PDA

Bekijk Volledige Versie : Frees,afkort en zaag tafel

evs
17-11-14, 10:17
Beste Mensen,

Ik woon ik de stad en heb het volgende probleem: Ik heb geen ruimte voor grote machines, Nauja misschien 1.
Van het voorjaar heb ik een project waarbij ik een freestafel en een goede afkortzaag nodig heb. Ik ben al een tijdje aan het rondkijken wat ik het best kan kopen.
Mijn voorkeur gaat naar een alles in 1 machine, omdat dat het meest compact is.
Volgens mij de enige machine die daaraan voldoet is de Mafell Erika 85. Maar deze is best prijzig en bijna niet gebruikt te vinden. Een andere optie is iets zelf maken. (Ik heb toegang tot een volledig uigerusten metaalwerkplaats)

Beide oplossingen zijn niet ideaal. Dus suggesties voor alternatieve?

Bedankt!

jaap
17-11-14, 12:23
Wat wil je graag gaan maken? Festool heeft ook een handig modulair systeem, het cms systeem, maar ik zag deze op marktplaats staan (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m869022862-festool-zaagtafel-type-festo-basic-1a-t.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr), volgens mij ook echt een koopje.

jaap

evs
17-11-14, 12:36
Wat wil je graag gaan maken? Festool heeft ook een handig modulair systeem, het cms systeem, maar ik zag deze op marktplaats staan (http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-zaagmachines/m869022862-festool-zaagtafel-type-festo-basic-1a-t.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr), volgens mij ook echt een koopje.

jaap

Ik heb naar de PRECISIO CS 70 gekeken, maar vond het allemaal niet zo stevig en dan zou je ook nog een freesmodule moeten kopen waar allleen een festool bovenfrees oppast. Het sprak me allemaal niet zo aan. Als je dan kijken naar alle losse onderdelen die je er dan nog moet bijkopen, die echt duur zijn, kom je ook op heel veel geld uit.

Toxiq
17-11-14, 14:07
je kunt ook alleen de cms modules met machine kopen (worden dikwijls aangeboden) en dan zelf een tafel maken
Mijn CMS modules hangen ook in een eigen tafel en dat werkt prima

Stefan h
17-11-14, 16:41
http://www.vynckier.biz/nl/umk6

Misschien deze eens bekijken

Wim Kluck
17-11-14, 18:28
Stefan er zijn meerdere merken die dergelijke machines verkopen. Tendo tools is er een van. Ik zou bij deze kwaliteit wegblijven.

jaap
17-11-14, 22:34
Ik heb naar de PRECISIO CS 70 gekeken, maar vond het allemaal niet zo stevig en dan zou je ook nog een freesmodule moeten kopen waar allleen een festool bovenfrees oppast. Het sprak me allemaal niet zo aan. Als je dan kijken naar alle losse onderdelen die je er dan nog moet bijkopen, die echt duur zijn, kom je ook op heel veel geld uit.

De link verwijst niet naar een Precisie CS 70, maar naar CMS, wat gezien je ruimte probleem reuze handig kan zijn. Ik heb overigens jaren met heel veel plezier een CS 70 gehad. Maar wat wil je gaan maken?? Toxiq geeft ook een prima oplossing.

jaap

evs
18-11-14, 07:56
De link verwijst niet naar een Precisie CS 70, maar naar CMS, wat gezien je ruimte probleem reuze handig kan zijn. Ik heb overigens jaren met heel veel plezier een CS 70 gehad. Maar wat wil je gaan maken?? Toxiq geeft ook een prima oplossing.

jaap

Ik denk dat het platenzaag niet echt geschikt is voor een zaagtafel en ik weet dat het vloeken is op dit forum is. Ik ben niet zo'n fan van het festool systeem. Dus ik ben vooral opzoek naar sugesties anders dan van het F woord.
Ik wil er meubel gaan maken. In het voorjaar kozijnen en deuren, gereedschapkoffers en lades met verschillende houtverbinden.

tuoh
18-11-14, 08:13
Een toverstokje? ;)

Emilio
18-11-14, 16:43
Tsjaaa... dat festool spul is ook helemaal niet voor meubelwerk en krappe ruimtes bedoeld natuurlijk.....

