PDA

Bekijk Volledige Versie : Work in progress: Een kistje met dubbele zwaluwstaarten, maar dan anders.

meron
05-08-14, 16:00
Na al het priegelige houtsnijwerk is het weer eens tijd voor wat nieuws. op dit draadje zal ik de vorderingen bijhouden van mijn nieuwste project:
Een kistje met dubbele zwaluwstaartverbindingen, zonder rechte hoeken of lijnen.
Dat betreft dan voornamelijk de verbindingen, het kistje zelf wordt vierkant.

Omdat de meest zinloze projecten ook vaak de leukste zijn, heeft het kistje geen nut of toepassing. Het gaat me zuiver om het prutsen met hout. Het is de befoeling dat alle onderdelen van hout worden, ook de schanieren en het slot. Voor dat slot ben ik aan het experimenteren met houten tandwieltjes en aanverwante onderdelen.

Ik zal proberen regelmatig een update te doen en ik hoop maar dat dit geheel gaat lukken.

Houtsoorten: Taxus, Noot en Buxus
Afmetingen: 15*15*6 cm

Ooit heb ik een dikke taxus stam kunnen krijgen, waar ik veel plankjes en een paar blokken uit heb laten zagen.
18716

Het plankje gezaagd tot de vier zijkanten en alle zijden gelijk mooi vlak geschaafd. De stukken met de mooiste tekening worden de voor- en achterkant. De reststukjes zijn vast later handig, dus die bewaar ik.
18717

Op de twee zijkanten de zwaluwstaarten afgetekend en met een beitel en mesje netjes eruit gehaald.
18718

Voor de dubbele zwaluwstaart gebruik ik noot. Dat kleurt erg mooi bij taxus en is makkelijk te bewerken (in tegenstelling tot taxus). Drie verbindingen zijn af en de vierde is goed op weg. Dit is een kwestie van een hoop passen en aftekenen. Er zitten wel wat spleetjes, maar die werk ik later wel weg.
18719

Nu dus eerst de vierde verbinding afmaken en daarna kan ik aan de slag met de tweede laag van de dubbele zwaluwstaarten. Als die er goed inzitten, komen de boven en onderkant.

Tot de volgende keer...

Willems Ontwerp
05-08-14, 17:03
Dat ziet er goed uit, speels idee zo. Wat is dat zwarte kokertje rechts op de onderste foto ?

coko
05-08-14, 17:10
Ben benieuwd, het begin is in ieder geval veelbelovend!!! De vorm doet me denken aan de isolock verbinding van Leigh.

meron
05-08-14, 21:33
@civixx: dat kpkertje is een mesje van veritas: http://www.leevalley.com/US/Wood/page.aspx?p=31088&cat=1,130,43332,43393&ap=1

Klaas
05-08-14, 21:43
Dat ziet er kunstig uit zeg.. Potverdrie!

Zie ik het goed dat de "zwaluwstaarten" ook taps toe lopen? Zo ja, hoe krijg je dat dan goed passend? Dat lijkt me door de ronde vorm een behoorlijke opgave.

Vener
05-08-14, 22:10
Inderdaad een hele opgaaf. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Hoe teken je dat af?

MasaveHout
06-08-14, 07:26
Het is maar goed dat ik nu alleen in de kamer zit want anders had mijn familie me vast nog raarder aangekeken dan ze normaal doen.....Ik heb wel 20 x met mn neus tegen t beeldscherm om te zien hoe dit gedaan wordt.....Bijzonder....Erg bijzonder....Er schieten alweer vele ideeen door mn hoofd voor nieuwe projecten......

Klaas
06-08-14, 08:03
Ik weet niet of het duidelijk was meron, maar ik vind het dus supergaaf om te zien! De anderen volgens mij ook. :)

meron
06-08-14, 08:31
Bedankt voor het leuke commentaar iedereen.

@klaas: Het klopt dat ze taps toelopen. Eigenlijk valt dat nog wel mee om passend te krijgen. De ronde vorm is wat lastiger.
@vener: Jammergenoeg heb ik nog niet bedacht hoe ik dit slim kan aftekenen. Het is meer een kwestie van passen, een stukje bijwerken en weer passen en weer een stukje bijwerken en weer....

