PDA

Bekijk Volledige Versie : Meedenken over constructie tafelonderstel (dat nu teveel tordeert :-(

NeoEko
20-02-14, 22:23
Wie wil er meedenken?

Ik heb een ontwerp gemaakt voor een ovale tafel met een onderstel uit 18 mm berken multiplex.

Nu ik het test-onderstel (provisorisch met schroeven) heb gemonteerd blijkt er teveel torsie in te zitten - of hoe zeg je dat, er zit teveel beweging in draaiende richting rond het middelpunt.

Hieronder wat foto's om te verduidelijken wat ik bedoel:

13880

13881

13882

13883

Het onderstel is nu alleen geschroefd. Totale lengte lange 'bovendrager' 197 cm, korte 'bovendrager' 97 cm.

Er zou een ovaal 18 mm multiplex blad op moeten komen van 200x100 cm.
(Als test -te zien op de foto's- ligt er nu een massief 30 mm blad op van eiken 210x105 cm en dat vindt het onderstel duidelijk niet leuk...)

Wie heeft er suggesties? Of is wat ik wil onmogelijk?

JPAJS
21-02-14, 12:22
Zou een ovalen ring uit proberen onderlangs. Op de verbinding van de ligger en de poot. De rand zou je kunnen inkepen zodat de poten er in vallen.

NeoEko
21-02-14, 20:16
Bedankt voor het meedenken. Zo'n ring proberen kan in ieder geval geen kwaad.

Waar denk jij dat de speling -vooral- zit? Het klinkt vreemd, maar dat is nauwelijks te bespeuren. Je ziet vooral de uitslag aan de einden.

- waar de liggers (ik noem dit voor het gemak maar even het bovenkruis) zijn verbonden aan de poten, dus de bovenste 12 cm?

- in de poten zelf, dus ter hoogte van het onderkruis?

- of in het bovenkruis zelf dat maar 18 mm dik is? (maar dan zou het weg zijn als je het over de hele lengte vast kunt zetten aan het bovenblad?)

- of zijn er nog meer opties?

Mijn vriendin meent dat je practisch alle speling eruit kunt halen als je alles lijmt, maar ik aarzel; als alles gelijmd is kun je niet veel meer proberen...

Tinker55
21-02-14, 20:22
Ik heb iets soortgelijks in het (verre) verleden ook eens geprobeerd; uiteindelijk is het wel gelukt maar alleen met massief hout. Deze laminaten hebben in de richting waarin je het toepast veel te 'flex' om star te blijven; probeer maar eens met een paar stroken eiken oid.

SunRayes
21-02-14, 20:31
Ik denk ook dat het vooral met de materiaalkeuze te maken heeft.
Als je het van een massievere houtsoort maakt, zal het waarschijnlijk minder zijn. Multiplex is relatief erg buigzaam en flexibel.
En dan inderdaad lijmen.

NeoEko
21-02-14, 20:42
Tja dat is slecht nieuws voor mij.

Het is onder andere mijn lol om multiplex voor dit soort constructies te gebruiken. Ik hoopte de 'flex' te tackelen door een soort sandwich te maken van twee stroken met 18 mm afstandsblokjes. Dat lukte bij een ander onderstel namelijk heel erg goed:

13916

Deze tafel staat als een huis.
Er komen wel andere krachten op deze poten..

JPAJS
21-02-14, 21:07
Bedankt voor het meedenken. Zo'n ring proberen kan in ieder geval geen kwaad.

Waar denk jij dat de speling -vooral- zit? Het klinkt vreemd, maar dat is nauwelijks te bespeuren. Je ziet vooral de uitslag aan de einden.

- waar de liggers (ik noem dit voor het gemak maar even het bovenkruis) zijn verbonden aan de poten, dus de bovenste 12 cm?

- in de poten zelf, dus ter hoogte van het onderkruis?

- of in het bovenkruis zelf dat maar 18 mm dik is? (maar dan zou het weg zijn als je het over de hele lengte vast kunt zetten aan het bovenblad?)

- of zijn er nog meer opties?