Wat heb je voor ervaring met gereedschap?

bobmartin
18-11-14, 16:52
Mafell Erika 85 met afkortgeleider zo'n €3000.
En je kan er alleen mee zagen.

Ik zou eens naar een combi machine kijken. Ik ken iemand die werkt er al jaren mee in een ruimte van 4 x 4. Op 220.

evs
18-11-14, 18:00
Mafell Erika 85 met afkortgeleider zo'n €3000.
En je kan er alleen mee zagen.

Ik zou eens naar een combi machine kijken. Ik ken iemand die werkt er al jaren mee in een ruimte van 4 x 4. Op 220.

En een hele duren steun voor een freestafel. Ik hoor graag welke combi machine je bedoeld.

Ik werk in de tuin. Mijn trap is te smal om zonder beschadigingen een grote machine naar boven te brengen en de schuur is te vochtig.
Onder de trap zou ik 1 machine kwijt kunnen.
Zagen en vooral afkorten met een groeffunctie is een probleem. Afkorten is de kern van het probleem een afkortzaag met groeffunctie is groot en lastig zelf te maken en dat zou een erika kunnen.

Ik heb ook al zitten denken aan zelf iets maken. Ik heb de faciliteiten. Alleen moderne machines hebben allemaal beveiligingen dat ze niet vanzelf aangaan als je er spanning erop zet. En dat is wel een probleem. Of ik moet ze modificeren en dat vind ik wel een beetje zonden. Of je moet iedere keer onder je werkbank kruipen om de machine aan te zetten en dat vind ik ook niks.

bjorn
18-11-14, 18:19
Ik heb de Mafell erika, daarvoor de Festool precisio c70 gehad. Ze hebben allebei hun sterke kanten en minpuntjes. Voor mij telt dat de erika sneller op te zetten is, steviger staat op wisselende ondergronden en meer capaciteit heeft. Maar jaren met de precisio gewerkt, met veel plezier, die heeft veel fijnere geleiders, fijne motorrem, in principe dezelfde mogelijkheden op wat capaciteit na.
Ik kan niet zeggen wat de betere machine is, voor mij de Mafell, het sneller opzetten weegt zwaar, doordat ik in de renovatie werk en het anders niet loont de zaagmachine uit de bus te halen, voor de kleine klussen.
Met 1 van die 2 zaagtafels heb je al heel wat mogelijkheden qua groeven en sponningen zagen.

bobmartin
18-11-14, 18:22
Lastig praten op afstand om uw situatie in te schatten.

Ik heb het bv over Robland of zoiets. Die kan je uit elkaar halen en naar boven bv. Wel een heel gedoe. Zo'n 400 kg.
Die schuur, zit daar geen ventilatie. Ik bedoel is daar niets van te maken.

Is het beroepsmatig of hobby?

evs
18-11-14, 18:47
Lastig praten op afstand om uw situatie in te schatten.

Ik heb het bv over Robland of zoiets. Die kan je uit elkaar halen en naar boven bv. Wel een heel gedoe. Zo'n 400 kg.
Die schuur, zit daar geen ventilatie. Ik bedoel is daar niets van te maken.

Is het beroepsmatig of hobby?

Zo'n machine zou top zijn. Maar helaas denk ik geen optie. Schuur is lek,fundering gebroken en echt te klein. Moet afgebroken worden en weer opgebouwd. Staat over 2 jaar op de planning.
Op de eerste verdieping zou ik wellicht ruimte kunnen maken. Maar hoe krijg ik dan hout naar boven om te verwerken. Maar dit is de eerste reactie die een andere kant op denkt en dat wordt gewaardeerd. Hier ga ik nog wel even over nadenken.
Ik heb ook al zitten kijken of ik iets kan huren maar dat wordt voor hobbymatig gebruikt echt te duur.

bobmartin
18-11-14, 19:00
Ik weet niet aan wat voor groeven u denkt, maar kan dat niet met een bovenfrees.
Ik frees zelfs in azobe balken van 9 x 9 een groef met de zijgeleider.

evs
18-11-14, 20:15
Ik weet niet aan wat voor groeven u denkt, maar kan dat niet met een bovenfrees.
Ik frees zelfs in azobe balken van 9 x 9 een groef met de zijgeleider.

