PDA

Bekijk Volledige Versie : WOODWORKING.NL HAMER by dutchtools.nl

Roeland
21-11-14, 19:56
Hallo forummers,

Vandaag was Jaap op even op bezoek bij mij en hij bracht jawel een mooie woodworking.nl messing hamerkop.
Geweldig mooi afgewerkt ook de afstelhamer ziet er gelikt en rete strak uit.
We hebben even lekker gepraat over hout en natuurlijk over gereedschap en de komende schaafbeitels van woodworking.nl.

Mijn vingers jeuken al om daar een fijne schaaf omheen te bouwen.
Maar goed nadat Jaap vertrok heb ik gelijk maar een hamersteel gefabriceerd die de hamerkop zou completeren.

Eerst een mooi stukje hout uitgezocht, mooi perenhout met een beetje moiré er in.
22368

Ruw uitgetekend en rap naar de lintzaag
22369

Voorwerken en bewerken met het spookschaafje in de bankschroef
22370

Ronding onderzijde snijden met de beitel en daarna afwerken met het spookschaafje, gehele steel schrapen met schraapstaal
22371

Gaatje boren voor het messing pinnetje
22372

en.. daar is ie dan afgewerkt met een eerste laag lijnolie
22375

De steel is voorzien van een ebbenhouten keg
22374

Ik heb gekozen voor een niet al te lange steel in een lang gerekte druppel vorm welke voor mij erg prettig in de hand ligt
22376

Ik ga het hamertje in de komende dagen uitgebreid gebruiken en testen maar zoals hij nu al in de hand ligt word het een favoriet.

Jaap (en Rick) nogmaals hartelijk dank voor dit geweldige initiatief!

met vriendelijke groet,

www.dutchtools.nl

Tomtesteron
21-11-14, 20:27
Zeer mooi...

SunRayes
21-11-14, 21:15
Prachtig!

sirjacobsd
21-11-14, 21:16
Heel bijzonder. Prachtig.
Dit wil ik ook.:)

avos
21-11-14, 21:37
Erg gaaf! Dan krijg je zin om ook je eigen versie te maken..!

jaap
21-11-14, 21:41
Was weer heel gezellig vanmorgen! En een top hamertje!

jaap

Wim Kluck
22-11-14, 00:50
Die is mooi.

MasaveHout
22-11-14, 07:39
Wow...erg goed gelukt !! Bekend stukkie perenhout :D

hemski
22-11-14, 12:23
Waanzinnig mooi, waar kan ik er een kopen?

jaap
22-11-14, 17:42
bij Rick/Masave, tenzij je hem wilt afhalen, dan kun je ook een ritje naar Terkaple maken, altijd welkom ;).

jaap

Willems Ontwerp
26-11-14, 18:27
Dat is een mooi hamertje geworden ! Loopt het messing pennetje door de keg heen ?

jan pranger
26-11-14, 20:24
Vanmiddag bezoek gehad van de "Baas".
Gezellig zitten kletsen, bomen, beschouwen, vooruitblikken over het forum, de komende OpenDagHout, kunst, bouwkunstgeschiedenis van Egypte, Kathedralen, Gaudi, Fibonacchi, onmogelijke kunst en rotzooi, van kunstzinnige installaties tot met pindakaas besmeurde binnendeuren, de schouderklop die iedere houtbewerker op zijn/haar tijd verdient, genieten van ontwikkelingen die forumleden doormaken, nieuwe initiatieven voor het forum, bijzondere houtsoorten en natuurlijk de hamertjes.
"Dreigend" legde hij twee in messing en staal op de keukentafel. Daar moet ik dus iets mee................excentrisch ontwerp?????????????/
Nou ja de kerststal is af. Er is weer tijd voor iets nieuws. Maar wat?............... Jullie zullen zien.
In ieder geval prachtig materiaal alleen al om te hebben. Soort van schoorsteenmantelgereedschap - en dat voor Sinterklaas en kerst.
Dat moet toch in iedere schoen en beurs passen.
O ja het wordt excentrisch voor beide hamers..................hoop ik.
MvG: Jan Pranger.
www.arstorno.nl

jaap
26-11-14, 21:07
Ben heel benieuwd Jan! Het was in ieder geval gezellig en dit soort contacten is voor mij echt de meerwaarde van mijn hobby. Als ik alleen in mijn schuurtje wat kistjes en snijplanken moest maken, dan was de lol er al af geweest denk ik. Maar via het forum en ook het liefst af en toe live zijn de contacten met mede houtbewerkers mij zeer dierbaar.

