PDA

Bekijk Volledige Versie : Zaagtafel budget 7-800 euro

TonyFeestneus
23-11-14, 11:55
Na een zoektocht naar een geschikte invalzaag loop ik telkens tegen beperkingen aan... Mijn eis om in ieder geval 40mm panelen onder 45 graden te kunnen zagen is daarbij het belangrijkste.

Nu vind ik enkele interessante zaagtafels, waaronder de Bernardo tk200rs en Holzmann TS200.

Voordelen en eisen voor mij:
- het zijn geen mobiele zaagtafels, maar mooie stationair ogende machines, voor mij belangrijk ook ivm uitbreiding
- rolgeleiding zodat grotere panelen ook handig te zagen zijn

(ik besef me wel dat ik voor volledige panelen toch nog wat zelf moet maken, maar dat kan ik opvangen met een losse tafel erbij te zetten.) tevens kan ik een dergelijke zaagtafel makkelijk uitbreiden met een freesdeel erin.

Nu de hamvraag:
- het zaagblad is maar 200mm. En dus de zaagsnede maar 60mm bij 90 graden en 40mm bij 45 graden... Net voldoende. Ga je hier in de praktijk nog op tekort schieten? Een Makita TL100 zaagt al flink dikker hout...

- is er voor dat budget beter te koop? Bij voorkeur NIEUW...

Heckemann
23-11-14, 12:27
http://www.axminster.co.uk/axminster-hobby-series-ts-250m-table-saw

Kijk hier eens naar? Geen persoonlijke ervaring mee maar ik hoor er goede verhalen over.

Verder heb ik zelf een poos gewerkt met een HBM 600, dat beviel prima. Met roltafel is deze wel wat boven je budget, maar het is een degelijke machine met voldoende capaciteit.

Succes!

Groet, Rob

jaap
23-11-14, 12:37
Als je een plaat van 40 mm dik en zeg: ter grootte van een deur, over een stationaire machine wil voeren, dan moet deze niet alleen de zaaghoogte hebben, maar de hele constructie moet ook met het gewicht kunnen dealen. Geschikte zaagmachines hiervoor zijn de formaatzagen en dan zit je zo op een machine van 500 kg en meer. Ik zou serieus kijken naar een festool ts75 en wat geleiderails, ook al vanwege ruimte etc.

jaap

TonyFeestneus
23-11-14, 12:41
Ruimte is er en een tafel heeft voordelen voor mij tov een ts75, hoewel het een optie is... Het gewicht ben ik niet bang voor...

TonyFeestneus
23-11-14, 12:43
Iemand hier ervaring met die axminster? Kijkt speelgoedachtig, maar met aanbouwdelen al vrij serieus. Het blad rechts nog iets verbreden door een freesdeel ertussen te maken en de geleiding links verlengen en dan is het al iets misschien...

TonyFeestneus
23-11-14, 13:13
Toch lastig als wat je wil niet zomaar te krijgen is. Ik kan evengoed Een Powerplus zaagtafel bestellen voor bizar weinig geld en dit maken: https://s3.amazonaws.com/lumberjocks.com/myv3n7d.jpg. Ik vraag me namelijk af of je bij zon axminster meer kwaliteit hebt...

jaap
23-11-14, 13:21
Ruimte is er en een tafel heeft voordelen voor mij tov een ts75, hoewel het een optie is... Het gewicht ben ik niet bang voor...

Ja, sorry, ik verwarde dit even met een andere poster. Die opstelling van lumberjocks is wel erg fraai, maar ook dan zou ik een echte goede zaag kopen.

jaap

bobmartin
23-11-14, 16:31
Misschien kunt u uitleggen tegen wat voor problemen u aanloopt en hoe u die nu zelf oplost.

U schrijft in een ander topic dat u van die hobby geleiders af wil en dan kijkt u naar hobby machines.

U schrijft dat u dezelfde Makita cirkelzaag hebt als ik, de 5903.

Misschien een goede geleider erbij maken (gewoon een plank), vind ik onder 45 graden beter werken dan een zogenaamde invalzaag met liniaal.
Ik kan trouwens met mijn Makita ook gewoon invallen.

TonyFeestneus
23-11-14, 16:43
Correct, de 5903 ligt hier ook met een oud zaagblad. Daar moet een nieuwe op en dan is het een prima ding, maar, dat is niet hoe ik wil werken. Ik wil maat instellen, apparaat aan, zagen, klaar. Dat is het eigenlijk :)

bobmartin
23-11-14, 16:54
Dan vrees ik dat het met de machines waar u naar kijkt niet zo simpel is.

Misschien naar een gebruikte Startrite of zo kijken.

