PDA

Bekijk Volledige Versie : Nieuwe aanwinst, Harvey T-60 draaibank

klos
30-12-14, 19:28
Na lang zoeken vandaag toch maar een nieuwe draaibank gehaald.
Eerst op marktplaats gezocht, maar het meeste wat daar komt zijn toch wat van die hobby dingen in mijn ogen.
Dus de knoop maar doorgehakt en het is de Harvey T-60 geworden.
Gisteren bij VDH in Utrecht wezen kijken, en de Harvey kwam we echt goed over.

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/harvey-t-60-houtdraaibank-230v/

meteen een mooie kop er bij besteld en vandaag alles opgehaald.
Vanmiddag de bank in elkaar gezet en ontdaan van al het vet, Daar was in ieder geval niet op bezuinigd.http://www.woodworking.nl/images/icons/icon10.png
Maar wat een draaibank zeg, 350 kg en zo stevig als een huis.
Variabel toerental, verdeeld over 2 poelies, en een 3 pk sterke motor.
Alles draait mooi soepel en stil.

als ik er van de week mee gedraaid heb zal mijn bevindingen laten weten.

Hier nog even een foto zoals hij er nu bij staat.

24260

En nog een foto van mijn oude bank op krachtstroom, draait verder ook goed en ik heb er een frequentie regelaar tussen gebouwd, maar was aan de kleine kant voor mij.

24261

Groet carlo

edjebel
30-12-14, 19:41
Mooie draaibank Carlo.
ik wens je nu vele genoeglijke uurtjes toe voor 2015 en daarna.

rudy
30-12-14, 19:41
Prachtig!!!

Jurriaan
30-12-14, 20:34
Op die website hebben ze het over een centerhoogte van 610 mm - en een draaidiameter van 1220 mm. Dat zie ik er op de foto eigenlijk niet aan af - wat is de centerhoogte?

Wim Kluck
30-12-14, 20:50
Ik denk dat de 61 de diameter is.
Mooie bank als ik een nieuwe bank wil is deze zeker een van mijn favorieten.
De meeste Chucks van vdh komen van axminster. Via die site zijn de prijzen vaak aantrekkelijker.
Veel spanen.

Jurriaan
30-12-14, 20:53
Je hebt gelijkt - op Engelse sites is het Swing 610 mm, distance between centers 1220 mm - dat zegt wel iets over hoe ze bij vdh de gegevens intypen....

klos
30-12-14, 20:56
Dat klopt inderdaad niet.

De totale draaidiameter is 610 mm, centerhoogte is dus 305 mm.
max. Draaidiameter buiten het bed is 860 mm.

klos
30-12-14, 21:05
Ik heb er inderdaad een Chuck van axminster bij de SK114, lijkt me echt een degelijke chuck:

http://www.axminster.co.uk/axminster-evolution-sk114-woodturning-chuck

Samen met deze bekken:

http://www.axminster.co.uk/type-c-114mm-dovetail-jaws

Ik had eerst een Chuck van mbh, maar deze voelt en ziet er veel beter uit.

coko
30-12-14, 21:14
Ik heb weinig verstand van draaibanken, maar dat lijkt mij wel een behoorlijke struise bengel! Veel plezier er mee.

Wilco Flier
30-12-14, 21:56
Bijzonder mooi apparaat zeg! Veel draaiplezier ermee.

jaap
30-12-14, 22:48
Das een hele machine, prachtig en veel plezier er mee. Ook bijzonder hoe ik een paar maanden de naam Harvey steeds vaker opduikt!

jaap

Athanor
30-12-14, 23:23
Proficiat met deze fraaie aankoop!!

Fons

MasaveHout
31-12-14, 08:16
Zo...da's een serieus bank. Daar kan je de komende tijd wel mee vooruit. 610mm....Dat zijn beste blokken hout ;)

mathieu
31-12-14, 13:21
Mooie draaibank en inderdaad een zware machine.
Wat voor stukken ga je draaien?
Is het ook met gelijkstroommotor?
Bij Tendotools wordt deze ook aangeboden, maar niet duidelijk of dit dezelfde motor is:http://www.tendotools.com/nl/houtdraaibank-harvey-turbo-series-t60eur.html
Ook een T-60, vergelijkbare specificaties, alleen de prijs schilt een klein beetje.

klos
31-12-14, 15:02
Hoi Mathieu,

Het zijn dezelfde banken, ook met dezelfde motor.
Alleen de prijs is anders.
Volgens VDH zijn ze bij Harvey er niet zo blij mee dat hun de machines zo veel goedkoper verkopen.
Hun halen ze rechtsreeks bij Harvey en er zit geen tussenhandel tussen, vandaar.