De vorige keer heb ik een brug gemaakt en een uitsparing gefreesd. Wat ik het probleem vond dat je zo slecht zicht hebt op je werk. Maar als je daar een suggestie voor hebt hoor ik het graag.

bobmartin
18-11-14, 21:13
Als het repetitiewerk betreft, maak ik een mal. Geen direkt zicht nodig.
Met de zijgeleider ook niet.
Lange sleuven in plaatwerk met houten plank als geleider ook niet.
Misschien een foto wat u bedoeld?

evs
18-11-14, 21:30
Als het repetitiewerk betreft, maak ik een mal. Geen direkt zicht nodig.
Met de zijgeleider ook niet.
Lange sleuven in plaatwerk met houten plank als geleider ook niet.
Misschien een foto wat u bedoeld?

Ik heb niet echt een foto want van. Wat ik lastig vind, is te zorgen dat je precies bij je lijntje begint met frezen. Als je daar een zaagsnee kan zetten, die strak op het lijntje is en haaks op je hout. kan je daartussen makkelijk uitfrezen. Maar ik hoor graag andere manieren.

bobmartin
18-11-14, 21:49
Snap je niet precies wat ik bedoel met een plank als geleider.
Als je bv een plaat hout hebt waar je een rechte groef in wilt frezen, dan span je gewoon een plank over je werkstuk op een bepaalde afstand van je lijn. Dat is de ruimte van de buitenkant van je frees tot de kant van je freeszool waarlangs je gaat frezen.
Of je spant hem tussen twee planken, dan kan je ook niet weglopen.

http://youtu.be/5SSSwfsOdG4

gandel69
18-11-14, 22:17
Als je een modulair flexibel systeem wil kun je ook eens bij Triton tools kijken. Ik heb laatst een demo gezien en het lijkt mij (zeker voor de hobby) een niet al te dure, flexibele, praktische oplossing. Op dit forum is er trouwens weinig tot niks over te vinden.
Je geeft aan dat je de ruimte hebt voor een grote machine. Dan kun je ook een scheppach combi (HMC) overwegen met aanbouwdelen. Die is wel meer bedoeld voor massief hout dan voor plaatmateriaal, maar dan kun je een tijd vooruit. Degelijke machines hebben een behoorlijke capaciteit. Iets kleiner is de Bestcombi van Kity. Hiervan is een serie losse machines, en een één geheel machine. Prima (instap)machines die van goede kwaliteit zijn.
Bij deze laatste opties ben je natuurlijk wel meer plaatsafhankelijk aan het werk dan met bijvoorbeeld de Triton.

evs
19-11-14, 07:51
Snap je niet precies wat ik bedoel met een plank als geleider.
Als je bv een plaat hout hebt waar je een rechte groef in wilt frezen, dan span je gewoon een plank over je werkstuk op een bepaalde afstand van je lijn. Dat is de ruimte van de buitenkant van je frees tot de kant van je freeszool waarlangs je gaat frezen.
Of je spant hem tussen twee planken, dan kan je ook niet weglopen.

Op een plate vlak lijkt het me ook niet zo lastig. Maar een uitsparing frezen in een kozijn profiel. Waar je geen goede steun hebt voor je geleider en het hout ook niet echt flak is. Vind ik het lastig.
Maar ik heb nu de Bosch FSN OFA en 3 railsen. Ik was al van plan om 1 daarvan in stukken te zagen en dan kan ik mooi brug maken. Dan zal het al beter gaan, denk ik.

evs
19-11-14, 07:58
Een grotere machine is een afkortzaag of zaagtafel niet een vaste machine. Had ik maar ruimte voor zo'n ding. Heb al zitten denken. Maar je hebt zeker 2 m ruimte om zo'n machine nodig en dat heb ik echt niet helaas, helaas. Ik heb al zitten denken of ik me schuur eromheen kan bouwen met wegklappende muren maar heb gewoon niet zoveel ruimte.

Emilio
19-11-14, 09:09
Je kunt echt niet eerst het schuurtje realiseren?

bobmartin
19-11-14, 10:00
Je kan een eenvoudige mal maken om een sparing te frezen in een kozijnprofiel, zonder dat hij kantelt.

Huib
19-11-14, 10:48
Hoe moeilijk kan je het jezelf maken?

