PDA

Bekijk Volledige Versie : Binnendeuren Piet Boon stijl

simonklein
22-01-15, 15:16
Ik wil een aantal binnendeuren in huis gaan maken in Piet Boon stijl, zie onderstaand voorbeeld.

Qua houtsoort, diktes en verbindingen kom ik er alleen niet uit. Iemand tips, ervaringen of voorbeelden? Bij voorbaat dank!

http://www.frankvandenboomen.nl/portfolio_images/Piet-Boon-deur-deuren-binnendeuren-2012-1.jpg

simonklein
22-01-15, 15:19
Hierbij nog een detail, het gaat dus om type 'Amsterdam'.

http://www.bodor.nl/upload/thumbnails/5fe62532a84f6c3bf0aab4fff8a4b1c2_f25411_detailfoto d.jpg

Wim Kluck
22-01-15, 15:37
Je kan ook een plaat nemen en aan beide kanten de profielen erop plakken.

PBT
22-01-15, 15:53
ik zou het inderdaad doen zoals wim kluck zegt. ff rekenen dat je aan de 38 of 40mm dik uitkomt... dikker past vaak niet in de sponning.

simonklein
22-01-15, 17:01
Ok dus gewoon platen multiplex nemen. Als ik als basis een plaat van 18mm neem en daar aan iedere kant 2 stroken van 5mm op lijm zit ik op een dikte van 38mm dat komt wel mooi uit, zal dit stevig genoeg zijn of moet ik een dikkere basis nemen?

Welk plaatmateriaal raden jullie aan? Ik zie verschillende soorten populieren en berken.

PBT
22-01-15, 17:10
ik zou idd naar een populieren of berken multiplex gaan. 18mm als basis en daar stroken van 5mm oplijmen aan beide kanten. meer dan sterk genoeg.

Willempie
22-01-15, 17:37
Dit zijn deuren van ongeveer 230 cm hoog , is dat wel recht te krijgen en te houden met multiplex ?
In ieder geval een leuke stijl en succes.
Willem

simonklein
22-01-15, 18:13
Bedankt voor de tips, ik twijfel ook nog een beetje over de stevigheid inderdaad, eerste idee was om het kader te zagen uit 40mm exterieur plaat in stroken en dan met pen in gat verbinden.

Kader uit SLS 38x140 is ook nog een optie, maar ook weer moeilijk recht te krijgen...

Alles uit MDF zou ook nog kunnen, ik heb plafondhoge kastdeuren in m'n bijkeuken gemaakt van 18mm MDF die trekken ook niet krom..

Of toch maar een hardere houtsoort kiezen? Is er iemand met praktijkervaring? ;)

HoutHans
22-01-15, 20:45
Ik heb dit soort deuren van 210 cm. hoog gemaakt in goede kwaliteit 18 mm multiplex (rondom in de verf) en die zijn jaren na dato nog kaarsrecht, maar MDF wil ook en dat is eigenlijk nog wel fijner te verwerken. De voorbeelden op je foto's lijken superstrak afgewerkt en je ziet geen nerf of wat dan ook meer; dat pleit voor MDF.

PBT
22-01-15, 22:17
ik denk dat je met mdf het probleem gaat krijgen met het vastschroeven van de scharnieren... uit ervaring...

Renault
22-01-15, 22:43
Hoe het ook zij, als je met multiplex werkt zal ik aan de lange kanten ook ff een strookje dun fineer plakken. Dan zie je die lelijk structuur van multiplex niet. Zelfde bij mdf, maar dan zou ik een dikker latje van een mm of 4 erop plakken...

PBT
22-01-15, 22:55
fijn opschuren en plamuren gaat ook goed. doe het zelf zo als ik multiplex binnendeuren afhang. Buitendeuren gaan rondom eerst 2 keer in de sealer en dan hetzelfde verhaal

Jeevanbee
22-01-15, 23:11
Gaan de verhoudingen van het profiel niet helemaal mank als je er 2x een strook van 5mm op plakt aan beide zijden? Het verschil in dikte lijkt mij op de foto's minder groot over komen namelijk. :confused:

simonklein
23-01-15, 08:48
ik denk dat je met mdf het probleem gaat krijgen met het vastschroeven van de scharnieren... uit ervaring...