SunRayes
06-08-14, 09:52
Wat een leuk idee! Ik ben benieuwd hoe het wordt, maar het ziet er nu al bijzonder uit.

Waar gebruik je het hulpstuk van die twee ijslollystokjes voor?

meron
06-08-14, 13:02
@SunRayes: Dat gebruik ik om het stukje noot steeds netjes haaks op het taxus te kunnen afpassen.

meron
12-08-14, 16:18
Deze week heb ik de eerste zwalustaarten af gemaakt. De kleine kiertjes vul ik later wel op met wat zaagsel en lijm. ik ben erg tevreden met het resultaat.
18951

Nu moet ik de tweede laag hierin aanbrengen. Hopelijk gaat dat ook goed. Het zou jammer zijn als ik deze stukjes opnieuw moest maken.

sirjacobsd
12-08-14, 19:19
Dit is potverdorie puur handwerk waarvan ik hou.
Super met heel veel waardering van mijn kant uit.
Ik blijf dit boeiende project volgen.
Succes met de volgende stappen.

meron
07-09-14, 19:44
sir Jacobs. thanks!

Ik ben weer een stapje verder. Dit was wel een relatief simpele stap: Het uitsnijden van de tweede laag zwaluwstaarten. Het resultaat valt niet tegen. De uitdaging wordt nu om twee resterende zijkanten goed passend te krijgen.

19736

Op deze foto zijn de spleten wat duidelijker zichtbaar. Vooralsnog verwacht ik deze goed weg te kunnen werken. Het kleine gaatje in het noten boor ik later uit met een grotere boor, zodat ik er een mooi stukje taxus in kan proppen.

Vener
07-09-14, 20:35
Het wordt steeds indrukwekkender. Petje af hoor

sirjacobsd
10-09-14, 07:36
Meron,
Super werk met veel respect waar je mee bezig bent.
Doe zo verder, het zijn er weinigen die het u zullen na doen.
Proficiat.

jaap
10-09-14, 12:02
Wat ben je toch een bijzondere houtbewerker Meron, eerst dat ongelofelijke gedetailleerde miniatuur werk en nu deze gewaagde houtverbindingen. Prachtig, man, ik volg het met veel interesse!

jaap

meron
10-09-14, 12:24
Bedankt voor de reacties! Erg leuk en vleiend.

meron
29-10-14, 10:12
Ik ben weer een stapje verder. Vanwege andere verplichtingen gaat het wat traag, maar een volgende mijlpaal is bereikt en alles gaat nog steeds volgens plan.

21443

Het was wat passen en meten om de zijkanten passend te krijgen. Ik heb de binnenmaten aangehouden, zodat sommige staarten niet helemaal doorsteken. Dit is typisch wat je bij gewone zwaluwstaarten wilt hebben, maar hier zal ik ook alle rechte hoeken uit de buitenmaat halen, zodat ik het goed kan wegwerken.

Na alles passend gemaakt te hebben, blijken de vier zijkanten al goed in elkaar te klemmen en doet de zwaluwstaart zijn werk. ook zitten er weinig spleten in en sluit alles redelijk mooi op elkaar aan.

21444

Op de hoekjes zijn wel wat stukjes afgebroken, maar ook de zijkanten worden afgerond, dus ook dit kan ik wegwerken. Wel hoop ik dat de zwaluwstaarten van binnen goed aansluiten, aangezien er anders grote spleten kunnen opdoemen bij het schaven en afronden.