Mijn vriendin meent dat je praktisch alle speling eruit kunt halen als je alles lijmt, maar ik aarzel; als alles gelijmd is kun je niet veel meer proberen...

Bovenkruis wordt gefixeerd aan het blad. Je zou nog een platte strook op het bovenkruis voor fixatie kunnen lijmen en schroeven. Dan krijg je een T vorm die erg stijf is.

Onderkruis vormt geen stijve driehoek, daar zou ik een ovalen ring plaatsen. Bedenk me nu dat een RVS ring misschien wel erg mooi kan zijn. Van onderaf doorschroeven zodat je niet ziet hoe het zit.
Denk dat de flexibele poten wel oplossen. Misschien een volle strook er tussen lijmen die een centimeter terug ligt. Je zou eventueel een stalen buis van 18 mm vierkant er tussen kunnen lijmen. Anders een T-profiel met een zaagsnede in het midden van het vulstuk. Dan zijn de poten echt wel stijf genoeg.

Lijkt wel een beetje op een design van een binnenhuis architect op de achterkant van een envelop. Zo moet het er uit zijn en zorg er maar voor dat je het voor elkaar krijgt. Ja maar het kan technisch niet. Jouw probleem niet de mijne. Heb altijd gedacht dat ze daarna denken, had je maar een vak moeten leren.

klaas0639
21-02-14, 21:16
Prachtig ontwerp.
De poten zijn voldoende stijf in verticale richting, maar slap in dwarsrichting. Daardoor geringe weerstand tegen torsie. Als ik het goed zie.
Handhaaf de vormgeving maar maak van de poten I-vormige balken. Je kan dat zonder kunstjes makkelijk even proberen. Als ik het goed zie bestaan de poten uit twee parallele stroken hout. Vul dat in het midden maar over de volle lengte op met een strookje materiaal waardoor de poot in dwarsrichting aanzienlijk stijver wordt. Is makkelijk te proberen. Evt zou je de stroken nog iets verder uit elkaar kunnen zetten zodat de I-balk hoger wordt als je begrijpt wat ik bedoel en de parallelle stroken iets dikker maken . Maar veel kan dat niet, want dan wordt het ontwerp minder elegant. Gelukkig is op die manier verstijven van een constructie heel effectief, maar of het voldoende is...?. .

Niet te snel van deze mooie vorm af stappen :-).

Succes
klaas

ps zichtbare toevoegingen van ringen etc maken het ontwerp stuk. (vind ik)

klaas0639
21-02-14, 21:31
En... Deze I balk constructie lijmen. Maakt echt uit zoals ook al door sunrayes is gezegd geloof ik . (Je kan het eerst even provisorisch proberen natuurlijk om vast te stellen of er hoop is dat de maatregel afdoende "zou kunnen zijn".

klaas

Ps
oeps... en door je vriendin is gezegd :-)

boertje125
21-02-14, 21:42
Volgens mij is het een combinatie van de vorm het materiaal en het feit dat je de poten nog niet hebt verlijmt.
ik denk dat het een stuk zou schelen als je bij het kruis halverwege ook diagonalen tussen de poten zet

NeoEko
21-02-14, 21:46
Bedankt voor de suggesties

Ik begin het liefst met lichte ingrepen, ik hou inderdaad het ontwerp graag intact: een stijve sandwich maken van de poten door er een strook -evt gedeeltelijk- tussen te lijmen. (eerst proberen met schroeven, lijmen kan altijd nog toch?)

Nog iemand een idee over de verbinding van bovenkruis en poten of zit daar de pijn niet?

Ik hou jullie op de hoogte.

roekie
21-02-14, 22:00
vlgs mij moet je zien te onderscheiden of het om buiging van de constructiedelen gaat, dan wel om torsie van het geheel. in dat laatste geval helpt het sterker maken van de onderdelen maar zeer beperkt, maar helpt de constructie wijzigen veel meer.
wil je torsiestijheid vergroten dan moet je materaal rondom het rotatiepunt hebben, hoe verder weg uit het hart hoe beter. en het moet een gesloten geheel vormen. een c is niet torsiestijf, een o wel.
het slappe punt is nu dus waar alle poten samenkomem, daar zit al het materiaal (tenminste het materiaal dat een gesloten geheel vormt) erg dicht rond het rotatie punt.
daar moet je dus de breedte in (rondom).

