PDA

Bekijk Volledige Versie : Diamant slijpsteen van Baptist

Nick18
08-05-14, 12:37
Beste forummers,

Ik zoek een betaalbare methode om mijn beitels en schaafbeitels te slijpen.
Tot nu toe doe ik dat met de zgn. scary sharp methode (nat/droog schuurpapier) en daarna afwetten op leer, het resultaat is daarmee zeer goed. Alleen gaat het schuurpapier gemakkelijk kapot zeker met smalle beitels of speciale vormen van beitels.

Ik heb interesse in een diamantsteen, helaas zijn de DMT of Eze-lap boven mijn budget.
Hebben jullie ervaring met de voordelige (+/- 50 euro) dubbelzijdige 400/1000 diamant steen (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder) van Baptist?

Ik zie er een review bij staan van Roeland Brekelmans, ik hoop dat hij ook even kan reageren ik ben namelijk benieuwd wat zijn ervaring is na een paar maanden.

Het gaat mij om:
- Gaat de slijpsteen lang mee (althans voor een hobbyist?), worden de diamanten steeds fijner?
- Kan ik na de korrel 1000 duizend afwetten op leer of geeft de diamant steen te diepe krassen?
- Roest de steen als je gewoon water/zeepsop gebruikt?
- Hoe vlak is de steen?
- Is de houder van de steen bruikbaar?

Alvast bedankt, ik ben benieuwt!
Nico

Roeland
08-05-14, 15:30
Beste Nico,
Ik heb de steen nu bijna anderhalf jaar en hij bevalt uitstekend, gebruik hem zeer intensief(dagelijks).
Zoals bekent bij het eerste gebruik is de diamandsteen zeer agressief na een aantal keren neemt dit af hij word dus niet fijner.
Het is een fijne steen voor snel slijpen na korrel 1000 kun je gewoon afwetten op arkansas of belgisch brok enof leer.
Als je glassex gebruikt zal je steen niet roesten soms willen de metaaldeeltjes die op de steen achter blijven wel roesten, gewoon met een gummetje wegpoetsen en bij hardnekkige vervuiling een mini koperborsteltje(staal) gebruiken. Je kunt deze setjes in blister goedkoop kopen.
De steen is voor zijn prijs geweldig en de houder voldoet goed.
Mijn steen is vlak genoeg voor net slijpwerk, heb snel wat fotootjes gemaakt.

16504 Vuile steen korrel 1000

16505 Schone steen korrel 1000

16506 Vuile steen met roestdeeltjes korrel 400

16507 Schoon korrel 400

16508 Zijde 400 in de breedte

16509 Zijde 400 inde lengte

Het is zeker zijn geld waard alleen de houder los kost al 20 euro en tot nu toe blijft de steen scherp en fijn afnemen echt een aanrader dus.

Voor het zeer fijn afwerken koop er dan een Naniwa workstone bij 1000/3000 kost ongeveer 34 euro bij Knives and Tools een lekkere grote steen (gebruik hem ook in mijn cursussen)

succes!

Roeland

Nick18
08-05-14, 17:47
Beste Roeland,

Bedankt voor je uitgebreide reactie en de foto's, hier kan ik wat mee!

Het lijkt dus een goede koop te zijn. Heb je geen last van de "ruiten" i.c.m. met smalle beitels
van bijv. een ploegschaaf? Ik heb dat namelijk wel ervaren met de wiebertjes van een goedkope diamantsteen,
maar die wiebertjes waren wel dieper. Ik gebruik nu ook glassex tijdens het slijpen dus dat is mooi.

Fijn zijn ook de tips die je geeft voor het schoon houden/maken van de steen! Zo leer ik nog eens wat :)

Ik heb goede verhalen gelezen over de Naniwa stenen, alleen met water lijkt me zo lastig en een bende (moet je ze voorweken?)
en worden ze niet snel hol? Maak je ze weer vlak met deze diamantsteen?

Had me trouwens vergist in de datum van je review, je hebt de steen al een jaar langer in gebruik dan ik dacht.

Huib
08-05-14, 18:42
Gebruik de 400/1000 ook maar alleen voor de eerste aanzet en/of een oneffenheid wegwerken op de beitel. Daarna worden de steek en schaafbeitels verder geslepen op Japanse waterstenen van shapton 1000 en 8000 grain. De 1000 shapton maakt beduidend minder slijpsporen dan de diamant 1000.

De shapton stenen hoef je niet voor te weken en wordt zelfs afgeraden. Het geklieder valt dus mee, gewoon wat water er over is voldoende.

De diamant 400/1000 alleen vind ik onvoldoende om een perfect geslepen beitel te krijgen wat niet wegneemt dat het een prima prijs/kwaliteit tool is die zeker een plek verdient naast je andere slijp gereedschap.

Nick18
09-05-14, 22:16
Bedankt voor je reactie. Helaas vallen de Shaptons buiten mijn budget ook moeten deze stenen regelmatig gevlakt worden?
Ik hoopte hier juist geen last van te hebben door diamantstenen te gaan gebruiken.
Denk je niet dat het een optie is om van diamant 1000 naar het wetleer over te stappen? Ik gebruik zo'n "strop" nu al naar tevredenheid.

de Haan
10-05-14, 08:48
Ik gebruik de diamant slijpblok van de Aldi in combinatie met een soort slijppasta van Babtist.
Kosten totaal ongeveer €15
Ik wil het wel zaterdag wel mee nemen naar Rick in Zwolle zodat je het kan zien, als je tenminste ook gaat.