Een Mafell vind je te duur, het F woord ben je niet van gecharmeerd, een precisio CS 70 vind je te gammel (de eenvoudig CMS tafel staat bij mij stevig en niet wankel),zware machines kun je niet naar boven sjouwen (dan gaat volledige plaat multiplex e.d. ook niet lukken). Bij elke aangedragen oplossing zie je wel een beer op de weg.

Misschien is dit merk een oplossing naast een zelf bedachte manier voor het freeswerk.

https://www.youtube.com/watch?v=1IHWhhzWl3A

Mocht dit ook geen oplossing voor je zijn dan wellicht toch het toverstokje van tuoh proberen.:)

Emilio
19-11-14, 11:27
Nogmaals de vraag in hoeverre je ervaring hebt met de beoogde machines? Worden de aangedragen oplossingen nu afgekeurd vanuit ervaring of aannames?

bobmartin
19-11-14, 12:17
Als je door het verhaal leest, dan denk ik ervaring. Maar das toch niet erg, samen weten we een hoop.

avos
19-11-14, 12:22
Nog een extra suggestie, ik zou eens kijken naar de Kitty best combi. De ouder modellen zijn de losse machientjes die je op 1 tafel kunt monteren. En het nieuwere model is een compacte combinatiemachine. Je kunt hier goede resultaten van verwachten. En bij alles geldt dat je een compromis moet sluiten tov je wensen, ruimte en budget.

Emilio
19-11-14, 12:25
Als ik het verhaal doorlees is me echt niet duidelijk of er wel eens is gewerkt met de machines die nu worden afgewezen, zeker de Festool machines zijn juist de aangewezen apparaten om in een dergelijke situatie te worden gebruikt. Als die zonder ze gebruikt te hebben al worden afgewezen ga ik ook verder richting toverstokje... :)

bobmartin
19-11-14, 12:45
Ik denk dat het probleem van TS iets dieper ligt.
In dit draadje http://www.woodworking.nl/showthread.php?9310-zaagtafel-aanschaffen&p=90736#post90736 wordt al aaangegeven
welke problemen er worden ervaren.

In geval van weinig ruimte voor machines zijn er altijd andere oplossingen.
Bv met handmachines.
Een plaat recht zagen kan ik gewoon op de grond op een paar balkjes met een plank als geleider waar ik tegenaan beweeg. Heb ik geen dure zaaggeleider voor nodig.
Zelfde geldt voor die groeven of sparingen. Met een beetje hulpmiddelen is het allemaal te realiseren, zeker met de vele voorbeelden hier op het forum aanwezig.
Een workmate op z'n minst zou dan wel fijn zijn om bv je kozijnprofiel tussen te klemmen.

Misschien makkelijker voor TS om per klus aan te geven tegen welke problemen hij aanloopt en van daaruit verder te denken.

Ik denk dat het meer in de handigheid zit. Je kan dan allemaal dure spullen aanschaffen, maar beter is eerst de basis.

tuoh
19-11-14, 13:39
Wat de TS ontbeerd is niet die of die machine, maar een stuk(je) inventiviteit om aan de slag te gaan met wat er wel beschikbaar is aan machines of gereedschap.
Zelfs in de best uitgeruste werkplaats komt het aan op inventiviteit om alle klussen tot een goed eind te brengen, het is nooit de machine maar wel de gebruiker ervan die verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
De inventieve gebruiker bereikt dat eindresultaat desnoods met een stenen bijl als er niks anders beschikbaar is:D Met andere woorden, je roeit met de riemen die je hebt, voor elke klus stad en land afdweilen op zoek daar de beste tool voor de klus is een dure sport, en ook niet realistisch. DE beste machine bestaat immers niet.

Ik zou wat tijd uittrekken om het gereedschap wat je hebt grondig te leren gebruiken. Je zou ervan versteld staan wat je al kan verwezenlijken met een simpele brandhoutzaag en wat klemmen en mallen. Daar maak je al zonder één probleem een raamkozijn mee.

Mvg,

André

Rizz
19-11-14, 14:07
Waarom geen mobiele machines? Of in zoverre mobiel dat je het op wieltjes kan zetten.. Een zelfgebouwde freestafel kan op een tafel.. Afkortzaag op een (zelfgemaakt) onderstel met 2 rolbokken. Eventueel plaatwerk kan je laten zagen of met een invalzaag met rail.