TonyFeestneus
23-11-14, 17:09
Over Startrite vind ik niet veel... ik ben wel bereid het meubel zelf te maken inclusief geleiders etc, want alleen dan kan ik eigenlijk maken en bereiken wat ik wil hebben merk ik al.

Die Powerplus zaagtafel voor te weinig geld maakt me niet gelukkig, maar als ik toch zelf een meubel en geleiding maak, dan hoef ik enkel een motor en een zaagblad te hebben, al de rest blijft er niet op zitten (geleiding, fence, etc etc gaat eraf). Kortom, hij zal toch wel voldoen om een goed zaagblad rond te kunnen draaien ;)

lemen
23-11-14, 17:13
Correct, de 5903 ligt hier ook met een oud zaagblad. Daar moet een nieuwe op en dan is het een prima ding, maar, dat is niet hoe ik wil werken. Ik wil maat instellen, apparaat aan, zagen, klaar. Dat is het eigenlijk :)

Dat doe ik met mijn Bosch pts10.

edit: even de maten opgezocht:
max zaaghoogte bij 0 graden = 75mm
45 graden = 63mm

Overigens die 0 graden staan in de gebruiksaanwijzing, ik zou liever spreken van 90 graden;)

TonyFeestneus
23-11-14, 17:15
Ja, maar sorry dat ik het zeg, de PTS10 heb ik bij de bouwmarkt kunnen zien en daar kan ik geen 400 euro aan spenderen... Ik heb niet het idee dat-ie dat waard is en puur het idee dat Bosch hier zijn naam gebruikt om een Chinees gemaakte zaag te verkopen. Dan kan ik evengoed bewust een goedkope zaag kopen denk ik dan...

@lemen: niet persoonlijk bedoeld en de PTS10 heeft zeker enkele voordelen...

bobmartin
23-11-14, 17:41
22428

Dat is bv een Startrite. Dat zijn gewoon profi machines. Ze zijn alleen wat ouder maar niet minder goed.
U mag rustig het wiel uitvinden, maar een zelf gemaakte zaagtafel blijft toch hobbyen en daar wilde u toch vanaf.

lemen
23-11-14, 18:02
Ja, maar sorry dat ik het zeg, de PTS10 heb ik bij de bouwmarkt kunnen zien en daar kan ik geen 400 euro aan spenderen... Ik heb niet het idee dat-ie dat waard is en puur het idee dat Bosch hier zijn naam gebruikt om een Chinees gemaakte zaag te verkopen. Dan kan ik evengoed bewust een goedkope zaag kopen denk ik dan...

@lemen: niet persoonlijk bedoeld en de PTS10 heeft zeker enkele voordelen...

Nee hoor ik neem het niet persoonlijk. Maar ik heb 'm al 8 jaar in gebruik zonder enige klacht.
Had een steun die gebroken was, maar dat is meer dan netjes opgelost door bosch.
Ik weet niet of degeen die NU in de winkel beter of slechter zijn, maar ik klaag niet.
Ik heb er wel wat problemen mee dat 'chinees gemaakt' degenererend wordt gebruikt.

TonyFeestneus
23-11-14, 18:06
Ik vind het niet erg om deze winter daaraan te hobbyen, als ik daarna maar simpel een meubel kan zagen... Voordeel is tevens dat de shop-vac dan in de tafel verwerkt kan worden.

Een dergelijke oude machine heeft wel de voorkeur, maar heeft ook wat nadelen. Merken die er nu niet meer zijn of onderdelen die niet te vinden zijn, dat schrikt af... Tevens moet het 230v zijn, veel degelijke oudere machines zijn op krachtstroom.

De zoektocht vind ik leuk, maar doet me wel inzien dat er voornamelijk veel rommel te op is.

Misschien toch maar eens nadenken over een compacte dewalt of Bosch blauw zaagtafel om u een grote tafel te bouwen, hoewel 4-500 voor een zaagtafel waarvan je alles weggooit niet te verantwoorden is voor mezelf. 'First word problems' :)

Heeft iemand een zaagtafel te koop misschien?

TonyFeestneus
23-11-14, 18:08
@lemen: niet alles in China is slecht en je komt er niet omheen want heeeeeeel veel komt er vandaan. Daarom wordt het voor de eindklant zo goed als onmogelijk om te oordelen of iets goed of slecht is. Heb van een kennis een Bosch groen boormachine gezien die stuk was, opengemaakt, en geconcludeerd dat ik het nooit koop.

bobmartin
23-11-14, 18:23
Het mooie van Frommia, Ulmia, Wadkin en Startrite is dat die ook in een 220v uitvoering te krijgen zijn. Zoals die op de foto. Aan de witte kabel te zien lijkt hij 220 v.
Die staat trouwens op Mp.
Over onderdelen zou ik me niet zo druk maken in tegenstelling tot menig huidige machine , zijn van die oudere machines nog wel spullen te vinden. Daar gaat niet snel iets aan stuk.
En zo'n machine heeft ook nog wel wat vermogen in tegenstelling tot de machines die u voor ogen heeft.

