PDA

Bekijk Volledige Versie : Haakse slijper als metaalzaag?

klaas0639
28-07-14, 20:05
Af en toe komt het voor dat ik staal moet/wil bewerken.

Nu wil ik mijn haakse slijper gebruiken om staal te zagen door de slijper uit te rusten met een (dun) doorslijpblad. Kan dat in principe of is dit een nogal oneigenlijk gebruik? Moet ik nog ergens op letten (veiligheidsmasker en oorbescherming heb ik en gebruik ik :-)). De vraag geeft al aan dat dit niet mijn speciaal terrein is :-).
(Tot nog toe gebruikte ik die slijper met een diamantschijf alleen voor tuinklussen).

Mvg
klaas

houtenklaas
28-07-14, 20:12
Daar is de haakse slijper voor bedoeld. Pas op dat je met een dun doorslijpblad de neiging onderdrukt even een braampje af te slijpen, tegen zijdelingse belasting is dat niet bestand. Voor afbramen gebruik je een dikke afbraamschijf.

Het hangt er een beetje vanaf wat je wilt slijpen. Als ik een wat langer stuk van een staalplaat wil halen is ook een decoupeerzaag met het juiste blad een optie om te overwegen.

Heckemann
28-07-14, 20:32
Wat Houtenklaas zegt, maar besteed vooral veel aandacht aan de veiligheidsbril, stevige handschoenen en hou een oog op vonken die richting hoopjes houtkrullen gaan. Als je metaal slijpt met een coating (verf, menie, kunststoflaag etc) denk dan ook aan ruim voldoende ventilatie en/of een ademmasker.

Succes!! Als je er aan gewend bent geeft zo'n vonkenregen veel voldoening :D

Groet, Rob.

Ronald L.
28-07-14, 20:37
Let ook op je kleding, een schroeiplek of meer zit er zo in bij de verkeerde stof

LMM
28-07-14, 20:45
Je hebt ook speciale houders, waar je een haakse slijper in kan zetten waardoor het als afkortzaag werkt

klaas0639
28-07-14, 21:04
Oeps, ik wist niet dat ik hiermee een stuk gereedschap had waar je dit standaard mee kunt :-/. Zo'n speciale houder lijkt me wel wat.
Ik gebruikte tot nu dat lawaai- en stofding alleen voor doorslijpen van tegels e.d.
Ik zie dat die doorslijpschijfjes voor staal "bijna niks" kosten, althans vergeleken met die schijfjes voor betontegels.

Mvg
klaas0639

Jurriaan
28-07-14, 21:05
En als je een flink stuk wil slijpen, zorg dan voor voldoende slijpschijfjes - niets is zo frustrerend als merken dat je net lekker bezig bent en niet verder kunt. Bij mij is dat meestal 10 minuten na sluitingstijd, vooral op een zaterdag.

houtenklaas
28-07-14, 21:20
En inderdaad, zoals Rob zegt, handschoenen, altijd handschoenen.

soms wil ik wel eens snel even een braampje wegslijpen (met de goede schijf, daarom heb ik 2 slijpers). Even snel zonder handschoenen kan wel dacht ik dan. NIET DUS. Ik heb nu altijd (las)handschoenen aan voor ik de tol opraap. Het voelt een stuk prettiger als je de terugtrekreflex van je handen activeert door handschoenen aan te raken dan door je huid te beroeren met de draaiende schijf/staalborstel.

Okke
28-07-14, 22:05
Kijk ook uit met slijpen bij ramen, de gloeiend hete metaalscherfjes branden daar namelijk in. Heb je mooie roestende metaalpuntjes in je HR++ glas zitten...

roald
28-07-14, 22:18
... Zo'n speciale houder lijkt me wel wat...
voor grote haakse slijper: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/810103/
voor kleine haakse slijper: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/823675/
Verwacht er niet te veel van, lees de reviews maar eens.

Wim Kluck
28-07-14, 22:31
Neem de schijfjes voor rvs. Deze zijn rond de 1 mm dik. Slijpen veel sneller en met minder weerstand dus minder blauwe plekken op het staal.

Bijtel
29-07-14, 08:52
Ik vind een decoupeerzaag veel fijner en sneller werken om staal door te krijgen (minder herrie, geen vonken, controleerbaarder). Moet ik wel zeggen dat ik de RVS schijfjes van 1mm niet ken maar wel goede decoupeerzaagjes gebruik (bosch blauw).

klaas0639
29-07-14, 09:08
He, ik heb wel metaalzaagjes in mijn decoupeerzaag gebruikt en vond het helemaal niks, maar misschien had ik slechte zaagjes. Ga vanmiddag langs de gereedschapwinkel en koop niet alleen schijfjes voor rvs maar ook Bos blauwe metaalzaagjes voor de decoupeerzaag

mvg
klaas0639

lemen
29-07-14, 10:01
Als metaal zaagt met de decoupeer moet je ( in de meeste gevallen) de pendelbeweging uit zetten

chevy66
29-07-14, 10:18
Ik denk dat je een slijptolletje hebt voor 115 mm schijfjes. Is prima om af en toe een draadeindje of een beugeltje af te slijpen. Gebruik een 1mm schijfje voor rvs, dat slijpt sneller. Ik weet niet of er in de buurt een action zit. Daar verkopen ze een goede kwaliteit schijfjes voor erg weinig. Als je daar dan toch bent, neem ook een paar lamellen afbraamschijfjes mee, korrel 40 of 60.Deze voldoen ook erg goed.Wil je echter grotere ijzerprofielen gaan slijpen of dikker of serieus meters, koop een grote slijptol met een blad van 230 mm. Vergeet de 1mm schijven, als ze even klemmen vliegen de brokken in de rondte.Gebruik de normale 2,5mm schijven. Als je de slijptol in een standaard wil gebruiken, om kokertjes voor een frame te slijpen, koop een grote tol. De kleine kan niet erg diep en de slijpschijf slijt snel, waardoor je niet meer door je werstuk heen komt.

