PDA

Bekijk Volledige Versie : Tormek, Jet, Worksharp, Creusen, of .....

Hunto
30-12-14, 19:18
Goedenavond medeforummers,

Ik ben al weer een tijdje bezig met mijn werkbank en deze begint nu aardig te vorderen. Het bevalt bij prima om met hout bezig te zijn, op één ding na: het handmatig slijpen. Heb ik een keertje tijd (en de boel opgezet), ben ik eerst weer een poosje zoet met het slijpen van de beitels. Dat vind ik dus eigenlijk een beetje jammer. Het is leuk voor een keertje om a la Paul Sellers je beitels op schuurpapier te vlakken en slijpen, en later met wetsteen, maar ik put daar niet de voldoening uit die ik uit het maken van de werkbank put......

Dus ben ik voornemens komend voorjaar (of wellicht eerder) een slijpschijf aan te schaffen. Mijn eerste gedachte is een Jet natslijper. Deze keuze is gebaseerd op een eerder (door Roeliepoelie) gepubliceerde samenvatting van een test in Holzwerken. Zie http://www.woodworking.nl/showthread.php?9356-Scheppach-NSM200-of-iets-anders/page2&highlight=tiger.

Mijn motivatie: de resultaten uit de test van de Jet zijn goed tot uitstekend. Dat is voor mij voldoende, dus hoeft het voor mij niet per sé de uitmuntende Tormek (de Festool onder de slijpschijven als ik het een beetje lees) te zijn. Die laat ik voor de profs liggen. Alleen..... Dat haaks slijpen. Is dat nu echt zo'n probleem? Als je dat weet, kun je dat dan niet corrigeren?
Is die Jet dan, voor mij, echt de goede keuze, of kan ik dan beter voor de minder veelzijdige maar rete eenvoudige Worksharp kiezen. Rits, rats en de beitel is scherp (volgens de reclame).

Er hebben meer formules voor de keuze gestaan (blijkens de diverse posts). Maar wat is de keuze geworden en hoe bevalt deze.......?

MasaveHout
31-12-14, 08:34
Dit probleem komt mij er bekend voor. Ooit begonnen met een slijphulpje van Axminster....werkte redelijk maar niet nauwkeurig genoeg.....Toen het mooie slijphulpje van veritas...Dat ging echt super maar kost me veel tijd en energie. Ook heb ik beitels geslepen op de manier die Athanor mij eens voor heeft gedaan , slijpen op schuurpapier. Ben zelfs eens op slijp-hoogte-stage geweest in Akkrum bij Roeland. Hij heeft mij veel geleerd om het slijpen maar ook zijn methode was het niet voor mij. Ik zocht iets wat makkelijk was en niet teveel energie koste. Deze laatste is een belangrijke doorslaggevende factor. Dit is weer een verhaal op zich.

Een goede vriend van mij gebruikte al jaren de tormek. Deze mocht ik eens lenen en ik was gelijk verkocht. Via Baptist heb ik toen de Tormek naar Zwolle laten komen. Hier ben ik echt zeer tevreden over wanneer ik hem gebruik. Je krijgt de beitels echt vlijmscherp. Moet echter opbiechten dat de tormek al bijna 8 maanden niet heeft gedraaid....heb namelijk weinig te slijpen gehad...:p Ik hoop in 2015 weer eens wat kistjes ed te gaan maken en dan komt de tormek weer in actie.

Voor mijn draaibeitels is het een ander verhaal. Hiervoor gebruik ik al jaren een creusen. Een witte steen en een grijze steen. Deze laatste gebruik ik vooral voor metaal werkzaamheden.

Ronald, je bent meer dan welkom om de machines eens te komen gebruiken.

Rizz
31-12-14, 08:43
Volgens mij liggen de Jet en de Tormek T3 op redelijk hetzelfde prijsniveau.. De Jet is iig een goeie machine, de Tormek heb ik geen ervaring mee...