Willems Ontwerp
21-02-14, 22:00
Even hardop denken kan geen kwaad.
Is het kruis gemaakt met een halfhouts verbinding ? Waarschijnlijk is de frictie die ontstaat tussen het korte deel groter ten opzichte van het lange deel. (draagvlak) Doordat het lange deel een grotere slag kan maken staat er meer druk op de korte zijde. De kortere poten ondersteunen de korte liggers, ze zitten er rechtstreeks tegenaan. Door extra dikte te creŽren tussen de poten en de korte liggers lijkt me de constructie sterker. Kun je deze frictie niet opheffen door er tussen de poten een 4 tal driehoeken tussen te zetten (bovenop het kruis), verbonden met iedere poot onderling. Of is dit het principe van de ring die JPAJS voorstelt ?

klaas0639
21-02-14, 22:12
vlgs mij moet je zien te onderscheiden of het om buiging van de constructiedelen gaat, dan wel om torsie van het geheel. in dat laatste geval helpt het sterker maken van de onderdelen maar zeer beperkt, maar helpt de constructie wijzigen veel meer.
wil je torsiestijheid vergroten dan moet je materaal rondom het rotatiepunt hebben, hoe verder weg uit het hart hoe beter. en het moet een gesloten geheel vormen. een c is niet torsiestijf, een o wel.
het slappe punt is nu dus waar alle poten samenkomem, daar zit al het materiaal (tenminste het materiaal dat een gesloten geheel vormt) erg dicht rond het rotatie punt.
daar moet je dus de breedte in (rondom).

absoluut de meest effectieve ingreep. MAAR, .... Ik zie niet (of beter: nog niet) hoe NeoEko dat kan verwezenlijken zonder de elegantie aan te tasten.

klaas

Zweihaak
21-02-14, 22:20
De constructie verdikken?
Twee lagen multiplex op elkaar lijmen, ipv van een strook gebruiken?
Je zou ook kunnen proberen op 2/3 van de lange ligger een haakse ligger in laten verzinken, zodat je de stijfheid van het blad kunt gebruiken?

Vind het een mooi ontwerp, maar wel iel uitgevoerd.
Juist vanwege de dunne uitvoering heb je denk ik de beweging.

NeoEko
21-02-14, 22:22
@roekie: de spijker op zijn kop, maar vreemd genoeg: het is niet goed te zien of het buiging of torsie (of allebei) is. Je ziet alleen de uitslag aan de uiteinden.

Maar ik begrijp dat jouw conclusie is: versterk de verbinding van bovenkruis en poten.

@Martijn: het kruis is inderdaad gemaakt met een halfhouts verbinding. Nu nog alleen in elkaar geschoven. De stijfheid komt nu van de geschroefde 'poothoeken'
die zijn koud verbonden middels een ongelijmde lamello en twee schroeven.
Van het 'onderkruis' wil ik om esthetische redenen zoveel mogelijk afblijven. Is torsie hier niet op te vangen door de poten zelf, zoals al gesuggereerd is, stijver te maken?

roekie
21-02-14, 22:25
ik denk dat de poten bovenaan iets uit elkaar gezet moeten worden. Dus niet meer alles op 1 punt bij elkaar brengen maar, zeg 100-200mm uit elkaar. Tussen de einden van de potenm net onder het tafelblad 4x een plankje in verstek ertussen om het een gesloten geheel te maken. Dan kijken f dat voldoende stijfheid brengt.

Willems Ontwerp
21-02-14, 22:33
Van het 'onderkruis' wil ik om esthetische redenen zoveel mogelijk afblijven. Is torsie hier niet op te vangen door de poten zelf, zoals al gesuggereerd is, stijver te maken?
Je hoeft de constructie ook niet aan te passen. Ik doelde meer op het plaatsen van driehoeken tussen de poten, de driehoeken haaks op de poten maar gelijk aan het bovenblad. Zodoende drukt elke poot tegen de andere aan en hef je krachten op. Mijns inziens blijft de torsie ontstaan, ook wanneer je de poten stijver maakt. Doordat de slag van de lange ligger een grotere kracht zet op de korte ligger ontstaat er juist daar een torsie.

designer-john
21-02-14, 22:39
Je schrijft verder dat je een multiplex blad van 2000 x 1000 mm ovaal met een dikte van 18 mm toe wil passen, daar zit de volgende uitdaging,
want die plaat is op zich ook verre van stabiel genoeg. Het ontwerp is op zich mooi, maar de uitdaging zit hem in, er een functioneel stabiel geheel van te maken.
bedenk hierbij wat je normaal wel en niet gaat zien, en pas de constructie hier op aan.

NeoEko
21-02-14, 22:41
@roekie: ik begrijp niet precies hoe je het bedoelt maar het principe is duidelijk: haal de poten iets uit het midden weg.

Dat brengt twee voordelen

- het draaipunt wordt groter en je creŽert ruimte voor verstevigende driehoeken in de oksels van het bovenkruis. En alles redelijk uit het zicht

Ik denk dat ik daarmee, in combinatie met de andere verstevigingstips voor de poten, wel wat kan beginnen. Goede tip!

@Martijn: denk je dat ik daarmee het torsieprobleem aanpak?

@designer-john: als het ovaal niet stabiel genoeg zou blijken zou ik een kleinere ovaal of ruit van bovenaf op het bovenkruis kunnen schroeven en dan van onderaf daarop het blad. Wel de poten dan 18 mm afkorten, worden ze gelijk weer wat stijver van ;-)

Willems Ontwerp
21-02-14, 23:04
Ik denk het wel, voor de duidelijkheid een kleine tekening. Het punt waarop de krachten worden uitgeoefend ligt verder van het centrum af waardoor het middelpunt wordt ontlast.
13921

roekie
21-02-14, 23:10
Poten uit elkaar gaat zeker helpen. Driehoeken tussen de laten: bedenk wel dat voor stijfheid de hele constructie sterk moet zijn. Stel je een pijp voor met een dun stukje er in. De dikkere uiteinden gaan niet helpen om het geheel stijf te maken tegen torsie.
Tussen het tafelblad en de vloer mag geen slap punt zitten, anders ben je weg. Die driehoeken moeten dus geen planken in het horizontale vlak worden, erboven en onder is het nog slap. Beter daar dus planken verticaal tussen de poten zetten, dat bedoelde ik met plankjes in verstek. Verstek gewoon de aansluiting op de poten.

NeoEko
21-02-14, 23:28
Bedankt voor de tips en verduidelijking.

Ik ga alles laten indalen en zal hier van het vervolg verder kond doen.

boertje125
22-02-14, 09:18
Ik lees nu dat echt alles nog los zit en denk dat je vriendin een heel eind in de goede richting zit.
Het maakt ontzettend veel verschil. in stijfheid en sterkte van de poten als deze bijvoorbeeld nog 0,1mm ten opzichten van elkaar kunnen verschuiven.
Die enkele schroef en een paar lijmtangen haalt bij lange na niet het effect van verlijmde onderdelen.

Het versterken van het boven kruis is alleen zinvol als je het blad niet wilt vastzetten als je het blad wel vastzet is het blad in zijn eigen vlak vele malen stijver dan een paar schoortjes

Als je wilt weten waar de vervorming zit plaats dan een rechte plaat naast een poot en laat iemand anders even tegen de tafel duwen

klaas0639
22-02-14, 09:50
?......... ......Totale lengte lange 'bovendrager' 197 cm, korte 'bovendrager' 97 cm.

Er zou een ovaal 18 mm multiplex blad op moeten komen van 200x100 cm

Ofschoon voorlopig de stijfheid en behoud van elegantie pootconstructie je grote uitdaging is, lijkt me ook dat een blad van 18 mm voor deze afmeting wat dun is. Anderzijds begrijp ik dat het ontwerp om zo'n dun blad "vraagt". Je zou kunnen overwegen een dikker blad te nemen die je aan de kanten afschuint zodat het een dun blad lijkt.