Sang
29-07-14, 11:21
Er zijn zelfs metaalbladen voor in je cirkelzaag.

Hed
29-07-14, 14:30
Er zijn zelfs metaalbladen voor in je cirkelzaag.
Wat en waar is dat want als ik dit lees dan heb ik gelijk al twijfels.

klaas0639
29-07-14, 15:20
Hm, er ontstaat een totaalbeeld :-). Ik wil wat langere stukken zagen inderdaad. Bijv. af en toe 100 mm 6 dik (om de gedachte te bepalen). En..... 'k wil het zelf doen . Dat is een afwijking waar ik graag mee leef.

kHeb net goede zaagjes voor mijn decoupeerzaag gekocht. Dat ga ik, gezien alle reacties, eerst eens proberen ( ik heb een hekel aan rondvliegende stukken :-))

Mvg
klaas0639

PS
ja ik heb een tolletje van 115 mm.

Renault
29-07-14, 15:52
Nog een tip; gebruik een stuk schilderstape als aftekenlijn. Slijp een keer licht over de hele lengte dan heb je een mooie referentie om de volledige plaat door te slijpen.

houtenklaas
29-07-14, 16:04
6 streep dik is geen enkel probleem. De opbouw van mijn schip is helemaal in 6mm gebouwd, en daar zaagde ik met de decoupeerzaag zo een gat van 100 rond in voor een kachel-uitlaat.

@lex
29-07-14, 22:34
Ik vind een decoupeerzaag veel fijner en sneller werken om staal door te krijgen (minder herrie, geen vonken, controleerbaarder). Moet ik wel zeggen dat ik de RVS schijfjes van 1mm niet ken maar wel goede decoupeerzaagjes gebruik (bosch blauw).

Er is een aanzienlijk verschil tussen de ouderwetse 3mm slijpschijven en de veel dunnere RVS/dunne schijven. Ik gebruik alleen nog maar RVS schijven. Gaat veel sneller, je vernietigt minder materiaal, het kost minder spierballen en je machine krijgt minder op zijn lazer/gebruikt minder energie. Enige mogelijke nadeel is dat ze idd wat sneller kapotgaan en in sommige gevallen in stukken om je heen vliegen. Maar dat is vooral te wijten aan slechte werkhouding, bediening met één hand, slecht zicht op werkstuk, etc.

@lex

roald
29-07-14, 22:55
... Ik gebruik alleen nog maar RVS schijven. Gaat veel sneller, je vernietigt minder materiaal, het kost minder spierballen en je machine krijgt minder op zijn lazer/gebruikt minder energie. Enige mogelijke nadeel is dat ze idd wat sneller kapotgaan en in sommige gevallen in stukken om je heen vliegen. Maar dat is vooral te wijten aan slechte werkhouding, bediening met één hand, slecht zicht op werkstuk, etc.
Dat nadeel van die rondvliegende stukken is acceptabel? Leest als nogal angstaanjagend, is dat het waard? Ik heb ze zelf ook gebruikt, maar heb nog nooit gehad dat ze uit elkaar vlogen. Heb je geen verwondingen opgelopen?

@lex
07-08-14, 08:42
Ik heb zelf wel eens een schijf gehad waarvan de omtrek niet meer cirkelvormig was (ik vermoed door ongelijkmatige slijtage), maar ik weet van een collega dat als je zo'n schijf te lomp op je werkstuk zet er stukken vanaf komen. Hoewel het met een hoog toerental gaat zijn het relatief lichte stukjes die niet zomaar door een stofbril, kleding, etc dringen. Maar het blote oog delft denk ik wel het onderspit. Maar goed, we hebben met de haakse slijper toch een bril op! Toch? Toch???

Overigens heb ik op het www ook een foto gezien van een ouderwetse slijpschijf van 3mm waar een stuk uit was gebroken. Ik geloof dat dat kwam omdat de schijf werd ingekneld toen het staal bijna door midden was (van boven slijpen van stuk pijp dat op twee schagen rust bijvoorbeeld...). Ik denk dat de conclusie is dat je alles kapot en gevaarlijk kunt maken als je maar 'wilt'.

@lex

chevy66
07-08-14, 12:41
Dat uitelkaar vliegen van de 1mm schijf ging in mijn bijdrage over grote slijpmachines met een schijf van 230mm. Als je zo n 1mm schijf op je te slijpen werkstuk zet, dan zie je de schijf golven, gewoon door de weerstand van het slijpen. Duw je een beedje te hard, of klemt de schijf even, moet je even bukken.Met de kleine schijfjes in een eenhandslijper is dit niet zo n propleem omdat de schijf gewoon veel kleiner is

gasman
07-08-14, 15:58
Ik moet toegeven dat ik als ex-metaal man (8 jaar bij een las en constructiebedrijf gewerkt) wel even heb gelachen toen ik de vraag las.;)
Blijkbaar gaat er nu een wereld voor klaas open :confused: