pennen draaien en gaten boren

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Hallo pennendraaiers,
Ik ben op zoek naar geschikte boren om in de blanks gaten te boren voor de messing busjes van 7 mm.
Tot nu toe gebruik ik 7 mm bradpoint boren van Piranha. De busjes passen prima, maar er is een (groot) nadeel, nl. de boor verloopt een beetje en is bij het uitkomen off-center. Met goedkope houtsoorten is dit geen echt probleem, maar met dure soorten wil je de blanks zo klein mogelijk maken.
Op de laatste demo-dag van Radius heb ik bij Hegner een Colt-boor van 7 mm gekocht. Het boren gaat perfect en supersnel, maar ook hier verloopt de boor, waarschijnlijk omdat hij erg lang is. Maar wat blijkt echter, de passing van de busjes is zo ruim dat er niet meer met dikke CA-lijm te lijmen is. Bij nameten blijkt de boor exact 7 mm te zijn (verwacht ook niet anders met Duitse kwaliteit), maar de busjes zijn 6,8 mm! De 7 mm Piranha boor is ook geen 7 mm maar 6,8 mm, vandaar dat de passing wel OK is.
In de Engelstalige literatuur wordt geadviseerd om bullet-point of pilot-point boren te gebruiken. Wie van jullie heeft hier ervaring mee en wie weet waar deze aan te schaffen, zowel de metrische als de idiote imperialistische maten.
Ik hoor graag van jullie.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
FESTOOL CENTROTEC HOUTBOOR D 8 CE/W


4021bs_b3_492512_z_01a.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Boor je ook voor met een centerboor? Als metaaldraaier gebruikte ik onderstaande centreerboor om een goed gecentreerd uitgangspunt te hebben voor de gewone boor. Als je epoxy of een PU lijm neemt (bij b.v. Bison in hobbyverpakking te krijgen) is die 2 tiende speling geen enkel probleem.

jaap

0790516-0790520_large.jpg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
@Jeroentje: dit is dus een bradpoint die verloopt.

Onze orgel bouwer is het niet met je eens. Beste man heeft alle diameters van FESTOOL liggen omdat ze in kops hout zo zuiver boren. Het lijkt er op maar boort veel zuiverder. Probeer het eens, FESTOOL heeft prachtige dingen uitgedacht voor houtbewerkers die op het eerste oog niet lijken maar in de praktijk super werken.
 

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Ik vraag me eigenlijk af of het wel de boor zelf is die verloopt of dat bijvoorbeeld de boorspankop wel zuiver draait. Ik neem aan dat je met een kolomboor werkt of gaat dit rechtstreeks met de draaibank bekken ? Hoe dan ook, Jaap heeft ook een goed punt. (letterlijk)

Trouwens, de boortjes in mijn linkje kun je ook bij de Karwei halen dacht ik te zien. Waarschijnlijk hebben die dan wel niet alle maten.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Er zijn in de VS bij verschillende 'grootleveranciers' van pennendraaispullen speciale bits voor pennen te verkrijgen. dit zijn meestal metaalboren, zonder brad of andere voorsnijd-'uitsteeksels'. Mijn ervaring is dat dergelijke bits, hoewel niet goedkoop, betere resultaten opleveren dan standaard houtboren. Ik bestel(de) dan ook altijd de bijbehorende drill bit als ik weer eens een nieuw type kit aanschafte. Ik heb nu dus een sigarenkissie vol speciale boren.

Vooral de boren die Arizona Silhouette levert vind ik erg goed (maar ook aardig aan de prijs).

Ik ga binnenkort weer een paar pennen maken, voor mijn zoon, na een aantal jaren geen pennen gedraaid te hebben. Van een kit die ik nog niet eerder gedaan heb. En ik heb er dus ook weer een bijbehorende boor bij besteld.

Overigens boor ik ook gaten in penblanks bij voorkeur op de draaibank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik boor vaak met metaalboren. Ik heb ze oplopend per 0.1mm gaat prima. Ook heb ik twee sets ( waarvan ik dacht dat het kobaltmetaalboren waren) boren voor kunststof en messing. Ook deze boren uitstekend. Ook bij mij verlopen de gaten soms. Meestal geef ik dan te veel voeding. Lang niet alle draaibanken staan standaard goed afgesteld. Bij een klein boortje zie je dan duidelijk dat die niet in het midden boort.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Lang niet alle draaibanken staan standaard goed afgesteld. Bij een klein boortje zie je dan duidelijk dat die niet in het midden boort.

Ik weet vrijwel zeker dat mijn draaibank goed gecentreerd is en dat het tegencenter binnen de toleranties in lijn is met de kop (daar heb ik zo'n dubbele morse conus ding voor). Toch lopen boren bij mij altijd (echt altijd) weg. Ik heb het nog niet opgemeten, maar mijn sterke vermoeden is dat de afwijking vooral in de jacobs chuck (de 'boorkop') met morseconus zit...
 

katma

Actieve deelnemer
18 feb 2013
477
0
Deventer
houtdraaiwerken.nl
Ik boor ook altijd in de draaibank met metaalboren maar ook bij mij verloopt de boor. Ik ga met henk mee dat het in de boorkop en morseconus zit. Verder heb ik er niet zo veel problemen mee want het verlies aan hout daar door is nihil. lijmen doe ik altijd met bruislijm dus ook iets ruimte is dan geen probleem.
 

Bep

Actieve deelnemer
27 sep 2010
199
1
Op de demo dagen staat altjd Rob Koenekoop. www.hegner.nl
Hij verkoopt aller soorten boren van Colt. Hele goede boren voor een goede prijs.
Hij heeft ook speciaal de boren voor pennen te draaien.
email: rob@hegner.nl

Groeten Bep
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Het hoeft niet altijd aan de boor of morseconus te liggen. Door de jaarringen (zomer en winter) wil de boor weleens het zachtste hout opzoeken en dat geeft ook verloop.

Klopt. Maar dat verloop bedoelde ik niet - wellicht had ik me beter moeten uitdrukken. Het gaat erom dat de boor al onmiddellijk een andere 'centering' opzoekt dan je verwacht: als vaste kop en pinole (?) goed uitgelijnd zijn (dat dubbele morseconus dingetje...) dan verwacht je dat de punt van een goed tegencenter op de hartlijn ligt. Met mijn centers is dat ook het geval. Zet ik een boorkop met boor in de pinole en breng ik die vervolgens precies tegen het ingespannen hout aan, dan trekt de boor weg uit het 'center' zodra ik de motor aanzet en de pinole naar binnendraag. Dat heeft (volgens mij) niks met de nerf te maken...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.