Met wat langere schroeven en eventueel een 4e scharnier moet het wel lukken toch? De deur weegt 'slechts' 40 kg.

Op de foto's wordt gebruik gemaakt van verdekte scharnieren, deze vindt ik vrij 'ielig' en prijzig (rond de € 50,- per stuk) dus ik kies maar voor normale scharnieren.

simonklein
23-01-15, 08:51
Hoe het ook zij, als je met multiplex werkt zal ik aan de lange kanten ook ff een strookje dun fineer plakken. Dan zie je die lelijk structuur van multiplex niet. Zelfde bij mdf, maar dan zou ik een dikker latje van een mm of 4 erop plakken...

Bedankt voor de tip, zie je dit latje van 4mm dan niet van de voorkant weer zitten? Of frees je deze dan in? :rolleyes:

simonklein
23-01-15, 08:54
Gaan de verhoudingen van het profiel niet helemaal mank als je er 2x een strook van 5mm op plakt aan beide zijden? Het verschil in dikte lijkt mij op de foto's minder groot over komen namelijk. :confused:

Ik dacht nu aan een basisplaat van 16mm, rondom aan beide zijde een strook 12mm (totale dikte 40mm) en in het kader een smal strookje 6mm dik.

Hoe dik denk jij dan dat de stroken zijn vanaf foto? :)

PBT
23-01-15, 08:54
1 keer bij een bedrijf waar ik als zzper ingehuurd was mdf deuren afgemonteerd... waren speciale groene mdf deurplaten van 4cm. Ondanks voorboren spleets op plaatsen het mdf. vandaar dat ik een beetje huiverig ben geworden met mdf deuren. Persoonlijk heb ik liever multiplex

Renault
23-01-15, 11:01
Woeps, bedoelde 2mm. Als je dan met een 2mm kwartrondfreesje de kanten breekt (wat gebruikelijk is bij deuren) valt het niet meer op na het schilderen.

houtenklaas
23-01-15, 11:33
Je kan op de plaatsen waar de scharnieren komen een uitsparing in het MDF maken en in die uitsparingen met epoxy een stuk massief hout inlijmen. Dan schroef je de scharnieren in het massief vast.

Jeevanbee
23-01-15, 23:13
Ik dacht nu aan een basisplaat van 16mm, rondom aan beide zijde een strook 12mm (totale dikte 40mm) en in het kader een smal strookje 6mm dik.

Hoe dik denk jij dan dat de stroken zijn vanaf foto? :)

Ik schat meer in dat het rond de 4mm zit. Het lijkt maar een klein verschil, maar het kan net genoeg zijn. Anders een hoekstuk maken in meerdere varianten en kijken welke je optisch het beste bevalt...?

simonklein
24-01-15, 09:29
Woeps, bedoelde 2mm. Als je dan met een 2mm kwartrondfreesje de kanten breekt (wat gebruikelijk is bij deuren) valt het niet meer op na het schilderen.

Ik heb 2 freesjes besteld, deze had ik nog niet. Ik haal altijd even het schaafje er over maar met de frees is wel netter. Ik ben bekend met het kanten breken in de staalbouw i.v.m. betere hechtig van de coating.

Je kan op de plaatsen waar de scharnieren komen een uitsparing in het MDF maken en in die uitsparingen met epoxy een stuk massief hout inlijmen. Dan schroef je de scharnieren in het massief vast.

Ook een idee maar lijkt me vrij bewerkelijk, ik heb ook geen uitgebreide machinale. :rolleyes:

Ik schat meer in dat het rond de 4mm zit. Het lijkt maar een klein verschil, maar het kan net genoeg zijn. Anders een hoekstuk maken in meerdere varianten en kijken welke je optisch het beste bevalt...?