@Martijn, ja beide hamertjes hebben een mooi passend messing pennetje ( zowel het gat als het pennetje heeft aan beide zijden een afgeschuind kantje). De steel wordt met een wigje in de kop vastgeklemd in de hamerkop en haaks daarop wordt het pennetje dat gemonteerd. Het zal je toch gebeuren dat die mop messing van de steel loskomt en op je werkstuk valt.

jaap

SamPonette
27-11-14, 01:01
ja... zo eentje wil ik ook wel :)

Ik ben vooral fan van de manier waarop de messing pin ingewerkt is in het woodworking 'logo'

jan pranger
27-11-14, 14:27
Woodworking hamers met steelidee.
Even de foto's: Messing met ebbenhouten en het zwarte hamertje met Lauro Faia steel.
De Lauro Faia steel krijgt nog een extra bewerking bij de aanzet en wordt daar slanker.
Eens zien wie hier blij mee is...............
vr.gr. Jan Pranger.

22595

22596

22597

22598

22599

22600

Met extra bewerking. Nu ook dicht bij de hamer vast te pakken voor het tere tikjes werk.

22601

22602

Wim Kluck
27-11-14, 18:46
Met ebbenhout kan die zo in een vitrine kast. Steel duurder als de hamerkop?

Bruin
27-11-14, 22:12
Ai wat een prachtige uitvoeringen.
De "verjonging" van de Lauro Faia steel doet hem goed!
Persoonlijk had ik dit voor de andere steel ook gedaan.

jaap
27-11-14, 22:54
Dat zijn 2 prachtige hamertjes geworden Jan! Pronkjes!

jaap

Nico Oosthoek
27-11-14, 23:07
In plaats van het 'Kissie' gaat dit worden, wie draait of snijdt de mooiste steel(en) aan deze hamertjes.😃😃

jan pranger
27-11-14, 23:57
Nico, dat lijkt mij een geweldige uitdaging!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom op schaf je zo'n hamertje aan en laat zien wat je kunt. De ultieme "woodworking.nl" hamer.
Ik doe dan ook weer mee, natuurlijk.
Die Lauro Faia is natuurlijk voor Jaap, dat had iedereen wel door.
Daarom had ik die steel aangepast aan zijn gevoelige hobbyhanden: tere tikjes die aankomen zal ik maar zeggen....
Misschien niet zo goed te zien, maar de ebben uitvoering heb ik precies (excentrisch) aangepast aan de vorm van mijn hand.
Goed ik hoor jullie al zeggen: ik wist niet dat er iets mis was met je handen................
Mooi project. Helemaal eens met Nico!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.

rickkoorman
28-11-14, 06:39
Mooie steeltjes !! Ik heb al een proefje gedraaid voor mijn messing kloppertje..ligt heerlijk in de hand....dit weekend er nog maar eens 1 maken...kijken of t uitmaakt wanneer ik de vorm iets aanpas...

JanAnton
28-11-14, 08:24
Wat een mooie hamertjes en wat een mooie steeltjes. Schitterend!

groeten,
Jan Anton

Nico Oosthoek
28-11-14, 08:33
Jan mijn hamertje is al lang besteld.:D:D

hartvoorhout.jouwweb.nl
28-11-14, 09:18
Mooi , deze vorm van de steel is volgens mij ergonomisch beter voor de hand bij langdurig gebruik. Ik merk zelf dat na een paar uur een te dunne steel niet prettig meer is.

jaap
28-11-14, 10:47
In plaats van het 'Kissie' gaat dit worden, wie draait of snijdt de mooiste steel(en) aan deze hamertjes.😃😃

Het Kissie project moeten we ook weer eens nieuw leven inblazen, als was het maar vanwege de filmpjes van Rendew!

jaap

meron
28-11-14, 12:28
Als iedereen zijn hamer meeneemt naar de open dag van Rick (in mei) kunnen we er een tentoostelling van maken...

Nico Oosthoek
03-12-14, 22:48
Mijn messing hamertje is binnen, maar ik zit meteen met een vraag.
Waarom is de boven en onderkant souverein ingefreesd?
De steel sluit hier door niet mooi aan met de boven en onderkant. Zie foto's Roeland en Jan.
Door de steel licht excentrisch te draaien, zal dit misschien op te lossen zijn.
Graag jullie mening.

mans
04-12-14, 09:52
Mooi , deze vorm van de steel is volgens mij ergonomisch beter voor de hand bij langdurig gebruik. Ik merk zelf dat na een paar uur een te dunne steel niet prettig meer is.
het zijn toch ook geen hamers, waar je uren met aan het timmeren bent.

coko
04-12-14, 10:05

het zijn toch ook geen hamers, waar je uren met aan het timmeren bent.

Tenzij je een kingsize spijkerbed aan het maken bent :rolleyes: ;)

jaap
04-12-14, 22:25
Mijn messing hamertje is binnen, maar ik zit meteen met een vraag.
Waarom is de boven en onderkant souverein ingefreesd?
De steel sluit hier door niet mooi aan met de boven en onderkant. Zie foto's Roeland en Jan.
Door de steel licht excentrisch te draaien, zal dit misschien op te lossen zijn.
Graag jullie mening.