Woruta
31-12-14, 10:07
Ik heb een creusen voor het grovere werk, als ik een keer een flinke spijker heb geraakt. Rest gaat op waterstenen en dat gaat me vlot genoeg. Tormek heb ik bij een bevriend houtbewerker geprobeerd en dat is een prachtig systeem.

bjorn
31-12-14, 10:14
Voordeel van het grovere werk doen op een creusen is dat de beitels ook vlotter te slijpen zijn op waterstenen door de holling die je in de vouw slijpt. Die worksharp lijkt me ook wel een fijne machine, lijkt me ook handig voor messen ed.

mathieu
31-12-14, 10:15
Ik ben toch van mening dat een gewone vlakke beitel sneller gewet is op waterstenen dan een machine, tenzij je de hoek wil veranderen of een flinke beschadiging weghalen.
Over het algemeen zijn enkele halen over de wetstenen (1000 3000 5000 bijvoorbeeld)genoeg om een beitel terug in topconditie te krijgen. Ik ben langer onderweg naar mijn slijphoek, dan dat ik aan het slijpen ben (en neen, ik heb geen mega werkplaats). Het vraagt even oefening, maar eigenlijk is het leerpad erg kort.
Bovendien ga ik nu al eens vaker naar de wetstenen. Eenmaal dat ik het genoegen van een heel scherpe beitel had ontdekt, ben ik ook veeleisend geworden. Zodra ik merk dat de beitel niet meer top is, ga ik al even naar de wetsteen. Enkele halen, en het loopt weer vlotter.
Het bijwerken kan dan gebeuren op een relatief goedkope werkbankslijper.

jaap
31-12-14, 10:51
Heb jaren geleden een Tormek gekocht, prima machine, maar met moderne staalsoorten zoals A2 en nog erger het staal van onze eigen Woodworking beitels, D2, neemt de Tormek maar heel langzaam af. Vorig jaar op de beurs in Engeland konden we goedkoop 2 Sorby Pro Edge bandslijpers kopen, met banden van korrel 60 tot 3000! Werkt prima en de rest gaat toch op water en diamantstenen. Nu was ik laatst bij Jan Pranger en die had zo'n moderne CBN schijf op een doorn in zijn midi draaibank en dat slijpt, zeker ook harde staalsoorten, prachtig. De Tormek is reuze handig met de leren wet schijf, maar draait eigenlijk te langzaam voor een CBN schijf. Ik heb ook al heel lang zo'n kleine Creusen zoals Rick, maar die is wat te snel voor een CBN schijf. Cruesen maakt echter ook een hele mooi 1500 rpm machine en die is heel geschikt. Ik overweeg om de Tormek en de kleine Creusen nog een keer weg te doen, om een 1500 rpm machine met CBN schijf te kopen. En dan nog iets bedenken voor het wetten! Maar wat zeur ik, het is alleen om de vouw opnieuw te zetten of een hoek te veranderen, het echte slijpwerk blijft bij mij toch het handwerk op de diamant en waterstenen. Eerst met een Eclipse hulpje, later een dure Veritas en toen toch weer terug naar de Eclipse en tegenwoordig ook steeds meer uit de hand. Ik heb een paar van onze nieuwe Woodworking beitels gevlakt en geslepen, om te kijken of ze aardig consistent waren. Het zijn 5 mm dikke beitels en dat gaat, na een beetje oefenen en vooral zelfvertrouwen krijgen, prima uit de hand.

jaap

harrynac
31-12-14, 10:53
Ook voor mij een bekend probleem, ik kreeg mijn schaven en beitels niet goed scherp met de hand.
Ik heb uiteindelijk de Worksharp 3000 gekocht en ik ben daar zeer tevreden over.
Machine doet wat beloofd wordt in het promo filmpje, de glasplaten en het schuurpapier daarentegen zijn wat aan de prijzige kant maar dat is op te lossen dooor dit te maken.
http://www.youtube.com/watch?v=VU9WecxUFfw
Het zal ongetwijfeld nog veel scherper kunnen in de ogen van de mensen met de wetstones etc., maar mijn beitels en schaven werken naar behoren en daar gaat het mij om.

Duncan
02-01-15, 20:46
Ik heb ook al jaren een Tormek. Ik gebruik hem alleen voor het echte slijpen. Dus eerste vouw slijpen op de Tormek en dan tweede en derde op een watersteen met Veritas tooltje.
Als de tweede vouw 1 mm breed is of meer, terug naar de Tormek.

Met Tormek gaat slijpen echt snel als de steen fris is. Na een tijdje moet je met het diamant-dressing tooltje de steen bijwerken. Als je dat niet doet dan doet de steen op een
gegeven moment niet zoveel meer.
Bij het werk aan mijn bootje moest ik regelmatig ook stukken hout weghakken en dan kwam je wel eens een messing schroef tegen. Op de Tormek is zo'n hakbeitel zo weer hersteld.