Aan de ander kant vind ik het kort door de bocht om groene Bosch maar zo weg te serveren.
Het is gewoon een lagere prijsklasse machine die voor huis tuin en keuken gebruik gemaakt is, niet om industrieel gebruikt te worden. Daar is de blauwe variant voor.

SunRayes
23-11-14, 18:34
Wij hebben op de zaak ook een pst 10 die we gebruiken om woodpads te zagen.
Dat zijn plankjes voor onder steigerpoten en containers. De nauwkeurigheid komt niet zo precies, maar door de geleider met de duimstok af te stellen kan je op de mm zagen.
Ik vind het prettig zagen en het resultaat ziet er goed uit.

Het gaat sowieso een stuk sneller dan steeds een plank met lijmklemmen als geleider instellen.
Maar voor grotere platen doen we het nog wel met plank en lijmklemmen.

De zaag loopt wel vol met zaagsel, ook met de stofzuiger er aan.
Ik denk dat als je zelf wil klussen, je met de pst 10 een leuk begin hebt die je dmv een zelfgemaakte tafel kan ombouwen naar een handige machine.
Maar als je tot € 800,- kan, kan je beter verder kijken.

Grts, Raymond

lemen
23-11-14, 19:31
@lemen: niet alles in China is slecht en je komt er niet omheen want heeeeeeel veel komt er vandaan. Daarom wordt het voor de eindklant zo goed als onmogelijk om te oordelen of iets goed of slecht is. Heb van een kennis een Bosch groen boormachine gezien die stuk was, opengemaakt, en geconcludeerd dat ik het nooit koop.

Dat veel uit china komt weet ik. Daarom viel ik er juist over dat het nogal algemeen werd ingezet.

bobmartin
23-11-14, 19:36
Een beetje of topic, maar het ligt niet aan de chinezen, dat er vaak mindere spullen uit China of ergens anders vandaan komen, maar aan de opdrachtgevers. Dat weet niet iedereen.

Je kan in zo'n productieland laten maken wat je wil in elke kwaliteit.

TonyFeestneus
23-11-14, 20:33
Is me bekend. IK laat er ook wat produceren dus ben er bekend.

heb gemaild voor de startrite, maar voor die prijs een oude machine, ik weet het nog niet. Voordeel van de Holzmann die op m'n pad kwam was dat ie nieuw is, met garantie, goed geprijsd en goed af te stellen zonder extra werk. Ik ben wel enthousiast over zelfbouw geworden maar dan moet alles zelf gemaakt worden, en dan is een compacte zaag de beste makkelijkste basis.

heb de Jet JTS-10 gezien, is er ook in NL iemand die m verkoopt? Axminster vraagt 85 euro voor het verzenden dus dat maakt m wat duur voor wat het is, heb ze nog maar eens gemaild. (Ik ben benieuwd waar mijn roekeloze zoektocht eindigt :) )

bobmartin
23-11-14, 20:40
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/cirkelzaagmachines/

Is die Jet jts 10 niet een ouder model

bobmartin
23-11-14, 20:45
http://www.vdhbv.nl/houtbewerkingsmachines/cirkelzaagmachines/

Is die Jet jts 10 niet een ouder model

Die Startrite is toch wel een grotere machine, dan de modellen die u aanhaald als ik naar de bladmaat kijk.

TonyFeestneus
23-11-14, 20:54
Die startrite is een grote machine idd, heb die gemaild. De JTS-10 kan zomaar een oude machine zijn, geen idee eigenlijk. Vdhbv heeft m niet staan, maar ik heb ze wel even gemaild.

Dit is m bij Axminster: http://www.axminster.co.uk/jet-jts-10-bench-top-saw-bench

bobmartin
23-11-14, 21:06
Wat wilt u eigenlijk in 40mm 45 graden zagen?
Is dat plaatmateriaal over de volle lengte?

TonyFeestneus
23-11-14, 22:23
Over 1-2 meter moet dat sowieso kunnen inderdaad, maar ik wil niet nu 700 euro uitgeven en dan over een jaar tekort komen in mogelijkheden natuurlijk...

bobmartin
23-11-14, 22:27
ik hoop dan toch niet een hele plaat, want die is in je eentje bijna niet te hanteren. Op een formaatzaag wel, maar die zaagmachines die u aanhaalt, dat zal niet meevallen.

