Is dit es?

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Vandaag ben ik begonnen aan een trap voor een klant. Deze trap moet in es gemaakt worden.

Een goeie maand geleden heb ik bij m'n houthandel een stammetje es besteld. Maar ik kon deze stam toen niet
bekijken omdat er nog verschillende stammen op lagen. Deze stam werd dan de week erop hier afgeleverd, maar ik heb
er toen verder ook niet naar omgekeken tot vandaag. Vandaag heb ik de treden grof op maat gezaagd en viel me op
dat dit hout niet echt op es lijkt. Althans niet zoals ik die ken.

Hieronder een foto van het betreffende hout.

Het midden is het hout van de geleverde stam.
Rechts een stuk dat ik nog had liggen. Hier weet ik zeker van dat het es is.
Links de schors van de geleverde stam.

IMG_3874.jpg

Hieronder nog een detail:
IMG_3875.jpg

Mij lijkt dit hout op populier, maar de schors doet me hier dan weer aan twijfelen.

Morgen ga ik hiermee terug naar m'n houthandel, maar met een beetje advies van jullie sta ik daar niet
met m'n mond vol tanden.

Het gewicht van dit hout lijkt me ook lager dan dat van het rechtse stuk.

Alvast bedankt,

S.
 

Robert Hardwoodie

Actieve deelnemer
15 feb 2013
615
1
Hmm moeilijk zo zou ik het niet durven zeggen. het zou best essen kunnen zijn. Rechts is essen maar dat wist je al.
Gewicht zou ik niet van uitgaan. Afhankelijk hoe snel de boom gegroeid is kan essen loeizwaar zijn. Het essen dat ik gebruik voor een bed is echter een stuk lichter dan dat van mn normale houthandel.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
Lijkt mij ook geen essen, hoe ziet de zijkant van de middelste plank er uit, dat zou op het kwartierse essen moeten lijken van de rechter plank. ?????

groet john
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
De rechtse is oude es, te zien aan de donkere verkleuring. Maar de linkse toont toch echt wel weinig gelijkenissen met de rechtse.

@John Hierbij nog een foto van de zijkant:
foto-1.JPG
Ook hier geen duidelijke aftekening.

S.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Moeilijk om het 100% te kunnen zeggen via foto's, maar het zou wel esdoorn kunnen zijn.
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Zuiver kopshout geeft het meeste informatie. Maar volgens mij is het essen. Essen heeft ook een vrij typische geur als je het vers bewerkt. Is er daar geen overeenkomst met je referentiestuk?
 
Laatst bewerkt:

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Volgens mij heb je populier of abeel gekocht.
het lijkt sprekend op abeel wat ik heb liggen, gekocht bij Talens houthandel in Punthorst.
Ik zie ook overeenkomst met de schors, het grijsachtige van witte of zilverpopulier.

groeten, Kor
 
Laatst bewerkt:

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Taaltechnisch een logische vergissing. Het linker stuk is beslist geen essen, er is weinig hout dat er ook maar een beetje op lijkt. Wat het dan wel is is niet zo interessant, je klant wil essen.
 

JOHN LAMERS

Actieve deelnemer
10 aug 2012
632
38
Ter Apelkanaal
image.jpg Kwartiers Essen

image.jpg Dosse essen

ik denk niet dat het Essen is,
de oranje achtige vlam van dosse Essen lijkt een beetje open, net of er dunne buisje te zien zien. Dit is op jouw hout niet te zien
geen idee wat het wel is:)

Groet john
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Vanmorgen ben ik met de stukken naar de houthandel geweest.
Het blijkt om linde te gaan.

Ik mag de stam houden.

Dan ook nog maar een stam essen meegebracht zodat ik tenminste verder kan met m'n trap.

Ook nog een stammetje Amerikaanse eik meegebracht, onder het motto "hout heb je nooit genoeg".

Bekijk bijlage 20141

Vertrokken voor 8 essen treden en zo kwam ik dus thuis.
Een stam amerikaanse eik 2", een stam es 2" en 2 planken es 3".

S.
 

frans A

Actieve deelnemer
18 sep 2011
169
1
waddinxveen
essen heeft vaak een gladde barst en op oudere leeftijd licht gegroefd en bruin
ook het hout lijkt er totaal niet op dit lijkt eerder op esdoorn ( versprijdporig hout ) maar de barst lijkt mij paarde kastanje ( waardeloze bende) of zilver esdoorn
al zit er een stukje bast onderaan wat weer op abeel lijkt
maar abeel en kastanje ruiken erg muf en abeel vormd een wat bruinige kern
dit is in alle gevallen nooooit essen!

oeps
 

Silvano

Actieve deelnemer
5 jul 2013
112
1
Prov. Antwerpen
Hier nog enkele foto's van de afgewerkte trap.
Voor het vernissen of olieën zorgt de klant zelf.

De onderste treden zijn 40 mm dik en in verstek gezaagd
IMG_3889.jpg

De hogere treden zijn 20 mm, bevestigd op 18 mm multiplex.

IMG_3891.jpgIMG_3885.jpgIMG_3884.jpg

Op naar het volgende project.

S.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.