21445

De volgende stap is makkelijk: Een onderkant en een bovenkant vastlijmen. De onderkant wordt noot en de bovenkant ook taxus. Daarna de buitenkant mooi vlak, hol, en bol schaven. De deksel los zagen, houten scharnieren en een slot maken en het geheel verder afwerken. Nog genoeg leuks dus.

sirjacobsd
29-10-14, 12:25
Meron,
Heel knap gedaan die verbindingen.
Zeker mijn ding naar handvaardigheid toe.
Benieuwd naar de verdere stappen.
Ik zou dit zeker naturel met een hoogglans afwerken.
Het heeft zijn charmes.
Dit is een beetje mijn visie.
Je bent heel goed bezig en een dik compliment van me.
Groetjes Sirjacobs Didier.

de Kastanjeboom
29-10-14, 15:06
Zeer mooi hout op een hoogstaande manier verwerkt.

meron
24-11-14, 21:09
Een nieuwe mijlpaal is bereikt. De onderkant (een stuk europese noot) zit eronder en ik heb de zijkanten een eerste schuurbeurt gegeven. Ook de hoeken heb ik afgerond, waarbij, tot mijn verbazing, bijna alle spleten verdwenen.
22499
22500
22501

Een ander punt is de bovenkant. Hiervoor heb ik twee stukken taxus met een drukke tekening naast elkaar gezet. De stukken spint naar binnen gericht. Het gat dat hierdoor ontstaat vul ik op met een stuk noot. Dit stuk ligt verzonken t.o.v. de taxus, zodat het contrast maximaal is.

Voorlopig zitten er twee stukken grenen op gelijmd om het wat stevigheid te geven. Wanneer de bovenkant op het kistje zit gelijmd, dan haal ik die twee stukken weg en werk ik het af.

22503

en van onderaf:
22504

Nu moet ik de bovenkant verder afwerken en vastlijmen. En daarna het geheel weer wat verder in vorm brengen. Daarna de deksel loszagen en de binnenkant afwerken. Voor de schanieren twijfel ik tussen onopvallende messing schanieren of zelfgemaakte bijpassende houten schanieren.

Tot nu toe verloopt project beter dan ik had verwacht.

sirjacobsd
24-11-14, 21:21
Ziet er heel mooi uit Meron.
Ik denk zoals je zelf aangeeft zou een zelfgemaakte houten scharnier zeer mooi kunnen zijn.
Laat je gaan voor die houten scharnier.
De afrondingen op de hoeken en het stukje notelaar in het deksel passen zeer goed in het plaatje.
Ik waardeer de handarbeid, het ambachtelijke dat hier achter steekt.
Prachtig. Doe zo verder.
Groetjes Sirjacobs Didier.

meron
24-11-14, 21:25
sirjacobs, bedankt!
Ik vermoed dat ik zoiezo eerst de schanieren ga maken, voordat ik evt besluit voor messing te gaan. Het is tenslotte het maken waar de lol in zit.

sirjacobsd
24-11-14, 21:32
Moet je zeker doen. Je hebt het in u .
Ik steun je in ieder geval.

meron
28-12-14, 18:48
De bovenkant zit er op en de deksel zal ik pas loszagen wanneer ik de schanieren en het slotje af heb. Pas dan kan ik het kistje ook zijn uiteindelijke vorm geven. Hij is nu nog steeds veel te hoekig.

Hierbij weer twee foto's. Het hout is nog erg flets. Na een goede schuurbeurt en een laagje olie, komt de taxus veel meer tot zijn recht.

24140
24141

Boven op het kistje staan enkele onderdelen van de schanieren. Deze worden ook van noot en taxus, waarbij ik de draaiende delen van pokhout maak. Als dit een beetje lukt, zal ik hier wat meer foto's van plaatsen.

sirjacobsd
28-12-14, 20:09
Ziet er heel goed uit. Op de eerste laag kun je nooit iets dergelijks verwachten. Pas na enkele lagen zal dit uitstekend worden waarvan ik zeker geen twijfels heb.
Die scharnier in hout is zeker een goede keuze, maar het boeit me hoe ze geplaatst zal worden.
Ik blijf het zeker verder volgen.
Dikke pluim voor wat je al gedaan hebt.

meron
28-12-14, 21:47
Ik kan zeker goede inzichten in de afwerking gebruiken. Tot nu toe smeer ik meestal gewoon een laagje olie op het hout, maar dat kan vast beter en met een mooier resultaat.

Zelf ben ik ook benieuwd naar de schanieren. Ik werk graag zonder een volledig plan. Dan gaat het soms wel mis, maar soms heeft het ook verassende gevolgen.