TonyFeestneus
23-11-14, 22:39
Vandaar dat het zelf bouwen van een tafel me een aantrekkelijke optie lijkt, maar voor de lastige gevallen is hulp dichtbij. Hele plaat is toch al lastig, vanaf de aankoop tot het binnen sjouwen tot het kort maken, dat zal toch niet alleen gaan. Daarbij vind ik het een leuke uitdaging om nu uit te zoeken en deze winter wat aan te knutselen. Al met al valt het niet mee, want ik heb al verschillende opties serieus overwogen en het is altijd iets. Vooral kun je niet in de motor van een zaag kijken om te weten of het ook echt iets is...

Ik besef me dat het kort zagen van een hele plaat met een invalzaag soms weer gemakkelijker is, maar in de praktijk betekent dit dat ik op de grond of ergens in de lucht aan het klooien bent (of met offermateriaal en dat moet ik ook weer ergens kwijt), ook dat lijkt me bij een dedicated tafel toch wat prettiger.

bobmartin
23-11-14, 22:55
Ik heb ook wel eens die grote platen. Die krijg ik op pallet. Ik werk alleen. Het pallet ligt voor bij de deur, balkjes eronder mijn zelfgemaakt zaaggeleider vastklemmen en zagen maar. Werkt sneller met die zware dingen dan op wandzaag of formaatzaag.
Wandzaag heb ik niet meer er formaatzaag gaat misschien ook weg, omdat ik kleiner wil.
Het is mijn algehele ervaring dat ik weet dat ik met minder ook de dingen kan maken die ik wil maken.

TonyFeestneus
02-12-14, 16:30
Na alles overwogen te hebben heb ik de keus gemaakt voor de Axminster TS-250.. Nu wachten op levering en dan een zaag-frees-tafel-combi ontwerpen en aan de slag! Bedankt voor de adviezen...

Jeevanbee
02-12-14, 19:40
Dat willen we natuurlijk wel zien in een mooi verslag! Succes met je nieuwe aanwinst. :)

Jeevanbee
27-01-15, 21:49
Heb je de machine ondertussen binnen?

TonyFeestneus
27-01-15, 22:32
Zeker, ontbreekt me alleen aan tijd om een fotoverslag te maken. De basis is wel bijna gereed, ik zal binnenkort een update plaatsen.

Oscar f1
14-02-15, 13:28
Hoe bevalt de Axminster TS-250
en wat heeft het gekost inclusief verzenden?
26328

TonyFeestneus
14-02-15, 13:57
Goed hoor, heb hem eerlijk gezegd nog maar 2x gebruikt, heb hem verwerkt in een grote zaagtafel incl. frees, geleiders etc, kan er grote meubelpanelen mee verwerken... maar ik kom er gewoon niet aan toe, moet er de energie voor vinden anders verkoop ik het weer...

Rizz
14-02-15, 14:53
Dat zou ik nou niet doen.. wellicht komt er een tijd dat je er wel de energie voor hebt en dan heb je spijt. Ik spendeer ook te weinig tijd in m'n werkplaatsje, maar als ik er dan ben, ben ik blij dat ik toch de spulletjes heen om aan de slag te kunnen..

TonyFeestneus
14-02-15, 16:27
Klopt. Wie weet wat de toekomst brengt... @Oscar, als je interesse hebt kun je altijd eens komen kijken hoor, zaag loopt erg mooi en stil en recht.

Ik zal het ook niet zomaar wegdoen, je krijgt er niet voor wat je ervoor hebt gegeven maargoed.. ergens ben ik meer een metaalman, en wilde hout toch ook eens onder de knie krijgen :)

Oscar f1
17-02-15, 19:07
Ik ga vrijdag even langs om te kijken (kopen) bij TonyFeestneus.

Oscar f1
22-02-15, 15:37
26770
Heb de zaagtafel overgenomen.

Maar ga het bovenblad over maken.
De zaag stond vast in het frame en het bovenblad viel daar overheen.
Maar dat stond allemaal net niet in een vlak en net niet recht.
26772

26773

De zaag heeft een mooi randje met gaten,
dat word de bevestiging aan het bovenblad,
dan maakt het onderstel niets meer uit.

Ik moet dan wel dikker materiaal gebruiken om dat uit te vullen,
maar een lekker dik werkblad is wel een goed idee.

Ik heb nu twee platen berken multiplex van 12 en 18 mm op elkaar gelijmd,
dat is samen 30 mm.
met de dikte van het trespa er bij is dat precies genoeg.
26775

26776

Hopelijk morgen de boel weer in elkaar schroeven.

Oscar f1
23-02-15, 17:04
26818

blad na verlijming gepast
moest 1 mm dieper
26819

Met slotbouten vast gezet
26820

26821

zit er nu lekker strak in

26822

nu nog de afdekking en de geleiding monteren

TonyFeestneus
23-02-15, 18:32
Mooi werk Oscar, mooi dat je het zo goed afmaakt!