Reinoud
10-05-14, 09:08
@Nick: Mijn broer heeft deze slijpsteen in gebruik. Wetten tot 1000 en vervolgens naar leer overstappen is perfect. Er wordt eindeloos veel geschreven over slijpen en over hoe scherp iets echt moet/kan zijn. Feit is dat je zelfs met een 3 euro steen uit een bouwmarkt en afwetten op leer scherp genoeg kan slijpen. Je scheert zo de haren van je handen.
Als je nog twijfelt kan dit filmpje een goede hulp zijn: https://www.youtube.com/watch?v=UbAo4RpM7oM

De slijpsteen van Baptist zal zowat het beste zijn dat je prijs/kwaliteit kan vinden. Vooral op de lange termijn. De slijpblok van de Aldi (of andere) gebruik ik ook. Goed voor grof werk, vooral bij stevig misbruikt gereedschap. Deze gaat helaas niet zo lang mee, maar je kan er zeker in combinatie met leer en slijppasta mooie resultaten mee halen.

Mijn advies: de steen van Baptist kopen, en na een langere tijd voor je zelf evalueren of je nog bijkomende stenen nodig hebt.

Nick18
10-05-14, 11:11
@de Haan: ik denk dat ik die Aldi steen ook heb maar dan de variant van de Lidl. Dat is toch een vierzijdige diamant blok
met gekleurde "wiebertjes" in de platen? Zie mijn eerste bericht voor de problemen die ik ondervind bij het slijpen van smalle
beitels (die heb ik veel bij mijn Record 405 combinatieschaaf). Verder werkt die steen best aardig maar is wel roestgevoelig en
te klein voor schaafbeitels.

@Reinoud: ik ga ook graag pragmatisch om met het slijpen van beitels, voor mij is dat de minst leuke activiteit, ik ben liever bezig
met de echte hobby, het slijpwerk moet dus het liefst snel en zonder rommel gebeuren. Met het slijpen op schuurpapier ben ik nog
nooit verder gegaan dan 2000 vaak zelfs maar 1200, ik wet wel altijd af op leer. Ik heb ook niet het gevoel dat het scherper moet van mij.
Het filmpje van Sellers kende ik al, het is leuk om te zien hoe hij de "magie" van het slijpen wegneemt (al zal ikzelf nooit stoppen bij 250).

Ik zoek dus geen beter slijpresultaat maar gewoon een vervanger voor m'n schuurpapier zodat ik nog korter met slijpen bezig kan zijn,
want tijdens een flinke klus moet dat toch best vaak (vooral bij hout met knoesten). Of ik heb gewoon te veel schaven... :o

Bedankt voor de reacties tot zover! :D

dopeling
10-05-14, 12:58
Bij diamantstenen is het zo dat de duurzaamheid van de diamantsteen de prijs bepaalt. Diamantstenen zijn bedekt met industriediamant. Bij de goedkope stenen is er een behoorlijk verschil in vorm en grootte tussen de onderlinge deeltjes. Bij de duurdere stenen zijn ze veel gelijkvormiger. Dan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt. Bij de duurdere stenen zullen er door de tijd heen veel minder deeltjes uitbreken en zal de ‘korrelgrootte’ van de steen ook langer hetzelfde zijn. Vanwege de slijtage raad ik ook altijd aan dat je niet met het scherp naar voren slijpt maar altijd met het scherp vooraan naar achteren slijpt. Dan doe je dus langer met een diamantslijpsteen. Verder moet je ook niet veel druk uitoefenen op het te slijpen gereedschap. Voor het wetten, raad ik geen leer aan, of welk ander materiaal dan ook wat je in kunt drukken. Daarmee zou je een vorm rond kunnen polijsten als je dat teveel doet. Goldpast van Flexcut aangebracht op tekenpapier wat is gelijmd op een dik stuk MDF is perfect voor het afwetten. Gebruik je leer dan moet dat heel dun – geperst – zijn of je moet er maar kort op wetten en tussendoor weer slijpen.

Roeland
10-05-14, 15:42
Voor diegene die er belang bij hebben, ik geef een aantal demo's/workshops slijpen op het open huis van MASAVE HOUT.
Aan de orde komen oa scary sharp methode, slijpen op waterstenen, slijpen op diamand stenen, slijpen op zandsteen, het vlakken van de diverse stenen en het afwetten/afstroppen van snij gereedschap met behulp van synthetische stenen, natuurstenen(arkansas corticule belgisch brok etc.) en op leer, op mdf met polijst pasta.
Ook bv het slijpen van vlakbank messen op bv natuursteen met behulp van zilverzand.

Tot zaterdag.

Roeland

Athanor
10-05-14, 15:45
Leuk vooruitzicht! Vooral dat experiment met zilverzand intrigeert me:confused:

Fons

dopeling
10-05-14, 15:51
Het hier eerder aangehaalde filmpje van Paul Sellers wordt, lijkt mij, behoorlijk onderuitgehaald door een ander filmpje van hem https://www.youtube.com/watch?v=vvTcReENk9g, daar laat hij zien hoe je een schaafbeitel slijpt op drie verschillende diamantstenen, niet de goedkoopste, waarna hij vervolgens gaat afwetten met green chromium oxide welk een grit heeft van ongeveer 0.50 microns. Verder is het zo dat ik nog nooit ergens gelezen heb dat men beitels zou moeten slijpen tot bijvoorbeeld korrel 15000. David Charlesworth heeft en keer een artikel geschreven om te demonstreren hoe je met diamantpasta kunt wetten om aan het eind van het artikel te benadrukken dat dit voor normaal meubelmakersslijpwerk gewoonweg zinloos is omdat je het scherp wat je zou bereiken zeer snel kwijt raakt. Hij adviseert om te slijpen tot 4000 hooguit 6000 en kijk eens hoe mooi en goed David schaaft, werkelijk geweldig.