Bedankt voor het volgen!

rickkoorman
29-12-14, 08:14
Dat ziet er netjes uit Meron ! Ook ik ben benieuwd voor welke constructie je gaat om de scharnieren te bevestigen.

Qua afwerking is er nog enorm veel mogelijk. Nu heb ik al heel wat verschillende middelen op hout gesmeerd maar dan nog zijn er methode's waar ik me niet echt aan gewaagd heb. Neem anders gewoon eens wat restjes hout om daarop eaa te proberen. Het begint echter wel met een goede voorbereiding qua schuurwerk.

Vener
29-12-14, 08:54
Ik had je vorige update gemist. Ziet er top uit. En ik stem ook voor houten scharnieren.

meron
29-12-14, 14:34
@rick: Voor het schuren heb ik enkele potjes schuurpoeder gekocht bij politoeren.nl. Ik ga het eerst oplopend schuren tot korrel 1200 en dan eens kijken welk effect het poeder daarna heeft.

Eigenlijk volgde dit gehele kistje uit de aankoop van dat schuurpoeder. Ik zocht een projectje om het poeder op uit te proberen. Dan kom ik al snel bij een kistje, daaruit volgde de zwaluwstaarten, daaruit de dubbele, daaruit de vrij-gevormde dubbele en nu de schanieren en het slotje. En over een jaartje kan ik dan eindelijk gaan schuren. :-)

meron
19-02-15, 17:34
Het was tijd voor de schanieren, waar ik lang over na heb moeten denken. Ze moeten behoorlijk roteren en qua uiterlijk moet het passen bij de rest van het kistje. Het idee is om schanieren van notenhout te maken, die door het taxus heen steken. Het schanierpunt wordt van pokhout, zodat dit soepel draait.
26655

Het stukje noot met de ruwe vorm voor het deel dat in de deksel komt. Een stuk beuk is erop gelijmd voor het contrast.

26656

Uitgezaagd en ruw afgewerkt. Vooran staan twee pokhouten schanierpunten. Om deze cilinders zitten stukken fineer gewikkeld en gelijmd. Dit zou een versteviging moeten zijn tegen scheuren/splijten.

26657

Na veel gepriegel passen ze in de deksel. Ze vallen er als een puzzelstuk in.

26658

De as die er tussen zit, is een hulpstuk om ze uit te lijnen.

De volgende stap is de andere helft van de schanieren. Maar dat zal wel wat sneller gaan. Ondertussen is het nadenken over een slotje van hout.

sirjacobsd
19-02-15, 18:11
Nog een duwtje Meron en je bent er?
Ziet er heel goed en prachtig uit.
Respect voor wat je doet.

Blom3dd
19-02-15, 19:00
Waauw enorm inspirerend.

meron
19-02-15, 21:05
Nog een mooi vooraanzicht, waarbij de deksel wel een goede indruk wekt van de organische vorm die het hele doosje moet krijgen.

26667

Wat is dat taxus toch mooi hout zeg...

Wim Kluck
19-02-15, 23:00
Meron het ziet er fantastisch uit.

meron
27-04-15, 07:33
Het andere deel van de scharnier had als grootste uitdaging dat er referentie was voor het aftekenen. Er zijn ten slotte geen rechte hoeken en het deel moest zowel goed in de bodem passen, als aansluiten op de noten scharnieren uit de deksel. En daarbij moet er ook weer en uitsparing in de deksel komen, om ruimte te maken voor de draai.

Het onderste scharnierdeel wordt van taxus, met een kern van noot. Dat laatste is om dit moment nog niet gedaan. In een volgende update daarover meer.

29827

In de zijkant zit nu een gleuf, waar het schanier perfect in past.

29828

En op deze manier sluit hij op perfect aan op de deksel. De vorm is nu nog heel grof. Dat bijwerken komt later wel.