Ik volg dit met grote belangstelling. Leuk onderwerp.

klaas

NeoEko
22-02-14, 10:56
Als je wilt weten waar de vervorming zit plaats dan een rechte plaat naast een poot en laat iemand anders even tegen de tafel duwen

Goeie tip!

@klaas: bedankt voor het meedenken en de waardering voor het ontwerp.

Het onderstel staat hier voorlopig - met goedvinden van vriendin en kinderen - in de woonkamer zodat we er er op kunnen klauteren, aan kunnen sjorren, draaien en over kunnen peinzen.
Verticaal is/voelt hij inderdaad goed stabiel:

13922

Ondertussen begin ik met het aanpassen van de tekening in sketchup naar het idee van roekie om de poten iets uit elkaar te halen. Dan teken ik gelijk het blad erop om een beeld te krijgen van de dikte. Ik ben daar zelf echter niet zo bang voor, ik heb al eens een tafel van die maat gemaakt met een 18 mm blad.
Daarbij oogt een ovaal blad verbazend veel kleiner dan een rechthoekig. Maar dat zijn natuurlijk ook smaakkwesties

Die tekening zal ik hier eerst posten voordat ik de lijmkwast pak ;-)

NeoEko
26-02-14, 15:46
Even een update:

Om de poten te verstevigen heb ik stroken van ong. 200 mm lang en 18 mm dik tussen de poten geschroefd. De verbinding waarmee de poten aan elkaar zitten is verstevigd met een extra schroef en de pootconstructies (de 'driehoeken') heb ik met M6 bouten en ringen door en door op het bovenkruis bevestigd.

14077

Daarna heb ik er een 18 mm blad van 1800x900 mm opgeschroefd: inderdaad al een stuk stabieler.
Maar ik moet Klaas gelijk geven; dit rechthoekige blad veert een beetje teveel, dus ook daar is enige actie vereist.

14078

Nu heb ik op tekening het ontwerp aangepast en ik zou dat graag nog eens aan jullie voorleggen.

14079
Ik heb de poten, zoals aangeraden wat verder uit elkaar gezet.
In de oksels heb ik wigvormige verstevigingen aangebracht, deze worden vanuit de poten vastgeschroefd en evt. gelijmd.

14080

In het bovenkruis is een sparing voorzien van 18 mm daarin valt de plank (hier transparant getekend voor het overzicht): ook de pootconstructie is 18 mm gezakt.

14082

De plank wordt van boven af geschroefd -met ruimhartig aantal schroeven- en door de extra zij-ribben die ik daarmee hoop te stabiliseren, die erbij zijn gekomen om het blad extra te ondersteunen.

Voordat ik opnieuw ga zagen, wat denken jullie? Zou dit afdoende kunnen zijn?

WR1944
26-02-14, 17:11
Omdat het een erg ranke constructie is zit er heel veel torsieslapte in. Omdat enigszins te ondervangen zou je voor een deel opnieuw moeten beginnen. De ondersteuning voor het blad is erg slap, dat tordeert erg makkelijk. De oplossing is een doosconstructie. Maar om toch het ranke karakter te behouden zou je een doosvorm kunnen maken met een driehoekige doorsnede. De vorm verloopt ook taps van de uiteinden naar het midden. De bovenkant van de driehoek ligt in het horizontale vlak en ondersteund het blad. Om de constructie relatief simpel te houden kan je de verticale steun behouden zoals die al getekend is. Vervolgens maak je de overige benen van de driehoek door vulstukken uit plaatmateriaal te maken die tussen de randen van de steunen vallen. Als je op punt van een ondersteuning kijkt zie je een T-vorm met links en rechts schuine stukken die de uiteinden van de T verbinden. Die schuine stukken zijn het essentiele element in de doosconstructie. De driehoeken in de "oksels" zijn voldoende om de torsiekrachten van het blad op de pootconstructie over te dragen. De bovenste kunnen vervallen.