Ik zal een paar proefstukken maken om te kijken hoe het lijkt, kan ik gelijk het schroeven en lijmen uitproberen.

martijn v
24-01-15, 11:04
Ik ben wel benieuwd hoe zwaar zo'n deur nu word.

JPAJS
24-01-15, 11:16
Zou 16 mm multiplex nemen en dan een stalen koker profiel 15x15x2 erin verwerken. Dan heb je minder kans dat de deuren gaan kromtrekken. Zou dan in verstek er een lijst van 50 mm om heen in verstek maken. Dus deurmaat breedte (50 + 15 = 65 x 2) is 130 mm. De hoogte 100 mm omdat daar geen staal in verwerkt wordt.
Kokerprofiel met schroeven verbinden aan de grote centrale plaat. De randen kan je boven en inde hoeken verbinden met lamellos. De eerste strook kan je vast nieten en of schroeven. De tweede is mooier om te verlijmen.

25311

houtenklaas
24-01-15, 20:32
Dan kan je ook het gedeelte 'achter' de koker massief nemen, en daar de scharnieren in schroeven

Bijtel
25-01-15, 12:34
Waarom zou multiplex voor een binnendeur krom gaan trekken?

Ik heb in m'n huis drie binnendeuren van MDF en twee van multiplex. Van twee platen 18mm op elkaar gelijmd. Dat gaat allemaal prima, mits de ondergrond exact vlak is. 36mm MDF is wel loodzwaar. Niet alleen voor het hangen, maar ook in het gebruik van de deur. Ik had geen problemen met de scharnieren. Gewoon de juiste schroef kiezen. Gebruik ook gelagerde scharnieren, anders gaat de deur nog zwaarder open.

TH0M
25-01-15, 13:41
Prachtige deuren ivm met de hoge plinten. Hoor graag hoe je het uiteindelijk gaat maken en wat de maatvoering is! Over de constructie. Kan ik weinig aanvullende info geven. Zorg er alleen voor dat bij werken van de verschillende onderdelen van de deur er geen barsten in de lak ontstaan!

houtenklaas
25-01-15, 14:15
Ja, die hoge plinten en de deuren gooien hier ook hoge ogen. We hebben een huis op het oog waarvan we de hele woonverdieping gaan herindelen (werd gebruikt als kangeroewoning met inwonende familie). De relatief nieuwe keuken houden we maar verplaatsen we. Verder gaat de hele indeling op de kop. Fantaseren kost niks, eerst maar eens zien of we het rond kunnen krijgen.

ArieXI
06-06-15, 11:24
Heeft iemand al een poging gedaan om deze deur te maken? Ik heb net een nieuw huis (nou ja, eigenlijk oud dus) gekocht en daar wil ik deze look ook toepassen. Ben benieuwd naar jullie resultaten.

ArieXI
22-08-15, 09:15
Niemand?

SunRayes
22-08-15, 12:31
Niemand?

Blijkbaar.
Maar we zijn benieuwd naar je foto's :D ;)

ArieXI
22-08-15, 18:40
Dat duurt nog even. Heb net pas de eerste drie opdekkozijnen vervangen. Voordat ik eens aan de deuren kan gaan beginnen...

dirteur
24-08-15, 19:52
Wij hebben een bedrijfje in het maken van paneeldeuren.
Onze deuren maken wij van massief yellow poplar met mdf panelen.
Nu wilt het toeval dat wij een opdracht hebben gekregen om 2 Piet Boon deuren te maken. Dit hebben wij gepland in de laatste week van augustus en de eerste van september.
Als ze klaar zijn zullen we een foto plaatsen en uitleg geven hoe de deur gemaakt is.
Gr. Dirk

ArieXI
24-08-15, 21:49
Da's zekers interessant. Ben ook benieuwd naar de maatvoering van de stijlen en dorpels en hoe diep die randjes "in het echt" zijn.

dirteur
24-10-15, 18:10
Beste Arie,
Hier in het kort hoewij de Piet Boon deuren hebben gemaakt.
De juistemaatvoering van P B weten wij niet. Wij hebben ons gehouden aan de maten die onze klant heeft aangeleverd.