Roeland
10-05-14, 16:34
Fons dat is geen experiment zo sleep men vroeger ook al!
@dopeling hij haalt zich zelf niet onderuit hoor! Ik zelf slijp voor het gewone werk tot korrel 3000 (naniwa watersteen) maar meestal is grit 1000 op m'n diamandsteen en goed afwetten voldoende. Voor het echte fijne werk slijp ik met behulp van de cortiule grit ligt tussen de 5000 en 9000 mijn steen schat ik op zo'n 6500.
Het echt scheermes scherpe is er al na een paar minuten snijden af! Voor mij is het echt zinloos om tot bv 15.000 grit te slijpen, maar als je je ontspanning er in vind gewoon doen, net zoals lekker schaven om het schaven!

Roeland

Huib
10-05-14, 17:16
Inhakend op. Vanmiddag een ander route gevolgd met een aantal bahco steekbeitels. 400/1000 diamant en afwerken/wetten op een Viking slijpsteen grof/fijn. Ja de steen die verantwoordelijk is voor veel medailles.

Werk snel en het resultaat is prima. Neemt niet weg dat ik m'n schaafbeitels blijf afwerken op 8000 grit.

Athanor
10-05-14, 18:48
Fons dat is geen experiment zo sleep men vroeger ook al!
Roeland
Dat vermoeden had ik al, maar als je dergelijke technieken naar deze tijd brengt is het voor mij wel weer een experiment:D

Ben erg benieuwd!

Fons

coko
10-05-14, 22:40
[QUOTE=Roeland;110343...
@dopeling hij haalt zich zelf niet onderuit hoor!...

Roeland[/QUOTE]

Toch spreekt Sellers zichzelf m.i. enigszins tegen, in een andere post heeft hij het over het afbrokkelen van A2 staal, als gevolg van de grovere structuur tov van O1 staal.
Hij merkt duidelijk het verschil, hij moet meteen harder duwen.
Nu is het afbrokkelen van A2 staal met het blote oog voor mij niet te zien (ik heb 120% zicht) terwijl de krassen van een 250 grit steen vele malen grover zijn.
En tuurlijk kun je met een beitel geslepen op 250 grit schaven, ik kan ook met een schroevendraaier een gat hakken... Ideaal is anders.

Overigens zijn er (waarschijnlijk kapitaal krachtige) mensen die als test verschillende diamantstenen tegen elkaar hebben gewreven om te kijken welke het meest duurzaam is.
De stenen van DMT vraten de concurrentie op, wil niet zeggen dat andere stenen slecht zijn natuurlijk .

Nick18
12-05-14, 11:17
Ik heb de knoop doorgehakt en de volgende stenen besteld:
De diamantsteen 400/1000 (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder) en een (budget) natuur wetsteen korrel 6000 (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/natuurstenen-en-olie/natuur-wetsteen-korrel-6000) daarnaast heb ik nog m'n Flexcut Gold polijstpasta.
De natuur wetsteen (is het wel een natuursteen, geen samengestelde?) is een experiment, ik kon het niet laten.
Ik denk dat ik die steen niet hoef onder te dompelen maar gewoon even besproeien.

Ik laat jullie waarschijnlijk nog deze week mijn resultaten zien/weten. Ik heb nog een oud blokschaafje van de vrijmarkt
die ik op kan knappen, en nog vele andere (schaaf)beitels die geslepen mogen worden.

Nick18
12-05-14, 11:43
Bij diamantstenen is het zo dat de duurzaamheid van de diamantsteen de prijs bepaalt. Diamantstenen zijn bedekt met industriediamant. Bij de goedkope stenen is er een behoorlijk verschil in vorm en grootte tussen de onderlinge deeltjes. Bij de duurdere stenen zijn ze veel gelijkvormiger. Dan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt. Bij de duurdere stenen zullen er door de tijd heen veel minder deeltjes uitbreken en zal de ‘korrelgrootte’ van de steen ook langer hetzelfde zijn. Vanwege de slijtage raad ik ook altijd aan dat je niet met het scherp naar voren slijpt maar altijd met het scherp vooraan naar achteren slijpt. Dan doe je dus langer met een diamantslijpsteen. Verder moet je ook niet veel druk uitoefenen op het te slijpen gereedschap. Voor het wetten, raad ik geen leer aan, of welk ander materiaal dan ook wat je in kunt drukken. Daarmee zou je een vorm rond kunnen polijsten als je dat teveel doet. Goldpast van Flexcut aangebracht op tekenpapier wat is gelijmd op een dik stuk MDF is perfect voor het afwetten. Gebruik je leer dan moet dat heel dun – geperst – zijn of je moet er maar kort op wetten en tussendoor weer slijpen.
Ik realiseer me pas net dat je de man achter Baptist bent, ik heb de (voordelige) diamantsteen al besteld ik ga er maar van uit dat de kwaliteit voldoende is :o
Ik kan het mis hebben maar op de filmpjes van Roeland denk ik te zien dat hij wel met het scherp van de beitel naar voren slijpt? En toch geen problemen met
de levensduur?
De tip van het tekenpapier op een stuk MDF vind ik een hele goede en ga ik zeker proberen! Moet het papier regelmatig vervangen worden?

Voor diegene die er belang bij hebben, ik geef een aantal demo's/workshops slijpen op het open huis van MASAVE HOUT.
Aan de orde komen oa scary sharp methode, slijpen op waterstenen, slijpen op diamand stenen, slijpen op zandsteen, het vlakken van de diverse stenen en het afwetten/afstroppen van snij gereedschap met behulp van synthetische stenen, natuurstenen(arkansas corticule belgisch brok etc.) en op leer, op mdf met polijst pasta. Ook bv het slijpen van vlakbank messen op bv natuursteen met behulp van zilverzand.
Leuk, ik denk er steeds meer over om zaterdag ook langs te komen... Is het interessant als ik de bestelde natuursteen ook mee neem?
Welke polijstpasta gebruik jij?