Zelf heb ik alles op wielen staan, al heb ik niet te klagen over ruimte..

evs
19-11-14, 17:05
Wat de TS ontbeerd is niet die of die machine, maar een stuk(je) inventiviteit om aan de slag te gaan met wat er wel beschikbaar is aan machines of gereedschap.
Zelfs in de best uitgeruste werkplaats komt het aan op inventiviteit om alle klussen tot een goed eind te brengen, het is nooit de machine maar wel de gebruiker ervan die verantwoordelijk is voor het eindresultaat.
De inventieve gebruiker bereikt dat eindresultaat desnoods met een stenen bijl als er niks anders beschikbaar is:D Met andere woorden, je roeit met de riemen die je hebt, voor elke klus stad en land afdweilen op zoek daar de beste tool voor de klus is een dure sport, en ook niet realistisch. DE beste machine bestaat immers niet.

Ik zou wat tijd uittrekken om het gereedschap wat je hebt grondig te leren gebruiken. Je zou ervan versteld staan wat je al kan verwezenlijken met een simpele brandhoutzaag en wat klemmen en mallen. Daar maak je al zonder één probleem een raamkozijn mee.

Mvg,

André

Ik ben al een jaar of 15 aan het hobbien met hout. Ik heb wel enige ervaring in het gebruik van mijn gereedschap. Dat wil niet zeggen dat ik het op de beste manier doe. Wat ik vooral wil doen is nauwkeuriger werken en daar wil ik in investeren. Maar wat is de beste manier? Ik kom vaak wel tot de conclusie dat "dit" niet de beste was.

bobmartin
19-11-14, 17:29
Wat Tuoh wil zeggen is dat je niet meteen op zoek moet gaan naar allerlei machines, maar gewoon wat handigheid ontwikkeld met de mogelijkheden die je hebt.
Ik kan mij daar wel in vinden.

Daarom zeg ik ook, geef eens een voorbeeld klus waar je tegenaan loopt en de gereedschappen die voorhanden zijn en dan kijken naar een goed uitgangspunt.
Houtbewerken is gewoon een kwestie van oefenen.

Je gaf al aan een kozijnprofiel een gat erin.
Je kan dat doen met hamer en beitel.
Ook met de bovenfrees uit de losse hand lukt netjes, ondanks dat hij neiging heeft tot kantelen.
Als je maar weet hoe.

jaap
19-11-14, 18:10
Over handigheid en budget gesproken zie het filmpje. Je kan er uiteraard ook een bovenfrees in stoppen. In mijn jaren in Azie heb ik heel veel van dit soort zaagtafels gezien.

jaap

https://www.youtube.com/watch?v=LlldKKbP0Zw

bobmartin
19-11-14, 18:41
Mooi hè, hoe inventief kun je zijn!

evs
19-11-14, 18:56
Wat Tuoh wil zeggen is dat je niet meteen op zoek moet gaan naar allerlei machines, maar gewoon wat handigheid ontwikkeld met de mogelijkheden die je hebt.
Ik kan mij daar wel in vinden.

Daarom zeg ik ook, geef eens een voorbeeld klus waar je tegenaan loopt en de gereedschappen die voorhanden zijn en dan kijken naar een goed uitgangspunt.
Houtbewerken is gewoon een kwestie van oefenen.

Je gaf al aan een kozijnprofiel een gat erin.
Je kan dat doen met hamer en beitel.
Ook met de bovenfrees uit de losse hand lukt netjes, ondanks dat hij neiging heeft tot kantelen.
Als je maar weet hoe.

Beide gedaan:
- Met hamer en beitel. Ik krijg de randen niet strak recht. Ze wijden mm naar buiten uit. Ook met de handzaag eerst ingezaagd alleen Ik kom niet diep genoeg zonder de schuine rand aan de voorkant te beschadigen.
- Hebben we het al over gehad. Ga de volgende keer met een betere geleider werken.

Wat ik ook lastig vind is kozijnprofielen met de hand verstek te zagen zodat alle lijnen netjes doorlopen. Door al die rare hoeken in het profiel verloopt mijn verstek hoek.