Nico, we hebben ook dit detail van het origineel overgenomen. Met de korte dikke steel valt het niet op, maar ook een lange steel kan natuurlijk best sluitend gemaakt worden. Ik heb er eerlijk gezegd nooit over nagedacht om het anders te doen. Het souverein gedeelte, de schuine kant, is ook een volle cirkel. Eenzelfde schuingedraaide borst aan de steel zal de hamerkop keurig moeten vullen. Denk ik....
Ben heel benieuwd wat je gaat maken Nico!
Ter aanvulling 2 foto van het origineel, met korte en lange steel. De maker hoort bij de groep leerlingen uit begin jaren van de School of the Redwoods in Fort Bragg.

jaap

22961

22962

Nico Oosthoek
04-12-14, 23:01
Dag Jaap,
Ik kom net uit mijn werkplaats en heb daar een proefsteeltje gedraaid. Voor de onderkant heb ik een mooie aansluiting gemaakt.
Nu nog even puzzelen voor een mooie aparte bovenkant.
In denk aan een spee met een kop die in het souverein deel valt.

zzoemie
05-12-14, 13:47
respect

jaap
16-12-14, 09:17
Nico, dat lijkt mij een geweldige uitdaging!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kom op schaf je zo'n hamertje aan en laat zien wat je kunt. De ultieme "woodworking.nl" hamer.
Ik doe dan ook weer mee, natuurlijk.
Die Lauro Faia is natuurlijk voor Jaap, dat had iedereen wel door.
Daarom had ik die steel aangepast aan zijn gevoelige hobbyhanden: tere tikjes die aankomen zal ik maar zeggen....
Misschien niet zo goed te zien, maar de ebben uitvoering heb ik precies (excentrisch) aangepast aan de vorm van mijn hand.
Goed ik hoor jullie al zeggen: ik wist niet dat er iets mis was met je handen................
Mooi project. Helemaal eens met Nico!!!!!!!!!!!!!
vr.gr. Jan Pranger.

Ik ben er erg blij mee Jan!! En met die gevoeligheid valt het wel mee :D. Met zo'n hamer sla je je voor je plezier op de duim!

jaap

kodama
30-12-14, 10:42
Leuk! Een schattig klein maar toch ook weer mastedontig karakter.

Nico Oosthoek
30-12-14, 17:04
Vandaag maar eens mijn hamertje gedraaid. Een paar proef steeltjes van waaibomenhout gemaakt, maar dit modelletje (niet erg origineel) lag het fijnst in de hand.
Houtsoort: Gonzales Alves ook wel Kingwood genoemd. Het spietje zit verwerkt onder het knopje.
Afwerking: secondelijm en friction polish.

rendew
30-12-14, 17:11
Vind het een plaatje , Nico !!!!!

bri
30-12-14, 17:30
Prachtig, Nico!! Al die andere zijn ook zeer geslaagd, leuk om de variaties te zien!

sirjacobsd
30-12-14, 17:32
Wow Nico, zeer mooi.
Het is een juweeltje.

jaap
30-12-14, 19:01
Prachtig Nico, inderdaad een juweeltje!
Je hebt de hamerkop een een flinke poetsbeurt gegeven.

jaap

Roeland
30-12-14, 19:46
Een waar museum stuk, ik hoop echter dat je hem wel gaat gebruiken Nico.

Roeland

Wilco Flier
30-12-14, 21:08
Mooi resultaat Nico!

Nico Oosthoek
30-12-14, 21:40
@ Jaap: Hij is zo glimmend afgeleverd door Rick.:):)
@Roeland: Hij is al in gebruik genomen, heerlijk hamertje.

Wim Kluck
30-12-14, 22:01
Nicolas ben wel een beetje jaloers op deze onzettend mooie hamer.

Jan van der Ploeg
31-12-14, 15:14
Nico,
Dat is echt een mooi hamertje geworden.
Maar met jouw draaicapaciteiten is dat ook niet verwonderlijk.
Ik wil hem natuurlijk nog wel in echie zien.

jaap
31-12-14, 21:22
Rick poetst ze zeker nog op voordat ze verzonden worden ;). Ze hebben in tegenstelling tot die van Glen Drake en Barron, geen gepolijst oppervlak, maar een heel fraai, vinden wij, gedraaid oppervlak. Zo ziet het er wat technischer uit ipv alleen bling bling. Maar op jouw foto's Nico ziet het er gelikt uit, ook de vlakke en bol gedraaide kant.
Maar met het prachtige goncales Alves handvat is het een heel mooi hamertje geworden. Misschien moeten we maar iets doen op de Open Dag Hout, met de verkiezing mooiste hamer en schaaf!

jaap

Pow
29-06-15, 09:56
Zijn deze hamers nog te koop?

de Haan
29-06-15, 10:48
Informeer bij Masave, hier op het forum.

MasaveHout
29-06-15, 11:57
Bedankt @de haan !!

@pow : de hamers zijn zeker nog te koop. stuur me maar een pb