Roeland
12-05-14, 19:45
Hallo Nico,

Niet denken maar gewoon komen OPEN HUIS MASAVE HOUT met heel veel (mede) houtbewerkers!
Had de steen ook al in het oog maar bij de beschrijving staat enkele minuten in water verzadigen dus geen echte natuursteen maar een samengestelde steen. Maar ik wil hem graag even in de handen houden en bekijken meenemen dus.
Een prettige steen die je alleen maar wat nat moet maken is de Spyderco 302 gritt 2500 (fijn) heeft een hardheid van 9,2 (diamand is 10) deze slijpstenen zijn er in drie soorten medium(grit 1200), fine(gritt 2500) en extra fine(gritt 4000) ik heb dus de fine het is een zeer harde keramische steen die mooi afneemt(ik neem hem zaterdag ook mee) je hoeft tussen het slijpen door dus niet te vlakken enkel schoon te houden, ideaal voor steek en snijgutsen dus, heb de steen zelf nog niet hoeven vlakken. De stenen worden in Amerika gemaakt en zijn in Nederland verkrijgbaar bij Knives and Tools. Redelijk betaalbaar medium en fine kosten € 49,95 per stuk en de extra fine € 69,95.

Als slijp pasta gebruik ik Flexcut gold maar ook de blauwe en bruine slijppasta en koper polisch en voor nog fijner zilver polisch. De laatste 2 stinken wel wat chemisch maar werken uitstekend op bv leer of MDF.

Hopelijk tot zaterdag,

Roeland

Nick18
12-05-14, 20:51
Hallo Roeland,

Je motiveert me wel :D

Waarom mijn experiment met deze steen?
Ik denk dat dit de befaamde/beruchte "chinese 12k stone" is zoals hij op internet wordt genoemd.
Deze steen wordt waarschijnlijk ook in de USA (o.a. http://www.woodcraft.com/product/2004920/6180/natural-water-stone-8-x-234-x-114.aspx ?)
verkocht als grit 12000, wat hij niet is, gebruikers denken ook dat de steen rond de 6000 grit zit (idem als Baptist zegt).
Het is een harde steen en daardoor wat slijtvaster maar wel moeilijker te vlakken (wat wel nodig schijnt te zijn bij aanschaf).
Er zijn veel enthousiaste gebruikers die de steen niet voorweken maar slechts inspuiten voor gebruik, ook Baptist zegt dat dit kan.

Ik denk (en hoop) dat dit wel een natuursteen is uit de Guangxi mijnen in China. Geen idee hoe ik dat ga uitvinden.

Let op: dit alles is slechts gebaseerd op mijn gevoel, ik ben in ieder geval benieuwt!

Heeft iemand deze steen al in gebruik?

Edit: de reden dat ik je vroeg naar de slijppasta is dat ik nog wel een soort erbij zou willen hebben die sneller/meer afneemt dan
de Flexcut Gold maar dat heb ik tot op heden nog niet kunnen vinden, zelfs de (lijkt het) simpele groene variant niet.

Ben benieuwt wat je allemaal gaat showen zaterdag!

Nick18
13-05-14, 14:48
Ik kreeg zojuist een berichtje dat het pakketje al thuis is aangekomen en ook wat foto's van de natuursteen:
16640
16641

Mijn vermoeden lijkt juist te zijn aan de hand van de verpakking, zoek de verschillen maar eens met:
hier: http://badgerandblade.com/reviews/showproduct.php?product=29384&cat=84
en hier: http://straightrazorplace.com/srpwiki/index.php/Chinese_Guangxi_Hones
en hier: http://www.kitchenknifeforums.com/showthread.php/14719-Chinese-Guangxi-stones

Kan zo gauw even geen topic over deze steen vinden op een houtbewerkersforum.

Vanavond eens even mee spelen :D

Bijtel
13-05-14, 16:02
Hebben jullie ervaring met de voordelige (+/- 50 euro) dubbelzijdige 400/1000 diamant steen (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder) van Baptist?

Is deze steen ook bruikbaar om een wetsteen te vlakken? Of kan ik dan beter een DMT (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/dmt-diamantsteen-152-x-51-mm-extra-fijn)nemen? En dan welke fijnheid (300-600-1200)? Ik heb een Japanse watersteen van iets van 1000 & 4000 grit.

ArtHarg
13-05-14, 16:14
Voor het vlakken gebruik ik een extra grove DMT. Voordeel is dat je lekker snel klaar bent. Dat je relatief wat grove krassen in je watersteen maakt is niet zo'n probleem, want die krassen zijn nog altijd vele malen kleiner dan de snedes die je erop bewerkt. De ruwheid "ziet" je snede niet, die middelt uit.

Nick18
13-05-14, 17:40
Helaas is mijn aanschaf redelijk teleurstellend. De natuursteen is zeker niet vlak maar dat kan ik hopelijk zelf nog wel oplossen,
het is schuurbaar materiaal maar misschien erg hard.
De diamantsteen is ronduit krom, aan de ene kant bol andere kant hol. Niet zo'n beetje ook (2 mm?) en in de lengte en breedte :mad:
Onbruikbaar dus, ik hoop dat Baptist dit netjes op gaat lossen, ik heb nog geen contact gehad.

Roeland
13-05-14, 17:54
Nico, wat jammer van die diamand steen 2 mm is wel heeeeel erg veel, mijn steen is in de lengte schat ik een honderdste van een mm niet vlak en dat is niet zon probleem. In de breedte is mijn steen aan beide zijde wel volledig vlak. Misschien heb ik het wel getroffen met mijn steen, overigens Jaap heeft ook deze steen aangeschaft. Denk dat het geen probleem geeft om de steen te ruilen.
Ik neem in ieder geval mijn steen mee. De natuursteen kun je zelf makkelijk vlakken en anders wil ik het wel aankomende zaterdag voor je doen!
Ik gebruik diverse diamandstenen die ik alleen voor het vlakken van de slijpstenen gebruik en dus niet voor het slijpen van mijn snij gereedschap(de stenen blijven dan lekker scherp.