Tormek echt nog nooit spijt van gehad, en ik had hem liever eerder gekocht. Grote voordeel is de enorme hoeveelheid tooltjes die erbij leverbaar is, verschillende stenen en de algehele bouwkwaliteit.

WR1944
02-01-15, 21:12
Ik denk dat ik die aanbouw van Stubby Nubs ook ga maken. Het lijkt me een handige aanvulling. Maar of ik MDF-schijven ga maken....? Daar moet ik nog eens goed over nadenken.
De beitel van m'n Veritas jointer plane is net een haartje te breed voor de mond van de Worksharp. Maar dan zal ik er ook wel een Veritas slijpmal bij nodig hebben (naast de twee, Stanley en een onbekend merk, die in een lade liggen. Houd dat gereedschap kopen dan nooit op? ;)

Roeland
02-01-15, 22:09
@Hunto,

Koop gewoon een goedkope werkbank slijpmachine met brede witte steen en een goede wetsteen (bv een witte Arkansas of belgisch brok).
Zo ben ik ook begonnen heb na een tijdje wel een zwaardere leunspaan/slijpaanslag op de machine gemaakt en nadat de witte steen op was deze vervangen door een Creusen slijpsteen. Deze machine draait nog steeds is nu 28 jaar oud, heb zo'n vijf jaar geleden een tweede FERM in de aanbieding gekocht en er direct een Creusen steen op gezet en een leunspaan/slijpaanslag, de witte steen die er opzat nam niet af en m'n beitels werden te heet. Deze machine kost naar ik meen € 59,95 en een Creusen steen zo'n € 30,- Voor onder de € 100,- een perfecte combi.

Ik slijp zowel uit de hand maar ook met een slijphulp op diamand, zandstenen , ceramische stenen en waterstenen. Maar ook met elektrische hulpmiddelen waaronder een stationaire band schuurmachine, brede en smalle band en een aantal werkbank slijpmachines.

M'n hoekje voor het handmatig slijpen aan de rechterkant een grote zandsteen(liggend op de spoelbak)
24389

Mijn elektrische slijphoekje
24390
24391

en een smalle band schuurmachine die ik voornamelijk gebruik om messen vorm te geven(HBM)
24392

Roeland

Hunto
03-01-15, 11:37
Het is wel interessant om te vernemen dat er twee stromingen zijn. De ene die het meeste machinaal doen, en de andere het meeste met de hand en de slijpmachine gebruiken voor het "grove" werk.

@ Rizz: blijkbaar heb jij een Jet of daar ervaring mee. Valt daar meer over te vertellen. Had jij last van het niet haaks slijpen?

Blijkbaar is dat haaks slijpen van ondergeschikt belang, hoewel.....

@ Roeland: Hartelijk dank voor de duidelijke uitleg en pleidooi voor nononse. Indrukwekkende verzameling slijpmiddelen. Is dat vanuit jouw zoektocht voortgevloeid (buiten dat je natuurlijk beroepsmatig met het gereedschap bezig bent)? Ik lees dat je met en zonder hulpmiddelen slijpt. Ik herleid, wellicht onterecht, dat je op de slijpmachine uit de hand slijpt en op de stenen al dan niet met slijphulp. Hoe waarborg jij de haaksheid bij de slijpmachine (ik denk dat ik in het begin moet vragen en dat je nu uit routine een vaste hand hebt).
die Arkansas kan ik wel traceren, maar wat wordt bedoeld met Belgisch brok. Als ik aan Belgisch natuursteen denk, heb ik op een of andere manier altijd asosiatie met enostil.

Athanor
03-01-15, 11:55
Ik heb veel geoefend met het slijpen op schuurpapier met een hulpstuk (van Roeland gekocht) en dat is goed voor het nauwkeurig en haaks slijpen, met nabewerking op een LieNielsen steen tot grid 8000. Maar het dagelijkse werk voor beitels etc. doe ik op een lanzaamdraaiende Creusen. Het wetten doe ik dan op een Belgisch brok (https://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/natuurstenen-en-olie/gele-natuur-wetsteen-belgische-brok-27-33-cm2). Ook wel coticule genoemd, dat is een steensoort die uniek is vanwege de snelle slijpeigenschappen. De originele steengroeve schijnt deze zelfs nog via internet in allerlei maten te vekopen. Ik kan zo snel de site niet vinden. Dit is voor mij een snelle en praktische werkwijze, vereist misschien wel het ontwikkelen van de vaardigheid om uit de hand te wetten, die dank ik aan mijn opleiding op de LTS.