Bedenk dat engineering de kunst is van het weglaten. Het concept als zodanig ziet er leuk uit. Succes.

damien
26-02-14, 17:58
Het is een leuke constructie. Die extra ribben lijken een goed idee. Voor torsie geven de elementen het verst van van de centrale as het meeste stijfheid. Dus zou ik de diagonaal tussen de langse poten en de dragers stijver maken (die staan het verst), ook twee-drie dik of dubbel uitwaaiend naar de top ...

klaas0639
26-02-14, 19:23
Ja de bovenste driehoeken ( die in de oksels) kunnen echt weg. Maar goed, ze doen ook geen kwaad.
En als ik WR1944 goed begrijp beschrijft hij een als het ware hol blad dat naarmate je dichter naar het centrum komt "hoger" wordt. Zeg ik hier nu met andere woorden in principe hetzelfde WR? (alleen bedoeld om te verifieren of ik het begrijp). Jazeker, dat helpt. Daarbij hoef je niet echt de onderkant van deze doos helemaal dicht te maken; als er maar een structuur is helpt al. En zolang deze zich naar het centrum verdikkende "bladdoos" niet voor de gewone kijker zichtbaar is, is dat een prima verbetering. Voorwaarde voor de aanvaardbaarheid van een oplossing is dat de rankheid bewaard blijft (althans dat denk ik als ik de ontwerper goed begrijp; terecht).

Met zo'n bladdoos is ook de dikte van het blad opgelost.

Overigens de eis/wens van torsiestrijfheid niet overdrijven. Denk aan een tafel op 1 poot. Werkt ook (ok, is niet helemaal hetzelfde als dit geval). Belangrijk is dat het blad niet (te veel) meegeeft als er iemand flink met zijn ellebogen op leunt. De verbinding van onderstel met blad moet stijf. En daarin voorziet de opl van WR.

En ik verwacht dat het veel beter wordt als alles deugdelijk is verbonden (gelijmd). Eigenlijk zou het me verbazen als dit ontwerp met een wat dikker blad al voldoende is zodra het definitief is gemonteerd. Maar ja, zeker weet ik het niet en this zuur als anders bljkt.

Mvg
klaas

klaas0639
26-02-14, 19:32
Nog even een toevoeging van mijn kant (meer van hetzelfde maar met andere woorden). Eigenlijk wordt de ondersteuning van het blad een veelribbige ster van ribben die hoger worden naarmate je dichter naar het centrum komt. De poten hoeven bovenaan helemaal niet ver uit elkaar (niet doen, doet afbreuk aan de ver doorgevoerde rankheid en dragen niet bij :-). Denk aan de eenpotige tafel)

je kan die stervormige ondersteuning in het centrum zo hoog maken als je wilt zolang het niet zichtbaar is.

klaas

NeoEko
26-02-14, 22:05
Bedankt weer voor alle adviezen. Zo in tekst weet ik niet of ik alles precies heb begrepen maar het principe is me duidelijk: maak stijfheid door verband, een soort doosje.

Ik heb daar dit van gemaakt;

de bovenplank verbreed
aantal ribben vergroot
het verband gemaakt dmv stroken 6 mm berken multiplex gebogen over de ribben en daarop vast geschroefd

Je merkt het al, ik ben dol op schroeven (en lijmen als het niet anders kan en handzame brokken oplevert)

14099

het wordt wel erg een bootje zo en eigenlijk ingewikkelder dan ik voor ogen had.
Het gebogen 6 mm berken vind ik wel weer leuk...

Ik pieker nog even door over de ster van Klaas...

houtenklaas
26-02-14, 22:31
Vergeet je de verplaatsbaarheid niet? Blad moet waarschijnlijk voor verhuizen wel van poten gescheiden kunnen worden. Dat gaat niet als het verlijmd is....