Voor de deurgebruiken we massief yellow poplar en het paneel 18 mm mdf.
Maatvoering:
Deur dikte 38 mm.
Stijlen 120 mmbreed.
Bovenregel 120 mmbreed.
Onderregel 240 mmbreed.
Profiel latten 5 bij30 mm.

Ons hout is 48 mmyellow poplar.
Als eerste maken wijde stijlen. Wij zagen 2 stroken van 70 mm uit 1 plank, 1 strookdraaien we 180 graden, frezen een lijmrand aan beide stroken enlijmen de stroken met constuctie lijm tegen elkaar (dit is om hetkromtrekken tegen te gaan).
Nadat de lijm isuitgehard zagen we de regels op lengte. Nu gaan we alles vlakken,hierna brengen we alles terug tot 38 mm met de vandikte bank.
In de stijlen enregels frezen we een sleuf van 18 bij 10 mm voor het paneel.
Vervolgens maken weeen verbinding voor de stijlen en regels.
We zagen het paneelop maat en gaan hierna de deur in elkaar zetten.
Voor de verbindingengebruiken we constructie lijm, om het paneel vast te zetten in desleuf gebruiken we gewone houtlijm.
Na het klemmen enuitharden van de lijm verwijderen we eventuele lijmresten.
We zagen nu deprofiel latten ruw op maat en verfijnen dit met de vandikte bank.
De deur is 38 mm,het paneel 18 dus aan beide kanten houden we 10 mm over voor hetprofiel. Dit is 5 mm dik dus 5 en 5 + 18 + 5 en 5= 38, perfect.
De latten zetten wealleen vast met houtlijm omdat we deze zo strak mogelijk willenhouden.
Wat wel noodzakelijkis, is het zagen van de latten op maat met een festool sym 70.
Hiermee kan je metje zwaaihaak exact de hoek overbrengen op je zaag, dit is een mustwant bij zulke strakke deuren is een naadje in de hoek absoluut uitden boze.
Hierna schuren,eventueel plamuren indien nodig en gronden, klaar.
De klant enuiteraard ook wij waren zeer tevreden over het eind resultaat, P Bmisschien niet maar ja je kunt het niet iedereen naar ze'n zin maken.
Uiteindelijk was deklant nog niet de helft van de prijs kwijt als voor een P B deur.
We hopen dat je hieriets aan hebt.
Bijgevoegd nog 2foto's van de deuren, 1 onbehandeld en 1 gegrond.

Groeten, Dirk enJacco

3733037329

dirteur
24-10-15, 18:18
ps. Je kan natuurlijk de stijlen en de regels net zo breed maken als jezelf wilt, dit was bij ons de wensen van de klant.
Gr. Dirk

Bijtel
25-10-15, 12:50
Mooie deuren, bedankt voor de uitleg.

De panelen zijn gelijmd? Dat wordt toch altijd afgeraden?

dirteur
25-10-15, 14:33
Als de panelen van hout zouden zijn is dat inderdaad af te raden. De kans op schuren is dan erg groot. Met mdf is daar geen spraken van.
Het voordeel van het verlijmen van de mdf panelen is dat a: ze rammelen nooit, b: draagt bij aan de stevigheid van de deur.

Als er iemand op dit forum toevallig de exacte maatvoering van de stijlen enz weet van een originele Piet Boon deur dan willen wij dit graag vernemen.

Gr. Dirk

TH0M
25-10-15, 20:01
Hele mooie deur. Bedankt voor het delen en het bouwverslag.