Nu volgde het probleem van het aftekenen van de gaten voor de pen. Deze gaten zaten namelijk al in de noten delen, maar omdat het taxus zo nauw aansluit op het noot, was er geen ruimte voor het afteken. Een leuke puzzel waar ik even over na heb moeten denken...

meron
27-04-15, 07:47
De oplossing was om magneten te gebruiken. Ik had gelukkig nog wat magneetjes liggen met dezelfde diameter als de gaten voor de pen. Deze gingen in de noten stukken, waarna het kistje dicht ging en ik een andere magneet gebruikte om de magneet in het pennegat af te stoten.

29829

Met een klein kloddertje hazelnootpasta (ik zat aan de keukentafel, dus dat was voorhanden) ertussen, werd de kleine magneet een stempeltje. Precies waar de gaten moesten komen, kon ik zo een circelvormig stempeltje zetten.

29830
29831

En het werkte ook nog...

Nu is alles gereed om de noten kernen te maken en de uiteindelijke vorm aan te brengen. Ik ben benieuwd hoe dit eruit gaat zien.

meron
18-06-15, 20:58
De schanieren zijn weer ingehaald door het slotje. Eerst kwam ik donker notenhout te kort en nu moet ik wachten op een boorkop, zodat ik ook een normalen boor in mijn proxxon frees/boormachine kan zetten. Dus dan maar aan de slag met het slotje.

Deze moest ook van hout worden. De behuizing is buxus en de bewegende delen zijn van pokhout. Er zit een metalen veertje bij, zodat hij zelf terugklapt.

32143

Alles past precies in elkaar en in het kistje. Alleen nog een uitsparring in de deksel en een mooi knopje om hem mee open te maken.

Het was leuk om er over na denken, maar het maken was wat saai. Hopelijk komt de boorkop komende week, zodat ik verder kan met de schanieren. Daarna is het enkel nog afwerken.

32144

Het taxus had een mooi stuk spint. waar ik het slotje precies achter heb geplaatst. Het knopje wordt weer donker noot, zodat dit mooi contrasteert.

meron
27-11-15, 09:38
Na enkele mislukte schanieren, nu dan eindelijk een variant waar ik tevreden mee ben. De basis is nu donker notenhout.

39019

Er komt een as door van buxus en om het middenstuk in het kistje vast te maken heb ik een koppelstukje gemaakt van taxus en buxus.

Als eerste zal ik het noten middenstuk om het koppelstuk lijmen, en daarbij de twee pinnen gebruiken om de verbinding niet alleen van de lijm afhankelijk te maken. Daarna het geheel in elkaar zetten en de stukken in de deksel vastlijmen.

39020

Het deel dat in de onderkant van het kistje wordt geklemd, hoeft vermoedelijk niet gelijmd de worden, aangezien het voldoende klemt.

Voor de gebruikte lijm twijfel ik nog tussen Dr. Chair en TiteBond. Iemand een idee?

maja158
27-11-15, 10:00
Meron, zie dit draadje nu voor het eerst maar wat een vakmanschap en wat een bijzonder fraai ....
ik zoek even naar het juiste woord, want kistje mag je dit juweel echt niet meer noemen.

Groet,
Jan

eug3ne
27-11-15, 10:32
fantastisch vakwerk!

Huib
27-11-15, 12:33
Gaaf, creatief, vakmanschap, eigenzinnig, inspirerend en toen werd het even stil om gewoon even te genieten van je werk

willem1958
27-11-15, 13:26
Meron, ik zie dit voor het eerst vanwege de berichten vandaag en dus even de hele post doorgelezen.
Ik vind het echt een kunstwerkje aan het worden, prachtig gewoon.
Je mening over taxus deel ik geheel, prachtig van kleur en tekening en het schuurt ook geweldig dicht.
Ben benieuwd naar het vervolg.

deftone82
27-11-15, 13:35
Zoals de jeugd van tegenwoordig het zegt: W O W ---> wow!

meron
27-11-15, 19:55
@alle_opmerkingen: Bedankt voor de complimenten. ��

meron
07-01-16, 21:14
Hoewel het bovenstaande scharnier zijn werk vast prima zou gaan doen, was ik er toch niet helemaal tevreden over. Er was namelijk geen goede mogelijkheid de deksel los te maken, wanneer het scharnier eenmaal vastgelijmd was.