NeoEko
26-02-14, 22:56
Ja inderdaad, het moet in handzame brokken uiteen kunnen vallen (bij wijze van spreken dan)

En het wordt me teveel een gevaarte. ;-)

Maar volgens mij kom ik wel in de buurt:

14102

Geheel demontabel, alles geschroefd en de poten door en door gebout op het bovenkruis...

roekie
26-02-14, 23:05
het begint wel heel erg te groeien dat ontwerp zo :-)

ik ben het wel met klaas eens dat het ook weer niet overdreven moet worden. Een een potige tafel werkt, ware het dat er hier wel een vrij fors blad op komt. De eerste aanpassing was m.i. al een verbetering. ik ben het ook eens met de eerdere opmerkingen dat de bovenste schoren/driehoeken weinig toevoegen.
Ik denk dat ik die versie wel een schot zou willen geven. Mocht dat toch tegenvallen (of je vertrouwt het tevoren niet helemaal) is misschien dit nog te overwegen:
ipv die onderste drehoeken zo kort te maken, laat je die doorlopen tot bij het volgende dwarsverband. Op die manier schoor je de hele lange 'bomen' af op de poten. Dat zou een aanpassing zijn die je ook achteraf kan doen als de kortere te slap blijken. (korte schoor er uit, langere erin).

klaas0639
26-02-14, 23:13
Bedankt weer voor alle adviezen. Zo in tekst weet ik niet of ik alles precies heb begrepen maar het principe is me duidelijk: maak stijfheid door verband, een soort doosje.

Ik heb daar dit van gemaakt;

de bovenplank verbreed
aantal ribben vergroot
het verband gemaakt dmv stroken 6 mm berken multiplex gebogen over de ribben en daarop vast geschroefd

Je merkt het al, ik ben dol op schroeven (en lijmen als het niet anders kan en handzame brokken oplevert)

14099

het wordt wel erg een bootje zo en eigenlijk ingewikkelder dan ik voor ogen had.
Het gebogen 6 mm berken vind ik wel weer leuk...

Ik pieker nog even door over de ster van Klaas...

Dit is ja prachtig. Die ster was maar een manier om het idee over te dragen. De essentie is dat het naar het centrum hogere doos wordt. En dat is gerealiseerd in deze schets. Zo kunnen de poten misschien wel weer wat slanker :-) :-). Nu kunnen de tweede nog resterende laag driehoeken in de oksles ook wel weg. Maar ze doen wel een beetje en zitten ook niet de weg. Dit is het (denk ik).

Ben er nog niet zo zeker van of de versie die je hierna schreef beter is. In elk geval niet mooier vind ik (ofschoon de kijker het niet zal zien).

groet
klaas

RichardvE
27-02-14, 09:25
Een I-profiel is minder torsiestijf dan een vierkante koker. Afhankelijk van of je het mooi vindt zou je dus ook voor een vierkante holle poot kunnen gaan.

klaas0639
27-02-14, 10:44
Ik kom toch nog een keer terug hierop. Het houd me bezig :-)
Ik was gecharmeerd door die buigtriplex plankjes. Maar in je allerlaatste ontwerp is het wel wat "rustiger" onder de tafel. Mijn gecharmeerdheid werd blijkbaar ook een beetje gevoed doordat het ook mij wel leuk leek het te maken :-).

mvg
klaas

rik ruig
05-08-14, 22:32
het onderstel roteert over het middelpunt in horizontaal vlak

oplossing een horizontale schoor , en goede fixatie naar het blad !

Klandre
28-08-14, 17:05
volgens mij wordt de constructie " stijf" wanneer hij aan het blad zit. Dan kan er alleen nog beweging zitten in de onderdelen zelf en die is minimaal.

NeoEko
28-08-14, 18:44
Ja, dat valt dus tegen.

Ik heb, voor de vakantie, alle onderdelen goed vastgeschroefd en de dubbele verbindingen boven zelfs gebout, maar er bleef toch teveel beweging/torsie op zitten.
En het blad was goed gefixeerd, aan de einden en halverwege het 'kruis'.

Ik heb me voorgenomen Šlles te lijmen als laatste poging (en overigens 1 van de tips hier.)

Verslag volgt maar het is momenteel nogal druk met dringender zaken...