Om dit op te lossen zou ik een goede afkortzaag willen kopen. Maar ik kan maar 1 "grote" machine opbergen. Is deze machine de beste keus of kan ik beter iets anders kopen en krijg ik later spijt van deze koop. Of kan ik beter een kleinere afkortzaag kopen die wel door het trapgat kan maar.. . Of... of .. of .
Dat is soort of de kern van mijn probleem.

tuoh
19-11-14, 20:11
Nee nee, er bestaat geen ideale machine voor ALLE klussen, je gaat altijd op zoek moeten naar een grootst gemene deler, compromissen sluiten dus. Een machine die perfect is voor het zagen van sponningen, daar ga je geen gaten mee kunnen hakken, dat mag duidelijk zijn. Het is gewoon onmogelijk om een machine te vinden of te kopen die alles kan. Als je voor elke bewerking een gepaste machine wil dan heb je een hobbyruimte van 1000m3 nodig om dat alles in op te bergen.
Je gaat er dus niet aan ontkomen om sommige bewerkingen manueel uit te voeren. Investeer in een zaagmachine, welke maakt niet uit, je gaat sowieso toch moeten improviseren voor bepaalde klussen. Met een afkortzaag (type Kapex) kan je niet schulpen, moeten beide bewerkingen regelmatig gebeuren dan ben je beter af met een invalzaag en geleiders. Als je dan ook nog de beschikking hebt over een bovenfrees dan kan je al heel wat klussen aan. Begin die dingen niet in te bouwen of zo, daar beperk je enkel het gebruiksdoel mee. Pas de machine aan per klus als het nodig is, zo kan je met één machine veel verschillende klussen aan. Maar, wees INVENTIEF bij het gebruik van de machines, anders loop je steeds geheid tegen een muur aan.
Oefen ook je handvaardigheid, dat is uiteindelijk nog altijd de meest veelzijdige "machine" daar kan je alle klussen mee aan.

Mvg,

André

bobmartin
19-11-14, 20:21
Mbt de kozijnprofielen.
Gaat het hier om de ABC profielen? Die zaag je niet in verstek, maar contraprofiel. Of bent u van Belgie, dan weet ik het niet hoe die het doen.

Ook hierbij gaat om oefenen. Zorg voor een scherpe zaag. Zowel duw als trekzaag, werkt allebei.
Zaag vlak NAAST het lijntje, zodat je steeds het lijntje kan zien.
En met de juiste lijm kan je ook nog wat kieren dichten. Bison of Frencken kozijnlijm bv.

seb
19-11-14, 20:30
Misschien eerst eens een budget voor ogen halen en kijken wat binnen het budget past, is ook een optie.
Ivm met je verstekken: voor mijn eiken binnnendeuren heb ik eerst een profiel gefreesd met de bovenfrees en die heb ik dan met een zelfgemaakt "verstekbakje" in verstek gezaagd voor de verbindingen in de hoeken. Mijn verstekbakje had ik van 2 stukjes afval mdf gemaakt, en wat niet 100% paste wat bijgewerkt met schuurpapier en blijven passen tot het helemaal naar het gedacht was. Zoals eerder gezegd in dit draadje, je kan voor duizenden euro's aan machines kopen voor een klus, of gewoon vindingrijk zijn en de klus klaren met wat je voorhanden hebt.
Wat is het verschil dan? Wel met de dure machine stel je die af en maak je 10 stukken die identiek zijn in 1 bewerking en in een minimum van tijd. Als je je redt met de middelen die je hebt moet je soms veel passen en bijschaven, en nog eens passen en maak je 1 stuk in meerdere bewerkingen en ben je veel tijd kwijt...
Als je het voor de hobby doet, hou je het beperkt en is de tijd die je er in steekt "gratis" en beleef je er plezier aan. Als je er moet van leven moet je dure machines kopen want alles moet zo snel mogelijk af zijn om niet te duur te zijn voor de klant toch nog iets te kunnen opbrengen voor degene die het maakt...

gompy58
20-11-14, 01:45
Ik wilde eerst eens weten wat dat dan voor een tafel was, die Mafel en met simpel google kwam deze link er als 2e uitrollen.
http://www.gereedschappro.nl/nieuws/vergelijk-review-mafell-erika-85-ec-vs-festool-precisio-cs-70/53

De conclusie van die test verbaasde me vwb festool niet zo erg eigenlijk.

De reacties in de topic overigens ook helemaal niet en ze zijn zo waar!