Er moest dus een variant komen, die weer makkelijk los te maken was. Over het resultaat ben ik erg tevreden. Het scharnier is misschien wel een beetje lomp, maar wel sterk, de deksel kan volledig open (voorbij 180į) en hij is via twee kleine palletjes los te maken.

Hieronder alle onderdelen op een rijtje. De twee palletjes onderaan zijn te gebruiken voor het losmaken.

41007

Dit weekend ga ik het geheel vastzetten. Foto's volgen...

Bernard38
07-01-16, 23:02
Heel mooi werk, zowel technisch als qua design. Heel mooi ook met die afgeronde hoeken, dit geeft het geheel als het ware iets "organisch". Daar zullen heel wat werkuren in gegaan zijn vermoed ik! Proficiat!

Jelte,89
20-03-16, 23:46
Mooi werk! Benieuwd hoe het er straks uit ziet met wat olie!

meron
21-03-16, 08:47
@Bernard38 & @Jelte, 89: Bedankt voor het volgen. Het kistje is feitelijk af. Alleen het scheurknopje voor het slotje heeft nog wat aandacht nodig. De olie doet het hout erg goed. Na een experimentje met verschillende oliesoorten op taxus is het Dubbel gekookte lijnolie geworden.

Ik zal binnenkort wat foto's posten van het eindresultaat.

meron
27-04-16, 07:05
Hierbij het eindresultaat...

Het knopje voor het slotje had nog wat denkwerk nodig, zowel het uiterlijk, als de montage. Het uiterlijk is uiteindelijk een klein stukje noot geworden en de montage is gedaan met een tandenstoker en een klein wigje. Dat was wel grappig om te doen.

Hierbij de foto's:

47472
47473
47474
47475
47476
47477

Het volgende kistjesproject is ondertussen ook alweer begonnen. Deze wordt uit esdoorn, gecombineerd met blauwe lichtgevende epoxy.

Victor
27-04-16, 07:34
Jemig, wat een prachtresultaat en detail! Vakman en kunstenaar!

Klaas
27-04-16, 07:41
Heel, heel erg mooi is het kistje geworden! Ik ben onder de indruk van je vakmanschap!

Vener
27-04-16, 08:25
Ik sluit me aan bij de vorige reacties. Erg mooi eindresultaat. Het scharnier is misschien wat groot, zoals jezelf al opmerkte. Maar aan de andere kant misstaat het niet.

Hunto
27-04-16, 08:29
Wat een natuurlijke schoonheid! Die dubbele zwaluwstaarten zijn als vanzelfsprekend in combinatie met het hout. Knap hoor!

Guus Flater
27-04-16, 08:47
Holy sh.t en ke-leeeere. Dat is een mooi erfstuk geworden. Ik hoop dat je er nog lang van kunt genieten, echt vet (mooi).
Jammer dat ik beter ben in ........... euh? :p

WillemLimmen
27-04-16, 09:01
Schitterend mysterieus kistje!

Groeten Willem

janwillem
27-04-16, 09:02
Ik denk dat de reacties eentonig blijven, maar ik kan me er alleen maar bij aansluiten: erg mooi!

Athanor
27-04-16, 09:08
Complimenten met het geweldige eindresultaat!

Fons

de Kastanjeboom
27-04-16, 10:56
Het kistje is niet alleen kunstig mooi het steekt ook fraai in elkaar. Top!

Vurenhout
27-04-16, 11:36
Bedankt voor het plaatsen van de foto's en gefeliciteerd met het resultaat!

Wim Kluck
27-04-16, 12:07
Staarten en nesten versterken de look van het kistje. Zeer geslaagd.

caso
27-04-16, 12:12
Heel gaaf!

meron
27-04-16, 20:55
Bedankt iedereen voor de lovende woorden. Dit kistje is ooit begonnen als een probeersel met creatieve zwaluwstaarten. De uitdaging op ambachtelijk gebied was voor mij het interessants.
Leuk dat iedereen er zo enthousiast over is.