Roeland

coko
13-05-14, 20:11
Gewoon terugsturen, 2 mm is onacceptabel voor die prijs.
Ben wel benieuwd naar de (en enigszins sceptisch over) "12000 grit" steen. Normaal gesproken kost een kunstmatige 12000 steen die de helft zo dik is al meer dan het dubbele. En natuurlijke waterstenen zijn nog vele male duurder. Heb je zelf vergelijkingsmateriaal om te testen? Anders wil Roeland dit misschien zaterdag doen?

Nick18
13-05-14, 21:14
... anders wil ik het wel aankomende zaterdag voor je doen!
Dat zou ik echt geweldig vinden Roeland! Ik heb dus ook nog geen geschikte diamantsteen om het te doen...
Het probleem met de diamantsteen vind ik trouwens erg jammer, het ziet er namelijk wel goed/profi uit! De houder is stevig en zwaar etc.

Ben wel benieuwd naar de (en enigszins sceptisch over) "12000 grit" steen.
Velen (waaronder Baptist) denken ook niet dat de steen 12k is maar zo rond de 8k, maar dat is niet altijd duidelijk.
Misschien wat interessant microscopisch vergelijkingsmateriaal (voor wat het waard is): http://www.tzknives.com/razorbevels.html

De steen schijnt erg goed te zijn maar neemt wat traag materiaal af, waardoor het vlakken wel weer minder vaak nodig is.
Ik ben natuurlijk nog geen ervaringsdeskundige. De steen gaat sowieso zaterdag mee!

coko
13-05-14, 21:27
rd is): http://www.tzknives.com/razorbevels.html
...
De steen schijnt erg goed te zijn maar neemt wat traag materiaal af, waardoor het vlakken wel weer minder vaak nodig is.
...

Is natuurlijk ook logisch, hoe fijner de steen, hoe langzamer ie werkt.

Wel grappig dat de link die je hierboven post tegen het gangbare ingaat, namelijk dat de slurry juist een fijner slijpresultaat geeft.

ArtHarg
13-05-14, 21:43
Wel grappig dat de link die je hierboven post tegen het gangbare ingaat, namelijk dat de slurry juist een fijner slijpresultaat geeft.
Zo heb ik dat ook altijd begrepen hoor. De slurry bestaat deels uit verpulverd slijpmateriaal en dat is fijner dan het slijpmateriaal dat nog in de dragermatrix zit. Da's ook de gedachte achter de nagura-steen die je bij de Japanse waterstenen gebruikt.

Huib
13-05-14, 23:38
....

Nick18
14-05-14, 21:49
Vandaag contact gehad met Baptist en zoals verwacht was het geen probleem, de vervangende diamantsteen is al onderweg!
Waarschijnlijk morgen binnen, ik ben benieuwt...

Nick18
19-05-14, 11:46
Even een (wat mij betreft) afsluitende boodschap voor dit topic:

Diamantsteen
Ik heb de nieuwe diamantsteen inmiddels ontvangen van Baptist. Mijn eerlijke mening:
De steen is in de lengte niet perfect vlak, ik heb niet gemeten hoeveel maar ik schat 0.5 mm?
In de breedte is de steen volgens mij nu perfect vlak en dat is het belangrijkste.

Bij het eerste gebruik was de steen erg grof maar dat verdween snel. Er zijn zeker geen ongebruikelijk grove krassen te zien
op de te slijpen beitel daarmee kan ik niet onderschrijven dat deze goedkopere steen enkele (veel) grovere diamantdeeltjes
heeft en daardoor lelijke/diepe krassen geeft -> wat mij betreft en bij mijn steen : niet waar.

Ik heb de steen van Roeland ook gezien op de houtdag/opendag bij Masave en deze ziet er nog perfect uit en lijkt ook nog
steeds vlot af te nemen (gum en koperborsteltje zijn voor het schoonmaken een geweldige tip Roeland, bedankt!).
De houder is fantastisch, zwaar en zeer stabiel.

Conclusie: ik ben nu tevreden met deze aankoop en deze steen voldoet voor mij.

Chinese natuursteen
Deze steen is meegeweest naar de open dag/houtdag in Zwolle. Volgens Roeland ook zeker een natuursteen.
Roeland heeft voor mij een kant gevlakt en ik heb de andere kant gevlakt met een
grove diamantsteen die ik van Roeland heb gekocht. Ik vind de steen echt perfect, hij neemt vrij traag af en het resultaat
is daardoor zeer scherp. De steen hoeft niet voorgeweekt te worden, een beetje natmaken is voldoende.
De steen krast niet zo diep in, ik heb bijvoorbeeld de beitel van mijn Stanley 71 1/2 (grondschaaf) ermee gewet wat ik altijd erg
lastig vind en daarmee een (ondiepe) kras in de steen gemaakt, deze is met de "Brekelmans"-diamansteen zo weer weg!

Al met al vind ik het een aanrader voor het fijne werk!

Marthijn
04-06-14, 12:38
Met alle respect Nick, maar ik ga toch weer even jouw topic tot 'leven' roepen;) , en wel met een vraag.

Vandaag heb ik van Baptits binnen gekregen:
- De 400/1000 diamantsteen met houder
- De natuurwetsteen met korrel 6000 en
- De Veritas MK 2

Volgens mij is de korrel 6000 dezelfde die jij ook hebt. Ook deze is niet vlak, maar dat is geen probleem. Wat ik wel erg jammer vind is dat bij mij de 400/1000 diamant over de lengte ook aardig krom is en over de breedte ook niet echt.Over de lengte meet ik 0.30mm en over de breedte meet ik 0.05mm. Uiteraard ga ik mij niet druk maken over 0.05mm, maar bij 0.30mm krijg ik toch een raar gevoel.