Fons

O Peatey
03-01-15, 15:09
Ik heb ook een paar belgische brokken. Zelf 2 jaar geleden gekocht in Vielsalm bij het Musee du Coticule: http://www.vielsalm.be/loisirs-et-tourisme/culture/les-musees/musee-du-coticule
Zie ook http://www.ardennes-coticule.be/nl/ en de site van Knives&Tools, die verkopen ze ook.

Nova
03-01-15, 15:21
Ik gebruik al jaren een Creusen met witte steen en dit gaat prima, en een goede wetsteen.

Bij het wetten de beitel goed vlak houden dus niet kantelen op de snede dan is het gewoon kinderspel.

Wat ik nogal eens regelmatig zie hoe mensen hun beitel en schaaf weg leggen op de werkbank (schaaf niet op zijn kant en de beitel met de snede naar boven )
Ik heb vroeger een opleiding scheepsbeschieten houtenmeubels maken van Bemetel gedaan en daar liep een leermeester als hij dit zag dan ontplofte hij bijna nou dan leer je dit wel af.

Roeland
03-01-15, 15:51
Hallo Hunto,

Op m'n stenen slijp ik zowel uit de hand en met slijphulp de slijphulp gebruik ik alleen om een snijhoek te veranderen bv van 25 naar 30 graden.
Ook gebruik ik de slijphulp als de vouw te bol is geworden om deze weer vlak te slijpen.
Op de electrice machines slijp ik uit de hand op de leunspaan de leunspaan zorgt voor een consequente hoek het haaks slijpen is dus een kwestie van oefenen.
Het handmatig aanleren van slijpen kost net zo veel oefening als het elektrisch leren slijpen op de bankmachine. Wat bij beide systemen heel belangrijk is is je slijphouding en de positie van je handen en vingers en natuurlijk de druk die je uitoefent , als ik tijd heb zal ik trachten wat foto's of een filmpje hiervan te maken.

Roeland

edjebel
03-01-15, 18:49
Slijpen van gereedschap is voor velen een cult, om het in perspectief te zetten hier een filmpje van een Japanse messenmaker welke
een Japanse leermeester had en een productiebedrijf en winkel in Japan.

gewoon slijpen op beton en afwerken polijsten op karton.
hij promoot het niet maar laat zien dat het kan.

http://youtu.be/CXLaE1JvQ94

Rizz
03-01-15, 19:04
@ Rizz: blijkbaar heb jij een Jet of daar ervaring mee. Valt daar meer over te vertellen. Had jij last van het niet haaks slijpen?

Op de gitaarbouw cursus staat er 1. Door het beitelhulpstuk kan je bijna niet fout gaan. Natuurlijk is de plaatsing erg belangrijk, maar als je dat trucje eenmaal door hebt... Ik gebruik m vooral om even af te wetten op de leren schijf, wat natuurlijk ook met een riem kan of een steen. Even drie tellen er tegenaan en je kan weer verder...

Hamma
06-01-15, 15:17
Wat bij beide systemen heel belangrijk is is je slijphouding en de positie van je handen en vingers en natuurlijk de druk die je uitoefent , als ik tijd heb zal ik trachten wat foto's of een filmpje hiervan te maken.

Roeland

Ik sta op het punt om een set narex beitels, of een set (betere) tweedehands beitels aan te schaffen. Zelf worstel ik met de vraag hoe ik deze het beste kan slijpen om zo meteen de goede slijpspullen aan te schaffen. Het eventuele filmpje zal mij ook goed uitkomen, zodat ik deze mee kan nemen in mijn overweging.

Gr. Ronald

usernaamvergeten
21-01-15, 17:09
Ik sta op het punt een tweedehands slijpmachine aan te schaffen, maar ik weet niet of dit (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-slijpmachines/m890615975-tk-creusen-werkbankslijpmachine-slijpmachine-amaril.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer) nou geschikt is of niet. Had met de zoekfunctie al uitgevonden dat een brede witte steen prettig is, en dat Creusen een goed merk is maar weet niet of dit type ook geschikt is. Doel is om vooral schaafbeitels en houtbeitels te slijpen.