Bedankt!

willem1958
27-04-16, 22:55
Hoe kan je daar niet enthousiast van worden?
Jezus mina, ik had een tijdje terug al positief gereageerd maar ik wil nog wel even kwijt dat ik het kistje helemaal super vind!
Erg origineel en een prachtige combinatie. (ik wordt er bijna lyrisch van)
Ben heel benieuwd naar je volgende kistje.
En dit mag wel in de eregalerij als het aan mij ligt.

Berm
28-04-16, 09:29
Prachtig resultaat. Compliment voor je vakmanschap en creativiteit.
Heel natuurlijke vorm.

Rossi 46
28-04-16, 15:50
Eťn woord, 5 letters.

Kunst

Willems Ontwerp
28-04-16, 15:57
Prachtig kistje geworden, vakwerk !

Arthurdeboer
28-04-16, 17:24
Vroeger noemde ze zoiets een meesterstuk, maar aangezien tegenwoordig zoveel machinaal gebeurt is dit nog vele malen beter dan dat. Klasse!!

meron
29-04-16, 17:01
Bedankt!

Overigens is mijn plan om een hele serie kistjes te gaan maken. Allemaal dezelfde afmeting (15x15x5.5cm), maar allemaal totaal anders. Dit was de tweede uit die serie. De eerste is ook het eerste kistje dat ik ooit heb gemaakt.

Eddy0705
30-04-16, 20:10
Prachtig..!!! Hele topic gelezen, wat een kunde.

SunRayes
12-05-16, 16:50
Prachtig zeg! Heel mooi!
Inderdaad: kunst!

sirjacobsd
12-05-16, 17:17
Meron,
Ik had uw project gevolgd vanaf het begin en ik vond het toen al uitmuntend.
Je mag er fier op zijn. Heel grote waardering en respect van me.
Chapeau, je bent een krak zoals wij het noemen.
Proficiat.

meron
12-05-16, 19:28
@SirJacobs: Bedankt! De eerste keer dat ik een krak wordt genoemd. Geen iedee wat het is, maar het is vast iets goeds. ;)

SamPonette
13-05-16, 10:25
sterk staaltje handwerk!

Wimmel
13-05-16, 11:34
ffs.... Wat een prachtresultaat. Op de een of andere manier had ik dit topic nog nooit gezien en nu dus een heerlijk stuk zitten lezen en met stijgende verbazing/verwondering alles zitten bekijken.

Echt, helemaal geweldig en ongekende klasse.

Mooie kist voor je miniatuur snijwerk :). Al zou je daar eigenlijk een mooi bord voor moeten maken van snijwerk waarop je ze kunt tentoonstellen, een soort van klein schaakbord.

meron
13-05-16, 19:11
@alle reacties: bedankt voor de complimenten.

@wimmel: Het eerste kistje (nooit getoond op dit forum) was inderdaad voor de miniatuur-snijwerkjes bedoeld. Maar die heb ik daar uiteindelijk nooit voor gebruikt. De kistjes zijn nu meer een uitlaatklep voor technieken/materialen/ideeŽn. De volgende is technisch veel makkelijker, maar geeft mij de kans te spelen met epoxy. En voor daarna heb ik meer ideeŽn dan tijd. Dus het is nog even afwachten welke het wordt.

sirjacobsd
13-05-16, 20:29
@SirJacobs: Bedankt! De eerste keer dat ik een krak wordt genoemd. Geen iedee wat het is, maar het is vast iets goeds. ;)

Meron, met een krak bedoeld men hier in West-Vlaanderen "een specialist" of jullie noemen het misschien een topper of kunstenaar of nog iets anders.

willem1958
14-05-16, 11:53
Meron, met een krak bedoeld men hier in West-Vlaanderen "een specialist" of jullie noemen het misschien een topper of kunstenaar of nog iets anders.

@sirjacobsd; u bedoelt waarschijnlijk een crack, het Engelse woord voor specialist, topper of zoiets.
Iemand die in z'n vak echt uitsteekt boven het gemiddelde.
Of het woord krak is een Belgische verbastering van het Engelse woord?