Is er iemand die mij uit eigen ervaring kan zeggen of 0.30mm over de lengte een probleem gaat geven? En daarnaast vroeg ik mij af of ik met de diamant de natuursteen kan vlakken?

Groet,
Marthijn

Roeland
04-06-14, 14:32
Hallo Marthijn,

Over de breedte 0,05mm afwijking ga je niet terug zien in je slijp resultaat valt ruim binnen de marge.
Over de lengte zou ik me ook absoluut niet druk maken dit ga je niet merken bij het slijpen al dan niet met een slijphulp en uit de hand.
In de lengte van de steen is een afwijking van 2 a 3mm ook niet bezwaarlijk zolang de steen in de breedte maar vlak is en jij hebt slechts een afwijking van 0,30mm.
Als je geheel met de hand slijpt dan is een licht bolle (concave) over de breedte en over de lengte niet heel storend doordat je uit de hand het oppervlak leest en volgt, zolang de steen maar niet hol is over de breedte.
Ik slijp voornamelijk uit de vrije hand en had laatst een nieuwe steen aangeschaft van spyderco ik kwam er pas achter dat de steen over de breedte bol was, dit had ik niet eerder opgemerkt omdat ik uit de hand slijp. Pas toen ik met m'n eclips een beitel ging slijpen kwam ik hier achter.(steen terug gestuurd en een nieuwe gekregen). Die steen had een hardheid van 9,2 en diamant is 10 kreeg hem dus niet gevlakt met mijn diamant steen.

Ik zou met deze diamantsteen geen water of westenen mee vlakken koop een goedkope diamantsteen set op plastic(in blister) haal het plastic los oude lijm verwijderen en op nieuw verlijmen op een vlak stuk hard hout en gebruik deze alleen om je waterstenen mee te vlakken.
Doe het al jaren zo en het bevalt uitstekend.

Roeland

Marthijn
04-06-14, 15:57
Dank je wel voor je reactie Roeland.

Ik gebruik een slijphulp, tot vandaag had ik alleen zo'n Stanley geval, maar gelukkig was dat tot vandaag:). Bedankt ook voor de goede tip voor het vlakken. Ik heb zo'n 4zijdige diamant van de Lidl, daar zit 200 300 400 en 600 grit op. Gaat dit werken denk je, en zo ja welke grit raad je mij dan aan?

Trouwens, goede service van die winkel waar je de Spyderco vandaan hebt. Gebruikt en wel, toch retour bij defect. Dat zijn de betere zaken!

Groet,
Marthijn

deftone82
12-09-14, 08:43
Even inpikken en beetje topic-jacken (wil geen onnodige post beginnen als er al zéér veel op slijpen wordt gepraat).
Eerder zegt iemand dat ie een natuur wetsteen (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/natuurstenen-en-olie/natuur-wetsteen-korrel-6000.) heeft gekocht.

Wat is het verschil tussen (naast de korrel) tussen deze en de volgende gele natuursteen (http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/natuurstenen-en-olie/gele-natuur-wetsteen-belgische-brok-58-70-cm2-k8000) (aka Belgische brok):

Is één van de twee 'beter' dan de andere?

Nick18
19-09-14, 12:58
Ik kan niet zeggen of het Belgische brokje 'beter' is, ik heb hem namelijk zelf niet maar:
- De natuur wetsteen is veel groter (dat werkt prettig).
- Hoeft niet in water bewaard te worden, een klein beetje water sprayen voor gebruik werkt goed. Van het Belgische brok weet ik dat niet.
- Belgisch brok lijkt me kwetsbaarder en slijt harder, deze chinese natuur steen is totaal niet kwetsbaar (ik heb hem nu flink gebruikt).

sjvandam
29-09-14, 23:46
BDan is het zo dat bij het slijpen de beitel steeds tegen de deeltjes aanstoot die er - vooral bij de goedkopere stenen - boven uitsteken en die deeltjes breken dan van de plaat af. Dan wordt de steen zoals eerder vermeld ‘fijner ‘ maar verliest ze wel steeds meer slijpdeeltjes waardoor ze sneller ‘bot’ wordt.

Ik heb de genoemde diamantsteen gekocht bij baptist en vond dat deze vrij snel zijn aggressie verloor. Ik heb de tip opgevolgd van het gummen en de koperborstel, maar hij is blijkbaar snel versleten. Misschien komt dat doordat ik de diamantplaat voortdurend gebruik voor het vlakken van mijn waterstenen (daar is hij in mijn ogen perfect voor). Het duwt niet de deeltjes van de plaat zoals dopelig beschrijft en ik zou denken dat het diamslijpsel harder is dan mijn Japanse watersteen. Toch vermoed ik dat de snelle slijtage komt doordat ik er mijn waterstenen mee vlak.

Wat denken jullie? Als het inderdaad zo is dat de diamantsteen hierdoor is verpest koop ik een nieuwe, speciaal voor mijn beitels en gutsen.

O Peatey
30-09-14, 07:45
Ik heb dezelfde diamantsteen van Baptist en heb hetzelfde resultaat. Na enkele keren een beitel slijpen en wetten was de steen al zo goed als glad geworden. Zo zie je maar weer goedkoop is duurkoop en Baptist levert dus ook troep. Ik heb meer vertrouwen in de setjes van Lidl voor Euro 6,99! Je denkt bij een betrouwbare leverancier een kwaliteitsproduct te kopen, maar komt toch bedrogen uit.

evs
30-09-14, 09:09
mijn beitels zijn bot zijn al een tijdje bot en ik zat te denken om nieuwe te kopen. Maar wellicht is zelf slijpen ook een optie :-).
Hier zijn veel mensen die iets van slijpstenen weten, dus een goede plek om te vragen. Wat is een goed beginners setje .