Ik draai er van alles mee, schalen, voederhuisjes, vogelhuisjes, kandelaars, vazen.
het is voor mij echt voor de hobby, maar gebruik de bank toch wel elk weekend.
ben nu een taxus schaal aan het draaien.
plaats straks wel een foto.
de bank voldoet goed aan mijn verwachtingen, draait erg mooi en stabiel.

sirjacobsd
31-12-14, 15:55
Prachtige draaibank Carlo.
Het ziet er een stevige kerel uit.
Ik wens je zeker veel draaiplezier toe en hopelijk mogen er heel wat draaiwerkjes de revue voorbij gaan.
Succes met de aanwinst.

klos
31-12-14, 19:00
Net even een schaaltje gedraaid.
ik heb hem ingesmeerd met olie en die was nog niet helemaal droog.
dat zie je wat op de foto.

24307 24308

Wim Kluck
31-12-14, 23:16
Ja taxus is heel heel heel erg mooi. Je schaal trouwens ook.

Nico Oosthoek
01-01-15, 00:12
Mooie rustige schaal. goed gedaan.

klos
01-01-15, 10:27
Bedankt voor de reacties, ik krijg mijn scalen nooit niet zo mooi glanzend afgewerkt .
hoe kan je dat het beste doen.

Gr, Carlo

sirjacobsd
01-01-15, 11:22
Eerst en vooral het aller beste voor 2015 toegewenst.
Mooie schaal Carlo.
Hopelijk doet heb je heel veel plezier aan de nieuwe aanwinst om ermee te werken.
Het glanzend effect blijft een zoektocht voor iedereen denk ik.
De ene werkt graag met een olie en ander met vernis en nog een ander met carnaubawas, enz.
Ik denk dat ja daar nooit mee ten einde raakt welke keuze het best is.
Ik ben een Shellawax gebruiker, maar denk er aan om eens canaubawas te gebruiken binnenkort.

klos
01-01-15, 14:36
Bedankt Didier,

Jij ook het beste voor 2015 toegewenst!

ik heb net nog een schaal van eiken gedraaid met een brede rand.
Nu had ik nog een waxinelichtje in de schuur liggen, nu heb ik deze gebruikt om de schaal af te werken.
werkt ook redelijk, maar zou dat schadelijk zijn voor het hout, of zijn kaarsen ook een natuurlijk product.

24337 24338

Ik weet nog niet wat ik met het voetje doe onder aan de schaal.
Vind dat altijd moeilijk, ik heb nog maar een stuk of 10 schalen gedraaid.
En weet anders niet hoe ik hem op moet spannen.

Gr, Carlo

sirjacobsd
01-01-15, 15:48
Bedankt Didier,

Vind dat altijd moeilijk, ik heb nog maar een stuk of 10 schalen gedraaid.
En weet anders niet hoe ik hem op moet spannen.

Gr, Carlo

Carlo,
Ik vind persoonlijk altijd iets mooier waarvan de onderkant afgewerkt is en daarmee bedoel ik afgedraaid in een bepaalde ronding, uitholling hoe je het ook kan noemen.
Wat je allemaal van materiaal ter beschikking hebt om te draaien weet ik natuurlijk niet.
Het is heel simpel zelf te maken.
Door een vaste flens en een stuk plaatmateriaal MDf of multiplex te gebruiken kan je heel veel.
Bekijk eens de hier onderstaande link van mijn ufo geweest. (Je moet tamelijk naar onderen toe scrollen .
Je ziet daar de zelfgemaakte blokjes met wat rubber.
http://www.woodworking.nl/showthread.php?12328-Ufo/page2
Succes met het eventueel uit te proberen.

Wat uw schaaltje hier in eik betreft, het is zeker mooi gemaakt waarvan mijn oprechte waardering ervoor.
Ik ben misschien iets kritischer en zou het toch dunner hebben gemaakt.
Komt waarschijnlijk nog.
Oefenen baat kunst.
Doe zeker zo verder en alles komt vanzelf.
Ik spreek uit ervaring en stilletjes aan ga je de lat hoger plaatsen.

henkverhaar
02-01-15, 08:23
Bedankt voor de reacties, ik krijg mijn scalen nooit niet zo mooi glanzend afgewerkt .
hoe kan je dat het beste doen.

Meer olie? ;-) Of met schellak of vernis.

Vwb olie: lijn- of tungolie trekt in het hout en geeft een mat, of zijdeglans effect. Pas als het hout verzadigd is (of afgesloten door uitgeharde olie) kun je met olie een oppervlaktebehandeling doen - en dan pas kun je het met olie ook laten 'glanzen' (echte hoogglans krijg je echter met olie nooit). Meer olie dus, maar dan in de vorm van meerdere keren aanbrengen. Volgens mij was er zo'n oude houtbewerkerswijsheid over het afwerken met olie: iets van elk uur voor een dag, daarna elke dag voor een week, daarna elke week voor een maand, daarna elke maand voor een jaar, en daarna elk jaar (onderhoud). Beetje overdreven, maar je snapt waar het heen gaat...

henkverhaar
02-01-15, 08:25

Voet afwerken door omgekeerd opspannen in Cole jaws of Longworth chuck (ga ik binnenkort toch maar eens maken; dat bekken wisselen voor mijn Cole jaws heb ik nu wel gehad...)

klos
02-01-15, 09:41
Bedankt voor de reacties,

Nu werk ik altijd af met lijnolie, vandaar dus ook het matte resultaat.
ik ga binnenkort wat ander spul bestellen.