Zelf heb ik een stevige verzameling grijs groene kistjes verzamelt de afgelopen 3 jaar. Ook staan hier 2 festool tafels. Heeft het me beter gemaakt ? Nope... Het probleem met die machines is idd de compromissen die je hebt met de machines. Het een kan wel, het ander niet...mmm en nu ?

Persoonlijk heb ik heel veel geleerd bij wat trainingen bij de Schrijn waar je minimaal met machines werkt. Dokter het zelf maar uit hoe je het doet. Ook vreet ik informatie van anderen op over inventieve oplossingen. Neem die oplossing van de ronde tafel met een 30 graden rand... In het verleden zocht ik stad en land af voor een frees met die hoek. Nu maak ik een mal en doe het met een standaard sleuven frees.

Ook ik heb met ruimte gebrek te maken. Binnenkort verplaats ik mijn klus ruimte naar een andere kamer waar ik net wat meer ruimte heb. Die festool tafels ga ik daar ws niet gebruiken. Ik maak mijn eigen oplossingen en combineer diverse dingen zodat ik flexibel ben. Die freesmodule? Die hang ik wel in een werkblad. Veel steviger en stabieler en het neemt geen ruimte in.

Eigenlijk kom ik ook tot de conclusie dat er eigenlijk maar een oplossing is voor TS. Een veel grotere locatie waar speciale profi machines hun plek kunnen krijgen. Nauwkeurigheid komt met grote en massa als ik althans op mijn ervaring mag vertrouwen inmiddels. Dat kost echter serieus knaken.

TS heeft een van die elementen niet maar wil wel een machine hebben die dat gat vult. Die is er gewoon niet. Was die er wel dan was het een no brainer en zou iedereen dat ding hebben staan....

Misschien is dat wat ik ga doen een optie... In een lege ruimte heel kritisch de boel opnieuw gaan inrichten en voor je het maakt, koopt en plaatst eerst vanuit elke hoek hebben gekeken of het niet ergens gaat bijten...

Huib
20-11-14, 11:21
Zit met het zelfde probleem qua ruimte.

Meest handige om plaatwerk zuiver te zagen is een goede invalzaag en liniaal. Maak zelf een paar stevige schragen van hout en je hoeft niet op je knieën te werken. Wil je dat toch dan zijn een paar balkjes voldoende.

Persoonlijk zou ik onderstaand gereedschap niet willen missen en werden als eerste aangeschaft. Vraagt weinig ruimte en aan dit gereedschap heb je meer dan voldoende om in het begin je werkbank/tafel, schragen, futselplank en andere hulpjes zoals een freestafel te maken. Kozijnen en een deur is ook geen probleem met onderstaand gereedschap.

Met dit gereedschap is volgens mij TS probleem voor het overgrote deel opgelost.

1. goede invalzaag + linialen.
2. bovenfrees
3 STOFZUIGER!
4. accu schroef-boor machine.
5. Handgereedschap zoals; beitels, goede hand en kapzaag, paar schaven, winkelhaak, lijmtangen en ander klemspul. Later op je gemak uitbreiden.
6. wat bitjes, lepel, hout en slangenboren.

Als het niet lukt met dit gereedschap zuiver te werken dan lukt het ook niet met de duurste zaag/frees,vlak,schaaf combinaties

Oeps, duimstok en rolmaat vergeten en (school)potlood met puntenslijper.

Huib
22-11-14, 21:57
Ik ben al een jaar of 15 aan het hobbien met hout. Ik heb wel enige ervaring in het gebruik van mijn gereedschap. Dat wil niet zeggen dat ik het op de beste manier doe. Wat ik vooral wil doen is nauwkeuriger werken en daar wil ik in investeren. Maar wat is de beste manier? Ik kom vaak wel tot de conclusie dat "dit" niet de beste was.

Ben wel nieuwsgierig of je na al deze reacties wel tot een conclusie komt wat het beste voor je is en een keuze kunt maken.

evs
23-11-14, 09:09
Ben wel nieuwsgierig of je na al deze reacties wel tot een conclusie komt wat het beste voor je is en een keuze kunt maken.

De beste keuze is een grotere/echte werkplaat en meer tijd om te knutselen. Maar dat is niet haalbaar.

