat ik aanwezig zal zijn onder de demonstrateurs in Zwolle bij Masave op 31 mei samen met Jan Pranger.
Dit klopt als een bus, maar een zwaargewicht ben ik niet hoor in de termen van kilo's of lichamelijk gewicht.
Het klopt wel dat ik een gedreven iemand ben om uitdagingen aan te gaan onder het draaienwerk.
Het is mijn passie waarvan ik graag met iemand iets deel.
Hier heb je nog een link waarvan ik dit al eens op deze forum heb geplaatst hoe je balpennen kan maken.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12758-Kerstcadeautjes&highlight=cadeautjes
Uiteraard zie je dat live bij Rickkoorman.
Hopelijk mag ik u daar ontmoeten en eventueel iets bijleren.
Groetjes, Sirjacobs Didier uit België.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.