Zo dun mogelijke lat aan de muur schroeven; extra platte schroeven?

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Mijn vrouw wil een soort schilderij ophangen, een IXXI. Daar krijg je handige Tess powerstrips bij geleverd, maar die plakken niet op onze muur omdat daar leemstuc op zit. Oplossing daarvoor is een lat aan de muur maken en daarop vervolgens het 'schilderij' plakken.
Wat is nu mijn vraag?
Hoe hang ik een zo dun mogelijke lat aan die muur zonder uitstekende schroefkoppen oid? Zo dun mogelijk want door de dikte van de lat komt het schilderij van de muur te hangen en kan gaan bungelen, dat is niet mooi.
Mijn 1e idee is om een houten lat te kopen waarin ik precies de schroefkop kan verzinken en dan nog 2 of 3 mm dikte over heb voor de broodnodige stevigheid.
Het liefst zou ik schroeven willen hebben met een extra platte kop, dan hoef ik een stuk minder te verzinken. Bestaan die? Als ik erop zoek dan kom ik wel moeren tegen met mooie platte koppen maar geen schroeven. Weet iemand waar ik die kan vinden?

Of heeft iemand een ander idee? Montagekit oid zie ik niet zo zitten, dat hecht ook niet: al onze plinten zitten nu los (klusje voor ooit nog een keer).
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
Heb je een foto van het schilderij? En je hebt montage kit en montage kit. Ik geloof graag high tac het best goed kan doen.

misschien is er ruimte om een haaklat in het frame te monteren. Dan kan je zonder verdikking het schilderij hout op hout monteren. Een foto van de lijst zou daarvoor handig zijn.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.783
747
Enschede, Twente
Ik zou daarvoor 'tellerkopf'schroeven gebruiken. (Geen idee hoe dat in NL heet.) Die hebben een heel veel houdkracht, wat het uitboren meer dan genoeg compenseert. En anders is een 'gewone' schroef met een carrosseriering ook een geschikte oplossing.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.647
701
Antwerpen
Hoe hang ik een zo dun mogelijke lat aan die muur zonder uitstekende schroefkoppen oid? Zo dun mogelijk want door de dikte van de lat komt het schilderij van de muur te hangen en kan gaan bungelen, dat is niet mooi.
kijk anders eens naar een Alu plat profiel van paar mm dik: steviger en je kunt dunner gaan ipv hout
en dan zoals al voorgesteld een tellerkopf, veel dunner zal niet gaan
 

peterdorn

Actieve deelnemer
1 dec 2019
406
175
Leeuwarden
ik weet niet wat voor schilderij het is,mischien een lijst met wat ruimte erachter.
dan zou ik kiezen voor een french cleat systeem,of een haaklat.al beschreven in het forum.
Er vanuit gaande dat er enige dikte in het frame zit, zou je ook met een dun boortje twee gaatjes in de binnenzijde van de bovenste lat kunnen boren. Dan twee haakjes met pluggen in de muur en kan middels de diepte bak de haken voor een mooie aansluiting op de muur zorgen. Zo al wel vaker een schilderij opgehangen, werkt prima. En ook nog ‘na te stellen’ door het haakje wat te verbuigen 😅
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
als je nou gewoon hele kleine gaatjes boort en daar spijkertjes met verloren kop ingaat en daar hang je de ixxi platen aan? boor je hele kleine gaatjes in de ixxi platen hangt ie ook, zonder lat.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
een IXXI bestaat uit een schilderij of foto, geprint op heel dun kunststof. Van hun website;
"Materiaal
De IXXI kaarten zijn 0,3 mm dik en worden gemaakt van een kwalitatief hoogwaardig synthetisch mat materiaal. Dit materiaal is waterbestendig, scheurt niet, trekt niet krom en is bestand tegen Uv-licht".

Daar zit verder niks omheen, geen lijst ofzo. Hoe dichter op de muur hoe mooier dus, anders hangt 'ie als een soort vlag ervoor.

Ik ga op zoek naar die tellerkopf-schroeven en die bagetnaalden. Kit zie ik minder zitten, omdat het daarna lastig verwijderen wordt zonder m'n muur flink te beschadigen. Ik houd jullie op de hoogte.
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.142
Fryslân
Het liefst zou ik schroeven willen hebben met een extra platte kop, dan hoef ik een stuk minder te verzinken. Bestaan die? Als ik erop zoek dan kom ik wel moeren tegen met mooie platte koppen maar geen schroeven. Weet iemand waar ik die kan vinden?
Dan zou ik normale spijkers gebruiken. Die hebben al een platte kop, en kunnen het gewicht makkelijk aan. Als je een spijker in een kleine plug slaat, blijft deze prima zitten.
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
372
109
60
Sint Odilienberg
Als je naar de instruktiefilm van IXXI kijkt zie je dat die dingen die ze op de muur plakken ook met een punaise word vast gezet. Neem ipv die punaise een schroef met platte kop ( de tellerkopf dus) en je probleem is verholpen.

Fred
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Als je naar de instruktiefilm van IXXI kijkt zie je dat die dingen die ze op de muur plakken ook met een punaise word vast gezet. Neem ipv die punaise een schroef met platte kop ( de tellerkopf dus) en je probleem is verholpen.

Fred
Ja, dat van die punaises vertelde mijn vrouw me later ook. Goed idee om die te vervangen, had ik nog niet aan gedacht.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Afhankelijk van hoe dik je muur is kan je ook brads/nietjes gebruiken. Ik heb een simpele niet te duren tracker maar daarmee schiet ik zonder problemen nietjes "tot de grond" in hout en gipsplaten.
 

Hkuit

Actieve deelnemer
6 dec 2017
188
24
Sint-Michielsgestel
Ja, dat van die punaises vertelde mijn vrouw me later ook. Goed idee om die te vervangen, had ik nog niet aan gedacht.
Het hangt. Vrouwlief is zelf aan de slag gegaan met de bijgeleverde punaise-achtige spijkers en dat blijkt stevig genoeg. Mooi hoor, een echte Van Gogh aan de muur (nee, niet een van de bekende werken, ik zal dde naam er nog eens bijzoeken).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.259
310
Heelsum
Dan zou ik normale spijkers gebruiken. Die hebben al een platte kop, en kunnen het gewicht makkelijk aan. Als je een spijker in een kleine plug slaat, blijft deze prima zitten.
Plug hoeft niet eens .... als je de spijker niet zonder voorboren in de muur krijgt dan een zo klein mogelijk gaatje boren en de spijker er los insteken.... Ixxi weegt niks..... wil je hem toch vaster laten zitten spuit je een heel klein beetje montage kit in t gaatje en steek je dan de spijker erin... ixxi erover hangen en klaar.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.