Deze :
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/diamantstenen/diamant-slijpsteen-met-slijpsteenhouder
en deze:
http://www.baptist.nl/houtbewerkers/slijpen-en-wetten/gebonden-stenen/slijp-en-wetsteen-korrel-1000-6000

En slijp hulp en Wat nog meer.

Ik ga ze niet intensief gebruiken.
Bedankt.

jaap
30-09-14, 09:17
Een nieuwe diamant slijpsteen is in het begin ruw en krast ook wat meer. Na een paar keer gebruiken voelt hij veel zachter en gladder aan, maar is dan zeker niet versleten, de steen moet gewoon even inlopen! Schoon houden met een gummetje en droog opbergen zodat ze niet gaan roesten, dan heb je er jaren slijpplezier aan. Als je denkt dat je diamant steen versleten is en je hebt hem goed schoongemaakt, schuur hem dan even langs een oud glas; komen er dan krasjes in of wordt het glas dof, dan is de steen nog helemaal ok om te slijpen.

jaap

sjvandam
30-09-14, 09:32
Je kunt al beginnen met schuurpapier en een vlakke plaat, waarbij je uit de hand slijpt. Ik gebruik een marmeren tegel die vlak is, maar een glasplaat werkt ook goed. Op de plaat leg je watervast schuurpapier. Dat blijft plakken met een beetje vocht ertussen. Lage investering en werkt prima.

Uit de hand werken kan in het begin lastig zijn. Als je begint, zou je kunnen starten met het stanley-setje ("stanley 0-16-050"). Dat is voor iets meer dan een tientje een eenvoudige oliesteen en een slijphulp die je beitel in een vaste hoek houdt. Je kunt de slijphulp prima gebruiken in combinatie met een vlakke plaat. Als je de smaak te pakken krijgt, koop dan een diamansteen 400-1000, een watersteen en de veritas honing guide: echt een geweldig apparaat, maar kost 60 euro.

Dat je de smaak te pakken krijgt weet ik wel bijna zeker: het verschil tussen bot en scherp gereedschap is het verschil tussen frustratie en genot. Als je het eenmaal kunt wil je steeds scherper, het wordt een tweede natuur.

Kijk voor meer info over slijphulpen in het topic http://www.woodworking.nl/showthread.php?23-beitelslijpgereedschap

sjvandam
30-09-14, 09:56
Beste Jaap,

Ik heb het net getest: mijn steen krast inderdaad meteen op glas, dus hij slijpt wel. Misschien klopt mijn verwachting niet, namelijk dat ik in een nieuwe vouw moet kunnen zetten binnen een redelijke tijd, bijvoorbeeld een kwartier voor een stanley 4 schaafbeitel of een 25mm steekbeitel. In het begin lukte dat prima met die diamantsteen, maar dat was na een paar weken over. Ik doe nu ongeveer 1500 slagen op de 400 zijde voor een steekbeitel en het kost me met rusten meer dan een uur. Op schuurpapier 180 gaat dat een stuk sneller, maar dat kost een paar vellen per keer, erg duur als je regelmatig een nieuwe vouw maakt.

- Wat is jouw ervaring met de tijd die nodig is voor nieuwe vouw?
- Denk je dat het vlakken van mijn waterstenen met de diamantsteen zou moeten kunnen zonder dat het de diamantsteen tezeer aantast?

Sander

jaap
30-09-14, 10:20
@sjvandam, man wat een werk. Ik ben wat van de gemakkelijke en hou van snel ;). Al het voorwerk doe ik op een slijpmachine of een kleine bandschuurmachine. Het bijhouden doe ik op de diamant steen en een fijne watersteen. Voor het ruwe voorslijpwerk is 400 ook te fijn vind ik. Als je toch zonder stekker wilt slijpen, zou je op zoek kunnen gaan naar een handslijper, zo een die je zelf moet draaien. Op Redwood School of Woodworking leren ze het zo ook nog.
Bij normaal slijpen om de vouw goed te houden heb je maar een paar slagen nodig elke keer. Kijk ook nog eens naar de filmpjes op ons forum in deze link (http://www.woodworking.nl/showthread.php?11933-Handleiding-slijpen-met-diamant-stenen-door-James-Barry-van-Trend).

Voor het vlakken zou ik een vrij grove steen gebruiken, Roeland koopt ze goedkoop bij de Aldi of Lidl, haalt het plastic er af en verlijmt ze dan op een stuk hout, 4 of 6 op een plank een een mooi breed en lang slijp opp te maken.

jaap

Seek
30-09-14, 11:17
Wat bedoel je precies met een nieuwe vouw Sander? Een uur klinkt als veel en veel te veel, hoog tijd om een andere methode te kiezen. 400 schuurpapier is inderdaad te fijn. ik zou eerder bij 80 beginnen als ik veel te verwijderen heb. Maar een slijpmachientje met een 36 grit steen is nog een stuk vlotter.

Oude beitels vol roestputten vlakken is nog weer een heel ander verhaal. Ik gebruik nu los grit (100 geloof ik) op een marmeren tegel als eerste stap. Dat kan je regelmatig verversen en kost niet veel.