Iemand een idee?

rik
21-01-15, 18:16
Prima slijpmachine, ik heb eenzelfde model. Echter minder geschikt om beitels en schaafbeitels mee te slijpen.
Het toerental is daar te hoog voor, dit zorgt dat je staal te heet wordt en zal ontladen.
Ik gebruik de machine voornamelijk om gereedschap dat in een nieuwe hoek of vorm geslepen moet worden grof op maa te maken. wel elke 10-20 sec je gereedschap even af laten koelen in een bakje met water.

Succes met je zoektocht

Ik sta op het punt een tweedehands slijpmachine aan te schaffen, maar ik weet niet of dit (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-slijpmachines/m890615975-tk-creusen-werkbankslijpmachine-slijpmachine-amaril.html?c=4dc4183dfac1254e7aa85845826d5acd&previousPage=mympBuyer) nou geschikt is of niet. Had met de zoekfunctie al uitgevonden dat een brede witte steen prettig is, en dat Creusen een goed merk is maar weet niet of dit type ook geschikt is. Doel is om vooral schaafbeitels en houtbeitels te slijpen.

Iemand een idee?

Athanor
21-01-15, 19:21
Ik heb de langzaam draaiende Creusen, een uitstekende machine. Maar deze machine is ook goed, je moet er echter met beleid mee omgaan bij beitels slijpen, niet hard op de steen drukken, deze regelmatig opschonen en de beitel tijdig koelen in een bak water. Zo maken dagelijks hele volksstammen hun beitels vlijmscherp!! Goede investering dus.

Fons

Hunto
21-01-15, 19:47
Ondertussen heb ik het advies van Roeland opgevolgd, mede ingegeven door het feit
a. dat je er geen buil aan kunt vallen
b. De verkoper van Jet ook in eerste instantie een hapering had en zich afvroeg of ik niet beter met een steen kon slijpen (lag ook aan mijn vraagstelling, maar prima informatie dus wat reden geeft om ooit eens terug te gaan)

dus mij voor €12 een Ferm op de kop getikt en vanuit Arnhem (onder andere) een witte slijpsteen laten komen.
25181

Zoals jullie kunnen zien de steen al wel gemonteerd, maar geen gelegenheid meer gehad om uit te proberen. Ik heb inmiddels wel gezien dat de steun niet in een hoek is te verstellen. Daar moet ik dus nog iets op verzinnen, wellicht met een hint vanuit Friesland. Ik wacht dus op en filmpje en een hint :rolleyes:
Naast de witte steen, mij ook een Arkansas steen aangeschaft. Ook deze moet nog (na de film) worden ingeweid. Hopelijk vind ik binnenkort weer wat tijd.

Wordt vervolgd...........

usernaamvergeten
21-01-15, 20:44
Dank voor jullie adviezen, heb toch deze machine gekocht. Langzaam draaiende machines van Creusen worden zo te zien niet zoveel aangeboden op Marktplaats, en als ze al worden aangeboden zijn ze toch een stuk duurder en mijn budget is maar beperkt. Als 't niet bevalt kan ik 'm altijd weer verkopen. Ik zal voorzichtig slijpen, en een bak water erbij zetten om te koelen. Ik begin gewoon met de beitels die nu toch onbruikbaar zijn (bolle vouw), dan kan het alleen maar meevallen ;)

usernaamvergeten
24-01-15, 13:50
Ik heb de creusen ontvangen, slijpen gaat erg goed. Goede aankoop dus!

Nova
24-01-15, 14:38
Ik heb de creusen ontvangen, slijpen gaat erg goed. Goede aankoop dus!

Juist goede aankoop !!!!

Athanor
24-01-15, 19:13
Als je nu nog een mooie wetsteen hebt zoals een Belgisch Brok (coticule) dan heb je de beitels in no-time scherp!

Fons

usernaamvergeten
24-01-15, 21:21
Ik heb nu een combinatie watersteen (1000/6000) van baptist, maar op deze steen valt geen goed resultaat te behalen vind ik. Polijst wel aardig op de 1000 kant, op de 6000 kant ontstaat er weer een krassenpatroon. Daarom pak ik nu alleen de 1000 kant, en wet ik vervolgens af met Flexut gold. Dan zijn ze vlijmscherp. Moet je wel zeggen dat het afwetten stukken makkelijker gaat nadat ze zijn geslepen met een holle vouw.
Hoef nu ook niet zo bang meer te zijn dat ik een spijkertje raak, eerst betekende dat een onbruikbare beitel aangezien slijpen uit de hand mij niet lukte. Heb nu dus weer 8 bruikbare beitels in plaats van 4 :) Morgen zijn de schaafbeitels aan de beurt, alle schaven heb ik tweedehands gekocht dus sommige beitels hebben nog wat aandacht nodig.

coko
24-01-15, 23:52
Ik heb nu een combinatie watersteen (1000/6000) van baptist, maar op deze steen valt geen goed resultaat te behalen vind ik. Polijst wel aardig op de 1000 kant, op de 6000 kant ontstaat er weer een krassenpatroon. .