Voor nu ga ik opzoek naar een afkortzaag die door mijn trapgat kan. Zit te denken aan de AEG ps254 of de DEWALT DWS778. Even kijken waar ik beide machines kan bekijken.
en later(voorjaar) ga ik een zelf een frees/zaag tafel maken met wat Incra spulletjes. Zit te denken aan 3 alu platen 1 van 45x90 cm waar een freesmachine / handcirkelzaag / decoupeerzaag in kan. En 2 groef platen van 45x90 die parallel of haaks op de machinetafel kan zetten. Op deze platen kan je haakse- en hoekaanslag zetten en ook een wagentje. Dan heb je echt een mooie free/zaag tafe(denk ik)l en kan je het allemaal heel compact uit elkaar halen. Zit nog te twijfelen of ik er een trekfunctie in moet maken. Wil het eigenlijk eenvoudig houden (fail).

bobmartin
23-11-14, 10:29
22422

Is zoiets niet iets voor je. http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m872125686-kity-combinatiemachine-220-v.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

evs
23-11-14, 11:02
22422

Is zoiets niet iets voor je. http://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/gereedschap-overige-machines/m872125686-kity-combinatiemachine-220-v.html?c=a2384ef0ece270f44503df9f8598c624&previousPage=lr

Zucht, combinatie machine zit nog steeds in mijn gedachten. Dan zou ik een trespa waterdichte kast moeten maken zodat hij in de tuin kan staan. Is er ergens in de randstad waar ik zulke machines kan bekijken?

Spaander
23-11-14, 11:10
Als je al twijfelt of een afkortzaag door je trapgat kan, lijkt mij een invalzaag met rails de enige goede oplossing.
Al vraag ik mij af hoe het werkstuk daarna door het trapgat moet?
Mvg. :)

Emilio
23-11-14, 12:03
Mee eens. En als je dan een MFT erbij koopt kun je gelijk haaks afkorten ook. Maar ja, dat is Festool... ;)

Martijn.
23-11-14, 13:25
Ben zelf ook een beetje zoekende naar wat voor gereedschappen voor mij handig zijn om wat dingen te kunnen maken thuis, kom zelf uit een meubelmakers opleiding en heb nu werk zodanig dat ik geen toegang heb tot een machinale of ander relevant gereedschap. Wil uiteindelijk een verbouwing kunnen doen en meubels kunnen maken. Heb zelf wel voor Festool gekozen niet omdat ik denk dat zij de enige zijn die kwaliteit gereedschap maken(persoonlijk draag ik een warm hart voor Metabo gereedschap). Maar omdat ze mooie systemen hebben om stationaire gereedschappen te omzeilen. Heb ondertussen een ct-22 stofzuiger, oude festo handzaag, oude geleider van festo. festool of-1400 bovenfrees en een festo RO 150 e rotex. Wil die bovenfrees uiteindelijk i.c.m. de liniaal gebruiken. Ook met zn langsgeleider (los) en in een zelfgemaakte freestafel kunnen gebruiken. Wel ga ik een oude metabo zaagtafel met afkortgeleider en tafelverbreding nog ophalen voor de platen. Omdat ik nu verwacht veel zaagwerk te krijgen en omdat ik verwacht dat het makkelijk is voor de toekomst en eventuele creatieve zaagbewerkingen t.o.v. verbindingen e.d.

Voor mij is ruimte wel een beperkende factor maar kan tijdelijk bij mn ouders de schuur lenen. Voor langere tijd of als ik teveel verzamel kan ik het ook naar een stalling rijden mocht dat zover komen. Als ik echt maar 1 machine kon gebruiken zou ik zelf toch voor die festo-ol zaagtafel gaan en daar dan werkelijk alles bij verzamelen wat er maar voor te krijgen is. Heb er zelf niet mee gewerkt maar de basistafel is erg compact, kunt ze vinden met trekzaag functie om af te korten en je kan andere festool apparaten monteren. Hecht zelf niet zoveel waarde aan een afkortzaag a.t.m. omdat ik geen goede heb en hem eigenlijk niet voor netto zaagsnedes wil gebruiken. Een goede afkortzaag vreet mij te snel door mn budget voor wat ik er daadwerkelijk meer mee kan maken.

maar als je denkt dat er afkortzagen zijn die niet door je trapgat passen zou ik misschien de haalbaarheid van je plannen eens goed tegen het licht houden.