Roeland
30-09-14, 11:36
Sander, een nieuwe vouw zetten of de hoek veranderen van 25 naar bv 30 graden daar is de steen van Baptist niet geschikt voor (400/1000gritt)
Waterstenen trouwens ook niet of je moet grit 40 nemen.
Ik gebruik hiervoor altijd schuurpapier op een glasplaat of natuursteen geplakt. Bij het veranderen vd hoek vd vouw start ik met korrel 80 en dat gaat prima, overigens grit 40 watersteen is fijner als korrel 80 schuurpapier.
Het schuurpapier/linnen slijt echter snel ik kan 1 bijtel doen en dan moet ik weer vers schuurpapier aanbrengen.
Je kunt ook inderdaad overwegen om eerst voor te werken op een elektrische machine
.

groet, Roeland

Klaas
30-09-14, 22:05
@sjvandam:

Ik weet niet of het uitkan, maar is het niet een idee om meer dezelfde beitels te kopen en die met een andere vouw slijpen? Dan hoef je ze alleen maar af te wetten of een beetje bij te slijpen, maar niet meer een heel nieuwe vouw slijpen.

Als het om 2 hoeken gaat, 25 en 30 graden, dan zou ik het wel weten (niet als het 30 beitels zijn, maar ik vermoed dat het er minder zijn). Want iedere keer zo'n tijd besteden aan het slijpen zou ik snel zat worden. ):

jaap
30-09-14, 22:34
Deze 2 foto's laten een beetje zien wat voor oppervlak een nieuwe en een goed gebruikte diamant steen achterlaten.

De gebruikte diamant steen is 600 grit en de vergroting is 2000 keer.

20557

Dit is met de nieuwe 600 grit steen

20558

en dit doet een flink gebruikte 600 grit steen.

jaap

sjvandam
01-10-14, 02:38
Deze 2 foto's laten een beetje zien wat voor oppervlak een nieuwe en een goed gebruikte diamant steen achterlaten.

Wow, wat een foto's! De met gebruikte steen geslepen beitel ziet er een stuk scherper uit. De sporen van het geweld van de nieuwe steen op de tweede foto verklaren waarom het in het begin zo aggressief ging. Bedankt voor de verhelderende plaatjes.

Inmiddels begrijp ik, ook door de opmerking van Roeland, dat ik grote oppervlaktes dus niet met een diamantsteen moet doen, maar dan toch maar met schuurpapier. Van het slijpwiel hou ik niet zo, het ding is groot en zwaar, de vouw wordt hol, ik krijg het niet goed haaks en ik verbrand de snede zo gauw.

Sander

sjvandam
01-10-14, 03:06
@sjvandam:

Ik weet niet of het uitkan, maar is het niet een idee om meer dezelfde beitels te kopen en die met een andere vouw slijpen? Dan hoef je ze alleen maar af te wetten of een beetje bij te slijpen, maar niet meer een heel nieuwe vouw slijpen.

Goeie tip. De nieuwe vouw om de hoek te veranderen of een extra vouw aan de achterkant weer weg te slijpen doe ik alleen op mijn schaafbeitels maar daar heb ik er nogal wat van en ik pas ze aan aan het hout dat ik voor mijn project gebruik. Ik zou inderdaad beter meerdere schaafbeitels hebben, vooral voor mijn #4 en #5, met de manier van slijpen erop aangegeven. Ik ga maar eens schaven voor de sloop zoeken.

Sander

Klaas
01-10-14, 05:48
Goeie tip. De nieuwe vouw om de hoek te veranderen of een extra vouw aan de achterkant weer weg te slijpen doe ik alleen op mijn schaafbeitels maar daar heb ik er nogal wat van en ik pas ze aan aan het hout dat ik voor mijn project gebruik. Ik zou inderdaad beter meerdere schaafbeitels hebben, vooral voor mijn #4 en #5, met de manier van slijpen erop aangegeven. Ik ga maar eens schaven voor de sloop zoeken.

Sander

Ik weet niet wat voor beitels je hebt qua merk, als het van die dure zijn is het wel een hoop geld. Maar aan de andere kant slijten ze ook hard als je ze vaak omslijpt.
Je zou ook eens kunnen kijken wat de beitels die je nieuw wilt nieuw kosten. En misschien heeft iemand op het forum nog wat liggen, je zou in het marktplein een berichtje kunnen plaatsen. :)

jaap
01-10-14, 10:24
Op Finewoodworking staat een leuk filmpje (http://www.finewoodworking.com/item/114270/brian-boggs-demonstrates-freehand-blade-sharpening) hoe Brian Boggs uit de hand slijpt. Eerst op een slijpmachine en dan op diamant.
Past wel mooi bij onze discussie hier.

jaap

Bijtel
02-10-14, 08:45
Wel grappig om te lezen en te zien. Ik heb ooit wel eens korte uitleg gehad, maar dat stelde niet veel voor. Alleen de braam weghalen met een wetsteen na het machinaal slijpen. De rest heb ik mezelf aangeleerd.

Ik gebruik nooit slijphulpen dus altijd uit de hand. En niet zoals in het filmpje, waarbij hij zijn hele lijf beweegt, maar gewoon alleen met m'n armen. Ik maak ook een ronddraaiende beweging, niet alleen heen en weer. De juiste hoek aanhouden doe ik intuďtief. Werkt prima volgens mij.

Klaas
02-10-14, 12:01
Wel grappig om te lezen en te zien. Ik heb ooit wel eens korte uitleg gehad, maar dat stelde niet veel voor. Alleen de braam weghalen met een wetsteen na het machinaal slijpen. De rest heb ik mezelf aangeleerd.

Ik gebruik nooit slijphulpen dus altijd uit de hand. En niet zoals in het filmpje, waarbij hij zijn hele lijf beweegt, maar gewoon alleen met m'n armen. Ik maak ook een ronddraaiende beweging, niet alleen heen en weer. De juiste hoek aanhouden doe ik intuďtief. Werkt prima volgens mij.

Herkenbaar, maar dat is niet voor iedereen weggelegd. En niet iedereen durft het aan om het uit de losse hand te doen.
Mij lukt het ook prima, maar ik kan me goed voorstellen dat mensen in ieder geval willen starten met een hulpmiddel.