Vreemd,normaal zou de zachtere en grovere 1000 steen een kraspatroon geven en de veel hardere 6000 steen juist polijsten. Slijpt de 1000 kant wel veel sneller? Zo niet, dan kan het zijn dat de aanduiding op de steen fout is. Anders zou ik Baptist even benaderen, je hebt betaald voor iets wat niet doet wat het zou moeten doen. Mijn ervaring met Baptist is dat ze daar absoluut niet moeilijk over doen.

Edit:
Lees net dat de beitel vlijmscherp wordt na slijpen op de 1000 steen en wetten met flexcut. Dat zou zo'n beetje hetzelfde zijn als de stap van schuurpapier korrel 120 naar 400 of zo. Je slaat dan erg veel stappen over. Dat versterkt mijn vermoeden dat de aanduiding op de steen foutief is.

usernaamvergeten
25-01-15, 01:32
Vreemd,normaal zou de zachtere en grovere 1000 steen een kraspatroon geven en de veel hardere 6000 steen juist polijsten. Slijpt de 1000 kant wel veel sneller? Zo niet, dan kan het zijn dat de aanduiding op de steen fout is. Anders zou ik Baptist even benaderen, je hebt betaald voor iets wat niet doet wat het zou moeten doen. Mijn ervaring met Baptist is dat ze daar absoluut niet moeilijk over doen.

Edit:
Lees net dat de beitel vlijmscherp wordt na slijpen op de 1000 steen en wetten met flexcut. Dat zou zo'n beetje hetzelfde zijn als de stap van schuurpapier korrel 120 naar 400 of zo. Je slaat dan erg veel stappen over. Dat versterkt mijn vermoeden dat de aanduiding op de steen foutief is.

Tja, ik snap er ook niks van. De witte 6000 kant is zachter, laat een krassenpatroon achter maar lijkt meer materiaal af te nemen dan de 1000 kant die harder is en minder materiaal afneemt. Ik heb baptist toen nog gebeld, ze vonden het een beetje vreemd maar konden niet geloven dat deze steen foutief zou zijn, omdat ze anders wel vaker van dit probleem zouden hebben gehoord. Even langsgaan is ook niet echt een optie want baptist is voor mij erg ver weg, en ik had toen ook dermate weinig ervaring om goed te beoordelen of de steen niet goed was. Ik dacht in eerste instantie ook dat de aanduiding misschien foutief zou zijn maar de kleuren kloppen ook niet, normaal moet de witte kant een fijner resultaat geven dan de bruine 1000 kant. Op een gegeven moment begon ik echt aan mijzelf te twijfelen, heb het toen een beetje opgegeven met die steen want ik kreeg niks scherp, maakte niet uit welke kant ik gebruikte. Uiteindelijk heb flexcut gold gekocht. Daarmee krijg ik een aardig resultaat, als je goed kijkt zie je nog wel hele lichte krasjes in de polijstlaag maar de beitels worden wel scherp genoeg om te scheren, snijden ook zonder veel moeite door kopshout. 'T is allemaal een beetje omslachtig maar ik ben al blij dat ik nu tenminste scherp gereedschap heb!

Renault
25-01-15, 04:46
Maak je de slijpsteen wel nat? Dan krijg je een ''polijstpapje''.

usernaamvergeten
25-01-15, 13:30
Natuurlijk! De bruine 1000 kant is dusdanig hard dat er geen polijstpapje ontstaat, vlakken is ook geen doen. Op de witte 6000 kant ontstaat wel een soort smurrie, niet veel maar een beetje. Maar deze kant laat juist een krassenpatroon achter, wat mij niet de bedoeling lijkt bij korrel 6000.

martijn v
26-01-15, 00:01
Zolang er maar wel wat van de steen(gruis) afkomt tijdens het wetten op de 1000 grit zijde is het goed.
Dat 6000 niet tot een spiegel polijst is goed mogelijk.
De ene 6000 is de andere niet, 6000 kan ook een wetsteen zijn dan zal je een patroon blijven zien.
Als het een polijststeen is zou je natuurlijk een (licht) spiegelende oppervlakte moeten krijgen.