Verschil met de Piet Boon deur uit de openingspost is dat bij deze de lijsten niet in verstek zijn gezaagd maar stomp en met een vellingskantje. Dit komt ook terug in het frame van de deur.

dirteur
25-10-15, 23:26
Dit is juist. Echter de klant wilde geen vellingskantje tussen de stijlen en regels waardoor we voor deze optie hebben gekozen.

Bijtel
27-10-15, 08:58
Ik vind de detaillering wel mooi van dit soort deuren. Zelf zou ik het ook niet in verstek doen.

Voor mijn huis ga ik ook een aantal binnendeuren maken. Afmetingen stijlen en regels worden afgestemd op het glas in lood wat ik al heb staan. Ik wil strakke deuren, maar het glas in lood moet er wel goed in staan. De houtsoort weet ik ook nog niet. Moet maar eens op zoek naar een houthandel in de buurt (suggesties in regio Rotterdam?). Dat yellow poplar klinkt ook interessant. Ik denk dat gewoon vuren van de plaatselijke groothandel wat te grof is en teveel gaat werken.

dirteur
27-10-15, 20:02
Wat ons betreft heb je gelijk.
Wat het hout betreft voor je binnendeuren.
Ons bedrijf in het maken van paneeldeuren bestaat nu ongeveer 12 jaar.
Wij zijn begonnen met vuren maar hier zijn we nooit tevreden over geweest. Regelmatig kregen we klachten van klanten dat de deuren gekrompen waren. Wij zijn toen gaan experimenteren met grenen, dit beviel al beter maar qua frees resultaat waren we niet echt tevreden. De klachten waren wel een heel stuk minder maar toch kwam het weleens voor dat we terug moesten naar een klant.
Na verloop van tijd kregen we toen een tip van een meubelmaker om eens yellow poplar te gebruiken. O.k het is wat duurder maar het is zulk prettig hout.
We werken nu ruim 7 maar met yellow poplar en zijn in al die jaren 1 keer naar een klant terug gemoeten omdat er 1 stijl kromgetrokken was.
Yellow poplar werkt nagenoeg niet, freest heerlijk, bijna geen knoesten, met andere woorden top hout zeker voor deuren.
Het probleem echter is dat het bij de professionele bouwmarkten zoals pontmeyer, jongeneel, bouwmaat enz niet bekend is.
Wij kopen het momenteel bij Home hout in Zeist, zij zijn hoofdimporteur Nederland, maar het is ook bij de betere houthandels te koop zoals de Nijmweegse fijn houthandel.

gr. Jac en Dirk

Bosquet
29-10-15, 10:57

Als je écht deuren in de stijl van Piet Boon wilt, hou dan ook rekening met zijn wijze van bevestiging van de draaipunten. Zijn deuren hebben niet als te doen gebruikelijk scharnieren die in het kozijn vallen, maar een draaipunt op ca. 15 cm van de zijkant van de deur aan zowel boven als onderzijde... Zal er eens even een plaatje van opzoeken.

Bosquet
29-10-15, 11:18
Dit bedoelde ik...

37521

dirteur
29-10-15, 12:15
Beste Ekko,
Ik weet wat je bedoelt.
Hier hebben we over gesproken maar onze klant ging gebruik maken van verborgen scharnieren, ook regelmatig gebruikt bij PB deuren en daar waren de stijlen breed genoeg voor.
gr. Dirk

Bosquet
29-10-15, 13:42
Ik heb de deuren gezien die jullie gemaakt hebben, Dirk. Erg mooi geworden !!!