Straks even een opspanplaat maken van hout, is inderdaad een goede en goedkope manier.

gr, carlo

klos
02-01-15, 12:20
Net even een plaat multiplex rond gezaagd op een diameter van 60 cm en op de voetplaat geschroefd.

werkt perfect, meteen het voetje van de schaal afgedraaid.

24362

sirjacobsd
02-01-15, 15:21
Net even een plaat multiplex rond gezaagd op een diameter van 60 cm en op de voetplaat geschroefd.

werkt perfect, meteen het voetje van de schaal afgedraaid.

24362

Weer iets bijgeleerd Klos.
Dit doet me plezier dat iemand geholpen is.
Door om de 5 mm een V-groefje te draaien in uw multiplex-plaat ben je gemakkelijk om in te schatten waar uw schaaltje of ander werkstukje kan plaatsen.
Ik heb ook nog een aantal kleinere diameters qua platen gemaakt met een vaste flens op.
Zo heb je keuze naar wat bewegingsruimte rond het plateau.
Succes met het bijgeleerde exemplaar. Je zal het veel gebruiken.
Noem hem maar de Sirjacobsplaat.

Roestige Spijker
05-07-15, 18:14
Na lang zoeken vandaag toch maar een nieuwe draaibank gehaald.
Eerst op marktplaats gezocht, maar het meeste wat daar komt zijn toch wat van die hobby dingen in mijn ogen.
Dus de knoop maar doorgehakt en het is de Harvey T-60 geworden.
Gisteren bij VDH in Utrecht wezen kijken, en de Harvey kwam we echt goed over.

http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/draaibanken/harvey-t-60-houtdraaibank-230v/

meteen een mooie kop er bij besteld en vandaag alles opgehaald.
Vanmiddag de bank in elkaar gezet en ontdaan van al het vet, Daar was in ieder geval niet op bezuinigd.http://www.woodworking.nl/images/icons/icon10.png
Maar wat een draaibank zeg, 350 kg en zo stevig als een huis.
Variabel toerental, verdeeld over 2 poelies, en een 3 pk sterke motor.
Alles draait mooi soepel en stil.

als ik er van de week mee gedraaid heb zal mijn bevindingen laten weten.

Hier nog even een foto zoals hij er nu bij staat.

24260

En nog een foto van mijn oude bank op krachtstroom, draait verder ook goed en ik heb er een frequentie regelaar tussen gebouwd, maar was aan de kleine kant voor mij.

24261

Groet carlo

hoi Carlo,

als eerste.... Van harte met je nieuwe bank.
ziet er super uit en wat ik zo kan lezen draait ie ook super.

misschien heb ik niet goed gekeken op www maar kun jij me vertellen wat de totale lengte van de T60 is?
dus van uiteinde van motor tot uiteinde van wegdraaibaar bed.

ik hoor graag van je.

Peter.

klos
05-07-15, 19:16
beste peter,

de totale lengte is 205 cm.
de motor steekt ongeveer 32 cm uit het bed, en het wegdraaibare bed is ook 32 cm.
mocht je de moter dus naar binnen schuiven en het bed inklappen dan hou je nog 140 cm over.

dus op zijn korts is hij 140 cm op zijn langst 205 cm.

mvg, carlo

Roestige Spijker
06-07-15, 05:58
Hoi Carlos. ,

Hartelijk dank voor je reactie.

Th.A.Fransen
25-01-17, 13:37
Vandaag is mijn oude draaibank opgehaald ,deze heb ik verkocht aan een jonge beginnende draaier.Het is een tendotools machine type vergelijkbaar metTT1092 Een oorspronkelijke Jet machine.Ik wilde deze inruilen voor een Harvey machine zoals die van dit forum, bij Tendotools.Hieraan wilde ze niet meeweken,dus op zoek gegaan naar een andere oplossing.Deze vond ik op woodworking.nl zowel de vriendelijke koper uit BelgiŽ als een waardevolle tip dat bij Axminster de Jet draaibank 4224B aantrekkelijk te koop is.Morgen komt mijn nieuwe draaibank aan.Wel jammer dat ik niet voldoende plaats voor twee machines heb,maar blij dat hij een goede bestemming gevonden heeft. Tom Fransen