Overigens nooit met de 1000/6000 van baptist gewerkt maar in de winkel maakte deze niet echt een goede indruk op mij.
Wel tevreden met de diamant 400/1000 en de ca 4000 blauwe natuursteen (vooral op div messen gebruikt)

usernaamvergeten
26-01-15, 17:11
Ik begin toch overtuigd te raken dat de aanduiding gewoon niet goed is. De 6000 kant neemt veel materiaal af en laat een krassenpatroon achter, de 1000 kant polijst en neemt nauwelijks materiaal af. Dus voortaan gewoon eerst de zogenaamde 6000 kant gebruiken, daarna de 1000 kant en dan gaat het goed.

Tinker55
28-01-15, 21:17
Ik heb dit draadje met belangstelling gevolgd en heb - mede na het lezen van wat reviews her en der - afgelopen weekend toch maar besloten om een Tormek (T4) te bestellen. Ik had ook weinig lol aan het met de hand slijpen (en ben daar in alle eerlijkheid ook geen ster in...). Vandaag geleverd en even kort uitgeprobeerd of alles erbij zit en de boel werkt (ja dus). Morgen eens aan de gang met te trachten m'n beitels weer eens op orde te krijgen; de meeste zien er momenteel uit alsof ze meer voor steen dan voor hout zijn gebruikt :cool:.
Zal binnenkort nog wel even een korte reactie schrijven hoe e.e.a. bevalt.

Hunto
28-01-15, 21:25
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om mijn aankopen uit te proberen. Toch maar weer eens tijd vinden om de garage in te duiken.......

Tinker55
29-01-15, 15:16
Ik ben benieuwd naar je ervaringen. Ik ben er nog niet aan toe gekomen om mijn aankopen uit te proberen. Toch maar weer eens tijd vinden om de garage in te duiken.......

Vanmorgen dus maar eens voor gaan zitten...
Na wat probeersels op een oude beitel om een beetje gevoel te krijgen hoe e.e.a. het beste werkt aan de slag met mijn courante beitels. In het kort: een verademing vergeleken bij m'n gestuntel tot nog toe! Het nam ongeveer 15 min per beitel om ze netjes te krijgen; ik heb ze (voorlopig?) allemaal op 25 graden geslepen; dit ingegeven door de gebruiksaanwijzing bij de Tormek. Ik moet eerlijk toegeven dat ik me nu pas echt bewust werd van hoe ik tot nog toe m'n beitels had verwaarloosd; er waren er geen 2 gelijk vwb slijphoek, en een aantal waren dusdanig vuil dat ik ze eerst schoongemaakt heb voordat ik ze kon/wilde slijpen. Het hele setje (ik heb er 8 die met regelmaat worden gebruikt) hangt er nu weer netjes en vooral scherp bij.
De Tormek en bijbehoren werken zoals verwacht: gewoon een heel fijn stuk gereedschap om mee te werken. Ook het bijgeleverde handboek staat vol met nuttige tips en informatie. Al met al een aanrader; 320 euro (incl verzendkosten) is natuurlijk niet echt een koopje, maar zoals zo vaak met goed gereedschap: wel degelijk de moeite waard.

Groet, Erik

Rizz
29-01-15, 17:51
Ja, ik ben inmiddels ook overtuigd van het feit dat ik met de woodstar niet verder ga komen dan net aan scherp genoeg.. Dus ik ben maar begonnen met sparen voor een Jet.

Hunto
29-01-15, 19:07
Bedankt voor je bevindingen Erik. Is er nog een reden waarom je voor Tormek hebt gekozen in plaats van Jet, creusen of worksharp?

Tinker55
29-01-15, 20:20
Bedankt voor je bevindingen Erik. Is er nog een reden waarom je voor Tormek hebt gekozen in plaats van Jet, creusen of worksharp?

Voornamelijk vanwege de reviews, uitbreidbaarheid en de reputatie dat je hiermee een stuk kwaliteitsgereedschap in huis haalt. Ik vergelijk het maar een beetje met de 3 decoupeerzagen die ik versleten heb, voordat ik besloot (20 jaar geleden) een Festo te kopen... die draait nog steeds naar behoren.