ArieXI
29-10-15, 21:05
Potdikkie! Die deuren zien er goed uit. Ik wilde inmiddels al bijna een kant en klare deur (Skantrae Cube) gaan verbouwen naar zo'n Piet Boon model, maar nu ik deze zie, begint het weer te kriebelen om ze zelf te maken. Mooi gemaakt en wat een duidelijk bouwverslag. Top!

seb
01-11-15, 09:16
@Directeur: die yellow poplar, is dat dan wat ook yellow pine genoemd word? Of is dit een totaal andere houtsoort?

dirteur
01-11-15, 09:59
goedemorgen Seb,
Yellow pine is volgens mij amerikaans grenen en komt van een dennenboom, yellow poplar komt ook uit amerika maar is van de tulpenboom.
De verschillen zijn volgens mij dat pine een zacht hout soort is en poplar een hardhout soort, tevens is de kleur heel anders. Pine is heel erg geel en poplar kan heel groen tot bruin rood zijn.
Mvrgr, Dirk

simonklein
03-02-16, 21:31
Beste Arie,
Hier in het kort hoewij de Piet Boon deuren hebben gemaakt.
De juistemaatvoering van P B weten wij niet. Wij hebben ons gehouden aan de maten die onze klant heeft aangeleverd.

Voor de deurgebruiken we massief yellow poplar en het paneel 18 mm mdf.
Maatvoering:
Deur dikte 38 mm.
Stijlen 120 mmbreed.
Bovenregel 120 mmbreed.
Onderregel 240 mmbreed.
Profiel latten 5 bij30 mm.

Ons hout is 48 mmyellow poplar.
Als eerste maken wijde stijlen. Wij zagen 2 stroken van 70 mm uit 1 plank, 1 strookdraaien we 180 graden, frezen een lijmrand aan beide stroken enlijmen de stroken met constuctie lijm tegen elkaar (dit is om hetkromtrekken tegen te gaan).
Nadat de lijm isuitgehard zagen we de regels op lengte. Nu gaan we alles vlakken,hierna brengen we alles terug tot 38 mm met de vandikte bank.
In de stijlen enregels frezen we een sleuf van 18 bij 10 mm voor het paneel.
Vervolgens maken weeen verbinding voor de stijlen en regels.
We zagen het paneelop maat en gaan hierna de deur in elkaar zetten.
Voor de verbindingengebruiken we constructie lijm, om het paneel vast te zetten in desleuf gebruiken we gewone houtlijm.
Na het klemmen enuitharden van de lijm verwijderen we eventuele lijmresten.
We zagen nu deprofiel latten ruw op maat en verfijnen dit met de vandikte bank.
De deur is 38 mm,het paneel 18 dus aan beide kanten houden we 10 mm over voor hetprofiel. Dit is 5 mm dik dus 5 en 5 + 18 + 5 en 5= 38, perfect.
De latten zetten wealleen vast met houtlijm omdat we deze zo strak mogelijk willenhouden.
Wat wel noodzakelijkis, is het zagen van de latten op maat met een festool sym 70.
Hiermee kan je metje zwaaihaak exact de hoek overbrengen op je zaag, dit is een mustwant bij zulke strakke deuren is een naadje in de hoek absoluut uitden boze.
Hierna schuren,eventueel plamuren indien nodig en gronden, klaar.
De klant enuiteraard ook wij waren zeer tevreden over het eind resultaat, P Bmisschien niet maar ja je kunt het niet iedereen naar ze'n zin maken.
Uiteindelijk was deklant nog niet de helft van de prijs kwijt als voor een P B deur.
We hopen dat je hieriets aan hebt.
Bijgevoegd nog 2foto's van de deuren, 1 onbehandeld en 1 gegrond.

Groeten, Dirk enJacco

3733037329

Mag ik vragen hoe de verbindingtussenstijlen en regels gemaakt wordt?

dirteur
04-02-16, 11:45
Mag ik vragen hoe de verbindingtussenstijlen en regels gemaakt wordt?

Beste Simon,
wij hebben freesbeitels die in de stijl een sleuf frezen van 18 mm hoog en 10 mm diep, voor de regels hebben wij hier een contra beitel voor. Na het frezen worden de regels direct in de stijlen verlijmt met constructielijm. De panelen zetten we puntsgewijs vast met silicone kit, het paneel zit dan wel vast maar heb toch de ruimte om te werken tov het hout.

Mvrgr. Dirk